Miksi uusi dieselauto kuluttaa enemmän kuin vanha?

Tarkka poika

Hankin viimevuonna uuden Japanilais-dieselin, vanha 17 vuotias Saksan diesel jäi kakkosautoksi, uusi kuluttaa yli litran enemmän kuin vanha,kysymys on suunnilleen saman kokoluokan autoista. Täytyy sanoa, että uusi käy kyllä todella nätisti verrattuna vanhaan, mutta mikä on tekniikassa mennyt taaksepäin kun uusi moottori kuluttaa huomattavasti enemmän?

41

487

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mbman

      Japseilla tuo dieseltekniikka on aina tullut vähän jälkijunassa. Toyota on jo legenda ja Subaru tulee hyvää vauhtia perässä poksuvilla boxereillaan. Honda vasta aloitti dieseleitten parissa puuhastelun, saa nähdä mitä siitä tulee. Nissan on ainoa jolta löytyy joitain kelvollisia dieselpatoja. On toki Nissanillakin huteja.
      No, sakemannithan ovat tehneet toimivia dieselmoottoreita jo vuodesta1897. Henkilöautoissakin jo 1930 luvulta lähtien mersu on käyttänyt dieselmoottoria.
      Japseille muljahti dieselmoottori henkilöautokäytössä mieleen vasta 1960 luvulla joten siinä sen selitys.

    • sbman

      Sakemanneilla näyttää taasen tuo bensamoottoreiden kestävyys tulla jälkijunassa poksahtelevine TSI moottoreineen, eikä DSG vaihdelaatikko tee poikkeusta totutusta kaavasta. BMW:ssäkin ollut jakokettinki ongelmia, joten enpä kehua retostelisi Bratwursteja sen enempää........

      • voivokkeloa

        Tässähän oli kyse diiseleistä. Vokkeloissa 1,6 moottorin kaksoismassavauhtipyörä ei kestä .2.0 syöttöpumppu kun hajoaa menee vaihtoon koko polttoainejärjestelmä, alumiinijauhe ei tee hyvää siellä.


      • Tarkka poika

        On noussut uusissa Saksalaisissakin, kysymyksessä passatin koko luokka, ei mene uusi passatkaan enää alle viiden litran. Tämän jakaja pumpulla varustettu vanhus kulutti viimeksi 800km: rin matka-ajossa 4.325 l sadalla kilometrillä.


      • mbman

        Henkilöautonmoottorivalmistajana Isuzu ei ole lähellekään suurin. Teollisuus ja työkonemoottorit huomioiden se on suurin ja hyviä moottoreitahan ne trukeissa ja kaivinkoneissa sekä laivoissa ovatkin.
        Johtunee varmaan siitä, että Isuzu on ostanut valmistuslisenssejä sekä tietotaitoa Euroopasta 1920-luvulta lähtien.


      • se_siistä
        Tarkka poika kirjoitti:

        On noussut uusissa Saksalaisissakin, kysymyksessä passatin koko luokka, ei mene uusi passatkaan enää alle viiden litran. Tämän jakaja pumpulla varustettu vanhus kulutti viimeksi 800km: rin matka-ajossa 4.325 l sadalla kilometrillä.

        EGR ja hiukkassuodatin nostaa kulutusta. Toisaalta jos vertaat jotakin 90-heppaista uuteen 160hp malliin niin jokin menee pieleen.


    • Monta muuttujaa

      Ensinnäkin ilmastointilaitteet olivat ennen taloudellisempia. Eihän näissä uusissa autoissa ole kattoluukkujakaan. Talvella kehotetaan kuivattamaan sisäilmaa auton ilmastoinnin avulla. Teetkö saman?

      Uusi auto on samaa suuruusluokkaa, mutta et sanonut uuden olevan kevyempi vaan saman kokoinen? Saman kokoiset autot tänään ovat painavampia, kuin vanhat peltikuoret olivat. Painonlisäys vaikuttaa kulutukseen.

      Olisiko uudessa autossa Webasto, jonka kulutus on ainoastaan herran tiedossa? Ei kannata laskea sen kulutusta valmistajan tiedon perusteella.

      Saiko auto näköä lisää leveämpien renkaiden kautta? Tiedät miten käy kulutukselle.

      Ostitko korkealla otsapinnalla olevan auton, jonka aerodynamiikka vaatii oman veronsa?

      Onko uusi auto farmarimalli, joka kuluttaa muutaman desin enemmän?

      Oliko farmarimallin valinta suuremman tavaramäärän kuljettaminen.

      Ovatko uuden auton kiihdytykset ja jarrutukset samaa luokkaa kuin vanhalla autolla.

      Uudessa on varmaan turbo, jota tulee säännöllisesti kokeiltua lähdöissä, mäissä jne.

      Ovatko keskinopeudet nousseet mersulla ajetuista kilometreistä?

      Tuliko nuoriso uuden auton osakäyttäjäksi?

      Ympäristö 17 vuotta sitten oli maaseutua, nyt taajamana. Muistelet varmaan öljyn ja polttoaineenkulutusta auton ollessa uusi. Kenties muistat sen punertavien lasien läpi?

      Toisaalta luotettava tuttuni kertoi pienen 1,6 Skoda Fabian dieselinä vieneen 6,5 litraa satasella keskimäärin. Siihenkin oli varmaan monta syytä.

      • Tarkka poika

        Vanhassakin turbo ja ilmastointi, tiedän leveämpien renkaiden nostavan kulutusta, mutta kun uutta ei saa kapeammilla, ajotyyli täsmälleen sama, uusi korkeintaan 70kg raskaampi. Luulen, että yksi syy on korkeammat polttoaineen syöttöpaineet, lupailivat huollossa, että kulutuksen pitäisi pudota kun kun kilometrejä tulee lisää mittariin, auto vain minun käytössä.


      • Pienistä koostuu
        Tarkka poika kirjoitti:

        Vanhassakin turbo ja ilmastointi, tiedän leveämpien renkaiden nostavan kulutusta, mutta kun uutta ei saa kapeammilla, ajotyyli täsmälleen sama, uusi korkeintaan 70kg raskaampi. Luulen, että yksi syy on korkeammat polttoaineen syöttöpaineet, lupailivat huollossa, että kulutuksen pitäisi pudota kun kun kilometrejä tulee lisää mittariin, auto vain minun käytössä.

        Hiukkassuodatin tuo ainakin hieman kulutuslisää.
        Onko tehoa enemmän? Sitä käyttämällä menovesikin maistuu.
        Farkut vie myös pari desiä enemmän kuin pappamallit jne.


      • AC.

        No ilmastoinnin kompura ei lähde talvipakkasilla käyntiin joten se ei ainakaan vaikuta,


      • E220 CDI

        nimim. "monta muuttujaa" teki hyvän yhteenvedon. Lisäksi 17-vuotiaassa ei ollut hiukkassuodatinta, jonka lisääminen nosti saksalaisdieselinkin kulutusta.

        Syöttöpaineen nosto ei nosta kulutusta, vaan päinvastoin mahdollistaa kulutuksen laskun oikein käytettynä. Mutta kasvaneet tehot eivät tule ilmaiseksi, vaan vaativat taloushakuiselta kuljettajalta enemmän.

        Saman ajotavan ei kuulukaan johtaa samaan kulutukseen, koska edes ahdetun turbodieselin läpi "ei mahdu" yhtä paljon polttoainetta kuin uuden jos molempia ajetaan samalla tavoin väärin.

        Ja jos uusi japanilainen käyttää Aisin-Warner automaattia, on peli menetetty kulutuksen suhteen jo tällä yhdellä valinnalla.


    • mbman

      Kyllä se mersussa ainakin lähtee pakkasella käyntiin, tosi hyvä peli kun saa kuivatettua sen avulla sulaneen lumen lattialta. Ilman ilmastointia talviautoilu olisi hankalaa huuruisten ikkunoitten kanssa. Niin ja lähtee se tossa Nissanin maasturissakin talvella käyntiin se ilmastointi.

      • Kallelle karkkia

        "Niin ja lähtee se tossa Nissanin maasturissakin talvella käyntiin se ilmastointi. "
        Millä perusteella olet päätynyt tyohon päätelmään?
        Se, että napista painamalla AC-valo / symboli syttyy koelaudassa ei tarkoita sitä, että ilmastointilaitteen kompura pyörii.
        Magneettikytkin ja hihna pyörii, mutta tuskin kompura.
        Siellä on nimittäin turvatoiminto ja lämpötilan alaraja on jossain 0 celsiuksen tienoilla ( -3 astetta).


      • autoinsinööri

        Kulutuksen nousuun vaikuttaa autojen lisääntynyt paino. Myös leveämmät renkaat kuluttavat yllättävän paljon enemmän varsinkin talvella.
        Myös tehokkaammat moottorit mahdollistavat nopeammat kiihdytykset ennen liikennevaloihin jarrutusta. Tämä virheellinen ajotapa on ehkä suurin kulutuksen nostaja.


    • mbman

      "Millä perusteella olet päätynyt tyohon päätelmään?
      Se, että napista painamalla AC-valo / symboli syttyy koelaudassa ei tarkoita sitä, että ilmastointilaitteen kompura pyörii.
      Magneettikytkin ja hihna pyörii, mutta tuskin kompura.
      Siellä on nimittäin turvatoiminto ja lämpötilan alaraja on jossain 0 celsiuksen tienoilla ( -3 astetta)."

      Sillä perusteella, että tiedän kaikesta kaiken.

    • alkup. Mbman

      Täällä on näköjään useampia mbman nimimerkkejä.
      Joka tapauksessa ilmastointilaitteen toiminnan tietää esimerkiksi siitä, että magneettikytkin kolahtaa kiinni ja auton tyhjäkäyntikierrokset putoavat. Tuossa minun maasturissani ilmastointi menee päälle ainakin -10 asteessa, kylmemmässä ei ole tullut kokeiltua, harvoin täällä eteläsuomessa viimevuosina kylmempää on ollutkaan.
      Kaikissa vehkeissä ei tosin saa ilmastointia päälle pakkasella, se riippuu siitä miten järjestelmä on toteutettu, eli millainen ja miten sijoitettu höyrystn siellä lämppärin kennon kaverina on.
      Muutama ilmastointijärjestelmäkin tullut työn puolesta huollettua ja korjattua 40 työvuoden aikana.

      • Uudtkulutuslukemathuijau

        Totta on ttä varsinkin dieselissä kulutuksen pieneneminen on vain markkinamiesten sanahelinää. Kiristyneet päästövaatimukset, lähinnä typen oksidien eli Nox:ien osalta on nostanut moottoreide n ominaiskulutusta.t mut siitähän ei saa ääneen puhua et päästövaatimukset nostaa kulutusta. Toinen syy on autojen koon ja painon kasvu.
        Tekniikan Maailmassa oli just koeajossa uus Passat 2.0TDI, sen tasaisen nopeuden kulutus oli 60-120km/h 3.9-6.8l/100km. Vanhan vm. 2000 Passatin vastaava kulutus oli 3.3-5.5l/100km. Nissan Pulsar 1.5dCi kulutus oli 3.4-6,1l/100km, eli sekään ei kyennyt ikivanhan Passatin lukemiin, vaikka on pienempi auto ja pienempi moottori.


      • puhtaaksipoltto
        Uudtkulutuslukemathuijau kirjoitti:

        Totta on ttä varsinkin dieselissä kulutuksen pieneneminen on vain markkinamiesten sanahelinää. Kiristyneet päästövaatimukset, lähinnä typen oksidien eli Nox:ien osalta on nostanut moottoreide n ominaiskulutusta.t mut siitähän ei saa ääneen puhua et päästövaatimukset nostaa kulutusta. Toinen syy on autojen koon ja painon kasvu.
        Tekniikan Maailmassa oli just koeajossa uus Passat 2.0TDI, sen tasaisen nopeuden kulutus oli 60-120km/h 3.9-6.8l/100km. Vanhan vm. 2000 Passatin vastaava kulutus oli 3.3-5.5l/100km. Nissan Pulsar 1.5dCi kulutus oli 3.4-6,1l/100km, eli sekään ei kyennyt ikivanhan Passatin lukemiin, vaikka on pienempi auto ja pienempi moottori.

        Juu, autojen kasvanut paino on yksi tekijä, toinen kasvanut varustelu (ilmastointi) ja se kolmas on hiukkasloukun puhtaaksipoltot.

        Nykyään nuo puhtaaksipoltot "hukkuu" normikulutuksiin, mutta taannoin, kun loukut olivat lisävarusteita, niin tuli jonkin mallin kohdalla havaittua, että tämä lisävaruste nostaa normikulutusta 0,3 l/100 km. Mikä ei ole ihan merkityksetön lukema.

        Noh, nyt ollaan enempi samalla viivalla. Bensakoneisiin tuli katalysaattorit jo 20 vuotta sitten ja sillä oli vähän vastaava vaikutus. Mutta pääsihän d-miehet jonkin aikaa keulimaan ylivertaisen paremmilla koneillaan, kun turboja oli vain dieseleissä ja vain dieselit sai saastuttaa miten paljon huvitti.


      • Satusedälle

        Olet muka korjannut ilmastointilaitteita ja väität että kompura kytkeytyy - asteissa, onko sinulla lisää satuja?


      • Puristetellaan
        Uudtkulutuslukemathuijau kirjoitti:

        Totta on ttä varsinkin dieselissä kulutuksen pieneneminen on vain markkinamiesten sanahelinää. Kiristyneet päästövaatimukset, lähinnä typen oksidien eli Nox:ien osalta on nostanut moottoreide n ominaiskulutusta.t mut siitähän ei saa ääneen puhua et päästövaatimukset nostaa kulutusta. Toinen syy on autojen koon ja painon kasvu.
        Tekniikan Maailmassa oli just koeajossa uus Passat 2.0TDI, sen tasaisen nopeuden kulutus oli 60-120km/h 3.9-6.8l/100km. Vanhan vm. 2000 Passatin vastaava kulutus oli 3.3-5.5l/100km. Nissan Pulsar 1.5dCi kulutus oli 3.4-6,1l/100km, eli sekään ei kyennyt ikivanhan Passatin lukemiin, vaikka on pienempi auto ja pienempi moottori.

        Jos joku on seurannut dieseleiden puristussuhteiden kehitystä viime vuosikymmeninä, niin puristussuhteet ovat koko ajan laskeneet, mikä on vähentänyt pakokaasujen typen oksideja. Jos joskus muinoin dieselin tyypillinen puristussuhde oli 18:1, niin nykyisin dieselin puristusuhde on alimmillaan 14:1. Tämä on kuitenkin samalla alentanut moottorin hyötysuhdetta, mitä sitten on pyritty kompensoimaan muilla keinoin.

        Mielenkiintoista on, että uusissa matalaseosbensamoottoreissa puristussuhde taitaa olla enimmillään tuo sama 14:1 hyötysuhteen saamiseksi korkeammaksi.


      • ahdin määrää tahdin
        Puristetellaan kirjoitti:

        Jos joku on seurannut dieseleiden puristussuhteiden kehitystä viime vuosikymmeninä, niin puristussuhteet ovat koko ajan laskeneet, mikä on vähentänyt pakokaasujen typen oksideja. Jos joskus muinoin dieselin tyypillinen puristussuhde oli 18:1, niin nykyisin dieselin puristusuhde on alimmillaan 14:1. Tämä on kuitenkin samalla alentanut moottorin hyötysuhdetta, mitä sitten on pyritty kompensoimaan muilla keinoin.

        Mielenkiintoista on, että uusissa matalaseosbensamoottoreissa puristussuhde taitaa olla enimmillään tuo sama 14:1 hyötysuhteen saamiseksi korkeammaksi.

        Vähempi löytyy korkeita puristussuhteita ahdetuista bensakoneistakaan...


    • Olethan mitannut kulutuksen tankkausten välillä, etkä luota ajotietokoneen tarjoamiin lukemiin? Itselläni yhdessä saksalaisessa kulutus oli tietokoneen mukainen mittatarkkuuden rajoissa (0,1 l/100), toisessa todellinen kulutus on yli litran suurempi kuin tietokoneen ilmoittama...

      • Alottaja

        Olen,vanhassa ei ole edes ajotietokonetta.


      • lsdls

        No mikä estää kertomasta mallit? Nyt vaadit tarkkaa vastausta epäselvästi asetettuun kysymykseen.


    • Monta muuttujaa

      Yksi asia on jarrujen jumittuminen. Vaihdoin kerran autooni jarrupaloja (Toyota), kun viereiseen ruutuun tuli MB. Autosta nousi suuren rekkafirman remonttipuolen esimies, joka kertoi oman autonsa vaativan periaatteessa kerran vuodessa jarrujen ns. herkistelyn. Sama koskee kyllä monia muitakin automerkkejä,

      Ohjeeksi hän antoi viilata uudet jarrupalat väljiksi uriin. Uudet olivat tosi tiukat, joten paloja sai viilata aika paljon. Samalla pyöristin terävät nurkat ja laitoin kuparirasvan annettujen ohjeiden mukaan. Tämän jälkeen en ole koskenut paloihin ennen niiden loppuunkulumista. Ajan paloilla ainakin 100 -150 tkm ennen vaihtoa.

      Kokeilepa tätä halpaa konstia kulutuksen pienentämiseksi. Syynä Suomessa jarrujen jumittumiseen ovat hiekka, suola ja jää talvilosuhteissa.

    • 234wetwet

      Ottakaa ne DPF:t pois ja Ecuun uusi ohjelma niin ei tule tyhjennyspolttoja ja putkisto virtaa paremmin -> vähemmmän kulutusta. (Vanhemmissa myös katalysaattorin poisto auttaa. vähän).

      • Savumittari

        Ja katsastukseen takaisin helahoito?


    • Kyllä nuo kulutukset ovat pudonneet myös elävässä elämässä noin pitkässä juoksussa. Allekkirjoittaneella oli joskus satavuottasitten sataviistoistakoppanen kakssatanen mese -72 keskikulutus kutakuinkin kymppi, -04 femmasaabi kakskakkosella ja automaatilla vei karvan alle seittemän, hox, toi femma paino 1700 ja rapiat, mese rieilu 1200. Nykyinen työmatkasukkula elikkä ystävien kesken Käkikello(Skoda fabia 1,2 nakufarkku) vie näin talvella 4,3 ja edellinen ajokki klonksvaagen golf variant -05 samaan aikaan 5,6 Toki, Toi sotka on snadisti pienempi vaan ei paljon, olik se ny vajaa satakiloo kevyempi.Sisätiloissa ei eroa juurikaan ole, hiukka kapeampi vaan toisaalta korkeampi.

    • lopuska

      ettei olis kyseessä hiukkassuodattimen putsari joka on päällä vähän väliä kuin minun vitosessakin. kun katsot hetkellisen kulutuksen mittaria ja se rupeaa näyttämään tuplalukemia n. 8-12 l/min. silloin hiukkassuodatin putsari toimii ja jos se tekee sitä vähän väliä niin kuin oma mazda 5/2010 niin myöskin keskilulutus lukema nousee turhan korkealle.
      mutta menepäs valittamaan siitä mazdan huoltoon niin saat kuulla ettei autossa ole vikaa vaan vika on käyttäjässä, olosuhteissa , valtakunnan politiikassa tai missä vaan muttei sentään mazdassa..

    • totuudenkertominen

      Taitaa se nykydieseleiden puhtaus vaatimus nostaa kulutusta. Aivan samoin kävi katasylaattoreiden tullessa bensa autoihin kulutukselle.

      Jos kulutus on pääasia niin joudut ostamaan octavian 1,6 tdi koneella se menee vähällä. kestosta en oikein osaa sanoa mitään kun huonoa todistettua juttua on myös paljon.Jotku ajaa kyllä niillä kuitenkin ja säästävät.Muita sakemanni pihidieseleitä ei ole joiden kulutksiin eivät myös luotetavata japsitkin pääse se on totuus.

      Kiinnostaa mitä wanhaa ja uutta auoasi vertaat,kerro reilusti ne.

      • E220_CDI

        Minuakin kiinnostaisi tietää, mitä aloittaja vertaa. Nyt me muut emme tiedä mitä muuta on muuttunut vanhan ja uuden välillä.


      • E220_CDI

        Ai niin, kun sanot etteivät muut saksalaiset eivät pääse japanilaisten kulutuslukemiin, vertaatko manuaalivaihteisia vai automaatteja?


    • E220_CDI

      Jos verrataan vastaavien tilojen ympärille tehtyjä, ovat uuden E-sarjalaisen pohjat 90-luvun edeltäjänsä 250D:n tavoittamattomissa. Vanha menee oikein varovasti ajettuna noin viiteen ja aivan luonnostaan 5.5. W212 220CDI keskiarvo pelkän talviajon jälkeen on samaa luokkaa. Kesäinen tarkasti ajettu maantiekulutus alkaa kolmosella ja yhtään säästelemättä ollaan 4-4.5 välissä. Pitkän ajan keskikulutus jää 220 CDI:n normilukemaan, joka on samalla 250D:n minimi, eli vähän yli 5.

      Samat tilat, sama tyylilaji, sama ostajakunta uutena. Uuden suorituskyky, paino ja turvavarustus ovat aivan eri aikakaudelta kuin vanha ja lisäksi vanha on manuaali ja uusi on automaatti. Silti selkeä kulutusero uuden eduksi.

      Vertailu kääntyisi toisin päin, jos uutta edustaisi aiempi W211 korimalli vanhemmalla moottoriversiolla ja 5-vaihteisella automaatilla. Vanhaa OM646 moottoria en pystynyt ajamaan pitkän ajan keskiarvona yhtä pienin lukemin kuin 250D edes manuaalivaihteisessa C-sarjalaisessa.

      Juuri samoinhan kävi myös bensiinimoottoreille katalysaattorien yleistyessä. Valmistajan ensimmäinen kattimoottori kulutti usein edeltäjäänsä enemmän.

    • samahavainto

      Itselläni edellinen auto oli vm.2006 2,0tdci ford galaxy joka painoi noin 1800kg. Siinä ei ollut fordin oma pata vaan PSA-konsernin diesel. Kulutus moottoritiellä noin 7,0-7,2 litraa sadalla.
      Nyt alla vm. 2011 toyota verso 2,0tdi joka painaa hieman reilu 1600kg. Kulutus samaisella moottoritiellä 6,8-7,0 litraa.

      Toyotaan olen muuten ollut tyytyväinen mutta kulutuslukema on tuottanut pettymyksen. Auto on selvästi kevyempi ja 5 vuotta uudempaa tekniikkaa ja silti kulutus pysyi lähes samassa. Jos sen sijaan toyotan laatu pesee psa:n olen tyytyväinen mutta sen näkee vasta vuosien päästä kun mittarissa on yli 250tkm. Psa kone toimi moitteettomasti 240tkm asti jonka jälkeen alkoi ongelmat ja auto meni vaihtoon.

      • hmhmhm

        Ei se moottoriteknologia kovin paljoa ole parantunut nyt viimevuosien aikana, commonrail koneita kai ne ovat olleet jo pitkän aikaa, joillakin valmistajilla 10-15 vuotta. Mitään mullistavia keksintöjä henkilöautojen dieselmoottoreihin ei ole ihan viimeaikoina tullut. Paitsi mitsubishillä, joka toi tarjolle muutama vuosi sitten muuttuvalla venttiilienajoituksella olevan dieselin, joka on vielä hyvin harvinainen ominaisuus dieselissä.

        Paikallaan junnaavaan kehitykseen kun lisätään vielä se, että tehoja on pääosin nostettu, kulutusta on vaikea tiputtaa . . .


    • hmhmhm

      Dieselmoottorin ominaiskulutus on kai jo 80 luvulla saatu todella hyvälle tasolle.

      Mutta moottori itsessään ei sinäänsä ole kuin yksi asia. Koko auto kokonaisuutena vaikuttaa hyvin paljon ja sieltä muodostuu se kulutus.

      Ilmanvastus, paino, vierintävastus, renkaat, ilmanpaineet, moottorin luonne, säädöt, välitykset, kuljettajan ajotapa.

      Uudet autot ovat keskimäärin selvästi painavempia kuin vanhat, parantuneen turvallisuusvarustelun, sekä muun varustelun ja äänieristyksen vuoksi.

      Toisekseen uudet autot ovat tehokkaampia.

    • onneton97

      Ajoin 97m 300 diesel Mersun tunti sitten pihaan ja nyt se ei suostu käynnistymään. Akku pyörittää ja polttoainettakin on.

      • helppooKunHeinänteko

        Tuon ikäisen tiisselin tutkii ja korjaa tavallinen ti-mieskin, löysäät auki ennen suuttimia polttoaineputket ja katsot tihkuaako diesel startatessa, saattaa lähteä käymään sen jälkeen ilmauduttuaan. On muutama muukin tarkistuskohde, googlaile ja etsi tieto.


    • eiuudetparempia

      Edellinen auto oli volvo ja moottori D5. Nykyinen auto hieman uudempi ja moottorina D5 varustettuna hiukkassuodattimella. Vuodesta 2007 lähtien kaikkiin dieseleihin vaaditaan hiukkassuodatin. Nykyinen hiukkassuotimella varustettu D5 kuluttaa polttoainetta noin 0,6-0,8 litraa enemmän sataa kilometriä kohti. Muutoin autot ovat vertailukelpoisia. Lisäksi on sanotta, että vanhempi oli paremmin ruostesuojattu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1839
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1148
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe