Koiran haukkuminen kerrostalossa

Nanna

Muutimme rivitalosta kerrostaloon elokuun loppupuolella. Olemme nyt saaneet parit valitukset naapureilta koiramme liiasta haukkumisesta, toiset jopa talon asukasneuvojalta. Koira on yli kaksivuotias Cairni. Koskaan emme ole tavanneet koiraamme haukkumasta palatessamme koulusta, mutta olemme nyt käynnistäneet koulutusohjelman varmuuden vuoksi haukkumisen kitkemiseksi ja eroahdistuksen helpottamiseksi.Kemiallisiin valmisteisiin emme halua vielä turvautua. Mutta tahtoisin tietää, voiko päiväsaikaan tapahtuvasta häiriköinnistä (ei ole vielä selvinnyt edes se, onko haukkuja todella meidän koiramme...) saada irtisanomisen? Onko teillä kokemuksia? Otamme täyden vastuun rakkaastamme, mutta mitkä ovat kriteerit häiritsevälle haukkumäärälle (ei voida olettaa, että on täysin haukkumatta; olen tilastoinut kotona ollessamme haukkumääriä ja kesto yhteensä alle minuutin koko päivän aikana, poissaollessamme en luonnollisesti voi tietää määrää...) Onko kukaan joutunut kiistelemään asiasta taloyhtiön kanssa?

173

43385

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vittuuntunut

      Onko pakko ottaa koiria kerrostaloon? Mikään ei voi olla sen rasittavampaa kuin koiran ulvonta ja haukkuminen tuntikaupalla kerrostalossa jossa äänen eristys ei ole parhaita mahdollisia. Yritä siinä sitten nukuttaa vauvaa, tai ajatteleppa yötyöläisiä jotka haluavat nukkua. Koirako menee ihmisten mielenterveyden edelle...huh huh.

      On ihmisiä jotka ovat päivälläkin kotona, eläkeläiset ja lapsiaan kotona hoitavat. MOnet koirat aloittavat ulvonnan heti kun omistaja lähtee, eli pahimmassa tapauksessa jo varhain aamulla. Ihmisillä on oikeus kotirauhaan. Irtisanominen toivottavasti on mahdollista ärsyttävän räksymisen takia.

      Ajatelkaa muitakin. Hankkikaa koiralle edes inhimilliset olosuhteet ennenkuin hankitte koiran, kerrostalo on koiralle tosi kurja paikka, ei virikkeitä eikä mitään aktiviteettia. Johan se ulvonta ja haukkuminen on siitä merkki. Rappukäytävän ihmisille vain haukkuvat paremman puutteessa. Voi että ärsyttää ihmiset jotka eivät ajattele koiransa parasta!!!!!

      • vittuuntunut

        ystäväni kerrostaloboxissa naapurin koirat ulvovat ja haukkuvat aamusta iltaan, jopa 12 tuntia lähes yhteen putkeen, vain muutamia minuutteja ehkä taukoa. REpikää siitä. Eihän ne omistajan läsnäollessa hauku, mutta harvapa edes käsittää kuinka paljon yksinollessaan, tai monet itsekeskeiset omistajat eivät edes halua uskoa tai myöntää sitä. "Eihän meidän koirat, nyt juuri koskaan hauku, en minä ainakaan ole kuullut" dsiisus miten tyhmiä!!!


      • Nanna
        vittuuntunut kirjoitti:

        ystäväni kerrostaloboxissa naapurin koirat ulvovat ja haukkuvat aamusta iltaan, jopa 12 tuntia lähes yhteen putkeen, vain muutamia minuutteja ehkä taukoa. REpikää siitä. Eihän ne omistajan läsnäollessa hauku, mutta harvapa edes käsittää kuinka paljon yksinollessaan, tai monet itsekeskeiset omistajat eivät edes halua uskoa tai myöntää sitä. "Eihän meidän koirat, nyt juuri koskaan hauku, en minä ainakaan ole kuullut" dsiisus miten tyhmiä!!!

        Tämä on juuri se reaktio, jota pelkäsin. En kiellä, että koiramme ei voisi haukkua poissaollessamme, mutta tahdon siitä todisteita. Olen pyytänyt henkilöä joka häiriötä kokee keräämään haukkuma-aikoja ylös jotta voin vertailla niitä omiin tutkimustuloksiini. Se kertoo minulle tiedon siitä, haukkuuko koiramme silloin kun olemme poissa vai aiheutammeko häiriön leikeillämme yms. elämällämme... Koska ymmärrän tilanteen vakavuuden ja oikeasti haluan selvittää haitan, tartuin toimeen jo heti valitukset saatuani. Tahdon vain tietää oman selustani ja onhan vielä hyvin mahdollista se, ettei koiramme ole tuon melun aiheuttaja, sillä olemme asuneet tässä nyt kolme kuukautta ja saimme valituksen kahdesta koirasta ja vuosia jatkuneesta koiraongelmasta... (meilä on vain yksi koira...)


      • the-Rane
        Nanna kirjoitti:

        Tämä on juuri se reaktio, jota pelkäsin. En kiellä, että koiramme ei voisi haukkua poissaollessamme, mutta tahdon siitä todisteita. Olen pyytänyt henkilöä joka häiriötä kokee keräämään haukkuma-aikoja ylös jotta voin vertailla niitä omiin tutkimustuloksiini. Se kertoo minulle tiedon siitä, haukkuuko koiramme silloin kun olemme poissa vai aiheutammeko häiriön leikeillämme yms. elämällämme... Koska ymmärrän tilanteen vakavuuden ja oikeasti haluan selvittää haitan, tartuin toimeen jo heti valitukset saatuani. Tahdon vain tietää oman selustani ja onhan vielä hyvin mahdollista se, ettei koiramme ole tuon melun aiheuttaja, sillä olemme asuneet tässä nyt kolme kuukautta ja saimme valituksen kahdesta koirasta ja vuosia jatkuneesta koiraongelmasta... (meilä on vain yksi koira...)

        Jos teillä on mahdollisesti sellainen gsm-puhelin, jossa on automaattivastaus nappikuulokkeen kautta, niin jätä sellainen himaan.
        Itse olen laittanut oman varapuhelimen kotiin vastaamaan soittoihin automaattisesti, koska perheessä on koiranpentu. Kuuntelen sillä muutamia kertoja päivässä koirulin tekemisiä. Meillä ei hauku, mutta pitää joskus pientä vikinää.
        Tässä yksi idea...


      • olla aiheeton....
        Nanna kirjoitti:

        Tämä on juuri se reaktio, jota pelkäsin. En kiellä, että koiramme ei voisi haukkua poissaollessamme, mutta tahdon siitä todisteita. Olen pyytänyt henkilöä joka häiriötä kokee keräämään haukkuma-aikoja ylös jotta voin vertailla niitä omiin tutkimustuloksiini. Se kertoo minulle tiedon siitä, haukkuuko koiramme silloin kun olemme poissa vai aiheutammeko häiriön leikeillämme yms. elämällämme... Koska ymmärrän tilanteen vakavuuden ja oikeasti haluan selvittää haitan, tartuin toimeen jo heti valitukset saatuani. Tahdon vain tietää oman selustani ja onhan vielä hyvin mahdollista se, ettei koiramme ole tuon melun aiheuttaja, sillä olemme asuneet tässä nyt kolme kuukautta ja saimme valituksen kahdesta koirasta ja vuosia jatkuneesta koiraongelmasta... (meilä on vain yksi koira...)

        ...jätä nauhotus päälle ja kuuntele kasetti...tiedät onko haukkunut! Minä olen kiertänyt kaikki naapurimme läpi ja kertonut että minulla on koiria ja jos niistä on haittaa minulle pitää heti ja henkilökohtaisesti tulla ilmottamaan!
        Pentu kun tuli nytten kesällä niin kerroin asiasta myös naapureille ja sanoin että haukkuminen on mahdollista ja asiasta pitää kertoa minulle jos näin tapahtuu...kukaan ei koskaan ole valittanut...kiitelleet ovat että ilmoitin asiasta.
        Itse en voi nimittäin sietää haukkuva koiria tai muutakaan melua...ja haluan etten itse aiheuta kenellekkään kärsimystä!
        Itse olin vapaalla 2kk kun pentu tuli sitten kävin hetken(viikon) opiskelemassa ja järjästin asiat niin että voin opiskella kotoa käsin ja illalla kun olen töissä niin mieheni on kotona. Näin koirat eivät joudu olemaan yksinää kuin aniharvoin!
        Koira vihaajia on kaikkialla ja valitukset voivat olla aiheettomia,jotkut eivät vain siedäkoiria samassa talossa ja ne on saatava pois keinollamillä hyvänsä.
        Minua on koitettu häätää vuosia poikkeen milloin bileitten ja milloinminkäkin takia, mutta reppanat ovat olevinaan kuulleet minun bilettävän aina silloinkun itse (eikä kukaan perheestäni) en ole ollut koko kaupungissa.
        kerran on valitettu siitä että minun herätys kelloni soi liian aikaisin ja liian kovaa...tämä valitus sai naurut taloyhtiön kokouksessa...niinkuin monet muutkin minun häätö yritykset!


      • Nanna
        olla aiheeton.... kirjoitti:

        ...jätä nauhotus päälle ja kuuntele kasetti...tiedät onko haukkunut! Minä olen kiertänyt kaikki naapurimme läpi ja kertonut että minulla on koiria ja jos niistä on haittaa minulle pitää heti ja henkilökohtaisesti tulla ilmottamaan!
        Pentu kun tuli nytten kesällä niin kerroin asiasta myös naapureille ja sanoin että haukkuminen on mahdollista ja asiasta pitää kertoa minulle jos näin tapahtuu...kukaan ei koskaan ole valittanut...kiitelleet ovat että ilmoitin asiasta.
        Itse en voi nimittäin sietää haukkuva koiria tai muutakaan melua...ja haluan etten itse aiheuta kenellekkään kärsimystä!
        Itse olin vapaalla 2kk kun pentu tuli sitten kävin hetken(viikon) opiskelemassa ja järjästin asiat niin että voin opiskella kotoa käsin ja illalla kun olen töissä niin mieheni on kotona. Näin koirat eivät joudu olemaan yksinää kuin aniharvoin!
        Koira vihaajia on kaikkialla ja valitukset voivat olla aiheettomia,jotkut eivät vain siedäkoiria samassa talossa ja ne on saatava pois keinollamillä hyvänsä.
        Minua on koitettu häätää vuosia poikkeen milloin bileitten ja milloinminkäkin takia, mutta reppanat ovat olevinaan kuulleet minun bilettävän aina silloinkun itse (eikä kukaan perheestäni) en ole ollut koko kaupungissa.
        kerran on valitettu siitä että minun herätys kelloni soi liian aikaisin ja liian kovaa...tämä valitus sai naurut taloyhtiön kokouksessa...niinkuin monet muutkin minun häätö yritykset!

        Toivon todella, että asia selkenee, jotta joko pääsemme tositoimiin tai jatkamaan elämäämme. Kurjaa joka tapauksessa kaikille. Kokeilen nauhoittaa. Täytyisi vaan saada muutaman tunnin kasetti... Vielä toivoisin kokemuksia siitä, että oletteko joutuneet muuttamaan ongelman takia? En löydä lakitekstiä ko. aiheesta mistään jossa tehtäisi selväksi häiritsevä ja normaali, elämään kuuluva melu.


      • melu
        Nanna kirjoitti:

        Toivon todella, että asia selkenee, jotta joko pääsemme tositoimiin tai jatkamaan elämäämme. Kurjaa joka tapauksessa kaikille. Kokeilen nauhoittaa. Täytyisi vaan saada muutaman tunnin kasetti... Vielä toivoisin kokemuksia siitä, että oletteko joutuneet muuttamaan ongelman takia? En löydä lakitekstiä ko. aiheesta mistään jossa tehtäisi selväksi häiritsevä ja normaali, elämään kuuluva melu.

        En halua lannistaa, mutta haukkumisen pois saaminen voi olla yllättävänkin vaikeaa. Kaikkien menetelmien ja dap-vekottimien jälkeen meillä on nyt kuonopanta, sellainen "kankainen". Nyt toivon jo kovasti hiljaisia päiviä sekä minulle että muille ja aika hyvältä näyttää :)
        Asutteko vuokralla? Lakipykälistä en sen paremmin tiedä, mutta käsittääkseni tuo meluhaitta voi johtaa häätönkin. Korjatkaa jos olen väärässä.
        Miten omistusasunnossa, kuinka pitkälle voidaan mennä? Siis että voidaanko siitä häätää yms?


      • häätää...
        melu kirjoitti:

        En halua lannistaa, mutta haukkumisen pois saaminen voi olla yllättävänkin vaikeaa. Kaikkien menetelmien ja dap-vekottimien jälkeen meillä on nyt kuonopanta, sellainen "kankainen". Nyt toivon jo kovasti hiljaisia päiviä sekä minulle että muille ja aika hyvältä näyttää :)
        Asutteko vuokralla? Lakipykälistä en sen paremmin tiedä, mutta käsittääkseni tuo meluhaitta voi johtaa häätönkin. Korjatkaa jos olen väärässä.
        Miten omistusasunnossa, kuinka pitkälle voidaan mennä? Siis että voidaanko siitä häätää yms?

        omistusasunnostakin. Jos on jatkava meluhaitta.
        En tiedä mutta jos se haukkuminen on muiden asukkaiden mielestä häiritsevää...niin he voivat tehdä valituksen ja ottaa yhteyttä isännöitsiään.
        Useiden (muistaakseni kolmen) valituksen jälkeen häätö kolkuttaa...vuokralla asuvaa.
        Isännöitsiä kuitenkin päättää tästä asiasta.

        Ja samalteen omistusasunnossa asuva tuostuvasti häiriötä aiheuttava asukas voidaan häätää.

        tietysti on merkitystä myös sillämihin aikaan koira haukkuu...mutta tietääkseni se menee niin että jos on häiritsevää tapahtuipa sitten mihinkä aikaan vaan niin voidaan häätää...
        Ystäväni nimittäin joutui tälläisen tilanteen takia miettimään antaako koiran pois vaiko muuttaa...hän antoi koiran pois...ihan jo senkin takia ettei ollut miettinyt loppuun saakka koira asiaa...ja muutti sitten pois kun ei kestänyt enää silmätikkuna olemista.


      • Naapurin Kenneli ***kele!!
        olla aiheeton.... kirjoitti:

        ...jätä nauhotus päälle ja kuuntele kasetti...tiedät onko haukkunut! Minä olen kiertänyt kaikki naapurimme läpi ja kertonut että minulla on koiria ja jos niistä on haittaa minulle pitää heti ja henkilökohtaisesti tulla ilmottamaan!
        Pentu kun tuli nytten kesällä niin kerroin asiasta myös naapureille ja sanoin että haukkuminen on mahdollista ja asiasta pitää kertoa minulle jos näin tapahtuu...kukaan ei koskaan ole valittanut...kiitelleet ovat että ilmoitin asiasta.
        Itse en voi nimittäin sietää haukkuva koiria tai muutakaan melua...ja haluan etten itse aiheuta kenellekkään kärsimystä!
        Itse olin vapaalla 2kk kun pentu tuli sitten kävin hetken(viikon) opiskelemassa ja järjästin asiat niin että voin opiskella kotoa käsin ja illalla kun olen töissä niin mieheni on kotona. Näin koirat eivät joudu olemaan yksinää kuin aniharvoin!
        Koira vihaajia on kaikkialla ja valitukset voivat olla aiheettomia,jotkut eivät vain siedäkoiria samassa talossa ja ne on saatava pois keinollamillä hyvänsä.
        Minua on koitettu häätää vuosia poikkeen milloin bileitten ja milloinminkäkin takia, mutta reppanat ovat olevinaan kuulleet minun bilettävän aina silloinkun itse (eikä kukaan perheestäni) en ole ollut koko kaupungissa.
        kerran on valitettu siitä että minun herätys kelloni soi liian aikaisin ja liian kovaa...tämä valitus sai naurut taloyhtiön kokouksessa...niinkuin monet muutkin minun häätö yritykset!

        Naapurissamme haukkuu koira, 3-4 tuntia joka päivä. Kaikki talon asukkaat ( kerrostalo ) ovat lopen uupuneita jo 7 kk, jatkuneeseen Räksyttämiseen !!!! Terveisin:Naapurin Akan vihaaja (oppinut 7 kk.dessa) tämä yksittäinen Akka ei tajua että. hänellä on vikaa päässä , kun on helv**** tyhmä!!!!!!
        Vit** akka !!!


      • Lena2007

        Stadilainen!


      • Nanna kirjoitti:

        Tämä on juuri se reaktio, jota pelkäsin. En kiellä, että koiramme ei voisi haukkua poissaollessamme, mutta tahdon siitä todisteita. Olen pyytänyt henkilöä joka häiriötä kokee keräämään haukkuma-aikoja ylös jotta voin vertailla niitä omiin tutkimustuloksiini. Se kertoo minulle tiedon siitä, haukkuuko koiramme silloin kun olemme poissa vai aiheutammeko häiriön leikeillämme yms. elämällämme... Koska ymmärrän tilanteen vakavuuden ja oikeasti haluan selvittää haitan, tartuin toimeen jo heti valitukset saatuani. Tahdon vain tietää oman selustani ja onhan vielä hyvin mahdollista se, ettei koiramme ole tuon melun aiheuttaja, sillä olemme asuneet tässä nyt kolme kuukautta ja saimme valituksen kahdesta koirasta ja vuosia jatkuneesta koiraongelmasta... (meilä on vain yksi koira...)

        Ymmärrän tuon harmistuksesi. Mua ärsyttää myös se, että ihmiset ei osaa asiallisesti vastata, kuten tuolla edellä joillain oli.

        Mulla itelläni on 2 koiraa ja asun luhtitalossa. Oman koirani haukkuminen ilmeni niin, että joku ihana naapuri oli laittanut vain rappukäytävään kiukkuisen lapun ja sanonut, että täällä jonkun koira haukkuu. Ei siis ollut selvittänyt kenen koira, mutta siihen tulokseen tulin, että mun toista koiraa kai tarkoitti. Tosin täällä haukkuu myös yksi pikkukoira ja ulvoo aina ajoittain hetken aikaa.

        Omani haukkumisen sain selville videoimalla noita. Seinänaapuriltakin kysyin niin meillä oli kuulemma 2 päivää haukuttu. Mä otin ammattikouluttajaan yhteyttä http://www.koirakoulukiti.palvelee.fi/ ja koulutuksen tukena käytin myös aboistop sitruunapantaa ja käytän sitä vieläkin. Panta rauhoittaa tuon koiran todella tehokkaasti ja nykyään meillä ollaan siis hiljaa. Pannasta ei ole yhtään kulunut ainetta koko sinä aikana, kun se on tuon kaulassa. Myös naapurit ovat sanoneet, että meillä ollaan hiljaa. Myös protestikakkiminen loppui noiden koulutusohjeiden myötä, jotka Kitiskalta sain.

        Älä siis ole huolissasi, tuohon ongelmaan on olemassa apu :) ! Ota rohkeesti vain kouluttajaan yhteyttä! Ite huristelimme Kirsin luo kymmenien kilometrien päästä ja nuo pari reissua mitä jouduimme tekemään olivat kyllä hintansa väärtejä!


      • 27.

        "kerrostalo on koiralle tosi kurja paikka, ei virikkeitä eikä mitään aktiviteettia."

        mitä virikkeitä ok-talossa (sisällä) on koiralle päiväsaikaan enemmän kuin kerrostalossa??? eikö omat lelut riitä virikkeiksi siksi aikaa kun se on yksin?
        mun pentu ei luultavasti hauku kun olen poissa, olen kuunnellut oven takaa, ilmeisesti ne nukkuu suurimman osan aikaa kun olen poissa. mutta kun olen kotona se haukkuu lähes joka ääntä, ja mielestäni koira silloin vartioi kotia, eli minua ja itseään.


      • lapsivihaaja
        vittuuntunut kirjoitti:

        ystäväni kerrostaloboxissa naapurin koirat ulvovat ja haukkuvat aamusta iltaan, jopa 12 tuntia lähes yhteen putkeen, vain muutamia minuutteja ehkä taukoa. REpikää siitä. Eihän ne omistajan läsnäollessa hauku, mutta harvapa edes käsittää kuinka paljon yksinollessaan, tai monet itsekeskeiset omistajat eivät edes halua uskoa tai myöntää sitä. "Eihän meidän koirat, nyt juuri koskaan hauku, en minä ainakaan ole kuullut" dsiisus miten tyhmiä!!!

        "Ja ei meidän Einari huuda eikä riehu!"
        Mitäs mieltä olet rääkyvistä kakaroista? Naapurin kurittomat kersat huutavat, metelöivät ja kiljuvat sen ajan, mitä kotona ovat ja se on äärettömän rasittavaa! Ennemmin minä kuuntelen naapurirapun ulvovaa koiraa.
        Lisäksi vihaan, kun naapurissa on sylivauva ikäinen lapsi, jonka annetaan huutaa ja rääkyä öisin julmetun kauan!
        Repikäähän siitä. Valituksia olen tehnyt, mutta eipä isännöitsijä asialle mitään tee, pitäähän lapsiperheellä (joskin erittäin kurittomalla sellaisella) olla katto pään päällä.
        Ja nämä samaiset kakarat harjoittavat ovikellojen rimpauttelua. Eihän sitä voi todistaa muulla, kuin kyyläämällä ovisilmästä 24/7, että saa mukulat itseteosta kiinni. Koska nuo kakarat tottakai kieltävät tehneensä mitään sellaista ja naapurin rouva tulee pää punaisena raivoamaan, että miten heidän kilttejä lapsiaan kehdataan moittia moisesta!


      • niinpä niin

        onko vauvoja pakko hommata kerrostaloon? Aiheuttavat melua jatkuvalla parkumisellaan. Eikai sitäkään tarvitse muiden asukkaiden kestää sen enempää kuin koiran haukkumistakaan. Mars vauvatkin pois kaupungista ja maalle asumaan!


      • järkikäteen nannulii
        Nanna kirjoitti:

        Tämä on juuri se reaktio, jota pelkäsin. En kiellä, että koiramme ei voisi haukkua poissaollessamme, mutta tahdon siitä todisteita. Olen pyytänyt henkilöä joka häiriötä kokee keräämään haukkuma-aikoja ylös jotta voin vertailla niitä omiin tutkimustuloksiini. Se kertoo minulle tiedon siitä, haukkuuko koiramme silloin kun olemme poissa vai aiheutammeko häiriön leikeillämme yms. elämällämme... Koska ymmärrän tilanteen vakavuuden ja oikeasti haluan selvittää haitan, tartuin toimeen jo heti valitukset saatuani. Tahdon vain tietää oman selustani ja onhan vielä hyvin mahdollista se, ettei koiramme ole tuon melun aiheuttaja, sillä olemme asuneet tässä nyt kolme kuukautta ja saimme valituksen kahdesta koirasta ja vuosia jatkuneesta koiraongelmasta... (meilä on vain yksi koira...)

        kyllä olet fiksu ihminen kun oikein todisteita tahdot koirasi huutamisesta, mitäköhän naapurisi siitä saisivat että keksisivät juttuja koirasi huutamisesta? Ovatko he kenties niin vittuuntuneet sinun naamaasi että tälläisiä haukkumis-juttuja keksivät omasta päästään? No sitä minäkin eli eiköhän se kapinen hurttasi ole oikeasti syypää tähän.


      • mä vaan

        onpa ääliö porukkaa tääl


      • nykyaikainen
        hemuli76 kirjoitti:

        Ymmärrän tuon harmistuksesi. Mua ärsyttää myös se, että ihmiset ei osaa asiallisesti vastata, kuten tuolla edellä joillain oli.

        Mulla itelläni on 2 koiraa ja asun luhtitalossa. Oman koirani haukkuminen ilmeni niin, että joku ihana naapuri oli laittanut vain rappukäytävään kiukkuisen lapun ja sanonut, että täällä jonkun koira haukkuu. Ei siis ollut selvittänyt kenen koira, mutta siihen tulokseen tulin, että mun toista koiraa kai tarkoitti. Tosin täällä haukkuu myös yksi pikkukoira ja ulvoo aina ajoittain hetken aikaa.

        Omani haukkumisen sain selville videoimalla noita. Seinänaapuriltakin kysyin niin meillä oli kuulemma 2 päivää haukuttu. Mä otin ammattikouluttajaan yhteyttä http://www.koirakoulukiti.palvelee.fi/ ja koulutuksen tukena käytin myös aboistop sitruunapantaa ja käytän sitä vieläkin. Panta rauhoittaa tuon koiran todella tehokkaasti ja nykyään meillä ollaan siis hiljaa. Pannasta ei ole yhtään kulunut ainetta koko sinä aikana, kun se on tuon kaulassa. Myös naapurit ovat sanoneet, että meillä ollaan hiljaa. Myös protestikakkiminen loppui noiden koulutusohjeiden myötä, jotka Kitiskalta sain.

        Älä siis ole huolissasi, tuohon ongelmaan on olemassa apu :) ! Ota rohkeesti vain kouluttajaan yhteyttä! Ite huristelimme Kirsin luo kymmenien kilometrien päästä ja nuo pari reissua mitä jouduimme tekemään olivat kyllä hintansa väärtejä!

        Uskooko joku IHAN TOSISSAAN enää tänä päivänä protestikakkaamiseen!?! Ou pliis, kannattaisi ehkä päivittää tietojaan... Samoiten sitruunapantojen ja muiden vastaavien käyttö kertoo ammattitaidottomuudesta.
        Voi hyvänen aika.


      • kdbfiens
        27. kirjoitti:

        "kerrostalo on koiralle tosi kurja paikka, ei virikkeitä eikä mitään aktiviteettia."

        mitä virikkeitä ok-talossa (sisällä) on koiralle päiväsaikaan enemmän kuin kerrostalossa??? eikö omat lelut riitä virikkeiksi siksi aikaa kun se on yksin?
        mun pentu ei luultavasti hauku kun olen poissa, olen kuunnellut oven takaa, ilmeisesti ne nukkuu suurimman osan aikaa kun olen poissa. mutta kun olen kotona se haukkuu lähes joka ääntä, ja mielestäni koira silloin vartioi kotia, eli minua ja itseään.

        Jos koira haukkuu lähes joka ääntä myös kotona ollessasi, kannattaisi ehkä kouluttaa koira paremmin. Kaiken mahdollisen haukkuminen tarkoittaa sitä, että koira pelkää, eikä sitä että se vartioisi...


      • Menkää itseenne!!!

        Kuka sekopää tuota nimim. "Vittuuntuneen" viestiä oikein on miinustellut?? Kirjoittajahan puhuu täyttä asiaa. Miksi ottaa se louskuttaja kerrostaloon jos sitä ei saa pidettyä hiljaisena?! Jatkuva haukunta ja ulvominen on hermoja raastavaa! Tämä miinustelija tuntuu olevan tyypillinen rakinomistaja joka tuijottaa vain omaa napaansa ja nostaa sen piskinsä ihmisten yläpuolelle. Haukunta ei ole hyväksyttävää päivälläkään koska on olemassa myös vuorotyöläisia jotka alkavat aamulla töistä tullessaan nukkumaan ja nukkuvat iltapäivään asti. Sittenhän on nämä mitä komppaamani kirjoittaja jo mainitsikin eli eläkeläiset, kotiäidit jne. Heilläkin on oikeus kotirauhaan siinä missä muillakin. Normaaleja elämän ääniä kuten pyykinpesu koneella, imurointi jne. on tietysti sallittua ja välttämättömiä elämisen suhteen, mutta koirien mölyäminen ei! Sitä hurttaa ei ole kenenkään pakko ottaa siihen taloon eikä sen varsinkaan ole pakko haukkua.


      • dfdfdefgedfg
        niinpä niin kirjoitti:

        onko vauvoja pakko hommata kerrostaloon? Aiheuttavat melua jatkuvalla parkumisellaan. Eikai sitäkään tarvitse muiden asukkaiden kestää sen enempää kuin koiran haukkumistakaan. Mars vauvatkin pois kaupungista ja maalle asumaan!

        Vertaat vauvoja kapisiin kirppusäkkeihin? Niin vitun tyypillinen rakinomistaja....


      • Järki käteen
        järkikäteen nannulii kirjoitti:

        kyllä olet fiksu ihminen kun oikein todisteita tahdot koirasi huutamisesta, mitäköhän naapurisi siitä saisivat että keksisivät juttuja koirasi huutamisesta? Ovatko he kenties niin vittuuntuneet sinun naamaasi että tälläisiä haukkumis-juttuja keksivät omasta päästään? No sitä minäkin eli eiköhän se kapinen hurttasi ole oikeasti syypää tähän.

        Aika yleistä että kaltaisesi sossupummit jotka loisivat vain himassa ja saavat pahoja katseita "normaaleilta" ihmisiltä valittavat jos koira edes kerran haukahtaa. Kyllähän se jotenkin pitää kostaa maailmalle se sinun onnettomuutesi. Mene töihin ja tule yhteiskuntakelpoiseksi. Järki käteen ja työhakemuksia täyttämään. Kaltaisesi ihmiset ovat koiran omistajille hyvin tuttua porukkaa. Keksitään mitä vain että saadaan ongelmia ja sitten kun kaikki keinot käytetty ja sinua katsotaan vain kun mitäkin tuulimunaa niin laitellaan sitä rotanmyrkkyä lihapulliin.


      • Paskavauva
        dfdfdefgedfg kirjoitti:

        Vertaat vauvoja kapisiin kirppusäkkeihin? Niin vitun tyypillinen rakinomistaja....

        Vertaa housuunpaskovia läskimakkaroita hienoihin eläimiin :D:D:D


      • koiratvittuun
        Menkää itseenne!!! kirjoitti:

        Kuka sekopää tuota nimim. "Vittuuntuneen" viestiä oikein on miinustellut?? Kirjoittajahan puhuu täyttä asiaa. Miksi ottaa se louskuttaja kerrostaloon jos sitä ei saa pidettyä hiljaisena?! Jatkuva haukunta ja ulvominen on hermoja raastavaa! Tämä miinustelija tuntuu olevan tyypillinen rakinomistaja joka tuijottaa vain omaa napaansa ja nostaa sen piskinsä ihmisten yläpuolelle. Haukunta ei ole hyväksyttävää päivälläkään koska on olemassa myös vuorotyöläisia jotka alkavat aamulla töistä tullessaan nukkumaan ja nukkuvat iltapäivään asti. Sittenhän on nämä mitä komppaamani kirjoittaja jo mainitsikin eli eläkeläiset, kotiäidit jne. Heilläkin on oikeus kotirauhaan siinä missä muillakin. Normaaleja elämän ääniä kuten pyykinpesu koneella, imurointi jne. on tietysti sallittua ja välttämättömiä elämisen suhteen, mutta koirien mölyäminen ei! Sitä hurttaa ei ole kenenkään pakko ottaa siihen taloon eikä sen varsinkaan ole pakko haukkua.

        puhut asiaa!


      • tympääntynyt
        Lena2007 kirjoitti:

        Stadilainen!

        Eiköhän se mene kuule niin päin, että metelin aiheuttajat voisivat muuttaa sinne landelle, jossa saavat sitten riehua mielin määrin kun ei ole naapureita lähimaillakaan. On se kumma, että meidän hyvinkäyttäytyvien ihmisten käsketään aina muuttaa pois kerrostalosta, kun me ei kuulemma "kestetä elämisen ääniä". Käsittääkseni kerrostalossa KAIKKIEN täytyy ottaa muut huomioon?


      • hohhoijaa15
        kdbfiens kirjoitti:

        Jos koira haukkuu lähes joka ääntä myös kotona ollessasi, kannattaisi ehkä kouluttaa koira paremmin. Kaiken mahdollisen haukkuminen tarkoittaa sitä, että koira pelkää, eikä sitä että se vartioisi...

        huoh... Moni rotu on sellainen että se on jalostettu työskentelemään haukkuen, tarkoittaa siis sitä että herkkähaukkuinen koira eikä sillä ole mitään tekemistä pelkääminsen kanssa. Sellaista on myös aika hankala kouluttaa pois.


      • hgfhgfhgfhhh

        Samaa mieltä, että koira ei kuulu kerrostaloon, varsinkaan haukkuva koira. Toisaalta olen myös sitä mieltä, että äänekäs lapsi ei kuulu kerrostaloon. Siitä ei vaan ikävä kyllä voi valittaa kun se lasketaan normaaliksi asumisen ääneksi toisin kuin koiran meluaminen.


      • hauhau How?
        Järki käteen kirjoitti:

        Aika yleistä että kaltaisesi sossupummit jotka loisivat vain himassa ja saavat pahoja katseita "normaaleilta" ihmisiltä valittavat jos koira edes kerran haukahtaa. Kyllähän se jotenkin pitää kostaa maailmalle se sinun onnettomuutesi. Mene töihin ja tule yhteiskuntakelpoiseksi. Järki käteen ja työhakemuksia täyttämään. Kaltaisesi ihmiset ovat koiran omistajille hyvin tuttua porukkaa. Keksitään mitä vain että saadaan ongelmia ja sitten kun kaikki keinot käytetty ja sinua katsotaan vain kun mitäkin tuulimunaa niin laitellaan sitä rotanmyrkkyä lihapulliin.

        Koiranvihaajat on yleensä elämäänsä tympääntyneitä luusereita, usein keski-ikäisiä äijiä, joiden on se oma mitättömyys ( impotenttius) purettava johonkin. Sopiva kohde on viattomat koirat.
        Tälläisena taantuma-aikana, kun ihmisllä ei ole töitä, uhka sen menetyksestä ja rahattomuutta, nämä koiravalitukset lisääntyy. Ei ole munaa tulla sanomaan omistajalle suoraan vaan kaikenlaista lippua lappua ja valitusta poliisille asti ja sitten on ne täyskusipäät, jotka heittelee noita myrkkylihapullia. Semmoisen heittäjän soisi itse kuolevan kovaan kipuun ,yksin.

        Moni ärsyyntyy pikkukakaroiden ränäämisestä, mutta osoittavat sen valituksen kohteensa koiriiin. Se on muka sivistyneempää....


      • myös vittuuntunut
        Menkää itseenne!!! kirjoitti:

        Kuka sekopää tuota nimim. "Vittuuntuneen" viestiä oikein on miinustellut?? Kirjoittajahan puhuu täyttä asiaa. Miksi ottaa se louskuttaja kerrostaloon jos sitä ei saa pidettyä hiljaisena?! Jatkuva haukunta ja ulvominen on hermoja raastavaa! Tämä miinustelija tuntuu olevan tyypillinen rakinomistaja joka tuijottaa vain omaa napaansa ja nostaa sen piskinsä ihmisten yläpuolelle. Haukunta ei ole hyväksyttävää päivälläkään koska on olemassa myös vuorotyöläisia jotka alkavat aamulla töistä tullessaan nukkumaan ja nukkuvat iltapäivään asti. Sittenhän on nämä mitä komppaamani kirjoittaja jo mainitsikin eli eläkeläiset, kotiäidit jne. Heilläkin on oikeus kotirauhaan siinä missä muillakin. Normaaleja elämän ääniä kuten pyykinpesu koneella, imurointi jne. on tietysti sallittua ja välttämättömiä elämisen suhteen, mutta koirien mölyäminen ei! Sitä hurttaa ei ole kenenkään pakko ottaa siihen taloon eikä sen varsinkaan ole pakko haukkua.

        puhut asiaa ja paljon!


      • ei haukku haavaa tee

        kuule.. ..vauvojenkaan äänen käyttöä ette pysty hallitsemaan.. ..yrittäkääpä kieltää.eli täysin mahdoton homma saatikka muuten vaan kiljuvat leikki ikäiset jotka pimpottavat väärää ovi summeria monta kertaa päivässä.Naapurin tehtäväkö se on avata ovet jälkikasvulleenne?Itse asun rivi/kerrostalossa jonka pihapiirissä asuu kymmenkunta koiraa.Oma haukkuu aina kun tulee tuntemattomia vieraita.Yksin nukkuu vain.Ei tommonen muutama haukku kun tulee vieraita noin kaksi kertaa kuussa voi haitata.paremmille ystäville ei hauku ollenkaan


      • ape1

        maailman paras kommentti. Kiitos tästä. Saman ongelman kanssa painitaan.


      • hoitsu
        Järki käteen kirjoitti:

        Aika yleistä että kaltaisesi sossupummit jotka loisivat vain himassa ja saavat pahoja katseita "normaaleilta" ihmisiltä valittavat jos koira edes kerran haukahtaa. Kyllähän se jotenkin pitää kostaa maailmalle se sinun onnettomuutesi. Mene töihin ja tule yhteiskuntakelpoiseksi. Järki käteen ja työhakemuksia täyttämään. Kaltaisesi ihmiset ovat koiran omistajille hyvin tuttua porukkaa. Keksitään mitä vain että saadaan ongelmia ja sitten kun kaikki keinot käytetty ja sinua katsotaan vain kun mitäkin tuulimunaa niin laitellaan sitä rotanmyrkkyä lihapulliin.

        Tämä sosiaalipummi jota häiritsee naapurin koiran kokopäiväinen haukkuminen, on vakituisessa kolmivuorotyössä. Et on ne ihmiset ihan muistakin syistä päivisin kotona kuin vain sossun rahoilla. Ja mua suunnattomasti korpee kun oon yövuoroissa, etten saa päivällä nukkua, ja mun ei kuulu lähteä muualle nukkumaan että naapurin koira haukkuu. Vaan koira pitäisi pitää siellä missä se ei häiritse, eli omakotitalossa. Näilläpä ois vielä sekin mahdollisuus ku on kaksi asuntoa ja mies asuu vakituiseen siellä omakotitalossa ja nainen asuu kummassakin ja lapset täällä kerrostalossa, jossa se koira on puolet ajasta.


      • Tsup.

        Anteeksi vain, mutta puheesi on suoranaista p*skaa... Kerrostalossahan koirat juuri tottuvat ääniin, JOS omistajat ne siihen totuttavat! Ja miten niin ei ole virikkeitä tai aktiviteettejä? Sisälläkö sinä ainoastaan puuhastelet koirasi kanssa? Kyllä koiran pitää osata rauhoittua, vai meinaatko, että omakotitalossa, rivitalossa ym. koirat saavat meuhkata niin paljon kuin haluavat? Ei vissiin käynyt edes mielessä, että se on koulutuksesta kiinni. Tai nythän sinä varmaan sanot, että sitä sinä olet koko ajan tarkoittanut. Paskanmarjat. Asun kerrostalossa, omistan koiran. ei hauku. Ystäväni asuu kerrostalossa, ei hauku koira. Kolmaskin ystäväni asuu kerrostalossa, omistaa kumppaninsa kanssa apauttirallaa 10 koiraa, eivät hauku! Ja monet muutkin ystääväni asuvat kerrostalossa ja omistavat koiran tai useamman ja kappas! Eivät hauku! Mistä johtuu? Koirat on totutettu ääniin, eikä niistä ole tehty isoa asiaa, jos joku on esim. ovella pimpottamassa kelloa. Koirat saavat myös paljon liikuntaa, heidän kanssa treenataan eri lajeja mistä kukin omistaja pitää, joten kerrotko vielä, miten koiralla on huonot oltavat kerrostalossa? Koska jos menet siihen, että kaikki omistajat eivät ulkoiluta koiriaan tai eivät välitä haukkumisesta, en hyväksy vastausta koska samanlaisiahan omistajia on myös rivi- ja omakotitaloissa. Ja ihan vain huomautuksena, monet ei-koiralliset ihmiset haukututtavat ITSE koiria käytävällä oven läpi, jotta saisi hallaa aikaan. Ja monet vielä valehtelevat, että koira on haukkunut. Vastaustasi mielenkiinnolla odotellessa!


      • Tsup.
        Tsup. kirjoitti:

        Anteeksi vain, mutta puheesi on suoranaista p*skaa... Kerrostalossahan koirat juuri tottuvat ääniin, JOS omistajat ne siihen totuttavat! Ja miten niin ei ole virikkeitä tai aktiviteettejä? Sisälläkö sinä ainoastaan puuhastelet koirasi kanssa? Kyllä koiran pitää osata rauhoittua, vai meinaatko, että omakotitalossa, rivitalossa ym. koirat saavat meuhkata niin paljon kuin haluavat? Ei vissiin käynyt edes mielessä, että se on koulutuksesta kiinni. Tai nythän sinä varmaan sanot, että sitä sinä olet koko ajan tarkoittanut. Paskanmarjat. Asun kerrostalossa, omistan koiran. ei hauku. Ystäväni asuu kerrostalossa, ei hauku koira. Kolmaskin ystäväni asuu kerrostalossa, omistaa kumppaninsa kanssa apauttirallaa 10 koiraa, eivät hauku! Ja monet muutkin ystääväni asuvat kerrostalossa ja omistavat koiran tai useamman ja kappas! Eivät hauku! Mistä johtuu? Koirat on totutettu ääniin, eikä niistä ole tehty isoa asiaa, jos joku on esim. ovella pimpottamassa kelloa. Koirat saavat myös paljon liikuntaa, heidän kanssa treenataan eri lajeja mistä kukin omistaja pitää, joten kerrotko vielä, miten koiralla on huonot oltavat kerrostalossa? Koska jos menet siihen, että kaikki omistajat eivät ulkoiluta koiriaan tai eivät välitä haukkumisesta, en hyväksy vastausta koska samanlaisiahan omistajia on myös rivi- ja omakotitaloissa. Ja ihan vain huomautuksena, monet ei-koiralliset ihmiset haukututtavat ITSE koiria käytävällä oven läpi, jotta saisi hallaa aikaan. Ja monet vielä valehtelevat, että koira on haukkunut. Vastaustasi mielenkiinnolla odotellessa!

        Pomppasi näköjään näinkin alas mutta tämä oli tarkoitettu henkilölle "Vittuuntunut"


      • Anonyymi
        melu kirjoitti:

        En halua lannistaa, mutta haukkumisen pois saaminen voi olla yllättävänkin vaikeaa. Kaikkien menetelmien ja dap-vekottimien jälkeen meillä on nyt kuonopanta, sellainen "kankainen". Nyt toivon jo kovasti hiljaisia päiviä sekä minulle että muille ja aika hyvältä näyttää :)
        Asutteko vuokralla? Lakipykälistä en sen paremmin tiedä, mutta käsittääkseni tuo meluhaitta voi johtaa häätönkin. Korjatkaa jos olen väärässä.
        Miten omistusasunnossa, kuinka pitkälle voidaan mennä? Siis että voidaanko siitä häätää yms?

        Koira haukkuu luonnostaan,mulla on ollut samojedin koiria ja labbis.ei ne samojedit haukkunut kun joskus muutaman kerran kun ne pyysi jotain.sama oli labbbis kun mentiin ulos se pari kertaa haukahti. Sitten on sellaisia haukku herkkiä koiria niin kuin suomen pystykorva ja mäyräkoira. Kerrostaloon kannattaa ottaa joku hillitty haukkuja rotu.kun koira haukkuu tunti tolkulla siltä puuuttuu jotain tai seon turhautunut.


      • Anonyymi
        hemuli76 kirjoitti:

        Ymmärrän tuon harmistuksesi. Mua ärsyttää myös se, että ihmiset ei osaa asiallisesti vastata, kuten tuolla edellä joillain oli.

        Mulla itelläni on 2 koiraa ja asun luhtitalossa. Oman koirani haukkuminen ilmeni niin, että joku ihana naapuri oli laittanut vain rappukäytävään kiukkuisen lapun ja sanonut, että täällä jonkun koira haukkuu. Ei siis ollut selvittänyt kenen koira, mutta siihen tulokseen tulin, että mun toista koiraa kai tarkoitti. Tosin täällä haukkuu myös yksi pikkukoira ja ulvoo aina ajoittain hetken aikaa.

        Omani haukkumisen sain selville videoimalla noita. Seinänaapuriltakin kysyin niin meillä oli kuulemma 2 päivää haukuttu. Mä otin ammattikouluttajaan yhteyttä http://www.koirakoulukiti.palvelee.fi/ ja koulutuksen tukena käytin myös aboistop sitruunapantaa ja käytän sitä vieläkin. Panta rauhoittaa tuon koiran todella tehokkaasti ja nykyään meillä ollaan siis hiljaa. Pannasta ei ole yhtään kulunut ainetta koko sinä aikana, kun se on tuon kaulassa. Myös naapurit ovat sanoneet, että meillä ollaan hiljaa. Myös protestikakkiminen loppui noiden koulutusohjeiden myötä, jotka Kitiskalta sain.

        Älä siis ole huolissasi, tuohon ongelmaan on olemassa apu :) ! Ota rohkeesti vain kouluttajaan yhteyttä! Ite huristelimme Kirsin luo kymmenien kilometrien päästä ja nuo pari reissua mitä jouduimme tekemään olivat kyllä hintansa väärtejä!

        Tunnen ammattikouluttajat, jonka omat koirat ovat häiriintyneitä:
        eroahdistusta jne Tosin ammattikouluttaja taitaa olla rouvan oma
        keksintö.


      • Anonyymi
        Nanna kirjoitti:

        Tämä on juuri se reaktio, jota pelkäsin. En kiellä, että koiramme ei voisi haukkua poissaollessamme, mutta tahdon siitä todisteita. Olen pyytänyt henkilöä joka häiriötä kokee keräämään haukkuma-aikoja ylös jotta voin vertailla niitä omiin tutkimustuloksiini. Se kertoo minulle tiedon siitä, haukkuuko koiramme silloin kun olemme poissa vai aiheutammeko häiriön leikeillämme yms. elämällämme... Koska ymmärrän tilanteen vakavuuden ja oikeasti haluan selvittää haitan, tartuin toimeen jo heti valitukset saatuani. Tahdon vain tietää oman selustani ja onhan vielä hyvin mahdollista se, ettei koiramme ole tuon melun aiheuttaja, sillä olemme asuneet tässä nyt kolme kuukautta ja saimme valituksen kahdesta koirasta ja vuosia jatkuneesta koiraongelmasta... (meilä on vain yksi koira...)

        Laita puhelimesta ääninauhuri päälle.
        Näin minä olen tehnyt ja todennut,että Unni haukkuu vain rapussa tapahtuvaan ääniin.
        Tänään sain isännöitsijältä viestin,että tullut valituksia jatkuvasta kovaäänisestä haukkumisesta.
        Äänitallenteet poissa ollessani kertovat ihan muuta.
        Koirani on yksin satunnaisina päivinä korkeintaan 4 tuntia.
        Silloin voi tallenteesta todeta haukkumäärien korkeintaan olevan yht.parin minuutin luokkaa.
        Tämäkö on sitä jatkuvaa kovaäänistä haukuntaa.
        Nyt harkitsen toimenpiteitä valituksen tekijää kohtaan.


      • Anonyymi
        vittuuntunut kirjoitti:

        ystäväni kerrostaloboxissa naapurin koirat ulvovat ja haukkuvat aamusta iltaan, jopa 12 tuntia lähes yhteen putkeen, vain muutamia minuutteja ehkä taukoa. REpikää siitä. Eihän ne omistajan läsnäollessa hauku, mutta harvapa edes käsittää kuinka paljon yksinollessaan, tai monet itsekeskeiset omistajat eivät edes halua uskoa tai myöntää sitä. "Eihän meidän koirat, nyt juuri koskaan hauku, en minä ainakaan ole kuullut" dsiisus miten tyhmiä!!!

        ENEMPI ROUVA HYVÄ VITUTTAA TEIDÄN SEKSIHUUDOT,OKSETTAA ULVOVA ROUVA.


    • siri

      hei!
      sanoit etta ette halua turvautua "kemiallisiin" ratkaisuihin. Kannattaa varmaan kuitenkin hoitaa asia ennen kun tulee haato. Meilla toimi aikuiselle koiralle sitruunapanta, eika siita oikeasti ole koiralle haittaa. nauhoitin tapahtumia ja yhden haukun jalkeen ei kuulunut pihaustakaan. Nyt ollaan paasty niin pitkalle ettei pantaa enaa tarvita. onko koiranne haukkunut aikaisemmin?? meilla konsertin aloitti uusi rytmi.

    • Emma

      Jos sitruunapanta ja D.A.P. ei kiinnosta, niin oletko kokeillut jättää koiralle tekemistä kun lähdet kotoa. Meillä toimi se että laittoi herkkuja puuhapalloon ja antoi sen kun lähti kotoa. Koira jäi tyytyväisenä peuhaamaan sen kanssa, kun oli saanut herkut syötyä niin oli sen jälkeen väsynyt "rankasta aivotyöskentelystä" ja kävi nukkumaan. Nukkui yleensä tyytyväisenä siihen asti kun tuli kotiin. Tässä on huomattava se, että toimii parhaiten, jos koira on perso ruualle ja sitten se tärkein. Puuhapallo nameineen annetaan koiralle vaan silloin kun ei itse olla kotona. Kun tulet kotiin niin pallo pois ja piiloon. Muuten ei ole mitään spesiaalia.

      Tärkeää on myös se että lähdöstä ei tehdä mitään numeroa, kasvattaa vaan eroahditusta. Jos haukkuminen on protestia uutta kotia kohtaan, niin tod.näk. joudut turvautumaan sitruunapantaan (Aboistop). Niitä voi vuokrata ja kokeilla ensin et miten toimii saatavilla eläinkaupoissa. Riippuu koirasta. Sit on tietty D.A.P. joka erittää rauhoittavia feromoneja, ei sekään takuuvarmasti toimi. Niitä ei tietääkseni saa vuokralle kokeiltavaksi (ellei sitten joku yksityinen henkilö vuokraa/lainaa) ja niitä myydään ainakin apteekeissa. Molempiin on saatavilla täyttöpulloja, et ei ole kertakäyttöisiä.

      Fiksusti tehty et pyrit selvittämään ensin, et onko varmasti sun koira. Naapureihin kannattaa olla hyvissä väleissä, et saat aikaa tehdä asioille jotain, etteivät heti ole valittamassa isännöitsijälle. Kun häätö on mahdollinen koiran haukkumisesta. Itse tein naapurin kanssa yhteistyötä kun etsittiin ratkaisua ongelmaan. Kerroin aina et nyt on sellainen ja sellainen kokeilu menossa ja pyysin kertomaan et onko hiljaisempaa. Toimi hyvin löydettiin keino ja nyt ollaan molemmat tyytyväisiä tilanteeseen.

    • on myöskin

      Toi on oikeesti kamalaa, kun pitää jännittää haukkuuko koira, kehtaako suunnilleen tervehtiä enää naapureita.

      Tuskaa ei todellakaan helota tuollaiset kommentit mitä eka kirjottaja kirjotteli (ihmettelen vaan mitä tuollainen koiravihaaja tekee täällä palstalla, mutta huvinsa kullakin)

      Minulla on kokemusta 2vuoden ajalta koiran eroahdistuksen hoidosta (eikä tarvii kenenkään nyt kommentoida, että mikä ihmeen eroahdistus ja minä en ymmärrä??!!!)

      Meillä viimeisenä keinona on nyt otetttu käyttöön häkki, ja clomicalm lääkitys.

      Jos koira tosiaan vaan louskuttaa sisällä niin suosittelen sitruunapantaa, se on tehonnut monille. Niitä saa vuokralle eläinliikkeistä, kokoeile ihmeessä!

      Lisäksi on olemassa yksi käräjäoikeuden ennakkopäätös mikä on häiritsevää koiran haukkumista: eli jos koiran yhteensä haukkuma aika päivällä on alle 2 tuntia niin ei ole vielä häiritsevää.

      Kannattaa myös lukea ihan koirakouluskirjoja.

      Ymmärrän täysin vuorotyöläisiä jotka yrittää nukkua päivällä, ei ole kivaa jos vieressä koira louskuttaa. Eikä se ole kivaa koirallekaan.

      Toivottavasti saatte ongelman hoidettua, ja että maailmaan mahtuisi vähän enemmän suvaitsevaisuutta.

      Hyvää Joulun alusaikaa Nannalle&koirulille..

    • rotsu

      Entisenä kerrostaloasujana voin sanoa, että seinänaapurin rotikka oli hiljaa kokopäivän ja parin rappusen mopsi räkytti kokopäivän.mikä ottaa todella hermoon.Itse en ottaisi kerrostaloon koiraa just näiden hankaluuksien kautta.maailmaan mahtuu kaikenlaista urveltajaa nyt ja tuleivaisuudessa.Nyt oomma omakotitalossa ja sisällä kaks koiraa eikä ole naapuri hankaluuksia...Mutta kukin tamplaa tyylillään.Ei ole kiva saada häätöä haukunnan takia mutta ei ole myöskään kiva yrittää yötyöläisenä nukkua haukkuvan naapurikoiran kanssa....

      • lisää...

        Jos teillä on kotona tietokone, jossa on mikrofoni (useimmissa kai nykyään on sisäänasennettu sellainen), netistä saa ladattua ilmaisen, 2h-kokeiluversion ohjelmasta nimeltä KiddyGuard. Seuraa metelitasoa muutaman sekunnin välein ja nauhoittaa tietyn kynnyksen ylittävät äänet, eli näet heti kotiin tullessasi, onko koira haukkunut yksin ollessaan, kuinka paljon jne. Ohjelmaan voit myös äänittää käskyjä / rauhoittavia viestejä, jotka ohjelma soittaa tietyn, itsesäädettävän metelitason ylittyessä. Suosittelen lämpimästi; rajoittamaton versiokaan ei ole kallis ja meillä saatiin koiran ulvominen karsittua ohjelman avulla kokonaan. :) http://business.fortunecity.com/all/164/products/kiddyguard/


      • salanami
        lisää... kirjoitti:

        Jos teillä on kotona tietokone, jossa on mikrofoni (useimmissa kai nykyään on sisäänasennettu sellainen), netistä saa ladattua ilmaisen, 2h-kokeiluversion ohjelmasta nimeltä KiddyGuard. Seuraa metelitasoa muutaman sekunnin välein ja nauhoittaa tietyn kynnyksen ylittävät äänet, eli näet heti kotiin tullessasi, onko koira haukkunut yksin ollessaan, kuinka paljon jne. Ohjelmaan voit myös äänittää käskyjä / rauhoittavia viestejä, jotka ohjelma soittaa tietyn, itsesäädettävän metelitason ylittyessä. Suosittelen lämpimästi; rajoittamaton versiokaan ei ole kallis ja meillä saatiin koiran ulvominen karsittua ohjelman avulla kokonaan. :) http://business.fortunecity.com/all/164/products/kiddyguard/

        on ilmainen ja siinä on mahdollisuus nauhoittaa vain silloin kun ääni ylittää annetun kynnyksen

        http://audacity.sourceforge.net/?lang=fi


      • ei haukku haavaa tee

        Itse oon asunut omakotitalo alueella ja aina kun kulkee koirallisen talon ohi niin alkaa hirveä räkyttäminen ja pihalla kiinni olevat räkyttävät myös ohi kulkeville.. ..se on ihan sama onko kerrostalo vai omakotitalo jos naapuri asuu lähellä.. ..kyllä kuuluu.


    • MOT 1

      Koira haukkuu monesti yksinollessaan .Sitruunapannasta yms. naapurit pitävät ! Tai... Ei kerrostaloon oikein sovellu mitkään eläimet , kissakaan allergioiden takia . Maaseutu on hyvä vaihtoehto . Yksi päivä haukkumista on liikaa . Räks räks räks tunnista toiseen . . . sietämätöntä !

      • juicy

        Hei te jotka valitatte koiran haukkumisetsa, nii muuttakaa maalle!!! keroostalossa ei oli IKINÄ hiljaista, jos olet kerrostaloon muuttanut, ni koita kestä meteliä aamu kuudesta ilta kymmeneen!!!


      • sietämätöntä
        juicy kirjoitti:

        Hei te jotka valitatte koiran haukkumisetsa, nii muuttakaa maalle!!! keroostalossa ei oli IKINÄ hiljaista, jos olet kerrostaloon muuttanut, ni koita kestä meteliä aamu kuudesta ilta kymmeneen!!!

        Ei pidä paikkansa! Meidän kerrostalossa on todella hiljaa, paitsi, että naapurin koira haukkuu aina aamuviideltä (!), kun lehti tulee. Yöaikaan kerrostalossa pitää olla hiljaa ja aion tehdä valituksen.


      • Kauko Kauko
        juicy kirjoitti:

        Hei te jotka valitatte koiran haukkumisetsa, nii muuttakaa maalle!!! keroostalossa ei oli IKINÄ hiljaista, jos olet kerrostaloon muuttanut, ni koita kestä meteliä aamu kuudesta ilta kymmeneen!!!

        Valittajat olet sinä, ei se joka puuttuu häiriöön. Maalle ei muuta se joka on oikeutettu kotirauhaan. Maasta muuttaa se joka ei kunnioita maan lakeja.

        Ja huitsin nevadaan painukoon se joka ei ota huomioon muita ihmisiä.


      • Kauko Kauko
        juicy kirjoitti:

        Hei te jotka valitatte koiran haukkumisetsa, nii muuttakaa maalle!!! keroostalossa ei oli IKINÄ hiljaista, jos olet kerrostaloon muuttanut, ni koita kestä meteliä aamu kuudesta ilta kymmeneen!!!

        On se erikoinen valittamisen aihe kun toiset haluavat kunnioittaa lakeja. Häirikön varmin tunnusmerkki. Ei siedä lakeja.


      • come_on
        juicy kirjoitti:

        Hei te jotka valitatte koiran haukkumisetsa, nii muuttakaa maalle!!! keroostalossa ei oli IKINÄ hiljaista, jos olet kerrostaloon muuttanut, ni koita kestä meteliä aamu kuudesta ilta kymmeneen!!!

        NIIN TAI SITTEN MUUTTAKKAA MAALLE KOIRIENNE KANSSA! PAREMPI KOIRILLE, JA MEILLE MUILLE! JOKAISEN TULISI OTTAA _VASTUU OMASTA LEMMIKISTÄ, JA VASTUUSEEN KUULUU KYLLÄ PITÄÄ NE HILJAISENA! (PIDÄN KOIRISTA; MUTTA EN NAAPURIN RÄKSYTTÄVÄSTÄ KOIRASTA JOKA TÄLLÄKIN HETKELLÄ KUULEMAN PERUSTEELLA ON YKSIN, EIKÄ AUTA EES KORVATULPAT). GROW UP JA KANTAKAA VASTUUNNE!!!!!!!!!


      • tympääntynyt
        juicy kirjoitti:

        Hei te jotka valitatte koiran haukkumisetsa, nii muuttakaa maalle!!! keroostalossa ei oli IKINÄ hiljaista, jos olet kerrostaloon muuttanut, ni koita kestä meteliä aamu kuudesta ilta kymmeneen!!!

        "Muuttakaa maalle"... hohhoijaa taas. Meinaatko, että me häiriötä aiheuttamattomat, muut huomioon ottavat ihmiset muuttaisimme maalle ja jättäisimme itsekeskeiset häiriköt valtamaan kerrostalot.

        Eikä se meteli iltakymmeneltä lopu, ei ainakaan meidän talossa.


      • ape1
        tympääntynyt kirjoitti:

        "Muuttakaa maalle"... hohhoijaa taas. Meinaatko, että me häiriötä aiheuttamattomat, muut huomioon ottavat ihmiset muuttaisimme maalle ja jättäisimme itsekeskeiset häiriköt valtamaan kerrostalot.

        Eikä se meteli iltakymmeneltä lopu, ei ainakaan meidän talossa.

        vittu tänne maallekkaa tartte kaikki räksyttäjiä tuoda. Täällä saa aika äkkiä piskit lyijymyrkytyksen


      • Anonyymi
        ape1 kirjoitti:

        vittu tänne maallekkaa tartte kaikki räksyttäjiä tuoda. Täällä saa aika äkkiä piskit lyijymyrkytyksen

        PERÄKAMMARIN VITUN LUUSERI,ET IKINÄ AKKAA SAA,


    • Koiran omistaja

      Itselläni naapuri valitti, että koirani haukkuu. muutaman päivän ajan nauhoittelin asunnon ääniä ja mitään ei kuulunut...

      Naapuri alkoi muutaman viikon kuluttua taas asiasta valittaa, minä taas nauhoitin ääniä. Koirani tosiaan haukkui niillä nauhoilla paljon, ainoa juttu oli että ennen haukuntaa soi joka kerran ovikello.

      Pyysin naapuriani ystävällisesti lopettamaan ovikellon soittelun päivisin ja kas kummaa kun haukunta loppui.

      • Mitä opimme tästä?

        Sen, että kannattaa kouluttaa naapuria xD


    • nauhoittamaan

      Ladatkaa tämä http://audacity.sourceforge.net/ tietokoneellenne ja jättäkää nauhoittamaan, kun lähdette kotoa. Näin itse voitte tutkia, miten paljon koira haukkuu päivällä. On kätevä ohjelma.

      Sitruunapanta on myös oiva keksintö. Jos koira kärsii eroahdistuksesta, kannattaa sitä hoitaa, mutta voi sitä hoitaa myös sitruunapanta päällä. Kannattaa kokeilla myös Serene Um:ää, joka ei ole lääke vaan vitamiinivalmiste: http://www.biofarm.fi/content/view/116/lang,fi/

      Varmasti koira saa haukahdella päiväsaikaan, mutta jos se haukkuu tuntitolkulla yhteen menoon, ei se ole oikein muita asukkaita kohtaan.

      Tsemppiä!

    • Kuuntelen koiraani

      Jan Fennellin kirja kuuntelen koiraani kannattaa hommata, jos koiran kanssa on jotain ongelmia. Siinä on hyviä ohjeita ja johtajuudesta paljon asiaa. Täällä siitä myös: http://www.vaasankoirakoulu.com/26

      Johtajuusaseman poistaminen koiralta voi lopettaa myös eroahdistuksen.

    • Andyt

      Hei,

      jos asutte vuokralla, teidän vuokrasopimustanne ei voida sillä perusteella irtisanoa. Jos omistatte asunnon ja haukkuminen tapahtuu päiväsaikaan eikä esim klo 23,00 jälkeen, ei teitä silloinkaan voida ns. heittää pihalle. Kannattaa esimerkiksi tehdä niin, että kun lähtee uko-ovesta, lähtee esim. töihin hieman aikaisemmin ja palaa oven taakse ensin n. 5 - 10 min. päästä ja kuuntelee, haukkuuko oma koira ja miten paljon ? vai naapurin vai itse asiassa joku joka vain ei periaatteessa pidä äänistä???

      Kun oma koirani muutti meille asumaan kerrostaloon, menin ruokatunnilla kuuntelemaan oven taakse haukkuiko koirani, ei haukkunut, vain naapurin koira. Vaikka ei kukaan vielä ollut asiasta mihinkään valittanut ja järjestyssäännöt ovat yleensä kaikkien rappujen käytävillä ja siellä on hiljaisuus, milloin alkaa ja milloin loppuu.

      Olen koko ikäni asunut kerrostalossa Helsingissä ja olen todennut, että se ihminen, joka ei kestä ja/tai halua kuulla elämän ääniä, voi muutta landelle takaisin. Ne jotka ovat ikänsä asuneet kerrostalossa osaavat lasten, aikuisten ja eläimien-elämän äänet kyllä suodattaa. EHkäpä talossasi asuu jokin "herkkä korvainen"naapuri ?

      Eroahdistusta voit myös helpottaa harjoittamalla koiraasi, olen ensin pari minuuttia oven ulkopuolella, toista ja pidennät aikaa, niin että seuraavan kahden viikon aikana olet esim. 20 minuuttia jne (muista herkkupalat)...myös pääkaupunkiseudulla on muutamia erittäin hyviä koiran kouluttajia ja jäsenyhdistyksiä, jotka taatusti auttavat koiraasi ja perhettäsi.

      • Hauku vaan, mitä väl

        Johtuuko se rodusta? Kohtelusta?

        Minua koirat, naapureiden bilettäminen, huutaminen, laulaminen, soittaminen tms. ei häiritse ollenkaan, jos ääni ei kuulu meille suurella volyymilla. Moni tuntuu ajattelevan, että päiväsaikaan ei melulla ole väliä. Kyllä sillä on. Esim. pienten lasten vanhemmille, jotka yrittävät nukuttaa herkästi herääviä/huonosti nukahtavia lapsiaan. Tai ihmisille, jotka yrittävät repiä elannon työskentelemällä kotona, kuten minä. Jostakin syystä sellainen mahdoton räksytys häiritsee työhön keskittymistä todella paljon. Meidän seinänaapurillamme ja alakerran naapurillamme on molemmilla kaksi koiraa. En tiedä rotua. Haukkuminen tuntuu olevan niille suosituinta hupia. Yläkerrassa on myös koira, samoin muutamalla muulla tässä rapussa, mutta ne eivät hauku. Ongelman ratkaisisi parempi äänieristys. Valitettavasti siihen ei haluta satsata. Silloin saisi soittaa, katsella telkkaria ja haukuttaa koiraan toisia häiritsemättä. Jos toisten häiritsemisestä nyt välittää.

        Jostakin syystä ratikoiden kolistelu, autojen kaasuttelu ja lasten ajoittainen huutelu tai nauru ei häiritse. Haukkumisessa rasittavinta on ehkä sen pitkä, pitkä kesto ja mahtava volyymi, päihittää ratikat mennen tullen, jopa ne kovaäänisimmät.


    • hoidosta
    • 5+15+2

      Taloyhtiön hallituksen jäsenenä olen muutaman kerran joutunut puuttumaan koirien häiritsevään haukkumiseen. Yleensä niistä selvitään sopuratkaisuihin, yhtään irtisanomista ei yhtiössämme ole tullut vastaan näiden 15 v. aikana. Valituksia kyllä vuosittain.
      Minä olen kehoittanut koiranomistajaa laittamaan videovalvonnan päivänajaksi, näin on saatu turhat valitukset karsittua pois. Jos se koira haukkuu muutaman minuutin, ei siitä mielestäni voi valittaa.
      Joskus on ollut vaikea haukku, joka haukkuu kaikki 8-9 tuntia, jonka omistaja on pois.
      Silloin asiaan puututaan. Yleensä koira omistajineen lähtee koulutukseen. Niistä on hyvät kokemukset.
      Joku on hankkinut tuon D.A.P haihduttimen, ja haukkuminen on loppunut.
      Koirasi on nuori ja oppii varmasti myös tuon yksinolon, hyvä, että olette alkaneet koulutuksen, kerro se myös näille valittajille, se rauhoittaa heitä.
      Minä sinuna selvittäisin tuon, mitä koira puuhaa kotona, kun olette pois.
      Oletko omassa osakkeessa, vai vuokralla? Vuokrananjien suhtauminen näihin valituksiin on vähän nuiva.
      He eivät välttämättä kuuntele näitä valituksia pitkään, vaan saattavat irtisanoa asukkaan, vedoten lemmikkeihin ja niiden käyttäytymiseen osakkeessa.
      Toivon, että tilanne laukeaa ilman isompia riitoja, ette te ole ainoita, koirista riittää valittamista ihan jokapuolella ja asuu sitten kerros,-rivi,- tai omakotitalossa, sama juttu.

      • Efedrine

        Ihan tiedoksi Teille kaikille, että Suomen Korkeimman Oikeuden antaman ennakkopäätöksen mukaisesti koiran haukkumista ei voida tulkita järjestyssäännöissä mainituksi häiritseväksi elämäksi taikka sitä ei voida tulkita lemmikin häiritseväksi käyttäytymiseksi ennen kuin koiran haukunta on kestoltaan jatkunut yhtäjaksoisesti yli 4 tuntia.

        Aika raisuhan tuo aika on ja myönnän, että totta kai asiaan tulisi puuttua jo aiemmin (Naapurisovun kannalta mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti), mutta koiran yksittäisiä haukkumisia satunnaisesti kun ei vain aina vaan saa pois.

        Itsellämme myös tämä satunnainen haukunta on poistunut sitruunapantojen myötä, mutta saammekin naapureilta valituksia siitä että koiramme kävelevät asunnossa päivisin ja pentu saattaa jopa leikkiä muutaman hetken. Ovat kuulemma keräämässä oikein adressia asukkaiden kesken, jotta meidät saataisiin pois yhtiöstä, joka ei toki tule onnistumaan koska isännöitsijä ja poliisi kävivät tilannetta jo täällä rauhoittelemassa ja ilmoittamassa, että jos tilanne ei rauhoitu niin meillä on oikeus nostaa syyte kotirauhan häirinnästä ja kunnian loukkauksesta. (Tulee vielä menemään helposti lävitse).

        Jos yhtiön järjestyssäännöt / taloyhtiö sallii lemmikit, ei koiran (koirien) normaalin käytöksen mukaiseen käyttytymiseen pystytä puuttumaan muuten kuin 100% osakkaiden / asukkaiden äänten enemmistöllä järjestyssääntöä muuttamalla kieltämään lemmikit.


      • viheri
        Efedrine kirjoitti:

        Ihan tiedoksi Teille kaikille, että Suomen Korkeimman Oikeuden antaman ennakkopäätöksen mukaisesti koiran haukkumista ei voida tulkita järjestyssäännöissä mainituksi häiritseväksi elämäksi taikka sitä ei voida tulkita lemmikin häiritseväksi käyttäytymiseksi ennen kuin koiran haukunta on kestoltaan jatkunut yhtäjaksoisesti yli 4 tuntia.

        Aika raisuhan tuo aika on ja myönnän, että totta kai asiaan tulisi puuttua jo aiemmin (Naapurisovun kannalta mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti), mutta koiran yksittäisiä haukkumisia satunnaisesti kun ei vain aina vaan saa pois.

        Itsellämme myös tämä satunnainen haukunta on poistunut sitruunapantojen myötä, mutta saammekin naapureilta valituksia siitä että koiramme kävelevät asunnossa päivisin ja pentu saattaa jopa leikkiä muutaman hetken. Ovat kuulemma keräämässä oikein adressia asukkaiden kesken, jotta meidät saataisiin pois yhtiöstä, joka ei toki tule onnistumaan koska isännöitsijä ja poliisi kävivät tilannetta jo täällä rauhoittelemassa ja ilmoittamassa, että jos tilanne ei rauhoitu niin meillä on oikeus nostaa syyte kotirauhan häirinnästä ja kunnian loukkauksesta. (Tulee vielä menemään helposti lävitse).

        Jos yhtiön järjestyssäännöt / taloyhtiö sallii lemmikit, ei koiran (koirien) normaalin käytöksen mukaiseen käyttytymiseen pystytä puuttumaan muuten kuin 100% osakkaiden / asukkaiden äänten enemmistöllä järjestyssääntöä muuttamalla kieltämään lemmikit.

        Meille kävi myös silleen, että postilaatikostamme ilmeistyi taloyhtiöltä kirjallinen valitus koirien haukunnasta. Ennen tätä kirjettä rappuun oli tullut lappu yleisesti muistutuksena, että koirat eivät saa haukunnalla häiritä muita asukkaita päivälläkään. Laitoin rappuun ystävällisen kirjeen naapureille ja kyelyn häiritsevätkö koiramme haukunnalla teitä, koska emme itse tätä tienneet. Toivoin heidän kertovan minulle vaikka kirjeellä millaista koirien häirintä on, jos ei uskalla tulla ovelle kertomaan. Yhtään kommenttia ei kuulunut, ainoastaa seinänaapurimme kirjoitti, ettei koirat ole häntä häirinneet. No kuitenkin hetkenpäästä tuo kirjallinen varoitus tuli. Olin hyvin pettynyt, että kiitos vain naapurit. Ei me tahallamme koiriamme haukuta, olisimme puuttuneet heti ongelmaan, jos joku olisi asiasta vihjaissut, mutta ei.

        No laitoinkin sitten kännykkäni nauhoittamaan koirien yksin oloa... Joo nauhuri kesti vain 45min, ja yllätyksekseni ja kauhukseni toinen nuorempi koiristamme noin 10 min lähtömme jälkeen alkoi haukkumaan aivan hillittömästi koko 45 min ajan vain muutaman lyhyen tauon pitäen. Puutuimme asiaan heti ja otimme sitruuna pannan käyttöön...


        Tämän halusin kertoa siksi, että ihmettelen miksi naapurit ei voi ystävällisesti kertoa, jos koirat häiritsee, vaikka ystävällisen kyselyn laitoin. He kuuntelivat mielummin muutaman kuukauden tuota haukuntaa ja valittivat taloyhtiöön, jolloin sieltä vasta tuli varoitus...joka minua harmittaa sunnattomasti... Olisin puuttunut asiaan jo aikaisemmin jos olisin tiennyt.. Että paskat haistatan naapureille!

        Hyvää kevättä kaikille lukijoille.


      • naapureiden vihaaja
        viheri kirjoitti:

        Meille kävi myös silleen, että postilaatikostamme ilmeistyi taloyhtiöltä kirjallinen valitus koirien haukunnasta. Ennen tätä kirjettä rappuun oli tullut lappu yleisesti muistutuksena, että koirat eivät saa haukunnalla häiritä muita asukkaita päivälläkään. Laitoin rappuun ystävällisen kirjeen naapureille ja kyelyn häiritsevätkö koiramme haukunnalla teitä, koska emme itse tätä tienneet. Toivoin heidän kertovan minulle vaikka kirjeellä millaista koirien häirintä on, jos ei uskalla tulla ovelle kertomaan. Yhtään kommenttia ei kuulunut, ainoastaa seinänaapurimme kirjoitti, ettei koirat ole häntä häirinneet. No kuitenkin hetkenpäästä tuo kirjallinen varoitus tuli. Olin hyvin pettynyt, että kiitos vain naapurit. Ei me tahallamme koiriamme haukuta, olisimme puuttuneet heti ongelmaan, jos joku olisi asiasta vihjaissut, mutta ei.

        No laitoinkin sitten kännykkäni nauhoittamaan koirien yksin oloa... Joo nauhuri kesti vain 45min, ja yllätyksekseni ja kauhukseni toinen nuorempi koiristamme noin 10 min lähtömme jälkeen alkoi haukkumaan aivan hillittömästi koko 45 min ajan vain muutaman lyhyen tauon pitäen. Puutuimme asiaan heti ja otimme sitruuna pannan käyttöön...


        Tämän halusin kertoa siksi, että ihmettelen miksi naapurit ei voi ystävällisesti kertoa, jos koirat häiritsee, vaikka ystävällisen kyselyn laitoin. He kuuntelivat mielummin muutaman kuukauden tuota haukuntaa ja valittivat taloyhtiöön, jolloin sieltä vasta tuli varoitus...joka minua harmittaa sunnattomasti... Olisin puuttunut asiaan jo aikaisemmin jos olisin tiennyt.. Että paskat haistatan naapureille!

        Hyvää kevättä kaikille lukijoille.

        No sen takia naapurit ei kai kehtaa mitään sanoa, kun meillä käynyt jopaa niin että naapureiden takia koira alkanut haukkua, he kun ovat fiksuina aikuisina käyneet rämpyttämässsä postiluukkua ja hutelemassa siitä sisälle..että te koiran vihaajat voitte ihan itseenne mennä ja olla valittamatta jos te kuipäät itse aiheutatte toisten koirien haukkumisen!!! Ja ilmeisesti nämä ihmiset ovat niin super ihmisiä että opettavat lapsensakin yhdessä tunnissa kävelemään ja ajamaan polkupyörällä ja puhumaan, kun luulevat koirien omistajien pystyvän tunnissa kitkemään huono tavan pois!! No toivon kuitenkin että keksin tulevaisuudessa jonkun tavan millä saan koirani haukkumisen pois, kun sitruunapantakaan ei auta..


      • esim.
        naapureiden vihaaja kirjoitti:

        No sen takia naapurit ei kai kehtaa mitään sanoa, kun meillä käynyt jopaa niin että naapureiden takia koira alkanut haukkua, he kun ovat fiksuina aikuisina käyneet rämpyttämässsä postiluukkua ja hutelemassa siitä sisälle..että te koiran vihaajat voitte ihan itseenne mennä ja olla valittamatta jos te kuipäät itse aiheutatte toisten koirien haukkumisen!!! Ja ilmeisesti nämä ihmiset ovat niin super ihmisiä että opettavat lapsensakin yhdessä tunnissa kävelemään ja ajamaan polkupyörällä ja puhumaan, kun luulevat koirien omistajien pystyvän tunnissa kitkemään huono tavan pois!! No toivon kuitenkin että keksin tulevaisuudessa jonkun tavan millä saan koirani haukkumisen pois, kun sitruunapantakaan ei auta..

        Jotkut vain ovat todellisia omaan elämään kyllästyneitä urputtajia!! Jestas, ihmisiä on joka lähtöön. Esimerkiksi meillä naapuri teki valituksen kun meiltä kuului joka päivä ihan hirveä haukkuminen ja vinkuna. Sitten alkoi ilmestyä varoituslappuja postiluukusta naapurilta ja talotoimikunnalta. No... Parastahan tässä oli se ETTEI MEILLÄ OLLUT KOIRAA tuolloin! Kyllä me sitten saatiin pahoittelut toimikunnalta, mutta naapurin eukko rupesi vänkäämään vastaan. Sanoi, että me ollaan myyty kuitenkin koira kun valituksia tuli ja, että nyt valehtelimme. Tulimme sitten siihen tulokseen, että pitäkööt eukko kerrostalonsa ja laitoimme puskaradion soimaan. Kesti hyvin hyvin kauan ennen kuin kukaan muutti entiseen asuntoomme ja siitäkin sitten lähtivät jo puolessa vuodessa. Nyt kuulin, että eukko oli itse saanut häädön. Että näin.


      • Haukku80
        Efedrine kirjoitti:

        Ihan tiedoksi Teille kaikille, että Suomen Korkeimman Oikeuden antaman ennakkopäätöksen mukaisesti koiran haukkumista ei voida tulkita järjestyssäännöissä mainituksi häiritseväksi elämäksi taikka sitä ei voida tulkita lemmikin häiritseväksi käyttäytymiseksi ennen kuin koiran haukunta on kestoltaan jatkunut yhtäjaksoisesti yli 4 tuntia.

        Aika raisuhan tuo aika on ja myönnän, että totta kai asiaan tulisi puuttua jo aiemmin (Naapurisovun kannalta mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti), mutta koiran yksittäisiä haukkumisia satunnaisesti kun ei vain aina vaan saa pois.

        Itsellämme myös tämä satunnainen haukunta on poistunut sitruunapantojen myötä, mutta saammekin naapureilta valituksia siitä että koiramme kävelevät asunnossa päivisin ja pentu saattaa jopa leikkiä muutaman hetken. Ovat kuulemma keräämässä oikein adressia asukkaiden kesken, jotta meidät saataisiin pois yhtiöstä, joka ei toki tule onnistumaan koska isännöitsijä ja poliisi kävivät tilannetta jo täällä rauhoittelemassa ja ilmoittamassa, että jos tilanne ei rauhoitu niin meillä on oikeus nostaa syyte kotirauhan häirinnästä ja kunnian loukkauksesta. (Tulee vielä menemään helposti lävitse).

        Jos yhtiön järjestyssäännöt / taloyhtiö sallii lemmikit, ei koiran (koirien) normaalin käytöksen mukaiseen käyttytymiseen pystytä puuttumaan muuten kuin 100% osakkaiden / asukkaiden äänten enemmistöllä järjestyssääntöä muuttamalla kieltämään lemmikit.

        Nostetaanpas vanhaa ketju.

        Onkos kenelläkään tarkempaa tietoa tuosta Korkeimman Oikeuden ennakkopäätöksekstä. Löytynee jostain netin syövereistä mutta omat hakutaidot eivät tällä kertaa tuottaneet tulosta.


      • Hau hau hau hau hau
        viheri kirjoitti:

        Meille kävi myös silleen, että postilaatikostamme ilmeistyi taloyhtiöltä kirjallinen valitus koirien haukunnasta. Ennen tätä kirjettä rappuun oli tullut lappu yleisesti muistutuksena, että koirat eivät saa haukunnalla häiritä muita asukkaita päivälläkään. Laitoin rappuun ystävällisen kirjeen naapureille ja kyelyn häiritsevätkö koiramme haukunnalla teitä, koska emme itse tätä tienneet. Toivoin heidän kertovan minulle vaikka kirjeellä millaista koirien häirintä on, jos ei uskalla tulla ovelle kertomaan. Yhtään kommenttia ei kuulunut, ainoastaa seinänaapurimme kirjoitti, ettei koirat ole häntä häirinneet. No kuitenkin hetkenpäästä tuo kirjallinen varoitus tuli. Olin hyvin pettynyt, että kiitos vain naapurit. Ei me tahallamme koiriamme haukuta, olisimme puuttuneet heti ongelmaan, jos joku olisi asiasta vihjaissut, mutta ei.

        No laitoinkin sitten kännykkäni nauhoittamaan koirien yksin oloa... Joo nauhuri kesti vain 45min, ja yllätyksekseni ja kauhukseni toinen nuorempi koiristamme noin 10 min lähtömme jälkeen alkoi haukkumaan aivan hillittömästi koko 45 min ajan vain muutaman lyhyen tauon pitäen. Puutuimme asiaan heti ja otimme sitruuna pannan käyttöön...


        Tämän halusin kertoa siksi, että ihmettelen miksi naapurit ei voi ystävällisesti kertoa, jos koirat häiritsee, vaikka ystävällisen kyselyn laitoin. He kuuntelivat mielummin muutaman kuukauden tuota haukuntaa ja valittivat taloyhtiöön, jolloin sieltä vasta tuli varoitus...joka minua harmittaa sunnattomasti... Olisin puuttunut asiaan jo aikaisemmin jos olisin tiennyt.. Että paskat haistatan naapureille!

        Hyvää kevättä kaikille lukijoille.

        Tämä on vanhaa juttua mutta aina ajankohtainen aihe. Kysyit miksi ei tulla suoraan sanomaan. Itse olen mennyt sanomaan suoraan jokusen kerran. Olen asunut yli 30:ssä kerrostalossa elämäni aikana joten väistämättä näitä haukkuvia koiria on ollut. Ainoastaan yksi "koiraihminen" on suhtautunut asiallisesti. Muilta on tullut uhkailua, on tultu kännissä ovelle myöhemmin vittuilemaan, yksi meinasi käydä jopa käsiksi. Tätä yhtä fiksua lukuunottamatta kaikki alkoivat haukkua ja syytellä minua, että en osaa asua kerrostalossa. Olen asunut käytännössä koko ikäni kerrostaloissa ja ollut hallituksissakin. Kaikki lopettivat tervehtimisen vaikka aikaisemmin oltiin ihan normaaliväleissä (paitsi se yksi asiallinen).

        Päätin että en enää edes yritä olla ystävällinen, suoraan vaan valitusta peliin, koiraihmisiltä ilmeisesti puuttuu jokin ruuvi päästä. Täälläkin on kirjoiteltu että 4 tuntia haukkumista päivässä pitää kestää, oletteko te oikeasti järjiltänne? Eikö muilla ihmisillä ole mitään oikeuksia, ainostaan teillä ja koirallanne on oikeus elää mukavaa elämää? Mitä jos itse häiritsisin elämäänne sietämättömällä melulla 4 tuntia päivässä? Olisiko normaalia käytöstä?

        Ymmärrän hyvin koiranmyrkyttäjiä, kun mikään järkipuhe ei auta, ihminen tekee epätoivoisia tekoja.

        Onko se koiran pito oikeasti niin tärkeää että pahimmassa tapauksessa koko muu kerrostalo elää maanpäällisessä helvetissä? Ja miten se on niin vaikeaa uskoa että "perheenjäsenenne" pitää meteliä"? Luuletteko oikeasti että aikuiset ihmiset ihan vaan kiusallaan keksivät valittaa kun ei ole muuta tekemistä? Todellisuudessa Suomessa on todella korkea valituskynnys koska olemme ujoa sakkia joka ei halua riidellä eikä rutista turhista.

        Ja se muuten ei ole niin että päivällä saa kerrostalossa pitää määrättömästi meteliä, lukekaa ne järjestyssäännöt ajatuksen kanssa. Niissä sanotaan yleensä että lemmikit eivät saa aiheuttaa häiriötä muille asukkaille. Ei siinä lue kellonaikaa.


      • Anonyymi
        Hau hau hau hau hau kirjoitti:

        Tämä on vanhaa juttua mutta aina ajankohtainen aihe. Kysyit miksi ei tulla suoraan sanomaan. Itse olen mennyt sanomaan suoraan jokusen kerran. Olen asunut yli 30:ssä kerrostalossa elämäni aikana joten väistämättä näitä haukkuvia koiria on ollut. Ainoastaan yksi "koiraihminen" on suhtautunut asiallisesti. Muilta on tullut uhkailua, on tultu kännissä ovelle myöhemmin vittuilemaan, yksi meinasi käydä jopa käsiksi. Tätä yhtä fiksua lukuunottamatta kaikki alkoivat haukkua ja syytellä minua, että en osaa asua kerrostalossa. Olen asunut käytännössä koko ikäni kerrostaloissa ja ollut hallituksissakin. Kaikki lopettivat tervehtimisen vaikka aikaisemmin oltiin ihan normaaliväleissä (paitsi se yksi asiallinen).

        Päätin että en enää edes yritä olla ystävällinen, suoraan vaan valitusta peliin, koiraihmisiltä ilmeisesti puuttuu jokin ruuvi päästä. Täälläkin on kirjoiteltu että 4 tuntia haukkumista päivässä pitää kestää, oletteko te oikeasti järjiltänne? Eikö muilla ihmisillä ole mitään oikeuksia, ainostaan teillä ja koirallanne on oikeus elää mukavaa elämää? Mitä jos itse häiritsisin elämäänne sietämättömällä melulla 4 tuntia päivässä? Olisiko normaalia käytöstä?

        Ymmärrän hyvin koiranmyrkyttäjiä, kun mikään järkipuhe ei auta, ihminen tekee epätoivoisia tekoja.

        Onko se koiran pito oikeasti niin tärkeää että pahimmassa tapauksessa koko muu kerrostalo elää maanpäällisessä helvetissä? Ja miten se on niin vaikeaa uskoa että "perheenjäsenenne" pitää meteliä"? Luuletteko oikeasti että aikuiset ihmiset ihan vaan kiusallaan keksivät valittaa kun ei ole muuta tekemistä? Todellisuudessa Suomessa on todella korkea valituskynnys koska olemme ujoa sakkia joka ei halua riidellä eikä rutista turhista.

        Ja se muuten ei ole niin että päivällä saa kerrostalossa pitää määrättömästi meteliä, lukekaa ne järjestyssäännöt ajatuksen kanssa. Niissä sanotaan yleensä että lemmikit eivät saa aiheuttaa häiriötä muille asukkaille. Ei siinä lue kellonaikaa.

        Kiitos sinulle, joka olet kirjoittanut tämän, olen täysin samaa mieltä! Olen aina pitänyt eläimistä, siis koiristakin. Nyt kohta kaksi vuotta naapurin koiran jokapäiväisestä, toistuvasta, kovaäänisestä ja häiritsevästä haukkumisesta kärsineenä en enää pidä koirista. Syy on niiden omistajissa, mutta valitettavasti olen alkanut vihata haukkuvia koiria.


    • haukkuvat naapurit

      Näyttääpä olevan vanha aloitus, mutta koska aihe varmasti edelleen kiinnostaa jotakuta niin kerronpa omia kokemuksia. Asumme siis kerrostalossa ja meillä on eroahdistuksesta kärsivä koira. Koiran tullessa taloon sanoimme lähimmille naapureille että tulevat kertomaan meille jos koira häiritsee. Huomasimme pian, että koira jää haukkumaan peräämme, mutta olimme todenneet sen lopettavan haukkumisen n. 1/2 - 2 tuntia lähtömme jälkeen. Ja koira haukkui siis vain päiväsaikaan. Lisäksi emme uskoneet sen kuuluvan kovin hyvin muihin asuntoihin. Sitten kun koira oli ollut meillä vuoden, tuli nimetön kirje, että koira on häirinnyt naapureita jo kauan haukkumalla koko sen ajan kun olemme poissa (olemme siis poissa joskus jopa 8 tuntia päivässä) ja nyt lähtee ilmoitus isännöitsijälle. Kukaan ei siis kertonut meille että koira häiritsee, vaan ensin meni valitus isännöitsijälle ja vasta sitten meille lappu että "valitettiin teistä". Lapussa sanottiin myös, että "joko koira lähtee tai te ja koira lähdette". Kysyin sitten naapurin eläkeläisrouvalta joka varmasti on myös päivisin kotona, että onko tämä totta, haukkuuko koira tosiaan koko ajan. Rouva oli sitä mieltä että ei hauku, vaan sen n. tunnin verran eikä se ainakaan häntä häiritse. Koira ei myöskään hauku postinkantajaa ym. ääniä ja kulkijoita, vaan päin vastoin tuntuu aina hiljenevän kuuntelemaan ääniä.

      Tästä valituksesta lähtien olemme jättäneet koiran vain yhteen huoneeseen sen ollessa yksin, sillä tuo huone on kauimmaisena rappukäytävästä ja äänieristys näin ollen parempi. Huomasimme myös, että yhteen huoneeseen jäädessään koira ei hauku, mutta pureskelee ovenkarmeja. Täytyy siis vähän rempata ennen poismuuttoa. Naapurit on nyt kuitenkin tyytyväisiä. Lisäksi meillä on välillä käytössä KiddyGuard -tietokoneohjelma, joka nauhoittaa taustamelun yli tulevat äänet (esim. haukahdukset) ja kovien äänien kohdalla antaa komennon (esim. hiljaa Musti!). Meillä nauhalle tallentuneet äänet ovat olleet aina vain kolahduksia kun koira hyppii ovea vasten, se ei siis ole haukkunut enää lainkaan. Tuota tietokoneohjelmaa voin suositella! Sen avulla koiran ääntelyn seuraaminen on helppoa, eikä tarvitse käydä läpi useiden tuntien äänitteitä.

    • maalla on hiljaista

      Muistan lehdestä joskus lukeneeni, että haukuntaa voi pitää häiritsevänä jos sitä jatkuu useita tunteja ja jatkuvasti. Eli jos koira haukkuu koko työpäivän ajan lähes joka päivä, niin se voi olla jo häiritsevää. Lisäksi lyhyempikin aika "hiljaisuuden" aikana on häiritsevää. Silloin tällöin ja pääasiassa päiväsaikaan tapahtuva haukkuminen ei siis voi olla häiritsevää.

      Itse olen vähän sitä mieltä, että jos päättää valita asuinpaikakseen kerrostalon, niin ei voi valittaa kohtuullisesta melusta. kaikki kerrostaloasujat tietävät että naapureista on aina häiriötä. Jos haluaa hiljaisuutta niin pitää muuttaa maalle. Lisäksi häiriötä aiheuttaa monet muutkin asiat kuin koirat. Esimerkiksi lapset ja remontit. Myös suihkussa käynnistä kuulemma valitetaan jos putkissa lorisee liian myöhään illalla. Jotkut ihmiset vaan tykkäävät valittaa ja valitettavasti se saattaa joskus johtaa jopa häätöön. Myös esim. lapsiperheitä on häädetty koska naapurit valitti lasten äänistä.

      • Hoh hoijaa

        On kyllä täysin irvokasta verrata jotain putkien lorinaa koiran haukuntaan :D Kertoo miten pihalla koiraihmiset ovat...

        Ja jälleen kerran: miksi aina niiden jotka eivät häiritse ketään, pitää muuttaa maalle? Miksei se häirikkö muuta itse?


      • Anonyymi

        Oletko tosissasi, kun kirjoitat: " kaikki kerrostaloasujat tietävät että naapureista on aina häiriötä. "? !?
        Samalla logiikalla voisi todeta, että kaikkien ihmisten pitää sietää sitä, että kadulla vastaantulija haistattelee, potkii ja/tai räkii päälle. Koska se nyt vaan on niin, että kaikki kadulla kulkevat tietää, että vastaantulijat tekee niin.


    • hau mur vufff

      valitusta on tullut kyllä.
      Naapurin ei niin mukava eukko väitti että koiramme pitää häntä hereillä koko yön haukkumisellaan.
      Siitä jännää että koira nukkuu makuuhuoneessa, ei päästä ääntäkään yöllä ja välissä on tyhjä (rivari)asunto.
      Ihmeellistä että se silti valvottaa naapurin -sanonkomitä-
      Päivällä koira on aika paljon ulkona ja laumanvartijana se kyllä kommentoi jos pihallla liikkuu joku
      ulkopuolinen. Tästä saimme kirjallisen varoituksen naapureilta isännöitsijältä, koira ei SAA haukkua .

      Mielenkiintoista. Pitäsikö sen sitten naukua kuten heidän kissansa. Tähän valitukseen emme vaivautuneet
      edes reagoimaan. Koira haukkuu , silloin kun se katsoo sen aiheelliseksi ja piste. Ei räkytä tuntitolkulla
      vaan ainoastaan jos kokee jonkun ns vaaran uhkaavan. Toinen naapuri kävi sanomassa että ei saa
      haukkua ollenkaan klo 22 jälkeen. Niinpä niin. Pihamme on oma joten ei kuulu hänelle koko asia.

      Näille valittajille voi viitata kintaalla ja sanoa isännöitsijälle että käy itse kuuntelemassa haukkuuko,
      ettei juttu ole pelkästään naapureiden kertoman varassa.

      Yksin jäädessään se "itkee perään " muutaman minuutin ja rauhoittuu sitten.
      Enkä millään jaksa uskoa että muut kuin ajokoirat tai pystykorvat haukkuisivat 8 tuntia putkeen.
      Koira nukkuu suurimman osan päivää kuitenkin, varsinkin yksin ollessaan.
      Jätän yleensä radion hiljaiselle soimaan lähtiessäni että kuuluu muutakin ääntä kun naapureiden
      metakat, monesti kotiin tultua tapaa unisen koiran joka venyttelee tyyliin : ai- sinä tulitkin jo nyt :o)

      Pyydä isännöitsijää tsekkaamaan tilanne kun olette poissa, näin saat varmaa tietoa haukkuasiasta.
      Naapureiden puheisiin ei kannata luottaa suoralta kädeltä.

      • Pohdintaa vain

        Eroahdistuisen koiran naapurina ei ole kiva olla, mutta ääniltä säästyy korvatulppia käyttämällä. Mutta onko kukaan tullut ajatelleeksi, että miltä siltä koirasta tuntuu? Eroulina saattaa kestää vain muutamia minuutteja muttei sen lakkaaminen välttämättä tarkoita ahdistustilan päättymistä. Entä ahdistus mahdollisesti siitä, että pienessä asunnossa useita lemmikkejä?


      • Kiintoisa uskomus

        on sinulla: "Enkä millään jaksa uskoa että muut kuin ajokoirat tai pystykorvat haukkuisivat 8 tuntia putkeen. "

        Oma arkitodelisuus pystykorvan kanssa kertoisi sinulle ihan toista, nimittäin vastoin yleistä luuloa ne eivät hauku 8 tuntia yksin ollessaan. Meillä ei hauku välttämättä kertaakaan poissa ollessa.

        Sen sijaan taannoin eräs tuttavani antoi ymmärtää omista naapureistaan, joista toisella oli chihu taikka kaksi ja toisella jokin terrierin tapainen, että aamulla vähän sen jälkeen kun ovi sulkeutuu alkaa helvetillinen haukkurumba jota kestää siihen saakka kun isäntäväki palaa töistä.

        Tämä kertoma tukee muutenkin hyvin sitä näkemystä että todellisia ongelmia kerrostalossa aiheuttavat juurikin nuo pienet terrierit, russelit sun muut sekä chihut, perhoskoirat, kleinit, kinuskit ja tipsut. Joita omistajiensa mielestä ei tarvitse kouluttaa mitenkään.

        Mutta on pystykorva toki puheliaampi kuin vaikkapa bokseri tai noutajat. Erityisesti muistan ennenvanhaan maalla kuinka kylän pystykorvat ja ajokit kauneina kesäöinä aloittivat tuntikausien keskustelun tyyliin: Vouuu, Tessu täällä, onko kukaan kuulolla, ja toinen vastasi Rauuuh, juu Rippe täällä, jouruiksääki ulos yöksi, ja seuraava Aooouuu, ajokki-antti täällä, ai täällä on seurakunta taas paikalla, mitäpä mielessä...

        Pystykorva tarvitsee aina puhekaverin tai ainakin hyvän syyn(orava) haukkuakseen. Ei hauku yksinäisyyttään. Vastoin uskomusta ja yleistä luuloa pystykorva sopii hyvin kerrostaloon, mutta vaatii vielä jämäkämmän omistajan kuin joku sakemanni tai muu puudeli.


      • kuulo hyvä

        Asun kerrostalossa ja yläkerrassa asuu perhe jolla on koira.

        Kun äiti lähtee töihin ja pojat kouluun tai harrastuksiinsa,niin koira alottaa ulvonnan ja haukkumisen.

        Välillä on hiljaistakin ,mutta kun ulkovi käy tai joku lähtee jostain asunnosta koira ulvoo välittömästi tai haukkuu.

        Koira ihan selvästi ikävöi ja haluaa seuraa.

        Kai se ajan kanssa ehkä tottuu tiettyyn rytmiin ja jopa lopettaa ulvonnan.

        Minua se ei häiritse ,sille kotonani lapsuudessa oli koiria,mutta aika lujahermoinen saa olla jos jaksaa kokopäivän kuunnella haukuntaa ja ulvontaa.

        Saisitko jonkun käymään siellä tai jopa viemään koiran lenkille päivällä,niin se ehkä rauhottuisi.


      • ölö
        Kiintoisa uskomus kirjoitti:

        on sinulla: "Enkä millään jaksa uskoa että muut kuin ajokoirat tai pystykorvat haukkuisivat 8 tuntia putkeen. "

        Oma arkitodelisuus pystykorvan kanssa kertoisi sinulle ihan toista, nimittäin vastoin yleistä luuloa ne eivät hauku 8 tuntia yksin ollessaan. Meillä ei hauku välttämättä kertaakaan poissa ollessa.

        Sen sijaan taannoin eräs tuttavani antoi ymmärtää omista naapureistaan, joista toisella oli chihu taikka kaksi ja toisella jokin terrierin tapainen, että aamulla vähän sen jälkeen kun ovi sulkeutuu alkaa helvetillinen haukkurumba jota kestää siihen saakka kun isäntäväki palaa töistä.

        Tämä kertoma tukee muutenkin hyvin sitä näkemystä että todellisia ongelmia kerrostalossa aiheuttavat juurikin nuo pienet terrierit, russelit sun muut sekä chihut, perhoskoirat, kleinit, kinuskit ja tipsut. Joita omistajiensa mielestä ei tarvitse kouluttaa mitenkään.

        Mutta on pystykorva toki puheliaampi kuin vaikkapa bokseri tai noutajat. Erityisesti muistan ennenvanhaan maalla kuinka kylän pystykorvat ja ajokit kauneina kesäöinä aloittivat tuntikausien keskustelun tyyliin: Vouuu, Tessu täällä, onko kukaan kuulolla, ja toinen vastasi Rauuuh, juu Rippe täällä, jouruiksääki ulos yöksi, ja seuraava Aooouuu, ajokki-antti täällä, ai täällä on seurakunta taas paikalla, mitäpä mielessä...

        Pystykorva tarvitsee aina puhekaverin tai ainakin hyvän syyn(orava) haukkuakseen. Ei hauku yksinäisyyttään. Vastoin uskomusta ja yleistä luuloa pystykorva sopii hyvin kerrostaloon, mutta vaatii vielä jämäkämmän omistajan kuin joku sakemanni tai muu puudeli.

        Totta pystykorvista! Kai niitä poikkeuksiakin löytyy, mutta oma ei hauku yksin (tai no rotikka kaverinsa kanssa) kotiin jäätyään. Pihalla oraville ja linnuille maassa kyllä jonkun verran. Niin ja omani uros, haukkui kyllä nartun (rotikan) juoksujen aikaan (pidettiin eri huoneissa) mutta pallien leikkauksen jälkeen tämäkin loppui.. Niin ja norjanharmaa ? sekarotuinen pystis omani ja jo 8v. josta 6v asuttu kerrostaloissa.


    • collieholisti

      Muistetaan myös, että on näitä kerrostaloasukkeja, jotka valittavat vain valittamisen ilosta. Vaikka koirasi ei olisikaan juuri sillä hetkellä edes asunnossa, niin valittava naapuri saattaa silti kitistä haukkuvasta koirasta seinän takana. Olen kuullut/nähnyt niin monia tämänkaltaisia tapauksia.

      Mutta, tietenkin osa on täällä aivan oikeassa, että jos haukkumisongelmat ovat suuria, niin totisesti kannattaa asialle tehdä jotain tai keksiä toisenlainen asumisratkaisu. Itse en omien koirieni kanssa edes kuvittele kerrostaloasumista (lisäksi en itsekään pidä kerrostalossa asumisesta).

      Sitten toisenlainen asia näille henkeen ja vereen koiran haukkumiselle allergisia oleville ihmisille: Pitäisikö myös kerrostalossa rajoittaa lapsiperheiden asumista? Lapset ja varsinkin vauvat pitävät myös melkoista meteliä, jota voi verrata koiran haukkumiseen. Esimerkiksi vauva rääkyy aamuyöllä, eikä vanhemmat jaksa reagoida kyllin nopsaan rääkymiseen vaan väsyneinä antavat pienokaisensa rääkyä aikansa ennen kuin asialle tehdään jotain. Tuskin kukaan sillä hetkellä sylivauvaa omistava ihminen tahtoo kakaran ajoittaista rääkymistä kuunnella.
      Tai entäpä känniset riitelijät? Voin varmaksi veikata että monessa kerrostaloasunnossa paiskotaan astioita ja huudetaan ja tapellaan aamuyöllä iloisen ja kostean baarireissun jälkeen perheongelmia. Lapset itkevät ja vanhemmat tappelevat. Pitäisikö heillekin suositella muuttavansa maalle omakotitaloon?

      Tässä vain siis pintaraapaisuja kerrostalojen melusaasteesta. Vai onko asia vain niin, että koiria on helpompi vihata kuin rääkyviä ja suloposkisia sinappikoneita?

      • koiraihminen....

        Pidäppä nyt mielessäs se, et ihminen on ihminen ja eläin on eläin. On rajat hieman muuttuneet,...näköjään. Pidä myös se mielessäsi niin vauvat eivät hauku.

        Desipelimittarilla mitattuna koiran haukunta nostaa mittarin lukemat paljon korkeammalle kuin vauvan itke. Muista myös se niin vauvan itkun saa helposti loppumaan ja vauvahan ei yleensä itke muuta kuin nälkää ja kipua ja väsynyt lapsi nukahtaa, mikäli lapsella/ vauvalla ei ole nälkä eikä kipuja.

        Vauva/ lapsi ei aloita itkuaan tai huutamista rappukäytävässä kulkijan kuultuaan sen sijaan koira räksyttää. Huomaat tämän, kun menet koiranomistajan asunnon ulko- oven luo rappukäytävään, niin koira räksyttää niin kauan kun siinä olet.

        Joskus vaan tulee mieleen, niin millaista parisuhde- elämää ne koiranomistajat oikeen viettävät. Koira on pakko olla joillakin. Naisilla uros, mutta joillakin naisilla kaksikin narttua, jotka nussivat toisiaan läähättäen ja emäntä samassa porukassa hokee,...rakas, rakas,rakas,... siis ei voi olla totta.


    • masiika

      eihän noi kemialliset valmisteet poista mitään ongelmaa!! hoitakaa se ongelma elkääkä tuputtako mittää sitruuna pantoja sun muita.. aktviointileluja ja aivo työtä koiralle niin rauhottuu..

      • täsvinkei

        Kaikki päivähaukkuminen ei ole eroahdistusta,vaan tosiaan johtuu esim ympäristön äänistä,tai pitkästymisestä.
        Koiralle voi antaa virikkeitä päiväksi,esim piilottaa herkkuja tai jättää leluja.
        Tyttäreni keksi uusiokäytön vanhoille puhelinluetteloille: pari luetteloa lattialle ja sivujen väliin nameja.
        Samoin voi käyttää vessapaperirullia: Taitetaan toinen pää kiinni ja sisään pari-kolme namia ja sitten toinenkin pää kiinni. On myös olemassa kaupoista saatavia palloja,jonka sisään laitetaan herkkuja ja herkut saa esiin pyörittelemällä palloa.
        Taustahälyyn reagoimiseen auttaa myös radion päälle jättäminen,eikä sen tarvitse edes olla kovin isolla.
        Kotona on aina ääntä kun ihmiset on kotosalla:televisio,musiikki,juttelu...
        Ja yhtäkkiä päivällä pitäisi ollakkin hiljaisuudessa.


    • Jemankukka sentään

      Aiheen nostatusta...Me jouduimme muuttamaan kerrostaloon vaikka kumpikaan meistä ei tykkää siitä. Meillä on koiria, mutta olemme myös vähätuloisia, ainakin hetkellisesti. Meillä ei siis ollut muuta vaihtoehtoa, kun muuttaa kerrostaloon. Autoakaan emme voi pitää, kun toisella, kun ei ole rahaa. Koiria emme laita pois sen takia, kun raha on vähissä vaan tingimme sitten jostain muusta. No nyt on tullu info lappunen,että koirat haukkuvat päivällä ja joskus myös yöllä. Luulenpa,että lappu on tälläinen yleinen, koska ei ollut kohdistettu erikseen juuri minulle. Mutta siti...koirani eivät räkytä tunnista toiseen eivätkä muuten ulise tai ulvo. Toinen koirista vain reagoi rapuista kuuluviin ääniin, mutta jää siihen. Yksin oloa olemme nauhoittaaneet ja tunnin aikana haukkunut vain puoli minuuttia. Taloyhtiössä on muutenkin todella tiukat säännöt, joten en tiedä miten tässä vielä käy. Todisteita minulle tulee olemaan jatkossa, jotta tiedetään ainakin oma tilanne. Rapussa on myös ainakin kahdella asukkaalla koira. En tiedä sen tarkemmin, kun en ole viimesen kolmen viikon aikana nähny kyseisiä koira, mutta kuullut ne. Hyvin vaimeasti kuuluu kyseisten koirien haukkumiset omaa huoneistoon, joten ihmetteln kovasti mistä nyt tuulee. Rappukäytävään kuuluu paljo selvemmin, kun huoneiston sisälle. Koulutamme koiriamme koko ajan ja niille on tekemistä. Olemme myös huomanneet ettei koirat ilmoita mitään äänistä, kun ovat kahestaan. Vain sillon, kun olemme kotona. Vartioivat meitä, näin uskosin. Toisella koiralla on vaikeuksia sopeutua eri tilanteisiin ,mutta olemme saaneet tilanteet halutuun koulutuksella. Koira on vaan sellainen herkkä nahkainen, sille emme voi mitään. Voimme vaan koittaa hillitä reagoimista ääniin.

      Olen kyllä itekki heränny yöllä rapussa kulkemiseen ja ovien kiinni laittamiseen. Tosin kuulostaa lähinnä silti, kun niitä paiskottaisiin kiinni. Tai entäpä nyt, kun kulki puolen tunnin aikana joku ulko-ovemme ohi ainakin neljä kertaa ja rämisteli kait jotain ovemme kohdalla, jolloin koira oli heti puolustamassa reviriään. Tahallista sanonko!

      Olen tosiaan sitä mieltä,että on yks ja sama asuuko omakotitalossa vai kerrostalossa koiraa on aktivoitava kotona ollessa. Kerrostalo asumisessa aina pitää ottaa huomioon elämisen äänet eikä niitä voi koskaan kokonaan kieltää. Muuttakoon sitten sinne korpeen jos haluaa hiljaisuutta.

      Ärsyttää, kun koiramme ei ole tunnista toiseen räkyttäviä rakkeja eivätkä hulluna ulvo päivästä toiseen ja tunnista toiseen. Emme ole aina ees kotona, joten olemme turhaan silmätikkuna.

      Niin ja muutamme heti pois tästä pölhölän elämismuodosta, kun on vakituisia töitä ja saamme asuntolainan. Siellä saan meuhkata ja leikkiä koirien kanssa niin paljon, ku haluan eikä kukaan valita!

      • Hei!
        Eläintenkouluttaja Tuire Kaimio, neuvoi kirjassaan pennusta hyväksi koiraksi, että kannattaa teipata ulko-oveen pussi missä on koiran nameja, ja lappu jossa ystävällisesti kehoitetaan ohikulkijoita pudottamaan nami postiluukusta. Ihan kaikkia asukkeja ei varmaan saa mukaan tähän leikkiin , mutta useimmat varmaan. Ero ahdistus lievittyy ylimääräisen aktiviteetin myötä ja koira ei koe ääniä rapuusa uhaksi.

        Vähän vanhaa sananlaskua mukaillen: koiran kouluttamiseen tarvitaan koko taloyhtiö.


      • herkkuilmari
        runttatuntta kirjoitti:

        Hei!
        Eläintenkouluttaja Tuire Kaimio, neuvoi kirjassaan pennusta hyväksi koiraksi, että kannattaa teipata ulko-oveen pussi missä on koiran nameja, ja lappu jossa ystävällisesti kehoitetaan ohikulkijoita pudottamaan nami postiluukusta. Ihan kaikkia asukkeja ei varmaan saa mukaan tähän leikkiin , mutta useimmat varmaan. Ero ahdistus lievittyy ylimääräisen aktiviteetin myötä ja koira ei koe ääniä rapuusa uhaksi.

        Vähän vanhaa sananlaskua mukaillen: koiran kouluttamiseen tarvitaan koko taloyhtiö.

        "Vähän vanhaa sananlaskua mukaillen: koiran kouluttamiseen tarvitaan koko taloyhtiö"


        Ei helvetti, että on koiran koulutus vaikeeta. Helvetti mikä idiootti neuvoo taas noita saatana nameja joka paikkaan. Perkele miten avutonta porukkaa.


    • aaaaavisteella

      Meillä asuu pystykorva ja terrieri kerrostaloasunnossa ja naapurien mukaan ovat hiljaa. Niin hiljaa että ovat ihmetelleet että miten se on mahdollista. No, tässä asiassa olemme onnistuneet ... muita ongelmia kyllä on. Suuresti epäilen että jos asuisimme omakotitalossa molemmat metelöisivät, koska asialla ei olisi ollut niin merkitystä.

      Olen myös sitä mieltä että kerrostalossa ei ole koskaan hiljaista. Rajansa kuitenkin kaikella. Toiset pitää ottaa huomioon niin musiikkia soittaessa, bilettäessä kuin lemmikkien kanssa eläessä.

      Monesti valituksia tekevät samat henkilöt ja näistä valituksista isännöitsijä osaa erottaa omaan kastiiinsa sellaisten henkilöiden valitukset jotka eivät siedä mitään ääniä. Isännöitsijä ei ole se paha kaveri tässä kuviossa vaan hän on talon asioiden hoitaja joka noudattaa hallituksen ja yhtiökokouksen ohjeistusta. Kannattaa siis keskustella hänen kanssaan ja osoittaa halunsa korjata asiaa.
      Ikävää, mutta on sellaisia ihmisiä jotka eivät pysty edes nukkumaan jos naapuri on hereillä ja liikkuu huoneistossaan ihan normaalisti. Jos koiraton lapseton yksinäisen tai pariskunnan normaali asuminen on liian meluisaa sen voi arvata mitä aiheuttaa lemmikki. Heille todella toivoisi tilaisuutta asua muualla.

      Todelliset ongelmat sitten asia erikseen. Jos niiden vuoksi tulee varoitus kannattaa ehdottomasti olla yhteydessä isännöitsijään ja toki itsekkin selvittää asiaa. Voi kysyä onko asiasta valittanut useampi henkilö ja onko ajoista tietoa. Ainahan naapurit sietävät enemmän jos itse on ystävällinen ja asiallisesti hoitaa asiaa. Kaikki tahot arvostavat sitä. Jos talossa asuu useampi koira kannattaa tehdä yhteistyötä ja selvittää kuka ja milloin ja mistä syystä pitää ääntä.

      Meidän talossa asuu monta koiraa ja toistaiseksi kaikki ovat olleet hiljaa. Kyllä kerrostalossa pystyy asumaan koiran jopa useamman kanssa kun vaan näkee vaivaa sen eteen. Sellaiset ihmiset sitten saisivat asua koirineen metsän keskellä jotka eivät toisten elosta välitä tai eivät edes halua asiaa korjata.

    • Jallukallu

      Minusta koira ei kuulu kerrostaloon ollenkaan. Se on koiran rääkkäystä pitää se koko päivä yksin kotona. Sitten kauhealla kiireellä ulos kakattamaan ja yleensä aivan kerrostalon oven pieleen. Siitä se sitten kulkeutuu jaloissa kaikkien koteihin. Ainoastaan rivitalo ja omakotitalo on sopiva koiralle, MUTTA eihän koiraa pidä koko päiväksi kotiin yksin jättää. Siinä tapauksessa ei pidä hommata koiraa ollenkaan jos koti on tyhjiltään koko päivän. Mitä koiralla on tekoa, jos on aikaa sille vaan pari tuntia päivässä. Meillä on ollut koira, mutta vaimo oli koko päivän kotona.

      • jollekulle

        Meidän kerrostalossa on iso koira, bernhantilainen vai mikä se rotu on. Omistaja ei harjaa sitä ollenkaan vaan vie ulos jolloin karvatupsuja putoilee ympäri kerrostalon käytäviä. Siitä ne sitten kulkee jaloissa toisten asuntoihin.
        Hyi olkoon. Miksi ei koiran omistaja hoida koiraansa niin ettei karvat putoile ympäriinsä.


      • vuhvuhvuh
        jollekulle kirjoitti:

        Meidän kerrostalossa on iso koira, bernhantilainen vai mikä se rotu on. Omistaja ei harjaa sitä ollenkaan vaan vie ulos jolloin karvatupsuja putoilee ympäri kerrostalon käytäviä. Siitä ne sitten kulkee jaloissa toisten asuntoihin.
        Hyi olkoon. Miksi ei koiran omistaja hoida koiraansa niin ettei karvat putoile ympäriinsä.

        Meillä sitruunapanta tehosi muutamalla suihkautuksella. Koira haukkui lähes kaikkea. Ensin on hajuton suihke, sit sitruuna ja lopuksi vielä pippuri.
        Eli meillä tehosi jo tuo hajuton, vaikka kovasti epäilin


      • hessuhopero

        No, meillä on koira kerrostalossa ja päivät on yksin ( n. 7-9h) ja naapureita on pyydetty kertomaan jos koira haukkuu. Eipä paljon ole haukkunut, ehkä silloin jos joutuu vielä illalla jäämään yksinkotiin, jota ei kovin usein käy. Ja kyllä useimmat jaksavat vähän pidemmälle kuin pihaan mennä koiran käyttämään.


    • kaksi bokseria

      Olen ihan samaa mieltä, jotta jollei koiralle ole aikaa miksi ottaa koiraa..? Mutta muuten kyllä aika kärkkäästi kirjoittelee nämä "koiranvihaajat" tai "omistankoiranjaminullaonisoomakotitalo" ihmiset. Voinpa jopa väittää, että osalla kerrostalokoirista on parempi kunto ja saavat enemmän liikuntaa, kuin tällänen "avaan oven ja päästän koiran pihalle päiväksi"- meiningiilä liikuva koira. Mutta ei voi yleistää. Ei puolin eikä toisin. Ihmiset osaa olla laiskoja asuivat sitten missä vaan...

      Tuosta sitruuna sumutteesta haluaisin sanoa sen verran... Sumutehan sumuttaa kovan äänen eli haukun havaitessaan varmaan äänen väreilyn tai muun sellaisen aikaan saannoksena. Tämä taasen aiheutti meillä sellaisen pienimuotoisen sijaiskärsijä "ongelman". :D Olen töissä lemmikkikaupassa ja koirat on minulla töissä mukana. Toiselle koiralle laitettii sitruunapanta, kun haukkui niin paljon. Noh, toinen hiljaisempi koira sitten innostui muutaman kerran haukahtamaan jolloin tämä sitruunapannallinen sai sitruunat naamansa vaikka oli hiljaa ja nätisti. En tiedä vaikuttaako tällänen koulutukseen miten muilla, mutta meillä koira lopulta haukkui pannasta huolimatta.. Eli kahden koiran omaavan kannattaa ottää tämäkin asia huomioon..

      Me asumme rivitalossa ja naapurit ovat kovasti väittänee, etti meidän koirat hauku yhtään. En oikein osaa uskoa tuota, mutta ainakaa koirat ei hauku häiriöksi asti. Rotu jota minulla on, on hiljainen ja vähän haukkuva ja koirat joutuvat olemaan noin viitisen tuntia arkena yksin. Minusta on vaan hyvä jos tullaan sanomaan ongelmista heti naamatusten. Voi ongelmatkin saada nopeammin sitten hoitoon, kun että vuokranantajan/isännöitsijän kautta kuulee valitukset...

      Ja pitää muistaa todellakin myös se, että jotkut ihmiset vaan oikeasti tykkää valittaa JOKA ikisestä asiasta.

      Ja VIELÄ haluaisin sanoa tuohon mitä JOKU tämän ketjun alussa kirjoitti, ettei koiralla olisi aktiviteettiä tarpeeksi kerrostalossa. Pyh ja pah, sehän on ihan omistajasta kiinni. Kunnon lenkki päivittäin ja siihen vielä jotain aivojumppaa niin takaan, ettei koira jaksa riekkua yötä päivää.. Lelujakin on tehty nimenomaan koiran aktivointia varten yms. Eroahdistus haukut on sitten asia erikseen...

    • nuokki
    • tsipadapasaa

      "Meidän kerrostalossa on iso koira, bernhantilainen vai mikä se rotu on. Omistaja ei harjaa sitä ollenkaan vaan vie ulos jolloin karvatupsuja putoilee ympäri kerrostalon käytäviä. Siitä ne sitten kulkee jaloissa toisten asuntoihin.
      Hyi olkoon. Miksi ei koiran omistaja hoida koiraansa niin ettei karvat putoile ympäriinsä. "

      minulla on itselläni pitkäkarvainen koira ja siitä lähtee karvaa melkeen kokoajan. Harjaan sitä päivittäin, mutta silti lähtee... Tuleehan siellä kerrostalonkäytävistä mutaa/hiekkaa ja muuta skeidaa mukana sisälle, jotenka ulknaliikkuminen pitäisi siis kieltää...

      • 45397000+

        Ihmiset eivät ole vieläkään tajunneet, et koirien pitäminen kerrostaloissa on kielletty muiden asukkaiden taholta. Muut asukkaat puuttukoot ja tehkööt isännöitsijälle valituksen kaikista niistä asioista, joita koira kerrostalossa aiheuttaa. Lika, koirankarvat, haukunta ym. Ihmisiä ei ole tarkoitettu kerrostaloihin elämään parinaan koira.


    • rakit hus pois

      onneksi on olemassa koirapilli jolla pitää naapuruston koirat iloisen aktiivisina aina ku omistajat ovat paikalla. ulvontaa pitkin päivää ihan kuin tilauksesta :D :D :D imekää koiraystävät siitä!

    • miä vaan

      Me asumme omistusasunnossa jossa naapurin koira haukkunut 3vuotta. aina kun asian nostaa esille että koiranne on haukkunut tänäänkin 6.00-14.00 niin tulee ilmoitus että koittakaa kestää, hankkikaa korvatulpat jne..eilen ja tänään taas sama homma ja nyt naapurit on alkaneet hyppiä rappusissa ja hakkaamaan pattereita (aikuiset ihmiset) nyt otetaan haukut ylös ja toivon todella et asiaan saadaan joku järki!poikani 1.5vuotiaalle ei voi oikein korvatulppia laittaa ja päikkärit ja yöunet jää kesken aina.

    • Jo_ku123

      Ei voida häätää, jos koira ei hauku monta tuntia putkeen ja haukkuminen tapahtuu päiväsaikaan. Käsittääkseni valituksia pitäisi tulla usealta naapurilta ja haukkumisen määrä pitäisi pystyä todistamaan. Isännöitsijän pitäisi siis käytännössä itse käydä kuuntelemassa paljonko koira oikeasti haukkuu. Jotkut mummelit ym. voivat valittaa vain siksi, ettei ole muuta tekemistä, vihaavat nuoria/koiria tai pelkäävät koiria. Itse kävisin kysymässä naapureilta, paljonko koira oikeasti haukkuu ja ovatko he huomanneet sille mitään sellaista syytä kuin vaikka postin tulo.

      Naapureiden on siis vain siedettävä koiran haukkumista, jos se ei jatku tuntikausia päivittäin. Jos koira haukkuu 5 min tunnissa, se on sallittua. Jos joku tekee vuorotyötä tai työskentelee kotona, eikä siedä mitään elämisen ääniä, hänen on muutettava omakotitaloon tai hommattava korvatulpat. Kerrostaloelämä edellyttää kompromissien tekemistä ja sen tiedostamista, että naapurista saattaa kuulua välillä meteliä, vaikka itse olisikin hiljainen.

    • a

      Monenlaista kantaa näimmä asiasta on, sopiiko koira kerrostaloon vai ei...

      Itse olen hyvin koirarakas ja olen harkitsemassa koiran ottamista. Tällä hetkellä elämätilanteeni on sellainen, että asun kerrostalossa. Olen sitä mieltä, että toki jokaisella kerrostalossakin on oikeus asua "rauhassa" ja koiran haukuntaan on pyrittävä vaikuttamaan. Mutta jos kerrostaloasunto on tilava ja koiralla on päiväksi virikkeitä, niin millä tavalla se on huonompi vaihtoehto kuin omakotitalo? Eikö kerroslossa asuvilla ihmisillä ole samanlaista oiketta hankkia koiraa ja sitä kautta rikastuttaa elämäänsä? Voin vain todeta, että omakotitalossa voi olla koiria huonoissakin oloissa.... Ja tosiaan normaalit arjen äänet kuluvat kerrostaloon. Koko päivän haukkuminen asia erikseen.

      Eli haluan vaan kysyä miksi kerrostalossa asuvat olisivat jotenkin "vähempiarvoisia ja huonompia" koiranomistajia?

    • canis.familiaris

      "Mutta jos kerrostaloasunto on tilava ja koiralla on päiväksi virikkeitä"...Nyt tässä on jo eväät siihen mistä parua. Koira lepää asunnossa ja tätä ei edistä virikkeet. Liikunta, harrastus, ulkoilu kyllä takaa levollisen koiran.

      Kerrostalossa koira ei tarvitse sen enempää tilaa kuin kerrostalossakaan. Mihin tämä harhakäsitys oikein perustuu? Tilahan ei muutu juuri mihinkään. Koira tarvitsee tilaa sen kaksineliötä. Sen minkä nukkumiseen ja luiden nakertamiseen tilaa menee.

      Olen asunut kerrostalossa (yksiö 2-spk.ta) rivitalossa, luhtitalossa ja omakotitalossa ja näissä ei ole eroja kuin siinä, että kerrostalossa olevaa koiraa joutuu hieman tarkemmin kouluttamaan, sekä laajemmin. Kokonaisvaltaisesti koiraa pidetään ja koulutetaan hieman tarkemmin kaikessa. Kerrostalo jo edellyttää tätä ympäristönsä vaatimana.

      Omakotitalossa on omanlaiset kuviot.

      • a

        Hei, asunnon koon puheeksi ottamalla viittasin paljon aiempiin kirjoituksiin... Ja koiran virikkeillä tarkoitin juuri vastineen kirjoittajan mainitsevia asioita, liikuntaa ja ulkoilua, toki aivojumppaakin. En mielestäni väittänyt, että koira olisi päivät pitkät ja illatkin perään sisällä omissa oloissaan? Minulla on henkilö, joka päivisin pystyisi koiraa ulkoiluttamaan, lisäksi iltaisin koiran kanssa harrastaisin. Työpäivänikään eivät ole kovin pitkiä. Lisäksi tulee ottaa huomioon koiran rotu. Jokaisen vastuullisen koiranomistajan tulee tiedostaa rodun vaatimukset. Itse en olisi ottamassa suurikokoista ja runsaasti liikuntaa vaativaa koiraa. Toki, jokainen koira vaatii tarpeeksi liikunta. Tästä liikunnan vähäisyydestä ei minun kohdallani pelkoa ole...

        Ja selväähän on se, että koira vaatii koulutuksen sekä kerrostalossa että omakotitalossa, toki kerrostalossa eri tavalla. Koulutus on kuitenkin jokatapauksessa tärkeä, ehkä joissain omakotitaloissa ongelmakoirat ovatkin piilossa?

        Mutta edelleen ihmettelen ihmisten joitain kommentteja. Mitä jos eläinrakas ihminen asuu koko elämänsä kerrostalossa? Hänet on siis "tuomittu "elämään ilman lemmikkiä...? Ja painotan sitä, että tällä palstalla oli aiheena "koira kerrostalossa"... Totta on, että koiran onnellisuus ja hyvinvointi liittyvät asiaan, mutta pointtina oli nimenomaan kerrostaloasuminen...


      • uuuuu...llll
        a kirjoitti:

        Hei, asunnon koon puheeksi ottamalla viittasin paljon aiempiin kirjoituksiin... Ja koiran virikkeillä tarkoitin juuri vastineen kirjoittajan mainitsevia asioita, liikuntaa ja ulkoilua, toki aivojumppaakin. En mielestäni väittänyt, että koira olisi päivät pitkät ja illatkin perään sisällä omissa oloissaan? Minulla on henkilö, joka päivisin pystyisi koiraa ulkoiluttamaan, lisäksi iltaisin koiran kanssa harrastaisin. Työpäivänikään eivät ole kovin pitkiä. Lisäksi tulee ottaa huomioon koiran rotu. Jokaisen vastuullisen koiranomistajan tulee tiedostaa rodun vaatimukset. Itse en olisi ottamassa suurikokoista ja runsaasti liikuntaa vaativaa koiraa. Toki, jokainen koira vaatii tarpeeksi liikunta. Tästä liikunnan vähäisyydestä ei minun kohdallani pelkoa ole...

        Ja selväähän on se, että koira vaatii koulutuksen sekä kerrostalossa että omakotitalossa, toki kerrostalossa eri tavalla. Koulutus on kuitenkin jokatapauksessa tärkeä, ehkä joissain omakotitaloissa ongelmakoirat ovatkin piilossa?

        Mutta edelleen ihmettelen ihmisten joitain kommentteja. Mitä jos eläinrakas ihminen asuu koko elämänsä kerrostalossa? Hänet on siis "tuomittu "elämään ilman lemmikkiä...? Ja painotan sitä, että tällä palstalla oli aiheena "koira kerrostalossa"... Totta on, että koiran onnellisuus ja hyvinvointi liittyvät asiaan, mutta pointtina oli nimenomaan kerrostaloasuminen...

        Eläinrakas, joka on hulluna kerrostaloon, voi sitten valita muunkin lemmikin kuin koiran, joka räksyttää. On olemassa hiljaisia karvaisia lemmikkejä, jotka eivät häiritse naapureita. Sory jos kerroin.


    • turhautunutko?

      Oma koirani ei kärsi eroahdistuksesta ja nyt jouduimme muuttamaan omakotitalosta kerrostaloon ja tässä samassa rapussa asuu kiimassa oleva narttu, jotenka luonnollisesti koirani vinkuu täälä päivän.. Minulle naapuri tuli asiasta sanomaan ja kiitin kohteliaasti häntä tästä infosta ja seuraavana aamuna päätin ottaa koirani mukaan töihin ja kappas taas samainen naapuri tuli illalla sanomaan "sinun koirasi vinku täälä taas koko päivän, ilmoitan tästä pian eteenpäin jos et saa sitä loppumaan" johon minä vastasin "kas kas, täytyy olla mun koiralla kantava ääni,kun se 40km päästä tänne kuuluu" ja sitten meni muija hiljaseks, jotenka jotkut naapurit voivat väittää,että koirasi haukkuu ja vinkuu jokapäivä vaikka näin ei olisikaan.. Kannattaa hommata kamera tai laittaa nauhotus päälle ja kuunnella koulusta/töitä tullessaan se, vain niin voi saada selville pitääkö koirasi todellakin meteliä poissa ollessasi vai ovatko naapurisi vain niin K.......Ä,että vain keksivät tuollaista..

    • Aussin emäntä

      Minulla on koira 9v. ja alkanut haukkumaan aika-ajoin saattaa kerran viikossa haukkua tunnin kerrallaan olen aivan ihmeissäni mikä laukaisee koiran haukunnan. En muuten siitä olisi ollut tietoinenkaan ellen olisi saanut alakerran naapurilta kirjettä koiran tunnin haukkumisesta, ostin tallentavan digisanelimen ja toden totta koirani on haukkunut kahden viikon nauhoituksen aikana kerran yhtenä päivä tunnin ja viisi minuuttia. Pitäisikö harkita kuonokoppaa koiralle vai odotella niin kauan kunnes isännöitsijä ottaa yhteyttä olen jo häneen ollut yhteydessä asiasta kysyäkseni onko kukaan muu valittanut ja hänelle ei ollut kukaan soitellut. Tietääkö kukaan kuinka monta varoitusta tulee ennenkuin joutuu myymään asuntonsa?

      • ...

        Jos koira haukkuu tunnin viikossa, siitä ei todellakaan voi saada varoitusta saati häätöä. Varsinkin jos haukkuminen tapahtuu päiväsaikaan ja vain yksi henkilö valittaa. Älä laita koiralle kuonokoppaa, se päässään koira ei voi esim. oksentaa ja saattaa tukehtua.

        Mieti, onko haukkumispäivänä tai sitä edellisenä päivänä ollut jotain tavallisesta poikkeavaa? Onko koira esim. päässyt yhtä pitkälle lenkille kuin muina päivinä ja onko sen kanssa puuhailtu muutenkin tarpeeksi? Koira saattaa haukkua tylsistymistään. Tarkista myös, ettei koiralla ole kipuja.

        Jos tuollaisesta voisi saada häädön, samalla logiikalla esim. lapsen itkusta, remontin tekemisestä, huonekalun kokoamisesta jne. pitäisi saada häätö.


      • Aussin emäntä
        ... kirjoitti:

        Jos koira haukkuu tunnin viikossa, siitä ei todellakaan voi saada varoitusta saati häätöä. Varsinkin jos haukkuminen tapahtuu päiväsaikaan ja vain yksi henkilö valittaa. Älä laita koiralle kuonokoppaa, se päässään koira ei voi esim. oksentaa ja saattaa tukehtua.

        Mieti, onko haukkumispäivänä tai sitä edellisenä päivänä ollut jotain tavallisesta poikkeavaa? Onko koira esim. päässyt yhtä pitkälle lenkille kuin muina päivinä ja onko sen kanssa puuhailtu muutenkin tarpeeksi? Koira saattaa haukkua tylsistymistään. Tarkista myös, ettei koiralla ole kipuja.

        Jos tuollaisesta voisi saada häädön, samalla logiikalla esim. lapsen itkusta, remontin tekemisestä, huonekalun kokoamisesta jne. pitäisi saada häätö.

        Nyt kun ajattelen asiaa järjellä enkä tunteiden vallassa, niin eihän jotkut haukuntakerrat voi olla häädön syy. Yleensä pyrin toimimaan samalla tavoin joka aamu kun lähden töihin, mutta ehkä olen tehnyt jotain niinä aamuina erilaista mikä on saanut koiran haukkumaan. Pitää ruveta "tarkkailemaan" omia toimia.. Tämä valittajanainen on kyllä kova kritisoimaan kaikenlaisista asioista miten ei olla roskikseen laitettu roskia oikein ym. Pitää yrittää unohtaa tuo asia ja tosiaan nauhoittaa koiran yksinoloja niin on ainakin tietää milloin koirani haukkuu tai on haukkumatta.


      • ...
        Aussin emäntä kirjoitti:

        Nyt kun ajattelen asiaa järjellä enkä tunteiden vallassa, niin eihän jotkut haukuntakerrat voi olla häädön syy. Yleensä pyrin toimimaan samalla tavoin joka aamu kun lähden töihin, mutta ehkä olen tehnyt jotain niinä aamuina erilaista mikä on saanut koiran haukkumaan. Pitää ruveta "tarkkailemaan" omia toimia.. Tämä valittajanainen on kyllä kova kritisoimaan kaikenlaisista asioista miten ei olla roskikseen laitettu roskia oikein ym. Pitää yrittää unohtaa tuo asia ja tosiaan nauhoittaa koiran yksinoloja niin on ainakin tietää milloin koirani haukkuu tai on haukkumatta.

        On tosiaan hyvä idea unohtaa koko juttu ja varmuuden vuoksi vaikka silloin tällöin nauhoittaa. Toisaalta on sinun etusi, jos nainen valittaa joka asiasta: isännöitsijäkin varmasti tajuaa, että nainen valittaa turhasta. Kysy vaikka muilta naapureilta, häiritseekö koira heitä. Jos ei häiritse, voit ihan hyvin jättää asian omaan arvoonsa.

        Voihan olla, että haukkuessaan koira kuulee rappukäytävästä jotain epätavallista ääntä tms. Olen kuullut, että joissain taloissa valittajat saattavat tahallaan ärsytää koiria, esim. kolistella postiluukkua, että pääsevät sitten valittamaan.


      • Nexus k

        Tiedätkö, niin kaikkiin asuntoihin ei haukunta kuulu samalla tavalla riippuen asunnon sijainnista. Suurikokoinen asunto yläkerroksissa niin alhaalta kolmen kerroksen päähän nurkkahuoneistosta ei kuulu suureen asuntoon perimmäiseen huoneeseen. Mutta ne, jotka asuvat kaksiossa tai yksiössä ja koira on ylhäällä sivulla tai alhaalla, niin varmasti kuuluu.

        Kerrostalojen rappukäytävät ovat kaikuvia, joten eteisen läheisyydessä haukkuvan koiran haukunta kuuluu sitten rappukäytävän kautta tuonne ylimmän kerroksen suureenkiin neliöön.

        Täytyykö tällaisia itsestäänselvyyksiä selittää täällä palstoilla.

        on niin moneen kertaan kirjoitettu ettei koira ole kerrostaloon hyvä valinta, sillä jossain vaiheessa koiranne sieltä häipyy,....


    • Raivolintu

      Entäpä kun meillä on alakerrassa 2 koiraa? Ensin oli yksi joka ulvoi aina kun omistaja oli poissa, laitoin lapun rappukäytävään jossa kysyin onko koirallinen asukas tästä tietoinen. En silloin ollut varma mistä asunnosta se tulee (vaikka alusta asti olen epäillyt alakertaa) niin en voinut mennä henk.koht. sanomaan. Meni jokunen viikko ja muija otti toisen koiran, jotta eka lopettaisi ulvonnan. Se lopettikin, mutta tämä uusi tulokas otti asiakseen haukkua kaikkia kuulemiaan ääniä. Nyt se sitten räyskyttää joka päivä milloin mitäkin, (luultavaksi osaksi turhautumistakin kun sisällä jumittaa toisen ison koiran, omistajan ja pienen pojan kanssa ja lenkitykset on hyvä jos kymmenen minuuttia), ei tunteja, mutta aika lailla kerran tunnissa. Ja emäntä on koko ajan kotona, alkuun aina kirmasi lattia jytisten torumaan koiraa, mutta enää ei tunnu vaivautuvan. Luulen myös että koira on oppinut räyskyttämään aina kun haluaa ulos, sillä muijalla on ollut ihme logiikka viedä se aina ulos kun jotain räksyttää.. Nyt on haukahdellut jopa parina yönä.
      Olen ollut yhteydessä isännöitsijään, hän toi lapun rappukäytävään jossa oli yhteenveto lemmikkien käytössäännöistä talossamme. Eipä ole apua ollut. Paskamaisinta on, ettei kukaan muu ole isännöitsijälle asiasta valittanut.
      Itse teen vuorotyotä ja ahdistaa aina yöviikolla miettiä että saanko nukuttua tällä viikolla kuinka vai heräänkö koko ajan koiran räyskytykseen :L Myönnän etten todellakaan viihdy kerrostalossa kaikkine äänineen, mutta muuta vaihtoehtoa ei ole :C

      • ...

        Olisikohan sinun viisainta käydä sanomassa naapurille asiasta ihan kasvotusten? Niin ainakin menisi perille, että juuri hänen koiransa aiheuttaa häiriötä.

        Jos haukkuminen ei häiritse muita naapureita, ei asialle luultavasti voi tehdä mitään. Varsinkaan, jos koira haukkuu päiväsaikaan ja haukkuminen ei jatku useita tunteja.


      • Isännöitsijälle vaan
        ... kirjoitti:

        Olisikohan sinun viisainta käydä sanomassa naapurille asiasta ihan kasvotusten? Niin ainakin menisi perille, että juuri hänen koiransa aiheuttaa häiriötä.

        Jos haukkuminen ei häiritse muita naapureita, ei asialle luultavasti voi tehdä mitään. Varsinkaan, jos koira haukkuu päiväsaikaan ja haukkuminen ei jatku useita tunteja.

        Itse en ainakaan mene naamatusten valittamaan naapureille. Siinä on aina riski, että kämpässä on joku sekopää jonka saa sitten riesakseen koko loppuajaksi.


      • Ei niitä
        Isännöitsijälle vaan kirjoitti:

        Itse en ainakaan mene naamatusten valittamaan naapureille. Siinä on aina riski, että kämpässä on joku sekopää jonka saa sitten riesakseen koko loppuajaksi.

        piripäitä nyt niin kovin paljon ole että niitä aivan pelkäämään kannattaisi alkaa että joka luukusta ulos hyppivät vastaan kirveen kanssa.

        Valtaosa koiranomistajista on kuitenkin ihan reiluja ja joviaaleja tyyppejä, joiden kanssa tulee hyvin juttuun. Vaikka poikkeustapauksia tietty aina löytyy....

        Joten mene sinäkin vaan rohkeasti puhumaan jos tarvetta ilmenee, näin saat vielä paremmin naapurisovun säilymään. Paljon paremmin kuin kitisemällä isännöitsijälle.


      • Laki on laki
        ... kirjoitti:

        Olisikohan sinun viisainta käydä sanomassa naapurille asiasta ihan kasvotusten? Niin ainakin menisi perille, että juuri hänen koiransa aiheuttaa häiriötä.

        Jos haukkuminen ei häiritse muita naapureita, ei asialle luultavasti voi tehdä mitään. Varsinkaan, jos koira haukkuu päiväsaikaan ja haukkuminen ei jatku useita tunteja.

        Jos linja- autossa kuljettajan radio häiritsee yhtäkin matkustajaa, kuljettaja joutuu radionsa sulkemaan mikäli tämä yksi matkustaja niin haluaa.

        Jos kerrostalossa koiran haukunta häiritsee yhtäkin asukasta, koiran omistaja joutuu luopumaan koirastaan tai muuttamaan koiransa kanssa muualle, mikäli ko henkilö tekee valituksen.

        Näin se todellisuudessa menee.


    • Tapahtui näin.

      Meille käyty monesti kerta valitettiin koirien haukuntaa vaikka pyysin naapureilta jos todella on häirinnyt ja kysyin seinänaapurilta sanoi "ei mitään häirinnyt ja kaikki on ok"..MUTTA myöhemmin jouduimme isännöitsijän toimistoon että on yhä valituksia ja kertoi meille naapurien lausunnon mukaan..Mitä H****,että seinänaapurini onkin valehtellut meille eli hän itse myös kyllä valittanut.Asuimme kerrostalossa ja muutimme toiselle pienkerrostaloon mut tuloksetta taas ettei auttanut eikä saa yhteistyöhön.Olihan pienkerroissa paljon koiria vaan valitettiin meistä eikä heille mitään.Toki koulutin ettei saa haukuntaa ja lenkitän pitkiä matkoja..Jouduimme käräjäoikeudelta,että määrätty ulos asunnostamme paitsi onneksi emme saa virallisen häätö vaan pelkkä "irtisanoutua"..Päätin sitten,ETTÄ emme asua enää kerrostaloon.Nyt muutin toiselle kaupungille ja asun luhtitalossa eli nyt kaikki ok ja ei mitään häirinnyt eikä myös varoituksia..Tosi helpotusta!Ainiin lisäksi käyty meille viisi kerta eläinsuojelutarkastajat,koska naapurit käsittivät väärin tai eivät paikkaansa ole.Silti kaksi koiramme aivan yhä hyväkuntoiset eikä vika mitään.Semmoiset naapurit,että voi tulla ongelmia.Kun tajusin ettei koiramme voi asua kerrostalossa kun portaissa ääniä ja postiluukusta ääniä niin haukuntaa syntyy..Nyt asun luhtitalossa,että postilaatikko on tuossa ulkona ja ihan vähemmän ääniä eli koiramme rauhallisia..En tarvitse pelätä enää ja koirat voi jää yksin kotonakin niin voin käydä vaikka opiskelemassa tai töissä.Kuulin aika paljon,että kerrostaloissa tapahtuu paljon vaikka naapurien takia:(.Toki haukunnanestopanta auttaisi mutta ei se aina onnistunut.

    • Collienhankkija

      MOI! voiko collien ottaa kerrostaloon? ja sopeutuuko se sinne hyvin olisi tärkeä tietää kun on tulossa collie. p.s se ei hauku!

      • Voi ottaa

        kunhan muistaa viedä sen paskalle muualle kuin rapun eteen. Eli kunnon lenkit ja koulutus niin avot. Jos vielä hiljaisenlainen niin naapuritkin tykästyy.


    • ota mirri

      Ei voi

    • Nappipää

      Meillä on villakoira joka haukkuu jos joku avaa rappukäytävän oven tai pimpottaa ovikelloon. Aluksi se murisee ja kun sanoo hiljaa niin se lopettaa ainakin vähäksi aikaa. Yleensä se murisee hiljaa ensin. Ensimmäiseksi tulee mieleen että koira pelkää. Valituksia ei ole tullut mutta johtuuko se vain siitä että naapurit ei uskalla tulla sanomaan? Ainakin yksi samasta talosta oleva nainen tykkää koirasta eikä ole valittanut. Ottaa vaan päähän että jos koira haukkuu niin siitä pitäisi ilmoittaa eikä vain seistä tuppisuuna. Olen yleensä kotona tai kaupassa ja pisin aika sillä on yksin kotona n.1-6h. Onko kellään kokemusta tälläisesta?

      • k_oira1

        Kaverillani on ollut vuosia tuollaisia koiria, eikä ole ikinä saanut valituksia. Haukkumisen pitäisi jatkua pitkään ennenkuin siitä voi valittaa. Eli jos koira haukkuu puoli minuuttia kerralla, se ei haittaa, mutta jos puoli tuntia useita kertoja päivässä, siitä voi jo valittaa. Varsinkin, jos koira haukkuu yöllä.

        Olisi kuitenkin viisasta puuttua asiaan, vaikka valituksia ei tulisikaan, ja alkaa kouluttaa koiralta huonoa tapaa pois. Voit kokeilla esim. tätä: pyydä avuksi kavereita tai naapureita ja pyydä heitä pudottamaan postiluukusta makupaloja. Koira oppii pikkuhiljaa, että rappukäytävässä liikkuvat ihmiset tarkoittavat mukavia asioita.


    • Pekko POIKA VITTU

      Mulla vähä-älyiset paskahyönteiset haukkuu ja murisee naapurissa päivästä toiseen. Omistajaa ei kiinnosta.

      Pitäis antaa napakka niskaosuma koko laumalle.

    • kääkänomistaja

      sitruuna panta autto meillä!! =) aloita käyttö varovasti, jotta koira hiffaa et se sitruuna ruiskuu päälle vain sillon jos haukkuu... esim. ulkona ei kannata pitää =))

      ja muista antaa koiran toteuttaa itseään (esim. mulla on vahtikoira, niin ulkona se pääsee vahtimaan toteuttamaan itseään)

    • häiritsevämeteli

      Asun kerrostalossa jossa on useita koiria. Toiset koirista ei hauku ei ulvo eikä muutenkaan heitä huomioi kuin korkeintaan rappukäytävässä lenkille menossa tai tulossa ollessaan.
      Rapussamme on kaksi asuntoa missä on useampi koira, jotka joka kerta yksin ollessaan haukkuvat, ulvovat ja hyppivät ovia vasten sekä uusimpana villityksenä ulvovat tuuletusluukusta sisäpihalle mistä ääni varmasti kaikuu ympäriinsä.
      Näiden koirien omistajille on useaan kertaan sanottu niin hyvällä kuin pahalla koiriensa tekemisistä, on keskusteltu asiasta isännöitsijänkin kanssa joka sanoo ettei voi asialle mitään.
      Koirat siis pitävät meteliä kellon aikaan katsomatta useimmiten hiljaisuuden aikaan eli yöllä.
      Päivisin ne haukkuvat aamu klo 5- 12 asti ja yöllä toisessa asunnossa ulvoo kolme koiraa.
      Omistajat ei usko naapureita ja ovat itse alkaneet käyttäytyä asiattomasti mikä aiheesta heille itselleen sanotaan saattavat jopa hyökätä sanojan kimppuun, asioita on selvitelty poliisienkin kanssa.
      Tätä on jatkunut jo toista vuotta ja muut asukkaat sekä koirien omistajat kärsivät useista kirjallisista valituksista huolimatta.

      Ilkeyksissään haukkivien koirien omistajat ovat alkaneet jopa häiriköimään ovien takana ovia potkimalla ja ovikelloa ohimennessään soittamalla jotta toisetkin koirat haukahtaisivat. Sitten niistä valituksia muutamasta haukahduksesta kirjoittelevat ja isännöitsijä ei tee suuntaan ei toiseen yhtään mitään..

      Mitä tässä tilanteessa voisi enään tehdä muuta kuin muuttaa pois?
      Eläinsuojelustakin on käyty sillä koirat pitivät toisessa asunnossa meteliä pyhien aikana 22h putkeen ja naapureina keräsimme nimilistaa soittaaksemme heidät ja huoltoyhtiön paikalle. Mitään muutosta ei ole tiedossa eikä meillä muilla asukkailla ole enään konsteja mitä käyttää rauhan saamiseksi taloon.

      Talossa asuu kuitenkin ihmisiä vauvasta vaariin ja siksi tilanne onkin erittäin kiusallinen kaikille osapuolille. Toiset eivät enään tahdo muuta kuin hiljaisuutta hiljaisuuden aikana.

      • justjea

        Ei kai tuota minkään järjen mukaan tarvitse kestää. Jos vielä monet asukkaat ovat tuon takana, niin isännöitsijän kautta vain vaikka poliisiasiaksi asti. Kaikilla on oikeus asua rauhassa. Etenkin jos naapuri on aloittanut vielä mainitsemasi lisähäiriköinnin.


      • Tässä olisi
        justjea kirjoitti:

        Ei kai tuota minkään järjen mukaan tarvitse kestää. Jos vielä monet asukkaat ovat tuon takana, niin isännöitsijän kautta vain vaikka poliisiasiaksi asti. Kaikilla on oikeus asua rauhassa. Etenkin jos naapuri on aloittanut vielä mainitsemasi lisähäiriköinnin.

        kyllä parasta laittaa isännöitsijä vaihtoon. Asukkaan kannattaisi ottaa asia puheeksi ennen seuraavaa yhtiökokousta. Vuokrakasarmissa asuessaan voisi ottaa isännöitsijän saamattomuuden puheeksi omistavan yhtiön/yhdistyksen toimivan johdon kanssa.


    • pinja3

      Mulla on ollut collie pari vuotta ja se on ollut hiljaa silloin, kun oon poissa kotoa. Nyt on jokusen kerran käynyt nin, että melkein heti lähdettyäni se alkaa räksyttää. Mistähän tämä johtuu? Rutiinit ovat samat kuin ennenkin.

    • piippauspanta

      sitruunapanta tehos tääl, jotku osaa sen haukkua tyhjäks kyl, mut meillä sitruunapanta autto. jos ei halua turvautua niihin ns kemiallisiin tuotteisiin. on olemassa piippauspanta, joka on vielä tehokkaampi. ku koira haukkuu sieltä tulee korkea piippaus ääni (ihminen ei sitä pysty kuulee, ainoostaan koira) ääni on niin kova ja ärsyttävä et kyllä sillä koira lopettaa räksytyksen, osta sellanen, ni saat olla ressaamatta asiaa. onnea kerrostaloon, ite muutin just rivarii ja nyt koiral tilaa ja pihal vapaan

      • ärsyttääätää

        mulla on ollu koira nyt kohta 6v ja asuttu on omakoti ja kerrostalossa. Aikasemmin ei oo ollu mitään ongelmaa kunnes naapuriin muutti porukka jolla 1 koira joka haukku jatkuvasti jos ei ollu joku kotona. Meille tultiin karjumaan ovelle siitä että meidän koira on häiriöks. Mitä? Ja silläkin hetkellä omakoira hiljaa ja naapurin koira räksytti. No meistä oli sitte tehty valituskin... Naapuri hommas sitruunapannan koiralleen ja jo rauhottu äänet mutta nyt tekee sitten tuhoja sisällä, ajatteli hommata häkin että saa sen sinne päiväks ettei tuhoo paikkoja !?! Ja nyt sitten oon naapureiden silmätikkuna stana. Ja tänään oli oma koira haukkunu kotona niin heti tulee siltä toiselta koiranaapurilta viestiä että koira haukkuu TAAS, ja että meidänkin tarttis hankkia se panta. En hommaa koska haukahtelee vaan sillon tällön.


    • pinja3

      Hankin sellaisen spray-pannan ja kyllä tehosi. Ensimmäisen kerran, kun koira jäi yksin pannan kanssa, se haukahti vain kerran. Toisella ja kolmannella kerralla yhteensä kolme haukahdusta, sen jälkeen ei yhtään.

      • Hi

        Niin ja on olemassa sitruunapannan sijaan myös pelkkää ilmaan suihkuttava panta. Siitä ei jää haukunnan jälkeen epämiellyttävää hajua huoneistoon tai koiran karvoihin. Onhan se väärin, että haju jää, vaikka koira ei hauku. Kaikille koirille ei kaikki käy, mutta meillä on ainakin toiminut. Nykyään ei tarvitse laittaa, kuin panta näkyville, niin pysyy suut supussa.


    • Nanna - aloittaja

      :D Törmäsin sattumalta tähän vanhaan aloittamaani viestiketjuun :D

      No kaikki on hyvin nykyisin, tuostahan on jo pieni ikuisuus :) Silloin aikanaan koira ei tosiaan pitänyt niin paljoa meteliä, kuin naapuri oli väittänyt. Ilmeisesti asialla oli myös muiden koiria. Koirallemme lisättiin entisestään liikuntaa ja yritimme tehdä vaikka mitä aktivointileluja namipiilotuksineen kotiin, mutta niistä se ei ikinä innostunut. Luultavasti koiralla oli vain sopeutumisvaikeuksia, kun muutos oli kuitenkin melko iso.

      Tuon jälkeen olemmekin taloudellisen tilanteen kohennuttua asuneet pienemmässä kerrostalossa, jossa on oma sisäänkäynti. Tässä talossa asuu paljon koiria ja ilmapiiri on hyvä. Alussa meni taas hetki sopeutuessa uuteen kotiin, mutta sen jälkeen rauhoittui. Sitten yltyi taas, eikä oikein hoksattu että miksi. Käytimme koiralla ultraäänipantaa muutamia kertoja, se ei toiminut ihan parhaalla tavalla (piti ääntä kun koira ravisteli päätäänkin) mutta ilmeisesti sai kuitenkin koiran huomion aina kiinnitettyä niin että haukku loppui.

      Lisäksi auttoi juttu, joka ei ole tullut itselleni ikinä aiemmin mieleen. Naapurien koirien kanssa on tutustuttu, lenkkeilty ja ihan siis leikitty naapurien luonakin koirien kanssa, niin sen jälkeen koira on ollut ilmeisesti talon hiljaisin. Ilmeisesti se siis haluaa vähän pitää lukua siitä, ketä tässä naapurustossa oikein asustaa ja kuljeskelee :D Kun kaikki ovat tuttuja, ei enää ole, mitä vahtia. Kaipa tuo on iänkin puolesta rauhoittunut.

      Kiitos kaikille kypsästi kommentoineille avusta :) Tästä sai paljon hyviä ajatuksia ja ideoita, joita varmaan tarvitaan jos/kun otetaan uusi koira joskus tai jos tässä vielä jotain ilmaantuu. Pidetään myös huoli siitä, että asutaan koiraystävällisessä naapurustossa, jossa voi puhua ongelmista :) Koirakirjallisuuttakin on tullut luettua, jospa tuon oman koiran aivoituksia osaisi lukea luotettavasti, niin asiat ratkeaisi nopeasti.

    • vierailija667

      Meillä on 5-vuotias saksanpaimenkoira jota on hakattu ties kuinka paljon ja asunut autossa jonku kerran elämänsä aikana. Kun ketään ei ollut kotona niin koira haukkui (asuimme rivitalossa) haukkumisen saimme pois sitruunaa käyttäen. Käytimme vain viikon pelkkää sitruunaa ja haukkuminen tyssäsi siihen. Nykyään asumme omakotitalossa jossa se vartioi omaa pihaansa ja haukkuu muille koirille ja tämän estämiseksi käytämme sen lempi tennispalloa saamaan sen huomion leikkimiseen. Jos sitruuna ei ole auttanut käyttäisin veteen sekoitettuna etiikkaa ja suihkuttelisin sitä suihkupullossa.

    • Hemulen

      Anteeksi mutta kysyn tähän väliin onko kultainen noutaja hyvä kerros-taloon jossa ei ole paljoa asukkaita mutta paljon tilaa?

    • Hemulen

      sais päiväs vähintää 5 km lenkkii

    • ei-turhanvalittaja

      No onpas kummia valittajia nuo naapurisi. Itse olen kissaihminen (2 kattia kerrostalossa) mutta yläkerran naapurilla on kaksi pikkukoiraa, jotka haukkuivat heidän muuttonsa jälkeen yksin kotona ollessaan melkein päivittäin. Ovat nykyään sopeutuneet ja haukkuvat enää ehkä pari kertaa viikossa about vartin ajan (yleensä postinkantajan käydessä, ilmeisesti pelästyvät tätä tai vain innostuvat), mutteivat yöllä tai aamulla koskaan. Eihän se haukku ihanaa ole, mutta en laske sitä sen suuremmaksi meluhaitaksi päivisin kuin naapurin kakaroiden kiljunta ja ramppaaminen käytävässä, jonkun jumppatuokio yläkerrassa, tai äänekäs imurointi (kylläpä kerran joku remppasikin kuuden aikaan aamulla, mikä oli jo paljon häiritsevämpää kuin koirien haukunta päivisin... huoh). Meidän kerrostalossa ei luojan kiitos herkästi valittavia ihmisiä asu, mutta jotkuthan eivät vain tajua, että kerrostalossa asuminen ei ole sama kuin omakotitalossa/rivarissa ja odottavat saavansa samanlaista rauhaa ja hiljaisuutta päivisinkin. Säännöthän ovat yleensä kerrostaloissa niin, että päivisin saa kyllä elämää pitää, mutta öisin on oltava hiljaista. Jos koirasi haukkuu silloin tällöin päivisin, ei minusta tässä ole mitään aihetta huolestua häädöstä, jollei sitten naapurit ole natseja, jotka ottavat elämäntehtäväkseen häätää sinut parin koiran haukun takia. Sitä paitsi, kuka edes on arkipäivisin kotona kuulemassa sitä haukuntaa paitsi nimenomaan ne vanhemmat ihmiset, jotka juuri tuota valittamista rakastavat, kun ovat tottuneet asumaan hiljaisessa omakotitalossa. Kerrostalossahan meluhaittoja pitää oikeastaan vain kestää kunhan ne eivät häiritse elämää merkittävästi. Jos haluaisin olla persläpi ja valittaa naapurini koirien ajoittaisesta haukkumisesta päivisin voisin samantien myös valittaa pennuista, jotka välillä suoraan sanoen huutavat oven takana täyttä kurkkua, koska se sattuu häiritsemään minua oikeastaan enemmän kuin haukunta. Eipä kuitenkaan häiritse niin merkittävästi, että pilaisi päiväni (kuten ei kuulukaan).

    • Leipiintynyt

      Olisko kellään tästä käräjäoikeudenpäätöksestä numeroa, mitä tulee koiran haukkumiseen. Meillä koirat lähes aina seurassa, mutta alakerran rouvalle 2h aikana tapahtuvat haukkumiset on liikaa, ja näitä 2-4h aikoja jolloin koirat ovat ilman valvontaa, tapahtuu pari kertaa kuukadessa....

      • K-o-i-r-a

        Uusimmassa Koiramme-lehdessä oli juttu aiheesta, siinä taisi olla jotain myös oikeuden antamista päätöksistä. Tiivistettynä: jotta taloyhtiö voisi alkaa minkäänlaisiin toimiin haukkuvan koiran takia, haukkumisen on häirittävä useita naapureita ja sen on oltava pitkäkestoista ja usein toistuvaa (varsinkin hiljaisuusaikaan). Muutama haukahdus keskellä päivää (tai vaikka 5 minuuttia tunnissa päiväsaikaan) ei aiheuta mitään seuraamuksia. Koiran ääntely voidaan rinnastaa lasten pitämään meteliin, toisin sanoen koirilta ei voi odottaa täyttä hiljaisuutta kellon ympäri.

        Sinun kannattaa kysellä muilta naapureilta häiritseekö koirasi haukkuminen heitä. Usein joka taloyhtiöön mahtuu yksi (yleensä vanhempi nainen) kyttääjä, joka kuuntelemalla kuuntelee saadakseen valittamisen aihetta.


      • Juhani A.
        K-o-i-r-a kirjoitti:

        Uusimmassa Koiramme-lehdessä oli juttu aiheesta, siinä taisi olla jotain myös oikeuden antamista päätöksistä. Tiivistettynä: jotta taloyhtiö voisi alkaa minkäänlaisiin toimiin haukkuvan koiran takia, haukkumisen on häirittävä useita naapureita ja sen on oltava pitkäkestoista ja usein toistuvaa (varsinkin hiljaisuusaikaan). Muutama haukahdus keskellä päivää (tai vaikka 5 minuuttia tunnissa päiväsaikaan) ei aiheuta mitään seuraamuksia. Koiran ääntely voidaan rinnastaa lasten pitämään meteliin, toisin sanoen koirilta ei voi odottaa täyttä hiljaisuutta kellon ympäri.

        Sinun kannattaa kysellä muilta naapureilta häiritseekö koirasi haukkuminen heitä. Usein joka taloyhtiöön mahtuu yksi (yleensä vanhempi nainen) kyttääjä, joka kuuntelemalla kuuntelee saadakseen valittamisen aihetta.

        Äärimmäisen typerä päätös.
        Koirista lähtee moninkertaisesti enemmän ääntä kuin mistään lapsista. Vaikka täyttä kurkkua huutaisivat.

        Kokemusta on.


      • .Pisterivi.
        Juhani A. kirjoitti:

        Äärimmäisen typerä päätös.
        Koirista lähtee moninkertaisesti enemmän ääntä kuin mistään lapsista. Vaikka täyttä kurkkua huutaisivat.

        Kokemusta on.

        No kyllähän tuon sanoo maalaisjärkikin. Kumpi kuuluu kauemmas: koiran haukunta vai lapsen itku?

        Aikoinaan käytettiin mittayksikkönä peninkulmaa. Se tarkoitti etäisyyttä josta koiran haukunta kuuluu, ja se on kilometreiksi muunnettuna 6 km.. Ja jokainen metsästäjä kyllä tietää että tuolta etäisyydeltä kuuluu. Lasten huuto puolestaan, hyvä jos kuuluu puolen kilometrin päähän.

        Ihan eri luokkaa. Silti tässäkin ketjussa on jotkut uunot verranneet haukuntaa lasten itkuun.


      • Sitä saa mitä tilaa
        K-o-i-r-a kirjoitti:

        Uusimmassa Koiramme-lehdessä oli juttu aiheesta, siinä taisi olla jotain myös oikeuden antamista päätöksistä. Tiivistettynä: jotta taloyhtiö voisi alkaa minkäänlaisiin toimiin haukkuvan koiran takia, haukkumisen on häirittävä useita naapureita ja sen on oltava pitkäkestoista ja usein toistuvaa (varsinkin hiljaisuusaikaan). Muutama haukahdus keskellä päivää (tai vaikka 5 minuuttia tunnissa päiväsaikaan) ei aiheuta mitään seuraamuksia. Koiran ääntely voidaan rinnastaa lasten pitämään meteliin, toisin sanoen koirilta ei voi odottaa täyttä hiljaisuutta kellon ympäri.

        Sinun kannattaa kysellä muilta naapureilta häiritseekö koirasi haukkuminen heitä. Usein joka taloyhtiöön mahtuu yksi (yleensä vanhempi nainen) kyttääjä, joka kuuntelemalla kuuntelee saadakseen valittamisen aihetta.

        Jos näin on, silloin kannattaa myrkyttää naapuruston kaikki koirat. Kun ei kerran hyvällä niin sitten pahalla. Vai koitettaiskos sittenkin ottaa vähän muitakin ihmisiä huomioon? Mutta ihan kuinka vaan haluatte...


    • Koira-ihminen

      Tuohon koiran haukkumisen dokumentointiin ja muutenkin ongelman hoitamiseen on tällainen kehitetty:
      www.digitaldogsitter.com

      Onko muilla kokemuksia tuosta?

      • räksytin

        Ei oo, mutta pitää käydä kattoo mikä kaikista yllä esitetyistä vaihtoehdoista olisi helpoin! Voin kommentoida uudestaan kokeilun jälkeen. Pakko tosiaan joku tollanen ohjelma, joka ei nauhoita kaikkea; vain kovemmat äänet (=haukkuminen). Ei pysty selaa kaikkia tallennuksia sekunti sekunnilta..
        Mulla sellannen tilanne, että olen saanut valituksen isännöitsijältä, minkä jälkeen olen kohteliaasti pyytänyt naapureilta vähän lisäinfoa tilanteeseen (milloin koira haukkuu, miten kauan, kuinka useasti..), mutta eipä ole vastauksia kuulunut.. Sama tilanne siis kuin jollain ketjuun aiemmin kirjoittaneella ollut.


    • Myös koiranomistaja

      Täällä näyttää olevan aikamoinen liuta koirankoulutus experttejä? Muuta sanottavaa ei ole kun haukkua toisten koirankoulutus taitoja? Tulisitte sitten kirjottamaan kun olette kasvaneet aikuisiksi ja on jotain oikeaa AIHEESEEN liittyvää sanottavaa, eikä vain liuta kirosanoja!

      Todella lapsellista tulla vielä aloittajan kirjoituksen jälkeen vaan kommentoimaan että muuta maalle! Aloittaja sanoo olevansa valmis tekemään asialle jotain jos todellakin hänen koiransa häiriköi.
      Joo, on vanha ketju, mutta silti.

      Ja todellakin, ystävilläni on myös tullut näitä aiheettomia valituksia koirasta. On se kumma kun ei voida sitten ottaa kunnolla selvää MISTÄ se ääni tulee, vaan heti alkaa viereistä naapuria syyttämään!

      Ja todellakin olen sitä mieltä, ettei KUKAAN ihminen voi elää hiirenhiljaa kokoajan! Eli te, joita minkäänlainen melu niin kamalasti häiritsee, voitte muuttaa sinne maalle! En itsekään kannata koiran ottamista kerrostaloon, mutta kerrostalossa ei KOSKAAN tule kuitenkaan olemaan täysin hiljaista! Jos koskaan ei mitään ääniä kuuluisi, itse ainakin huolestuisin että ovatko kaikki naapurit kuolleet.

    • elämänäänet

      Minusta koiranhaukunta päivällä on kuitenkin paljon ymmärettävämpää kuin meidän vuokratalossa tapahtuva känniörvellys yläpuolellamme lähes joka viikonloppu, se kestää pitkälle yli klo 22 jonka jälkeen alkaa hiljaisuus. Koirat usein haukahtelee päivisin. Silloin myös joku soittaa jumputtavaa musiikkia joka kaikuu ja tömähtelee rappuun asti. Joku oli myös oksentanut ulko-ovemme eteen. Tupakan natsat heitetään pitkin poikin. Uudenvuoden rakettien jämät myös. Eli minusta ihmisten pitäisi varsinkin vuokratalossa miettiä miten siinä talossa muuten eletään. Kyllä mielummin kuuntelen koiran haukahduksia kuin naapurin tappelua eukkonsa kanssa, jonkun täysillä soittamaa musiikkia/ biletystä tai kännimesoamista. Joten mikä oikeasti häiritsee ?

      • korviin käy

        Entäpä sitten, kun satunnainen haukunta muuttuu 7 tunnin mittaiseksi päivittäiseksi ulina- ja haukkukonsertiksi? Melkein jo ottaisin tilalle tappelevat naapurit, olisi ainakin enemmän vaihtelua...no, leikki leikkinä. Hirveässä talossa näytät asuvan, en kadehdi.


    • vieraillaan

      Meillä koira haukku kun alkuun muutettiin kerrostaloon. Asiaan autto radion päälle jättäminen ja kanssa meillä oli hetken aikaa käytössä haukkupanta,se sellainen "piip" ääntä päästävä.
      Saatiin muutama valitus, sen jälkeen kävin rohkeesti vaan naapureitten ovien takana kyselemässä pitääkö koira ääniä. Ainoastaan yksi tunnusti että häntä häiritsee. koira räksäsi postinjakajille (juoksivat talon raput tietysti ylös ja alas), hankittiin paksumpi väliovi ja ongelma ratkes sillä.
      Kaverini puolestaan viritti radion eteiseen oven viereen sillon kun oli poissa kotoa, blokkasi käytävän ja saapuvan postin äänet ja koiruus hiljeni.
      Toivottavasti löytyy keino haukkumisen hallintaan.
      Itselle kävi vielä niin että tuo koiran haukunnasta valittanut naapuri pahoitteli muutamaa kuukautta myöhemmin kun heille syntyi jatkuvasti huutava vauva. Minun "voitte lainata tuota haukkupantaa josko se auttaisi" kommentti ei naurattanut, hupsista!

    • V1ttuuntunut

      Ikäväkyllä vika voi olla myös naapureissa, ei AINA koirassa - eläimissä. Meillä esimerkiksi naapurina elämään tympääntynyt akka, joka kiusaa ja raivoaa myös omalle miehellensä milloin mistäkin. Tekee elämästämme h#lvettiä täysin tahallaan.
      Tässä muutamia esimerkkejä kyseisen akan ( on kyllä alle 30-v. mutta näyttää noin 40-vuotiaalta ) "käytöksestä" meitä, sekä koiraamme kohtaan.. Loputonta kakaroiden juoksua asuntonsa päästä päähän, olemme ihmetelleet eikö ole varaa ostaa mattoja asuntoon, kuitenkin siideriä & olutta tuossa perheessä kuluu. Opettanut kakaransa ( Huom! pidän kyllä lapsista ja säälin tuon akan lapsia, kun mutsi tuollainen ) juoksemaan myös rapussa ja availemaan postiluukkuamme. Olemme olleet muutaman kerran kotona todistamassa kyseistä toimintaa, mutta isännöitsijä on tämän akan puolella, kun akka osaa tarvittaessa näytellä niin uhria ja "pudottelee" esim. avaimet vahingossa. Vanhempi isännöitsijä kuolaa tuota läskiperse akkaa ja uskoo kaiken mitä meistä & koirastamme valehtelee. Hakkaa kattoaan jollain kepillä, niin kauan että koiramme reagoi haukkumalla. Stereoiden kautta korkea äänisellä pillillä huudattamista, tai vaihtoehtoisesti hormien kautta pilliin puhaltamista. Välillä aamuherätys on, akka laittaa pesukoneensa linkoamaan 2-5 minuuttia kerrallaan ja tietenkin niin että pesukone hakkaa wc-kalusteisiin. Väliin puolen tunnin "hiljainen" hetki ( kakarat juoksee tämän ajan ja hakkaavat pattereihin ), sen jälkeen linkous taas muutamia minuuteiksi päälle = mielestäni aika tahallista, itse en ainakaan pese pyykkiä noin.. Pihalla hänen kakaransa huutavat / kiljuvat ja juoksevat koiramme vierestä, pari kertaa heitetty keppi tai käpy ihan viereen, noh yhden kerran osu ( onneksi ) minua selkään. Akka opettanut kakaransa pelkäämään koiraamme, pihan muut lapset eivät pelkää vaan päinvastoin ovat kiinnostuneita ja käyttäytyvät normaalisti. Koiramme luonnollisesti on stressaantunut kaikesta tästä häirinnästä & kiusanteosta, kuin myös itsekin olemme. Välillä viikonloppusin akalla ns. menovaihde päällä ja huutelee parvekkeeltaan törkeyksiä.
      Teille kommentojille "muuttakaa pois, jos ette kestä elämisen ääniä" voin todeta, muutamme kyllä välittömästi muualle, kunhan vaihtoasunnon saamme. Ennen kyseisen akan muuttoa, rapussamme oli mukavaa asua. Suhteellisen pian kun kyseinen akka kakaroineen tänne muutti, alkoivat muut mukavat naapurimme muuttaa pois, koska eivät kertomansa mukaan jaksaneet kuunnella akan ja kakaroiden metelöintiä. Emme ole saaneet yhtäkään varoitusta ja muut talon asukkaat ovat mukavia, tulemme muiden kanssa erittäin hyvin toimeen. Siinä mielessä on erittäin ikävää, kun yksi asukas pilaa tahallisesti asuinmukavuuden, muuten mukavassa talossa.

      • Uneton täällä jossain

        Säälittää nuo lapset, millaisia heistä kasvaa tuollaisen äidin hoivissa. Minä en pidä naapurista tulevista kovista äänistä klo 22-07 välillä kun yritän nukkua (olen huono-uninen). Muuttaisin kiljuen omakotitaloon, jos olisi rahaa!! Pakon edessä asun kerrostalossa, kerrostaloasuminen ei sovi mulle kun uni häiriintyy niin helposti. Nytkin valvon, kun nukahdettuani heräsin naapurista tulevaan kolisteluun. Onneksi on viikonloppu niin ei tartte mennä aamulla töihin. Sääliksi käy vuorotöissä käyviä, miten he pystyvät nukkumaan päivisin, kun joka puolelta kuuluu ääniä.


    • vidduuntunut naapuri

      Meillä naapurin piski haukkunut yli vuoden AINA kun omistajat eivät ole kotona. Lippulappusia oon muutaman laittanut, ei ole ollut apua. Nyt on meininki mennyt siihen suuntaan että esimerkiksi nyt illasta kaksi ja puoli vitun tuntia räksytystä. Toivon tosiaan että puudelin selkärangaton omistajapariskunta tulee pian kotiin.

      Seuraavaksi otan kehiin poliisit, isännöitsijän ja eläinsuojelun. En vaan jaksa enää, hermot menee.

      • luukku on

        On kai naapurissa postiluukku; vai onko?


    • toimii tämäkin

      En kyllä jaksanut kaikkia viestejä lukea, joten neuvoni voi olla sama kuin joku muu on jo antanut.

      Jos haluaa tietää milloin koira haukkuu, niin yksi tapa on hankkia koiralle video valvonta.
      Siihen voi käyttää erilaisia tallentamisvälineitä.
      On olemassa lemmikki kameroita(tosin ne taisi ottaa vain kuvan?), voi laittaa tietokoneen valvomaan, voi laittaa jonkin muun videolaitteen valvomaan.

      Itsellä oli tietokone valvonta moodilla ja näin selkeästi milloin koira ulisi (pentu aikana) ja milloin pääsimme hiljaiseen päivä rytmiin.

      Videolle tallentui huutamisen lisäksi kivoja otteita koiran leikeistä. Leikkejä enemmän mitä hiljaisemmaksi koira tuli :)

    • rasisti2

      Suomi on oikeesti käsittämätön maa

    • toisenkerroksenasuka

      kyllä sen koiran kerrostaloon voi ottaa.. mutta jos koira räksyttää päivät kotona yksin ollessaan niin siinä voi taas todeta että vikaa on paljon omistajassakin. itsellä on ajokoira joka ei hauku ku vain silloin ku ollaan ulos lähdössä ja silloinkin haukahtaa kerran tai kaksi. vuosi sitten oli ajokoirallani kaverina vuoden ikäinen huskymix ja mieheni toi sen meille koska olisi muuten mennyt piikille. virheen teimme koska häkkikoiran otimme. koira haukkui ja tuhosi paikat yksin jäädessään mutta naapurit eivät valittaneet. ja tosiaan ku vertaatte täällä koiran haukkumista vauvan itkuun ja parkumiseen niin niihin kumpaankin voi baikuttaa ja itselläni on alakerrassa noin puolenvuoden ikäinen vauva ja se huutaa yötä päivää. en tiedä että eikö tämän lapsen äiti osaa hiljentää lastaan vai onko lapsella vaan paha kolikki. mutta olen sitä mieltä että jos näitä normaaleja ääniä ei pysty hyväksymään niin muuttaa sitten omakotitaloon. kaikilla siihen ei ole varaa joten sitten ei auta kuin tottua ääniin ja koittaa kestää

    • Yksin kotona

      Minun mäykyllä oli myös tuo haukkumisongelma, kun otin sen n.7 kk ikäisenä. Ei ollut tottunut olemaan yksin. Iilmoitin välittömästi seinänaapureille ja isännöitsijälle, että tällainen ongelma on ja hetken aikaa kestää, kunnes saan koiran koulutettua yksin olemiseen, Pyysin myös naapureilta hieman kärsivällisyyttä. Naapurit ja isännöitsijä suhtautuivat asiaan todella hienosti. Pikkuhiljaa koiran yksinolo alkoi sujumaan, kun yksinoloa aloitettiin opettelemaan erihuoneessa yöpymisellä ja myös päivittäin mäykky oli vähäisiä aikoja toisessa huoneessa yksin. Koiraterapeutti oli myös alussa kuvioissa mukana ja perusopettelun jälkeen oli käytössä sitruunapanta. Nyt koira erittäin tasapainoinen, tottelevainen, rauhallinen ja loistava metsästyskoira, johon käyttöön sen otinkin. Sitruunapantaa ei ole käytetty yli puoleen vuoteen. Yksin ollessa ei hauku lainkaan, muutamia "sallittuja" haukahduksia leikin lomassa. Eikä myöskään räksytä lenkillä vieraille koirille. Kovaa ja määrätietoista hommaahan se kouluttaminen oli, mutta nyt tässä vaiheessa hymyilyttää. Itsellä oli täysin selvänä se asia, että jos koira ei opi olemaan yksin rivitalossa, se lähtee pois.

    • sdfk

      Meidän koiralla ongelmat alkoi, kun saatiin korvatulehdus hoidettua. Pienestä pitäen ollut hiljainen, ei hauku ylimääräisiä, mutta nyt on mörköikää jatkunut jo jonkin aikaa (1,5v uros) ja pöhinät/haukkuminen ovikellolle on arkipäivää. Kielletty ollaan, koska kerrostalossa asutaan.

      Koiran kummatkin korvat olivat tulehtuneet, olleet jo jonkin aikaa, mutta varsinaisia oireita ei ollut, joten siksi muhivat noin pitkään. Nyt, kun korvat on kunnossa, niin tuo haukkuu äänille rappukäytävässä ym. Varmaan kuulo parani sen verran. Raivostuttavaa. Tietää, ettei saa haukkua, mutta puolinukuksissa kun eteisessä on ja rapsahtaa, niin haukahdus tulee luonnostaan. Siihen ei kerkiä puuttumaan.

      • hiljaa koirat

        eli siis luonnostaan haukunnalla reagoivaa eläintä ei saa pitää kerrostalossa. Pois on matkattava, jos joku räksähdyksestä valittaa. Varsinkin yöllä koirien on pidettävä kuononsa kiinni. Monet koirat aloittavat haukunnan lehdenjakan saapuessa, mutta silloinkaan ei saa aikaisin puoli neljän aikaan kerrostaloissa koirat haukkua. Yksi tai kaksi kovaa haukahdusta herättää helposti naapurin. Oletko tietoinen?


    • kipale

      Puhelimiin on saatavilla sovellus, joka on tarkoitettu niille, jotka haluaa tietää mitä mölyävät unissaan. (esim. Nokialle tälläinen on Sleep recorder) Se nauhoittaa kaiken äänen mitä yön tai päivän aikana kuuluu, siitä asti kun laitat sen päälle, aina siihen asti kun sammutat sen. Se voisi toimia tässäkin tapauksessa. Eli jos on mahdollista niin jättää päivän ajaksi kännykän kotiin nauhoittamaan koiran haukunnat, sovelluksesta näkee myös kellonajat, milloin mikäkin ääni on nauhoitettu.

    • Elämää

      Tosi rasittavaa todella kun koira haukkuu joka päivä asunnossa,itse asumme kerrostalossa itse olemme opettaneet koiramme pennusta lähtien ettei saa haukkua.
      Kerrostalossamme tällä hetkellä 3 koira taloutta niistä 2 taloutta ihan hiljasia koiria mutta alapuolellemme kun muutti just yksi koiran omistaja joka haukkuu sekä ulkona että sisällä vaikka asunnossa on omistajat paikalla eivät saa koiraa hiljaiseksi.

      • valittaminen sallitt

        Tehkää valitus!


    • omp1

      Olen pitkään ihmetellyt sitä väitettä, etteikö kerrostalossa asuvat koirat saisi liikuntaa. Oman pihan omaavathan laittavat usein koiransa narun päähän pihalle(ei siinä mitään vikaa sinänsä), mutta siinähän helposti jää koiran lenkitys vähemmälle, kun vaan pihalla ulkoilee. Kerrostalossa usein kun ei sitä pihaa ole, niin koiraa on vähän pakkokin lähteä ulkoiluttamaan pihaa kauemmas.
      Asuin kymmenisen vuotta rivitalossa, jossa naapurissa oli suomenpystykorva, ja toisella puolella saksanpaimenkoira. Ne makoilivat päiväkaudet pihalla ja haukkuivat milloin millekin asialle. Pihaa kauemmas ulkoilemaan niitä vietiin ehkä kerran viikossa? En heidän elämäänsä "tarkkaillut" sen enempää, mutta kyllä tälläiset asiat vaan näkee kun asuu naapureina monta vuotta.
      Vertauksena taas läheisessä kerrostalossa asui bernhardinkoira, joka näkyi vähän väliä lenkillä emäntänsä kanssa. Koiralla usein pallo suussa, joten sillä ilmeisesti mentiin leikkimään.
      Että ei ne asiat aina ihan niin mene kuin on "oletuksena"..

    • Muuten saa haukkua!

      Kunhan niitä koiria ei viedä neukkukuutioihin!

      • hau,hau,hau,hau

        Jos suo ärsyttää koirien haukunta naapurissa, niin anna samalla mitalla takaisin . Tässä on linkki ja laita mahdollisimman kovalle, niin kuulevat millasta se on tunti toisensa perään. Jos joku valittaa, niin sanot vaan että eihän täällä meidän kiltti napsu mitään hauku, kun ei se oo koskaan ennenkään haukkunut.

        http://www.youtube.com/watch?v=CP-oVjj9Mp4


    • Kerrostalos

      Kerrostalot lienee ensisijaisesti ihmisten asumuksia eli vauvat ja lapset ymmärrän mutta en koiria...
      Koira kuuluu maalle tms ok-taloon.
      Tässäkin talossa koira jota ei ulkoiluteta,haukkuu aamusta myöhään iltaan.
      Mutta kukaan ei uskalla valittaa,kun emme tiedä millaista vastaanottoa tulisi omistajilta.

    • ihmisasuntona

      Etkö koiranomistaja tunne koiria?

      Koira haukkuu kotona yksinollessaan eniten ja varsinkin silloin, kun rappukäytävässä menee joku ihminen.

      Arvaas miten ällöä on, kun menet asunnon ohi ja räksyn räksyn.

      Tiedätkö niin koiranhaukuntaa ei tarvitse kerrostalossa kenenkään kuunnella.

      Jos joku koira haukkua räksyttää päiväsaikaan, kun et ole paikalla, niin siitä pitää tehdä ilmoitus isännöitsijälle.

      Mikäli valittaja haluaa, niin voi ottaa älypuhilem mukaan ja rappukäytävän puolella nauhoittaa koirasi räksynnän tekemällä videon ovesi ulkopuolella. Koiralla ei ole mikään lupa haukkua rappukäytävällä olevaa ihmistä eikä varsinkaan silloin kun tuo rappukäytävällä kulkeva henkilö kuuluu talon asukkaisiin.

      Pyykkitupaan menijää ei saa raksyttää tiedt sen itsekkin.

      Koiranomistajille on turha mennä kertomaan heidän haukkuvasta koirastaan, sillä he eivät välitä, vaan koira jatkaa haukkumistaan.

      Myös tärkeä asia on, niin kerrostalossa asuu sellaisia, jotka tulevat yövuorosta aamulla kotiin päiväksi nukkumaan, jotta jaksavat jälleen olla seuraavan yön työpaikallaan virkeinä. Oletko ajatellut tällaista asiaa?

      Ja,... kerrostaloasunnot ninkuin muutkin asunnot rakennetaan ihmisille ei koirille.

    • kemiaa sen olla pitä

      Naapurit monesti turvautuvat kemiallisiin aseisiin jos ei haukunta lopu.

    • saakutinämmä

      Vauvoille ainakin ne sitruunapannat kaulaan. Se on kumma, kun niin hirveesti ihmiset on vuorotyössä ja koirien haukku häiritsee. Kuitenkaan kakaroiden rääkyminen, oli sitten sylivauva tai vanhempi kersa ei haittaa. Ei myöskään naapurien kännikonttaaminen ja örinä tee mitään hallaa. Ei haittaa, jos pariskunta mätkii toisiaan ja patterit ja pannut kolisee. Elämä on niin ihmeellistä. Ja kyllä ihan oikeesti jotkut vaan on vittuuntuneita vaikkapa siitä syystä, että itte on vuokralla osaketalossa ja se perkeleen puudelinomistaja asuukin ihan omassa asunnossa. Tämä kuulkaa saattaa riittää syyksi sille perkeleen rumalle naapurin akalle.

    • Anonyymi

      Miksiköhän koskaan ei kukaan vastaa asiallisia neuvoja? Räksyn räksyn vastauksia kyllä riittää. :( . Ja kaiken huipuksi vihervasemmisto haluaa, että kaikkien pittäisi muuttaa kerrostaloihih asumaan, Ihmiset vihaa toisiaan, miksi siis pitäisi asua vielä samassa kasassa???

    • Anonyymi

      kantsii katsoo minkä koiran ottaa on monia rotuja jotka tulee hyvin toimeen kerrostalos itse en ymmärrä miksi pitää ottaa kissa tai koira kerrostaloon joka ei sovi ihmisellekkää asumismuotona asut tolos jossa on monta kerrosta ei mitää rauhaa lapset tai juopot möykkää en voisi ikinä asua kerrostalos olen kyllä käynyt ja joskus ollut yötäkin mut huono kokemus pitää asua omakotitalos eli oma tupa oma lupa eikä ole naapuria ylä eikä alapuolella menkää takasi rivariin ja yrittäkää päästä omakotitaloon

    • Anonyymi

      🙂🙃

    • Anonyymi

      Meillä käytettiin menestyksellisesti vastahaukkua. Toinen vaihtoehto oli äänijänneoperaatio. Onneksi ensimmäinen toimi koska äänijänneoperaatio olisi maksanut. Toki senkin olisi voinut tehdä itse netistä tubesta katsomalla.

    • Anonyymi

      Koirat eivät saa haukkua yöllä eikä päivällä kerrostalossa. Muuta omakotitaloon tai maaseudulle niin et häiritse kerrostalon asukkaita. En minäkään tuo koiraa kerrostaloon koska en halua häiritä kerrostalon asukkaita. Se on siis valintakysymys.

    • Anonyymi

      Eikö tuo koira ole jo kuollut?

    • Anonyymi

      KAIKISTA PAHINTA ON AVIOPARIT ,JOTKA RIITELEE,NAINEN HUUTAA ÄLÄ TAPA.MIES HUUTAA HELVETTIÄ KLO 2.00 TERV. LAHDEN TONTTILASTA

    • Anonyymi

      Laita kamera tai muutta maalle

    • Anonyymi

      Yksinkin haukku on liikaa. Miksi kukaan ottaa kerrostaloon koiria, hei haloooo

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1839
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1148
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe