Jon

von Virtanen

Jon 33?
millainen vene? Kertokaa kaikki mitä tiedätte, hyvät ja huonot puolet. Kiitos.

32

12250

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vexiK

      Ei kai Jon 33 ole olemassakaan. tarkoitat varmaan Jon 30 joka on luja mutta hidas vene.

      • VekaL

        Suvisussu III kertoo vieraskirjassaan olevansa JON 33


      • designaattori

        Meidän seurassa ei Jon kolmekymppisiä olekaan, mutta useampia kolmekolmosia. Taitaapi olla pari nelikymppistäkin.

        Jon 30:stä ei ole tietoa, mutta 33 on kuulemma hyvä ja merikelpoinen vene. Seisomakorkeus on tosin aika huono. Liikettä tulee täysillä purjeilla vasta kun muut veneet alkavat jo reivaamaan, eli yli 8 m/s tuulessa.


      • tietäväinen

        Kyllä jon 33 on olemassa mutta en tiedä siitä yhtään mitään koska en ole ollut sillä purjeh-
        timassa.
        Muttta jon 30 sellä olen ollut useana kesänä merillä. olen jopa jysäyttänyt sen kerran kiville ja vieläpä aika pahasti, mutta ei tullut mitään isompaa vauriota itse veneeseen.
        Jon on luja ja nopea.
        Hyvin meri kelpoinen paatti.
        Purjehtii hienosti.


      • Cris Tate

        Kyllä Jon 33 on ihan oikea vene. Maestro boats valmistaa jos rahaa löytyy riittävästi.
        Eikä meitsin JON 30 ole mikään hidas sillä jotkut tekstiilipurjehtijat on jääny 36:sillakin vanaveteen. Kilpajollat onkin sitten asia erikseen. Mut ei niillä täräytetä 6 solmua kiveen ilman laminaattivauroita!


    • Sir BB

      "Umpiluuta", lyhyt masto ja vielä lyhyempi puomi.

      Kestää isältä pojalle, suomalainen klassikko jonka arvo säilyy, tyylikäs vehje kaiken kaikkiaan.

      Parhaimmillaan kiireettömänä pitkänmatkan jahtina.

    • tuomas

      Jon 33/jonmeri 33

      testattu kaksikin kertaa venelehdessä eli mars mars kirjastoon tai vene-lehden sivuille tilaamaan artikkeli kopioita.

      • Jon

        Joo morjens

        molemmat versiot on todella olemassa eli 33 ja 30. Itsellä Jon 30 joka on minun veneeni. Pirun lujasti tehtyjä paatteja joilla voi lähteä keliin kuin keliin. Myötätuuli ominaisuuden ei parhaat vaikka spinnulla mentäis mutta 10-12 m/s kryssiin menee hienosti täysin purjein ja vielä perheen kanssa. Kaverin kaverilla 33 jolla käyty varmaan kuussa asti ja hienosti kulkee.

        Kisailuun en suosittele mutta jos haluat hyvin tehdyn,vankan,merikelpoisen ja ehdottoman kauniin veneen, joka vielä säilyttää arvonsa, suosittelen Jonmeri venettä.


      • luja vene
        Jon kirjoitti:

        Joo morjens

        molemmat versiot on todella olemassa eli 33 ja 30. Itsellä Jon 30 joka on minun veneeni. Pirun lujasti tehtyjä paatteja joilla voi lähteä keliin kuin keliin. Myötätuuli ominaisuuden ei parhaat vaikka spinnulla mentäis mutta 10-12 m/s kryssiin menee hienosti täysin purjein ja vielä perheen kanssa. Kaverin kaverilla 33 jolla käyty varmaan kuussa asti ja hienosti kulkee.

        Kisailuun en suosittele mutta jos haluat hyvin tehdyn,vankan,merikelpoisen ja ehdottoman kauniin veneen, joka vielä säilyttää arvonsa, suosittelen Jonmeri venettä.

        Minulla on usean vuoden kokemus Jon 30 veneestä. Olen jopa rysäyttänyt kivelle kovalla vauhdilla, ilman suurempia vahinkoja. Vene on rakennettu kestämään. Jopa karien yli ajoa. Olen ollut veneeseen tyytyväinen, varsinkin sen merikelpoisuuteen. Kovalla tuulella ja isossa aallokossa se käyttäytyy maltillisesti. Istuinkaukalo on suuri. Sisätilat toimivat merellä varsin hyvin. Salonki on pieni. Ei mikään tanssisali. Istunkaukalon alle sijoitetut makuutilat on erittäin mukavat ja tilavat. Jon 30 on miellyttävä 70-luvun puolitonnari. Uskallan suositella.

        Jon 33 on yksi vesiemme sopusuhtaisimmista veneistä. Jos sellaisen saa haltuunsa voi pitää itseään onnepekkana. Se ei ole halpa vene. Miltei samaan tasoon pääsee ostamalla kolmekymppisen, tosin huomattavasti halvemmalla. Suurin ero pienempään on eteen sijoitettu makuuhytti taitettavan laverin sijaan. Tapaamani kolmekolmoset on kaikki hienosti tehtyjä. Rantahuhuna olen kuullut että Jorma Nyman, joka suunnitteli ja rakensi veneet, piti tärkeänä että maineen takia isommat tehdään loppuun asti veistämöllä. Monet kolmekolmoset on tehneet pitkiä reissuja. Esim. Karibialle. Joissakin vanhemmissa Jonmeri-veneissä on ollut pieniä osmoosiongelmia. Mutta lasikuitua on käytetty todella runsaasti. Lasikuituvahvuudet on eri luokkaa kuin nykyään. Tiedä sitten onko se hyvä?


      • tuomas
        luja vene kirjoitti:

        Minulla on usean vuoden kokemus Jon 30 veneestä. Olen jopa rysäyttänyt kivelle kovalla vauhdilla, ilman suurempia vahinkoja. Vene on rakennettu kestämään. Jopa karien yli ajoa. Olen ollut veneeseen tyytyväinen, varsinkin sen merikelpoisuuteen. Kovalla tuulella ja isossa aallokossa se käyttäytyy maltillisesti. Istuinkaukalo on suuri. Sisätilat toimivat merellä varsin hyvin. Salonki on pieni. Ei mikään tanssisali. Istunkaukalon alle sijoitetut makuutilat on erittäin mukavat ja tilavat. Jon 30 on miellyttävä 70-luvun puolitonnari. Uskallan suositella.

        Jon 33 on yksi vesiemme sopusuhtaisimmista veneistä. Jos sellaisen saa haltuunsa voi pitää itseään onnepekkana. Se ei ole halpa vene. Miltei samaan tasoon pääsee ostamalla kolmekymppisen, tosin huomattavasti halvemmalla. Suurin ero pienempään on eteen sijoitettu makuuhytti taitettavan laverin sijaan. Tapaamani kolmekolmoset on kaikki hienosti tehtyjä. Rantahuhuna olen kuullut että Jorma Nyman, joka suunnitteli ja rakensi veneet, piti tärkeänä että maineen takia isommat tehdään loppuun asti veistämöllä. Monet kolmekolmoset on tehneet pitkiä reissuja. Esim. Karibialle. Joissakin vanhemmissa Jonmeri-veneissä on ollut pieniä osmoosiongelmia. Mutta lasikuitua on käytetty todella runsaasti. Lasikuituvahvuudet on eri luokkaa kuin nykyään. Tiedä sitten onko se hyvä?

        Onko tietoa Jon 30 runkomateriaalista, eli onko upilaminaattia vai esim balsa sandwichia?

        millaisina valmiusasteina jon 30:siäon aikoinaan myyty?onko esim myyty laminointi paketteina vai onko aina myyty lasi valmiina???

        Jonin purjehdus ominaisuuksiahan haukuttiin vene-lehden testissä aikoinaan aikast suoraan.

        avotuulilla luikertelee....vaikea ohjata suoraan
        peräsin aivan liian pieni, menettää otteensa helposti ...
        lateraalitasapaino aivan pielessä...
        jne

        kuitenkin Jonia kovasti kehutaan ja pitkiäkin matkoja silläon tehty.

        eli mikä on totuus vai onko esim peräsintä usein paranneltu ,mastonpaikkaa muutettu vai oliko 1978 testipurjehdus artikkeli vaan täyttä soopaa.

        eli onko antaa arvosanaa purjehdus ominaisuuksille?


      • niilo
        luja vene kirjoitti:

        Minulla on usean vuoden kokemus Jon 30 veneestä. Olen jopa rysäyttänyt kivelle kovalla vauhdilla, ilman suurempia vahinkoja. Vene on rakennettu kestämään. Jopa karien yli ajoa. Olen ollut veneeseen tyytyväinen, varsinkin sen merikelpoisuuteen. Kovalla tuulella ja isossa aallokossa se käyttäytyy maltillisesti. Istuinkaukalo on suuri. Sisätilat toimivat merellä varsin hyvin. Salonki on pieni. Ei mikään tanssisali. Istunkaukalon alle sijoitetut makuutilat on erittäin mukavat ja tilavat. Jon 30 on miellyttävä 70-luvun puolitonnari. Uskallan suositella.

        Jon 33 on yksi vesiemme sopusuhtaisimmista veneistä. Jos sellaisen saa haltuunsa voi pitää itseään onnepekkana. Se ei ole halpa vene. Miltei samaan tasoon pääsee ostamalla kolmekymppisen, tosin huomattavasti halvemmalla. Suurin ero pienempään on eteen sijoitettu makuuhytti taitettavan laverin sijaan. Tapaamani kolmekolmoset on kaikki hienosti tehtyjä. Rantahuhuna olen kuullut että Jorma Nyman, joka suunnitteli ja rakensi veneet, piti tärkeänä että maineen takia isommat tehdään loppuun asti veistämöllä. Monet kolmekolmoset on tehneet pitkiä reissuja. Esim. Karibialle. Joissakin vanhemmissa Jonmeri-veneissä on ollut pieniä osmoosiongelmia. Mutta lasikuitua on käytetty todella runsaasti. Lasikuituvahvuudet on eri luokkaa kuin nykyään. Tiedä sitten onko se hyvä?

        Sinulla ei taida olla paljoa kokemusta muista kuin nykyisestä veneestäsi?

        Pakko oikaista muutamia asioita:
        - 33:sia on tehty paljon itse, olen keskustellut Nymanin kanssa aiheesta vuonna 1989, jolloin samaa pohdiskelin.
        - purjehdusominaisuudet ovat Jon 30 osalta juuri Vene lehden testin mukaiset, eli korkeintaan välttävät.
        - Jon 33 on pituuteensa nähden pienimpiä 33 jalkaisia, hyvin ahdas.
        - hyväkuntoinen ja varustelultaan ajanmukaistettu Jon 33 on perusteltu vene vaikkapa juuri pienen miehistön Karibian reissuun, mutta saaristopurjehdukseen kotomaassa löytyy sopivampiakin veneitä.
        - Jon 30 hinta pyörii 20 ke nurkilla, Jon 33 voi joutua maksamaan lähes 50 te. Kunnosta ja varustuksesta riippuen tietysti.


      • aaa
        tuomas kirjoitti:

        Onko tietoa Jon 30 runkomateriaalista, eli onko upilaminaattia vai esim balsa sandwichia?

        millaisina valmiusasteina jon 30:siäon aikoinaan myyty?onko esim myyty laminointi paketteina vai onko aina myyty lasi valmiina???

        Jonin purjehdus ominaisuuksiahan haukuttiin vene-lehden testissä aikoinaan aikast suoraan.

        avotuulilla luikertelee....vaikea ohjata suoraan
        peräsin aivan liian pieni, menettää otteensa helposti ...
        lateraalitasapaino aivan pielessä...
        jne

        kuitenkin Jonia kovasti kehutaan ja pitkiäkin matkoja silläon tehty.

        eli mikä on totuus vai onko esim peräsintä usein paranneltu ,mastonpaikkaa muutettu vai oliko 1978 testipurjehdus artikkeli vaan täyttä soopaa.

        eli onko antaa arvosanaa purjehdus ominaisuuksille?

        jon 40:ssä on ainakin kerrosrakenne ytimenä ilmeisesti balsa, vankka vene eikä hikoile.


      • jon
        niilo kirjoitti:

        Sinulla ei taida olla paljoa kokemusta muista kuin nykyisestä veneestäsi?

        Pakko oikaista muutamia asioita:
        - 33:sia on tehty paljon itse, olen keskustellut Nymanin kanssa aiheesta vuonna 1989, jolloin samaa pohdiskelin.
        - purjehdusominaisuudet ovat Jon 30 osalta juuri Vene lehden testin mukaiset, eli korkeintaan välttävät.
        - Jon 33 on pituuteensa nähden pienimpiä 33 jalkaisia, hyvin ahdas.
        - hyväkuntoinen ja varustelultaan ajanmukaistettu Jon 33 on perusteltu vene vaikkapa juuri pienen miehistön Karibian reissuun, mutta saaristopurjehdukseen kotomaassa löytyy sopivampiakin veneitä.
        - Jon 30 hinta pyörii 20 ke nurkilla, Jon 33 voi joutua maksamaan lähes 50 te. Kunnosta ja varustuksesta riippuen tietysti.

        kaikki jon 30 jotka saa 20000 € ostan heti, kunnosta riippumatta. kommentti ettei jon sovi saaristopurjehdukseen en oikein ymmärrä. itsellä vene ekaa kesää ja kipparikokemus nolla, vaimo ei koskaan purjeveneessä ja kaksi alle 5 vuotiasta lasta mukana. ei paljon saarien väliset tuuliprunnit haitannut, kun puuska tuli vastaan nousi pirun hienosti, kun puuska sivulta purjeet piukassa, eipä hätää niinkuin joillakin ympärillä. Pienestä peräsimestä sen verran että pieni se on mutta en menettänyt otetta veneeseen kertaakaan vaikka suht kovissakin oloissa oltiin. satamassa peruuttamalla kääntyminen pirun hankalaa jos sivutuuli.

        Jon 30 ja 33 ovat umpilaminaattia pohjan osalta, kansi on jotain kerrosrakennetta.


      • LKJKDJFJKDHJHK
        jon kirjoitti:

        kaikki jon 30 jotka saa 20000 € ostan heti, kunnosta riippumatta. kommentti ettei jon sovi saaristopurjehdukseen en oikein ymmärrä. itsellä vene ekaa kesää ja kipparikokemus nolla, vaimo ei koskaan purjeveneessä ja kaksi alle 5 vuotiasta lasta mukana. ei paljon saarien väliset tuuliprunnit haitannut, kun puuska tuli vastaan nousi pirun hienosti, kun puuska sivulta purjeet piukassa, eipä hätää niinkuin joillakin ympärillä. Pienestä peräsimestä sen verran että pieni se on mutta en menettänyt otetta veneeseen kertaakaan vaikka suht kovissakin oloissa oltiin. satamassa peruuttamalla kääntyminen pirun hankalaa jos sivutuuli.

        Jon 30 ja 33 ovat umpilaminaattia pohjan osalta, kansi on jotain kerrosrakennetta.

        Ostat 20000 € ,kunnosta riippumatta...kannattais vähän tarkemmin miettiä,mitä suustas päästelee ?


      • katopa.vähän
        LKJKDJFJKDHJHK kirjoitti:

        Ostat 20000 € ,kunnosta riippumatta...kannattais vähän tarkemmin miettiä,mitä suustas päästelee ?

        Otapa ensin huomioon, että lupaus on annettu yli 10 v sitten täysin toisenlaisessa markkinatilanteessa.


      • Duunari123
        katopa.vähän kirjoitti:

        Otapa ensin huomioon, että lupaus on annettu yli 10 v sitten täysin toisenlaisessa markkinatilanteessa.

        Minä en ainakaan osta koskaan sikaa säkissä...oli markkinatilanne mikä tahansa


      • JONSKIPPER

        Jonin omistajana voin sanoa että vanhan veneen nykykunto riippuu ihan omistajan tahdosta ja kyvystä. On tosi hienoja ja tosi huonosti pidettyjä Jon 30 versioita, lisäksi osa on myyty puolivalmiina joten sisustuslaatu on ihan kiinni tekijästä. Mut 33 on tehty veistämöllävalmiiksi asti joten laatu on hyvä(ja hinta). Tossa just yks 30 myyty. Pyyntö oli 29 000 ja sisustus näyttäs veistämöllä tehdyltä.
        Jon 30 määrä suomessa n. 50 venettä, vanhimmat yli 40 vuotta käytössä.


        Toi peräsimen pito-ongelma on ihan puppua, TM/VENE koeajossa oli proto-ruori eikä pinnaohjausta joka toimii tosi hyvin jopa tillerillä. Kyllä olen saanu sen broutsaamaan pelkällä fokallakin yhden ainoan kerran, kun puuskissa oli 36 m/sek. Mut kulki jo yli 7 solmua myöntäsellä silloin eikä muita veneitä näkyny merellä..

        Omaani en möis alle 38 000 mut mulla onkin sisustus, kone, purjeet, vessa, lämppäri, sähköpaneelit, venttiilit ja letkustot uusittu. Lisäks koko pohja osmoosisuojattu (gelcoat poisto, hiekkapuhallus, painepesu, pitkä kuivaus ja osmoosille tarkoitetulla erikoisepoksi 2000 my, Nils Malmgren) valvotuissa olosuhteissa, koska tunnen pintakäsittelyalan. Seuraava käsittely taas 25 vuoden päästä.


      • jon33
        jon kirjoitti:

        kaikki jon 30 jotka saa 20000 € ostan heti, kunnosta riippumatta. kommentti ettei jon sovi saaristopurjehdukseen en oikein ymmärrä. itsellä vene ekaa kesää ja kipparikokemus nolla, vaimo ei koskaan purjeveneessä ja kaksi alle 5 vuotiasta lasta mukana. ei paljon saarien väliset tuuliprunnit haitannut, kun puuska tuli vastaan nousi pirun hienosti, kun puuska sivulta purjeet piukassa, eipä hätää niinkuin joillakin ympärillä. Pienestä peräsimestä sen verran että pieni se on mutta en menettänyt otetta veneeseen kertaakaan vaikka suht kovissakin oloissa oltiin. satamassa peruuttamalla kääntyminen pirun hankalaa jos sivutuuli.

        Jon 30 ja 33 ovat umpilaminaattia pohjan osalta, kansi on jotain kerrosrakennetta.

        hyvä vahva vene


    • veneitä

      Jonit ovat kompromisseja siinä kuin muutkin purjeveneet. Mielipiteitä on monia. Yksi pitää, toinen ei. Lopetetaan jo toisten veneiden mollaaminen. Ostaisin heti 20 tuhatta maksavan Jon kolmekyppisen. Sillä rahalla myydään pienempiä pursia. En omista Jonia, mutta näyttävät olevan laadukkaita veneitä.

    • Jonia

      Tiedättekö palstalla kävijät, onko Joneja myytävänä missään? Kiinostaisi tietää.

      • joe

        Porissa on yksi jon 30 vene myytävänä jonka hinta on 30000€. käy katsomassa www.vene-lehti.com:in sivuilla siellä sen joni pitäisi olla jos se ei ole jo myyty


    • JPK

      Olen seilannut vuosia sekä 30:lla että 33:lla, joista 33 on ehdottomasti parempi kaikin puolin. Jonit ovat erittäin vankkarakenteisia, josta kielii jo painokin, 30 painaa 5000 kg ja 33 6000 kg. Kivillä on käyty, eikä mitään vaurioita ole tullut. 33 on selkeästi parempi purjehdusominaisuuksiltaan, nousee paremmin tuuleen ja säilyttää vauhtinsa paremmin kovassa kryssissä. Kovassa avotuulessa spinnulla ajettaessa on broachi-vaara, tosin olen saanut 33:sen broachaamaan vain kerran n. 13-15 m/s sivutuulessa 120 m2 spinnulla. Sisätilat on nykyveneisiin verrattuna ehkä pienemmät mutta huomattavasti järkevämmät avomerikäyttöön kuin nykyisillä kelluvilla asuntovaunuilla. Seisomakorkeus riittää ainakin vanhoissa 183 cm:lle, Mk II:ssa jostain syystä matalampi. Jos haluat klassisen kauniin, hyvinpurjehtivan ja vankkarakenteisen suomalaisen laatuveneen, jolla voi lähteä isommillekin vesille, niin voin lämpimästi suositella Jonia, eritoten 33:sta! T. JP

      • Isotonvehkeet

        120m2 spinnu vanhassa 33:ssa?? Oikeesti?


      • Memorymistake

        Taitaa olla niitä kalavaleita ja myös muisti prakaa. Tuulta nyt ainakin 15 ms ja vähintään 120 neliöinen spinnu. Venekin oli jo loppuvaiheessa lähes nelikymppinen.


      • Joakim1
        Isotonvehkeet kirjoitti:

        120m2 spinnu vanhassa 33:ssa?? Oikeesti?

        LYS-taulukon mitoilla ja nykyisillä pinta-alakaavoilla 84 m2. Iso spinnu 33-jalkaiseen. Sivutuuli on tietysti suhteellinen käsite, mutta 90 asteen tosituuleen ei taatusti kanna spinnuaan edes 10 m/s tuulessa.


      • grillikatosjutut

        Enpä usko, että yksikään normaaali vene kantaa allround spinnua 10 m/s sivutuulessa. Itse asiassa tuskinpa kantaa, vaikka olisi kuinka latteaksi leikattu spinnu. Esim. 120 astetta TWA on jo ihan toinen juttu, mutta sehän ei ole sivutuuli.


      • gorqegpore

        120 m2 spinnu toppirikatussa 33:ssa. Antakee armoa!


    • Heidivah

      Hankitko Jonia?
      Millainen peli?

    • Dendär

      33:n on kuulemma Nautorilla mainosmiehenä työskennelleen Nymanin copy-paste versio Swan 38:sta. Oikeuttakin tästä asiasta käytiin.

    • onnellinenomistaja

      Vähän ylisanoja joilla Jon33:sta on kuvattu: pomminkestävä, erittäin merikelpoinen, sisätilat erittäin laadukkaasti tehty. Ja paljon perää noissa väittämissä on.
      Tuollaisen paatin nyt hetken omistaneena itse allekirjoitan väittämät, vaikken onneksi pomminkestävyyttä (karilleajokestävyyttä) ole joutunut koestamaan. Luonnollisesti oma mieltymykseni näkyy yllä.

    • Jon 30:llä purjehdittu nyt kaksi kesää, eikä ole paljon pahaa sanottavaa. Vene on äärimmäisen tukeva, eikä yhdellä karille käymisestä parin solmun nopeudessa jäänyt muuta kuin naarmuja kölin pohjaan.

      Jon 33:ssa en ole purjehtinut, mutta yhtene olen tutustunut satamassa. Kyseinen yksilö oli aivan viimeisimpiä valmistuneita, enkä tiedä miten vertautuu vanhempiin. Joka tapauksessa 30:n jälkeen suurin yllätys oli sisätilan mataluus. 30:ssa voin 185 senttisenä seisoa pentterin kohdalla selkä suorassa ja salongissa vain lievästi kumarassa. 33 tuntui yllättäen ahtaalta sen jälkeen, vaikka tietysti tilaa tietysti pituussuunnassa enemmän.

      Jon 30:n tuntumista sen verran, että vene on tosiaan laiska kulkemaan kevyissä avotuulissa ja suora takamyötäinen on erityisen myrkkyä. Joni tykkää tuulesta ja kryssissä mennään reippaasti, mutta ilmeisesti rungon muodon ja ehkä korkeiden laitojen takia ensimmäinen kallistus tulee nopeasti, minkä jälkeen kallistuminen rauhoittuu.

      Isommassa aallokossa Joni käyttäytyy rauhallisesti ja leikkaa todella hienosti aaltoja, tosin trimmauksen kanssa saa olla aktiivinen, jotta Jonin saa kulkemaan kiemurtelematta.

      Aloittelijalle käytös voi tulla yllätyksenä. Korkeat laidat aiheuttavat ajoittain ongelmia satamamanöövereissä, jos on reippaammin sivutuulta. Aika usein joutuu tulemaan laituriin mieluummin turhan reippailla kuin kevyillä kierroksilla.

      Sisätiloista vielä sen verran, että joku kuvaili niitä nukkekodin kaltaisiksi. Siinä on omalla tavallaan perää, sillä vaikka tilaa on sisällä veneen kokoon nähden reippaasti, on se jaettu erikoisesti osastoihin, minkä takia veneessä ei ole perinteisen mallista pitkää yhtenäistä avotilaa veneessä. Ratkaisu on omaperäinen ja sitä joko arvostaa tai ei. Minulle kunnollinen takakajuutta tämän kokoisessa veneessä on tärkeä juttu yöunien kannalta, kuten myös se, että sisätiloissa voi toimia kovassakin kelissä. Nyman on tainnut suunnitella pikku-Jonin avomerireissuille.

      Toinen tärkeä juttu on suuri istumalaatikko. 30-jalkaisista Jonissa lienee yksi suurimmista ja tilan tuntu vielä korostuu sillä, että puomi on niin säälittävän lyhyt. Jonissa isopurje on vain apupurje ja genoa on korostetusti pääpurje. Hyviä vinssejä ja isoja kahvoja oppii arvostamaan.

      Parin kesän jälkeen ei ole tullut mieleen vaihtaa venettä, vaikka viime keväänä jouduin tekemään istumalaatikon pinnat kokonaan uusiksi. Tarkoitus oli ainoastaan vaihtaa tiikit, mutta vanhoja irti repiessä kävi selväksi että ruuvireikien kautta vesi oli päässyt sandwich-rakenteen väliin ja ajan mittaan tehnyt väliaineena käytetystä balsasta muhjua. Jouduin käytännössä repimään istumalaatikon kaikki vaakapinnat auki, kuorimaan balsat pois, laminoimaan rakenteet uudestaan ja vasta sitten sai tiikit paikoilleen. Nyt kun on siistit uudet pinnat, joihin upposi rahaa ja hikeä, ei niistä halua tuosta vaan luopua :)

    • Suutarinpoika

      Jos tätä Jon 33 nimitetään uppotukiksi,niin alan ymmärtää purjehtimista?!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5288
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2396
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1917
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1608
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1277
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1226
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      6
      1209
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe