MGA akun

lataus

Millä lailla MGA akun lataus eroaa perinteisen akun latauksesta? Niin sanotussa älylaturissahan on oma ohjelma MGA akulle.

16

256

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ♪♫♪

      Tarkoititkohan AGM-akkua, kun netistä ei löytynyt MGA-nimellä, kuin akkuvalmistaja.

      AGM-akku on muuten tavanomainen, mutta akkuhappo on imeytetty lasivillamattoon.
      http://www.flinkenberg.fi/batteries/material/optima/Optima_ReiseMobil_testivoittaja.pdf

      "AGM-akku: AGM tarkoittaa imukykyistä lasivillamattoa
      (Absorbent Glass Mat). Akkuhappo on imeytetty tähän
      samalla tavalla kuin vesi imeytyy pesusieneen. Akut ovat
      vuotamattomia ja huoltovapaita. AGM-akut voidaan purkaa
      ja ladata korkeita virtoja käyttäen hyvin nopeasti – täydellisiä
      liikkuvaan asuntovaunu- tai vaihtosuuntaaja-käyttöön.
      Tärkeää: On olemassa AGM-käynnistysakkuja ja AGMsyväpurkausakkuja,
      eikä niitä pidä käyttää ristiin."

      Käsittääkseni latauksessa ei nyt ole muuta eroa, kuin että sitä voi haluttaessa ladata suuremmilla virroilla. En ainakaan netistä löytänyt mitään erillisiä latausohjeita mm. latausjännitteen suhteen. Jos eroja olisi, niin kai siinä akun mukana tulis ohjeet.

      • ♪♫♪
        ♪♫♪ kirjoitti:

        Englanninkielisellä sivulla löytyi tuollaisia ohjeita:
        http://support.rollsbattery.com/support/articles/4345-agm-charging

        http://batteryuniversity.com/learn/article/absorbent_glass_mat_agm

        Perehdyin nyt tuohon AGM-akun lataukseen. Eli sivulla:
        http://batteryuniversity.com/learn/article/absorbent_glass_mat_agm

        "As with all gelled and sealed units, AGM batteries are sensitive to overcharging. These batteries can be charged to 2.40V/cell (and higher) without problem; however, the float charge should be reduced to between 2.25 and 2.30V/cell (summer temperatures may require lower voltages). Automotive charging systems for flooded lead acid often have a fixed float voltage setting of 14.40V (2.40V/cell), and a direct replacement with a sealed unit could spell trouble by exposing the battery to undue overcharge on a long drive. See Charging Lead "

        Eli suomennettuna:
        "Kuten kaikki geeli- ja suljetut akut, AGM-akut ovat herkkiä ylilataukselle. Nämä akut voidaan ladata kertalatauksella 2.40V / kenno (ja hieman enemmänkin) ilman ongelmia; Kuitenkin jatkuva ylläpitolataus olisi vähennettävä 2,25 ja 2.30V / kenno (kesällä lämpötila voi vaatia vielä pienemmän jännitteen). Auton laturissa avoimille lyijyakuuille on usein kiinteä jännite asetus 14.40V (2.40V / kenno), ja suora korvaaminen suljetulla akulla voisi tuottaa ongelmia altistamalla akun liialliselle ylilataukselle pitkällä ajomatkalla. Katso Lyijyakun lataus."

        Eli kuten tuossa todettiin, suljetut lyijyakut, kuten esim geeli- tai AGM-akut ovat herkkiä ylilataukselle. Eli ylilataus vähentää sen kestoikää. Eli kertaluonteinen lataus voidaan ihan hyvin tehdä normaalilla 14.4V autolaturilla, kun laturi kytketään pois, kun akku on täysi.

        Sama koskee auton avoimien (korkillisten) lyijyakkujen korvaamista geeli- tai AGM-akulla. Vaihtovirtageneraattorin jännite on mitoitettu avoimille akuille (14.4V) ja AGM-akku saattaa latautua liikaa pitkällä ajomatkalla, varsinkin kesä-aikaan. Eli akun kestoaika voi lyhentyä, jos ei säädä samalla auton vaihtovirtalaturin jännitettä hieman pienemmäksi. (2,25 - 2,3V per kenno)

        Tuossa taulukossa on suositellut jännitteet eri ympäristölämpötilassa AGM-akulle
        Charge Voltage on kertaluonteinen latausjännite. Float Voltage on jatkuva jännite (esim. auton laturi) akulle.
        http://cdn.freshdesk.com/data/helpdesk/attachments/production/5966712/original/AGMcharge.jpg?1369332706


    • jos AGM tarkoitit

      Mun Ctekissä latausjännite on vähän korkeampi 14,4 -> 14,7 V ja virta sama (tässä "älylaturissa" 3,6 A). Ensisijaisesti "Talvi/AGM-tila" on tarkoitettu lataukseen alle 5°C:ssa, mutta olen tulkinnut käyttöohjetta niin, että AGM-akulle se sopii myös lämpimässä.
      http://www.akkupojat.fi/files/pdf/new_XS3600_FI.pdf

      Missä laturissa on oma ohjelma MGA(??)-tila akulle? CTEKin hienommissakaan latureissa ei sellaista valinta ole. Kalliimmissa ei ole edes "lumihiutale-tilaa", koska niissä latausjännite säädetään lämpötila-anturin perusteella.

      Enpä usko tuota, että AGM-akkua voisi sen suuremmilla virroilla ladata kuin tavallistakaan. Voipi olla jopa toisin päin.

    • qwertyui

      Käsittääkseni ero AGM akkujen latauksessa on siinä että ne kestävät vieläkin huonommin latauksen loppuvaiheen kiehuttamista kuin perinteiset akut, eli kun nestettä (joka lasikuituun imeytettynä) vähemmän kuin perinteisessä niin pelivaraa sen höyrystämisessä pois paljon vähemmän.

      • ♪♫♪

        Joo, tämä on suljettujen geeli- ja AGM-akkujen ongelma. Eli ylilataus lyhentää sen elinikää, johtuipa se ylilataus auton omasta laturista tai erillisestä akkulaturista. Eli latausta ei pitäisi päästää niin pitkälle, että kaasunmuodostus alkaa.

        Avoimien (korkillisten akkujen) suhteen ylilataus eli pieni "kiehuttaminen" on jopa terveellistä silloin tällöin akun elinaikana, niin akku ei pääse sulfatoitumaan. Kunhan pitää huolta akun nestepinnan korkeudesta.

        Lyijy-geeliakkujen mukana tuleekin yleensä selkeät ohjeet latausjännitteestä sekä kertalatauksen että jatkuvan latauksen suhteen. Jälkimmäinen arvo on olennaisesti pienempi.

        Luulisi, että AGM-akun mukana tulee samanlaiset ohjeet, kuin mitä geeliakun mukana on.


      • Aloittaja..
        ♪♫♪ kirjoitti:

        Joo, tämä on suljettujen geeli- ja AGM-akkujen ongelma. Eli ylilataus lyhentää sen elinikää, johtuipa se ylilataus auton omasta laturista tai erillisestä akkulaturista. Eli latausta ei pitäisi päästää niin pitkälle, että kaasunmuodostus alkaa.

        Avoimien (korkillisten akkujen) suhteen ylilataus eli pieni "kiehuttaminen" on jopa terveellistä silloin tällöin akun elinaikana, niin akku ei pääse sulfatoitumaan. Kunhan pitää huolta akun nestepinnan korkeudesta.

        Lyijy-geeliakkujen mukana tuleekin yleensä selkeät ohjeet latausjännitteestä sekä kertalatauksen että jatkuvan latauksen suhteen. Jälkimmäinen arvo on olennaisesti pienempi.

        Luulisi, että AGM-akun mukana tulee samanlaiset ohjeet, kuin mitä geeliakun mukana on.

        Jutun aloittaja.
        Ensinnäkin: pitää tietysti olla AMG, sori.
        Joku kertoi ettei Ctekillä ole AMG hjelmaa. Löysin netistä tällaisen, saman joka minulla myös. Linkistä löytyy paljon tietoa kun menee avautuvasta ikkunasta lataamaan käyttöohjeen.
        http://ctek.com/int/en/chargers/MXS 10
        Kiitos kommenteista


    • Mersuko

      "Ensinnäkin: pitää tietysti olla AMG"
      -Niin siis mikä? :)
      https://www.google.fi/search?q=AMG,&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:fi:official&client=firefox-a&channel=rcs&gfe_rd=cr&ei=vLVvVKyuFqir8weu4oDoDA

      • mersupalsta

        Luettu kai loppuun asti? Ihan alusta?
        \ turha


    • se siitä

      Mulla on paneelit ja säädin jossa on asetus AGM akulle. Jos akussa on tilaa, se lataa 14,3 voltilla, muuten voltit on 13,4 - 13,7 luvuissa.

      • Akku Ankka

        Edelläolevan perusteella näyttää siltä, ettei AGM tai muuta suljettua akkua kannata hankkia autoon, missä on korkeahko latausjännite. Ainakin kesäaikaan on vaarana akun ylilataus, mikä ei ole suljetulle akulle terveellistä. Eli haitat saattavat olla etuja suuremmat.

        Elektroonikko osaa tietysti modifioida laturin jännitteensäädintä sopivaksi, vaikkapa kesä-/talvilatausasennot.

        Uusissa autoissa saattaa olla AGM ensiasennusakkuna, jolloin myös latausjännite on myös sopiva. Niissä lienee myös akun lämpötilamittaus, mikä säätää akun latausjännitettä.


      • jos AGM tarkoitit
        Akku Ankka kirjoitti:

        Edelläolevan perusteella näyttää siltä, ettei AGM tai muuta suljettua akkua kannata hankkia autoon, missä on korkeahko latausjännite. Ainakin kesäaikaan on vaarana akun ylilataus, mikä ei ole suljetulle akulle terveellistä. Eli haitat saattavat olla etuja suuremmat.

        Elektroonikko osaa tietysti modifioida laturin jännitteensäädintä sopivaksi, vaikkapa kesä-/talvilatausasennot.

        Uusissa autoissa saattaa olla AGM ensiasennusakkuna, jolloin myös latausjännite on myös sopiva. Niissä lienee myös akun lämpötilamittaus, mikä säätää akun latausjännitettä.

        No tossa nyt ollaan hakoteillä... Jos laturin AGM-moodissa latausjännite on 0,3 V korkeampi, niin millä logiikalla latausjännitteen pitäisikin olla AGM:lle matalampi???

        Aloittajan mainitsemassa Ctek MXS 10 -mallissa AGM-tila vastaa speksien mukaan MULTI XS 3600 -mallin Talvi-tilaa. Onko aloittaja hukannut laturinsa käyttöohjeen, jos juttu oli niin vaikeeta itse selvittää vai mitä helvvetttiä???....


      • Akku Ankka
        jos AGM tarkoitit kirjoitti:

        No tossa nyt ollaan hakoteillä... Jos laturin AGM-moodissa latausjännite on 0,3 V korkeampi, niin millä logiikalla latausjännitteen pitäisikin olla AGM:lle matalampi???

        Aloittajan mainitsemassa Ctek MXS 10 -mallissa AGM-tila vastaa speksien mukaan MULTI XS 3600 -mallin Talvi-tilaa. Onko aloittaja hukannut laturinsa käyttöohjeen, jos juttu oli niin vaikeeta itse selvittää vai mitä helvvetttiä???....

        Ohjelmoitu automaattilaturi on asia erikseen. Se pystyy varmistamaan, ettei ylilatausta ja kaasunmuodostusta tapahdu. 14,7V jännite ei sinänsä ole tuhoisa, jos ohjelmoitu automatiikka pystyy takaamaan, ettei kasunmuodostusta akussa tapahdu.

        Kuten tuosta kuvasta ilmenee, tuossa latauksessa on monta vaihetta ja ennen loppulatausta on analyysivaihe ja loppulatausjännite on vain 13,6V, jonka jälkeen ylläpito antaa tarvittaessa virtapulsseja akun täytenä pitämiseksi..
        http://aijaa.com/CZ3ipH

        Tyhmällä laturilla jännite saa olla korkeampikin, kun vahditaan sitä, milloin akku on täysi. Tai vaihtoehtoisesti latausjännite on niin pieni, ettei akun lämpötilasta riippuvainen latausjännite ylity.
        Katso allaolevaa kuvaa. jossa on sopivat jännitteet eri akun läpötilalle. Charge Voltage = kertaluonteinen lataus. Float Voltage jatkuva ylläpitolataus:
        http://cdn.freshdesk.com/data/helpdesk/attachments/production/5966712/original/AGMcharge.jpg?1369332706


      • jos AGM tarkoitit
        Akku Ankka kirjoitti:

        Ohjelmoitu automaattilaturi on asia erikseen. Se pystyy varmistamaan, ettei ylilatausta ja kaasunmuodostusta tapahdu. 14,7V jännite ei sinänsä ole tuhoisa, jos ohjelmoitu automatiikka pystyy takaamaan, ettei kasunmuodostusta akussa tapahdu.

        Kuten tuosta kuvasta ilmenee, tuossa latauksessa on monta vaihetta ja ennen loppulatausta on analyysivaihe ja loppulatausjännite on vain 13,6V, jonka jälkeen ylläpito antaa tarvittaessa virtapulsseja akun täytenä pitämiseksi..
        http://aijaa.com/CZ3ipH

        Tyhmällä laturilla jännite saa olla korkeampikin, kun vahditaan sitä, milloin akku on täysi. Tai vaihtoehtoisesti latausjännite on niin pieni, ettei akun lämpötilasta riippuvainen latausjännite ylity.
        Katso allaolevaa kuvaa. jossa on sopivat jännitteet eri akun läpötilalle. Charge Voltage = kertaluonteinen lataus. Float Voltage jatkuva ylläpitolataus:
        http://cdn.freshdesk.com/data/helpdesk/attachments/production/5966712/original/AGMcharge.jpg?1369332706

        Ei se 13,6 V ole loppulatausjännite varsinaisessa täyteen lataamisessa, vaan kyseessä on tuossa vaiheessa jatkuva ylläpitolataus. Se on tarkoitettu sellaista laitetta varten, joka otetaan aina muutamien päivien välein käyttöön ja tällöin akussa pitäisi olla aivan täysi varaus. Käytettäessä normaalimpaa pulssittaista ylläpitolatausta akun pitäisi kestää paremmin, mutta akku ei ole jatkuvasti täysi.

        Varsinaisessa (kerta)latauksessa jännite on loppuun asti joko 14,4 tai 14,7. Jännitteet ovat samat myös Float-latauksessa, jota pitäisi kutsua pulssilataukseksi, ei jatkuvaksi ylläpitolataukseksi.


      • jos AGM tarkoitit
        jos AGM tarkoitit kirjoitti:

        Ei se 13,6 V ole loppulatausjännite varsinaisessa täyteen lataamisessa, vaan kyseessä on tuossa vaiheessa jatkuva ylläpitolataus. Se on tarkoitettu sellaista laitetta varten, joka otetaan aina muutamien päivien välein käyttöön ja tällöin akussa pitäisi olla aivan täysi varaus. Käytettäessä normaalimpaa pulssittaista ylläpitolatausta akun pitäisi kestää paremmin, mutta akku ei ole jatkuvasti täysi.

        Varsinaisessa (kerta)latauksessa jännite on loppuun asti joko 14,4 tai 14,7. Jännitteet ovat samat myös Float-latauksessa, jota pitäisi kutsua pulssilataukseksi, ei jatkuvaksi ylläpitolataukseksi.

        Siis tarkoitin Pulse-latauksessa samat... Meni sit kumminkin termit sekaisin... :)


    • 986986909

      AGM-akku vaatii muidenkin lyijyakkujen tapaan balansointia, joka tapahtuu ilman kennokohtaisia kontakteja olevalle akulle ylilataamalla. Laturi nostaa 12 voltin akun jännitteen 15 voltin tienoille ja kun virta tippuu riittävästi, siirrytään ylläpitolataukseen. Itse olen huomannut, että varsinkin akun ikääntyessä kennovikaistuminen on turhan yleistä, jos akku on maannut ikänsä 13,8 voltin ylläpidossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      27
      3873
    2. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      298
      3489
    3. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      29
      2361
    4. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      36
      2184
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      138
      2041
    6. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      53
      1859
    7. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      120
      1771
    8. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      8
      1495
    9. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      2
      1373
    10. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      19
      1260
    Aihe