AVH potilas

murtunut omainen

On pakko hieman avautua aiheesta. Läheiselleni tuli kesällä aivoverenvuoto, hän vietti tarkkailussa pari viikkoa ja selvisi vuodosta hengissä. Puhekyky ja pää pelasi mutta hänelle tuli täydellinen toispuoleinenhalvaus. Vietiin kuntoutusosastolle kuukausia kului ja hoito ja kuntoutus oli mitä oli resurssien ja muiden tekijöiden vaikutuksesta.

Sitten sattui ikävä hoitovirhe jonka johdosta lopulta kiidätettiin ensiapuun ja sitä kautta kirurgiselle. Vietti sielä muutaman viikon kamppaillen taas hengestään. Pian tila koheni siihen pisteeseen että siirrettiin takaisin kuntoutusosastolle. Läheiset alkoivat vaatia kuntoutusta jonka myötä 6kk jälkeen istuttiin alas potilaan, omaisten ja asiantuntioiden kanssa sekä kartoitettiin tilannetta. Lääkäri lupasi kuntoutussuunnitelman olevan valmis viikon lopussa ja että aloitetaan tehostettu kuntoutus. Sitä se olikin kokonaiset 2vk jonka jälkeen lääkäri on sitä mieltä että kuntoutusta ei jatketa, ei ole tapahtunut lähtötilanteesta kuulemma tarpeeksi edistystä mikä ei pidä paikkaansa (vaikkakin tehostettua kuntoutusta ei ole ollut.)

Kuntoutussuunnitelmaa ei kukaan, edes potilas itse ole vieläkään nähnyt. Osastolle tullut paljon uusia AVH potilaita ja luulen että pitempi aikaisia halutaan äkkiä ulos. Olen myös varma että tässä "kuntoutuksessa" on kyse ikärasismista. Sillä potilas on eläkeikäinen. Kuitenkin ollut aina toimelias ja eläkeelle jäätyään ei ole osannut olla tekemättä töitä, vaikka sitten vapaaehtoistyötä. On kurjaa katsoa omaisena sivusta kuinka ennen toimintakykyinen ja iloinen ihminen makaa nyt sängyn pohjalla, tilanne voisi olla aivan toinen jos kuntoutussuunnitelma olisi laadittu ajallaan sekä tehostettu kuntoutus aloitettu heti kun mahdollista.

Nyt 6kk makaamisen ja 2vk tehostetun jälkeen lääkäri toteaa että ei ole järkeä kuntouttaa. Tuskin kukaan muukaan AVH potilas kuntoutuu selvästi 2vk aikana, etenkin kun otollisin aika on ylitetty. Missä järki? Suunnitelman mukaan tehostettu kuntoutus olisi pitänyt olla 2kk siinä ajassa olisikin voinut nähdä jo selviä tuloksia mutta lyhentyi siis 2vk jostain syystä mitä ei kerrota. Onko jotain mitä voin omaisena tehdä vai onko läheiseni tuomittu nyt elämään vuodepotilaana loppuelämän?

Loppuun vielä haluan sanoa että läheiseni on aina ollut positiivinen ihminen synkimmässäkin tilanteessa, on ollut outoa tottua siihen sairaalaympäristöön sekä siihen että ei ole toimintakykyinen mutta jumpista mitä on ollut (aivan liian harvoin) on aina nauttinut ja tykännyt! Asenne kuntoutujalla on ollut koko ajan täysi 10 (kun ottaa huomioon että masennus heille yleistä). Myös minä omaisena olen häntä jumppauttanut ja aina hän siitä nauttinut kun voi näyttää mitä on oppinut. Motivaatiota ja tahtoa hänellä siis on kuntoutua.

Voiko lääkäri siis todella päättää tässä tilanteessa kenestä jää vuodepotilas ja kenestä ei?

Millaisia kokemuskia muilla AVH potilainen hoidosta Suomessa? Onko ikärasismi näissä tapauksissa yleistä?

7

149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • murtunut omainen

      http://yle.fi/aihe/artikkeli/2009/04/21/puolet-aivohalvauspotilaista-jaa-ilman-kuntoutusta

      Onko siis tilanne edelleen tämä vai pahentunut vuosien mittaan? Eläkeikäisetkö jätetään automaattisesti kuntouttamatta?

      Yhteiskunnalle tulisi huomattavasti halvemmaksi kuntouttaa alkuvaiheessa tehokkaasti, niin että parhaimmassa tapauksessa potilas pääsee kotiin vaikka jatkossa tarvisikin omaisten apua enemmän tai esim. kotihoidon palveluja. Mutta jätetään kuntouttamatta ja sehän tulee paljon kalliimmaksi kun ihminen makaa vuodepotilaana loppuikänsä, missä järki?

      • omatoimista voi tehä

        Voisi kuvitella on jos priorisoitava, niin ensin pääsee kuntoutuksen työikäinen. Niin kai sitä itsekin valitsisi jos pitäisi valita kahden ehdokkaan välillä. Mutta voisitte omaiset kysyän fysioterapeuteilta kirjallisia ohjeita ja alkaa jotain liikkeitä kannustamaan. Takuulla on koko joukko liikkeitä ym joita jokainen voi ohjata jos haluaa, eikä ammattilaista ole saatavilla. Itse en jäisi tumput suorina valittamaan ja oottamaan. Minkäs ikäinen omaisenne on?


      • ...
        omatoimista voi tehä kirjoitti:

        Voisi kuvitella on jos priorisoitava, niin ensin pääsee kuntoutuksen työikäinen. Niin kai sitä itsekin valitsisi jos pitäisi valita kahden ehdokkaan välillä. Mutta voisitte omaiset kysyän fysioterapeuteilta kirjallisia ohjeita ja alkaa jotain liikkeitä kannustamaan. Takuulla on koko joukko liikkeitä ym joita jokainen voi ohjata jos haluaa, eikä ammattilaista ole saatavilla. Itse en jäisi tumput suorina valittamaan ja oottamaan. Minkäs ikäinen omaisenne on?

        "Myös minä omaisena olen häntä jumppauttanut ja aina hän siitä nauttinut kun voi näyttää mitä on oppinut. "

        Tuossa aloitukseni tekstiä, lue siis ennen kuin syyttelet että ollaan tumput suorina, nimenomaan itsekkin harjotteita tehnyt lähes aina kun käyn katsomassa, fysioterapeutit on kuitenkin ammattilaisia jotka saavat työstään palkkaa. Omaiset yrittävät parhaansa töiden jälkeen vapaa-ajallaan, ei saa syysätä koko vastuuta omaisten harteille! omaishoitajana oleminen on asia erikseen!

        Mutta tähän se nyt on mennyt että omaiset häntä parhaansa mukaan kuntouttaa ja jumppauttaa, kuitenkin häneltä viedään maksut koko hoidosta vaikka fysioterapiaa ei enää ole, eli raha kyllä kelpaa, työt ei.


    • omainen1

      Minulla taas on vain positiivisia kokemuksia kuntoutusosastolta. Oma läheiseni oli melkein 90 v ja häntä kuntoutettiin aktiivisesti. Joka päivä avustettiin istumaan ja syömisessä avustettiin, koska ei itse jaksanut lusikkaa ja mukia pitää. Itse kävin auttamassa joka päivä, joko lounaan tai päivällisen syöttämisessä. Mielestäni hyvin hoitivat iso-äitiäni ja saivat jatkuvilla toistoilla aikaan sen, että jaksoi istuskella pyörätuolissa ja katsella toisten tekemisiä, vaikka ei voinutkaan itse enää osallistua. Ikävää, että sinulla murtunut omainen on huonoja kokemuksia. Muistathan, että hoitovirheistä kannattaa aina valittaa. Surullista jos hoitovirheen takia kuntoutuminen viivästyy

    • ...

      Mukava kuulla että hyvää hoitoa on. Ehkä tässä paikkakunta vaikuttaa aika paljon. Tässä tapauksessa nostetaan kyllä istumaan ja muiden pariin ja kerran viikossa fysioterapeutti käynyt 10min jumppaamassa raajoja eli ei läheskään tarpeeksi (aina ei edes sitä yhtä kertaa). Jopa enemmän minä omaisena jumppauttanut ja näköjään jääkin täysin minun vastuulle tämä homma. Mei ei luovuteta.

      Minulle on kerran eräs sairaanhoitaja tuttu sanonut että niin kauan kuin potilaalla on motivaatiota kuntoutua niin kauan tulee kuntoutusta jatkaa. Tässä hoitohenkilökunta ja lääkärit luovuttivat 2vk jälkeen ja tosiaan puoli vuotta meni että tehtiin kuntoutussuunnitelma joka on kaiken hoidon perusta (plus siinä välissä hoitovirheestä johtuva hengenvaarallinen tila, mikä lykkäsi myös kuntoutusta). Edelleenkään ei mitään tietoa miten tämä voi olla mahdollista. Ei tuollaista paikkaa saisi edes kutsua nimellä kuntoutusosasto, pikemminkin passivoidu vuodepotilaaksi- osasto. Toivon todella että ei montaa kohtalotoveria minulla, vielä karmeampi ja surullisempi tilanne on vanhuksilla joilla ei ole läheisiä jotka voisivat puolustaa heidän oikeuksiaan.

    • jdojsdojs

      Haluaisitko kertoa tarkemmin omaisesi toimintakyvystä? Tekstistä saa sellaisen kuvan, että kuntoutus on lopetettu ja hän on vuodepotilaana. Onko näin? Kykeneekö omaisesi itse syömään, auttamaan esim. pesuissa, istumaan pyörätuolissa tai kelaamaa sillä jne.?
      Millainen omaisesi kunto oli ennen hoitovirhe-episodia?
      :)

    • ...

      Ei ole täysin vuodepotilas mutta tulee olemaan tulevaisuudessa kun kuntoutus lopetettiin. Nostetaan päivittäin sängynlaidalle syömään jotta tasapaino kehittyisi ja se on tällä hetkellä hyvä, pyrkivät myös nostamaan kerran päivässä pyörätuoliin, ei pysty kelaamaan kun toinen käsi halvaantunut (pyörisi ympyrää). Syö itse, pesee hampaat, avustaa pesussa (niin ainakin luulen että annetaan itsekkin pestä vaikka hoitajien tekemänä nopeampaa joten voi olla että he hoitavat pesut kokonaan).

      Tilanne oli ennen hoitovirhettä melko sama ja lääkäri oli sitä mieltä että hän kuntoutuu hyvin ja pääsee jouluksi kotiin. Fysioterapeutit siis jumpauttivat halvaantuneen puolen raajoja, sekä seisottivat jotta jalkoihin palautuisi voimaa ja tasapaino parantuisi. Potilas itse odotti innolla ensiaskeleita kun voimat jumppien myötä lisääntyy. Lääkärin mukaan rollaattorilla kulkeminen ei ole mahdoton tavoite.

      Mutta kun sattui tuo ikävä tapaus (ja hän vietti 2vk kirurgisella osastolla) palattuaan kuntoutusosastolle häntä ei heti voitu kuntouttaa tietenkään kun yleiskunto oli huonontunut. Sitten kun hän tokeni n. viikossa sairaalareissusta alettiin ihmetellä miksi hän on täysin sängyn oma ainoastaan suihkupäivänä nostettiin sängystä. Potilas itse ei halunnut että sekaannutaan asiaan ja sanoi vaan että kyllä he tietävät mitä tekevät. Aikaa kului ja kun lopulta yksi läheinen meni kysymään asiasta, hoitaja totesi että hän ei ole kuntoutujien listalla. Tämä tuli aikamoisena yllätyksenä, aloimme selvittää asiaa, voisin kirjoittaa tästä romaanin mutta kuitenkin sitten lopulta nyt marraskuussa tehtiin kuntoutussuunnitelma jonka pohjalle kaikki kuntoutujan hoidot perustuu. Lääkäri kertoi että 2kk tehostettu kuntoutus jonka jälkeen arvioidaan kehitystä. Tätä ei koskaan tapahtunut vaan se lopetettiin 2vk jälkeen(eikä tuossa ajassa voi nähdä mitään selviä tuloksia kun otollisin aika on ylitetty). Tämä oli kaiken lisäksi potilaan ainoa tilaisuus päästä kehittymään eteenpäin ja sekin vietiin häneltä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4953
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      127
      4495
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2891
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1709
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1696
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1551
    Aihe