Veto heikkenee takan kuumuessa ? Miksi?

Takka viisaampi käyt

Kun on polttanut Jo täyden pesällisen puuta ja kun lisää puuta hillokselle niin eipä ole enää veto kummoinen, savut ei tule sisälle mutta hyvin heikkoa vetoa ja palo on laiskaa. Onhan se jo ylilämmitystä ja luukut yms hehkuu helvetin kumuutta ja itse koko takka. Vuolukiveä,liekkö mitpitus osunut kohdilleen ja takka antaa varoitusta että lopeta lämmitys tällä erää.

Hormi on täydentiilen suora 6 m .

29

1931

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tilaa nuohooja

      onko hormi katkennut ja pätkät liikkuvat lämmitessään siten että hormin aukko pienenee?

    • oikean omistaja

      Ihan tyypillistä vuolukivikamiinoille.

      • 3" putki on autossa

        EI kamiina vaan takka liki 3000kg. Autossa pakokaasut kuumia ja alkupää isompaa pakoputkea ja loppua kohden kaasut pienenee ja putkisto voi pienetä. Takka varmaan suunniteltu niin että alkaa rajoittaa tehoaan kun ylikuumeneminen uhkaa. Vai häh ?


    • Tukossa?

      Onko sitä takkaa oikeasti nuohottu koskaan, vaiko vain pelkkä piippu?

      • Laki velvoittaa

        Kyllä nokikolari käy lainvoimalla joka vuosi nuohoamaan tulisijat kokonaisuudessaan. Ompa omatkin vehkeet ostettuna mutta eipä irtoa juuri mitään koska nokimuodostuminen on pientä vuoden aikana. Taskulampulla on tiirailtu hormi ja takan kanavat ,ostin semmoisen usb kameran ja eipä ole joka katolla ollut ukkoa läppäriään tiiraten ja hivutellen kameraa hormin pohjalle saakka. Liittyi kylläkin omaan piipun kuntotarkastukseen kun kesäntullen sutaisen pinnoitteen hormiin ikään kuin liukastaakseni hormin vetoa vaikkei hormin kunto muuten sitä vielä edellyttäisi.


    • et näin iisiä

      """"Onko sitä takkaa oikeasti nuohottu koskaan""""""
      Ei se vetäisi kylmänäkään jos tästä kyse.

      """"" Takka varmaan suunniteltu niin että alkaa rajoittaa tehoaan kun ylikuumeneminen uhkaa. Vai häh ? """"
      Ei ole takoissa mitään vedonlopetus systeemiä, jos takka kuuma.

      """" onko hormi katkennut ja pätkät liikkuvat lämmitessään siten että hormin aukko pienenee? """"
      Ei ole mahdollista liikkua niin paljon että koko hormi menee umpeen.

      Kyseesssä on ns. inversio ilmiö. Kun tuli on sammunut ja takka täynnä kuumaa ilmaa, ilma ei halua lähteä kiertämään kun se kierto on loppunut. Johtuu takassa olevista kanavista jotka välillä menee alaskin päin. Kokeile heittää rutattu hesarin sivu hiilien päälle niin huomaat.

      • Tarina on tosi ;)

        Olipa hauska tarina :D


      • Takka viisam,Laki ve

        Ilmiö on läsnä myös kun on paksu hiillos ja isoja puita vielä palamassakin loppu vaiheessa tosin. Liitty varaankin kuuman ilman suureen tilavuuteen ,niin olen itse päätellyt asian. Kanavia menee ylös ja alas joten eipä ne paranna ilmiötä vaan kait se piippu pitäisi olla metri pari pidempi on n 6,5 veto-osuudeltaan ja kenties se kiven hormi on aavistuksen alamittainenkin kun homikin on kuumana tuommoisen heikommin lämmöt ja samalla jo täyttyneen lämmöstä varautuneen kokonaisuuden kanssa. Paperit tokikin palaa pois nopeaa. Semmoinen reipas tehoveto on vain poissa ja palo laiskaa vaikk asaakin jo olla koska paikat on jo kuumana vuorokauden tulipalopakkaseen.


    • öööööö

      voiskohan olla hapen puute? käytäppä tuuletus räppänää auki ens kerrala kun lisäät puita.?

    • iisiä on tää

      Lisäsepustusta: Kun ei ole liekkiä, ei ole vetoakaan, hehkuvat hiilet ei edesauta vedon syntymistä. Vain liekki laittaa ilman kiertämään, kun hiilien päällä on useita pilkkeitä jotka ovat syttyneet kunnolla, veto palautuu.

    • noin se kai oli

      Jaa, kyllähän siinä takassa on veto oltava ilman tultakin.

      Takka vaatii tietynmäärän ilmaa vedon aikaan saamiseksi ja palaminen tietyn määrän.

      Palaminen ei siis tee vetoa, lämpötilaero ulkona ja sisällä kylläkin lisää virtauksen määrää.
      Piipun slammaamisen jälkikäteen kyllä unohtaisin, jos olet polttanut siinä jo pesällisen niin puiden lisäämlnen on turhaa.Varaava uuni, riippumatta valmistusmateriaalista pystyy ottamaan vastaan vain tietynmäärän energiaa ja ylimenevä lämmittää vain ulkoilmaa.

    • lisää happea

      Sulla on rakennuksessa paha ilmavuoto ja takan piippu on liian lyhyt. Joku ilmaputki on reilusti piippua ylempänä. Kun takka saa alipaineen taloon ja lämmennyt sisäilma vielä karkaa tehokkaammin pihalle, niin eipä ole enää tuvassa liikoja ilmoja takan vedeltäväksi.

      Tämän alipaineen voit testata helposti seuraavan kerran kun haluat lisätä takkaan tulta. Kun saat sen ensipesällisen hiillokselle( eli tilan jossa kuvaamasi ongelma ilmenee), niin avaa ulko-ovi auki ja kiilaa se auki vaikka kengällä ja kokeile sitten puiden lisäämistä.

      Jos ongelma ei ilmene oven ollessa auki, niin on yllä kuvattu tilanne.
      Joudut rakentaan takalle oman korvausilmakanavan. Voit myös joutua jatkamaan piippua ainakin 50 cm.

      • Satuselitykset

        Hauskat selitykset jatkuu. Aivan hervotonta.


    • provot huomaava

      Provo koko juttu. 6 m hormi puhaltaa pihalle kuin lehtipuhallin. Halpaan menivät kaikki tyyni.

      • Takka viisampi käytt

        Ei ole provo aloittamani juttu.


    • Kyllä se siitä

      Avaa se pelti seuraavan kerran kun lyöt tulet takkaan. Veto paranee tällä huomattavasti.

      Kannattaa myös tilata nuohooja paikalle. Siellä hormissa on nyt joku elukka telkkä kissa tai lepakko. Se ei sieltä huutelemalla lähde on se jo senverta savulla kuivattu.

      Käy vielä sammuttamassa se keittiön huuva. Ei sekään vetoa paranna.

      Jos takassa on vedon säätöön vipuja, niin nekin kannattaa kääntää sinne auki asentoon.

      Kannattaa myös tuoda enskerran lisäys puut tupaan kuivumaan ajoissa.

      • Takka viisaaampi käy

        Pelti on auki tietysti. Nuohooja käy kerran vuodessa. "Taskulampulla on tiirailtu hormi ja takan kanavat ,ostin semmoisen usb kameran ja eipä ole joka katolla ollut ukkoa läppäriään tiiraten ja hivutellen kameraa hormin pohjalle saakka" Ei näkynyt telkkiä eikä elukoita.Keittiön liesi imuri ei ole päällä .
        Takkaa käytetty jo 24v joten tominta on selkeää. Kuivat puut ladosta ja 2 pv puut on aina takan äärellä kuivumassa pinta koskteudesta pois . Syttyy olemattomalla sytemäärällä päältä hyvin aina.
        On se kumma ilmiö mutta vain tulikuumalla ylilämmitetyllä takalla ei muuten. Normaalissa lämmityksessä peltiä pitää pienetää sillä veto on muuten liian rajua.
        Nokikolari kertoo takan tomivan hyvin ja noki muodostus on hyvää tasoa eli muuten toimii takka ja poltajan teot oikeita. Kyllä se kuumuus täytyy salvat asen takan /hormin ilman liian "paksuksi" ja veto heikkenee silloin olemattomaski. Takka on viisampi kuin käyttäjänsä.


    • Tuli arvoitukselline

      Vetoon vaikuttaa myös tuhkatilan täyttöaste. Ja en nyt tarkoit aettä on arinassa kini tuhkattai edes 2cm tyhjää vielä välissä. Omakohtainen kokemus on että kun väliä on vielä 10cm arina ja tuhkan välillä niin jo on palaminen heikompaa. Kaiken järjen mukaan pitäisi riittää kun on tuhkatilan suuluukun kokoinen väylä ilmalle niin pitäisi palaa täysin moiteetta mutta niin ei vain ole . Kun tuhkat tyhjätty niin jo vain on eri luokan veto kelillä kuin kelillä.

      Mikä ilmiö se on ? arinan alle tarvitaan ilmalitroja . Värähteleekö ilma aavistuksen ?
      Kuumentaako yllä palava tuli niin että arina alusilmakin paisuu iosmpi ilmatilavuus ? sitä veikkaan.

    • uunilämmittäjä

      Aloittajan piippu ei ilmeisesti ole tiiltä, tiilinen pippu vetää hyvin lämmettyään. Veto-ongelmiin auttaa ivkone takkatoiminnolla.

      • lisää kaasua

        Takkatoiminto lisää tulopuhallusta jolloin tupaan saadaan ylipaine. Esim huuva tuottaa tupaan alipaineen ja takka ei tällöin vedä.


      • Takka on viisaampi k

        Täyden tiilen hormi.
        lto koneessa ei ole takka toimintoa eikä se sitä ole kaivannutkaan jos lämmitys on normaalia tasoa. Lto/iv kone on pelkkä ristivirta kenno kone 4 nopeudella ja 1 teholla pyörii talvet . Jälkilämmitystä en käytä sehän vie vain turhaa sähköä.
        Suunnitelmissa on kyllä uusia lto/ilmanvaihto kone uudeksi jos vaikka olisi hiukan kehitystä tapahtunut ja ihan levylämmönsiirtimellä eli ei pyöriviä kiekkoja.


      • Wanha tarina
        Takka on viisaampi k kirjoitti:

        Täyden tiilen hormi.
        lto koneessa ei ole takka toimintoa eikä se sitä ole kaivannutkaan jos lämmitys on normaalia tasoa. Lto/iv kone on pelkkä ristivirta kenno kone 4 nopeudella ja 1 teholla pyörii talvet . Jälkilämmitystä en käytä sehän vie vain turhaa sähköä.
        Suunnitelmissa on kyllä uusia lto/ilmanvaihto kone uudeksi jos vaikka olisi hiukan kehitystä tapahtunut ja ihan levylämmönsiirtimellä eli ei pyöriviä kiekkoja.

        Löytyihän se syykin.

        IV- koneesi on pätkivää mallia, eli etuvastusta ei löydy. Kun poltat takkaa veto on kova. Kun tuli alkaa heiketä veto hiipuu ja kone pätkii. Sisälle syntyy alipaine joka vetää savut sisälle.

        Mitä enemmän ylimääräistä poistoa on ohi koneen, eli mitä enemmän takka repii ilmaa ulos, sen enemmän kone pätkii. Ja mitä isompi pakkanen sen enemmän kone pätkii. Pätkimisen aikana ilmanvaihto toimii lähinnä koneellisena poistona.

        Pätkimisellä tarkoitetaan koneen sulatustoimintoa. Tulopuhallin pysähtyy ja poistopuhallin pyörii maksimilla sulattaakseen kennon.

        Kone on halpa. Mitään muuta hyvää tuossa ei olekkaan.


      • Wanha tarina
        Wanha tarina kirjoitti:

        Löytyihän se syykin.

        IV- koneesi on pätkivää mallia, eli etuvastusta ei löydy. Kun poltat takkaa veto on kova. Kun tuli alkaa heiketä veto hiipuu ja kone pätkii. Sisälle syntyy alipaine joka vetää savut sisälle.

        Mitä enemmän ylimääräistä poistoa on ohi koneen, eli mitä enemmän takka repii ilmaa ulos, sen enemmän kone pätkii. Ja mitä isompi pakkanen sen enemmän kone pätkii. Pätkimisen aikana ilmanvaihto toimii lähinnä koneellisena poistona.

        Pätkimisellä tarkoitetaan koneen sulatustoimintoa. Tulopuhallin pysähtyy ja poistopuhallin pyörii maksimilla sulattaakseen kennon.

        Kone on halpa. Mitään muuta hyvää tuossa ei olekkaan.

        Sen verran lisäsystä, että koneen asento, tässä tapauksessa asento1, ei vaikuta pätkimiseen. Kun pätkiminen alkaa on poisto täysillä oli ohjauspanelin asetus mikä tahansa.


      • Lisää happea
        Wanha tarina kirjoitti:

        Sen verran lisäsystä, että koneen asento, tässä tapauksessa asento1, ei vaikuta pätkimiseen. Kun pätkiminen alkaa on poisto täysillä oli ohjauspanelin asetus mikä tahansa.

