Siis nimenomaan JOS tuo on totta niin...

Jos tuo on totta...

... ratkaiseeko se sähköauton akkuongelmat? Ratkaiseeko se samalla muutaman muunkin ongleman?
Mikä tulisi olemaan sähköautoon sopivan akun/akuston hinta?
Mihin me tarvitaan öljyä... ai niin, lamppuun!

http://www.kauppalehti.fi/etusivu/miljardin reian miniakku lupaa ratkaista virtaongelmat/201411708900

4

106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HyväTuleKuJokuMaksaa

      On se totta. Samoin myös se on totta että laittamalla kaksi metallilevyä lähes vastakkain voi tehdä energiaa tyhjästä. Ja niin on fuusiokin.

      Vaan eipä näy kaupallisia sovelluksia. Käytännössä tämä,julkaisu voidaan lukea näin:

      "Saatiin kiva idea ja testattiin paria juttua. Tulokset vaikutti positiivisilta. Nyt tarvittaisiin joku rahoittamaan 10 vuodeksi meidän suojatyö.. Tutkimusta, siis jatkotutkimusta."

      • Vaan eipä näy kaupallisia sovelluksia. Käytännössä tämä,julkaisu voidaan lukea näin:

        "Odotamme yhteydenottoa öljy-yhtiöiltä ja katsomme mikä tarjoaa parhaan summan että kehittäminen lopetetaan. Näin saamme nopeasti paljon rahaa, jos olisimme jatkaneet keksinnön kehittelyä, olisimme olleet voitolla vasta 10 vuodessa verrattuna nykytilanteeseen"


    • metsäveli

      Tuossa akussa on se vika että se on liian pieni.
      Suurentaminen vaikkapa autokäyttöön vaatisi vielä paljon edistystä
      noiden äärimmäisen ohuiden reikäkalvojen massatuotannossa.

      Lähiajalla myös markkinat saavuttava akkutyyppi on englantilaisen OXIS
      valmistajan tuote.
      Se on itse asiassa jo markkinoilla, mutta koetuotannon akut menevät
      tulevien käyttäjien protopajoihin.

      Se perustuu metalliseen litium anodiin ja rikkiin perustuvaan katodiin.
      Tätä akkutyyppiä on valmistettu Usassa muutamia vuosia, mutta sen käyttöikä
      on ollut lyhyt ja energiamäärä noin 250 wattituntia kiloa kohti, - eli
      vain hieman suurempi kuin parhaissa litium-ioni akuissa.
      Usassa SION niminen pulju on näitä tehnyt kohtuullisella menestyksellä.

      Nyt sitten OXIS Li-S akku kestää päälle 1000 latausta ennenkuin sen
      varastoima teho alenee 80 % alkuperäisestä.
      Kohtuullinen varmuus on että kesto kasvaa yli 2000 latauksen.
      Kiloa kohti löytyy jo 350 wattituntia ja tiedetään jo miten se
      saadaan viritettyä 400 - 600 wattitunnin tasolle.
      Näiden akkujen hyötysuhde on erittäin hyvä, eli vain muutama prosentti
      katoaa lataus-purkaus kierrossa.
      Akku ei ole sen kalliimpi tehdä kuin nykyiset tyypit ja potentiaalia
      on runsaasti alaspäin.
      Koska OXIS akku on ensimmäisenä käyttökelpoisena Li-S akkuna markkinoilla,
      niin hinnoittelu on alkuvaiheessa se minkä käyttäjät suostuvat
      maksamaan.

      Akusta saa kyllä huimat tehot ulos, mutta lataus vaatii päälle 5 tuntia.
      Uuden ihmemateriaali grafeenin liittäminen katodin rikki-sidosaine-grafiitti
      seokseen tulee parantamaan lataunopeutta ja muita ominaisuuksia.

      Akulla on useita poikkeuksellisia ominaisuuksia.
      Sen saa purkaa aivan tyhjäksi, - mikä ei käy lainkaanpäinsä litium-ioni
      akkujen kanssa , - näiden elektrolyytti kun on sentyyppinen että virtajohdoista
      alkaa liuota kuparia noin 2 voltin alijännitteelle puretusta kennosta.
      Elektrolyyttiin liuonnut kupari myrkyttaa akun kemiallisen systeemin.

      Akun voi varastoida tyhjänä, mikä ei tietenkään käy nykyisillä litium tyypeillä.
      Armeijan varusteissa tämä on etu, kuin on myös se että akusta saa ampua
      luodin läpi ja se tuottaa silti virtaa.
      http://www.youtube.com/watch?v=L9whgQXgERc
      Tämä ihme on mahdollista juuri OXIS Li-S akun ominaisuudet tuovan elektrolyytin
      ansiosta.
      Se kun peittää välittömästi metallisen litiumanodin repeytymät sähköä kulkua
      eristävällä litiumsulfidilla.
      Eli akun sisäinen oikosulku estyy.
      Sulfidikerros peittää anodin normaalitapauksessakin ja tästä suojakerroksesta
      pääsevät läpi vain litium-ionit silloin kun akkua ladataan tai puretaan.

      Linkin artikkelissa selostetaan akkutyypin ominaisuudet kohtuullisen hyvin,
      Artikkeli on kuitenkin päälle vuoden vanha ja edistystä on tuosta tapahtunut.
      http://www.hybridcars.com/oxis-jump-starts-first-commercialization-of-lithium-sulfur-batteries/

      Litium-ioni tyyppikin on saamassa uutta potkua monellakin tavalla.
      Piin käyttö anodimateriaalissa keventää kennot ja myös metallisen litiumin
      käyttö anodissa mahdollistuu erään juuri kehitetyn pinnoitemateriaalin ansiosta.
      Myös rikin käyttöä katodissa on menestyksellä kokeiltu "yolk" tyyppisellä
      rakeistuksella jossa rikki eristetään hiilikuoren sisään.
      Nämä eivät ole vielä valmiita tuotantoon koska materiaalin massatuotanto
      on vielä auki.
      Tulee kyllä mukaan kuvioon ellei jotan vielä parempaa vielä keksitä.
      Potentiaalia kun on runsaasti.

      Jos verrataan näitä uusia akkutyyppejä vaikkapa Teslan käyttämiin, niin
      akku kevenee kilowattituntia kohti laskettuna noin puoleen.
      Oman mopoautoni LiFePO4 tyyppiset litium-ioni akut kevenisivät peräti
      80 % , eli nyt painoltaan 100 kiloinen akkupaketti kevenisi 20 kiloon.

    • ei mitään uutta

      Näitä sähköautojen akkuongelmat ratkaisevia akkukeksintöjä putkahtaa aina muutaman vuoden välein.

      Vaan matka laboratorion vakaissa oloissa toimivasta ratkaisusta tuotantomalliin on pitkä ja kivinen. Mieleen tulee mm. rikkiakku, josta taannoin kohistiin. Suuri energiatiheys ja taisi olla nopeasti ladattavissakin. Toisaalta meleko reaktiivinen sisältö ja akku täytyi pitää olikosenyt 300 °C lämpötilassa käytön aikana.

      Kylläpä vaan näiden uusien keksintöjen todelliset kompastuskivet ovat yleensä 1) elinikä ja 2) toimivuus (akku on sekä purettavissa että ladattavissa) pakkasessa.

      Pakkanen se taitaa olla pahin kompastuskivi polttokennotekniikallekin.... aina kun veden kanssa läträtään, tulee se ongelma, että miten läträät, kun ollaan pakkasella. OK, voihan vermeitä lämmittää, mutta jatkuva lämpimänä pito tulee kalliiksi / syö auton energiavarat tyhjiin parissa päivässä. Toisaalta ei taitaisi kovin hyvin myydä sellainenkaan auto, jota pitää "hehkuttaa" 10 min ennen kuin sillä voi lähteä ajoon.

      Huom. eliniällä tarkoitan todellista tuotantomallien elinikää enkä teoreettisiin laskelmiin perustuvaa "tähän voisi tällä tekniikalla päästä, jos....". Näiden uusien keksintöjen mainostettu elinikä kun on yleensä tätä jälkimmäistä mallia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1234
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1036
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      61
      778
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      730
    5. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      684
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      37
      636
    9. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    10. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      612
    Aihe