990 david brownin kytkin

ostattelija

kävin kahtoo yhtä myytävää 990 taavia ja ihmetytti sen kytkin,sitä ei voinu luistattaa yhtään,oli niin kun on /off mallia.mikä siinä on vikana kun tarraa heti kiinni eikä normaali liikkeel lähtöä voi edes haaveilla.ei sitten vaikka kuinka hiljaa nosti joutokäynnillä kytkintä ylös niin pamahtaa heti kiinni.. ei oo ennen tommosta tullu vastaan..luulisi kuluneella kytkinlevyllä luistavan mutta on mallia veto tai ei veto... ehdotuksia otetaan vastaan,myös hölmöj ja vähemmän hölmöjä

41

4516

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • A"siantuntija"

      Nooh, luistavaa kytkintä voidaan entrata vaikka cocacolalla. Sillä saadaan äkkiä pitävyyttä kytkimeen tai rumpujarruihin, jos siis on luiston vikaa. Joku muukin aine on näissä vippaskonsteissa käytössä. Ei kai se kytkinremppa niin mahdottoman hintainen ole, jos raavitti muutoon on sellaisen ostettavan oloinen ja näköinen. Tarjoat hintaa, johon on otettu kytkinremppa huomioon.

    • aloittaja1

      kytkin ei siis luista vaan on mallia on / off.siis ei pysty normaalisti lähtemään liikenteesen.

    • A"siantuntija"

      Juuri niin nämä vippaskonsti aineet käyttäytyy. Eli on/off-periaatteella.

    • Pönttö Einari

      Jos olet ostamassa 990 tavia ja kytkin on tuota mallia, että on/off, niin tuo ei ole mikään hätä. Ensinnäkin kytkinremontti on NIIN helppo ja halpa tehdä tuollaiseen traktoriin, että jos traktori on muuten kelvollinen (jota se todennäköisesti on, kun kytkinremonttia monet plekäävät), että kytkimen vaihdolla saa hyvän koneen vuosiksi.
      Jo pelkkä kytkinlevy voi muuttaa tilanteen paljon paremmaksi, mutta uusi kytkinasetelma ja painelaakeri ovat järkevintä vaihtaa samalla kertaa. Kustannuksia tarvikkeiden osalta muutama sata euroa ja kytkin on siltä osin kunnossa ja kestää taasen vuosia.

      Tuosta cocacolasta on itselläni melkoisen hurjia kokemuksia, aikoinaan tuli harrastettua lentämistä ja eräällä kaverillani oli itse rakennettu lentokone, jossa oli useammalla kiilahihnalla toteutettu alennusvaihde moottorilta potkuriin voimansiirrossa. Lentoon lähdössä kaverilla oli niin kiire, että hän ei ehtinyt kiristämään hihnoja, vaikka minä vieressä tarjottelin sopivaa työkaluakin kiristämiseen. Kaveri ruiskaisi cocacolaa pullosta hihnoihin; "Tällä se on ennenkin pitänyt" ja antoi minulle lopun pullon juotavaksi. Lopputulos oli, että lentokentän päässä olevasta lähimetsiköstä katkesi eräästä isosta kuusesta latva ja me silminnäkijät tilasimme ambulanssin ja muuta kalustoa...

    • A"siantuntija"

      Mr. Pönttö puhuu asiaa. En tiedä tarvittooko raavittia eres panna katkaasuhoitohon. Joiskin merkiis saa kytkinremppaa tehtyä iliman katkaasuakin. Nämä merkit on yleensä rungollisia, johon saa teheryksi iliman poikkaasua em:n. Joskus SR580:iin tehtiin köykääsesti kytkinremppa, seurauksella että muutaman vuoden päästä piti tehdä uusiksi. Syynä, kun ei oikeen hoksattu olla perusteellisempia kulunusien osien kans ja nuukaaltihin turhanpäivääsesti. Tämä jäläkimmäänen remppa tehtihin sitte "uten" ei viimmeesen päälle. Ja kyllä se pelaakin kuin unelma. Kytkintä suurempia asioota raavitiski on kylläkin vaihteisto/voimansiirton taikka moottorin kunto. Niihin menöö kyllä enee aikaa, rahaa ja norttia, kuin yhtehen kytkimehen. Jotta jos raavitti on niiltä osin kunnos, niin voit päästä kytkin rempasta n.1000 ekkerin paukahroksella ulukopuolisella teetettynä. Raavitti, kun sattuu olemahan englantilaanen, niin osia pitääs löytyä melekeen rautakioskiltakin ja halavallaki viä.

    • 77768675

      jäi taavi ostamatta,hinta ei pudonnu satkua enempää..

      • Et sitten ollu

        edes tosissassi ostamassa taavia. Jos myyjällä ei ole tarvetta tinkiä, niin miksi tinkiä!
        Taavin kytkinremppa ei tosiaan ole vaikea, eikä hinnasta kiinni, siinä ei kannata alkaa satasen tinkaamisesta itkemään. http://www.traktorimies.fi/david-brown/990/kytkin


    • tttrr

      Kunnossa olevan saa halvemmalla.miksi ostaisin työmaan.koneen piti olla kunnossa.

      • Et sitten ollu

        tosissaan edes ostamassa, jos kunnossa olevan saa halvemmalla.


    • jos tulee eteen

      Onko Taavi 885:ssä vm -76 samanlainen kytkin ja mistä tarvittaessa kannattaa kysellä osia? Onko laitettava katkaisuhoitoon ja tarvitaanko jotain erikoisempia työkaluja?

      • lisään edelliseen

        Nyt vasta luin edellä olevasta linkistä, että sieltä saa. Mutta se asennus sellaiselta, joka on tehnyt henkilöautoon kytkinremontin, mutta ei minkäänlaiseen traktoriin.


      • Taavin ja toisenkin
        lisään edelliseen kirjoitti:

        Nyt vasta luin edellä olevasta linkistä, että sieltä saa. Mutta se asennus sellaiselta, joka on tehnyt henkilöautoon kytkinremontin, mutta ei minkäänlaiseen traktoriin.

        ..traktorimerkin kytkin remppa on niin helppo tehdä, että alkaa tuntumaan, että ihan hukka-ukko ollu ostelemassa sitä taavia. Muutama satanen hinnassa ei merkkaa mitään, jos kone on muuten hyvä. Täällä näitä umpitumpeloita kyselee aina kaikenlaista, vähän mökkitraktoripalstakisi muuttunut.


    • aloittaja1

      minä ostan mieluummin kunnossa olevan,en valmiiksi hajonnutta ehjän hintaan. sinä taidat olla sen hajonneen taavin myyjä kun myönsit cokacolaa laittaneesi kytkimeen. laita kuntoon niin saat ostajan sille huijari. vai etkö osaa,vai eikö ole 300e rahaa siihen kytkimeen,jos ei niin tukiaiset varmasti kohta pamahtaa tilille. menin alunperin katsomaan konetta kun puhelimessa kerrottiin kytkimenkin pitävän hyvin ja koneen olevan kunnossa.

      • aloittaja 1

        ja vielä kun kehuskelet miten helppo se on tehdä niin laita ohjeet kun 885 omistaja kysyi.. olet tosiaa aika hukka ukko kun jauhat vaan miten helppo se on tehdä.


      • Et sitten ollu

        Eihän tuollaisen taavin kytkinremppa tosiaan ole mitään rakettitiedettä. Traktorikatkaistaan kytkimen kohdalta, työkaluiksi riittää ihan perustyökalut, kiintoavaimia ja hylsysatsi, sekä pari pullotunkkia japari teräsputkenpätkää & kaksi n. metrin pätkää teräspalkkia, joista saa katkaisuradan.
        Ensin traktorista irroitetaan konepellit, vivut, putket ym. katkaisun yhteydessä irroitettavat osat. Raidetangonpäät on saa helpoiten irti mutterin irroituksen jälkeen pitämällä jotain raskaasta esinettä kierreosaa vasten ja napakka lyönti raidetangon viereen kiinnitysvarteen. Kun traktori on enään katkaisua vailla, laitetaan kiilat etuakselin väliin kovasta puusta molemmin puolin estämään moottorin liikkeet katkaisun aikana, myös etupyörien pyörimisen estämiseksi on hyvä laittaa kiilat. Tämän jälkeen laitetaan toinen tunkki suoraan moottorin alle tietysti siten, että tunkki pysyy tukevati paikoillaan ja mahdollisesti tuetaan vielä öljypohjaa vasten erikeen esim. tukevalla teräslevyllä ja kiristetään riittävästi. Traktorin takapään alle laitetaan ensin lattialle teräspalkki esim.leveä u-palkki traktorin pituussuunnassa, palkin päälle laitetaan nuo kaksi teräsputkenpätkää rulliksi ja niiden päälle teräspalkki siten, että rullien pyöriessä traktorin takapäätä voidaan siirtää riittävästi työskentelyä varten. Tämän jälkeen laitetaan toinen tunkki palkin päälle tukevasti ja kiristetään riittävästi. Nyt voidaan irroittaa kytkinkopan ja moottorin väliset pultit. Pulttien irroituksen jälkeen moottori irtoaa kytkinkopasta kevyesti isoa ruuvimeisseliä taikka rengasrautaa käyttäen. Tässä vaiheessa on hyvä, jos on kaveri käytettävissä ja takapyöristä kevyesti työntämällä, vaihde tietysti vapaalla ja käsijarru pois päältä, tarktorin takapää työnnetään riittävän työvaran saamiseksi kytkimen korjaukseen, traktorin takapää tuetaan kiiloilla ja käsijarrulla työskentelyn ajaksi paikoilleen. Mitään hirveän suurta väliä ei tarvita, kun ko. korjauksen voi tehdä, riittää kun työn pystyy tekemään.
        Kytkinasetelman irroitus käy hyvin tavallisilla hylsyillä riittävällä jatkovarrella varustettuna, vauhtipyörän hammaskehää voi käyttää hyvin rengasraudalla pyörimisen estämiseen varoen tietysti vaurioittamasta hammaskehää. Kytkinasetelman purkamisen jälkeen onkin kytkinlevy irti, tässä vaiheessa on hyvä mitata moottorin kampiakselin päästä silmälaakerin koko taikka kytkinakselista, sekä kytkinlevystä boorien sisämitta ja alkaa etsimään nurkista jo valmiiksi sopivaa tappia kytkinlevyn keskittämiseen uuden kytkinlevyn asennukseen. Monet kerrat tähän keskittämiseen on käynnyt jonkun bensiinimoottorin sytytystulpan johdosta häiriönpoistaja, johon on joutunut kiertämään muutamaan kierroksen maalarinteippiä sopivan tiukkuuden saamiseksi, mutta aina näin ei käy, vaan puusorvilla on pitänyt sorvata sopiva sovituspulikka kytkinlevyn keskittämiseen.

        Kytkimen kasaaminen tapahtuu sitten, (jos ei tarvitse vaihtaa stefaa kampiakselin päähän), että tuolla em. keskitystyökalulla keskitetään uusi kytkinlevy mahdollisimman tarkkaan paikoilleen ja (uusi) kytkinasetelma pultataan paikoilleen vauhtipyörän ohjaustappien mukaisesti. Pulttien kierteisiin on hyvä laittaa hieman lukitusnestettä ja jos momenttiavain on käytettävissä, niin kaikki voi kiertää tasaiseen momenttiin kohtuullisesti, lukitusneste kyllä huolehtii sitten yhdessä jousiprikkojen kanssa, että ne pysyvät paikoillaan seuraavaan remonttiin asti.
        Kytkimen painelaakerin vaihto on viisainta suorittaa tässä vaiheessa, sekä tarkastaa mahdolliset öljyvuodot vaihteiston akselista, jos öljyvuotoja, niin vaihdetaan stefa.

        Tämän jälkeen traktorin takapää työnnetään kiinni moottoriin, kytkinakselin boori ei välttämättä osu heti kohdalleen, vaan moottori joutuu hieman pyöräyttämään, että akseli menee kytkinlevyn booriin kunnolla. Moottirn ja kytkinkopan pultit kiinnitetään paikoilleen jne. alkuperäiseen järjestykseen. tunkit ja kiilat ym. poistetaan.

        Turvallisin juttu on tietenkin, jos käytettävissä on ihan oikea katkaisurata, mutta varovaisuutta noudattaen huolellisesti toimien tasaisella betonilattialla homma onnistuu täysin em. kerrotulla tavalla. Olen tehnyt tuon "tee se itse" katkaisuradan vuosien varrella melkoisen monta kertaa, kun olen vaihtanut kytkimen taikka muuten joutunut korjaamaan traktoreita.


      • Et sitten ollu
        Et sitten ollu kirjoitti:

        Eihän tuollaisen taavin kytkinremppa tosiaan ole mitään rakettitiedettä. Traktorikatkaistaan kytkimen kohdalta, työkaluiksi riittää ihan perustyökalut, kiintoavaimia ja hylsysatsi, sekä pari pullotunkkia japari teräsputkenpätkää & kaksi n. metrin pätkää teräspalkkia, joista saa katkaisuradan.
        Ensin traktorista irroitetaan konepellit, vivut, putket ym. katkaisun yhteydessä irroitettavat osat. Raidetangonpäät on saa helpoiten irti mutterin irroituksen jälkeen pitämällä jotain raskaasta esinettä kierreosaa vasten ja napakka lyönti raidetangon viereen kiinnitysvarteen. Kun traktori on enään katkaisua vailla, laitetaan kiilat etuakselin väliin kovasta puusta molemmin puolin estämään moottorin liikkeet katkaisun aikana, myös etupyörien pyörimisen estämiseksi on hyvä laittaa kiilat. Tämän jälkeen laitetaan toinen tunkki suoraan moottorin alle tietysti siten, että tunkki pysyy tukevati paikoillaan ja mahdollisesti tuetaan vielä öljypohjaa vasten erikeen esim. tukevalla teräslevyllä ja kiristetään riittävästi. Traktorin takapään alle laitetaan ensin lattialle teräspalkki esim.leveä u-palkki traktorin pituussuunnassa, palkin päälle laitetaan nuo kaksi teräsputkenpätkää rulliksi ja niiden päälle teräspalkki siten, että rullien pyöriessä traktorin takapäätä voidaan siirtää riittävästi työskentelyä varten. Tämän jälkeen laitetaan toinen tunkki palkin päälle tukevasti ja kiristetään riittävästi. Nyt voidaan irroittaa kytkinkopan ja moottorin väliset pultit. Pulttien irroituksen jälkeen moottori irtoaa kytkinkopasta kevyesti isoa ruuvimeisseliä taikka rengasrautaa käyttäen. Tässä vaiheessa on hyvä, jos on kaveri käytettävissä ja takapyöristä kevyesti työntämällä, vaihde tietysti vapaalla ja käsijarru pois päältä, tarktorin takapää työnnetään riittävän työvaran saamiseksi kytkimen korjaukseen, traktorin takapää tuetaan kiiloilla ja käsijarrulla työskentelyn ajaksi paikoilleen. Mitään hirveän suurta väliä ei tarvita, kun ko. korjauksen voi tehdä, riittää kun työn pystyy tekemään.
        Kytkinasetelman irroitus käy hyvin tavallisilla hylsyillä riittävällä jatkovarrella varustettuna, vauhtipyörän hammaskehää voi käyttää hyvin rengasraudalla pyörimisen estämiseen varoen tietysti vaurioittamasta hammaskehää. Kytkinasetelman purkamisen jälkeen onkin kytkinlevy irti, tässä vaiheessa on hyvä mitata moottorin kampiakselin päästä silmälaakerin koko taikka kytkinakselista, sekä kytkinlevystä boorien sisämitta ja alkaa etsimään nurkista jo valmiiksi sopivaa tappia kytkinlevyn keskittämiseen uuden kytkinlevyn asennukseen. Monet kerrat tähän keskittämiseen on käynnyt jonkun bensiinimoottorin sytytystulpan johdosta häiriönpoistaja, johon on joutunut kiertämään muutamaan kierroksen maalarinteippiä sopivan tiukkuuden saamiseksi, mutta aina näin ei käy, vaan puusorvilla on pitänyt sorvata sopiva sovituspulikka kytkinlevyn keskittämiseen.

        Kytkimen kasaaminen tapahtuu sitten, (jos ei tarvitse vaihtaa stefaa kampiakselin päähän), että tuolla em. keskitystyökalulla keskitetään uusi kytkinlevy mahdollisimman tarkkaan paikoilleen ja (uusi) kytkinasetelma pultataan paikoilleen vauhtipyörän ohjaustappien mukaisesti. Pulttien kierteisiin on hyvä laittaa hieman lukitusnestettä ja jos momenttiavain on käytettävissä, niin kaikki voi kiertää tasaiseen momenttiin kohtuullisesti, lukitusneste kyllä huolehtii sitten yhdessä jousiprikkojen kanssa, että ne pysyvät paikoillaan seuraavaan remonttiin asti.
        Kytkimen painelaakerin vaihto on viisainta suorittaa tässä vaiheessa, sekä tarkastaa mahdolliset öljyvuodot vaihteiston akselista, jos öljyvuotoja, niin vaihdetaan stefa.

        Tämän jälkeen traktorin takapää työnnetään kiinni moottoriin, kytkinakselin boori ei välttämättä osu heti kohdalleen, vaan moottori joutuu hieman pyöräyttämään, että akseli menee kytkinlevyn booriin kunnolla. Moottirn ja kytkinkopan pultit kiinnitetään paikoilleen jne. alkuperäiseen järjestykseen. tunkit ja kiilat ym. poistetaan.

        Turvallisin juttu on tietenkin, jos käytettävissä on ihan oikea katkaisurata, mutta varovaisuutta noudattaen huolellisesti toimien tasaisella betonilattialla homma onnistuu täysin em. kerrotulla tavalla. Olen tehnyt tuon "tee se itse" katkaisuradan vuosien varrella melkoisen monta kertaa, kun olen vaihtanut kytkimen taikka muuten joutunut korjaamaan traktoreita.

        ...jatkoa vielä edelliseen. Tuon kytkinlevyn keskittäminen on aika tärkeä, että traktorin saa uudelleen kasaan ja toimimaan. Kuten tuossa edellä jo kerroin, olen sorvannut puusta sopivan pulikan silmälaakerin ja kytkinlevyn boorin mukaan. Nämä työkalut kannattaa säilyttää seuraavaa remonttia varten, vaikka eipä tuo sorvaaminen montaa minuuttia vie.
        Kuvassa kytkinlevyn päällä kolme erilaista keskittämiseen käyttämääni pulikkaa vuosien varrelta. joku näistä on ollut kaverillakin lainassa. http://aijaa.com/RQMclk

        Voin laittaa tuosta katkaisuradastakin kuvan, jos joku nyt ei selostuksestani päässyt perille.

        Sen verran ap. taavin ostajalle, että minun ei ole tarvinnut turvautua coca-colaan kytkimien suhteen ja taavia en ole ollut myymässä sinulle, enkä toisille. Kerään traktoreita ja ehkä perikuntani sitten aikanaan niitä voi myydä.


      • Vanhan ostaja

        Vanhan traktorin ostaja kyllä joutuu korjailemaan väkisinkin edellisten omistajien "virityksiä" ja tuo 300€ sijoitus kytkimeen on pieni investointi. Yleensä vanhan traktorin kunnostamiseen menee huomattavasti enemän rahaa, vaikka kuinka se olisi "kunnollinen". Aina kytkimen korjaus ei edes edellytä kytkinasetelman uusimista, monta kertaa riittää pelkkä uuden kytkinlevyn vaihto ja tilanne voi jopa muuttua huonommaksi halvalla kytkinasetelmalla.
        Kuten täällä on jo selostettu kytkinremontin tekeminen, on se vanhaan traktoriin niin helppo tehdä, että itse ainakin vaihtaisin vain pelkän kytkinlevyn ja jos muita ongelmia kytkimen kanssa ilmenee jatkossa vaihtaisin vasta sitten osia.
        Monta kertaa olen nähnyt näitä viimeisen päälle kunnostettuja miranolilla maalattuja kauhistuksia, hirveitä räkähitsauksia, kauheita ohjaamovirityksiä, väljyyksiä korjailtu purkkipellillä, jokainen rengas haettu jostain rengasliikkeen takapihalta romukasasta. Mitä sitten näistä jää ostajalle, ostaa ensimmäiseksi koko rengaskierros, vaihtaa kuluneita osia vaikka kuinka, sekä uusia hitsaamalla korjattuja ja rikottuja osia toisiin.
        Parempi ostaa reilusti kunnostusta vaativa mahdollisimman paljon ehjiä osia sisältävä alkuperäiskuntoinen traktori. Ja traktoreitahan maailmasta löytyy, ei tosiaan kannata alkaa itkemään yhden Raunin perään.


      • Et sitten ollu
        Et sitten ollu kirjoitti:

        ...jatkoa vielä edelliseen. Tuon kytkinlevyn keskittäminen on aika tärkeä, että traktorin saa uudelleen kasaan ja toimimaan. Kuten tuossa edellä jo kerroin, olen sorvannut puusta sopivan pulikan silmälaakerin ja kytkinlevyn boorin mukaan. Nämä työkalut kannattaa säilyttää seuraavaa remonttia varten, vaikka eipä tuo sorvaaminen montaa minuuttia vie.
        Kuvassa kytkinlevyn päällä kolme erilaista keskittämiseen käyttämääni pulikkaa vuosien varrelta. joku näistä on ollut kaverillakin lainassa. http://aijaa.com/RQMclk

        Voin laittaa tuosta katkaisuradastakin kuvan, jos joku nyt ei selostuksestani päässyt perille.

        Sen verran ap. taavin ostajalle, että minun ei ole tarvinnut turvautua coca-colaan kytkimien suhteen ja taavia en ole ollut myymässä sinulle, enkä toisille. Kerään traktoreita ja ehkä perikuntani sitten aikanaan niitä voi myydä.

        ..jatkoa edelliseen, jos jollekin jäi tuo selostukseni yksinkertaisimmasta katkaisuradasta epäselväksi.
        http://aijaa.com/xXSqkz

        Kuvassa on pikaisesti koottu pajan nurkista löytyneet tarvikkeet, lattialle paksua lattarautaa taikka teräslevyä, päälle pari ainesputken pätkää rulliksi ja putkien päälle sopiva palkki joka on riittävän tukeva (kuvassa liian kapea), mikä ei taivu tunkin alla. Tunkiksi heitin nyt tähän Toyota Hiacen tunkin, mutta muukin tukeva tunkki käy.

        Ko. rata on hyvä testata "kuiviltaan", että sopiva liikerata selviää. Ja tiettyä varovaisuutta tarvitaan, kuten aina remonttihommissa, kun isoja kappaleita liikutellaan.


      • Fiat 640
        Et sitten ollu kirjoitti:

        ..jatkoa edelliseen, jos jollekin jäi tuo selostukseni yksinkertaisimmasta katkaisuradasta epäselväksi.
        http://aijaa.com/xXSqkz

        Kuvassa on pikaisesti koottu pajan nurkista löytyneet tarvikkeet, lattialle paksua lattarautaa taikka teräslevyä, päälle pari ainesputken pätkää rulliksi ja putkien päälle sopiva palkki joka on riittävän tukeva (kuvassa liian kapea), mikä ei taivu tunkin alla. Tunkiksi heitin nyt tähän Toyota Hiacen tunkin, mutta muukin tukeva tunkki käy.

        Ko. rata on hyvä testata "kuiviltaan", että sopiva liikerata selviää. Ja tiettyä varovaisuutta tarvitaan, kuten aina remonttihommissa, kun isoja kappaleita liikutellaan.

        Edellä kerrotulla selostuksella kytkinremontti onnistuu ja paljon käytännön kokemusta näyttää olevan!


    • A"siantuntija"

      Sooh, poijjat. Setä-mies tapasi sanoa:"Raha ei rukoile, se kysäsee vain". Aloittajalla on intressinsä ja piste.Ei näissä kaupoissa kannata liian sinisilmäinen olla ja uskoa että tämä on nyt maailman ainoin ehta yksilö. Aina se on mukavampi ostaa mieluinen ja toimiva peli, saatetaanhan tuolla kytkimen on/offilla peitellä muutakin. Kuka tietää? Mutta kyllä näitä raavittia varmasti löytyy, ei ne kiven alla ole. Jos myyjä ei suostunut alentamaan hintaa, niin omapa on häpeänsä. Päivällä kuulin vaimon siskon vävyn tulleen katsomaan myynnissä ollutta käytett. katumaasturi"Bimmeriä" (siis BMW:tä). Auto olikin uitettu ja tiedoista löytyi italialaista taustaa/tietoa, joten se bimmeri jäi ostamatta. Niinpä tämä nuori kaveri haki paremman vaihtoehdon Tampereelta.

      • Vanhan ostaja

        Entisenä autokauppiaana voin vakuuttaa, että käytetty BMW on merkkinä niitä vaikeimpia myytäviä, enkä tarkoita tässä nyt Porissa valmistettua maamoottoria taikka leivinuunin luukkua.


    • Kustaa Lärvätsalo

      Heh-heh, juuri näin se menee. Tämän aamupäivän paras letkautus. Mitä muuten kirjainyhdistelmä BMW tarkoittaa . Se tarkoittaa: Baijerilainen Mutteri Wiritelmä.

      • Taavilla ajanut

        Niin kyllähän BMW on mielletty, ainakin takavuosina Saksan "mosseksi", osasyynä oli tietty, että moottorin ulkoinen olemus muistutti itäisen naapurimme Moskovan autotehtaalla valmistetun henkilöauton moottori melkoisesti.
        Vaan toinen puoli oli, että Bemarilla ei matka taittunut ongelmitta, 100000km oli jo sellainen saavutus, että harvemmin näki ehjää kuljettajan istuinta ja sininen savupölläys takana tuleville näytti vaihteiden vaihtamisen, sekä ilmotti tulevasta kansiremontista, venttiilin kumit nyt ainakin vaihtoon.
        Turhaan ei myöskään vertailtu ko. merkkiä kaskuissa aikuisten seurusteluvälineeseen, kun molempien sisällä oli täysi m***ku, yhtä kaikki autolla oli ja on oma vannoutunut käyttäjäkuntansa.

        Niin oli myös aikanaan David Brown traktorilla, jota Veho Oy markkinoi. Traktoreita on vielä runsaasti tarjolla, kaikkien portaaliperistä ei ole tehty lumilinkoihin alennusvaihteistoa. Helppo traktori korjata ja siten myös omistaa.


    • Näitä polkuja

      Aikanaan, kun hain myös vanhempaa traktoria, törmäsin moniin Taavetteihin, joista lokia oli hitsailtu. Vedet tietysti jätetty pakkasilla sisään, ilman jäähdytysnesteitä, niin olivat halkeilleet. Eihän siinä mitään ihmeellistä, mutta sitä en tiedä, miksi samaa ilmiötä ei esiintynyt juuri lainkaan muissa kohdalleni tulleissa merkeissä?
      Ehkä olisivat hitsausten suhteen kestäneetkin, mutta olisivat voineet tihkuakin jostain, tai sitten murtuneet uudelleen tärinän ja metallin jännitysten vaikutuksesta, hitsauksen vierestä, tiedä häntä.
      Ostin silloin kuitenkin Fordson Power Majorin. Se oli hyvä käynnistymään ja muuten pelasi, mutta oli se sitten kankea pihatraktorina, lumitöissä ja tuollain. Vaihdoin sitten MF:iin ja nyt on kevyt pyöritellä, vaikka yhdellä sormella. Niin se tehostin auttaa.

      • Jäätyihän noita..

        Ei vain sattunut kohdallesi muissa merkeissä niitä jäätyneitä lohkoja. Kyllä sitä oli monessa muussakin traktorimerkissä pakkasvaurioita, kun vedet unohtui pakkasilla moottoriin. Plastig Paddingilla niitä sitten monet paikkaili, yhdenkin isännän Fordson Dextan kupeessa oli Paddingia vedettynä ja hyvin piti.


    • Heppoista on

      Jossain pitää, jossain ei. Olen niitä Paddinkeja, epokseja ja kemiallisia metalleja, käytellyt monissa paikoissa. Toisinaan ne tepsiikin, ainakin jonkin aikaa.
      Mutta kun paikkailin besatankista pientä reikää, niin piti aina kuukauden päivät, mutta sitten alkoi taas hiljalleen paikka kastumaan ja sitten tipahtelemaan. Näin kävi, vaikka tyhjäsin tankin ja laitoin kuivaan karhennettuun pintaan. Ja kyllä niitä mönjiä mainostettiin öljyn- ja bensankestäviksi. Eivätkä ne liuenneetkaan, mutta alkoivat vaan irtoamaan pinnasta.
      Syy on lähinnä se, että Baddingilla ja metallilla on eri lämpölaajenemis-ominaisuudet. Ei se isäntä tainnut paljoa Dextaansa käytellä.

      • Jäätyihän noita..

        No eipä niitä Dextoja yleensä paljoa missään käytetty, kun pienille tiloille niitä osteltiin, vaan niillä Badding liimauksilla se Dexta oli monet vuodet pienen rintamamiestilan töissä ja niillä Baddingeilla lähti. Liekö isäntä sen verran huolella laittanut siihen moottorin kupeeseen ne mömmöt ja mukana tuleen sidosverkon lisäksi.
        Ihme ainehan se Plastig Badding oli siihen aikaan. Naapurin isännällä oli Massey-Harris 630 leikkuupuimuri ja siinä oli etupyörissä valurautaa keskiöt hammaskehineen. Renkaathan siinä puimurissa oli semmoiset nakit, että se upposi tosi herkästi, niin tämä isäntä nosti sivusta Nuffiltilla, kun kolmos Nuffissa oli nostovoimaa sen verran, että jakso sen puimurin nurkkaa nostella, mutta samalla korkkasi se puimurin vanteen keskiö, lähinnä pultit siitä valuraudasta ja kierteet tuli kaikki venäläismallisiksi pystykierteiksi.
        Helppohan se olis ollut korjata, kun olis vaan tehnyt uudet kierteet isommille pulteille, mutta siihen aikaan täällä korvessa ollut mitään kierretappeja ja pultitkin oli hakusessaan. Naapuri haki kyläkaupalta muutaman tuubin Plastig Baddingia ja kasasi sillä sen puimurin pyörän kiinni. Hyvin sekin piti, muutan vuoden vielä puivatkin sillä puimurilla.
        Vaan hurjin juttu oli eräällä isännällä, kun sillä oli vanha Skoda Octavia ja väljää ohjauksessa, eikä katsastukseen mitään asiaa niillä välyksillä, niin tää isäntä laittoi vanhaan rasvaprässiin Plastig Baggingia ja rasvasi sillä Octavian etupää nivelet, kun siihen aikaan autoissa oli vielä rasvanipat monessa paikkaa ohjauksessa. Leima tuli, ettei mitään Skodan rekisteriotteeseen.


    • Heppoista on

      Aika hurjia juttuja molemmat, niin puimuri kuin Skodakin. Puimurissa nyt ei nopeudet päätä huimaa, mutta kai sekin voi keikata, jos pyörä alta menee, sopivassa paikassa?
      Skodan ohjausnivelissä mieleen tulee lähinnä se vaaran paikka, että jos (ja kun) ne Paddingit joskus irtoilevat ja halkeilevat, niin voivat jumittaa ohjauksen. Siinä on vaan mielikuvitus rajana, mitä vois tulla vastaan satasen vauhdissa?
      Mutta monella on pääasia, että saa halvalla, kuten nyt se Vileenin Sulokin :-)

      • Jäätyihän noita..

        Tuollainen puimuri oli muutenkin tienpäällä niin hurja laite, että saattoi keikata alamäessä ilman Baddingiakin. Meinaan takapää oli niin kevyt, että tarvittiin takapyöriin valurautaiset lisäpainot ja siltikin puimurin takapää oli kevyt.
        Kaverini oli siirtämässä tuollaista Massey-Harris 630 puimuria huoltoon ja jyrkässä alamäessä kaverin jarruttaessa puimuri keikahti pöydän varaan. Kaveri laski sitten sillä puimurilla pöydän varassa mäen alas. Koska takapyörissä ei ollut niitä lisäpainoja, tarvittiin apuvoimiakin puimurin saamiseksi taasen kokonaan omille pyörilleen.
        Eihän naapuritkaan sillä puimurillaan paljoa tiellä ajaneet, viljelykset olivat varsin lähellä, muutamalle mökin mummolle kävivät hieman kauempana puimassa muutaman hehtaarin rahtipuintia, mutta niissäkään tarvinut mihinkään kestopäälysteille lähteä hurjastelemaan tuolla huimalla 15km/h tuntinopeudella. Hyvin kuitenkin kestivät Baddingilla kiinnitetyt pultit siinä valukeskiössä ja niillä eväillä naapurien puimuri lähti vielä vaihdossa Sampo 10 puimuriin Osuuskaupalle.

        Vaan onhan tuota hurjia korjauksia tullut nähdyksi vuosien varrella, kun monenlaista konetta ja härpäkettä on ollut vuosien varrella omistuksessa. Vaan hattua nostan sodanjälkeisen jälleenrakennuskauden korjaajille, että miten tyhjästä on pitänyt loihtia kalustoa kuntoon. Nurkissani on vieläkin vanhan kuroma-auton moottorin lohko, josta on tullut kiertokanki kyljestä läpi. melkoisella kuparipellin palasella on reikä koneruuvien ja koritinan kanssa paikattu pitäväksi. Mäntiäkin oli mennyt rikki samassa kämässä ja 6-sylinteriseen moottoriin oli laitettu kolme valurautaista mäntää ja kolme alumiinista mäntää. Käynnissä ei sitä edes huomannut ja moottorin purkamisen yhteydessä tämäkin löytö tehtiin.


      • Jäätyihän noita..
        Jäätyihän noita.. kirjoitti:

        Tuollainen puimuri oli muutenkin tienpäällä niin hurja laite, että saattoi keikata alamäessä ilman Baddingiakin. Meinaan takapää oli niin kevyt, että tarvittiin takapyöriin valurautaiset lisäpainot ja siltikin puimurin takapää oli kevyt.
        Kaverini oli siirtämässä tuollaista Massey-Harris 630 puimuria huoltoon ja jyrkässä alamäessä kaverin jarruttaessa puimuri keikahti pöydän varaan. Kaveri laski sitten sillä puimurilla pöydän varassa mäen alas. Koska takapyörissä ei ollut niitä lisäpainoja, tarvittiin apuvoimiakin puimurin saamiseksi taasen kokonaan omille pyörilleen.
        Eihän naapuritkaan sillä puimurillaan paljoa tiellä ajaneet, viljelykset olivat varsin lähellä, muutamalle mökin mummolle kävivät hieman kauempana puimassa muutaman hehtaarin rahtipuintia, mutta niissäkään tarvinut mihinkään kestopäälysteille lähteä hurjastelemaan tuolla huimalla 15km/h tuntinopeudella. Hyvin kuitenkin kestivät Baddingilla kiinnitetyt pultit siinä valukeskiössä ja niillä eväillä naapurien puimuri lähti vielä vaihdossa Sampo 10 puimuriin Osuuskaupalle.

        Vaan onhan tuota hurjia korjauksia tullut nähdyksi vuosien varrella, kun monenlaista konetta ja härpäkettä on ollut vuosien varrella omistuksessa. Vaan hattua nostan sodanjälkeisen jälleenrakennuskauden korjaajille, että miten tyhjästä on pitänyt loihtia kalustoa kuntoon. Nurkissani on vieläkin vanhan kuroma-auton moottorin lohko, josta on tullut kiertokanki kyljestä läpi. melkoisella kuparipellin palasella on reikä koneruuvien ja koritinan kanssa paikattu pitäväksi. Mäntiäkin oli mennyt rikki samassa kämässä ja 6-sylinteriseen moottoriin oli laitettu kolme valurautaista mäntää ja kolme alumiinista mäntää. Käynnissä ei sitä edes huomannut ja moottorin purkamisen yhteydessä tämäkin löytö tehtiin.

        ...laitan nyt tuohon kuvankin tuosta paikatusta moottorinlohkosta, kun kävin semmosen aamutuimaan ottamassa.
        http://aijaa.com/gTEJ8p


      • Jäätyihän noita..
        Jäätyihän noita.. kirjoitti:

        ...laitan nyt tuohon kuvankin tuosta paikatusta moottorinlohkosta, kun kävin semmosen aamutuimaan ottamassa.
        http://aijaa.com/gTEJ8p

        Tarkennettu kuva vielä samaisesta paikasta, josta näkee, että on laitettu monta ruuvia paikkaa pitämään. http://aijaa.com/tAYS78


    • A"siantuntija"

      Paapalla oli jo ennen sotia T-Ford, kun kulki muurailemassa maakunnassa. Isäni vanhin veli oli jo noihin aikoihin aika mies ja tietysti piti salaa kokeilla tätä autoa. Oli lauantai kemut naapurikunnan puolella jossain riemuliiverissä. Iltasella, kun paappa meni nukkumaan viikon väsymyksistään, niin tämä setämies sitten apureittensa kanssa työnsi auton 100-200m:n päähän kotipihasta mutkan taakse. Auto tempaistiin veivillä käyntiin ja sitten pantiin menoksi. Sattuikin sitten riemuliiverin pihassa, että yksi rengas oli tyhjä. Eihän siinä auttanut kuin ruveta renkaan paikkaamiseen porukalla. Auto ylös ja pyörä pois alta. Ilmenikin, että ulkorengas olikin "tossutettu" muutamaan kertaan ja osaksi vanhoilla saappaan varsilla. Joku muisteli sedän kommentit: "Täällähän on totta-Juha-vainaan saapasrauskatkin" (Tämä Juha oli isäni paappa tai paapan veli ellei vielä edellistä polvea). Mutta kuitenkin rengas korjattiin ja kemut jatkui. Aamuyöstä palatessa sitten taasen auto sammutettiin turvallisen välimatkan päässä kotoa. Työnnettiin auto miesvoimin talliin ja aamusella kaikki oli taas okei. Eikä muurarimestari paappa hoksannut poikien ajelua miksikään.

      • Jäätyihän noita..

        Varmaan tullu jo joskus aiemminkin kysyttyä, mutta onko siitä paapan T-Foortista jäänny teillä nurkkiin mitään?
        Meillä oli vaarilla useampikin auto 1920-luvulla ja ensimmäinen auto oli vaarilla juuri T-Ford, jonka vaari osti uutena silloin 20-luvun puolivälissä. Mitään niistä ei ole jäännyt, muutamia valokuvia lukuunottamatta. Yhden Studebakerin etupyörän rasvakuppi on jostain syystä jäännyt nurkkiin, mutta sekään auto ei taas ollut vaarin oma, vaan kaverin auto.
        Vaan kyllähän ne renkaat oli joskus kortilla, että renkaat oli tossutettuna tossun perään. Juuri hiljan purin yhden 1953 mallisen traktorin alkuperäistä takarengasta vanteeltaan, niin johan oli tossua laitettu! Kolme isoa tossua, jotka teki täyden kierroksen siellä renkaan sisällä. Tuossa kuvakin yhdestä tossusta. http://aijaa.com/TE1QYE


      • A"siantuntija"
        Jäätyihän noita.. kirjoitti:

        Varmaan tullu jo joskus aiemminkin kysyttyä, mutta onko siitä paapan T-Foortista jäänny teillä nurkkiin mitään?
        Meillä oli vaarilla useampikin auto 1920-luvulla ja ensimmäinen auto oli vaarilla juuri T-Ford, jonka vaari osti uutena silloin 20-luvun puolivälissä. Mitään niistä ei ole jäännyt, muutamia valokuvia lukuunottamatta. Yhden Studebakerin etupyörän rasvakuppi on jostain syystä jäännyt nurkkiin, mutta sekään auto ei taas ollut vaarin oma, vaan kaverin auto.
        Vaan kyllähän ne renkaat oli joskus kortilla, että renkaat oli tossutettuna tossun perään. Juuri hiljan purin yhden 1953 mallisen traktorin alkuperäistä takarengasta vanteeltaan, niin johan oli tossua laitettu! Kolme isoa tossua, jotka teki täyden kierroksen siellä renkaan sisällä. Tuossa kuvakin yhdestä tossusta. http://aijaa.com/TE1QYE

        Ei kyllä ole jäänyt muutakuin muistot ja muutama valokuva. Näitä kun olisi vanha riihilato ja puimala täynnä pahnojen alla säilytettynä, niin ei oltaasi köyhiä eikä kipeetä. Tai ei ainakaa köyhiä.


    • Ei enää heppoista

      No on siinä moottorinlohkon paikkauksessa vaivaa nähty ja työtä tehty. On siinä reikien tekemisessäkin aika junnaaminen ollut, että on kaikille ruuveille läven löytänyt.
      Onkohan reiät kierteytetty edes? Ettei vaan olisi käytetty pieniä muoviproppuja ja tavallisia puu- tai peltiruuveja?
      Mutta antaumuksella on tehty. Kyllähän tuollainen jo pitää. On aivan toista, kuin pelkkä Paddingilla voitelu.

      • Jäätyihän noita..

        Varmaan on käsiporalla porattu joka ikinen reikä ja tehty kierteet tuumajakoisella 1/4" kierretapilla ja 1/4" koneruuveilla nivottu kuparilevystä tehty paikka paikoilleen. Paikkauksen tekijästä ei ole tietoa, isäni osti tuon kuorma-auton kenttäsirkkelin pyöritykseen joskus 1950-luvulla ja tuolloin tuo paikkaus oli jo tehty. Olemme veikkailleet, että korjaus on mahdollisesti tehty sota-aikana, kun tuo kuorma-auto oli pakko-otettuna puolustuslaitokselle. Muoviproppuja ei liene silloin vielä tunnettu.

        Autosta ei nyt löytynyt kuvaa, mutta tuossa oikean puoleinen kuorma-auto on aika lailla samanlainen, minkä moottorin lohko on kuvissa. http://www2.kuusamo.fi/historia/ktext67.html


    • Heppos-Heikki

      Hitsi, kun on komeita kuorma-autoja, tuollaisen kun saisi. Siellä on se paikattu loki, mutta jotain siinä tuntuisi puuttuvan vielä koko autosta... Lieneekö mennyt romuksi? Niin, tulikos se sieltä sotareissulta vielä takaisin?

      • Jäätyihän noita..

        Joo tuo kuorma-auto tuli sotareissulta takaisin ja koki aikanaan saman kohtalon, kuten monet muutkin kuorma-autot sodan jälkeen ja romutettiin aikanaan.
        Runkoa on pätkä traktorin peräkärryssä, vaihdelaatikko oli pitkään isälläni kenttäsirkkelissä vaihteistona, moottorillakin pyöritettiin jokunen vuosi kenttäsirkkeliä ja puimakonetta. Kardaaniputken avulla tehtiin lehmille melkoinen juomapaikka, kun tuo putki hakattiin lekalla savimaahan syvälle ja nostettiin traktorin nostolaitteilla sitten maasta ylös. Maahan tulleeseen syvään reikään laitettiin riittävästi polttoöljyyn sekoitettua kaliumkloraattia ja räjäytettiin. Näin syntyneeseen kuoppaan tuli vettä melkoisesti lehmien juotavaksi ja talvella me muksut luistelimme siinä jäällä. Kardaanin putki jatkoi vielä elämäänsä savesta puhdistettuna metsäkämpän kaminan savutorvena.
        Jostain syystä hytinraadon kohtalo on jäännyt minulle mysteeriksi, mutta konepellin kauniista kromimaskista me pojat nikkaroitiin mäkiautoon komea maski sitä lyhentämällä. Kampiakseli toimii viitoitustehtävissä vielä tänä päivänäkin. Yksi alumiinen mäntä oli minulla opiskeluaikoina kämpässäni tuhkakuppina, vaikka itse en tupakoinnut.
        Siis tuon kuorma-auton osat ovat osain vielä hyötykäytössäkin ja osa jossain nurkissa hyttiä lukuun ottamatta, olisko isäni myynnyt sen jollekin varaosiksi.


    • Heppos-Heikki

      Heh, siinä oli tosi kierrätystä. Ja jo aikoinaan, vaikka kierrätys on vasta nyt noussut pinnalle.
      Onhan se hyvä, että näköjään lähes kaikille osille löytyi hyötykäyttöä, vaikka kyllä silti säälittää niin perin juurin komea kuorma-auto, tai paremminkin se, ettei sitä enää ole.
      Muuten tuossa autossa on niin paljon vaiheita ja tarinaa, että vähintään siitä pitäisi saada juttu johonkin alan lehteen. Kun ottaisi henkilöitä mukaan, niin kirjankin siitä saisi.
      Harvemmin näin monipuolista tarinaa kuulee, joka on vielä reaalimaailmasta.

      • Jäätyihän noita..

        Kyllähän kierrätystä on harrastettu pitkään, vaikka sanana se on tullut paljon myöhemin käyttöön.
        Kyllä isäni lisäksi muillakin kenttäsirkkelisahureilla oli käytössään vanhoja kuorma-auton moottoreita voimakoneina, kun voimakoneista oli pulaa. Näistä vanhoista kuorma-autoista tehtiin traktoreihin peräkärryjä, kun traktoreita alettiin saamaan. Kardaanien niveliä käytettiin omatekoisissa nivelakseleissa ja muissa koneissa tasaamaan akseleiden sovituksia.
        Ja kierrätettiinhän niitä henkilöautojenkin osia, Pohjanmaalla tehtiin seiväskairoja Mossen taka-akseleista ja monet kyläsepät rakentelivat Pobedan vaihdelaatikoista alennusvaihteita rehuelevaattoreihin jne. Autojen etupyörien navoista tehtiin peräkärryihin akselistoja hitsaamalla niitä paksuihin putkiin tms. rautoihin. Suoria ovenlaseja käytettiin ikkunalaseina monissa rakennuksissa ja lasten leikkimökeissä.
        Monet kenttäsirkkelit olivat voimansiirroiltaan tehtyjä henkilöautojen osista, jarrurummuista tuli hihnapyöriä jne.


    • Heppos-Heikki

      Se on tuttua juttua, että traktoriin peräkärryjä tehtiin vanhoista kuorma-autoista. Jotkut niitä varta vasten tekivät myyntiinkin. Ovat vain tainneet vanhat Scaniat ja Sisut käydä vähiin nykyään.
      Ja on itselläkin henkilöautoon sellainen itsetehty peräkärry, jossa ne pyörän navat ovat varmaankin jostain mossesta. Siinä oli vaan se runko tehty todella ohuesta neliöputkesta ja oli ruostunut jo jostain puhki ja vääntyillyt. Hain sitten hieman vahvaseinäisempää, muuten mitoiltaan vastaavaa ja hitsailin uuden rungon. Sillä on sen jälkeen monenmoista kuljeteltu.
      Ja mitä laseihin tulee, niin olen laittanut juuri sellaisen suoran lasin (jostakin ajoneuvosta) hyyskään ikkunaksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2052
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe