Opiskelija + työtön yhteenmuutto

ei_voi_tajuta

Eli millaista asumistukea saamme kun poikaystävä on työtön ja minä opiskelija. Hän saa työmarkkinatukea ja minä opintotukea (opintoraha, asumislisä ja opintolaina). Hänellä on myös lapsi joka toinen viikonloppu, joten muuttaisimme kolmioon. Jos lasketaan vaikka vuokran olevan 750€ ja neliöitä esim. 65, niin MITEN voimme laskea kuinka paljon asumistukea saamme? Minä saan asumislisän, se on selvä, mutta kuinka paljon HÄN saa asumistukea?

4

106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laske itse

      Uusi asumistukilaskuri tulee Kelan sivuille 13.12.2014

      Odottele siihen saakka että saat laskettua mitä tulette saamaan ensivuonna.

      Tälle vuodelle ei enää kannata hakea.

      Tässä sinulle kuitenkin laskukaava jos haluat itse laskeskella etukäteen:

      Ruokakunnan yhteenlasketut tulot määrittelevät perusomavastuun määrän.

      Perusomavastuun laskennassa otetaan käyttöön kaava.

      Vuoden 2015 tasossa kaava on

      0,4 x [T - (605 100 x A 222 x L)], jossa

      T = ruokakunnan yhteenlasketut tulot
      A = aikuisten lukumäärä
      L = lasten lukumäärä

      605 euroa on vakiomäärä, ja tämä tuloraja oikeuttaa täysimääräiseen tukeen

      Esimerkki: Ruokakunnassa on yksi aikuinen ja kaksi lasta. Ruokakunnan tulot ovat 1 460 €/kk. Perusomavastuu lasketaan seuraavasti:

      0,4 x [1 460 - (605 100x1 222x2)] = 0,4 x (1 460 – 1 151)= 0,4 x 309 = 123,60.

      Perusomavastuun määrään vaikuttavat siis tulot sekä ruokakunnan aikuisten ja lasten lukumäärä.

      Samalla tulotasolla omavastuu pienenee ruokakunnan koon ja alaikäisten lasten lukumäärän kasvaessa.

      Kaavan lähtökohta on, että jos henkilö asuu yksin ja saa täyttä työmarkkinatukea, hänellä ei ole perusomavastuuta.

      Perusomavastuu määräytyy samalla tavalla koko maassa. Niinpä tulonmuutoksen vaikutus on sama kaikilla riippumatta tuloista tai asunnon sijaintikunnasta.

    • Tuloja vain

      Jos poikakaverisi asuisi yksin hänellä ei olisi lainkaan omavastuuta eli hän saisi hyväksytystä vuokrasta 80% tukea. Yhdelle hengelle hyväksytty vuokra on on 411 e/kk esim. Tampereella.

      Mutta koska sinun opintotukesi lasketaan tuloihin lisäksi, teille tulee omavastuu osuus, joka pienentää asumistukeanne.

      Kahden hengen taloudessa tulot saavat olla vain n. 100 euroa enemmän kuin yksinasuvalla, niin ettei omavastuuta tule. Yhdellä tulot 705 e/kk kahdella 805 e/kk tai jotain sinne päin.

      Hyvä puoli on ettei enää ole mitään väliä minkä kokoinen kämppä on eikä mitään koska se on rakennettu tai onko siinä keskuslämmitystä ym.

      Eli kannattaa ottaa vanha ja iso vuokrakämppä jossa on sama tai jopa pienempi vuokra kuin uudessa mutta pienessä kämpässä.

    • ei_voi_tajuta

      Selvä, pitääpä odotella tuota uutta laskuria. Vähän kyllä ihmettelen miksei KELASSA kerrottu tästä uudesta asumistukijutusta kun kävin kysymässä asiasta. Virkailijan vastaus oli vain, että laske laskurilla poikaystävän asumistuki PUOLITTAEN vuokran ja neliömäärän. No niinpä sitten tein ja hän saisi yli 300€ asumistukea mitä en ihan usko, eli saisimme muka yli 500€ asumistukea yhteensä. Kiitos KELAN virkailija! Täältäkin saa paremmin apua näköjään.

      • Laske kumpikin

        Syy miks ne ei kerro on se että suurimmalla osalla tukea saavista tuki NOUSEE ensivuonna.

        Mutta jos kerkeet hakeen tänä vuonna niin se muutos tulee vasta vuositarkistuksessa eli ne voi maksaa vuoden PIENEMPÄÄ tukea kuin mihin olisi oikeus jos tuki olisi laskettu ensivuoden uuden lain perusteella.

        Tämä tosin sillä varauksella että osalla yksinelävistä tuki pienenee, eli heille olisi edullista ettei tuki vielä vuoden vaihteessa muutu vaan että he saisivat vielä vuoden suurempaa tukea.

        Se mitä juuri teidän kannattaa tehdä riippuu täysin teidän tilanteestanne.

        Toisen siis kannattaa hakea tukea vasta ensivuonna jolloin saa isompaa tukea välittömästi, mutta toisten ei kannata.

        Koita laskea mikä tukenne olisi vanhan lain mukaan ja mikä uuden, ja jos se on isompi vanhan lain mukaan niin hae sitä tän vuoden puolella ja jos taas isompi ensivuonna niin haet sitten vasta tammikuulle.

        Joissain tuissa saattaa hyöty/haitta olla satoja jopa tuhansia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1840
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1489
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1265
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1262
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1180
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      979
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      942
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      895
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      101
      836
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      684
    Aihe