Missä iässä mahdollisuus viikko-viikko?

-Miten-

Onko joku suositusikä, jolloin lapsi voi alkaa olemaan viikko-viikko systeemillä? Jos lähi ei sellaiseen suostu ilman sen kummempia perusteita, niin jos asian vie oikeuteen, miten yleensä käy?

33

330

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Isä

      Oikeuden kautta tuskin ihan vauvaikäisen vuoroviikkohuoltajuuteen päädytään.

      Suosituksista en ole varma, mutta monesti sanotaan että yö per ikävuosi etävanhemmalla.
      Meillä kyllä siirryttiin vuoroviikkoihin vuoden ikäisenä (sitä edeltävänä puolena vuotena lapsi asui minulla, ja sitä ennen meillä). Nuo ovat tapauskohtaisia asioita, mutta riitatilanteessa en uskoisi vuoroviikkomahdollisuuteen ennen kouluikää.

    • -AP-

      Ei minulla kiire ole asian kanssa, mutta tulevaisuuteen jo katson. Lapsi on nyt 2 vuotias ja ajattelin, että tuossa 6-7 ikävuoden paikkeilla voisi olla hyvä. Luultavasti asia menee silloin riitelyksi ja oikeuteen mennään, siksi kyselen miten oikeus yleensä suhtautuu asiaan.

      • riittaväisänen.

        Koska sinä et tapaa nyt lastasi ei tuollainen järjestely ole millään tapaa mahdollista myöhemminkään.


      • aina on mahdollista
        riittaväisänen. kirjoitti:

        Koska sinä et tapaa nyt lastasi ei tuollainen järjestely ole millään tapaa mahdollista myöhemminkään.

        ensin sossut tuomiolle valehtelusta tuomioistuimessa vaikka väkisin...


      • huutis.
        riittaväisänen. kirjoitti:

        Koska sinä et tapaa nyt lastasi ei tuollainen järjestely ole millään tapaa mahdollista myöhemminkään.

        Mistäköhän nimimerkki riittaväisänen on saanut päähänsä, ettei aloittaja kaipaa lastaan?


      • -AP-
        huutis. kirjoitti:

        Mistäköhän nimimerkki riittaväisänen on saanut päähänsä, ettei aloittaja kaipaa lastaan?

        Niin mitä ihmettä, tällä hetkellä minulla tapaamiset 10 yötä kuussa ja muutin jopa paikkakuntaa tämän vuoksi, että voin olla lapseni kanssa myös viikolla. Yritin jo viikko-viikko systeemiä, mutta lastenvalvoja sanoi, että lapsi on liian nuori siihen, että vain 2-3 yötä voi olla kerrallaan luonani ja näin päädyttiin että lapsi on luonani 10 yötä yhteensä. Olen vain ja siksi muuttanut ihan lähelle asumaan, jotta voin viettää aikaa lapseni kanssa, vaikka työmatkani pituus kasvoi nyt yli 30km per suunta. Näin ollen tulen myös vaatimaan viikko-viikko heti kun ikää on lapsella tarpeeksi ja kun lapsi täyttää 12 vuotta hän tulee asumaan minun luokse. Silloin lapsi saa itse päättää ja koska rakastan lastani niin paljon ja hän selvästi minua niin en epäile yhtään, etteikö hän halua asua kanssani heti kun se on mahdollista. Hänen äitinsä kohtelee lasta huomattavasti kylmemmin kuin minä.


      • riittaväisänen
        -AP- kirjoitti:

        Niin mitä ihmettä, tällä hetkellä minulla tapaamiset 10 yötä kuussa ja muutin jopa paikkakuntaa tämän vuoksi, että voin olla lapseni kanssa myös viikolla. Yritin jo viikko-viikko systeemiä, mutta lastenvalvoja sanoi, että lapsi on liian nuori siihen, että vain 2-3 yötä voi olla kerrallaan luonani ja näin päädyttiin että lapsi on luonani 10 yötä yhteensä. Olen vain ja siksi muuttanut ihan lähelle asumaan, jotta voin viettää aikaa lapseni kanssa, vaikka työmatkani pituus kasvoi nyt yli 30km per suunta. Näin ollen tulen myös vaatimaan viikko-viikko heti kun ikää on lapsella tarpeeksi ja kun lapsi täyttää 12 vuotta hän tulee asumaan minun luokse. Silloin lapsi saa itse päättää ja koska rakastan lastani niin paljon ja hän selvästi minua niin en epäile yhtään, etteikö hän halua asua kanssani heti kun se on mahdollista. Hänen äitinsä kohtelee lasta huomattavasti kylmemmin kuin minä.

        Kylläpä sä puhut rumasti noista asioista. Otat vaan lapsen asumaan luoksesi? Ei se lapsi välttämättä halua muuttaa vakituisesti muualle jos 12vuotta asunut muualla


      • Älä usko lastenvalvo
        -AP- kirjoitti:

        Niin mitä ihmettä, tällä hetkellä minulla tapaamiset 10 yötä kuussa ja muutin jopa paikkakuntaa tämän vuoksi, että voin olla lapseni kanssa myös viikolla. Yritin jo viikko-viikko systeemiä, mutta lastenvalvoja sanoi, että lapsi on liian nuori siihen, että vain 2-3 yötä voi olla kerrallaan luonani ja näin päädyttiin että lapsi on luonani 10 yötä yhteensä. Olen vain ja siksi muuttanut ihan lähelle asumaan, jotta voin viettää aikaa lapseni kanssa, vaikka työmatkani pituus kasvoi nyt yli 30km per suunta. Näin ollen tulen myös vaatimaan viikko-viikko heti kun ikää on lapsella tarpeeksi ja kun lapsi täyttää 12 vuotta hän tulee asumaan minun luokse. Silloin lapsi saa itse päättää ja koska rakastan lastani niin paljon ja hän selvästi minua niin en epäile yhtään, etteikö hän halua asua kanssani heti kun se on mahdollista. Hänen äitinsä kohtelee lasta huomattavasti kylmemmin kuin minä.

        sillä ei ole oikeutta ottaa kantaa sopimuksen sisältöön; näin tehdessään
        toimii lainvastaisesti ja syyllistyy kiistatta rikokseen.. lapsen huoltoa, asumista/
        tapaamisoikeutta ja elatusta koskevat sopimukset ovat vanhempien välisiä ja
        keskinäisiä sopimuksia, jotka lastenvalvoja tai tuomioistuin vähempien pyyn-
        nöstä vain vahvistaa..lastenvalvoja ei päätä mitään.


      • Isä
        riittaväisänen kirjoitti:

        Kylläpä sä puhut rumasti noista asioista. Otat vaan lapsen asumaan luoksesi? Ei se lapsi välttämättä halua muuttaa vakituisesti muualle jos 12vuotta asunut muualla

        Toisaalta lapsi ei välttämättä olisi halunnut nyttenkään muuttaa äitinsä luokse asumaan.

        Jos ap:lla on lapsi nyt jo kolmasosan kuukaudesta, en pitäisi yhtään mahdottomana vuoroviikkoasumista (tai lähihuoltajuutta) jo koulun aloittajan kanssa.
        Tietystikään en tiedä mikä käytännön totuus heillä on.


      • just just
        -AP- kirjoitti:

        Niin mitä ihmettä, tällä hetkellä minulla tapaamiset 10 yötä kuussa ja muutin jopa paikkakuntaa tämän vuoksi, että voin olla lapseni kanssa myös viikolla. Yritin jo viikko-viikko systeemiä, mutta lastenvalvoja sanoi, että lapsi on liian nuori siihen, että vain 2-3 yötä voi olla kerrallaan luonani ja näin päädyttiin että lapsi on luonani 10 yötä yhteensä. Olen vain ja siksi muuttanut ihan lähelle asumaan, jotta voin viettää aikaa lapseni kanssa, vaikka työmatkani pituus kasvoi nyt yli 30km per suunta. Näin ollen tulen myös vaatimaan viikko-viikko heti kun ikää on lapsella tarpeeksi ja kun lapsi täyttää 12 vuotta hän tulee asumaan minun luokse. Silloin lapsi saa itse päättää ja koska rakastan lastani niin paljon ja hän selvästi minua niin en epäile yhtään, etteikö hän halua asua kanssani heti kun se on mahdollista. Hänen äitinsä kohtelee lasta huomattavasti kylmemmin kuin minä.

        Kuvittele sinä vaan. Jotenkin niin selvää, että sinä passaat ja hemmottelet ja toinen yrittää pitää kuria. Kaikki tähtää siihen, että lapsi muuttaa sinun luoksesi, kun on kaksitoista. Tiedäthän, että tuon ikäisen mielipide pitää ottaa huomioon, muttei hän saa päättää. Muutenhan kaikki teinit muuttaisivat etälle asumaan, kun eivät jaksa kasvattavaa vanhempaa :) Oikeudessa katsotaan mikä se teidän kykynne on.


      • ......
        just just kirjoitti:

        Kuvittele sinä vaan. Jotenkin niin selvää, että sinä passaat ja hemmottelet ja toinen yrittää pitää kuria. Kaikki tähtää siihen, että lapsi muuttaa sinun luoksesi, kun on kaksitoista. Tiedäthän, että tuon ikäisen mielipide pitää ottaa huomioon, muttei hän saa päättää. Muutenhan kaikki teinit muuttaisivat etälle asumaan, kun eivät jaksa kasvattavaa vanhempaa :) Oikeudessa katsotaan mikä se teidän kykynne on.

        Oikeudessa katsotaan mikä on sossun kyky manipuloida ja vieraannuttaa lasta;
        antaa perättömiä lausumia lapsen olosuhteista...lapsen mielipide on äidin mie-
        lipide vieraannuttaa, manipuloida, uhkailla ja pelotella lasta isästään tuomio- istuimen ollessa talutusnuorassa..


      • 4569
        ...... kirjoitti:

        Oikeudessa katsotaan mikä on sossun kyky manipuloida ja vieraannuttaa lasta;
        antaa perättömiä lausumia lapsen olosuhteista...lapsen mielipide on äidin mie-
        lipide vieraannuttaa, manipuloida, uhkailla ja pelotella lasta isästään tuomio- istuimen ollessa talutusnuorassa..

        Ei ne sossut ole edes noiden elämässä. Missä tuossa väitettiin, että he olisivat lastensuojelun asiakkaita? Suurin osa perheistä ei ole, vaikka olisivatkin eronneita.


      • paremmalle_vanhemmal
        -AP- kirjoitti:

        Niin mitä ihmettä, tällä hetkellä minulla tapaamiset 10 yötä kuussa ja muutin jopa paikkakuntaa tämän vuoksi, että voin olla lapseni kanssa myös viikolla. Yritin jo viikko-viikko systeemiä, mutta lastenvalvoja sanoi, että lapsi on liian nuori siihen, että vain 2-3 yötä voi olla kerrallaan luonani ja näin päädyttiin että lapsi on luonani 10 yötä yhteensä. Olen vain ja siksi muuttanut ihan lähelle asumaan, jotta voin viettää aikaa lapseni kanssa, vaikka työmatkani pituus kasvoi nyt yli 30km per suunta. Näin ollen tulen myös vaatimaan viikko-viikko heti kun ikää on lapsella tarpeeksi ja kun lapsi täyttää 12 vuotta hän tulee asumaan minun luokse. Silloin lapsi saa itse päättää ja koska rakastan lastani niin paljon ja hän selvästi minua niin en epäile yhtään, etteikö hän halua asua kanssani heti kun se on mahdollista. Hänen äitinsä kohtelee lasta huomattavasti kylmemmin kuin minä.

        Sanoisin että kolme vuotta on vastaus aloittajan kysymykseen. Tee uusi pyyntö lapsen kolmivuotis-synttärien alla, luulen että siihen mennessä äitikin on sen verran uuvahtanut että hänelle sopii hyvin. Siis viikko-viikko kolmivuotiaasta lähtien. En ymmärrä täysin miksi tuo yö per ikävuosi olisi niin hyvä mittari. Riippuu lapsesta, äidistä ja isästä. Koululaisilla alkaa omat kaverit ja harrastukset olla jo niin tärkeitä, että 6-7 v. voi olla vaikeampi vaihe siirtyä kahden kodin systeemiin.
        Jos pyyntöä ei hyväksytä, voit oikeudessa hakea lähihuoltajuutta itsellesi mm. paremman tulotason ja erinomaisen isä-lapsisuhteen perusteella. Täysin mahdollista että hyväksytään, tai tällaisen uhka ainakin motivoi äitiä antamaan viikko-viikkosysteemiin suostumuksen.


    • ...

      Etkö sinä ole se sama tyyppi, joka suunnitteli hakevansa lapsen päiväkodista sanomatta mitään ja suunnitteli, ettei palauta lasta viikonlopun jälkeen? Oletko sinä edes kovin aikuinen ihminen, kun kyselet tuollaisia netissä?

      • tunteita ei saa olla

        Jaa että kun isä kysyy, ei olla aikuisia. Voi että. Ei täällä mikään kelpaa. Ensin huudetaan että ei välitetä, sitten jos välittää niin sekin on väärin. Pelätään että isä tulee ja ryöstää lapsen.

        Eiköhän tuossa eron jälkeen risteile vaikka millaisia ajatuksia päässä. Ei se sitä sano että niitä toteutetaan. Isälläkin on tunteet, vai eikö saisi olla.


      • oletko sinä

        yhäriruikkuna ja lapsen oikeukisen vastustajana:)


      • juu tunteita
        tunteita ei saa olla kirjoitti:

        Jaa että kun isä kysyy, ei olla aikuisia. Voi että. Ei täällä mikään kelpaa. Ensin huudetaan että ei välitetä, sitten jos välittää niin sekin on väärin. Pelätään että isä tulee ja ryöstää lapsen.

        Eiköhän tuossa eron jälkeen risteile vaikka millaisia ajatuksia päässä. Ei se sitä sano että niitä toteutetaan. Isälläkin on tunteet, vai eikö saisi olla.

        saa olla mutta raukkamaisinta on valehdella tuomioistuimesssa lasten
        lausunnot lasten asumisesta myös isällä; vaikka viranomaiset kuinka
        äitiä haluavat puolustella niin joku raja sentään ...on lapsella ihan isäkin ..


      • 4567
        tunteita ei saa olla kirjoitti:

        Jaa että kun isä kysyy, ei olla aikuisia. Voi että. Ei täällä mikään kelpaa. Ensin huudetaan että ei välitetä, sitten jos välittää niin sekin on väärin. Pelätään että isä tulee ja ryöstää lapsen.

        Eiköhän tuossa eron jälkeen risteile vaikka millaisia ajatuksia päässä. Ei se sitä sano että niitä toteutetaan. Isälläkin on tunteet, vai eikö saisi olla.

        Isä voisi kasvaa aikuiseksi ja opetella ajattelemaan, miten hänen yllätyshakemiset ja palauttamatta jättämiset vaikuttaisivat lapseen.


      • ja miten
        4567 kirjoitti:

        Isä voisi kasvaa aikuiseksi ja opetella ajattelemaan, miten hänen yllätyshakemiset ja palauttamatta jättämiset vaikuttaisivat lapseen.

        lapsen eristäminen, vieraannuttaminen ja manipulatio omasta isästä
        vaikuttavat lapseen


      • ...
        ja miten kirjoitti:

        lapsen eristäminen, vieraannuttaminen ja manipulatio omasta isästä
        vaikuttavat lapseen

        Ja kuka tässä edes sitä harjoitti? Tuolla isällähän on laajat tapaamisoikeudet, toisin kuin sulla.


      • niin kuka harjoitti.
        ... kirjoitti:

        Ja kuka tässä edes sitä harjoitti? Tuolla isällähän on laajat tapaamisoikeudet, toisin kuin sulla.

        sossu ja äiti valehdellessaan tuomioistuimessa lapsen lausunnot ja olosuhteet..
        niin hänellä on, koska hänen ex-puolisonsa ei näytäisi olevän ihan sekaisin...


      • älä aina sekaannu
        niin kuka harjoitti. kirjoitti:

        sossu ja äiti valehdellessaan tuomioistuimessa lapsen lausunnot ja olosuhteet..
        niin hänellä on, koska hänen ex-puolisonsa ei näytäisi olevän ihan sekaisin...

        Niin, ja tässä ketjussa kyse on ap:stä ei sinusta.


      • sinustako
        älä aina sekaannu kirjoitti:

        Niin, ja tässä ketjussa kyse on ap:stä ei sinusta.

        oli..


      • ei tietenkään minust
        sinustako kirjoitti:

        oli..

        Ei, kun ap:stä, joka et ole sinä.


    • jos osaatte

      Ei missään iässä.
      Vanhemmat on ne jotka muuttaa, ei lapsi. Vain raukka vanhemmat laittaa lapset asialle, kun itse mokaa. Hävetkää.

    • Neiti xx

      Meillä lapsi oli 4 vuotta, kun aloitettiin viikko-viikko. Nyt lapsi 9-vuotta ja kaikki on mennyt todella hyvin. Kannattaa aloittaa viikko-viikko ennen koulun alkua.

      • Katsos yksi

        todella fiksu nainen, joka ymmärtää eron vanhemmuudelle ja erolle, lapsen edulle, oikeuksille ja parhaalle...voi kun viranomaisetkin tajuaisivat eivätkä väittäisi; "suo- messa ei käytetä viikko-viiikko systeemiä" perättömässä lausumassaan tuomiois- tuimessa lapsen olosuhteista..


      • Isä
        Katsos yksi kirjoitti:

        todella fiksu nainen, joka ymmärtää eron vanhemmuudelle ja erolle, lapsen edulle, oikeuksille ja parhaalle...voi kun viranomaisetkin tajuaisivat eivätkä väittäisi; "suo- messa ei käytetä viikko-viiikko systeemiä" perättömässä lausumassaan tuomiois- tuimessa lapsen olosuhteista..

        En usko, että Suomessa yksikään tuomioistuin määrää vuoroviikkoja siitä yksinkertaisesta syystä, että jos huoltajuusasiat pitää hoitaa oikeuden kautta, niin vanhempien välit ovat siinä määrin tulehtuneet, ettei vuoroviikot ole edes hyvä ratkaisu.
        Tuomioistuimessa päätetään lähihuoltajuudesta ja ohessa tietysti myös taataan lapselle oikeus tavata myös etävanhempaansa.

        Uskoakseni vuoroviikkoihin voidaan päätyä vain vanhempien keskinäisen sopimuksen kautta.


      • ei voida
        Isä kirjoitti:

        En usko, että Suomessa yksikään tuomioistuin määrää vuoroviikkoja siitä yksinkertaisesta syystä, että jos huoltajuusasiat pitää hoitaa oikeuden kautta, niin vanhempien välit ovat siinä määrin tulehtuneet, ettei vuoroviikot ole edes hyvä ratkaisu.
        Tuomioistuimessa päätetään lähihuoltajuudesta ja ohessa tietysti myös taataan lapselle oikeus tavata myös etävanhempaansa.

        Uskoakseni vuoroviikkoihin voidaan päätyä vain vanhempien keskinäisen sopimuksen kautta.

        eikä taata lapselle oikeutta tavata isäänsä:))=


      • ------------
        ei voida kirjoitti:

        eikä taata lapselle oikeutta tavata isäänsä:))=

        Laki kyllä antaa tähän mahdollisuuden, vaikkakin jos jompikumpi vanhemmista ketkuilee asian kanssa, niin viranomaisilla on varsin vähän mahdollisuutta/halua puuttua asiaan. Lapsen oikeuksiahan poljetaan jatkuvasti. Valitettavasti.


      • viranomaiset ketkuil
        ------------ kirjoitti:

        Laki kyllä antaa tähän mahdollisuuden, vaikkakin jos jompikumpi vanhemmista ketkuilee asian kanssa, niin viranomaisilla on varsin vähän mahdollisuutta/halua puuttua asiaan. Lapsen oikeuksiahan poljetaan jatkuvasti. Valitettavasti.

        ja valehtelee tuomioistuimessa lapsen lausunnot asumisesta myös
        isällä, lapsen olosuhteet..


    • paras äiti

      Meillä lapset muuttaa joka kolmas päivä. Ja ne tykkää, ei kukaan ole vielä valittanut, vaan iloisesti lähtevät matkaan ja pakkaavat reppunsa. Meistä on hyväsysteemi, samme me vanhemmat huilata ja omaa laatuaikaa, kun toinen pitää lapsista huolta. Kannatan että lapset muuttavat, olisi hyvä jos useimmin joka toinen päivä tai sitten että olisivat muillakin sukuliaisilla hoidossa, eihän niitä aina jaksa.

    • -IhanaIhminen-

      Sinä todellakin olet "paras äiti", sinusta minä pidän. Miksi kaikki äidit eivät voisi olla samanlaisia, lapset puoliksi, niin kaikilla on hyvä olla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1632
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1369
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1212
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1194
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1076
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      828
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      815
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      713
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      92
      707
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      644
    Aihe