Työelämän lait ja asetukset säätää eduskunta

Varo huijareita

Usein esitetaan valheellisesti, että ammattiliitot tekisivät työelämään lakeja, asetuksia ja sääntöjä. Tämä tieto on väärä ja valhetta kokonaan. Kannattaa varoa ammattirikollisia, jotka näin väittävät pystyäkseen itse varastamaan palkansaajilta rahaa.

Ammattiliitot ovat yksityisiä yhdistyksiä, jotka eivät liity valtioon mitenkään. Niillä on sama asema kuin somaliyhdistyksillä tai pitsinnypläyskerhoilla jne.

Työoloja ja siihen liittyviä lakeja ja asetuksia on parantanut eduskunnan tekemät muutokset.

Lainsäädännössä aloitteen tekee hallitus tai kansanedustaja. Myös 50 000 äänioikeutettua kansalaista voi tehdä eduskunnalle kansalaisaloitteen uuden lain säätämisestä.
Uuden lain laatiminen alkaa siinä ministeriössä, jonka toimialaan asia kuuluu.
Lain valmistelussa kuullaan asiantuntijoita ja eri tahojen näkemyksiä. Lakiesitystä käsitellään eduskunnassa sekä suuren istuntosalin täysistunnoissa että valiokunnissa. Tavalliset lait hyväksytään, jos yli puolet äänestäneistä kansanedustajista kannattaa hyväksymistä. Perustuslain muuttaminen tarvitsee kahden kolmasosan enemmistön taakseen.
Lakiesityksen tie laiksi kestää eduskunnassa tavallisesti muutamia kuukausia. Lait ja säädökset julkaistaan suomeksi ja ruotsiksi.

Mikään muu taho ei voi päättää laista ja asetuksista.
Katso lisätietoja
http://lainvalmistelu.finlex.fi

38

102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AY1

      Kyllä siellä näkyy liittojen peukalon jälki.
      Kuka sopi viimeisen eläkeratkaisun josta laki tehdään?.
      On aivan turhaa väittäää että liito ei olisi sopineet, ja sopimusten pohjalta lait on sitten tehty ja hyväksytty.

      • Näin se meni

        Joitakin hankkeita valmistellaan komiteoissa tai toimikunnissa, joissa on mukana eri hallinnonalojen, puolueiden ja muiden etutahojen edustajia. Eri intressitahojen näkemyksiä kuullaan lausuntokierroksin ja erityisissä kuulemistilaisuuksissa.

        Eläkeuudistuksen tausta ulottuu jo viime vuosikymmenen lopulle. Vuoden 2009 alussa Suomessa aloitettiin keskustelu eläkeiän nostosta.

        Vuoden 2011 hallitusohjelmaan oli kirjattu tavoite pitkäjänteisestä ratkaisusta työeläkejärjestelmän uudistamiseksi. Hallitusohjelmassa kiinnitettiin huomiota elinajanodotteen nopeaan kasvuun ja todettu, että työurien pidentäminen on välttämätöntä huoltosuhteen, julkisen talouden tasapainon sekä työeläkemaksuun kohdistuvan nousupaineen vuoksi.

        Nyt käytyjä eläkeneuvotteluja edelsivät myös maaliskuussa 2012 solmittu työurasopimus ja elokuussa 2013 sovittu työllisyys- ja kasvusopimus, joissa työmarkkinakeskusjärjestöt sitoutuivat neuvottelemaan ja toteuttamaan tarpeelliset toimet asetetun tavoitteen (eläkkeellesiirtymisiän odotteen nostaminen 62,4 vuoteen) saavuttamiseksi. Eli työmarkkinajärjestöt noudattivat hallituksen määräyksiä.

        Lainsäädännön valmistelusta vastaa sosiaali- ja terveysministeriö. Hallitus antaa lakimuutoksista esityksen eduskunnalle. Lait tulevat voimaan sen jälkeen, kun eduskunta on ne käsitellyt ja hyväksynyt sekä Tasavallan presidentti ne vahvistanut.


      • AY1
        Näin se meni kirjoitti:

        Joitakin hankkeita valmistellaan komiteoissa tai toimikunnissa, joissa on mukana eri hallinnonalojen, puolueiden ja muiden etutahojen edustajia. Eri intressitahojen näkemyksiä kuullaan lausuntokierroksin ja erityisissä kuulemistilaisuuksissa.

        Eläkeuudistuksen tausta ulottuu jo viime vuosikymmenen lopulle. Vuoden 2009 alussa Suomessa aloitettiin keskustelu eläkeiän nostosta.

        Vuoden 2011 hallitusohjelmaan oli kirjattu tavoite pitkäjänteisestä ratkaisusta työeläkejärjestelmän uudistamiseksi. Hallitusohjelmassa kiinnitettiin huomiota elinajanodotteen nopeaan kasvuun ja todettu, että työurien pidentäminen on välttämätöntä huoltosuhteen, julkisen talouden tasapainon sekä työeläkemaksuun kohdistuvan nousupaineen vuoksi.

        Nyt käytyjä eläkeneuvotteluja edelsivät myös maaliskuussa 2012 solmittu työurasopimus ja elokuussa 2013 sovittu työllisyys- ja kasvusopimus, joissa työmarkkinakeskusjärjestöt sitoutuivat neuvottelemaan ja toteuttamaan tarpeelliset toimet asetetun tavoitteen (eläkkeellesiirtymisiän odotteen nostaminen 62,4 vuoteen) saavuttamiseksi. Eli työmarkkinajärjestöt noudattivat hallituksen määräyksiä.

        Lainsäädännön valmistelusta vastaa sosiaali- ja terveysministeriö. Hallitus antaa lakimuutoksista esityksen eduskunnalle. Lait tulevat voimaan sen jälkeen, kun eduskunta on ne käsitellyt ja hyväksynyt sekä Tasavallan presidentti ne vahvistanut.

        Eduskunta ne lait päättää.
        Nyt vaan eläkeasiassa valtiovalta halusi että työmarkkinajärjestöt sopii asiasta, ja näin siinä kävi.
        Nyt siitä tehdään laki.
        On saivartelua ja pilkun viilausta muu.
        Kolmikannassa on sovittu paljon asioita joista on tehty laki.
        Niin silloin siihen on Ay-liike osallistunut päätöksen tekoon.
        Mutta sehän on jollekin aivan "myrkkyä" tunnustaa tosiasiat.


      • Aaaayyyyyy
        AY1 kirjoitti:

        Eduskunta ne lait päättää.
        Nyt vaan eläkeasiassa valtiovalta halusi että työmarkkinajärjestöt sopii asiasta, ja näin siinä kävi.
        Nyt siitä tehdään laki.
        On saivartelua ja pilkun viilausta muu.
        Kolmikannassa on sovittu paljon asioita joista on tehty laki.
        Niin silloin siihen on Ay-liike osallistunut päätöksen tekoon.
        Mutta sehän on jollekin aivan "myrkkyä" tunnustaa tosiasiat.

        Pitäähän verovaroilla loisiva pelleporukka laittaa näyttelemään työntekoa. Sillä tavoin saadaan hyödylliset idiootit kumartamaan epäjumaliaan.


      • suuri puute
        Aaaayyyyyy kirjoitti:

        Pitäähän verovaroilla loisiva pelleporukka laittaa näyttelemään työntekoa. Sillä tavoin saadaan hyödylliset idiootit kumartamaan epäjumaliaan.

        tämä sinun epäjumala olla r.a.h.a. ja sen


    • sama mieshän se

      Aloittaja taitaa olla sama tampio joka kuuluu YTK:hon ja saa pimeätä palkkaa EK:lta

    • älä huijaa itseäsi

      Sen sijaan että jankutat tätä samaa roskaa tasaisin väliajoin, kannattaisi ehkä tutustua ay-liikkeen historiaan, niin vastenmieliseltä kuin se tuntuukin.

      • vastenmielinen_ay

        Ay-liike on nimenomaan historiaa, historiaa. Se ei kuulu enää nykyaikaan.


      • älä pelkää,tutustu
        vastenmielinen_ay kirjoitti:

        Ay-liike on nimenomaan historiaa, historiaa. Se ei kuulu enää nykyaikaan.

        Juuri nyt liitot ovat erittäin tarpeellisia. Lama-aika ja EK suoltaa mitä ihmeellisintä
        paskaa (kuten edellisen laman aikana.-90 luvun alussa) joka tuntuu uppoavan hölmöihin aika tehokkaasti.

        Miksi näin lama-aikana liittojen jäsenmäärät kasvaa ??


      • rasvakoura
        älä pelkää,tutustu kirjoitti:

        Juuri nyt liitot ovat erittäin tarpeellisia. Lama-aika ja EK suoltaa mitä ihmeellisintä
        paskaa (kuten edellisen laman aikana.-90 luvun alussa) joka tuntuu uppoavan hölmöihin aika tehokkaasti.

        Miksi näin lama-aikana liittojen jäsenmäärät kasvaa ??

        kasvaako ? en ole tuosta kuullutkaan, meillä kun lähes kaikki ovat eronneet liitosta.


      • ky.....
        rasvakoura kirjoitti:

        kasvaako ? en ole tuosta kuullutkaan, meillä kun lähes kaikki ovat eronneet liitosta.

        Taitaa olla paljon muutakin mistä et ole kuullut;)
        Hyvä kun kourat on rasvassa, sujuu...


      • vähiin käy vajakit
        ky..... kirjoitti:

        Taitaa olla paljon muutakin mistä et ole kuullut;)
        Hyvä kun kourat on rasvassa, sujuu...

        ei kukaan jaksa tuota ay-liikkeen sontaa kuunnella, paitsi ne harvat ay-vajakit, joita vieläkin muutamia tässä maassa on.


    • Ay huijarit

      Ammattiliitot ovat vain varastamassa palkansaajien rahoja.

      • op-pohjola

        pankkirosvo sen tietää


    • älkää valittako...

      Ammattjärjestöjen tehtävä on sopia minimipalkkataulukot, ja näin työntekijän ei tarvitse arvailla omaa palkkaansa kuin töitä hakee.

      Paikallinen sopiminen on sitä että jokainen työntekijä voi ja saa neuvotella oman palkkansa, yli minimipalkkataulukkojen, jos vain kokemus ja osaaminen siihen antaa mahdollisuuden.

      Paikallinen sopiminen on ollut siis käytössä jo yli 100 vuotta.

      Ay-liikkeen rooli työpaikoilla on suhteellisen pieni. Joten haukutte, purette ja kusette väärille nilkoille.

    • Kansankusettajat

      Kauheaa huijausta, kun liitot väittäväy päättävänsä asioista.

    • Kysyjä

      Kuka on sopinut ja päättänyt Lomarat, Pekkaset, Tessit?.

      • huvittavaa

        ja kuinkahan paljon paremmat olisivat nuokin "edut", jos liitot eivät olisi sössineet niitä.


    • AY1

      huvittavaa:le

      Kyllä työnantajat saa maksaa yli sopimusten, ei ne sopimukset ole esteenä.
      Meinaat että kaikki "hyvä" olis tullut ilman liittoja ja työläisten aktiivista toimintaa.
      Meinaat varmaan että lomarahan olis työnantaja itse ehdottanut?.
      Samoin pekkaset, arkipyhäkorvaukset vuorolisät,jne.
      Varmaan se työnantaja näitä oisi ehdottanut.
      Jäämme nyt odottaan mitä työnantaja tulee työntekijöille esittään seuraavaksi.
      Tuleeko esimerkiksi esittään lomarahan korotusta sairauajanpalkkaan parannuksia,vurolisiin korotuksia,jne.

      Yritä nyt kertoa ne paremmat edut mitä olis ilman liittoja.
      jään odottaan vastustasi

      • ei_lusmuilua

        Ei työnantajan niitä tarvitse ehdottaakaan, kyllä duunari voi itse ehdottaa, ja jos on aihetta, ne myös saadaan. Itse olen ollut jo kymmeniä vuosia työelämässa ( useissa eri paikoissa ) ja aina olen itse pyytänyt palkan ja esim 6 viikon kesäloman ja 2 viikon talviloman ym edut jo työsopimusta tehdessäni, ei siinä ole liittojen ratkaisusta mitään puhuttu.
        Hyvälle maksataan aina hyvin ja annetaan muutenkin riittävät edut, lusmuja varten on nää ay-hommelit.


      • ihme asia !!
        ei_lusmuilua kirjoitti:

        Ei työnantajan niitä tarvitse ehdottaakaan, kyllä duunari voi itse ehdottaa, ja jos on aihetta, ne myös saadaan. Itse olen ollut jo kymmeniä vuosia työelämässa ( useissa eri paikoissa ) ja aina olen itse pyytänyt palkan ja esim 6 viikon kesäloman ja 2 viikon talviloman ym edut jo työsopimusta tehdessäni, ei siinä ole liittojen ratkaisusta mitään puhuttu.
        Hyvälle maksataan aina hyvin ja annetaan muutenkin riittävät edut, lusmuja varten on nää ay-hommelit.

        Nykypäivänä vain noita kaltaisiasi "hyviä duunareita" on työvoimatoimistot aivan pullollaan.
        Eivät nämä mainitsemasi "hyvät duunarit" kyllä voi itse neuvotella yhtään mitään siellä työvoimatoimistossa.


      • ihan kateeks käy
        ei_lusmuilua kirjoitti:

        Ei työnantajan niitä tarvitse ehdottaakaan, kyllä duunari voi itse ehdottaa, ja jos on aihetta, ne myös saadaan. Itse olen ollut jo kymmeniä vuosia työelämässa ( useissa eri paikoissa ) ja aina olen itse pyytänyt palkan ja esim 6 viikon kesäloman ja 2 viikon talviloman ym edut jo työsopimusta tehdessäni, ei siinä ole liittojen ratkaisusta mitään puhuttu.
        Hyvälle maksataan aina hyvin ja annetaan muutenkin riittävät edut, lusmuja varten on nää ay-hommelit.

        ".... ja esim 6 viikon kesäloman ja 2 viikon talviloman ym edut jo työsopimusta tehdessäni..."

        Unohdit mainita ilmaisen Gym-Club jäsenyysen ja rajattomasti lounareita.


    • AY1

      ei_lusmuilua:le

      Oletko saanu myös lomarahat aivan itse neuvotelua?.
      Sairausajanpalkan, eläkeedut,jne
      Miten meinaat että toimmii suurilla työpaikolla tämä mistä kerrot, ja miten kunnilla ja valtiolla voi itse neuvotella palkan, samoin armeja,rajavartijat,poliiisi?.
      Väitätkö että kaikki voi itse neuvotella vaikka samat lomat mitä sinä kerrot saavasi?.
      Siihen minä en kyllä usko.
      Itse olen ollut 7 viikkoa lakossa kun tapeltiin lomarahasta ja mista edusta, lomarahaa sitten saatiin 10%: lomapalkan päälle. UKK sopimus
      Luulelko että silloin tämän olis saanut aikaan jokainen työntekijä itse neuvoteltuna?.

      • uudet tuulet

        Vois olla saanut vaikka enemmänkin ilman liittoa, mistä sitä voi tietää. Kysynnän ja tarjonnan laki, se määrää. Meillä ainakin kun oli YT-neuvottelut ( jotka myös ovat ay:n "saavutuksia") niin jostain syystä jokainen irtisanottu oli liiton jäsen, vaikka meitä on puolet liittoon kuuluvia ja puolet niitä, jotka eivät kuulu.
        Ehkä tämä liittoon kuuluminen on vähän kuin islamin usko, sokeasti uskotaan kaikkeen mitä sieltä tulee.
        Minä en ole kertaakaan ollut lakossa, aina on hommat puhumalla selvitetty. Lakkoilemalla ei tätä maata rakenneta, sillä se tuhotaan.


      • döftaa
        uudet tuulet kirjoitti:

        Vois olla saanut vaikka enemmänkin ilman liittoa, mistä sitä voi tietää. Kysynnän ja tarjonnan laki, se määrää. Meillä ainakin kun oli YT-neuvottelut ( jotka myös ovat ay:n "saavutuksia") niin jostain syystä jokainen irtisanottu oli liiton jäsen, vaikka meitä on puolet liittoon kuuluvia ja puolet niitä, jotka eivät kuulu.
        Ehkä tämä liittoon kuuluminen on vähän kuin islamin usko, sokeasti uskotaan kaikkeen mitä sieltä tulee.
        Minä en ole kertaakaan ollut lakossa, aina on hommat puhumalla selvitetty. Lakkoilemalla ei tätä maata rakenneta, sillä se tuhotaan.

        "...niin jostain syystä jokainen irtisanottu oli liiton jäsen, vaikka meitä on puolet liittoon kuuluvia ja puolet niitä, jotka eivät kuulu. "

        Uudet tuulet ja samaa vanhaa paskaa tulee kuitenkin:)))


      • miksi valehtelet?
        uudet tuulet kirjoitti:

        Vois olla saanut vaikka enemmänkin ilman liittoa, mistä sitä voi tietää. Kysynnän ja tarjonnan laki, se määrää. Meillä ainakin kun oli YT-neuvottelut ( jotka myös ovat ay:n "saavutuksia") niin jostain syystä jokainen irtisanottu oli liiton jäsen, vaikka meitä on puolet liittoon kuuluvia ja puolet niitä, jotka eivät kuulu.
        Ehkä tämä liittoon kuuluminen on vähän kuin islamin usko, sokeasti uskotaan kaikkeen mitä sieltä tulee.
        Minä en ole kertaakaan ollut lakossa, aina on hommat puhumalla selvitetty. Lakkoilemalla ei tätä maata rakenneta, sillä se tuhotaan.

        "Vois olla saanut vaikka enemmänkin ilman liittoa, mistä sitä voi tietää. Kysynnän ja tarjonnan laki, se määrää"

        Ei kysynnän ja tarjonnan laki määrää lomarahoja yhtään mitenkään.Siitä sen tietää että lomaraha on sidottu lakiin.Kyseessä ei ole enää silloin mikään lomaraha jos sitä jossain maksetaan muka enemmän kuin laki määrää.

        "Meillä ainakin kun oli YT-neuvottelut ( jotka myös ovat ay:n "saavutuksia") niin jostain syystä jokainen irtisanottu oli liiton jäsen, vaikka meitä on puolet liittoon kuuluvia ja puolet niitä, jotka eivät kuulu."

        Höpsistä.Ei työnantaja tiedä eikä sitä kiinnosta kuka kuuluu ammattiliittoon ja kuka ei kuulu jos et itse kerro.

        "Minä en ole kertaakaan ollut lakossa, aina on hommat puhumalla selvitetty. Lakkoilemalla ei tätä maata rakenneta, sillä se tuhotaan. "

        Vaikuttaa nyt kyllä siltä että sinä et ole ollut päivääkään missään töissä.
        Sen verran sekavia näytät nyt vain kirjoittelevan.


      • Osta uusi hame

        Uuden lain laatiminen alkaa siinä ministeriössä, jonka toimialaan asia kuuluu.
        Lain valmistelussa kuullaan asiantuntijoita ja eri tahojen näkemyksiä. Lakiesitystä käsitellään eduskunnassa sekä suuren istuntosalin täysistunnoissa että valiokunnissa. Tavalliset lait hyväksytään, jos yli puolet äänestäneistä kansanedustajista kannattaa hyväksymistä. Perustuslain muuttaminen tarvitsee kahden kolmasosan enemmistön taakseen.
        Lakiesityksen tie laiksi kestää eduskunnassa tavallisesti muutamia kuukausia. Lait ja säädökset julkaistaan suomeksi ja ruotsiksi.

        Mikään muu taho ei voi päättää laista ja asetuksista.
        Katso lisätietoja
        http://lainvalmistelu.finlex.fi


      • Käy peruskoulu

        Et ymmärrä asioista mitään. Nykyään peruskoulun voi suorittaa aikuisetkin iltakouluissa.


    • AY1

      uudet tuulet:le
      Et ole ollut ainakaan telakoilla duunarina, siellä joutui jopa lakoileen että työnantaja suotui neuvottelemaan.
      Onpa siitä henkohtaista kokemusta.

      • valinnan vapaus

        miksi kukaan sellaiseen paskaduuniin edes meneekään, se on ammatinvalintajuttu.


    • AY1

      valinnan vapaus:le.

      Jonku nekin työt on tehtävä.
      Paskaduunia ei ole.
      Taidat olla joku virkamiehen plattu tai sosunrahalla elävä, jompi kumpi olet.
      Kaikelle ei ole jakaa niitä hyviä töitä, se on 100%:n varma juttu.
      Mieti asioita koko yhteiskunnan kannalta äläkä omaa napaas tuijota, mutta sinähän ole minä,minä,minä itte.

      • voi kauheeta

        Koulutuksella saa parempia hommia ja myös omalla toiminnallaan, ei se vaikeeta ole. Joillekin on vaan helpompi jäädä näihin paskahommiin ja sitten valittaa kohtaloaan. Itsestään se on eniten kiinni. Näitä "yhteiskunnan vika"-valittajia näytttää aina oleva tässä yhteiskunnassa.


      • valinna vapaus

        Valitettavasti en kuulu mihinkään näistä mainitsemistasi porukoista ( enkä haluaisikaan ). Mutta kenenkään ei ole pakko mennä alalle, joka ei miellytä, se on oma valinta, itse siihen pystyy eniten vaikuttamaan, näinhän jo edellä kirjoitin. Mutta olet siinä kyllä oikeassa : "virkamiehen planttu", juuri tätä porukkaa on tässä maassa liikaa, mutta heidän liittonsa on järjestänyt heille hyvät edut ilman sen suurempaa työpanosta, samoin nämä kaikki sossutuet ja työttömyysturvat ovat tässä maassa liian helppoja, joten kenenkään ei kohta tarvitse tehdä mitään tuottavaa, siinähän tämän koko AY-toiminnan mätäisyys tulee hyvin esiin. Ja sitten ihmetellään, miksi täällä menee niin huonosti. Koko Suomen telakkateoliisuus on ajanut itsensä kuseen, kiitos oman jääräpäisyytensä. Lakkoilkaa ja pyytäkää etuja lisää, sillähän pääsemme kokonaan tästä telakkateollisuudesta, taitavat jo venäläiset hallita sitäkin sektoria Suomessa. Joustamattomuus, sehän on avainsana kun halutaan tuhota se vähäinenkin, mikä meillä vielä on ja sitä työtä tämä Ay-liike on valitettavasti tehnyt..


      • neljäs-nainen
        voi kauheeta kirjoitti:

        Koulutuksella saa parempia hommia ja myös omalla toiminnallaan, ei se vaikeeta ole. Joillekin on vaan helpompi jäädä näihin paskahommiin ja sitten valittaa kohtaloaan. Itsestään se on eniten kiinni. Näitä "yhteiskunnan vika"-valittajia näytttää aina oleva tässä yhteiskunnassa.

        Mistä näitä "se on ay-liikkeen vika" valittajia sikiää jos sillä omalla toiminnalla on niin ratkaiseva merkitys?

        Rehellistä työtä josta maksetaan palkkaa ei voi sanoa paskahommiksi! Jonkun on näiden oman toiminnan ihmisten pyllyt pyyhittävä, vaikka se joskus paskassa olisikin ja ihan oman toiminnan seurauksena! Siihenkin hommaan pitää koulua käydä!


    • AY1

      valinna vapaus:le

      Kyllä se on ollut työnantaja telakoilla mikä on ennen ainakin ollut jääräpäinen neuvotteluissa.
      Eihän se pakko ole mennä alalle joka ei miellytä.
      Mutta karrikoiden tämä sama.
      Jos ketään ei miellytä mennä kalupan kassalle, rekkakuskiksi,linja-auto kuskiksi, auraus-auto kuskiksi,rakennusmieheksi,jne, niin miten luulet että meillä suomessa silloin asiat toimisi?.

      voi kauheeta:lle

      Tämä ammatinvalinta ei vaan kaikilta onnistu on 100%:n varma asia.
      Siihen on monta syytä.
      Joten on hullua ja erittäin sivistymättömän ihmisen käytöstä että arvostellaan jotain ammattia paskaamatiksi.
      Ja vielä kehua retostellaaan sillä kolutuksella, siihen ei vaan kaikilla ole mahdollisuutta.
      Jos kaikki alkaa lukemaan lääkäriksi,tuomariksi,opetajiksi, niin luuletko että kaikkia saa koulutusta vastaavaa työtä?.

      Kuka tekee ne "paska hommat" silloin?, jos kaikki vaan tekee kolutustaan vastaavaa työtä

    • okok1

      Eduskunta on kumileimasin joka leimaa työntekijä ja työnantaja liiton sopimukset ja ehdottamat lait.

    • psdifjppoj

      Tässä onkin jo monta kertaa todettu se, että vaikka lait loppuviimein säätää eduskunta, osallistuvat työmarkkinajärjestöt aktiivisesti valmisteluun.

      Lisäksi monilta meinaa unohtua se, että työelämää säätelee lakien lisäksi aivan helvetin vahvasti työehtosopimukset, jotka solmivat työmarkkinajärjestöt ihan keskenään ilman eduskuntaa.

      • Ehdoittajia on

        Moni muukin yhdistys ehdoittaa eri lakeja. Esim. Maahanmuuttajien yhdistykset on yhtä aktiivisia kuin ammattiliitot. Samanlaisia molemmat.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2102
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      171
      1630
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1557
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1358
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1312
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      287
      1172
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      134
      1058
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1032
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1013
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      882
    Aihe