Onko oikein auttaa kerjäläisiä?

mietteliäs18

Usein kerjäläisten ohi kävellessä on tullut mietittyä asiaa. Mihin rahat menevät? Järjestäytyneestä kerjäämisestäkin ollut uutisissa paljon ja ei tiedä mihin uskoo. Onko oikein lahjoittaa rahaa vaikka tietää, että raha ei välttämättä mene hyvään tarkoitukseen?

46

313

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei rahaa niille

      Harvoin edes hymyilevät tai kiittävät jos antaa rahaa. Kiittämättömiä pulsuja koko porukka.

      • mietteliäs18

        Minkä takia sitten annoit rahaa? Ihan hyvästä tahdosta vai säälistä?


      • kaupunkilainen
        mietteliäs18 kirjoitti:

        Minkä takia sitten annoit rahaa? Ihan hyvästä tahdosta vai säälistä?

        Silloin joskus tuli itsekkin annettua, tulin sitten järkiini kun luin uutisista miten heidät tuodaan aamuisin istumaan siihen.


    • Vapaa maa

      Minä anna kuussa noin kympin kerjäläisille. Ei kukaan huvikseen tai turhan takia syksyllä tai talvella kadulla kerjää. Omia rahojani anna joten ei kuulu muille mitä niillä teen.

      • Verorahaklinikka

        Kunpa muutkin antajat ajattelisivat tuolla tavalla. Kovin paljon vain on niitä auttajia, jotka mieluummin lahjoittavat toisten rahoja.


      • waIer

        Kyllä se kuuluu muillekin jos sinä tominnallasi houkuttelet maahan kansainvälistä mafiaa.

        Kotimurrot ovat lisääntyneet yhdessä ainoassa vuodessa 600:lla tapauksella mikä on järkyttävä määrä epäinhimillistä kärsimystä noille joiden koti on raiskattu.

        Näiden murtojen takana on sama mafia joka hoitelee kerjäläisbisnestä.

        Vielä järkyttävämpää ovat lisääntyneet vanhuksien väkivaltaiset ryöstöt. Kukaan ei ole enää turvassa edes omassa kodissaan, kiitos vapaan liikkuvuuden.


      • Vapaa maa
        waIer kirjoitti:

        Kyllä se kuuluu muillekin jos sinä tominnallasi houkuttelet maahan kansainvälistä mafiaa.

        Kotimurrot ovat lisääntyneet yhdessä ainoassa vuodessa 600:lla tapauksella mikä on järkyttävä määrä epäinhimillistä kärsimystä noille joiden koti on raiskattu.

        Näiden murtojen takana on sama mafia joka hoitelee kerjäläisbisnestä.

        Vielä järkyttävämpää ovat lisääntyneet vanhuksien väkivaltaiset ryöstöt. Kukaan ei ole enää turvassa edes omassa kodissaan, kiitos vapaan liikkuvuuden.

        "Kyllä se kuuluu muillekin jos sinä tominnallasi houkuttelet maahan kansainvälistä mafiaa."

        Minä saan omia rahojani antaa kenelle parhaaksi katson, ei kuulu kenellekään. Pelkää sinä mafiaa, ei sellaista Suomeen ole tullut eikä ole tulossa.


      • waIer
        Vapaa maa kirjoitti:

        "Kyllä se kuuluu muillekin jos sinä tominnallasi houkuttelet maahan kansainvälistä mafiaa."

        Minä saan omia rahojani antaa kenelle parhaaksi katson, ei kuulu kenellekään. Pelkää sinä mafiaa, ei sellaista Suomeen ole tullut eikä ole tulossa.

        Mafioson mainospuhe, "antakaa vain rahaa kerjäläisille", Lue; minulle. Painu roisto sinne mistä olet tänne eksynytkin!


      • mietteliäs18
        waIer kirjoitti:

        Mafioson mainospuhe, "antakaa vain rahaa kerjäläisille", Lue; minulle. Painu roisto sinne mistä olet tänne eksynytkin!

        "ei sellaista Suomeen ole tullut eikä ole tulossa."

        Kyllä järjestäytynyttä kerjäämistä valitettavasti suomesta löytyy. Tuli mieleen hiljattain julkaistu kuva, romanikerjäläisestä, joka näpräsi uutta iPhone 5s puhelinta piilossa. Naiset tuodaan lähistölle kimppakyydeillä ja haetaan illalla. Dokumenttikin tehtiin muutama vuosi takaperin ilmiöstä. Surullista, että nykypäivänä ei tiedä mihin raha menee lahjoittaessaan sitä.


      • Kännykät tallessa
        mietteliäs18 kirjoitti:

        "ei sellaista Suomeen ole tullut eikä ole tulossa."

        Kyllä järjestäytynyttä kerjäämistä valitettavasti suomesta löytyy. Tuli mieleen hiljattain julkaistu kuva, romanikerjäläisestä, joka näpräsi uutta iPhone 5s puhelinta piilossa. Naiset tuodaan lähistölle kimppakyydeillä ja haetaan illalla. Dokumenttikin tehtiin muutama vuosi takaperin ilmiöstä. Surullista, että nykypäivänä ei tiedä mihin raha menee lahjoittaessaan sitä.

        Valitettavasti monelle se kännykkä on ainoa tapa pitää yhteyttä perheeseen ja ystäviin. Ei se tietenkään ruuan edelle mene, ja moni rationaalinen aikuinen ihminen varmaan luopuisi kännykästään tässä tilanteessa, mutta ei silläkään muutamalla sadalla pitkälle pötkitä.


      • Kännykät tallessa kirjoitti:

        Valitettavasti monelle se kännykkä on ainoa tapa pitää yhteyttä perheeseen ja ystäviin. Ei se tietenkään ruuan edelle mene, ja moni rationaalinen aikuinen ihminen varmaan luopuisi kännykästään tässä tilanteessa, mutta ei silläkään muutamalla sadalla pitkälle pötkitä.

        Luulis perheen ja ystävien auttavan ennen kuin puhelimen joutuisi myymään. Vaihtaisi vaikka halvempaan ja vaihtaisi prepaidiin.


      • Vapaa maa
        waIer kirjoitti:

        Mafioson mainospuhe, "antakaa vain rahaa kerjäläisille", Lue; minulle. Painu roisto sinne mistä olet tänne eksynytkin!

        waler painukoon sinne mistä on tullutkin eli jonnekin Junttilaan keskelle ei mitään. Minä pysyn siellä missä olen syntynyt eli Helsingissä. Täällä on vanhempani ja isovanhempani syntyneet.


      • waIer
        Vapaa maa kirjoitti:

        waler painukoon sinne mistä on tullutkin eli jonnekin Junttilaan keskelle ei mitään. Minä pysyn siellä missä olen syntynyt eli Helsingissä. Täällä on vanhempani ja isovanhempani syntyneet.

        Minulle Helsinki on autio junttila ja asun ison osan vuotta oikeasti isoissa ympyröissä. Jumita sinä siellä seuraamassa mitä tuleman pitää. Minä vedän ajoissa johtopäätökset siitä missä kannattaa asua ja vietän mukavaa elämää.
        Harmittaa vain, että kaikilla ei ole samaa mahdollisuutta ja niin moni ystäväni ja heidän lapsensa joutuvat näkemään Helsingin ja samalla koko Suomen rappion. Maallakaan ei ole enää täysin turvassa, vaan roistot kiertävät koko Suomea jatkuvasti.


    • Juuhpuuh

      Romanikerjäläiset ovat järjestäytyneen rikollisuuden uhreja. Voisin viedä ruokaa heille, mutten missää nimessä rahaa. Joku muu korjaa sen potin :(

      Paljon näkyy Helsingin kaduilla perheellisen ikäisiä naisia, en pysty edes ajattelemaan, missä heidän lapsensa ovat. Varmasti näiltä naisilta on passit viety, ovat muka "velkaa" matkastaan Suomeen ja jollei totella niin Romaniassa voi joku käydä tekemässä lapsille pahaa..

      • Juuhpuuh

        Ai niin, näteimmille tytöille keksitään sitten tietenkin illaksikin hommia..


    • typerää..

      Jos kerjäläinen ei osaa hakea tukea näin avokätisessä maassa, olkoon rahatta. Ja jos ei asu Suomessa, ei tarvitse muutenkaan suomalaisten rahoja.

    • rergu76975988ikuyj

      Kenenkään ei tartte suomessa kerjätä - piste! Luultavasti nuo on jonkin tyyppisiä ammattikerjääjiä. Pakotettu siihen. Siellä missä niitä eniten on on myös ilmaiseksi jaettavaa ruokaa jonoissa kuhan käy hakemassa. Sossu antaa asunnon ja jos pakolainen niin vielä paremmin on asiat.

    • syljen hyi

      En pidä kerjäläisistä, koska tämä Romanian porukka on tuonut Suomeen ison mittakaavan järjestäytyneen rikollisuuden varastelun. He tekevät asuntomurtoja, taskuvarkauksia, tavaratalonäpistyksiä ym. He asuvat pitkin yksityisten ihmisten metsiä roskaamalla ne ja välittämättä tippaakaan Suomesta, suomalaisista tai laeista.

      Tavallinen kerjäläinen on sinänsä harmiton, mutta he ovat osa sitä valtavaa massaa, joka loisii isoissa kaupungeissa. Meidänkin pikkukaupungissa yrittivät tulla kerjäämään, mutta kun ihmiset eivät antaneet rahaa, niin joutuivat lähtemään paremmille apajille. Nuo romaanikerjäläisetkään eivät saa itse pitää kaikkia rahoja, vaan he joutuvat maksamaan prosentteja romaanipomoille, jotka ajavat varastetuilla rahoilla ostetuilla mersuilla.

      En anna romaanikerjäläisille senttiäkään. Sen sijaan autan esim. Pelastakaa Lapset ry:tä tai muita kotimaisia köyhiä lapsiperheitä auttavia yhdistyksiä.

    • 6+1

      Se on röyhkeää, että ne ulkomailta tänne Suomeen tulevat kerjäläiset kuvittelevat kaikkien suomalaisten olevan rikkaita. Minulla ainakaan ei ole lahjoitella yhtään kenellekään yhtään mitään ja jos olisikin, niin ensimmäisenä lahjoittaisin omille rakkailleni, eikä tuntemattomille, jos olisi rahaa ylimääräistä ja ei kyllä ole ja tasan tarkkaan suomalaisille. Luultavasti en ikinä unohda yhtäkin joulunalusaikaa, kun olin kaksi päivää ollut melkein syömättä ja kun taskussani oli köyhänä opiskeliana juuri ja juuri sen verran rahaa, että pääsin matkustamaan joulunviettoon kaikkinaisten pakollisten arjen laskujen maksun jälkeen, niin joku ulkomaalainen kerjäläinen kehtasi tulla multa ruikuttamaan rahaa kadulla. Häpeän sitä tilannetta vieläkin, että silloin mulla oli suuria vaikeuksia olla sanomatta, että "painu v*ttuun" sille erjäläiselle, johtuen siitä että itse olin nälkäinen, kun olen ikäni ollut sitä mieltä, että köyhiä pitää auttaa ja että kenenkään ei pitäisi joutua olemaan kadulla kerjuukupin kanssa.


      Kyllä siihen varmaan järjestäytynyttä rikollisuuttakin liittyy, siihen, että huolimatta siitä, että jotkut isot kaupungit; ainakin Helsinki, on uutisten mukaan antanut niille ulkomaisille romanikerjäläisille ihan matkaliputkin kotimaihinsa, ja ne on ottaneet ne rahat, mutta tulleet taas takaisin Suomeen heti, kun lämpimät kelit tulee. Eipä vastaavaa kuningaskohtelua saisi mikään suomalainen turisti missään ulkomailla, että oikein turistimaan valtio maksaa matkaliput takaisin kotimaahan... En tajua tätä EU- systeemiä, että miksi ihmeessä Euroopan Unionin jäseniksi on otettu maita, joissa on vakavia ihmisoikeusrikkomuksia, kuten Romania ja monet muut. En usko, että EU:n vapaan liikkuvuuden ja työvoiman vapaamman likkumisen jäsenmaiden välillä idea olisi ollut se, että köyhistä maista tullaan rikkaampiin maihin nauttimaan toisen maan sosiaaliturvaa.


      Enkä ollut tätä mieltä ennen, kuin sain omakohtaisesti, melko karvaastikin kokea, että miten tässä maassa Suomi todella kohdellaan kunnolisia oman maan kansalaisia, jotka joutuvat vaikeassa elämäntilanteessa tilapäisesti eikä loppuiäkseen, turvautumaan viimesijaisimpaan sosiaalitukeen. Mitään sosiaalityöntekijöitä en syyttele, koska tekevät vaan työtään, mutta onhan se selviö, että jos kerran Suomen maan pitää kustantaa sosiaaliturva toimeentulotukineen ja Kela. korvauksineen myös virolaisille ja venäläisille satatuhatmäärin ihmisiä tai vaikka sponssata Romanian romanikerjäläisiä kun sen maan Romania valtiovalta ei niitä omia köyhiään auta, niin eihän tän maan Suomi rahat riitä kohta säälliseen sosiaaliturvaan edes oman maansa kansalaisille suomalaisille.


      Ja olen täysin vastaan mm. esim. persujen populismia. Mitään maata tai maailmaa ei rakenneta paremmaksi paikaksi sulkemalla silmät köyhien hädältä, mutta siinä hekin (persut) ehkä ovat osin oikeassa, että ei voi olla myöskään niin, että Suomen pitäisi toimia koko maailman sosiaalitoimistona ja joo tiedän raflaava heitto, mutta niinhän se käytännössä on, että vaikka täällä Suomessa tosi vähän ulkomaalaisia onkin, niin ei tämä maan niitä ulkomaalaisia eniten puoleensa vedä, jotka pärjäisivät taloudellisesti pääosin omillaan, vaan kyllä tähän maahan muista maista tulee porukkaa sosiaalitukienkin perässä. Itse en äänestä persuja, en pysty, mutta jotenkin toivois, että vihan sijasta EU keskittyisi nyt rakentamaan sellaisen valvontakoneiston, ettei käy niin, että tyypit pystyy tulemaan tähän maahan joistakin kehitysmaista tuoden koko "sukunsa" mukanaan, ilman että on edes selvitetty taustoja. Tiedetään fakta, että köyhät eivät maistaan pois pääse. En halua, että Suomi olisi maa, joka auttaa rikkaita muiden maiden kansalaisia taloudellisesti.

      • Pitkäaikatyötön

        "En tajua tätä EU- systeemiä, että miksi ihmeessä Euroopan Unionin jäseniksi on otettu maita, joissa on vakavia ihmisoikeusrikkomuksia, kuten Romania ja monet muut."

        Romanian ja Bulgarian jäsenyys vuonna 2007 oli virhe, joka johtui jäsenyysedellytysten ohittamisesta. Edellytykset itsessään ovat varsin hyviä, mutta jätettiin välittämättä, että ehdokasmaissa korruptio rehotti, ihmisoikeuksia ei kunnioitettu, vähemmistöjä ei suojeltu ja järjestäytynyt rikollisuus ei ollut hallinnassa. Luultiin, että jäseneksi ottamisen avulla asiat tulevat kuntoon. Tästä joudutaan maksamaan laskua vielä vuosia.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Euroopan_unioni#K.C3.B6.C3.B6penhaminan_kriteerit

        "En usko, että EU:n vapaan liikkuvuuden ja työvoiman vapaamman likkumisen jäsenmaiden välillä idea olisi ollut se, että köyhistä maista tullaan rikkaampiin maihin nauttimaan toisen maan sosiaaliturvaa."

        Onneksi ne eivät kuulu Schengen-alueeseen, vaan voidaan rajoilla sentään jotain valvontaa ylläpitää. Sosiaaliturvaa ei saa tulla nauttimaan, vaan kerjäläiset varovat visusti mitään hakemasta, koska siitä voi syntyä karkotusperuste. Ilman työpaikkaa on silti oikeus tulla viisumitta oleskelemaan kolmeksi kuukaudeksi, eikä tarvitse kuin yhdellä perheestä olla riittävät varat ja sairausvakuutus, niin kaikki saavat tulla, jos oikein olen ymmärtänyt.
        http://ec.europa.eu/finland/service/mobility/index_fi.htm


      • 16+20
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

        "En tajua tätä EU- systeemiä, että miksi ihmeessä Euroopan Unionin jäseniksi on otettu maita, joissa on vakavia ihmisoikeusrikkomuksia, kuten Romania ja monet muut."

        Romanian ja Bulgarian jäsenyys vuonna 2007 oli virhe, joka johtui jäsenyysedellytysten ohittamisesta. Edellytykset itsessään ovat varsin hyviä, mutta jätettiin välittämättä, että ehdokasmaissa korruptio rehotti, ihmisoikeuksia ei kunnioitettu, vähemmistöjä ei suojeltu ja järjestäytynyt rikollisuus ei ollut hallinnassa. Luultiin, että jäseneksi ottamisen avulla asiat tulevat kuntoon. Tästä joudutaan maksamaan laskua vielä vuosia.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Euroopan_unioni#K.C3.B6.C3.B6penhaminan_kriteerit

        "En usko, että EU:n vapaan liikkuvuuden ja työvoiman vapaamman likkumisen jäsenmaiden välillä idea olisi ollut se, että köyhistä maista tullaan rikkaampiin maihin nauttimaan toisen maan sosiaaliturvaa."

        Onneksi ne eivät kuulu Schengen-alueeseen, vaan voidaan rajoilla sentään jotain valvontaa ylläpitää. Sosiaaliturvaa ei saa tulla nauttimaan, vaan kerjäläiset varovat visusti mitään hakemasta, koska siitä voi syntyä karkotusperuste. Ilman työpaikkaa on silti oikeus tulla viisumitta oleskelemaan kolmeksi kuukaudeksi, eikä tarvitse kuin yhdellä perheestä olla riittävät varat ja sairausvakuutus, niin kaikki saavat tulla, jos oikein olen ymmärtänyt.
        http://ec.europa.eu/finland/service/mobility/index_fi.htm

        Oikeastiko: Saako tänne Suomeen tulla ulkomaalainen viisumitta oleskelemaan kolmeksi kuukaudeksi? En katso linkkejä, koska - anteeksi, jos tahtomattani loukkkaavasti kirjoitan- pelkään täällä koko ajan tahtomattani tietämättämäni keskustelevani natsien kanssa...


        Jos suomalainen lähtisi ulkomaille, ei tasan tarkkaan saisi koko suku tulla perässä, jos vaikka yhdellä olisikin työpaikka tai varallisuutta. Tosin mikään yksikään suomalainen ei vaikka Viron sosiaaliturvalle haluaisikaan, toisin kuin etttä kaikki virolaiset haluaisivat suomalaisten lapsiperhe- etuudet, puhumattakaan, että kukaan suomalainen haluaisi muuttaa Romaniaan. Tiedän että olen juntti ja tyhmä sikäli, että maahanmuuttopolitiikka ei koskaan ole ollut kiinnostukseni kohde, mutta mitä mulla ulkomailla asuneita suomalaisia ystäviäkin on ollut, niin ei todellakaan uuden maan sosiaaliturva ole tullut kuin pressalle illallinen niille suomalaisille muualle muuttaneille.


        Millä ne ulkomaalaiset kerjäläiset sitten elää, Suomessa? On kai niillä paroilla kaduilla elävillä joku paikka missä yöpyä pakkasilla, vaiko eikö ole. Kysymys? Suomi on aika kova paikka selvitä ihmisille, jotka ei ole tottuneet miinus kakskytcelciuksen talvilämpötiloihin. Toki vihaa herättää ne, jotka ryöstelee vanhuksia ja muutoinkin tavissuomalaisia, niihin juttuihin mitä lehdissä on ei voi kuin kiristellä hampaitaan, koska jos joku paska Romania itse maksaisi normaalit sosiaalituet kaikille kansalaisilleen, ei nuo olis ahdistelemassa ihmisiä.


        Tottakai on ällöttävää, että suomalaiset vanhukset koki sodat, eli pulassa pettuleipää syöden voikorttien kanssa, rakensi tän maan, monet jäi orvoiksi niiden sodissa hengrstään taisteölleiden lapset ja sitten niiden sen viiskytvuotta töissä raataneen polven kansallisvaroja varoja pitäisi antaa Romanian kerjäläisille, pikkusen väärin... Erityisen noloa on se, että suomalaisista jokainen pässi, jonka vanhemmat on syntyneet 1960-luvun jälkeen, ei välttämättä edes tiedä maansa Suomi historiaa. Omasta mielestäni se on kova kohtalo, että mun isoisä sai niskalauksen Lapin sodassa kovilla pakkasilla. Oli nuori. Jos ei olisi olliut sotaa, olisin saattanut jopa saada kunnian tavata isoisäni, mitä kunniaa en koskaan saanut kokea. Ja eloon jääneetkin vihaavat sotaa: minulle on sodat kokeneet kertoneet, että se oli helvetti: hätyssireenien alta vain lähimmän kuusen alle, haavoittuneita miehiä, pelkoa.

        Minua inhottaa ne mamut, jotka suhtautuu omahyväisesti siihen asiaan, että mistä tän maan Suomi sosiaalituirahat Kela& jopa osin sossut, tulee. Ja minusta tän maan asia ei ole keskustella rättipäiden kulttuurin edistämisestä, vaan siitä, että tää pon turvallinen maa, oli joku rätti päässä tai ilman; mulle se on ihan sama mikä uskonto tai mitä, kunhan on tän maan säännöillä.


      • Pitkäaikatyötön
        16+20 kirjoitti:

        Oikeastiko: Saako tänne Suomeen tulla ulkomaalainen viisumitta oleskelemaan kolmeksi kuukaudeksi? En katso linkkejä, koska - anteeksi, jos tahtomattani loukkkaavasti kirjoitan- pelkään täällä koko ajan tahtomattani tietämättämäni keskustelevani natsien kanssa...


        Jos suomalainen lähtisi ulkomaille, ei tasan tarkkaan saisi koko suku tulla perässä, jos vaikka yhdellä olisikin työpaikka tai varallisuutta. Tosin mikään yksikään suomalainen ei vaikka Viron sosiaaliturvalle haluaisikaan, toisin kuin etttä kaikki virolaiset haluaisivat suomalaisten lapsiperhe- etuudet, puhumattakaan, että kukaan suomalainen haluaisi muuttaa Romaniaan. Tiedän että olen juntti ja tyhmä sikäli, että maahanmuuttopolitiikka ei koskaan ole ollut kiinnostukseni kohde, mutta mitä mulla ulkomailla asuneita suomalaisia ystäviäkin on ollut, niin ei todellakaan uuden maan sosiaaliturva ole tullut kuin pressalle illallinen niille suomalaisille muualle muuttaneille.


        Millä ne ulkomaalaiset kerjäläiset sitten elää, Suomessa? On kai niillä paroilla kaduilla elävillä joku paikka missä yöpyä pakkasilla, vaiko eikö ole. Kysymys? Suomi on aika kova paikka selvitä ihmisille, jotka ei ole tottuneet miinus kakskytcelciuksen talvilämpötiloihin. Toki vihaa herättää ne, jotka ryöstelee vanhuksia ja muutoinkin tavissuomalaisia, niihin juttuihin mitä lehdissä on ei voi kuin kiristellä hampaitaan, koska jos joku paska Romania itse maksaisi normaalit sosiaalituet kaikille kansalaisilleen, ei nuo olis ahdistelemassa ihmisiä.


        Tottakai on ällöttävää, että suomalaiset vanhukset koki sodat, eli pulassa pettuleipää syöden voikorttien kanssa, rakensi tän maan, monet jäi orvoiksi niiden sodissa hengrstään taisteölleiden lapset ja sitten niiden sen viiskytvuotta töissä raataneen polven kansallisvaroja varoja pitäisi antaa Romanian kerjäläisille, pikkusen väärin... Erityisen noloa on se, että suomalaisista jokainen pässi, jonka vanhemmat on syntyneet 1960-luvun jälkeen, ei välttämättä edes tiedä maansa Suomi historiaa. Omasta mielestäni se on kova kohtalo, että mun isoisä sai niskalauksen Lapin sodassa kovilla pakkasilla. Oli nuori. Jos ei olisi olliut sotaa, olisin saattanut jopa saada kunnian tavata isoisäni, mitä kunniaa en koskaan saanut kokea. Ja eloon jääneetkin vihaavat sotaa: minulle on sodat kokeneet kertoneet, että se oli helvetti: hätyssireenien alta vain lähimmän kuusen alle, haavoittuneita miehiä, pelkoa.

        Minua inhottaa ne mamut, jotka suhtautuu omahyväisesti siihen asiaan, että mistä tän maan Suomi sosiaalituirahat Kela& jopa osin sossut, tulee. Ja minusta tän maan asia ei ole keskustella rättipäiden kulttuurin edistämisestä, vaan siitä, että tää pon turvallinen maa, oli joku rätti päässä tai ilman; mulle se on ihan sama mikä uskonto tai mitä, kunhan on tän maan säännöillä.

        "Oikeastiko: Saako tänne Suomeen tulla ulkomaalainen viisumitta oleskelemaan kolmeksi kuukaudeksi?"

        Kyllä siinä tapauksessa, että on EU-kansalainen, ja pitempäänkin tietyin edellytyksin. Viisumeja ei saa vaatia. Suomalaisilla on tietenkin samat säännöt muissa unionimaissa. Mutta sitä en tiedä, riittääkö vain yhden varat ja sairausvakuutus.

        "En katso linkkejä, koska - anteeksi, jos tahtomattani loukkkaavasti kirjoitan- pelkään täällä koko ajan tahtomattani tietämättämäni keskustelevani natsien kanssa... "

        Tällä kertaa ei osunut. Toisaalta minusta on kyllä hyvä keskustella kaikkien kanssa, jos vain jaksaa. Linkit olivat siis Wikipediaan ja Euroopan komission Suomen-edustuston (suomenkielisille) sivulle.

        "Suomi on aika kova paikka selvitä ihmisille, jotka ei ole tottuneet miinus kakskytcelciuksen talvilämpötiloihin."

        Ei liene iso ongelma romanialaisille:
        'Suuressa osassa Romaniaa vallitsee mannerilmasto: kuumat kesät ja kylmät, kuivat talvet. . Alavilla alueilla on lumipeite tyypillisesti 30–50 päivänä vuodessa, ja korkeammalla vuoristossa lumiaika jatkuu noin sata päivää.'
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Romania#Ilmasto


    • Nälkäkurkiainen

      Kerjäläisiä on oikein auttaa.

      Kerjäläiselle voi viedä ruokakassin, joka sisältää monipuolista ravintoa. Jonkinlainen proteeininlähde, hieman vihreää ja vaikkapa makoisa colajuoma tai es-sarjan jäätävän kylmä energiajuoma. Ravintoa ei siis tarvitse olla paljon. Jokin lihapala alesarjasta tai vastaava proteiini (ei siis makkaraa) mutta tofu käy, kerppu, juoma jne. Esim. kolme itemiä per hlö.

      Myös kotona keitetyt tai paistetut kananmunat. Voikkuleivät ja kotitekoiset ruoka-annokset jossain soveltuvassa kertakäyttöastiassa on mahdollista lahjoittaa kerjäämällä osa-aikaisesti työtään tekevälle.

      Tässäkin on toki muistettava, että niukempi kertakäyttöinen annos on parempi kuin koko vuoka silakkasalaattia. Jota toki sitäkin voi antaa, kunhan vain muistaa riittävän pienen annoskoon. Sellaisen mitä yksi ihminen nopeasti söisi.

      Myös käytettyjä hyväkuntoisia vaatteita voi antaa kerjäläisille tai vaikkapa lämpimän huovan ja vedensuojaa, joissa on helpompaa tehdä työtään kylmässä. Eikä retkeilypenkkikään olisi pahempi apu kerjäystyöntekijälle. Näissäkään on turha viedä mahdollisesti koko villavaatevaraston jäämistöä.
      Vaan korkeintaan kaksi kerjäystyöhön soveltuvaa tarkkaan harkittua vaatetusesinettä.

      Sitten on vielä joitain naisten erikoisuuteen ja erikoisalaan kuuluvia vaatetusesineitä, joita he voivat oman tietämyksensä ja tuntemuksensa mukaan jakaa heidän kaltaisilleen. Muistaen kuitenkin naisille epätyypillisen napakkuudeen jakamalla vain muutaman tuotteen per hlö.

      Rahaa on sinänsä turha antaa. On osattava auttaa siten, että se osoittaa hyväksynnän ihmiselle. Mutta toimii erotuksena järjestelmälle.

      Koska Suomessa on esim. hoboamis ja moni muukin alakulttuuri aika vierasta, eivät ihmiset osaa välttämättä tunnistaa niitä psykologisia valtteja, joita kerjääjillä on käytettävissään.

      Siksi n-kurkiainen suosittaakin sitä, että lähestyy kerjäläistä ripein askelin muualle katsoen. Lahjoittaa ravinnon ja mahdollisen vaatetusesineen. Sekä kävelee ripeästi pois paikalta jäämättä kysymään kuulumisten laitaa.

      Näin toimitaan monissa Euroopan valtioissa, joissa katuelämänkulttuuri on ilmastollisista syistä vilkkaampaa kuin täällä koootimaassa pohjoisessa.

      • joopa jooo

        Voi näitä kurkiaisen tarinoita :) Et tainnut oikein hiffata mikä on keskustelun ydin?


      • Nälkäkurkiainen

        Niin ja sitten on vielä lämpimät juomat (esim. tee tai kuuma mehu tai kiisseli)(kahvi sensijaan ei ole hyvä ajatus monestakaan syystä) kylmällä, kylmät kuumalla (perus cola tai vaikka es:n energiajuoma, megaforce etc.). Joita on mahdollista lahjoittaa.

        Näihin on kuitenkin nähtävä hieman vaivaa, koska esim kuumat juomat on hyvä laittaa esim siirrettävään kahviloissa olevaan kertakäyttökuppiin, johon saa kannen. Ja tarjota siinä.

        Ja se muutama euro (max 2-3) käyttörahaa per kerjäystyöntekijä on soveliasta lahjoittaa, koska ne voivat mahdollisesti toimia vaikkapa "vaaterahana".

        Myös joku edullinen lastenkirja on hyvä antaa, jos kerjäystyöntekijä on nainen. Koska monesti siellä missä on naisia on lapsiakin. Ja naiset voivat, jos heitä ei ole huumattu, tuntea eritavalla asioita, kuin me muut. Ja harkinnan mukaan myös miespuolisen kerjäystyöntekijälle voi antaa lastenkirjan.

        On myös huomioitava, että kerjäystyöntekijältä tai myyjältä ei tule ostaa mitään. Paitsi, jos kyseessä on kotimainen ehkä piankin alkavan hoboamiskulttuurin edustaja, jossa joku myy jotain tekemäänsä tarvekalua perheensä elintarvikehuollon varmistamiseksi.

        Ja tässä on huomioitava, että tällöin ei vältäämättä ole kyse pitsiliinoista.


      • iloinen antaja
        joopa jooo kirjoitti:

        Voi näitä kurkiaisen tarinoita :) Et tainnut oikein hiffata mikä on keskustelun ydin?

        Taitaa kurkiainen lukeutua myös itse ns. kerjäläisjengin tapaiseen ihmisluokkaan? ja toivoisi varmaan itselleen moisia asioita.


      • joopa jooo
        Nälkäkurkiainen kirjoitti:

        Niin ja sitten on vielä lämpimät juomat (esim. tee tai kuuma mehu tai kiisseli)(kahvi sensijaan ei ole hyvä ajatus monestakaan syystä) kylmällä, kylmät kuumalla (perus cola tai vaikka es:n energiajuoma, megaforce etc.). Joita on mahdollista lahjoittaa.

        Näihin on kuitenkin nähtävä hieman vaivaa, koska esim kuumat juomat on hyvä laittaa esim siirrettävään kahviloissa olevaan kertakäyttökuppiin, johon saa kannen. Ja tarjota siinä.

        Ja se muutama euro (max 2-3) käyttörahaa per kerjäystyöntekijä on soveliasta lahjoittaa, koska ne voivat mahdollisesti toimia vaikkapa "vaaterahana".

        Myös joku edullinen lastenkirja on hyvä antaa, jos kerjäystyöntekijä on nainen. Koska monesti siellä missä on naisia on lapsiakin. Ja naiset voivat, jos heitä ei ole huumattu, tuntea eritavalla asioita, kuin me muut. Ja harkinnan mukaan myös miespuolisen kerjäystyöntekijälle voi antaa lastenkirjan.

        On myös huomioitava, että kerjäystyöntekijältä tai myyjältä ei tule ostaa mitään. Paitsi, jos kyseessä on kotimainen ehkä piankin alkavan hoboamiskulttuurin edustaja, jossa joku myy jotain tekemäänsä tarvekalua perheensä elintarvikehuollon varmistamiseksi.

        Ja tässä on huomioitava, että tällöin ei vältäämättä ole kyse pitsiliinoista.

        Kuules nyt kurkiainen. Ne kerjäläiset pitää palauttaa sinne mistä ovat tulleetkin eli enemmistö Romaniasta ja Bulgariasta! Ryöstävät vanhuksiamme ja pyörätuolilla liikkuvia. Muutakin rikollisuutta pesiytynyt noiden ulkomaisten kerjäysrinkien tiimoille.


      • Eräs huolestunut.
        joopa jooo kirjoitti:

        Kuules nyt kurkiainen. Ne kerjäläiset pitää palauttaa sinne mistä ovat tulleetkin eli enemmistö Romaniasta ja Bulgariasta! Ryöstävät vanhuksiamme ja pyörätuolilla liikkuvia. Muutakin rikollisuutta pesiytynyt noiden ulkomaisten kerjäysrinkien tiimoille.

        Hei Nälkäkurkiainen, oletko joutunut asunnottomaksi? Mainitsit seuraavasta asunnottomuusjaksosta, että joutuu taas metsään telttamajoitukseen tai autoon asumaan. Oletko hakenut kunnan tai kaupungin vuokra-asuntoa??


      • mietteliäs18

        Olen osittain samaa mieltä kanssasi, mutta hyvinvointi valtioonkin vedoten itse valtion pitäisi auttaa kerjäläisiä enemmän. Ei vain lahjoittamalla ruokaa ja vaatteita vaan järjestämällä heille enemmän työpaikkoja kunnallisista hanttihommista, kuten puistojen siivouksesta tai vastaavista, joissa ei paljon työkokemusta tarvita.

        Kerjäläisten auttaminen ei pitäisi olla kansalaisten vastuulla suoranaisesti vaan valtion. Miksi kerjäämistä ei kielletä lailla kuten monissa muissa maissa ja sen kautta pakotettaisiin järjestäytyneet kerjäläiset pois maastamme ja oikeanlaista apua niille, jotka oikeasti tarvitsevat sitä taloudellisen tilanteensa vakauttamiseksi?


      • järkikäteen
        mietteliäs18 kirjoitti:

        Olen osittain samaa mieltä kanssasi, mutta hyvinvointi valtioonkin vedoten itse valtion pitäisi auttaa kerjäläisiä enemmän. Ei vain lahjoittamalla ruokaa ja vaatteita vaan järjestämällä heille enemmän työpaikkoja kunnallisista hanttihommista, kuten puistojen siivouksesta tai vastaavista, joissa ei paljon työkokemusta tarvita.

        Kerjäläisten auttaminen ei pitäisi olla kansalaisten vastuulla suoranaisesti vaan valtion. Miksi kerjäämistä ei kielletä lailla kuten monissa muissa maissa ja sen kautta pakotettaisiin järjestäytyneet kerjäläiset pois maastamme ja oikeanlaista apua niille, jotka oikeasti tarvitsevat sitä taloudellisen tilanteensa vakauttamiseksi?

        Ai valtion pitäisi maksaa ulkomailta tulleille pulsuille asunnot ja toimeentulot? Mietippä vähän.


      • Nälkäkurkiainen
        Eräs huolestunut. kirjoitti:

        Hei Nälkäkurkiainen, oletko joutunut asunnottomaksi? Mainitsit seuraavasta asunnottomuusjaksosta, että joutuu taas metsään telttamajoitukseen tai autoon asumaan. Oletko hakenut kunnan tai kaupungin vuokra-asuntoa??

        Asia ei ole mielenkiintoinen.
        Mutta, jos ei tee töitä, ei ole tuloja.
        Ja sellaisen tilanteen kroonistuessa ei muita vaihtoehtoja ole kuin harmaatyö kotimaassa (jota esim. rakennusalalla tehdää). Tai ravinto ja asumisvirtojen ehtyminen.


      • Nälkäkurkiainen
        mietteliäs18 kirjoitti:

        Olen osittain samaa mieltä kanssasi, mutta hyvinvointi valtioonkin vedoten itse valtion pitäisi auttaa kerjäläisiä enemmän. Ei vain lahjoittamalla ruokaa ja vaatteita vaan järjestämällä heille enemmän työpaikkoja kunnallisista hanttihommista, kuten puistojen siivouksesta tai vastaavista, joissa ei paljon työkokemusta tarvita.

        Kerjäläisten auttaminen ei pitäisi olla kansalaisten vastuulla suoranaisesti vaan valtion. Miksi kerjäämistä ei kielletä lailla kuten monissa muissa maissa ja sen kautta pakotettaisiin järjestäytyneet kerjäläiset pois maastamme ja oikeanlaista apua niille, jotka oikeasti tarvitsevat sitä taloudellisen tilanteensa vakauttamiseksi?

        Ajatten asiaa toisin. Ja ajattelen niin, että ihmisten tehtävänä on toisten ravintohuollosta huolehtiminen. Ja valtion rooli liittyy siihen, että on mahdollisuus toimia. Kuten sisäisen ja ulkoisen turvallisuuden hoitamiseen niin, että ihmisillä on ajattelun ja toimimisen mahdollisuudet.


      • Nälkäkurkiainen
        joopa jooo kirjoitti:

        Kuules nyt kurkiainen. Ne kerjäläiset pitää palauttaa sinne mistä ovat tulleetkin eli enemmistö Romaniasta ja Bulgariasta! Ryöstävät vanhuksiamme ja pyörätuolilla liikkuvia. Muutakin rikollisuutta pesiytynyt noiden ulkomaisten kerjäysrinkien tiimoille.

        Toit esille erään seikan, joka on olemassaolevaa todellisuutta. Ja siksi kerjäystyöntekijää tuleekin lähestyä ripeästi ja poistua ripeästi lahjoituksen tehtyään paikalta. Ja lähestymistä ei tule tehdä muutoinkuin sellaisella paikalla, jossa on senverran elämää ympärillä, että ei ole itse ainoana paikanpäällä.

        Ovia ei tule kauppamiehille tai naisille avata. Ja tienvarsilla ohi saa ajaa. Mutta en edelleenkään muuuta ajatustani siitä, että perustason kerjäystyöntekijälle voi ja saa antaa kupillisen juotavaa, muutaman peruselintarvikkeen, sekä vaatetusesineen.

        Käsittelet asiaa laajemmin. On hyvä, että asioiden ja ilmiöiden monista eripuolista keskustellaan.


      • mietteliäs18
        Nälkäkurkiainen kirjoitti:

        Ajatten asiaa toisin. Ja ajattelen niin, että ihmisten tehtävänä on toisten ravintohuollosta huolehtiminen. Ja valtion rooli liittyy siihen, että on mahdollisuus toimia. Kuten sisäisen ja ulkoisen turvallisuuden hoitamiseen niin, että ihmisillä on ajattelun ja toimimisen mahdollisuudet.

        Ajattelen samalla tavalla, että on velvollisuus auttaa ihmisiä, jotka ovat sen tarpeessa. Mutta ihan järjellä ajatellen kumpi pystyisi auttaa enemmän, vaitio vai yksittäiset ihmiset kadulla?


      • Nälkäkurkiainen
        iloinen antaja kirjoitti:

        Taitaa kurkiainen lukeutua myös itse ns. kerjäläisjengin tapaiseen ihmisluokkaan? ja toivoisi varmaan itselleen moisia asioita.

        Ihmisten keskinäinen ja keskeinen ravintoyhteistyö on mielestäni soveliasta toimintaa.
        Se estää ihmisten nälännäkemistä.
        Samoin on soveliasta antaa palttoo palelevalle, jos sellainen on mahdollista.
        Juomaa voi antaa janoiselle.
        Tai suojaa sadetta vastaan vaatetusesineen muodossa.

        Toivon, että jos minulla on hätä, että ihmiset voisivat auttaa vaikkapa vähäisen ravinnon suhteen.
        Mutta en oleta sitä kenenkään velvollisuudeksi. Ja toivon, että mainitun kaltainen uuskansalaisosaaminen voisi entisestäänkin lisääntyä Suomessa.


      • Nälkäkurkiainen kirjoitti:

        Ihmisten keskinäinen ja keskeinen ravintoyhteistyö on mielestäni soveliasta toimintaa.
        Se estää ihmisten nälännäkemistä.
        Samoin on soveliasta antaa palttoo palelevalle, jos sellainen on mahdollista.
        Juomaa voi antaa janoiselle.
        Tai suojaa sadetta vastaan vaatetusesineen muodossa.

        Toivon, että jos minulla on hätä, että ihmiset voisivat auttaa vaikkapa vähäisen ravinnon suhteen.
        Mutta en oleta sitä kenenkään velvollisuudeksi. Ja toivon, että mainitun kaltainen uuskansalaisosaaminen voisi entisestäänkin lisääntyä Suomessa.

        Ei suomessa mielestäni nälkää tarvitse kenenkään nähdä. Eikös sitä varten leipäjonot ja vastaavat löydy? Valtio antaa säkillisen ruokaa sitä tarvitsevalle ja kuulemma ihmiset joilla ei akuuttia tarvetta sille ei olisi niin hakee sen ilmaisen säkin ruokaa silti.

        Valtio tunnetusti auttaa sitä tarvitsevia ja siivellä eläviä...


    • Olen auttanut

      Viime talvena kovien pakkasten aikaan vein kerjäläiselle kupin kahvia ja berliininmunkin. Kovasti kiitti, hyvin näytti maistuvan.

      • 5+12

        Järkyttävää, jos kenenkään yhdenkään pitää olla pakkasessa ulkona kerjuukupin kanssa. Itse olen usein miettinyt, että pitääkö niiden sulkea täysin tietoisuudestaan koko ulkopuolinen maailma(?), että sen helvetin kestävät, jotka istuvat kadulla kuappojen edessä kerjäämässä. Sellainen ilmiö ei ole kuulunut suomalaiseen yhteiskuntaan, tullut vasta EU: n ja - anteeks- porvariston valtakauden myötä Suomeenkin. Käsitykseni on kuitenkin, että ei ne ulkomaalaiset romanikerjäläiset mitenkään heitteillä ole, vaan ihan systemaattisesti ne on tänne Suomeenkin tulleet. Ne ei ole siten heitteillä, etteikö ne osaisi kävellä paikalliseen sosiaalitoimistoon Suomessa, voi vain kuvitella, että miten tarkkaan ne on selvittäneet sosiaalituet, mitä voisi täältä Suomesta saada. On hirvittävää, miten romaniväestöä on kohdeltu. Itseni on kasvatuksessa opetettu kunnioittamaan myös vähemmistöjä. Silti täysin toisenlaisia ovat Suomessa syntyneet romanit, kuin ne tyypit, jotka tulee ryöstelemään tänne Suomeen jostakin Keski- tai Etelä- Euroopasta.


        Minä en ole hyviä tekoja erityisesti koskaan osannut tehdä paitsi että elän lainkuuliaisesti mikä on mielestäni suurinta hyvyyttä mitä voi olla, mutta itse uskon, että suomalaiset kaduilla asuvat ovat sitä omasta valinnastaan, ja mieluummin niitäkin suomalaisena auttaisi, kuin ulkomaalaisia. Eikä rasismia, mutta yhtä väärin kuin minusta on sellainen, että jos esimerkiksi Virossa pysyvästi asuva koskaan Suomessa käymätön lapsiperhe jonka lapset eivät koskaan ole edes käyneet Suomessa, että sellainen saa suurempia sosiaaliavustuksia Suomen lapsilisät kuin mitä minä veronmaksajien suomalaisten jälkeläinen lapseton suomalainen ja veronmaksaja itse saan oman maani sosiaalitukia, yhtä väärin minusta olisi se, että Romanian valtion pitäisi päästä kuin koira veräjästä, miten kohtelevat niitä vähemmistöjään. Romania on joidenkin mielestä köyhä maa, mutta kylllä sielläkin eliitti mässäilee eli ei ole köyhä maa kaikille. Samaten se v*tun hitler- Unkari ja noi Itävallat tai Saksa- räkäkielimaa, hyi. Puhumattakaan Amerikan persauksen nuolijoista.


        Venäjä ei onneks tänne hyökkäää, jos Suomi ei liity Natoon. Jos Suomi ei ole Natossa, ukrainalaiset ja viruliinit sekoilee ihan omien korruptioidensa kanssa, muuten toisin. Ja älä sekoa lukija: tää on nimetön teksti millä ei ole mitään merkitystä, hörhöt.


      • waIer
        5+12 kirjoitti:

        Järkyttävää, jos kenenkään yhdenkään pitää olla pakkasessa ulkona kerjuukupin kanssa. Itse olen usein miettinyt, että pitääkö niiden sulkea täysin tietoisuudestaan koko ulkopuolinen maailma(?), että sen helvetin kestävät, jotka istuvat kadulla kuappojen edessä kerjäämässä. Sellainen ilmiö ei ole kuulunut suomalaiseen yhteiskuntaan, tullut vasta EU: n ja - anteeks- porvariston valtakauden myötä Suomeenkin. Käsitykseni on kuitenkin, että ei ne ulkomaalaiset romanikerjäläiset mitenkään heitteillä ole, vaan ihan systemaattisesti ne on tänne Suomeenkin tulleet. Ne ei ole siten heitteillä, etteikö ne osaisi kävellä paikalliseen sosiaalitoimistoon Suomessa, voi vain kuvitella, että miten tarkkaan ne on selvittäneet sosiaalituet, mitä voisi täältä Suomesta saada. On hirvittävää, miten romaniväestöä on kohdeltu. Itseni on kasvatuksessa opetettu kunnioittamaan myös vähemmistöjä. Silti täysin toisenlaisia ovat Suomessa syntyneet romanit, kuin ne tyypit, jotka tulee ryöstelemään tänne Suomeen jostakin Keski- tai Etelä- Euroopasta.


        Minä en ole hyviä tekoja erityisesti koskaan osannut tehdä paitsi että elän lainkuuliaisesti mikä on mielestäni suurinta hyvyyttä mitä voi olla, mutta itse uskon, että suomalaiset kaduilla asuvat ovat sitä omasta valinnastaan, ja mieluummin niitäkin suomalaisena auttaisi, kuin ulkomaalaisia. Eikä rasismia, mutta yhtä väärin kuin minusta on sellainen, että jos esimerkiksi Virossa pysyvästi asuva koskaan Suomessa käymätön lapsiperhe jonka lapset eivät koskaan ole edes käyneet Suomessa, että sellainen saa suurempia sosiaaliavustuksia Suomen lapsilisät kuin mitä minä veronmaksajien suomalaisten jälkeläinen lapseton suomalainen ja veronmaksaja itse saan oman maani sosiaalitukia, yhtä väärin minusta olisi se, että Romanian valtion pitäisi päästä kuin koira veräjästä, miten kohtelevat niitä vähemmistöjään. Romania on joidenkin mielestä köyhä maa, mutta kylllä sielläkin eliitti mässäilee eli ei ole köyhä maa kaikille. Samaten se v*tun hitler- Unkari ja noi Itävallat tai Saksa- räkäkielimaa, hyi. Puhumattakaan Amerikan persauksen nuolijoista.


        Venäjä ei onneks tänne hyökkäää, jos Suomi ei liity Natoon. Jos Suomi ei ole Natossa, ukrainalaiset ja viruliinit sekoilee ihan omien korruptioidensa kanssa, muuten toisin. Ja älä sekoa lukija: tää on nimetön teksti millä ei ole mitään merkitystä, hörhöt.

        Väärin; Venäjä hyökkää vain maihin jotka eivät kuulu Natoon. Virolla ei ole mitään pelättävää, mutta esimerkiksi Suomella ja Ukrainalla on.

        Romania on köyhä maa ja eliitti mässäilee koska sosialismin tuhoja ei korjata edes sadassa vuodessa.

        Saksa, räkäkielimaa, on Euroopan talousveturi ja jokseenkin kaikkien kadehtima demokraattinen ja tasa-arvoinen maa jossa kaikilla saksalaisilla on hyvä olla. Muutamalla mamullakin, mutta ei sentään sellaisella joka ei edes halua antaa (työ)panostaan yhteisen hyvän edestä.
        Tämän lisäksi Länsi-Saksalla on mennyt kommunistisen Itä-Saksan jaloilleen nostamiseen niin paljon euroja, että laskimestasi loppuvat numerot.

        Sama koskee amerikkaakin, mutta sinne on ängennyt aivan liikaa muita kuin meitä alivalottuneita ja sen nouseminen koko maailman talousveturiksi käy sen myötä jatkuvasti vaikeammaksi.


    • näin täällä

      Jos me sallitaan romaanikerjäläisten kerjääminen kaduilla, niin haluammeko, että suomalaisetkin alkaisivat kerjätä kadulla? Mikä olisi reaktionne, jos suomalainen duunari, teinityttö lapsensa kanssa tai mummo olisi polvillaan kerjäämässä rahaa? Eikö aika moni meistä sanoisi, että mitä siinä teet, mene töihin???

      Miksi me sallimme erilaista käytöstä ulkomaalaisilta kuin suomalaisilta? Kyllä ne romaanitkin voivat aloittaa siitä, että pistävät lapsensa kouluun Romaniassa ja Bulgariassa, jotta edes heillä olisi parempi toimeentulo ja aloittaa yritystoimintaa esim. myymällä toreilla poimittuja marjoja, poimittuja kukkia, virkattuja liinoja jne.

      Minulta ei tipu senttiäkään romaaneillle. Laitan rahaa esim. joulupataan kotimaisten köyhien hyväksi. Jos annatte rahaa kerjäläisille, he tulevat tänne jatkossakin ja tuovat ehkä mumminsa ja kumminsakin mukaan.

    • Pitkäaikatyötön

      "Eikö aika moni meistä sanoisi, että mitä siinä teet, mene töihin???"

      Minä en sanoisi noin suomalaiselle nykyisen suuren työttömyysmäärän aikaan. Jos ei ole saanut sosiaaliturvaakaan, vaikka kaikki ovat siihen oikeutettuja, vaan joutuu kadulla kerjäämään, pitäisi kyllä jotenkin auttaa.

      Ulkomaalaiset kerjääjät eivät ole Suomen sosiaaliturvan piirissä, ja tulevat tänne uudestaan, jos täällä rahaa on kenelle tahansa pyytäjälle heiteltäväksi. En siis antaisi minäkään rahaa.

      Jk. 'Romaani' on tietynlainen kirja. http://fi.wikipedia.org/wiki/Romaani
      'Romani' on kieli tai romaniheimoon kuuluva ihminen. http://fi.wikipedia.org/wiki/Romanit

    • Inhimillinen

      Auta huonoosaista SUOMALAISTA heitähän ei huomaa kukaan.Leipäjonoihinkin tulevat eräät hienoilla autoilla,auto nurkantaakse takin vaihto ja jonoon.pöyristyttävää.Onko meiltä mennyt suhteellisuudentaju kun ei nähdäomia todella huonosti toimeentulevia ei alkoongelmaisia vaan muuten joutuneet ahdinkoon.Toivon mukaan muistataa jouluaikaan huonosti toimeentulevia perheitä se antaa antajalle hyvän joulumielen.

    Ketjusta on poistettu 25 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7937
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      177
      1755
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1114
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1113
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      62
      1031
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      193
      945
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      823
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe