Endometrioosia?

Ahdistaa

Endometrioosia epäillään. Olen viime vuonna käynyt laparoskopiassa kun jatkuville vatsakivuille ei syytä löytynyt. Minulle sanottiin, että oli kiinnikkeitä, mutta myöhemmin on muutama lääkäri epäillyt sen olevan endometrioosia kuitenkin. Yhdyntäkivut alkoivat kovina jo reilut 2 vuotta sitten, kuukautiset olleet jo vuosia järkyttävän kovat. En kykene liikkumaan silloin, särkylääkkeetkään ei auta. E-pillerit otin käyttöön tämän vuoden puolella, krooniset kivut katosivat ja kuukautiskivutkin helpottivat alkuun, nyt oli vaihdettava vahvempiin kun menkat tulivat läpi ja kivut palasivat. Ennen viimevuoden leikkaustakaan ei oltu koskaan leikattu ja kiinnikkeethän yleensä ovat seurausta leikkauksesta? Olisi mukava kuulla onko jollain ollut samanlaista tilannetta!

3

75

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Apua vailla

      Eikö kukaan? :(

    • endo kanssa

      On täällä yksi joka kärsii endon aiheuttamista kovista vatsakivuista. Muutama päivä sitten gynellä tarkistuksessa, ultrat, pipelle, papa jne. mitään muuta vikaa ei siis löydy kuin tuo endometrioosi. Kiinnike kipuina minullakin ensin mentiin, koska sektio takana, mutta sitten huomattiin tuo endometrioosia. Kivut tulee suunnilleen kierron puolivälissä ja kestävät sitten vuodon loppuun asti. Menee päiviä, että kipu helpompaa ja taas yhtäkkiä ihan kamalaa.

      Tekee myös välillä pissavaivoja, eli ihan kun olisi virtsarakon tulehdus, vaikka ei ole.
      Olen syönyt välillä keltarauhashormonia, ja tulehduskipulääkkeitä, muutaman kerran kuurina antibioottia.

      No odottelen tässä josko vaihdevuodet toisivat, siis sitten kun alkavat, helpotuksen tähän vaivaan.
      Leikkauksen mahdollisuutta on vilauteltu, mutten ole halukas.

    • elämänkevät

      Suosittelen vaihtamaan lääkäriä. Kuka hullu tuollaista noin kauan jaksaa. Järki käteen ja sun elämänlaadusta on nyt kyse, ei lekurin. Mieslääkäri ei varmasti tilannetta paranna. Nykyisin ei tehdä niin helposti kohdunpoistoja, mut mieti mitä kuukautisesi sitten on, kun olet vaihdevuosi-iässä. Todennäköisesti ne on sekaisin muutenkin. Endometrioosille on tyypillistä ulostuskivut kuukautisten aikaan ja joskus muulloinkin. Ja jos on joku vilautellut mahd. leikkausta tai tähystystä, mene ihmeessä. Ne endopesäkkeet kun pitää poistaa, en tiedä muuta hoitoa mikä auttaisi oikeasti. No pesäkkeet muuttuu hormoonien tahdissa, mut pillerit ja hormoonit sotkee asiat, joudut käyttämään niitä sitten niin kauan kun menkkoja tulee, jos endoon on taipumus. Luomuvaihtoehdoista en tiedä. Entäs myoomamahdollisuus?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3370
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2892
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2760
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2668
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      22
      2564
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2375
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      211
      1867
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1787
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      38
      1674
    10. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      153
      1522
    Aihe