KINKKU LEIVINUUNISSA?

kinkkuu

Paljonko pitäis olla leivinuunissa lämpöä ennenkuin laitatte kinkun sinne?
Tiedän että jokainen uuni on omanlaisensa mutta kertokaa kuinka itse sen teette ja minkälaisessa leivinuunissa?
Pakko tehdä tänään harjoituskinkku : )
Toivon vastauksia piakkoin!!!

5

21588

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Erämies

      Lämpöä ei tarvitse olla kuin 100 astetta mutta sitä pitää olla pitkään.

      Perinteinen käytäntö on lämmittää leivinuunia kunnolla, useampi pesällinen puita. Jos iso uuni niin jo edellisenä päivänä pari pesällistä.

      Ensin paistetaan piirakat ja joulutortut jotka tarvitsevat kovan lämmön 200 astetta, sitten laatikkoruokia ja lopuksi pitkää kypsytystä tarvitsevat kinkut ym.

      Eli alkulämpötila 120 - 100 astetta ja aikaa monta tuntia, esim. yön yli. Liha kypsyy vielä 70 - 80 asteen jälkilämmössä.

      Iso, monen kilon kinkku, vaatii aikaa. Tärkeätä muistaa ottaa kinkku huoneenlämpöön reilusti ennen uuniin laittoa!

      • pete

        Entä oletteko käyttänyt paistopussia vai onko joku muu hyväksi havaittu menetelmä? Vai onko kinkku vain uunivuuassa?


      • LONGI
        pete kirjoitti:

        Entä oletteko käyttänyt paistopussia vai onko joku muu hyväksi havaittu menetelmä? Vai onko kinkku vain uunivuuassa?

        Sori kun tulee vähän myöhään, mutta ens jouluksi ehtii ainakin. Eli itse en käytä paistopussia leivinuunissa koska tahdon kinkkuun eri maun kun sähköuunissa. Kaikki uunit käyttäytyy erilailla opetelkaa omanne. Itse tein viime jouluna ekaa kertaa tiilerin takkaleivinuunissa. Onnistui mainiosti näin. Pidin edellisenä iltana leivinuunissa kunnolla tulta pari pesällistä (tulien sammuttua uunissa oli 320°). Kun seuraavana päivänä laitoin kinkun uuniin mittarissa lukema 150°. Huoneenlämpöinen kinkku jäähdytti uunin parissa tunnissa ja uuninlämpömittari näytti enään 90° ajattelin että mitähän tästä tulee ja laskin tunnit, että kauan saan nukkua. Kun sitten kello herätti ja menin katsomaan kinttua, uunissa oli taas 110° ja kinkussa 80°, luulin kinkun menneen jo liikaa ylikypsäksi, mutta eipäs ollutkaan se oli paras kinkku mitä meillä on koskaan ollut. Sitä pystyi leikkaamaan hajoamatta ja se oli mehevä.


    • jonna

      Meidän leivinnuuni on ikivanha, ajalta ennen sähköuunia, ja joulukinkkumme on lähes aina paistettu siinä, edesmennyt mummomme osasi kinkunpaiston niksit, mutta onnistuu se meiltä jälkipolviltakin. Uunin lämpötilan tunteminen kannattaa opetella niin että tietää kauanko uunissa pysyy se sata astetta, kannattaa hankkia lämpömittari uuniin eikä sinnitellä kinkkumittarilla. Erämiehen viestissä oli paistolämpötilat mainittu hyvin, eli 120 asteista kuumempaan ei kannata laittaa! Meillä kinkku on ollut jälkilämmössä yön yli.

    • sow68

      pelkältä intuitiopohjalta;

      poltat pari kunnon pesällistä puita

      laitat huoneenlämpöisen kinkun (noin 7 kg) uuniin

      annat olla uunissa n 12 tuntia

      jos kinkku on isompi, lämmitä uuni kuumemmaksi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 113
      2353
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2197
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1991
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1432
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1374
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1373
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe