mikä ruoka

pakumies67

Sillointällöin, keittoruokien kanssa useinkin, törmää siihen, ettei ruoka ole sitä, millä nimellä sitä myydään.

Pari kertaa kun olen tilannut lounaaksi munakkaan, multa on kysytty, että millä perunoilla.
Olen vastannut, että en mitään, tilasin munakkaan. En ota perunoita pizzankaan kanssa, kai munakas on niin iso, että nälkä lähtee?
Vastaus oli toisella kerralla, että tilaa sitten 2 munakasta ilman perunoita. Huijausta, sanon minä.

Toinen ruokapaikkojen kompastuskivi on pippuripihvi.
Pippuripihvihän kuuluu tehdä naudan sisäfileestä, ja pippureita hierotaan reilusti lihaan, usein ammattitaidottomat kokit kuitenkin jättää koko pihvin maustamatta, ja lotauttaa päälle vaan jotain pippurikastiketta.

Kun olen huomauttanut, että liha oli hyvää, mutta pippuria oli vain vähän ja sekin kastikkeessa, olen saanut selityksen, että kun kaikki ei tykkää että on reilusti pippuria. Siis vi... mikä selitys. Kysyin samalta tarjoilijalta, että millainen teidän kalakeitto on, kun ei kaikki tykkää kalasta.
vastaavaan mausteiden nimen väärinkäyttöön törmää yleensä chili con carnen kohdalla, chiliä on lähinnä vain nimessä.

Sitten vielä keittoruoat.

Miksi hernekeiton nimi on hernekeitto, vaikka siinä on lihaakin. Tietysti siksi, että hernettä on enemmän kuin lihaa.

Jos keitossa on enemmän perunaa kuin esim. Lihaa, kalaa tai kanaa, se on siis perunakeitto, ei liha, kala tai kanakeitto.
Miten se on niin vaikea ymmärtää, paitsi ei hernekeiton kohdalla. Ravintolahenkilökunta siis joko huijaa tahallaan, luottaen siihen ettei suomalaiset edes valita, tai sitten ne ei tajua mitään.

Uusi ravintola-alan yrittäjä, tässä vinkki. Älä myy pelkkiä sanoja, joille ei riitä katetta. Jos oletat, että asiakaskuntasi ei pidä esim. Chilistä, älä tee laimeata versiota chili con carnesta, tai jos teet, jätä myös nimestä se chili pois.

8

106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mesu2

      Hmmm... oikea pippuripihvi ranskassa tehdään kyllä entrecotesta, näin sanoi aikoinaan jo Paul Bocuse.
      Ja kyllä sen on niin, että sprinterikuskeja on vaan niin kiva kusettaa, kun ne luulevat tietävänsä kaiken. Näin kerottiin jo aikoinaan Jaajon aamulypsyssä Suomipopilla.

      • pakumies67

        Terve sikatopi 62.
        kyllä ne ravintolat ja lounaspaikat vääristelee totuutta ihan kaikille, myös mulle, vaikkei sprintteriä olekaan.


      • vitunkakarat
        pakumies67 kirjoitti:

        Terve sikatopi 62.
        kyllä ne ravintolat ja lounaspaikat vääristelee totuutta ihan kaikille, myös mulle, vaikkei sprintteriä olekaan.

        Minkä helvetin takia te mette edes syömääm ku kaikesta pitää saatana aina itkeä niinku pienet kakarat????


      • pakumies67
        vitunkakarat kirjoitti:

        Minkä helvetin takia te mette edes syömääm ku kaikesta pitää saatana aina itkeä niinku pienet kakarat????

        Ei kai kukaan menekään toista kertaa sellaseen paikkaan, johon pettyy, kiukustasi päätellen sun paikka on just sellanen missä ei käydä kahta kertaa.


    • noheva..

      MIKSI meet, siksi että saat valittaa.. lapsellista.
      Tee ite safkasi ja lopeta älytön pentumainen valitus.

      • vittuootsekasi

        Hahah se varmaan tekeekin itse ruokansa mmutta sit jos ruoka maistu ok niin soittaa tavarantoimittajalle ja valittaa kumminki hahaha vitun lapselliset valittaja kakarat


    • hihistelijä

      Pakumies67 - nimimerkistäsi päätellen olet jatkuvasti tien päällä ja simpukat ja abc:t ovat "ravintolat", joissa käyt.

      Nehän käyttävät eineksiä ja pakasteita eikä ruokaa siis itse tehdä vaan lämmitetään asiakkaan lautaselle, joten nimike on se mitä pussin päällä lukee.

      Noin yleensä - suurin osa suomalaisille myydystä ruoasta on mautonta ilman riittäviä aineksia kuten lihapasteijat, joita myydään useimmissa marketeissa - pelkkää lehtitaikinaa ja liha on kateissa.

      Suomalainen pelästyy chiliä, joten "chiliconcarne" on yleensä "jauhelihapaistos" riisillä vaikka maukkaammaksi senkin voisi saada. Itse käytän chiliä hyvinkin runsaasti maustamiseen, mutta sen käytössä tulee olla varovainen tai ruoka on helposti liiankin polttavaa. Itse kasvatan chilejä ja olen havainnut, että eri hedelmät ovat maunsa suhteen erilaisia jopa samasta pensaasta poimittuina, joten ennen maustamista on hyvä maistaa pieni pala chiliä kantaosasta ennenkuin käyttää sitä ruoan maustamiseen. Pahin kokemukseni chileistä oli kun kun heitin pilkotun nagan kuumaan öljyyn - sitä kaasuhyökkäystä en haluaisi kenenkään kokevan. Chili con carnesta vielä - siinä käytetty savustettu paprika-jauhe ei vain ole minun makuuni - se peittää kaikki muut maut tehden ruoasta luotaantyöntävän - jos pitää savunmakuisesta tsinkasta niin ehkä se on ok, mutta ei ainakaan minun makuuni sopiva.

      Hernekeitoista myös - monet hihistelee simppelillä asialla, mutta syötyäni monia niin paras on Pirkan luomukasvis-hernari sisältäen pelkästään herneitä, vettä ja suolaa. Ei ihan uskoisi sen olevan hyvää, mutta kun se on ja oheen hyvää rukiista leipää tuoreella edamilla päällystettynä.

      Noin yleisesti olet oikeassa raflojen annista - yleensä mautonta eineksistä valmistettuja annoksia ja jos valitat niin vastaus yleensä on, että mitä vittua täällä teet.

      • Pakumies67

        Autolla ajo ei nimimerkistäni huolimatta ole mun ammatti, ja nimenomaan abc-ravintolat jätän väliin.

        Niitten, joiden mielestä ei saa valittaa ruoasta vaikka se ei nimensä veroista olisikaan, ajattelee oudosti tai ei kestä aiheellistakaan kritiikkiä.

        Samat tyypit jos tilais omakotitalon avaimet käteen rakennettuna, maksais täyden hinnan, vaikka rakennuttaja olis tehny vaan pienen leikkimökin, eikä valittais. Miettis vaan, että mitäs en tehny itse, turha siis valittaa.

        No, itse en ole kokki enkä rakennusalan ammattilainenkaan, mutta sillä ei ole väliä, vaan sillä, että tunnen suurta ammattiylpeyttä, ja siksi pyrin tekemään työni niin hyvin, että asiakkaat kokee saaneensa vähintään sen, minkä tilaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      68
      3119
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2781
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2588
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2568
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2436
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2285
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1713
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1667
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      36
      1525
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1396
    Aihe