        Joo alipaine on syy. Tuo minun esittämä aiheuttaja siis ei ole kyseessä. Alipaine tulee selvästikin IV-koneesta.

        Ratkaisuksi toimii siis tuo jo esittämäni rakenna oma tuloilma takkaan : "takalle oma korvausilmakanava"
        Toinen tapa ratkaista asia on vaihtaa vanha IV-kone uuteen; sellaiseen jossa ilmaa tulee aina tai jossa on takka toiminto.
        Kolmas ratkaisu olisi se kenkä ulko-oven pönkkänä :D tulta lisätessä kun ovi auki.

        Piipulle ei tarvi tehdä mitään, koska syyna iv-kone


      • Takk aviisaampi käyt
        Wanha tarina kirjoitti:

        Sen verran lisäsystä, että koneen asento, tässä tapauksessa asento1, ei vaikuta pätkimiseen. Kun pätkiminen alkaa on poisto täysillä oli ohjauspanelin asetus mikä tahansa.

        Ilmanvaihto koneella ei ole tässä tapauksessa minkäänlaista asia yhteyttä,korostan, tässä tapauksessa. Toisekseen ilman vaihto on tasan ,säädettu täysin tasan ,esim 5l puhalletaan 5l imetään. Halusin sen niin. lto koneen voi kääntää täydelle teholla ja takan veto on sama. Siitä ei tarvitse takan heikkoon vetoon rajun ylilämmityksen jälkeen enää ota puheeksi.
        Sulatustoiminto pyörii myös ykkösteholla pätkimisen aikana. Uuden koneen investoin ja samaan konkurssiin kaivatan 80m putkea maahan jossa ilma esilämpiää/jäähtyy passiivisella maalämmöllä ympäri vuoden.

        Takka itsessän kun hehkuu helvetin kuumuutta sen kovan ylilämmityksen johdosta jotenkin laajentaa ilmaa ja veto on heikkoa sen johdosta on oma veikkaukseni. Kaippa ne insinöörit on ajallut jotain testiajoja koneillaan? Alunperin tuumin että onko muilla vastaavaa havaintoa?

        En kehot aketään ylilämmittämään tulisijojansa koska joissain tapauksissa voi haljet amuuria takkoja yms ja palaa koko talo. Oma takka on kokonaisuudessaan ylimitoitettu paloturvallisuus ja siksi päästelen järkevyyden yli .

        Toisekseen taitaa olla aikamoista hukkalämpöä jo loppupäässä koko touhu mutta ompahan niitä ilmaisia puita tarjolla aina.


      • Wanha tarina
        Lisää happea kirjoitti:

        Joo alipaine on syy. Tuo minun esittämä aiheuttaja siis ei ole kyseessä. Alipaine tulee selvästikin IV-koneesta.

        Ratkaisuksi toimii siis tuo jo esittämäni rakenna oma tuloilma takkaan : "takalle oma korvausilmakanava"
        Toinen tapa ratkaista asia on vaihtaa vanha IV-kone uuteen; sellaiseen jossa ilmaa tulee aina tai jossa on takka toiminto.
        Kolmas ratkaisu olisi se kenkä ulko-oven pönkkänä :D tulta lisätessä kun ovi auki.

        Piipulle ei tarvi tehdä mitään, koska syyna iv-kone

        Tuo takkatoiminta IV- koneessa ei auta asiaa. Sen tarkoituksena on ylipaineistaa talo takan sytyttämisen aikana. Yleensä se toimii n. 15min jonka jälkeen kone palaa normiasentoon.


      • lisää happea
        Takk aviisaampi käyt kirjoitti:

        Ilmanvaihto koneella ei ole tässä tapauksessa minkäänlaista asia yhteyttä,korostan, tässä tapauksessa. Toisekseen ilman vaihto on tasan ,säädettu täysin tasan ,esim 5l puhalletaan 5l imetään. Halusin sen niin. lto koneen voi kääntää täydelle teholla ja takan veto on sama. Siitä ei tarvitse takan heikkoon vetoon rajun ylilämmityksen jälkeen enää ota puheeksi.
        Sulatustoiminto pyörii myös ykkösteholla pätkimisen aikana. Uuden koneen investoin ja samaan konkurssiin kaivatan 80m putkea maahan jossa ilma esilämpiää/jäähtyy passiivisella maalämmöllä ympäri vuoden.

        Takka itsessän kun hehkuu helvetin kuumuutta sen kovan ylilämmityksen johdosta jotenkin laajentaa ilmaa ja veto on heikkoa sen johdosta on oma veikkaukseni. Kaippa ne insinöörit on ajallut jotain testiajoja koneillaan? Alunperin tuumin että onko muilla vastaavaa havaintoa?

        En kehot aketään ylilämmittämään tulisijojansa koska joissain tapauksissa voi haljet amuuria takkoja yms ja palaa koko talo. Oma takka on kokonaisuudessaan ylimitoitettu paloturvallisuus ja siksi päästelen järkevyyden yli .

        Toisekseen taitaa olla aikamoista hukkalämpöä jo loppupäässä koko touhu mutta ompahan niitä ilmaisia puita tarjolla aina.

        Laita se ulko-ovi selälleen seuraavan kerran. Ja kenkä oven alle ettei mene kiini. Paraneeko veto puita lisätessä?

        Muutaman minuutin testi ei kauheesti hukkaa lämpöä.
        Selviää onko sitä alipainetta vai ei.

        Seuraava alipaineen testaus sitten iv-koneen sammuttamisella vaikka sulakkeesta jos ei muuten sammu. Sammutettu kone on kanssa "tasapainossa" ja selviää onko tällä pienintäkään vaikutusta tilanteeseen.


      • Wanha tarina
        Takk aviisaampi käyt kirjoitti:

        Ilmanvaihto koneella ei ole tässä tapauksessa minkäänlaista asia yhteyttä,korostan, tässä tapauksessa. Toisekseen ilman vaihto on tasan ,säädettu täysin tasan ,esim 5l puhalletaan 5l imetään. Halusin sen niin. lto koneen voi kääntää täydelle teholla ja takan veto on sama. Siitä ei tarvitse takan heikkoon vetoon rajun ylilämmityksen jälkeen enää ota puheeksi.
        Sulatustoiminto pyörii myös ykkösteholla pätkimisen aikana. Uuden koneen investoin ja samaan konkurssiin kaivatan 80m putkea maahan jossa ilma esilämpiää/jäähtyy passiivisella maalämmöllä ympäri vuoden.

        Takka itsessän kun hehkuu helvetin kuumuutta sen kovan ylilämmityksen johdosta jotenkin laajentaa ilmaa ja veto on heikkoa sen johdosta on oma veikkaukseni. Kaippa ne insinöörit on ajallut jotain testiajoja koneillaan? Alunperin tuumin että onko muilla vastaavaa havaintoa?

        En kehot aketään ylilämmittämään tulisijojansa koska joissain tapauksissa voi haljet amuuria takkoja yms ja palaa koko talo. Oma takka on kokonaisuudessaan ylimitoitettu paloturvallisuus ja siksi päästelen järkevyyden yli .

        Toisekseen taitaa olla aikamoista hukkalämpöä jo loppupäässä koko touhu mutta ompahan niitä ilmaisia puita tarjolla aina.

        Kun kone säädetään, niin sulatustoiminto ei ole päällä. Eli mainitsemasi säätö ei vaikuta asiaan.

        Jos IV- koneessa ei ole etuvastusta (, tai se ei ole päällä), niin kone tekee useimiten sulatuksen tehostamalla poistoa. Tutustu koneen ohjeisiin, niin asia selviää.

        Sulatustoiminto ei voi pyöriä ykkösteholla. Eihän se silloin mitään sulattaisi. Panelissa voi kyllä tuo 1- asento olla näkyvissä, mutta kone silti tehostaa poistoa.

        Ei hormiin mitään sulkua voi tulla sen kuumettua. Päinvastoin mitä kuumempi hormi sen paremmin se vetää.

        Mutta tutustu koneen ohjekirjaan, niin asia selviää sinulle.


      • Wanha tarina
        lisää happea kirjoitti:

        Laita se ulko-ovi selälleen seuraavan kerran. Ja kenkä oven alle ettei mene kiini. Paraneeko veto puita lisätessä?

        Muutaman minuutin testi ei kauheesti hukkaa lämpöä.
        Selviää onko sitä alipainetta vai ei.

        Seuraava alipaineen testaus sitten iv-koneen sammuttamisella vaikka sulakkeesta jos ei muuten sammu. Sammutettu kone on kanssa "tasapainossa" ja selviää onko tällä pienintäkään vaikutusta tilanteeseen.

        Tuo koneen sammuttaminen on hyvä neuvo. Silloin ei sulatus ole käynnissä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5259
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4715
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3006
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1757
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe