Miksi moni nuori muuttaa Hesaan?

vituupaikka

Luuleeko ne, että siellä olisi elämänlaatu jotenkin parempaa? Ei stadi ole mikään autuaaksi tekevä mesta. Ongelmat ei ratkea sillä että muutetaan "ihanaan" stadiin. Kallis kaupunki monessa suhteessa.

179

5403

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanhakin muuttaa

      1. täällä on töitä ja yleensä ihmiset haluavat elättää itse itsensä
      2. täällä on tulevaisuus. Töitä kun tekee niin saa rahaa ja pääsee elämässään eteenpäin
      3. täällä voi vielä valita työpaikoista, toisin kuin lähes kaikkialla Suomessa
      4. seksuaalivähemmistönä täällä on jopa inhimillistä elää
      5. maahanmuuttajan näköisenä (vaikka olisikin syntyperäinen mustaihoinen Suomen kansalainen eli siis suomalainen) täällä on helpompi elää
      6. täällä on kulttuurinälkäiselle tarjontaa: leffat, ooppera, teatterit, taidenäyttelyt
      7. täällä on kaunista kaupunkimaisemaa
      8. täällä on kaunista luontoa
      9. täällä on kaunis merimaisema
      10. täällä on viihdetarjontaa
      11. täällä on inmisiä joita tavata - muitakin kuin kyläsnagarin muija
      12. täältä on helppo lähteä lomille joka paikkaan liikenneyhteyksien vuoksi
      13. täällä on runsas ja monipuolinen ravintolatarjonta ja kaikkea mahdollista etnistäkin ruokaa
      14. täällä on Suomen paras baaritarjonta
      15. tämä on Suomen paras paikka!
      ... jne jne...

      Siinä nyt mitä alkuun juolahti mieleeni.

      • Realiteetteja

        Ja
        1. Vaihtoehtoja lasten päiväkoteihin kouluihin,
        2. Suomen toimivin (ja subventoitu) julkinen liikenne.
        3. Kotikokille parhaat paikat löytää reseptien raaka-aineita.
        4. Subutexin hinta noin puolet metsä-Suomen hinnoista.
        5. Paljon kertaus- ja jugendtyylin asuinkerrostaloja.
        6. Yhdistysihmiselle valinnanvaraa.

        Mutta

        7. täällä on kaunista kaupunkimaisemaa

        Perheasunnot ovat hintavia jolloin asutaan betonilähiössä useinkin -> oma välitön asuinympäristö suurella osalla helsinkiläisistä on samaa luokkaa kuin maakuntien lähiöissä.

        9. täällä on kaunis merimaisema

        Suurin osa ei sitä ikkunoistaan näe - ei kodin eikä työpaikan ja venepaikkaa ei saa ihan heti.

        12. täältä on helppo lähteä lomille joka paikkaan liikenneyhteyksien vuoksi

        Sikäli kun ei ole lentopelkoinen.


      • kaikkialla kivaa

        Tähän tämä maan politiikka on jahtanut. Maakunnat tyhjennetään palveluista ja teollisuudet on myyty paratiisisaari firmoille. Pakko lähtee pois kotoa. Koti jää ja asunto voi löytyä vaika pääkaupungista. Yleensä se kesämökki rakennetaan kotikonnuille.

        Ihmiset helsingissä ovat jotenkin outoja ikään kuin loukattuja isonkaupungin pieniä ihmisiä, joita ei arvosta kukaan ja ehkä epäkohteliaalla tavalla tuodaan se esille.

        Guggenhaimille ei ole viellä löytynyt oikeita kriteereitä ja argumentteja.


      • tuleva vanhus
        kaikkialla kivaa kirjoitti:

        Tähän tämä maan politiikka on jahtanut. Maakunnat tyhjennetään palveluista ja teollisuudet on myyty paratiisisaari firmoille. Pakko lähtee pois kotoa. Koti jää ja asunto voi löytyä vaika pääkaupungista. Yleensä se kesämökki rakennetaan kotikonnuille.

        Ihmiset helsingissä ovat jotenkin outoja ikään kuin loukattuja isonkaupungin pieniä ihmisiä, joita ei arvosta kukaan ja ehkä epäkohteliaalla tavalla tuodaan se esille.

        Guggenhaimille ei ole viellä löytynyt oikeita kriteereitä ja argumentteja.

        Politiikka tuskin on johtanut keskittymiseen, vaan realiteetit. Kotoa maalta ei ole pakko lähteä, jos on rikas ja kustantaa itse palvelunsa. Pienille väestökeskittymille kun ei maksajia ole.

        Kiva niille, joilla on varallisuutta entisiltä kotikonnuiltaan maalta ja varakkaammista oloista kaupunkiin muuutettuaan rakentaa vielä se kesämökkikin sinne maalle.

        Itse syntyperäisenä alunperin köyhänä helsinkiläisenä voin vain unelmoida jostain kesämökistä maalla. Ei ole ollut maita ja taloja perittäväksi. Suku on asunut kaupungissa vuokralla. Perintöä ei ole tullut vaan miinusmerkkisestä perinnöstä olen joutunut kieltäytymään. Ei tässä silti mitään valittamista ole. Omillani olen toimeen tullut enkä valita.

        Fakta on, että koko laajassa Suomessa on asukkaita pienen suurkaupungin verran hajasijoitettuina. Mikäs siinä. Mukavaa, että on tilaa.

        Palveluiden saanti on kaikille haja-asutetuille kuitenkin toivotonta rahan puutteen vuoksi. Se on väistämätöntä. Kuitenkin pieniväestöisilläkin alueilla on terveyskeskuksia. Helsingissä jonotan esim kiireettömään hammashoitoon 6 kuukautta. Kiireellisessä saan väliaikaisen hoidon ja jonotan sitten oikeaan hoitoon sen 6 kuukautta. No maksamme täältä käsin pienasutusalueidenkin palvelut niin että jonotettava täällä toistaiseksi on.

        Maaseutu autioituu väen puutteessa. Sitä myötä myös palvelut loppuvat siellä. Politiikasta se ei johdu, mutta poliitikot joutuvat tekemään päätökset, kun raha ei riitä esim terveyskeskuksen ylläpitoon tuhannelle ihmiselle.

        Täältä Suomesta puuttuu maksajia eli ihmisiä. Kun ei ole ihmisiä niin ei tule toimeliaisuutta eli esim yrityksiä, jotka tarjoavat töitä ihmisille. Ei tule myöskään investointeja muualta eli pieni markkina-alue ei houkuttele yrityksiä.

        Kun jollekin maaseutupitäjään tulee uudisasukkaiita, vaikkapa taksikuskin työhön, niin kuinka heidät toivotetaan "tervetulleeksi"? Lukekaapa vaikka Lieksan palstalta. Heidät toivotetaan tervemenneiksi saman tien eikä edes anneta yrittää.

        Kumpi houkuttelee edullista ruokaa myyviä ketjuja enemmmän: sijoittaa 1000 asukkaan "taajamaan" liiketilansa vai sijoittaa 500.000 asukkaan taajamaan? Entäs 5 miljoonan taajamaan tai jopa 10 miljoonan taajamaan, joka on sitten se suurkaupunki?

        Politiikka johtaa johonkin, mutta pitää ottaa huomioon ettei Suomessa ole juurikaan ihmisiä. Toivon itse, että maahanmuutto vapautuu niin että minulla olisi tulevaisuudessa vanhainkodissa joku joka huolehtii elämäni loppuvuosista. Syntyperällä ei ole väliä.


      • Realiteetteja
        tuleva vanhus kirjoitti:

        Politiikka tuskin on johtanut keskittymiseen, vaan realiteetit. Kotoa maalta ei ole pakko lähteä, jos on rikas ja kustantaa itse palvelunsa. Pienille väestökeskittymille kun ei maksajia ole.

        Kiva niille, joilla on varallisuutta entisiltä kotikonnuiltaan maalta ja varakkaammista oloista kaupunkiin muuutettuaan rakentaa vielä se kesämökkikin sinne maalle.

        Itse syntyperäisenä alunperin köyhänä helsinkiläisenä voin vain unelmoida jostain kesämökistä maalla. Ei ole ollut maita ja taloja perittäväksi. Suku on asunut kaupungissa vuokralla. Perintöä ei ole tullut vaan miinusmerkkisestä perinnöstä olen joutunut kieltäytymään. Ei tässä silti mitään valittamista ole. Omillani olen toimeen tullut enkä valita.

        Fakta on, että koko laajassa Suomessa on asukkaita pienen suurkaupungin verran hajasijoitettuina. Mikäs siinä. Mukavaa, että on tilaa.

        Palveluiden saanti on kaikille haja-asutetuille kuitenkin toivotonta rahan puutteen vuoksi. Se on väistämätöntä. Kuitenkin pieniväestöisilläkin alueilla on terveyskeskuksia. Helsingissä jonotan esim kiireettömään hammashoitoon 6 kuukautta. Kiireellisessä saan väliaikaisen hoidon ja jonotan sitten oikeaan hoitoon sen 6 kuukautta. No maksamme täältä käsin pienasutusalueidenkin palvelut niin että jonotettava täällä toistaiseksi on.

        Maaseutu autioituu väen puutteessa. Sitä myötä myös palvelut loppuvat siellä. Politiikasta se ei johdu, mutta poliitikot joutuvat tekemään päätökset, kun raha ei riitä esim terveyskeskuksen ylläpitoon tuhannelle ihmiselle.

        Täältä Suomesta puuttuu maksajia eli ihmisiä. Kun ei ole ihmisiä niin ei tule toimeliaisuutta eli esim yrityksiä, jotka tarjoavat töitä ihmisille. Ei tule myöskään investointeja muualta eli pieni markkina-alue ei houkuttele yrityksiä.

        Kun jollekin maaseutupitäjään tulee uudisasukkaiita, vaikkapa taksikuskin työhön, niin kuinka heidät toivotetaan "tervetulleeksi"? Lukekaapa vaikka Lieksan palstalta. Heidät toivotetaan tervemenneiksi saman tien eikä edes anneta yrittää.

        Kumpi houkuttelee edullista ruokaa myyviä ketjuja enemmmän: sijoittaa 1000 asukkaan "taajamaan" liiketilansa vai sijoittaa 500.000 asukkaan taajamaan? Entäs 5 miljoonan taajamaan tai jopa 10 miljoonan taajamaan, joka on sitten se suurkaupunki?

        Politiikka johtaa johonkin, mutta pitää ottaa huomioon ettei Suomessa ole juurikaan ihmisiä. Toivon itse, että maahanmuutto vapautuu niin että minulla olisi tulevaisuudessa vanhainkodissa joku joka huolehtii elämäni loppuvuosista. Syntyperällä ei ole väliä.

        "voin vain unelmoida jostain kesämökistä maalla."

        Voit vuokrata mökin vaikka viikoksi joka vuosi. Pääset kokeilemaan hyviä paikkoja - Kuhmoinen ja Länsi-Teisko pari mainitakseni ja selviät helpommalla ja halvemmalla kuin mökin omistamalla.

        Suomen pääongelma on liika väestö suhteessa tuottaviin työpaikkoihin ja on aina ollut:

        - 1800 -luvun siirtolaisuusaalto Amerikkaan
        - 1960/70 -luvun siirtolaisuusaalto Ruotsiin
        - satoja tuhansia työttömiä ja ilman siirtolaisuutta maassamme olisi toista miljoonaa työtöntä


      • kaikkialla kivaa
        tuleva vanhus kirjoitti:

        Politiikka tuskin on johtanut keskittymiseen, vaan realiteetit. Kotoa maalta ei ole pakko lähteä, jos on rikas ja kustantaa itse palvelunsa. Pienille väestökeskittymille kun ei maksajia ole.

        Kiva niille, joilla on varallisuutta entisiltä kotikonnuiltaan maalta ja varakkaammista oloista kaupunkiin muuutettuaan rakentaa vielä se kesämökkikin sinne maalle.

        Itse syntyperäisenä alunperin köyhänä helsinkiläisenä voin vain unelmoida jostain kesämökistä maalla. Ei ole ollut maita ja taloja perittäväksi. Suku on asunut kaupungissa vuokralla. Perintöä ei ole tullut vaan miinusmerkkisestä perinnöstä olen joutunut kieltäytymään. Ei tässä silti mitään valittamista ole. Omillani olen toimeen tullut enkä valita.

        Fakta on, että koko laajassa Suomessa on asukkaita pienen suurkaupungin verran hajasijoitettuina. Mikäs siinä. Mukavaa, että on tilaa.

        Palveluiden saanti on kaikille haja-asutetuille kuitenkin toivotonta rahan puutteen vuoksi. Se on väistämätöntä. Kuitenkin pieniväestöisilläkin alueilla on terveyskeskuksia. Helsingissä jonotan esim kiireettömään hammashoitoon 6 kuukautta. Kiireellisessä saan väliaikaisen hoidon ja jonotan sitten oikeaan hoitoon sen 6 kuukautta. No maksamme täältä käsin pienasutusalueidenkin palvelut niin että jonotettava täällä toistaiseksi on.

        Maaseutu autioituu väen puutteessa. Sitä myötä myös palvelut loppuvat siellä. Politiikasta se ei johdu, mutta poliitikot joutuvat tekemään päätökset, kun raha ei riitä esim terveyskeskuksen ylläpitoon tuhannelle ihmiselle.

        Täältä Suomesta puuttuu maksajia eli ihmisiä. Kun ei ole ihmisiä niin ei tule toimeliaisuutta eli esim yrityksiä, jotka tarjoavat töitä ihmisille. Ei tule myöskään investointeja muualta eli pieni markkina-alue ei houkuttele yrityksiä.

        Kun jollekin maaseutupitäjään tulee uudisasukkaiita, vaikkapa taksikuskin työhön, niin kuinka heidät toivotetaan "tervetulleeksi"? Lukekaapa vaikka Lieksan palstalta. Heidät toivotetaan tervemenneiksi saman tien eikä edes anneta yrittää.

        Kumpi houkuttelee edullista ruokaa myyviä ketjuja enemmmän: sijoittaa 1000 asukkaan "taajamaan" liiketilansa vai sijoittaa 500.000 asukkaan taajamaan? Entäs 5 miljoonan taajamaan tai jopa 10 miljoonan taajamaan, joka on sitten se suurkaupunki?

        Politiikka johtaa johonkin, mutta pitää ottaa huomioon ettei Suomessa ole juurikaan ihmisiä. Toivon itse, että maahanmuutto vapautuu niin että minulla olisi tulevaisuudessa vanhainkodissa joku joka huolehtii elämäni loppuvuosista. Syntyperällä ei ole väliä.

        Jos on varaa asua vuokralla niin kannataisi ne vuokrarahat laittaa omaan asuntoon.
        Olet maksanut asuntosi ehkä 10 -15 vuodessa . Siinä on sinulle vanhuuden päiville turvaa.

        Joo tämä maahanmuutto on oma lajinsa. Maahanmuuttajat ei pelasta tätä maata. Lieksassa n 500 maahanmuutajaa joiden elämiskustannukset ovat satojatuhansia euroja kuukaudessa ja kaikki lankeaa yhteiskunnalle. Ei yksi taksi kuski heidän joukossa merkkaa mitään. Ummikona tulevat kouluttamatonta porukkaa. Kaikki maksetaan verovaroista. Mitä taloudellisuutta siinä on. Varsinkin paikkakunnalle missä ei ole työpaikkoja. Alusta asti tuhoon tuomittu teko.

        EU politiikka sallii yritysmyynnit ja lähes kaikki maakuntiin perustettu teollisuus myydään monikansallisille yhtiöille . Nämä lakkauttaa heti yritykset ja siirtävät halvempiin maihin jättäen verot maksamatta.
        Näitä paikkakuntia on paljon. Suomessa nykyisin kuntien on tultava omineen toimeen valtio eikä rikkaat kunnat tule avuksi. Kuin ennen verotulot jaettiin koko suomen kesken.

        Ei taida olla vanhainkoteja tulevaisuudessa jos tämä taloudenpito jatkuu. Se maahanmuuttaja ei maksa itseään takaisin vanhuksia hoitamalla. Mitä heihin on sijoitettu.
        Hallitus on jauhannut samaa juttua kuitenkaan tekemättä mitään . Kannataisi oman maan asiat korjata niin näkisimme tervein mielin apua tarvitsevat ja antaa heille nopeammin edelytykset tulla työelämään.

        Itse olen tavallinen työläinen lähes eläkeiässä pienestä kaupungista. Yhden vuoden asuin vuokrala ja sitten muutin asuntoon jota maksoin n 20 v samalla rakensin vuosien aikana vapaa-ajan asunnon maalle järven rannalle, jossa nyt asun. Elämä on valinnoista kiinni.


      • 13+8

        Aika kummallista ajattelua että muualla Suomessa ei olisi elämää tai työpaikkoja. Totuus vaan on sellainen että hesassa asumiskustannukset ovat järjettömän korkeat ja ihmisiä joutuu koko ajan työttömäksi. Tietysti tuo meri on hyvä pointti mutta onhan näitä vesistöjän muuallakin Suomessa aivan riittävästi. Tuo meren läheisyys tuo hesaan aivan kestämättömän ilmaston puoleksi vuodeksi kun koko ajan tuulee ja mereltä tulee kosteaa ilmaan.

        Jos kerran vuodessa lähtee lomamatkalle nin eihän hesaan tulo ole ylivoimaisen vaikea asia. Tosiasia on vaan se että hesassa on suurkaupungin kokoluokkaa olevat ruuhkat kuitenkin pienehköllä automäärällä. Tämä on täysin liikennesuunnittelijoiden taidonnäyte.

        Kaupungin johto hesassa on täysin pihalla kun valitsivat Anni Sinnemäen apulaiskaupunginjohtajaksi.


      • stadilainen
        13+8 kirjoitti:

        Aika kummallista ajattelua että muualla Suomessa ei olisi elämää tai työpaikkoja. Totuus vaan on sellainen että hesassa asumiskustannukset ovat järjettömän korkeat ja ihmisiä joutuu koko ajan työttömäksi. Tietysti tuo meri on hyvä pointti mutta onhan näitä vesistöjän muuallakin Suomessa aivan riittävästi. Tuo meren läheisyys tuo hesaan aivan kestämättömän ilmaston puoleksi vuodeksi kun koko ajan tuulee ja mereltä tulee kosteaa ilmaan.

        Jos kerran vuodessa lähtee lomamatkalle nin eihän hesaan tulo ole ylivoimaisen vaikea asia. Tosiasia on vaan se että hesassa on suurkaupungin kokoluokkaa olevat ruuhkat kuitenkin pienehköllä automäärällä. Tämä on täysin liikennesuunnittelijoiden taidonnäyte.

        Kaupungin johto hesassa on täysin pihalla kun valitsivat Anni Sinnemäen apulaiskaupunginjohtajaksi.

        Suurkaupungin ruuhkat? Missähän kohdassa? Monenlaista ilmastoa täältä löytyy muttei puolen vuoden kestämätöntä ilmastoa mitenkään.


      • xxxxjdkdlwl
        kaikkialla kivaa kirjoitti:

        Jos on varaa asua vuokralla niin kannataisi ne vuokrarahat laittaa omaan asuntoon.
        Olet maksanut asuntosi ehkä 10 -15 vuodessa . Siinä on sinulle vanhuuden päiville turvaa.

        Joo tämä maahanmuutto on oma lajinsa. Maahanmuuttajat ei pelasta tätä maata. Lieksassa n 500 maahanmuutajaa joiden elämiskustannukset ovat satojatuhansia euroja kuukaudessa ja kaikki lankeaa yhteiskunnalle. Ei yksi taksi kuski heidän joukossa merkkaa mitään. Ummikona tulevat kouluttamatonta porukkaa. Kaikki maksetaan verovaroista. Mitä taloudellisuutta siinä on. Varsinkin paikkakunnalle missä ei ole työpaikkoja. Alusta asti tuhoon tuomittu teko.

        EU politiikka sallii yritysmyynnit ja lähes kaikki maakuntiin perustettu teollisuus myydään monikansallisille yhtiöille . Nämä lakkauttaa heti yritykset ja siirtävät halvempiin maihin jättäen verot maksamatta.
        Näitä paikkakuntia on paljon. Suomessa nykyisin kuntien on tultava omineen toimeen valtio eikä rikkaat kunnat tule avuksi. Kuin ennen verotulot jaettiin koko suomen kesken.

        Ei taida olla vanhainkoteja tulevaisuudessa jos tämä taloudenpito jatkuu. Se maahanmuuttaja ei maksa itseään takaisin vanhuksia hoitamalla. Mitä heihin on sijoitettu.
        Hallitus on jauhannut samaa juttua kuitenkaan tekemättä mitään . Kannataisi oman maan asiat korjata niin näkisimme tervein mielin apua tarvitsevat ja antaa heille nopeammin edelytykset tulla työelämään.

        Itse olen tavallinen työläinen lähes eläkeiässä pienestä kaupungista. Yhden vuoden asuin vuokrala ja sitten muutin asuntoon jota maksoin n 20 v samalla rakensin vuosien aikana vapaa-ajan asunnon maalle järven rannalle, jossa nyt asun. Elämä on valinnoista kiinni.

        Eu ja eu. Kun ei osata itse, löydetään syntipukki.

        Kyllä valtio lappaa veroja maalle. Lisäksi otetaan osuus Helsingin ja Espoon kuntaveroista päälle.

        Eikä mikään riitä.


      • xxxxxxxjdpdp
        Realiteetteja kirjoitti:

        "voin vain unelmoida jostain kesämökistä maalla."

        Voit vuokrata mökin vaikka viikoksi joka vuosi. Pääset kokeilemaan hyviä paikkoja - Kuhmoinen ja Länsi-Teisko pari mainitakseni ja selviät helpommalla ja halvemmalla kuin mökin omistamalla.

        Suomen pääongelma on liika väestö suhteessa tuottaviin työpaikkoihin ja on aina ollut:

        - 1800 -luvun siirtolaisuusaalto Amerikkaan
        - 1960/70 -luvun siirtolaisuusaalto Ruotsiin
        - satoja tuhansia työttömiä ja ilman siirtolaisuutta maassamme olisi toista miljoonaa työtöntä

        Miksi edes haluaisi maalle? Eihän siellä edes myydä palveluja. Italiassa voi istua ravintolassa järvimaisemassa ja kävellä majapaikkaan


      • kaikkialla kivaa kirjoitti:

        Jos on varaa asua vuokralla niin kannataisi ne vuokrarahat laittaa omaan asuntoon.
        Olet maksanut asuntosi ehkä 10 -15 vuodessa . Siinä on sinulle vanhuuden päiville turvaa.

        Joo tämä maahanmuutto on oma lajinsa. Maahanmuuttajat ei pelasta tätä maata. Lieksassa n 500 maahanmuutajaa joiden elämiskustannukset ovat satojatuhansia euroja kuukaudessa ja kaikki lankeaa yhteiskunnalle. Ei yksi taksi kuski heidän joukossa merkkaa mitään. Ummikona tulevat kouluttamatonta porukkaa. Kaikki maksetaan verovaroista. Mitä taloudellisuutta siinä on. Varsinkin paikkakunnalle missä ei ole työpaikkoja. Alusta asti tuhoon tuomittu teko.

        EU politiikka sallii yritysmyynnit ja lähes kaikki maakuntiin perustettu teollisuus myydään monikansallisille yhtiöille . Nämä lakkauttaa heti yritykset ja siirtävät halvempiin maihin jättäen verot maksamatta.
        Näitä paikkakuntia on paljon. Suomessa nykyisin kuntien on tultava omineen toimeen valtio eikä rikkaat kunnat tule avuksi. Kuin ennen verotulot jaettiin koko suomen kesken.

        Ei taida olla vanhainkoteja tulevaisuudessa jos tämä taloudenpito jatkuu. Se maahanmuuttaja ei maksa itseään takaisin vanhuksia hoitamalla. Mitä heihin on sijoitettu.
        Hallitus on jauhannut samaa juttua kuitenkaan tekemättä mitään . Kannataisi oman maan asiat korjata niin näkisimme tervein mielin apua tarvitsevat ja antaa heille nopeammin edelytykset tulla työelämään.

        Itse olen tavallinen työläinen lähes eläkeiässä pienestä kaupungista. Yhden vuoden asuin vuokrala ja sitten muutin asuntoon jota maksoin n 20 v samalla rakensin vuosien aikana vapaa-ajan asunnon maalle järven rannalle, jossa nyt asun. Elämä on valinnoista kiinni.

        Ei ole omaisuutta.. tulot juuri ja juuri kattavat menot.. Pankki sanoi ettei toivoakaan saada lainaa ilmaa takuita ja niitä kun ei ole, niin vuokralle jäädään, vaikka omin käsin osaisikin koko talon rakentaa.


      • Helsingistä Turkuun

        Edellinen viesti oli varmaankin Turusta?


      • Toivotus

        Täällä syntyneenä en tiedä onko
        tämä suomem paras paikka,
        laulun sanoin Helsingissä ei
        asu enää Helsinkiläisiä.....
        nyt Savolaisia ja ties mistä muutaneita,
        mtta te maksatte hyvää vuokraa minullekin,
        en teitä hauku,tuokaa koko suku Inaria myöten.


      • tahiti
        tuleva vanhus kirjoitti:

        Politiikka tuskin on johtanut keskittymiseen, vaan realiteetit. Kotoa maalta ei ole pakko lähteä, jos on rikas ja kustantaa itse palvelunsa. Pienille väestökeskittymille kun ei maksajia ole.

        Kiva niille, joilla on varallisuutta entisiltä kotikonnuiltaan maalta ja varakkaammista oloista kaupunkiin muuutettuaan rakentaa vielä se kesämökkikin sinne maalle.

        Itse syntyperäisenä alunperin köyhänä helsinkiläisenä voin vain unelmoida jostain kesämökistä maalla. Ei ole ollut maita ja taloja perittäväksi. Suku on asunut kaupungissa vuokralla. Perintöä ei ole tullut vaan miinusmerkkisestä perinnöstä olen joutunut kieltäytymään. Ei tässä silti mitään valittamista ole. Omillani olen toimeen tullut enkä valita.

        Fakta on, että koko laajassa Suomessa on asukkaita pienen suurkaupungin verran hajasijoitettuina. Mikäs siinä. Mukavaa, että on tilaa.

        Palveluiden saanti on kaikille haja-asutetuille kuitenkin toivotonta rahan puutteen vuoksi. Se on väistämätöntä. Kuitenkin pieniväestöisilläkin alueilla on terveyskeskuksia. Helsingissä jonotan esim kiireettömään hammashoitoon 6 kuukautta. Kiireellisessä saan väliaikaisen hoidon ja jonotan sitten oikeaan hoitoon sen 6 kuukautta. No maksamme täältä käsin pienasutusalueidenkin palvelut niin että jonotettava täällä toistaiseksi on.

        Maaseutu autioituu väen puutteessa. Sitä myötä myös palvelut loppuvat siellä. Politiikasta se ei johdu, mutta poliitikot joutuvat tekemään päätökset, kun raha ei riitä esim terveyskeskuksen ylläpitoon tuhannelle ihmiselle.

        Täältä Suomesta puuttuu maksajia eli ihmisiä. Kun ei ole ihmisiä niin ei tule toimeliaisuutta eli esim yrityksiä, jotka tarjoavat töitä ihmisille. Ei tule myöskään investointeja muualta eli pieni markkina-alue ei houkuttele yrityksiä.

        Kun jollekin maaseutupitäjään tulee uudisasukkaiita, vaikkapa taksikuskin työhön, niin kuinka heidät toivotetaan "tervetulleeksi"? Lukekaapa vaikka Lieksan palstalta. Heidät toivotetaan tervemenneiksi saman tien eikä edes anneta yrittää.

        Kumpi houkuttelee edullista ruokaa myyviä ketjuja enemmmän: sijoittaa 1000 asukkaan "taajamaan" liiketilansa vai sijoittaa 500.000 asukkaan taajamaan? Entäs 5 miljoonan taajamaan tai jopa 10 miljoonan taajamaan, joka on sitten se suurkaupunki?

        Politiikka johtaa johonkin, mutta pitää ottaa huomioon ettei Suomessa ole juurikaan ihmisiä. Toivon itse, että maahanmuutto vapautuu niin että minulla olisi tulevaisuudessa vanhainkodissa joku joka huolehtii elämäni loppuvuosista. Syntyperällä ei ole väliä.

        Muutetaan kerralla ulkomaille! Melkein missä tahansa halvempaa asuminen ja eläminen. Ei siinä terveydenhoitopalvelut enää juuri paina, kun maksaa ne muutenkin täällä ja vain hyvällä tsäkällä joku osaa auttaa...
        Ahdistutaan nyt vaan täällä ja käydään pienempien ja viattomien kimppuun =((
        Variaatioina alkoholismi ja lääkeriippuvuus.
        Kaikki ei tajua harrastaa liikuntaa eikä se kaikille tehoa.


      • Voidaan kysyä

        moninaisia asioita maan päällä, ja sitä mikä on oikeasti tärkeää jokaiselle ihmiselle. Raamatun ilmoitus on tärkeä jokaiselle ihmiselle ja se miksi Jeesus ristiinnaulittiin ja miksi jokaiselle ihmiselle on tärkeää myös oma ristinsä Jeesuksessa kantaa. Vastauksen näihin kysymyksiin löydämme Raamatusta kun anomme Jeesuksen nimessä.


      • Mat bat

        Helsingistä maalle muuttaneena ole todella yllättynyt miten paljon parempi elämän laatu täältä löytyy.

        * elintilaa
        * asumisen eteen ei tarvi tehdä koko ajan töitä ja stressatta
        * luonto
        * löytyy samat harrastus mahdollisuudet; uimahallit, kuntosalit, golf, mistä nyt tykkääkään enemmän esim. laskettelukeskus
        * veden läheisyys, järvessä voi kalastella, uida, veneillä, luistella, hiihtää, katsella maisemaa
        * voi nikkaroida ja askarrella, voi korjata vaikki itse omaa autoa kun on tilaa työkaluille ja puuhastelulle
        * ihmiset ovat ystävällisiä ja puheliaista. Helsinki on anti-sosiaalinen vaikka ihmisistä on tarjontaa
        * yöunet


      • Perinteet kunniassa
        xxxxxxxjdpdp kirjoitti:

        Miksi edes haluaisi maalle? Eihän siellä edes myydä palveluja. Italiassa voi istua ravintolassa järvimaisemassa ja kävellä majapaikkaan

        Italiassapas ei ole vielä alettu haja-asutusalueiden tuhoamista kuten täällä meillä. Heillä on sivistystaso hiukan korkeampi johtuen pitkistä perinteistä. Jos jo isän isoisän isoisän appiukko aikoinaan joi espressonsa ja aperitiivinsa tässä tavernassa joka on rakennettu samoihin aikoihin kun hannibal ylitti alpit norsulaumansa kanssa, niin ei sitä kotipaikkaa krouveineen ihan niin vain kevyesti vaihdeta kuin hikistä sukkaa.


      • Lisätään vielä..

        Lisäksi täällä
        -saa olla oma itsensä, eikä tarvitse pelätä, että naapurustossa juorutaan, jos vaikka lähdet illalla jonnekin
        -saat tuoda kavereita kylään, ilman että siitä kehitellään yhtään sen enempää, kauheahan se on jos nuorella on eri sukupuolta olevia kavereita??
        -saa mennä kauppaan meikkaamatta, ilman että kylän juoruakat siitä viettävät turpakäräjiä
        -täällä nyt yksinkertaisesti on tekemistä, monella tapaa, eikä vaan pelata pesäpalloa ja taivastella, ettei meillä täällä mitään päihteitä käytetä

        Ja olen siis äiti useammalle lapselle joilla ei alkoholi virtaa, vaan urheilu ja hyväntekeväisyys, kavereiden lisäksi on se vapaa-ajan viettotapa


      • Meno-paluu, kiitos

        Osa totta, mutta osa typeriä syitä listassasi.

        7. Kaunista kaupunkimaisemaa? Miten tämän määrittelet? Kauniimpiakin kaupunkeja löytyy ja tuskin kukaan tämän perusteella muuttaa
        8. Kaunista luontoa? Eiköhän sitä kaunista luontoa löydy enemmän mistä tahansa muualta Suomesta, metsää kun on suurimmalti osin.
        9. On muuallakin, vielä kauniimpaa merimaisemaa
        11. Ihmisiä joita tavata? Muuallako ei ole? Eiköhän tämä ole yksilöstä kiinni.

        Itse kun olen asunut Suomessa muissakin kaupungeissa, niin on vertailukohtaa. Olen alunperin Kainuusta, mutta asunut mm. Kuopiossa, Oulussa ja Vaasassa. Nyt Helsingissä muutaman vuoden töissä, mutta asun Esboon puolella.

        On tässä stadissa hyvät puolensa ja huonot puolensa. Suuri osa nuorista kuvittelee, että stadissa pääsee "suureen maailmaan" ja kaikki on parempaa. Sen jälkeen katsotaan muualle Suomeen nenä pystyssä. Ollaan olevinaan. Jossain vaiheessa kyllä tajutaan, että muuallakin Suomessa voi elää ja se on itse asiassa ihan hyvä paikka.

        Itse olen sopeutuvainen. Tulevaisuudessa haluan tosin asua muualla kuin stadissa (pk-seudulla), vaikka tämäkin on ihan asiallinen kaupunki. Kaipaan rauhallisuutta, luontoa ja tervehenkisyyttä, joita löytyy muualta Suomesta enemmän.

        Helsinki vetää kaikenmaailman hippejä ja kaupunkia pyörittää vihervasemmistolaiset. Mamut tekevät tietyissä paikoissa liikkumisen turvattomaksi.

        Viherhihhulille, cityhörhöille ja hinttapuleille hesa on varmasti paras paikka. Itse kun teen hommia rahoitusalalla, niin tuppaa kaikki tämän alan merkityksellisimmät hommat olemaan täällä.

        Pk-seudulla on se hyvä puoli, että tämä on tosiaan monipuolinen paikka. Liikenneyhteydet muualle maailmaan on hyvät ja luontoa löytyy kohtuullisen läheltä.


      • lucid dreamer
        Lisätään vielä.. kirjoitti:

        Lisäksi täällä
        -saa olla oma itsensä, eikä tarvitse pelätä, että naapurustossa juorutaan, jos vaikka lähdet illalla jonnekin
        -saat tuoda kavereita kylään, ilman että siitä kehitellään yhtään sen enempää, kauheahan se on jos nuorella on eri sukupuolta olevia kavereita??
        -saa mennä kauppaan meikkaamatta, ilman että kylän juoruakat siitä viettävät turpakäräjiä
        -täällä nyt yksinkertaisesti on tekemistä, monella tapaa, eikä vaan pelata pesäpalloa ja taivastella, ettei meillä täällä mitään päihteitä käytetä

        Ja olen siis äiti useammalle lapselle joilla ei alkoholi virtaa, vaan urheilu ja hyväntekeväisyys, kavereiden lisäksi on se vapaa-ajan viettotapa

        Nämä pätevät myös itseeni ja olen kaksikymppinen nuori nainen, hieman epänormaali tyyliltäni ja luonteeltani sopimaton "pienempään kylään", jossa ihmiset yksinkertaisesti kyyläilevät paheksuvasti mitä ikinä teetkin (huom. olen kiltti lapsi, en kännäile enkä rähjää). En siis helposti sulaudu joukkoon. Tunsin Helsingissä itseni vapaaksi ja spontaaniksi koska täällä saa tosiaan mennä mihin ja miten sattuu. Täällä on niin monenlaista ihmistä ja erilaisia piirejä että tunnen yhteenkuuluvuutta siitä, että täällä saa olla sellainen kuin on.

        En välitä maisemista tai mistään merestä sen kummemmin vaan erilaiset tekemisen mahdollisuudet ja sosiaalisen kanssakäynnin loputtomat vaihtoehdot on se avainsana joka sai minut varsinaisesti muuttamaan Helsinkiin.


      • anonyymi__
        tahiti kirjoitti:

        Muutetaan kerralla ulkomaille! Melkein missä tahansa halvempaa asuminen ja eläminen. Ei siinä terveydenhoitopalvelut enää juuri paina, kun maksaa ne muutenkin täällä ja vain hyvällä tsäkällä joku osaa auttaa...
        Ahdistutaan nyt vaan täällä ja käydään pienempien ja viattomien kimppuun =((
        Variaatioina alkoholismi ja lääkeriippuvuus.
        Kaikki ei tajua harrastaa liikuntaa eikä se kaikille tehoa.

        Kuinka pieni sinun maailmasi on jossa melkein "missä tahansa halvempaa asuminen ja eläminen"? Kuule rakas, esim. Japani, isot kaupungit, USA, ensimmäisen maailman maat, Kiina ynnä muut siinä lähettyvillä, Hong Kong, Eurooppa lukuunottamatta köyhempiä Kreikkaa ja kumppaneita (tosin siellä suhteellisesti on lähes sama hintataso kuin täällä koska pienemmät palkat) jen. jne. Ota se pääsi pois pers**stäsi ja lähde katsomaan oikeaa maailmaa, äläkä vain hauku kaikkea sitä mitä olet lähes ilmaiseksi saanut Suomelta.


      • Maanilveilijä
        tahiti kirjoitti:

        Muutetaan kerralla ulkomaille! Melkein missä tahansa halvempaa asuminen ja eläminen. Ei siinä terveydenhoitopalvelut enää juuri paina, kun maksaa ne muutenkin täällä ja vain hyvällä tsäkällä joku osaa auttaa...
        Ahdistutaan nyt vaan täällä ja käydään pienempien ja viattomien kimppuun =((
        Variaatioina alkoholismi ja lääkeriippuvuus.
        Kaikki ei tajua harrastaa liikuntaa eikä se kaikille tehoa.

        "kun maksaa ne muutenkin täällä"

        Voi pitää paikkansa, jos et tarvitse jalan kipsausta tai antibioottikuuria vaativampaa hoitoa.

        Jos joudut vaikean sairauden takia useisiin leikkauksiin ja pitemmäksi aikaa/lopullisesti työkyvyttömäksi, voipi tulla leikattuakin hyvinvointisuomea ikävä.


      • lkmlk
        Perinteet kunniassa kirjoitti:

        Italiassapas ei ole vielä alettu haja-asutusalueiden tuhoamista kuten täällä meillä. Heillä on sivistystaso hiukan korkeampi johtuen pitkistä perinteistä. Jos jo isän isoisän isoisän appiukko aikoinaan joi espressonsa ja aperitiivinsa tässä tavernassa joka on rakennettu samoihin aikoihin kun hannibal ylitti alpit norsulaumansa kanssa, niin ei sitä kotipaikkaa krouveineen ihan niin vain kevyesti vaihdeta kuin hikistä sukkaa.

        Italialaiset ei ole kyllä sivistynyttä käytöstä nähneetkään.
        Kutsuvat itsekin itseänsä ivallisesti Afrikan pohjoisimmaksi valtioksi, mitenkään nyt afrikkalaisia loukkaamatta.


      • xxxxxxxxxxxxxeeeegw
        Perinteet kunniassa kirjoitti:

        Italiassapas ei ole vielä alettu haja-asutusalueiden tuhoamista kuten täällä meillä. Heillä on sivistystaso hiukan korkeampi johtuen pitkistä perinteistä. Jos jo isän isoisän isoisän appiukko aikoinaan joi espressonsa ja aperitiivinsa tässä tavernassa joka on rakennettu samoihin aikoihin kun hannibal ylitti alpit norsulaumansa kanssa, niin ei sitä kotipaikkaa krouveineen ihan niin vain kevyesti vaihdeta kuin hikistä sukkaa.

        Italiassa asuu "haja-asutusalueella ihmisiä kuin meillä pienemmässä kaupungissa....


      • Maanilveilijä
        Lisätään vielä.. kirjoitti:

        Lisäksi täällä
        -saa olla oma itsensä, eikä tarvitse pelätä, että naapurustossa juorutaan, jos vaikka lähdet illalla jonnekin
        -saat tuoda kavereita kylään, ilman että siitä kehitellään yhtään sen enempää, kauheahan se on jos nuorella on eri sukupuolta olevia kavereita??
        -saa mennä kauppaan meikkaamatta, ilman että kylän juoruakat siitä viettävät turpakäräjiä
        -täällä nyt yksinkertaisesti on tekemistä, monella tapaa, eikä vaan pelata pesäpalloa ja taivastella, ettei meillä täällä mitään päihteitä käytetä

        Ja olen siis äiti useammalle lapselle joilla ei alkoholi virtaa, vaan urheilu ja hyväntekeväisyys, kavereiden lisäksi on se vapaa-ajan viettotapa

        "-saa mennä kauppaan meikkaamatta, ilman että kylän juoruakat siitä viettävät turpakäräjiä"

        Saa mennä myös kauppaan meikattuna,ilman että juoruakat mulkoilevat, että "onpa ... näköinen"

        Lapsikin voi sipaista ripsiväriä iman että puolet luokkakavereista sanoo: "joudut tulijärveen".

        Voit liittyä johonkin yhdistykseen tai kerhoon, muuhunkin kuin hirviseurueeseen, rauhanyhdistykseen(lestadiolaisten kööri)tai kansalaisopiston mattojenkudontapiiriin.


      • 14+14
        Perinteet kunniassa kirjoitti:

        Italiassapas ei ole vielä alettu haja-asutusalueiden tuhoamista kuten täällä meillä. Heillä on sivistystaso hiukan korkeampi johtuen pitkistä perinteistä. Jos jo isän isoisän isoisän appiukko aikoinaan joi espressonsa ja aperitiivinsa tässä tavernassa joka on rakennettu samoihin aikoihin kun hannibal ylitti alpit norsulaumansa kanssa, niin ei sitä kotipaikkaa krouveineen ihan niin vain kevyesti vaihdeta kuin hikistä sukkaa.

        Suomen asukasluku n. 5,5 M, pinta-ala 338 434,73 km² ja väenstötiheys 18,0 / km². Italian asukasluku n. 62 M, pinta-ala 301 338 km² ja väestötiheys 201,8 / km². Italian pikkukylissä ja niiden välittömässä läheisyydessä asuu sakkia moninkertaisesti Suomen vastaaviin verrattuna.

        On naiivia kuvitella, että jokin maalaisromantiikka on määräävänä tekijänä palvelujen ja pienten paikkakuntien hyvinvoinnin suhteen. Jos paikkakunnalla ei ole töitä, eikä työtätekevää väestöä, vaan ainoastaan kuluja aiheuttavia eläkeläisiä, niin siellä ei myöskään halua kukaan nuori asua.

        Tämä on yhtä valitettava fakta kuin Suomea runteleva lama ja surkeaakin surkeampi huoltosuhde. Tänne pitäisi saada jostain 50 miljoonaa lisää asukasta, jotta koko pohjolaa olisi mitään järkeä asuttaa.


      • kohtuuhinta asunosta
        Methosan kirjoitti:

        Ei ole omaisuutta.. tulot juuri ja juuri kattavat menot.. Pankki sanoi ettei toivoakaan saada lainaa ilmaa takuita ja niitä kun ei ole, niin vuokralle jäädään, vaikka omin käsin osaisikin koko talon rakentaa.

        Meikäläisellä bruttotulot n 4000e, mutta lainaa omistusasuntoon ei pankki anna (Helsingissä asun). Toisaalta en lainaa niin kaipaakaan, koska asun asumisoikeusasunnossa ja kaikki asuntoon liittyvä rikkoutunut korjataan ellen ole itse rikkonut. Vastike on kohtuullinen siihen nähden, että kaikki on koko ajan kunnossa eikä tarvitse pelätä putkiremppoja ja niihin otettavia lainoja.

        Jotta tämä liittyisi aloittajan aiheeseen niin Helsinkiin muuttaville nuorille tiedoksi, että hakekaa jonotusnumero asumisoikeusasuntoon niin pääsette pienellä sijoituksella asuntoon ja saatte vähintää sijoituksenne pois jos luovutte asunnosta.

        https://www.stadinasunnot.fi/omistajat-ja-asunnot


      • mies kaks ysi
        Realiteetteja kirjoitti:

        Ja
        1. Vaihtoehtoja lasten päiväkoteihin kouluihin,
        2. Suomen toimivin (ja subventoitu) julkinen liikenne.
        3. Kotikokille parhaat paikat löytää reseptien raaka-aineita.
        4. Subutexin hinta noin puolet metsä-Suomen hinnoista.
        5. Paljon kertaus- ja jugendtyylin asuinkerrostaloja.
        6. Yhdistysihmiselle valinnanvaraa.

        Mutta

        7. täällä on kaunista kaupunkimaisemaa

        Perheasunnot ovat hintavia jolloin asutaan betonilähiössä useinkin -> oma välitön asuinympäristö suurella osalla helsinkiläisistä on samaa luokkaa kuin maakuntien lähiöissä.

        9. täällä on kaunis merimaisema

        Suurin osa ei sitä ikkunoistaan näe - ei kodin eikä työpaikan ja venepaikkaa ei saa ihan heti.

        12. täältä on helppo lähteä lomille joka paikkaan liikenneyhteyksien vuoksi

        Sikäli kun ei ole lentopelkoinen.

        Nin, taitaa vain olla niin osa joutu pakosta muuttamaan opiskelujen ja työn perässä jolleii aivan Helsinkiin niin sen lähettyville.

        Tosin, vaikka itse asunkin melko lähellä, 80km päässä ja raiteiden varrella, en pidä Helsinkiä minään unelmapaikkana asua.Ihmiset kun ovat tylyjä, itsekkäitä, omaan napaan tujottajia joilla ei ole mitään omia ajatuksia vaan kaikki pyörii pinnallisen "höpö-höpön" ympärillä.

        Toista on se jossain Oulussa,Kouvolassa tai Lappeenrannassa.Niillä on ajatuksia, jalat maassa, rennompia ja välittömämpiä.
        Ja johan se näkyy esim. parisuhteissa.Muualla menevät pariskunnissa löytyy sitä paljon puhuttua "Me" henkeä kun Helsingissä mennään ajatuksella hieman itseään ja itsenäisyyttä korostavasti "Mä sä".
        Jos voisin niin muuttaisin puoleen Suomeen, niin vois tavata ihmisen kaltaisia ihmisiä.


      • tuleva vanhus kirjoitti:

        Politiikka tuskin on johtanut keskittymiseen, vaan realiteetit. Kotoa maalta ei ole pakko lähteä, jos on rikas ja kustantaa itse palvelunsa. Pienille väestökeskittymille kun ei maksajia ole.

        Kiva niille, joilla on varallisuutta entisiltä kotikonnuiltaan maalta ja varakkaammista oloista kaupunkiin muuutettuaan rakentaa vielä se kesämökkikin sinne maalle.

        Itse syntyperäisenä alunperin köyhänä helsinkiläisenä voin vain unelmoida jostain kesämökistä maalla. Ei ole ollut maita ja taloja perittäväksi. Suku on asunut kaupungissa vuokralla. Perintöä ei ole tullut vaan miinusmerkkisestä perinnöstä olen joutunut kieltäytymään. Ei tässä silti mitään valittamista ole. Omillani olen toimeen tullut enkä valita.

        Fakta on, että koko laajassa Suomessa on asukkaita pienen suurkaupungin verran hajasijoitettuina. Mikäs siinä. Mukavaa, että on tilaa.

        Palveluiden saanti on kaikille haja-asutetuille kuitenkin toivotonta rahan puutteen vuoksi. Se on väistämätöntä. Kuitenkin pieniväestöisilläkin alueilla on terveyskeskuksia. Helsingissä jonotan esim kiireettömään hammashoitoon 6 kuukautta. Kiireellisessä saan väliaikaisen hoidon ja jonotan sitten oikeaan hoitoon sen 6 kuukautta. No maksamme täältä käsin pienasutusalueidenkin palvelut niin että jonotettava täällä toistaiseksi on.

        Maaseutu autioituu väen puutteessa. Sitä myötä myös palvelut loppuvat siellä. Politiikasta se ei johdu, mutta poliitikot joutuvat tekemään päätökset, kun raha ei riitä esim terveyskeskuksen ylläpitoon tuhannelle ihmiselle.

        Täältä Suomesta puuttuu maksajia eli ihmisiä. Kun ei ole ihmisiä niin ei tule toimeliaisuutta eli esim yrityksiä, jotka tarjoavat töitä ihmisille. Ei tule myöskään investointeja muualta eli pieni markkina-alue ei houkuttele yrityksiä.

        Kun jollekin maaseutupitäjään tulee uudisasukkaiita, vaikkapa taksikuskin työhön, niin kuinka heidät toivotetaan "tervetulleeksi"? Lukekaapa vaikka Lieksan palstalta. Heidät toivotetaan tervemenneiksi saman tien eikä edes anneta yrittää.

        Kumpi houkuttelee edullista ruokaa myyviä ketjuja enemmmän: sijoittaa 1000 asukkaan "taajamaan" liiketilansa vai sijoittaa 500.000 asukkaan taajamaan? Entäs 5 miljoonan taajamaan tai jopa 10 miljoonan taajamaan, joka on sitten se suurkaupunki?

        Politiikka johtaa johonkin, mutta pitää ottaa huomioon ettei Suomessa ole juurikaan ihmisiä. Toivon itse, että maahanmuutto vapautuu niin että minulla olisi tulevaisuudessa vanhainkodissa joku joka huolehtii elämäni loppuvuosista. Syntyperällä ei ole väliä.

        Helsinki on vanha ja ränsistynyt niinkuin Suomen historian kaikki alkaa Guggenheim suuntauksesta ... ilmestyä (selvitystilaan) ohimennen Helsinki kautta


      • Martin.
        Maanilveilijä kirjoitti:

        "-saa mennä kauppaan meikkaamatta, ilman että kylän juoruakat siitä viettävät turpakäräjiä"

        Saa mennä myös kauppaan meikattuna,ilman että juoruakat mulkoilevat, että "onpa ... näköinen"

        Lapsikin voi sipaista ripsiväriä iman että puolet luokkakavereista sanoo: "joudut tulijärveen".

        Voit liittyä johonkin yhdistykseen tai kerhoon, muuhunkin kuin hirviseurueeseen, rauhanyhdistykseen(lestadiolaisten kööri)tai kansalaisopiston mattojenkudontapiiriin.

        Helsingissäkin saa liittyä rauhanyhdistykseen. Liityin heti, kun se oli mahdollista. Rauhanyhdistykseen ei noin vain liitytä, kuten moniin muihin joutaviin yhdistyksiin ja seuroihin. Kävin kolme vuotta Helsingin rauhanyhdistyksellä. Viisi kertaa kävin seuroissa, kunnes käännyin itsekin lestadiolaiseksi uskovaisen puhujan rukoillessa synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja kalliissa sovintoveressä.Yritin liittyä saman tien rauhanyhdistyksen jäseneksi, mutta liittyminen ei ollut niin helppoa. Ensin täytyi elellä ja talostella siionin toiminnassa niin kauan, että sai ystäviä, jotka pystyivät luottamaan minuun. Jäsenhakemukseen tarvittiin kahden rauhanyhdistykseen kuuluvan allekirjoitukset ja niin minusta tuli myös Helsingin rauhanyhdistyksen jäsen!

        Jotku väittää, että joka ikinen lestadiolainen olisi rauhanyhdistyksen jäsen, taikka rauhanyhdistyksen jäsenyys olisi yhtä kuin lestadiolaisuus. Jos ihminen erotetaan rauhanyhdistyksestä, tulee erotetuksi vain yhdistyksestä, ei lestadiolaisuudesta ja tätä kaikki ulkopuoliset eivät tajua, tai halua tajuta!

        Rauhanyhdistyksen jäsenyys on tuonut minulle paljon etuja. Pääsen esimerkiksi SRK:n leirikeskukselle Maitoisiin puoleen hintaan! Ja tuen samalla Jumalan valtakunnan työtä... Uskon, että tulevaisuudessa meidän lestadiolaisten määrä tulee myös Helsingissä kasvamaan!


      • uskovainen 17v tyttö
        Voidaan kysyä kirjoitti:

        moninaisia asioita maan päällä, ja sitä mikä on oikeasti tärkeää jokaiselle ihmiselle. Raamatun ilmoitus on tärkeä jokaiselle ihmiselle ja se miksi Jeesus ristiinnaulittiin ja miksi jokaiselle ihmiselle on tärkeää myös oma ristinsä Jeesuksessa kantaa. Vastauksen näihin kysymyksiin löydämme Raamatusta kun anomme Jeesuksen nimessä.

        Amen!


      • ihminen1
        kaikkialla kivaa kirjoitti:

        Jos on varaa asua vuokralla niin kannataisi ne vuokrarahat laittaa omaan asuntoon.
        Olet maksanut asuntosi ehkä 10 -15 vuodessa . Siinä on sinulle vanhuuden päiville turvaa.

        Joo tämä maahanmuutto on oma lajinsa. Maahanmuuttajat ei pelasta tätä maata. Lieksassa n 500 maahanmuutajaa joiden elämiskustannukset ovat satojatuhansia euroja kuukaudessa ja kaikki lankeaa yhteiskunnalle. Ei yksi taksi kuski heidän joukossa merkkaa mitään. Ummikona tulevat kouluttamatonta porukkaa. Kaikki maksetaan verovaroista. Mitä taloudellisuutta siinä on. Varsinkin paikkakunnalle missä ei ole työpaikkoja. Alusta asti tuhoon tuomittu teko.

        EU politiikka sallii yritysmyynnit ja lähes kaikki maakuntiin perustettu teollisuus myydään monikansallisille yhtiöille . Nämä lakkauttaa heti yritykset ja siirtävät halvempiin maihin jättäen verot maksamatta.
        Näitä paikkakuntia on paljon. Suomessa nykyisin kuntien on tultava omineen toimeen valtio eikä rikkaat kunnat tule avuksi. Kuin ennen verotulot jaettiin koko suomen kesken.

        Ei taida olla vanhainkoteja tulevaisuudessa jos tämä taloudenpito jatkuu. Se maahanmuuttaja ei maksa itseään takaisin vanhuksia hoitamalla. Mitä heihin on sijoitettu.
        Hallitus on jauhannut samaa juttua kuitenkaan tekemättä mitään . Kannataisi oman maan asiat korjata niin näkisimme tervein mielin apua tarvitsevat ja antaa heille nopeammin edelytykset tulla työelämään.

        Itse olen tavallinen työläinen lähes eläkeiässä pienestä kaupungista. Yhden vuoden asuin vuokrala ja sitten muutin asuntoon jota maksoin n 20 v samalla rakensin vuosien aikana vapaa-ajan asunnon maalle järven rannalle, jossa nyt asun. Elämä on valinnoista kiinni.

        Elämä on valinnoista kiinni? Ei pidä paikkaansa! Elämä on paremminkin sattumista kiinni.


      • uusstadilainen1
        mies kaks ysi kirjoitti:

        Nin, taitaa vain olla niin osa joutu pakosta muuttamaan opiskelujen ja työn perässä jolleii aivan Helsinkiin niin sen lähettyville.

        Tosin, vaikka itse asunkin melko lähellä, 80km päässä ja raiteiden varrella, en pidä Helsinkiä minään unelmapaikkana asua.Ihmiset kun ovat tylyjä, itsekkäitä, omaan napaan tujottajia joilla ei ole mitään omia ajatuksia vaan kaikki pyörii pinnallisen "höpö-höpön" ympärillä.

        Toista on se jossain Oulussa,Kouvolassa tai Lappeenrannassa.Niillä on ajatuksia, jalat maassa, rennompia ja välittömämpiä.
        Ja johan se näkyy esim. parisuhteissa.Muualla menevät pariskunnissa löytyy sitä paljon puhuttua "Me" henkeä kun Helsingissä mennään ajatuksella hieman itseään ja itsenäisyyttä korostavasti "Mä sä".
        Jos voisin niin muuttaisin puoleen Suomeen, niin vois tavata ihmisen kaltaisia ihmisiä.

        "Ihmiset kun ovat tylyjä, itsekkäitä, omaan napaan tujottajia joilla ei ole mitään omia ajatuksia vaan kaikki pyörii pinnallisen "höpö-höpön" ympärillä."

        Mjaa... Muuten, jos nyt en ihan höpöjä muista, niin natiivistadilaiset eli paljasjalkalaiset ovat Helsingissä vähemmistössä. Tästä oli juuri Hesarissa juttu, mutta en nyt jaksa etsiä. Ja jos nyt muistan väärin, niin joka tapauksessa paljon on väkeä, jotka ovat muualta tulleet -- joten onko omaan napaan tuijotus ynnä muu väittämäsi sitten seuraus helsinkiläisyydestä vaiko kenties muualta tullutta, sitä sopinee tuumia.


      • fak77
        tuleva vanhus kirjoitti:

        Politiikka tuskin on johtanut keskittymiseen, vaan realiteetit. Kotoa maalta ei ole pakko lähteä, jos on rikas ja kustantaa itse palvelunsa. Pienille väestökeskittymille kun ei maksajia ole.

        Kiva niille, joilla on varallisuutta entisiltä kotikonnuiltaan maalta ja varakkaammista oloista kaupunkiin muuutettuaan rakentaa vielä se kesämökkikin sinne maalle.

        Itse syntyperäisenä alunperin köyhänä helsinkiläisenä voin vain unelmoida jostain kesämökistä maalla. Ei ole ollut maita ja taloja perittäväksi. Suku on asunut kaupungissa vuokralla. Perintöä ei ole tullut vaan miinusmerkkisestä perinnöstä olen joutunut kieltäytymään. Ei tässä silti mitään valittamista ole. Omillani olen toimeen tullut enkä valita.

        Fakta on, että koko laajassa Suomessa on asukkaita pienen suurkaupungin verran hajasijoitettuina. Mikäs siinä. Mukavaa, että on tilaa.

        Palveluiden saanti on kaikille haja-asutetuille kuitenkin toivotonta rahan puutteen vuoksi. Se on väistämätöntä. Kuitenkin pieniväestöisilläkin alueilla on terveyskeskuksia. Helsingissä jonotan esim kiireettömään hammashoitoon 6 kuukautta. Kiireellisessä saan väliaikaisen hoidon ja jonotan sitten oikeaan hoitoon sen 6 kuukautta. No maksamme täältä käsin pienasutusalueidenkin palvelut niin että jonotettava täällä toistaiseksi on.

        Maaseutu autioituu väen puutteessa. Sitä myötä myös palvelut loppuvat siellä. Politiikasta se ei johdu, mutta poliitikot joutuvat tekemään päätökset, kun raha ei riitä esim terveyskeskuksen ylläpitoon tuhannelle ihmiselle.

        Täältä Suomesta puuttuu maksajia eli ihmisiä. Kun ei ole ihmisiä niin ei tule toimeliaisuutta eli esim yrityksiä, jotka tarjoavat töitä ihmisille. Ei tule myöskään investointeja muualta eli pieni markkina-alue ei houkuttele yrityksiä.

        Kun jollekin maaseutupitäjään tulee uudisasukkaiita, vaikkapa taksikuskin työhön, niin kuinka heidät toivotetaan "tervetulleeksi"? Lukekaapa vaikka Lieksan palstalta. Heidät toivotetaan tervemenneiksi saman tien eikä edes anneta yrittää.

        Kumpi houkuttelee edullista ruokaa myyviä ketjuja enemmmän: sijoittaa 1000 asukkaan "taajamaan" liiketilansa vai sijoittaa 500.000 asukkaan taajamaan? Entäs 5 miljoonan taajamaan tai jopa 10 miljoonan taajamaan, joka on sitten se suurkaupunki?

        Politiikka johtaa johonkin, mutta pitää ottaa huomioon ettei Suomessa ole juurikaan ihmisiä. Toivon itse, että maahanmuutto vapautuu niin että minulla olisi tulevaisuudessa vanhainkodissa joku joka huolehtii elämäni loppuvuosista. Syntyperällä ei ole väliä.

        mä menen linnaan loppuelämäksi :) ei olis paha ajatus kun siellä olen ollutkin,nytkin yksinäistä niin mites vanhana..?linnassa joku tulee joka päivä "käymään",avaa oven niin "huomenta" ja iltaisin sulkee niin "öitä".


    • hyvä mesta

      Tuossa nuo pääsyyt jo tuli ekan vastaajan toimesta hyvin listattua.
      Koita noita sovittaa vaikka jonkun Kemijärven kohdalle, niin kaikkeen noihin voisi sanoa, Eioota.

      • niinpä ;D

        ; )


      • 11+3

        Tv:stä tuli n. vuosi sitten tunnin ohjelma espanialaisista sairaanhoitajista, jotka tulivat Suomeen töihin. He joutuivat Kotkaan. Sopimuksen umpeuduttua vuoden kuluttua kaikki lähtivät. Liian pieni paikka, ei heille mitään.
        Eri tutkimusten mukaan n. 3 miljoonan asukkaan kaupunki olisi asuinpaikkana paras.
        Siitäkin Stadi tietysti jää kauaksi.


    • Kallista kallista

      Siellä on Suomen kalleimmat vuokrat ja elintarvikkeiden hinnat.

    • shdx

      Jos vertaa vaikka keski-Eurooppalaisiin pääkaupunkeihin Helsinki on kyllä tarjonnaltaan aika köyhä ja muutenkin ankean tuntuinen paikka. Mutta toisaalta ei Suomessa missään muuallakaan ole erityistä tarjottavaa.

      • pöhinää

        Onneksi tänne on suunnittelilla maailman mittakaavassa turisteja houkutteleva Guggenheim sekä Keskustakirjasto.

        Keskustaan voisi tosiaankin pykätä muutakin, kuin pelkkiä ikuisia kauppakeskuksia.


      • örinää
        pöhinää kirjoitti:

        Onneksi tänne on suunnittelilla maailman mittakaavassa turisteja houkutteleva Guggenheim sekä Keskustakirjasto.

        Keskustaan voisi tosiaankin pykätä muutakin, kuin pelkkiä ikuisia kauppakeskuksia.

        Montako kauppakeskusta stadin keskustaan on viime vuosina rakennettu ?


      • pöhinää
        örinää kirjoitti:

        Montako kauppakeskusta stadin keskustaan on viime vuosina rakennettu ?

        Tulee nyt mieleen Kamppi ja Kluuvi (jos ne nyt ovat mielestäsi liian vanhoja määritelmääsi niin ei tarvitse vastata). Muutenkin kauppapaikkoja on riittävästi. Muuta kaivataan siis sellaista, jossa voi viettää aikaansa lompakkoaan avaamattakin.


      • kurvin kundi
        pöhinää kirjoitti:

        Tulee nyt mieleen Kamppi ja Kluuvi (jos ne nyt ovat mielestäsi liian vanhoja määritelmääsi niin ei tarvitse vastata). Muutenkin kauppapaikkoja on riittävästi. Muuta kaivataan siis sellaista, jossa voi viettää aikaansa lompakkoaan avaamattakin.

        Myös Forum.


      • xxxxxxsjfkfl

        Johtuisiko tarjonnan puute kysynnän vähäisyydestä?
        Se taas johtuu asukasmäärän vähäisyydestä.

        Siitä johtuu, että suomessa paras tarjonta on stadissa- paitsi julkisista palveluista, ne menee maalle kuten investoinnit,


      • ...
        kurvin kundi kirjoitti:

        Myös Forum.

        Heh, no Forum on rakennettu aikaisemmin kuin "viime vuosina".


      • stadilainen
        pöhinää kirjoitti:

        Onneksi tänne on suunnittelilla maailman mittakaavassa turisteja houkutteleva Guggenheim sekä Keskustakirjasto.

        Keskustaan voisi tosiaankin pykätä muutakin, kuin pelkkiä ikuisia kauppakeskuksia.

        Pöhinää ? Oletko ajatellut syvemmälti mitä se ylimistön ajama Guggenheim tuo tullessaan ? Toiseksi miksi rakentaa uusi kirjasto. eihän kukaan enää kirjoja lue .Dikitaaliset kuvaruudut hyppysissä 24-7-365 . Ensimmäiseen kysymykseen voin vastata itse .13 miljoonan jäsenmaksut vuotuisesti veronmaksajille .Toisesta hyötyy urakoitsijat ,arkkitehdit ynnä muut budjetin ylittäjät .Sitten vielä kolmanneksi jykevä vuokrien nosto museoalueen ympäristössä ,joka lisää rikkaiden ja köyhien välistä kuilua .Helsinkiläisenä,jos voisin,haluaisin palata 60 vuotta takaisinpäin ,se oli isänmaallista itsenäistä aikaa ,se .Nyt tulevaisuus on pimeä kuilu .


      • resting well
        xxxxxxsjfkfl kirjoitti:

        Johtuisiko tarjonnan puute kysynnän vähäisyydestä?
        Se taas johtuu asukasmäärän vähäisyydestä.

        Siitä johtuu, että suomessa paras tarjonta on stadissa- paitsi julkisista palveluista, ne menee maalle kuten investoinnit,

        Suomalainen on synnynäisesti sokea .Kaiken yhteiskunnallisten muutosten takana on suunnittelua .Mitään ei tapahdu " itsestään ".
        Yht-äkkiä ulkomaalaiset sijoittajat saivat kutsun ( herätyksen ) pääkaupungin heimolaisilta ,saapua suomeen ,vapaille markkinoille ostamaan koko maa ,pilkkahintaan ,jopa kaivoksetkin ilmaiseksi lahjana .Itsenäisyys hävisi markan kaverina .Maalta kaupunkeihin muutto osoittaa isänmaallisuuden puutteesta. Ennen arvostettiin pienintäkin multalänttiä ,jossa voi kasvattaa itse ruokaa .Mitä jos marketin oveen pannaan riippulukko ? I rest my case !


      • tahiti
        ... kirjoitti:

        Heh, no Forum on rakennettu aikaisemmin kuin "viime vuosina".

        Forum taisi olla jo vuonna -86 ainakin, kun Hesassa teininä vierailin =)


      • kirja1
        pöhinää kirjoitti:

        Onneksi tänne on suunnittelilla maailman mittakaavassa turisteja houkutteleva Guggenheim sekä Keskustakirjasto.

        Keskustaan voisi tosiaankin pykätä muutakin, kuin pelkkiä ikuisia kauppakeskuksia.

        Hyvä että tulee tuo keskuskirjasto. Tähän päivään mennessä, ei varmaan kukaan Helsingissä käynnyt turisti tiedä missä kirjasto on.


      • rajatiedon pelle
        stadilainen kirjoitti:

        Pöhinää ? Oletko ajatellut syvemmälti mitä se ylimistön ajama Guggenheim tuo tullessaan ? Toiseksi miksi rakentaa uusi kirjasto. eihän kukaan enää kirjoja lue .Dikitaaliset kuvaruudut hyppysissä 24-7-365 . Ensimmäiseen kysymykseen voin vastata itse .13 miljoonan jäsenmaksut vuotuisesti veronmaksajille .Toisesta hyötyy urakoitsijat ,arkkitehdit ynnä muut budjetin ylittäjät .Sitten vielä kolmanneksi jykevä vuokrien nosto museoalueen ympäristössä ,joka lisää rikkaiden ja köyhien välistä kuilua .Helsinkiläisenä,jos voisin,haluaisin palata 60 vuotta takaisinpäin ,se oli isänmaallista itsenäistä aikaa ,se .Nyt tulevaisuus on pimeä kuilu .

        Uusi kirjasto palvelee myös juuri niitä joilla ei ole mahdollisuutta lukea diginä omasta koneesta.Ja muutakin palvelua löytyy paitsi ei pöhinää.Starperson saa vapaasti istua persiillään hangessa kunhan ei luule olevansa stadilainen..


    • Valitse siitä

      Jotkut tekevät ratkaisut, jotkut jatkavat takametsässä valittamista.

      • näinhän se

        Tähän voisi lisätä, että jotkut jatkavat katkertoineena ja kateellisena takametsistä sitä valittamista. Oikeasti halutaan itsekin muuttaa Stadiin, mutta oikeasti ei uskalleta eikä rahat riitä.


      • niintainäin
        näinhän se kirjoitti:

        Tähän voisi lisätä, että jotkut jatkavat katkertoineena ja kateellisena takametsistä sitä valittamista. Oikeasti halutaan itsekin muuttaa Stadiin, mutta oikeasti ei uskalleta eikä rahat riitä.

        Ne jotka tulee, joutuu kuseen kun liksa on ihan onneton ja hyyra kuitenkin buli.
        Sitten ne flyttaa takasi bondelle.


      • zedin
        niintainäin kirjoitti:

        Ne jotka tulee, joutuu kuseen kun liksa on ihan onneton ja hyyra kuitenkin buli.
        Sitten ne flyttaa takasi bondelle.

        Pakkoruotsi ainakin kannattaa, niin voi kuvitella osaavansa slangia.


      • hyödyksi on ollut
        zedin kirjoitti:

        Pakkoruotsi ainakin kannattaa, niin voi kuvitella osaavansa slangia.

        Juu, jos ei olisi pakkoruotsia aikanaan koulussa lukenut, niin tuskin olisi sitä vapaaehtoisesti valinnut.
        On se kuitenkin mukavaa kun työasioissa joutuu silloin tällöin Ruotsissa käymään, ruotsia on oppinut puhumaan ihan kohtuullisesti. Ilman sitä pakkoa olisi kielen perusteet jäänyt oppimatta.


      • maa nurin
        näinhän se kirjoitti:

        Tähän voisi lisätä, että jotkut jatkavat katkertoineena ja kateellisena takametsistä sitä valittamista. Oikeasti halutaan itsekin muuttaa Stadiin, mutta oikeasti ei uskalleta eikä rahat riitä.

        Maaseudulle jääneet,joko pakosta taikka omasta valinnastaan tulevat olemaan paljon edellä kaupunkilaisista huonojen aikojen alkaessa .Farmeilla riittää ruokaa ,vaikka ei rahaa olisikaan .Paljon pitempään kuin rahattomilla kaupunkilaisilla .Helppoa matematiikkaa, jonka ymmärtää apukoululainenkin .Nyt olisi pidettävä kynsin hampain kiinni perintötilasta ,eikä myydä sitä halvalla ulkomaalaisille .Paikallinenkin voi olla susi lampaan vaatteissa .


      • tahiti
        maa nurin kirjoitti:

        Maaseudulle jääneet,joko pakosta taikka omasta valinnastaan tulevat olemaan paljon edellä kaupunkilaisista huonojen aikojen alkaessa .Farmeilla riittää ruokaa ,vaikka ei rahaa olisikaan .Paljon pitempään kuin rahattomilla kaupunkilaisilla .Helppoa matematiikkaa, jonka ymmärtää apukoululainenkin .Nyt olisi pidettävä kynsin hampain kiinni perintötilasta ,eikä myydä sitä halvalla ulkomaalaisille .Paikallinenkin voi olla susi lampaan vaatteissa .

        Ja sotavuosinakin maalla oli ruokaa, kaupungeissa ruoka kortilla. Omavaraistalous on todellista rikkautta. Vanha talo ei säikähdä, vaikka sähköt ja vesi menisivät. Puuklapia uuniin, kaivosta vesi ja kellarista pottua! Ja eiku pihasauna lämpiämään =)


    • takam1

      Koko Suomi on takametsää.

    • muntappa

      Hesassa on kyllä töitä mutta niin on hakijoitakin. Ja miten niin muka juuri stadissa on ihmisiä jotka haluavat elättää itsensä? Ja hesassahan ei tietenkään ole sossupummeja?

      • Tässä kaikenlaista nähneenä on pakko sanoa, että oman kokemukseni mukaan suurin osa ihmisistä haluaa elättää itse itsensä.
        Harva haluaa ehdointahdoin juuri sossun luukulle ns elätettäväksi. Joillekin se vain on ainoa vaihtoehto siinä elämän tilanteessa.

        Ja jotkut sitten heitäkin kadehtivat.


      • luukullinen talo
        traveller111 kirjoitti:

        Tässä kaikenlaista nähneenä on pakko sanoa, että oman kokemukseni mukaan suurin osa ihmisistä haluaa elättää itse itsensä.
        Harva haluaa ehdointahdoin juuri sossun luukulle ns elätettäväksi. Joillekin se vain on ainoa vaihtoehto siinä elämän tilanteessa.

        Ja jotkut sitten heitäkin kadehtivat.

        suomalainen sossunluukulle ja maahanmuuttaja otto automaatille.


      • luukut on mielessäs
        luukullinen talo kirjoitti:

        suomalainen sossunluukulle ja maahanmuuttaja otto automaatille.

        Siinä tarkoituksellisen maahanmuuttovastainen yskäisy jota ei täällä kaivata.. Asenne ratkaisee ja sen olet valinnut. Mihin piilotit on tosiasiat?

        USA on maahanmuuttajien maa. Onko sillä mennyt pitkällä jänteellä huonosti maahanmuutosta johtuen? Suomessa pätee samat säännöt kaikille. Enpä käsitä ihmisten tarkoituksellista erottelua kuten teet.


      • kaikenVärisiäLaseja
        luukut on mielessäs kirjoitti:

        Siinä tarkoituksellisen maahanmuuttovastainen yskäisy jota ei täällä kaivata.. Asenne ratkaisee ja sen olet valinnut. Mihin piilotit on tosiasiat?

        USA on maahanmuuttajien maa. Onko sillä mennyt pitkällä jänteellä huonosti maahanmuutosta johtuen? Suomessa pätee samat säännöt kaikille. Enpä käsitä ihmisten tarkoituksellista erottelua kuten teet.

        USA ta ei kannata suomeen verrata. Suomi oli maailman maista ensimäisen kolmen parhaan joukossa n 25 v sitten ja nyt ehkä 15 jos sitäkään. USA :ssa on teollisuutta jo yhdessä osavaltiossa enemän kuin suomessa yhteensä. Tyhjään maahan otetaan työntekijöitä. En ymmärrä tätä logiikkaa.

        Me kaikki ihmiset ollaan erillaisia. Ei ihmisiä voi samaan nippuun laittaa se on loukkaus.
        Ei mahda mitään jos ei haluta nähdä totuutta niin minkäs voit.


      • pöhinää lisää
        kaikenVärisiäLaseja kirjoitti:

        USA ta ei kannata suomeen verrata. Suomi oli maailman maista ensimäisen kolmen parhaan joukossa n 25 v sitten ja nyt ehkä 15 jos sitäkään. USA :ssa on teollisuutta jo yhdessä osavaltiossa enemän kuin suomessa yhteensä. Tyhjään maahan otetaan työntekijöitä. En ymmärrä tätä logiikkaa.

        Me kaikki ihmiset ollaan erillaisia. Ei ihmisiä voi samaan nippuun laittaa se on loukkaus.
        Ei mahda mitään jos ei haluta nähdä totuutta niin minkäs voit.

        Tyhjään maahan ei myöskään tule sijoittajia - miksi tulisi? Ihmiset itsekin saavat aikaiseksi työpaikkoja. Kaikki eivät ole odottamassa valmista vaan alkavat itse toimimaan ja luovat työpaikkoja. Mitä enemmän ihmisiä sitä enemmän pöhinää...


      • asevelka
        kaikenVärisiäLaseja kirjoitti:

        USA ta ei kannata suomeen verrata. Suomi oli maailman maista ensimäisen kolmen parhaan joukossa n 25 v sitten ja nyt ehkä 15 jos sitäkään. USA :ssa on teollisuutta jo yhdessä osavaltiossa enemän kuin suomessa yhteensä. Tyhjään maahan otetaan työntekijöitä. En ymmärrä tätä logiikkaa.

        Me kaikki ihmiset ollaan erillaisia. Ei ihmisiä voi samaan nippuun laittaa se on loukkaus.
        Ei mahda mitään jos ei haluta nähdä totuutta niin minkäs voit.

        USA olisi jo konkurssissa ilman kiinalaista velkarahaa, ei tosiaankaan mikään hyvä vertailukohta millekään.


    • niinpä juu

      Maahanmuuttajat on GB: hyvän talouden perusta, vaikka siellä nämä maahanmuuttokriitikot vinkuukin, niin maahanmuuttajat ovat siellä kasvun perusta.

      Työväestöä on oltava siinä vaiheessa kun ja jos työtä olisi tarjolla, siinä vaiheessa ihmisten kotouttaminen on jo liian myöhäistä.
      Suomen kantaväestö vanhenee käsiin, eikä uutta sikiä, joten vaihtoehdot on aika vähissä.

      • tekijöitä on kunhan

        GB ja tähdistä temmattu mielikuva.
        Mihin ammattiin alat kouluttaa väestöä jos kielitaito ja työhalut ei sitä luokkaa millä suomi nousi suosta sotien jälkeen.
        Ennen oli ennen ja nyt ei tarvita läheskään niin paljon työntekijöitä kuin ennen. Tekijöitä löytyy kunhan työpaikkoja alkaa ilmaantumaan. Palkat ei ole esteenä jos firmassa on kunnon johto.
        Esim. Lidl maksaa 10% enemän kuin muut kaupat palkkaa kertoo PAM. Turha syyttää työntekijöitä ahneudesta.

        Olen huomannut yhden tärkeän asian. Suomalaiset ei tiedä maan taloudesta oikeastaan mitään.
        On kuin venäjällä kansa syyttää usa:ta ja saudeja öljynhinnan romahtamisesta. Eli ei taida venään kansa tietää pakotteista mitään.


    • taloustaito ?

      Mistähän niitä tekijöitä löytyy vaikka 10vuoden aikajänteellä ?
      Nähtävästi tuo taloustietosi on sitten sitä Suomalaista perusluokkaa vai ?

      • turhia toiveita

        Mennään taaksepäin vaikka vuoteen 2000 eli 14 vuotta on kulunut työttömyys on vain kasvannut. Turhan työvoiman elättäminen on tullut kalliiksi.
        Tätä työvoiman keräämisestä kokomus pauhaa ja vain , että siitä olisi ylitarjontaa niin saisi palkkoja laskettua. Sanomalla tulijoita on.
        Suomalaisen on ajateltava suomalaisen tavoin ei maahanmuutajan toivorikkaassa maailmassa. Ei saa antaa turhia toiveita paremmasta kun sitä ei ole näkyvissä kuin joskus ehkä 20 vuoden kuluttua.
        Jos ei todella radikaaliin muutoksiin turvauduta.

        Laitan tämän tähän vaikka ei tänne kuulu mutta saattaa tuntua.
        http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2014121718936899_ul.shtml


    • ♥♥♥♥♥♥

      Itte täällä asunut mutta ois upea asuu ympäri suomea

    • hhhhhhhhh

      Ei täällä stadissa enää mitään töitä ole. Paska puhetta. Kuopiossakin enemmän.

    • 11.1.2015:
      "Hakutuloksia: 1630" kertoo te-toimiston avointen työpaikkojen haku, kun laittaa ehdoksi "Helsinki".

      "Hakutuloksia: 228" hakusanalla "Kuopio"

      • Haloo!!!

        Niin eli Kuopiossa REILUSTI enemmän duunipaikkoja Stadiin verrattuna suhteutettuna väkilukuun. Helsingissä enemmän työttömyyttä kuin Stadissa.


      • Haloo!!!
        Haloo!!! kirjoitti:

        Niin eli Kuopiossa REILUSTI enemmän duunipaikkoja Stadiin verrattuna suhteutettuna väkilukuun. Helsingissä enemmän työttömyyttä kuin Stadissa.

        Sori, siis enemmän työttömyyttä kuin Kuopiossa!


    • 1888

      Ymmärrän kyllä kysymyksesi, sillä onhan se iso kaupunki ja monen mielestä aika karukin. Itse lähdin helsinkiin opintojen takia, vaikka siis asun toisella paikkakunnalla edelleen. Olen silti opintojen takia helsingissä ison osan ajasta. Ja syy miksi lähdin helsinkiin asti on yksinkertaisesti se, että äidinkieleni on ruotsi ja koulutusta ei saakkaan ihan joka paikasta sillä kielellä.

      • sweamamma

        Mutta miksi he-l-ve-tissä et valmistu suomeksi. Onkos kotikielesi yiddish ja katukielesi ruotsi .
        Sweamamman kielellä irtoaa heti hommia valtiolta jopa hallitukselta.
        Periaatteessa kuulut jo nyt ylimistöön .


    • luulisiin

      sielä mukamas pitäs olla töitä niin luultavasti siksi. ite enn kyllä pidä paikasta laisinkaan.

    • gyjgjg

      Helsingissä on liikaa teeskentelyä ja ihmiset yrittävät epätoivoisesti vaikuttaa menestyviltä ja onnellisilta.
      Sisäinen ristiriita aiheuttaa ärtyisyyttä ja epäystävällisyyttä.

      Eron huomaa selvästi kun käy jossain pohjoisemmassa kaupungissa.
      Tampere on havaintjeni mukaan selvästi psyykelle terveellisempi paikka.

      • Meil turus

        Turkulaisena olen sitä meltä, että tamperelaisilla on sielua,


    • Elämäni paraspäätös oli muuttaa pohjosesta helsinkiin. Pohjosessa olo oli yksinäistä kun kaverit perustivat perheen tai olivat työttömiä (ryyppäävät päivät) Itse olen aina ollut erillainen palainen. Kouluja käyneenä en nähnyt että työlistyisin kotikuntaani, tulevaisuus näkyi toivottamana. avoimena ja aktiivisena ihmisenä päätin vain lähteä. Onneksi lähdin. Olen saanut Helsinkissä aktivitetteja joita ei ollut kotikunnassa ollut minun ikäisille, sekä olen matkustanut enemmän, nähnyt maailmaa, on vain niin helppoa hypätä äkkilähöllä koneeseen tai lähteä esim viroon laivalla, kulkuyhteydet hyvät, baarin jälkeen pääsee bussilla koti ovelle mahtavaa ja uskomatonta. Tulevaisuus näyttää valoisammalta ja koulutusmahollisuuksia on enemmän. Ennen kaikkea olen löytänyt mahtavia samanhenkisiä ihmisiä elämääni. Olen tyytyväinen, Ainoa asia joka ahdistaa on asuntojjen hinnat! ne ovat törkeitä, ihan kohtuuttomia ihmisten palkkatasoon nähden. Mutta asioista on vain tinkittävä ja tehtävä omat valinnat jääkö maalle vai kaupunkiin, se on mitä elämältä itse haluaa, pääasia että itse on tyytyväinen ja minä olen.

      • saunamaisemat

        Jokainen muodostaa oman elämänsä parhaan kykynsä mukaan ,taikka jättää muodostamatta .Jokaiselle jotakin. Koko yhteiskuntaa on vaikeata ahdata yksityiseen tilaan.Kaikki eivät onnistu missään tilanteessa ,vaan jäävät jalkoihin .Kuka tykkää mistäkin .Eräs ikämies istui saunansa portaalla katsellen saimaan maisemaa koivikon läpi,ja sanoi koko muu maailma voi mennä he-l-ve-ti-n kuuseen ,tästä minä tykkään .


    • Tryben

      Slummila on pelkkä paskasakin tyyssija.
      Jonka paras anti on hyvät liikenne yhteydet sivistyksen suuntaan bussilla, junalla, lentäen tai omalla autolla.
      Elämä alkaa kehien ulkopuolelta.

      • pottuuntunut

        niin, kysymys kuului, mikä vetää jengii slummilaan ;D) ?
        kyllä se vähän potuttaa näin stadilaisena, kun kaikki änkee tänne ja pitää bykata
        kämppiä lentokentille, puistoihin, urheilukentille... se siis todella potuttaa ..arrrrgh
        tossa sipoot ja vantaat täynnä skutsia.....


    • miki-66

      Nuoriso huomaa homoseksuaaliset taipumuksensa ja muuttavat sen tähden pääkaupunkiin.

    • urts

      Olen samaa mieltä-

    • wising up

      Muutin 1995, 19-vuotiaana Helsinkiin maalta. Noin 2 ekaa kuukautta en tykännyt lainkaan, minusta kaikki oli liian suurta, kolkkoa ja rumaa enkä tuntenut oloani turvalliseksi. Sitten kävi niinkuin kai useimmille tuon ikäisille eli ihastuin niin perkeleesti!

      Oli ihanaa kun oli katuja ja kaupunginosia, joilla oli vaikka mitä nimiä, sai metrolla ja ratikalla huristella, roikkua kauppakeskuksissa jne. En kyllä tehnyt juuri mitään mikä olisi maksanut kun ei opiskelijana ollut rahaa mihinkään, mutta lauantaipäivän ratoksi riitti kun lähti esim. Kallioon ja teki parin tunnin kävelylenkin. Ikävä kyllä leveilin "stadilaisuudellani" ja kun jatkoin opintoja Satakunnassa, tykkäsin tuoda esiin että olin asunut Helsingissä 3 vuotta.

      Nyt ei kyllä enää voisi juuri vähempää kiinnostaa Helsinki tai mikään muukaan kaupunki. Halajan metsiin ja syrjäkyliin täydelliseen pimeyteen ja hiljaisuuteen. Asun tällä hetkellä ulkomailla noin 15.000-20.000 asukaan "townissa" kolmen vartin matkan päässä 600.000:n asukaan city, mutta haaveilen öisin Suomesta ja metsästä, lapsuudenkodista...

    • entinenkaupunkilaine

      Me olemme tyytyväistä kaupunista maalle muuttaneita. Vakityö jäi minulta kaupunkiin. Vaimolla on lähihoitajana töitä aina. Täällä olemme onnellisempia kuin kaupungissa. Täältä emme pois muuta koskaan. Töitä kyllä joskus tulen saamaan koska olen valmis kulkemaan päivittäin 100km tampereelle tai jyväskylään töihin kuten olen pari kertaa tehnytkin ja jos en saa niin sit en saa. Senkään takia emme pois muuta. ainakin yritän ahkerasti. saada töitä.

      Tiedän että jotkut työnantajat eivät palkkaa mua sen takia että en ole valmis asumaan viikkoja toisella paikkakunnalla. Varmaan ajattelebat että jos auto hajoaa niin en täältä pääse töihin millään. Mun asiahan se on miten ja mistä käyn töissä eikä kenenkään muun mutta jos en sen takia koskaan töitä saa niin sit en saa kuten jo totesin.

      Lapsilla on täällä turvallisempaa kuin kaupungissa. Koulumatkakin on turvallinen. Elämämme paras päätös oli tämä muutto. Ennemmin työtön onnellinen maala asuva kuin töissä käyvä masentunut kaupunkilainen.

      Palvelutia täällä ei niinkään ole mutta nykyään melkein kaiken voi hoitaa netissä ja jos tarvitsee mennä 100km päähän vaikka silmälääkäriin niin sitten mennään. Eihän se mitään haittaa vaikka tietyt palvelut ovat kaukana ja julkiset ei oikein kulje.

      Ravintoloista,teattereista ym. emme välitä yhtään eli yks hailee missä ne ovat.

      • Hyvä,hyvä

        Hienoa,laita siemenperunat maahan heti hallan jälkeen ,niin perheesi voi nauttia tosi maukkaasta ravinnosta .Meillä samanlainen tilanne ,vaikka nejän tuhannen mailin päässä ollaankin. Toivotamme kaikenlaista hyvää perheellesi.


    • Öyestä

      Herkkä meininki.

      Nuoret haluaa sosiaalista elämää. Hesa on täynnä muita nuoria ja "mielenkiintoisia ihmisiä". Näin muuttoliike ruokkii itse itseään.

    • näin on

      aivan peestä koko paikka kävin monta vuotta töissä siellä en mistään hinnasta muuttais asumaan ainoastaan kesällä kiva käydä

    • terveisii persistä!

      käynyt pari kertaa ns hesassa, junalla ku mentiin niin puliukkoja pasila asema täys,ja kaikkia muitakin outoja hiippareita istu siinä penkillä rahaa pummaamassa.
      no sitten kun oven aukas ns ulkoilmaan niin vide mikä meteli ja liikenne kaaos ja puliukkoja pihat täynnä, ei ees kuselle pysty pihalle kuten tääl p-suomes pystyy...vitu mikä pleissi!
      no äkkii laivaan ja viinaa pää täys että kesti senkinreissun.
      muutamii kertoja käyny sukulaisi siel ni on tosi mukava asua "tilavassa"30 neliön lukaalissa" voi vitu...meil tääl pohjoissuomes paskahuussikin on 30 neliötä...jos multa kysytään hesasta ni EI JATKOON!

    • stadilainen

      Paras paikka maailmassa kuitenkin stadilaiselle. En vaihtais muuhun. Kokeilin kerran 2v. ei tuntunut hyvältä. Joku joka asuu vaikka Sodankylässä niin on se hänelle paras paikka. Oma maa mansikka muu maa mustikka. Mutta vapaus kaikilla valita.

    • Helsinkiin voi tulla, jos on hyvä syy. Nykyään paljon työttömiä, kämpät, vuokrat, safka maksaa ihan simona. Pitää olla valmiina hyväpalkkainen, turvallinen duuni jossa viihtyy. Kämpän saa helopsti isolla rahalla. Auton pito keskikaupungin lähialueillakin maksaa ja on hankalaa. Keskustan niemeen on rakennettu ja rakennetaan lisää asuntoja. Useissa ei ole mahdollista pitää autoa parkissa lähialueilla. Eli jos haluat asua Helsinginniemen lähialueillakaan sulla ei saa olla paljon tavaraa eikä autoa. Näille kyllä löytyy tilaa, jos sulla on valmiiksi paljon rahaa. Tilanne hankaloituu koko ajan, kun aluetta rakennetaan tiiviimmäksi ja samaan aikaan kulkuväyliä heikennetään. Monilla opiskelijoilla ym on "oikea" koti muulla paikkakunnalla. Jo lähikunnissa on väljempää olkootkin, että Espoostakin julistavat pysäköintikieltoon kokonaisia asuinalueita. Hiljattain joku toimittajanplanttu totesi, että nykynuoret eivät aja ajokortteja niin paljon kuin ennen. No, eivät samat nuoret pysy nuorukaisina pitkään... Eli, jos Helsinkiin mielii, kannattaa hakea muualta käsin työpaikkaa. Ilman ei kannata tulla norkoilemaan tyhjätaskuna. Vuokra-asuntoa ei työtön ulkopaikkakuntalainen Helsingistä tahdo saada ellei ole paljon rahaa...
      Ps. Olen itse asunut Helsingissä puoli vuosisataa.

      -Pena

      • tuulastaja

        Hei pena ,oletko tietoinen missä on " jokihaara " ?


    • Kaarenpaari

      Stadi on perseestä, siksi muutin sieltä pois jo aikaa sitten, enkä aio palata!

    • lukija sysmästä

      Loppujen lopuksi Muu-Suomi on todella kiva asuinpaikka... Meno on hieman rennompaa, ihan kuin Teksasin takamailla.

      Voit kuunnella hiljaisuutta, metsien huminaa ja puron solinaa, paikallista murretta. Eikä tarvitse elää verkossa, kävellä känny toisessa kädessä ja toisessa juoksukahvi. Todella naurettavaa, mihin noilla on olevinaan kiire?

      Ja Helsinkiin pääsee käymään milloin huvittaa, eikä kannata edes pysähtyä vaan lautalla yli, kesällä Eurooppaan.

    • Helsingin etu

      Pk-seudulla löytyvät Prisma ja Lidl läheltä kun muissa kaupungeissa ne ovat pitkän ajomatkan takana. Tosin pk-seudulla sijoitetaan myös kapakat tavallisten ruokakauppojen viereen joka aiheuttaa levotonta ilmapiiriä.

      • Lidl vieressä

        Voi tuota tiedon tulvaa." PK-sedulta löytyvät Prisma ja Lidl läheltä kun muissa
        kaupungeissa ne ovat pitkän ajomatkan takana." Näinkö kuvittelet?


      • hrheeh
        Lidl vieressä kirjoitti:

        Voi tuota tiedon tulvaa." PK-sedulta löytyvät Prisma ja Lidl läheltä kun muissa
        kaupungeissa ne ovat pitkän ajomatkan takana." Näinkö kuvittelet?

        Mitä tulee Lidl:leihin niin kyllä Helsingissä Lidlit on sijoitettu asutuksen keskelle kun taas muualla ne on sijoitettu jonnekin perseeseen, jonne täytyy ajaa vähintään vartti autollakin ja pyöräteitä tai jalkakäytävää perille ei ole todennäköisesti ollenkaan. Pyöräilijän ja julkisilla kulkevien on turha kuvitellakaan käyvänsä Helsingin ulkopuolella Lidlissä. Tämän sanon siis henkilökohtaisesta kokemuksesta pyöräilevänä ihmisenä.
        Prismoilla ja niiden sijainnilla nyt ei muutenkaan ole mitään väliä kun Prisma on käytännössä tuotteiltaan ja hinnoiltaan vain suurikokoinen S-market. Onhan Prismassa tietysti niitä alelaarin junttikuteita, joita jotkut perähikiäläiset jopa kehtaa vetää päällensä ja elektroniikkaa, jonka saa puolet halvemmalla lähimmästä Gigantista.

        t. pyöräilevä jyväskyläläinen


    • paljon mahiksia

      en tiiä onks kukaan sanonu jo ku en jaksa lukee kaikkien kirjotuksii mut ite sanoisin et Helsingissä on sellaisia opiskelu mahdollisuuksia mitä ei ole pienemmissä kaupungeissa taikka kylissä, itekki muuttaisin sen takii Helsinkiin ku muuttaisin opiskelupaikan perässä ja sen jälkeen varmaan jäisin sinne koska sielt varmasti löytäis duuniikin nopeammin.

    • hehhehh

      Itse muutin vaan seikkailun vuoksi. Isompi kaupunki, enemmän mestoja ja tekemistä. Haittapuolena on kaikkia outoja kulkijoita, turvattomampaa ja ihmiset on töykeitä. Itse en lapsia tänne kasvattaisi, muutan pois kun perheen perustan.

    • maalla parasta

      maalle ihmiset on tarkoitettukin asumaan , mutta ei pöhköt sitä tajua .ja hyvä näin ni hölmöt saakin asua hesassa niin paljon kun pakokaasumyrkkyjä haluaa hengittää ja olla olevinaan jotain muuta ku oikeesti on.

      • HAH HA

        eikös se juuri pikku paikkakunnilla ole aina toi ennakkoluuloinen asennoituminen kaikkeen suurin ongelma? Helsinki on vapautta ja vaihtoehtoja, enemmän henkistä tilaa hengittää!


    • Voidaan kysyä myös

      miksi nuoret muuttavat EU:hun vaikka kalliitt maksut ja hengenvaara merellä?

      Voidaan kysyä myös miksi ihmiset Jumalassa tahtovat ristinsä kantaa ja jopa vainoa kokea maan päällä Jeesuksessa?

      • LOX,N BAGEL

        Ei täällä mitään ristejä kanneta ,reppu seljässä mennään.
        Ei enää uskalla mennä kosher kauppaankaan syömään "LOX and BAGEL ".


    • Miksi ihmiset

      yleensä elävät maan päällä?, voidaan myös kysyä!

    • mielenterveyskoppi

      Se on niin trendikästä asua samassa kaupungissa salkkareiden ja muiden ihqujen kanssa. Vaikka se edellyttäisi vankiselliäkin pienempää asumista.

      www.vuokraovi.com/vuokra-asunto/helsinki/kerrostalo/yksio/977563

      8 neliötä, vain 831 €/kk.

      • Heikompia

        vaan hirvittää!


    • Tietysti ihmiselle

      joka ei ole uudestisyntynyt Jeesukseen se mammona on lähes paratiisi ja hyvän aseman tunnusmerkki, mutta Jeesukseen uudestisyntyessään valheen maailma karisee ja pilvilinnat täysin myös varmuudella.

      • toispualjokke

        Helluntalaiset omille palstoilleen,Turku huvä paikka .


      • toispualjokke kirjoitti:

        Helluntalaiset omille palstoilleen,Turku huvä paikka .

        Mikäli ihmettelet miksi kirjoituksia on poistunut, niin muistutan kirjoittajia kunnioittamaan muita palstalaisia, joita ovat myös maahanmuuttajat. Tästä aiheesta kirjoittaville on oma palstansa ja jos Helsinkipalstalla sivuaa esim tätä aihetta niin on pidettävä ns kieli keskellä suuta.

        Rasisteille tervemenoa -toivotus!

        Suomi24:n sääntöjä sisäistämällä täällä pärjää.


    • Naima Koneellinen

      Tiedä tiedä. poissa kotoa on poissa oikeasta, sitä ei aina tietyssä vaiheessa tunnusta - omintakeisesti onneen ja Jumalan tuntemiseen vanhana miehenä, oikeastaan kärsivänä ympäristö ihmisenä olen osani Jumalan puolella saanut lahjaksi? Siten se mennyt ja menetetty ei satu - sanoo kaupunki/ei kaupunki - siinä jos sä onnistut harjoittaa oman sexualis oikeasti niin ettei se aiheutta ulkopuolisille mitään mahdollisuutta ja olet onnellisesti varma miten taitaa tietää se on kiinni jäämisen paikka. kaupungissa tuhoutuu tai ei ......

    • Helsinki Suomessa

      varmaan samaa kuin hollywood USA:ssa ja Mekka islamissa ja Moskava Venäjällä.

    • Mikä kaupunki

      suomalaiselle on syy repiä itsensä juuriltaan siltä paikkakunnalta, joka ei ole synnyinpaikkansa? Monesti Helsinkin, ja helsinkiläiset kiittävät moninaisesti, ainakin osa.

      • ... synnyinpaik...

        altaan, tietysti.


    • En ole katkera

      Heikko itsetuntoiset pellet muuttaa heseen asumaan ja ovat sitten niin vitun urbaaneja ja parempia. Näin yksinkertaistettuna.

      Itse en haluaisi(enkä voisi) asua kehä III sisäpuolella koska on kivaa kun pienemmässä kylässä voi kävellä lyhyen matkan kauppaan ja kouluun tai töihin eikä tarvi aina mennä autolla, tosin sillon kun mennään autolla niin on kivaa kun voi vetää mielenvikases lintas tyhjillä teillä eikä ole poliisit kyttäämässä. Halvemmat asumiskustannukset mahdollistaa leveämmän elämän pöndellä vaikka olisi vähemmän rahaa jos osaa käyttää järkeä.

    • Tietysti voin olla

      väärässä ja tämä maailma on ihan hyvien ihmisten hallinnassa, : ) ihan tosissaan?

    • n35+

      Siellä on harrastusmahdollisuuksia, erikoisliikkeitä ja (ei uskonto) messutapahtumia enemmän. Lentokenttä jolla pääsee ulkomaille ja meri. Mutta varmaan liikaa töitä, joita ei taas ole muualla ollenkaan. Samat aamuihmiset sielläkin ikävä kyllä kuin muualla, pitäisi olla paremmat mahdollisuudet esimerkiksi yrittämiseen. Tampere on pieni kylä keskustaltaan, jossa tungeksii ihmisiä ruuhka-aikaan. Tampereella on maaseutu lähellä, kun vaan lähtee moottoritietä pitkin, jos sattuu omistamaan auton.

    • Maanilveilijä

      Kasvukeskuksiin ne ihmiset muuttavat, ei Helsinki mikään itsestäänselvyys ole.

      Tietysti on snobejakin, joille Hesassa asuminen nostaa urean päähän, mutta eiköhän elämän realiteetit vie ihmisiä perässään.

      Helsinki, Tampere, Turku, ehkä Jyväskylä, kaikissa noissa on harrastustoimintaa, joka minua kiinnostaa, kulttuuritarjonta on moneen makuun, töitä useilla aloilla jopa valita asti.

      Oulu jo on jokaisessa mainitussa suhteessa heikoilla.

      Puhumattakaan jostain Oulun ymmpäristökunnan peräkylästä, julkinen liikenne ei kulje taksia lukuunottamatta, töitä heikosti.

      Asuessani eräässä pohjanmaan kuolevassa muuttotappiorappiokylässä, paikallislehdessä joku kunnan palkkalistoilla pitkää leipää jyrsivä mölli valitti
      nuorison muuttavan kaupunkeihin ravintolaterassien ja diskojen perässä.
      Samaan aikaan kunnan viimeisen suuren työnantajan(kuntaa lukuunottamatta)
      30 hengen irtisanominen ei ylittänyt edes uutiskynnystä.

    • faf

      Koska valtaosa nuorista omaa lampaan mentaliteetin. Eli mennään sokeena lauman mukana. Sitten ihmetellään, kun ei ole rahaa mihinkään, kun vuokra imee kaiken. Helsinki ei todellakaan ole mikään paratiisi. Moni siellä on yksinäinen ja masentunut, mutta yrittää esittää onnellista.

      • Kyllä helsingistä

        seuraa pitäisi löytyä, sehän on vaan ihan omasta itsestä kiinni miten menee ja asennoituu :D


      • nuorena kannattaa muutta

        Mä ennen kuin muutin tänne pikku kylästä, pikkukaupungin vierestä, olin aika laillla yksinäinen ja aikaisemmin olin ollut masentunutkin. Mutta kun muutin tänne, kaveri piirini kasvoi käytännössä mitättömästä 0-2kaverista(riippuu miten haluaa laskea kenetkin kaveriksi), 10-30kaveriin. Sitä ennen mulla ei ollut ainutakaan tyttö kaveria, nyt melkeimpä jopa puolet... Voin puhtaalla omalla tunnolla sanoa että, olen nyt muuton jälkeen onnellinen :)


    • gjkfkol

      Kotoisin pohjanmaalta, mutta asun turussa. Turkulaista ei saa tekemälläkään.

      Kuitenkin rakastan kaupunkia. Vuokrataso ok. palveluita on ja kulttuuria. Meri on melkein tärkein kriteeri mulle kun sen rannalla kasvanut.

      Muutan Helsinkiin vaan kuolleen ruumiini yli. Enkä sittekään. Siellä on kiva käydä, että voi sanoa aah kun kiva päästä pois kotiin.

    • Etelään...Etelään

      ....Mitä herrat edellä sitä lapset perässä.

    • EnnustajaX

      Kaikki eivät muuta Helsinkiin, mutta muutto syrjäseuduilta kasvukeskuksiin on kyllä totta.

      Syitä on monia: Nuoret ymmärtävät että maailmalla ja elämällä on enemmän tarjottavaa arjen sisällöksi, kuin paikallinen shellin huoltamo ja sen vieressä oleva kioski. Kasvukeskuksista löytyy liikkeitä joista saa haluamansa vaatteet, tavarat, elintarvikkeet, eikä tarvitse tyytyä yhteen merkkiin hernekeittoa tai Jameksen farkkuihin. Maatalouselinkeinoon liittyvien (ja sen shellin/kioskin myyjän) lisäksi työpaikkatarjota syrjäseudulla on aika olematonta. Kaikki eivät halua paikalliseen vanhainkotiin lähihoitajiksi. Matkustaminen on paljon helpompaa kun ei tarvitse ensin matkustaa tunteja Helsinkiin ja päästä vasta sieltä lennolle.

      Koska suuremmissa kaupungeissa on paljon ihmisiä ja makuja, sieltä löytyy vähän harvinaisempiinkin harrastuksiin riittävästi porukkaa. Voi olla hieman ankeaa olla joku säynätsalon ainoa luontokuvaaja tai pitäjän ainoa joogaharrastaja.

      Kehityksen takana ei todellakaan ole poliitikot, jotka päinvastoin vuosikymmeniä ovat yrittäneet kaikin tavoin pumpata rahaa syrjäseutujen "elinkelpoisena" pitämiseksi. Hyvänä esimerkkinä suorastaan järkyttävän idioottimainen valtion virastojen hajasijoittelu pitkin kuolevia kuntia. Oliko se elintarvikevirasto, joka menetti käytännössä kaikki asiantuntijansa ja ulkomailta käyneet työntekijät kun siirsivät laitoksen jonnekin lapin perukoille.

      Nuorten lisäksi ylipäätään hyvinkoulutettuja on vaikea saada pieniin kuntiin, edes keskikokoisiin, ja aivan samasta syystä: pienillä kunnilla ei ole oikein mitään tarjottavaa ihmisille. Metsää siellä, peltoa tuolla ja pitkä matka kaikkialle.

      Pidemmällä tähtäimellä itseasiassa koko Suomi on samassa tilanteessa. Tänne ei saada ulkomaisia huippuosaajia, koska samoin kuin joku Tyrnävä on yksinkertaisesti liian kaukana kaikesta, myös Suomi on liian kaukana ja syrjässä... ja kylmä, märkä, ihmiset eivät juuri suutaan saa auki ja toisensa tuntevatkin ihmiset ovat usein aika etäisiä.

      Pitkällä aikavälillä kehitys kulkee todennäköisesti ensin maalta kaupunkiin, kaupungeista vain muutamaan suurimpaan kasvukeskukseen ja lopulta Suomesta maailman kasvukeskuksiin oman uravalinnan ja kielitaidon mukaan.

      Tulevaisuudessa Suomessa lienee vain joitakin mainittavia kaupunkeja, ruoan hinnan kasvaessa elintarvike/alkutuotanto muuttuu jälleen kannattavaksi, jolloin jonkinlaista maanviljelyä ja ehkä jopa metsätaloutta tulee varmasti jatkossakin olemaan, ehkä pienimuotoista turismia, mutta kokonaisuudessaan Suomi todennäköisesti autioituu suhteessa nykytilanteeseen väestön muuttaessa maailmalle.

      • niskavuori

        Jossain peräkylilläkin on hyvä elää jos sulla on iso maatila, metsää ja rahaa. Mutta mitä tarjottavaa jollakin peräkylällä on nuorelle jonka vanhemmilla ei ole tilaa jota ruveta jatkamaan eikä niitä kunnan virkojakaan riitä kaikille. Kuolevissa peräkylissä ei ole työpaikkoja ja elin piiri on muutenkin aika rajoittunut.


    • maalais tollo

      luulen että muuttava sen takia kun kaikki on käden ulottuvilla,ei tarvii hirveästi suunitella lähtevänsä kun menee ulos ja varoo ettei törmää naapurin talon seinää menee nurkan taakse ja sielä on kaikki. en itse tykkää kaupungista olen asunu muutamissa pienemmissä kaupungeissa sielä on tylsää ihmiset eivä puhu toisillee jotain kysyt nii 10 3 neuvoo loput 7 muilottaa katsoa hei toi puhu ja kysy.

    • maalaisnuori

      Ennemmin minä kuolen kuin muutan johonki saasteen peittämään suurkaupunkiin.
      Kyllä minä pysyn maalla!
      Metsän ja kauniin luonnon keskellä.

      • Jepts

        Aivan oikein itse muuttamassa juuri maalle koko elämän olen kaupungissa asunut ja nyt se toteutuu muutto keskelle vapautta.

        Helsingin ja Auschwitzin keskitysleirin välillä ei ole kovinkaan paljon eroa kumpikin täynnä harmaita epätoivoisia sieluja jotka vain odottavat vääjäämätöntä ja ilma täynnä savua ja kaasua.


      • fdsafdsa
        Jepts kirjoitti:

        Aivan oikein itse muuttamassa juuri maalle koko elämän olen kaupungissa asunut ja nyt se toteutuu muutto keskelle vapautta.

        Helsingin ja Auschwitzin keskitysleirin välillä ei ole kovinkaan paljon eroa kumpikin täynnä harmaita epätoivoisia sieluja jotka vain odottavat vääjäämätöntä ja ilma täynnä savua ja kaasua.

        "Aivan oikein itse muuttamassa juuri maalle koko elämän olen kaupungissa asunut ja nyt se toteutuu muutto keskelle vapautta. "

        Romantisoitunut käsitys maaseudusta voi muuttua kun huomaat istuvasi tuvassa keskellä ei-mitään, ilman mitään tekemistä. Kauppaan lähteminen on suuri projekti ja matkaa voi kertyä kymmeniä, ehkä yli puolensataa kilometriä yhteen suuntaan, ellet sitten tarkoittanut "maalla" jotain keskikokoista kaupunkia tai kuntaa. Työmatka on toki pitkä ja kallis, jos töissä käyt. Elokuvat, ravintolat, vaatekaupat voi korvata lähinnä huoltoaseman kuppilalla, jolla A-oikeudet. Vaatteista sen verran että joku pieni lähikauppa voi myydä sukkahousuja ja sukkia.


      • maalaisnuori
        fdsafdsa kirjoitti:

        "Aivan oikein itse muuttamassa juuri maalle koko elämän olen kaupungissa asunut ja nyt se toteutuu muutto keskelle vapautta. "

        Romantisoitunut käsitys maaseudusta voi muuttua kun huomaat istuvasi tuvassa keskellä ei-mitään, ilman mitään tekemistä. Kauppaan lähteminen on suuri projekti ja matkaa voi kertyä kymmeniä, ehkä yli puolensataa kilometriä yhteen suuntaan, ellet sitten tarkoittanut "maalla" jotain keskikokoista kaupunkia tai kuntaa. Työmatka on toki pitkä ja kallis, jos töissä käyt. Elokuvat, ravintolat, vaatekaupat voi korvata lähinnä huoltoaseman kuppilalla, jolla A-oikeudet. Vaatteista sen verran että joku pieni lähikauppa voi myydä sukkahousuja ja sukkia.

        Sinulla ei ole mitään käsitystä maaseudusta. Ihminen muuttaa sinne vapaan ja rauhallisen jne. elämän takia siitä huolimatta että työmatkat ovat pitkiä, eikä kaikki palvelut ole saatavilla. Tekemistä löytyy. Menee vain metsään! Ja on täällä muutaki tekemistä.


      • Jepts
        fdsafdsa kirjoitti:

        "Aivan oikein itse muuttamassa juuri maalle koko elämän olen kaupungissa asunut ja nyt se toteutuu muutto keskelle vapautta. "

        Romantisoitunut käsitys maaseudusta voi muuttua kun huomaat istuvasi tuvassa keskellä ei-mitään, ilman mitään tekemistä. Kauppaan lähteminen on suuri projekti ja matkaa voi kertyä kymmeniä, ehkä yli puolensataa kilometriä yhteen suuntaan, ellet sitten tarkoittanut "maalla" jotain keskikokoista kaupunkia tai kuntaa. Työmatka on toki pitkä ja kallis, jos töissä käyt. Elokuvat, ravintolat, vaatekaupat voi korvata lähinnä huoltoaseman kuppilalla, jolla A-oikeudet. Vaatteista sen verran että joku pieni lähikauppa voi myydä sukkahousuja ja sukkia.

        "huomaat istuvasi tuvassa keskellä ei-mitään, ilman mitään tekemistä." Tyhmä maalla ei tekemistä keksi siksi he maalaiselämää kritisoivatkin.

        "Kauppaan lähteminen on suuri projekti ja matkaa voi kertyä kymmeniä, ehkä yli puolensataa kilometriä yhteen suuntaan, ellet sitten tarkoittanut "maalla" jotain keskikokoista kaupunkia tai kuntaa. "
        Valmistautumalla ja suunnitelemalla isommat ostokset kerralla säästää kosolti rahaa ja aikaa.

        "Työmatka on toki pitkä ja kallis, jos töissä käyt." Oma yritys navetta rakennuksessa säästää hallivuokrat (satoja euroja) ja saa verovähennykset työmatkakin taittuu jalan kun työpaikalle on 10 metriä.

        "Elokuvat, ravintolat, vaatekaupat voi korvata lähinnä huoltoaseman kuppilalla, jolla A-oikeudet" En käy elokuvissa käykö kukaan enää?
        Ravintolat: eipä noita tosi mestoja ole edes suurkaupungeissa kunnon reiveissä tulee käytyä vain harvoissa ja valituissa paikoissa muutenkin.
        Vaatekaupoista kirjoitat kuin siellä käytäisiin joka päivä.


    • Mikäli ihmettelet miksi kirjoituksia on poistunut, niin muistutan kirjoittajia kunnioittamaan muita palstalaisia, joita ovat myös maahanmuuttajat. Tästä aiheesta kirjoittaville on oma palstansa ja jos Helsinkipalstalla sivuaa esim tätä aihetta niin on pidettävä ns kieli keskellä suuta.

      Rasisteille tervemenoa -toivotus!

      Suomi24:n sääntöjä sisäistämällä täällä pärjää.

    • Se nuori pk:sta

      Minäkin pari vuotta sitten muutin Helsinkiin opiskelemaan.

      Päätin mennä yliopistoon. Hain pariin kaupunkiin, pääsin molempiin, en paljon asiaa ajatellut kun lähdin Helsinkiin. Onhan täällä selkeästi parempi opintotarjonta kuin "maakuntayliopistoissa".

      Toisaalta onhan täällä paljon vapaampi ilmapiiri kuin itäsuomalaisessa pikkukaupungissa, jossa kaikki ovat kaikille sukua ja luulevat tuntevansa toisensa. Tietysti lukio vs. yliopisto -erokin vaikuttaa ilmapiiriin.

      Ja onhan täällä kaikenlaisia palveluita joita Suomi maksaa suomelle, mutta sijoittaa ne Helsinkiin. On kansallisteatteria, museovalikoimaa, erilaista katufestivaalia jne.

      Sitä paitsi on hienoa asia pääkaupungissa.

    • alakaa peellä loppuu aalla on hienoo olla pohojamaalla

    • Puotiin

      Lyhyt matka Tallinnaan.

    • kaupunni....

      No mikähän siinä vois olla? Voisko olla esim. se, että siellä on muitakin ihmisiä ja sieltä löytyy niitä niin kaivattuja töitä. Lisäksi siellä on opiskelupaikkoja enemmän. Myös kultturi ja kaikenlainen viihdetarjonta on laajempaa. Tämän huomaa tyhmempikin kun vertaa em. asioita esim. Helsingissä ja Lestijärvellä tai Helsingissä ja Pattijoella.

      Toinen asia on, että Helsingissä asuu noin 550.000 ihmistä, joten Helsinkiä ei voi edes ihan puhtaasti nimittää kaupungiksi. Paikka on niin pieni. Esim.. Pietarissa on noin 5 miljoona tai esim. Krasnojarkissa joka on jo monelle vieraampi, noin miljoona ihmistä. Helsinki ei ole iso kaupunki muuta kuin niille Helsinkiläisille, jotka eivät ole koskaan käyneet muualla kuin humalassa Tallinnassa sekä Lestijärveläisille.

    • tympääntynyt

      mikälli on onnistunut saamaan kaupungin kämpän silloin joskus kuten minä. on tullut siihen tulokseen että loppuelämäni aikana en omia seiniä tule omistamaan. vuokra sen verran halpa. vieressä luonnonsuojelualue mikälli haluan mennä metsään kävelemään. 15 minuutin päässä keskustasta. sitten miinukset. vaikkakin 10 minuutin päässä on kotiovelta joki niin vaikka siitä kalaa saakin niin sitä korkeintaan voi syöttää kotieläimille. porukka pääsääntöisesti pinnallisia ja jatkuvasti kiireisiä.. haluan tuntea sinut mutta en tahdo tuntea sinua ihmisiä. yleisesti haluaa hyötyä tuttavuudesta jotenkin ja mikälli on pikkupaikkakunnalta kotoisin varmaan pitää porukkaa etäisen sulkeutuneen ynseinä. keskustan juottoloissa samoin kuin lahiöissä törkeän hintainen olut. keskustassa 6-7 e tuoppi! lähiön räkälässä 4-5e! sitten plussat. viro vieressä laivamatkan päässä. kaikki palvelut kävelymatkan päässä, välttämättä ei autoa tarvitse. työmahdollisuudet sekä koulutusmahdollisuudet. mikälli tässä nykyyhteiskunnassa voisi luottaa minkään pysyvyyteen kuten työpaikan niin voisin harkita maalle terveelisemmän ympäristön alueelle muuttamista mutta niin kauan kun pätkä, silppu, määräaikaista vain tarjotaan vuodesta toiseen niin eipä kiinnosta.

      • tympääntynyt

        ai niin. vuokralla asumisen yksi hyvä puoli on että voi soittaa huoltoyhtiöön mikälli jotain sattuu. tulevat korjaamaan hanat sun muut. pihat on aurattu vaikka mimmoiset myräkät aamusella. omakotikämpässä toisin. hanat itse korjattava, mikälli työssä niin pihaa kolaamaan aamusella. mikälliputket jäätyy... lämmityskustannukset ... sähkö.... pakollinen auto.... jokainen laskee itse.


    • Cityb0y

      Helsingissä on enemmän töitä, sekä kouluja aina useista erityistehtävän saaneista lukioista yliopistoon ja ammattikouluihin asti. Helpot julkiset liikenneyhteydet; 20-40 eurolla voit vaivatta kulkea kaupungin toisesta päästä toiseen päähän, etkä tarvitse autoa. Myös viihdetarjonta on paljon monipuolisempaa ja sosiaaliset verkostot kasvavat usen pk-seudulle muutettaessa.
      Itse maksan mieluusti enemmän Helsingissä asumisesta, kun täällä voin opiskella ja käydä töissä samalla nauttien laajasta vapaa-ajan aktiviteettien tarjonnasta, kuin siitä että asuisin halvemmalla jollain pienemmällä paikkakunnalla, missä en voisi tehdä mitään.
      Totta kyllä, että Helsingissä on kovat hinnat asumisen suhteen, mutta eipä pahemmin auta vaikka kuinka valittaisi.

    • syitä riittää

      muutin teininä raumalta helsinkiin. Sain kesätöitä ilman suhteita (ei olisi onnistunu Raumalla ilman olemattomia suhteita), myöhemmin vakituisen osa-aikatyön opiskelujen oheen, kiusaaminen eksoottisen ulkonäköni takia loppui ( olen siis puoliksi aasialainen ja siks minua kiusattiin paljon Raumalla koulussa). Lukion jälkeen sain opiskelupaikan AMK:sta eikä tarvinnut muuttaa pois Helsingistä.

    • naisilla helppoa

      Naiset muuttaa Helsinkiin miehen perässä.
      Miehet muuttaa Helsinkiin työn perässä.

      Ehkäpä nuoret muuttavat Helsinkiin ylläolevien syiden takia?

    • Ujo mies

      Miehen on varmaan kannattavaa muuttaa Helsinkiin kun siellä melkein kaikki naiset nykyään asuu. En tiedä kuitenkaan siitä että saako ujompikin ja kokemattomampikin mies naisen kun vain muuttaa Helsinkiin asumaan?

      Ainakin voi käydä risteilyillä paljon useammin ja laivallahan ujommallakin miehellä kuulemma pitäisi käydä flaksi naisen saannin suhteen. Ihme kun en itse ole moista huomannut tai ei ole tapahtunut omalla kohdalla.

      • Räyhä-äijä!

        Ei saa. Siellä on kova kilpailu. Ulkomaalaiset miehet menee etusijalle, sitten kotimaisista se paras aines. Ujot ja hiljaiset jää sielläkin viimeiseksi, eli turhaan pakkaat kamojasi.


    • Mäntsälän-kapina

      Helsinki on kuin oma valtionsa Suomen sisällä. Se pokkeaa kaikista muista Suomen suurkaupungeista ja onhan se ainut metropoli.

      Itse en sinne kuitenkaan kotiutuisi koska: (alusta poimittua)

      1. täällä on töitä ja yleensä ihmiset haluavat elättää itse itsensä (paskaduuneja)

      2. täällä on tulevaisuus. Töitä kun tekee niin saa rahaa ja pääsee elämässään eteenpäin (liian kallista eläminen)

      3. täällä voi vielä valita työpaikoista, toisin kuin lähes kaikkialla Suomessa (ei voi)

      4. seksuaalivähemmistönä täällä on jopa inhimillistä elää (ehkä, vihaan vähemmistöjä)

      5. maahanmuuttajan näköisenä (vaikka olisikin syntyperäinen mustaihoinen Suomen kansalainen eli siis suomalainen) täällä on helpompi elää.(
      Haluan elää paikkakunnalla, missä asuu vain syntyperäisiä valkoisia suomea puhuvia suomalaisia)

      6. täällä on kulttuurinälkäiselle tarjontaa: leffat, ooppera, teatterit, taidenäyttelyt (netistä saa nykyään kaiken)

      7. täällä on kaunista kaupunkimaisemaa (makuasia)

      8. täällä on kaunista luontoa (paskat)

      9. täällä on kaunis merimaisema (pahalle haiseva itämeri)

      10. täällä on viihdetarjontaa (joka paikassa on tänä päivänä mm netti)

      11. täällä on inmisiä joita tavata - muitakin kuin kyläsnagarin muija (ja 50000 asukkaan paikkakunnalla ei sitten tapaa ketään muita?)

      12. täältä on helppo lähteä lomille joka paikkaan liikenneyhteyksien vuoksi (niin on muualtakin)

      13. täällä on runsas ja monipuolinen ravintolatarjonta ja kaikkea mahdollista etnistäkin ruokaa (ruokaa saa vaikka lähikaupasta)

      14. täällä on Suomen paras baaritarjonta (ainakin laajin ja kallein)

      15. tämä on Suomen paras paikka! (ei ole! Tekemällä tehty metropoli Suomen häpeä pilkku.

      Helsingistä/pääkaupunkiseudulta tulevat "kaikki" hörhöt mm. politiikkaan, homot uskonnolliset vähemmistötö, rikolliset, sekä huumekauppa ym.

      Näin oikeassa Suomessa asuvana en ymmärrä Stadilaista kulttuuria lainkaan.

      • turhaa kapinaa

        Hyvä kun pysyt siellä Mäntsälässä, se sopii sinulle varmaan paremmin.
        Minkä ihmeen takia yleensä vaivaannut tähän keskusteluun, kun siinä kysytään, miksi tänne muutetaan, eikä sinulla ollut siihen yhtään syytä ?


    • Tonikuusela
      • tympääntynyt

        vastaus 10 tyypille.

        1. täältä helppo lähteä pienellä sijoituksella sekä pienellä varoajalla vaikka katsomaan missä se pippuri kasvaa samalla kun kärvistelet ylihintaisessa homekopissas periferiassa.

        2. julkinen liikenne on todella erinomainen vaikkakin keskustapainotteinen" haluat kulkea pakkasessa 5 km välimaastossa niin aina on mentävä rautatientorin kautta. kotimatkaan kuluu parhaiten vuoroduunarilla 1.5 tuntia"

        3.paljon saaristoluontoa ja luontoa urbaanin milijöön vastapainoksi.

        4. viro.

        5 mahdollisuuksia olla ketä olet ilman että kylillä räpätädit ja kylähullut tuomitsee...

        6. koulutus ja työmahdollisuudet.

        7. harrastusmahdollisuuksien lähellä olo. " uimahallit, kuntosalit."

        8. perheelliselle lastentarhojen lähellä olo. koulut.

        9. kunnallinen jalkakäytävien huolto, roska huolto, sekä kiinteistöhuolto.

        10. en tiedä nyt muita mutta siinä aluksi.


      • " Kaiken kaikkiaan toivoisin kyllä kaikilta vähän myönteisempää suhtautumista erilaisuuteen, lähtökohdan pitäisi olla kaikessa vähän humanistisempi, aina ei oikein tiedetä mistä puhutaan. "
        - sanoo Helsingin opetustoimen johtaja Rauno Jarnila puhuen joidenkin itseään valkoisena pitävien "paosta" mamuvaltaisista kouluista.

        Se onkin hyvä lähtökohta.


    • lisäksi

      Siksi että opiskelut.

    • helsinginpoika

      helsinki on yliarvostettu paikka. itse muuttaisin ihan milloin vain tältä pois. köyhät niin rahallisesti, henkisesti valittelevat sitä miten vähän on rahaa ja työpaikkoja maalla ja tulevat helsinkiin.. itse voisin mennä ihan mihin vain hommiin ja eritisesti minne vain kunhan saan jotain tuohta ja jotain elantoa. tää helsinki on vain liian kallis rahallisesti mulle ja duunin metsästs on jo oma ammattikuntansa. ihmiset välittävät vain omista asiositaan tääälläkin ja piiri pieni pyörii on todellakin aika merkittävässä osassa tätä yhteiskuntaa. jos olet ulkona niin olet myös sitä aina. mutta toisaalta. helsingissä voit olla yhtä onnellinen kuin peräkylällä, mutta jos helsingistä luulet löytäväsi kaiken niin olet väärässä. helsinki ei vedä puoleensa kuin köyhiä rahallisesti ja hyvä uskoisia. ehkä köyhennyt vielä henkisestikkin kun huomaat ettei tä olekkaan sen kummempi.

    • vähän faktaa

      Nuoret muuttavat niin ,mutta kun alkaa lähestyä keski-ikä niin moni huomaa
      että onkin muuttanut elämän kestävään köyhyyteen. Nämä niin hyvät ja mukavat
      harrastukset,ravintolat,ostosmahdollisuudet,konsertit ym ym ne vain vie pienestä palkasta eikä mitään jää. Lopputulos on niin montakertaa nähty katkera ja vihainen -50 kymppinen.

      • Perspek

        Joidenkin mielestä on mieluisampaa oikeasti käyttää rahansa viihteeseen, kulttuuriin ja muuhun kaupungista löytyvään elämystarjontaan kuin makuuttaa rahaa tilillä ja märehtiä pirtissään maailman menoa. Toki voi sitä olla viisikymppisenä muutama tonni enemmän kuin kaupunkilaisserkulla, mutta mitä sillä summalla sitten tekisi? Rahako tekee maalaishiiren onnelliseksi ja estää tätä katkeroitumasta nähdessään kaupunkilaisen nauttimassa elämästään?


    • nuorixxxxxccccc

      Ei iknä Helsinkiin ja pääkaupunkiseudulle. Ellei työpaikkoja haluta siirtää muualla kuin pääkaupunkiseudulle, tai Varsinais-Suomeen, niin olen koko ikäni työttömänä.

      • fakjuutavaan

        Mitähän työpaikkoja teiltä nyt helsinkiin tai varsinais-suomeen on siirretty? Päinvastoin kaikkia valtiojohtoisia työpaikkoja pakkosiirretty täältä mihin lie kyrvätsaloon jonne kukaan ei halunnut töihin ja josta ei omia työntekijöitä löytynyt. Taas menee miljoonia vuodessa teidän tekopyhyytenne ylläpitämiseen.


    • keski-ikäinen nuori

      Vihreitä homoja ja lepakoita kaupunki pullollaan. Ei kiitos ei kiitos !!!
      En halua muuttaa Lahden,Mikkelin tai Jyväskylän eteläpuolelle. Mieluiten pohjoiseen ,tai itään.Siellä on luontoa ja harrastuksia elämää !

      • juupa juu

        Mikä sinua vaivaa? Kuvitteletko tosissasi, että siellä mistä puhut, olisi ENEMMÄN harrastuksia kuin pk-seudulla?!?!?!? Heh.... Voi siellä tokiharrastuksia olla, mutta ei sitä oikein voi perusteenä laillasi käyttää :/

        Mutta joo, kyllä sitä luontoa on täällä pk-seudullakin.


    • nimimerekki

      koska ovat lampaita ja seuraavat vieressä menijää.

      • Helsinki on hullujen...

        huonettakin pahempipaikka asua.... tiedän kun olen siellä asunut.....


    • saariston mies

      Hehee...eikö ole tullut mieleen miksi nuoret muuttaa? Siksi kun ovat sen verran fiksumpia että ymmärtävät hakeutua töihin ja pääsevät pois paska-suomesta. Siellä kun ei ole kuin jotain hölmöjä savolaisia...

    • Sinne vaan Sinee Vaa

      Helsingiin vaan kaikki :)

    • Elämä täällä ihanaa

      Minua raivostuttaa se liikenne ja ruuhkat. Miksi pitää pakkautua pääkaupunkiseudulle ja Helsinkiin?
      Valtiovallan on siirrettävä työpaikkoja Itä-ja Pohjois-Suomeen
      .Niitä tyäpaikkoja joita voidaan tehdään internetin kautta on tosi paljon.
      on vain halusta kiinni voidaanko näin tehdä.Nykyinen hallitus ei varmasti sitä halua,koska he haluavat Helsingistä miljoonakaupungin.Tuleehan siitä miljoonakaupunki kun yhdistetään mukaan Vantaa ja Espoo ja varsinkin rikkaiden paratgiisi Kauniainen. Karjalan laulumaille ja Itä-Suomeen veri vie !

      • kokeile joskus :)

        "...ruuhkat... Missä??
        "...pakkautua pääkaupunkiseudulle..." täällä on kyllä reilusti tilaa.

        Käy joskus paikalla niin tiedät enemmän. Tuossa alussa jo kerrottiinkin lista syistä miksi täällä pk-seudulla on hyvä asua. Valintakin on vapaa niin että miksi vastata kysymykseen "miksi muuttaa Helsinkiin" vastauksella "miksi en muuta Helsinkiin" ??


      • nimisananen
        kokeile joskus :) kirjoitti:

        "...ruuhkat... Missä??
        "...pakkautua pääkaupunkiseudulle..." täällä on kyllä reilusti tilaa.

        Käy joskus paikalla niin tiedät enemmän. Tuossa alussa jo kerrottiinkin lista syistä miksi täällä pk-seudulla on hyvä asua. Valintakin on vapaa niin että miksi vastata kysymykseen "miksi muuttaa Helsinkiin" vastauksella "miksi en muuta Helsinkiin" ??

        ohimennen ..................


      • Tee eläkä pölötä

        Ei työpaikkoja pakkosiirretä. Yrittäjyys on se elinkeino, millä landella pärjätään. Samalla työllistää naapurinsakin. Eli jos olet aktiivinen ja osaaja, toimit, etkä valita. Mutta yleensäkään ne, jotka eniten puhuvat, eivät ole niitä toimivia tyyppejä.


      • fakjuutavaam

        "Valtiovallan on siirrettävä työpaikkoja Itä-ja Pohjois-Suomeen
        .Niitä tyäpaikkoja joita voidaan tehdään internetin kautta on tosi paljon.
        on vain halusta kiinni voidaanko näin tehdä."

        Mikä etuoikeus teillä pitäisi olla kaikkiin työpaikkoihin? On myös keski- ja länsisuomi. Itäsuomeen ja pohjoiseen maksetaan niin saatanasti tukia pitäjien ylläpitämiseksi ja maa- sekä metsätaloudelle, että saisitte joskus maksaa jotain takaisin.

        Niin, se tosiaan on halusta kiinni. Valitettavasti osaajat eivät halua jäädä mihinkään korvennotkoon. Pitäisikö rynnäkkökivääri ohimolla pakottaa, että saisit tahtosi läpi?


    • Raihnaisuus tarttuu

      Voit tehdä vertailevan tutkimuksen kuolleeseen ex-tehdaskaupunkiin jääneistä kaljaa pössyttelevistä tyypeistä ja pääkaupunkiseudulle muuttaneista. Suurin osa muuttaa työn perässä. Vaikka en kuulu itse menestyneimpään ihmisjoukkoon niin väitän, että kokonaisuutena porukka on pääkaupunkiseudulla paremmin voivaa kuin landella. Ihminen tarvitsee virikkeitä voidakseen hyvin, ja lande tarjoaa lähinnä nuhjuisia kaljakuppiloita.

      Todennäköisesti Helsingissä elämä on jopa halvempaa kuin esim. maaseudulla. Maalla on pakko olla oma auto ja omakotitalosta on yllättävän paljon kuluja. Kaupungissa on julkinen liikenne, auto ei ole välttämättömyys. Vähävarainen saa pääkaupungissakin asumistukea, mikä tasoittaa eroja. Kun kauppoja on tiheässä, ruoassakin voi säästä kulkemalla tarjousten perässä. Itse haaveilen mökistä metsän keskellä, mutta toistaiseksi kaupunkilaiselämä on edullisempaa ja virikkeellisempää. Täällä nimittäin on yllättävän paljon täysin ilmaista kulttuuria, kuten konsertteja ja jopa elokuvia. Landella joka asiasta on maksettava, ja lisäksi kymmenien kilometrien automatkat päälle.

      Jos elämänpiiriksi riittää lähin kaljakuppila, työkkäri sossu ja teekoo ja se on laatuelämää, niin pysy kuolevalla asuinalueella. Aika masentavaa muuten, kun 70 % asukkaista on harmaahiuksisia. Raihnaisuus tarttuu.

      • Stereotypiat...

        "lande tarjoaa lähinnä nuhjuisia kaljakuppiloita."
        " landella joka asiasta on maksettava"
        "maalla on pakko olla oma auto"

        Toivottavasti nyt puhut tietoisesti alle 2000 asukkaan pikkupaikkakunnasta, jossa asiat voivat oikeastikin olla noin. Harvassa suomalaisessa kaupungissa (sanotaan vaikka yli 30 000 asukasta) asiat kuitenkaan ovat noin...


      • sholox

        Parempi muuttaa ulkomaille jos oikeasti haluaa asua eläväisessä kaupungissa, ei oo nykyään vaikea lähteä. Helsinki on ankea kaupunki ja siellä asuminen ei kiinnosta. Tylsä kaupunkikulttuuri, kallis, samat kauppaketjut sielläkin kuin muualla Suomessa. Pientä keskustaa lukuunottamatta kaupunki on rakennettu väljästi ja sen takia kaupungissa on pitkät välimatkat ja ruuhkia.


    • <<<

      mä oon 30 elokuussa 31. MÄ TAAS MUUTTASIN PÄINVASTAISESTI TÄÄLTÄ POIS. TÄÄLLÄ KU ALKAA OLLA KOHT KAIKKI NÄHTY JA KOETTU < ITSE SUUNTAISIN YKKÖS. KAKKOSTEIDEN VARSILLE < TAI KOLMOS. NELOS. VITOS. KUTOS. SEISKA. KASI JA YSI JA KYMPPITEIDEN VARSILLE

    • 29+1

      Kalliimpi kun mietitään asuntoja, paikallaisliikennemaksut halvempia kuin edellisessä kaupungissani. Suvaitsevaisempi kaupunki, erilaisia ihmisiä. Muutin koska täällä asuu paljon porukkaa ja kaipaan ihmisvilinää elämään, luonteeni ei sovi pieneen kaupunkiin.

    • pokos

      Vertailu Oulu ja Helsinki (asunut molemmissa) nuoren aikuisen näkökulmasta

      Oulu:
      - korkea nuorisotyöttömyys, ilman työkokemusta ja suhteita hankalampi saada töitä nuorella. Ihan jo työpaikkaa opiskelun oheen saatika sitten oman alan paikkaa, kun valmistuu. Työpaikkoja kadonnut suuri määrä. Kaupungin tulevaisuus?
      - kallis joukkoliikenne
      - tylsähkö pieni kaupunki, varsinkin jos on pitkän aikaa asunut
      - heikompi kulttuuri- ja harrastetarjonta
      - suvaitsemattomampi kaupunki, uusiin ihmisiin suhtaudutaan varauksellisemmin
      halpa asua, ensiasunnon ostajalle paremmat apajat, asunnoissa valinnanvaraa
      opiskelupaikkoja löytyy moneen lähtöön ja toimintaa opiskelijoille löytyy myös
      ihan kelvollinen paikka asua, tekemistä löytyy kumminkin ja paikassa oma pienemmän kaupungin viehätys
      ei kestä kauan matkustaa keskustaan, vaikka asuisi kauempanakin keskustasta.
      mielestäni helpompi päästä terveydenhuoltoon, hammaslääkäriin

      Helsinki
      -kalliit vuokrat, hankala saada vuokrakämppä ja vähän valinnanvaraa. Tästä voisi melkein jo antaa kaksi miinusta. Kalliit asunnot.
      -kallista.
      -pitkät välimatkat, vie enemmän aikaa matkustaa
      -liikaa ihmisiä, rauhattomampaa, turvattomampi olo.
      Kulttuuritarjonta, yleisesti ottaen paljon enemmän tekemistä ja harrastusmahdollisuuksia
      opiskelupaikkatarjonta
      suvaitsevaisempi kaupunki, tutustuin helpommin ihmisiin
      helpompi saada työpaikka
      halvempi ja toimivampi joukkoliikenne, mikä on mielestäni suuri plussa.
      eläväisempi, paikoitellen kauniimpi ja mielenkiintoisempi kaupunki

      Jos en olisi saanut haluamaani opiskelupaikkaa ja työpaikkaa Oulusta, en tänne olisi jäänyt.

    • hmmmmmm2

      En minäkään oikein ymmärrä sitä miksi joku haluaisi asua Helsingissä. Eihän siellä oikeasti peruspalkkatasolla oikein pärjää.

      Työpaikkoja toki on enemmän, mutta on niille ottajiakin.

      Toki vieruskunnissa voi elää halvemmalla.

    • ahmed hki

      Mukavat kaupat, Itis.

    • Joku pakkoturkulaine

      Kaikki nuoret haluaa sinne stadiin ihan samasta syystä kuin kaikki muutkin! Eli sen takia koska siellä on elämää! Helsingissä on eniten sitä elämää ja siellä on paremmat työmahdollisuudet! Ei nuoret pelkästään luule että siellä on elämän laatu parempaa vaan siellä on elämän laatu parempaa! Koska siellä on eniten työ ja opiskelumahdollisuuksia! Kyllä minä ymmärrän että miksi kaikki haluaa helsinkiin! Se on se yksinkertainen syy: Koska siellä on sitä elämää! Ainakin turkuun verrattuna! Esim. turun keskusta ja lentokenttä on aika kuollut! Ei kannata muuttaa turkuun! Turku on suomen persereikä! Mää tiedän että mistä mää puhun koska valitettavasti joudun asumaan turussa! Kyllä määkin haluaisin muuttaa stadiin!

    • Apulannalla

      saadaan paljon ruokaa: hyvä niin, jos lämpöä riittää - moni huokaa.

    • kaikessaviihtyvä

      Olen itse huomannut että moni haluaa asua isossa kaupungissa osa ei. On paljon kaupungissa asuvia ihmisiä jotka haluavat asua maaseututyyppisessä paikassa. Mutta on vain yksi este: TYÖ.

      Olen itse positiivinen ja avarakatseinen ihminen, että viihdyn sekä maalla ja kaupungissa. Se on asenne kysymys miten pärjää. Jotkut tykkää asua pikkupaikkakunnalla ja jotkut taas kaupungissa. Toivoisin että työölisyys paranisi niin pienillä paikkakunnilla. On surullista nähdä niiden tyhjenevän. Muutenkin on työttömyyttä joka paikassa. Mikään ei kannata. Toivottavasti parempaan mennään.

      • Tuolla asenteella pärjää joka tilanteessa :)
        Aina ei tarvitse olla joko-tai. Ja vaikka olisikin, niin muut saavat olla omaa mieltänsä eikä se tuota ongelmaa itselle.


    Ketjusta on poistettu 71 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      68
      1733
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1421
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1232
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1204
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1116
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      879
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      835
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      204
      806
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      775
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      664
    Aihe