Hyvillä aikomuksilla huonoa ruokaa kissalle

sheitan87

Tänään päivällä olin kissan kanssa taloyhtiön pihassa ulkoilemassa ja eräs naapuri siihen toi oman kissansa leikkimään. Naapuri ei yleensä ole ollut terveystrendeistä kiinnostunut, mutta kertoi nyt laittaneensa kissalle kotiruokaa kun oli lukenut jostain netistä siihen ohjeita, ja oli sanottu kaupan ruoan olevan pahaksi.

Eipä siinä, totesin että ihan hyvä homma. Siinä sitten kysäisin laittaako hän vitamiinit ja tauriinit sinne ruokaan, vai antaako pillerinä tai pipetillä suuhun. Naapuri siitä että mitkä vitamiinit ja tauriinit. Netissä kun oli sanottu puhtaan liharuoan olevan parasta eikä moisesta ollut puhuttu mitään. Selitin siinä naapurille että tiettyjä vitamiineja kuten A.ta ja D:tä on kissanruoassa tosi paljon kun kissa tarvii niitä, ja että kissan oma keho ei pysty tuottamaan tauriinia. Jos sitä tauriinia ei saa ruoasta, kissa tulee ajan mittaan sokeaksi. Kissanruokatehtaat kyseiset aineet lisää aina ruokiin,ja siksi pussi- tai purkkiruokaa antavan ei tarvi niitä lisätä. Mainitsin myös, että kotiruoassa kaloreita kannattaa varoa, kun niitä tulee itse tehtyyn liharuokaan herkästi liikaa.

Minulla alkoi nyt sitten mietityttämään, että paljonko on noita kissanomistajia, jotka hyvillä aikomuksilla syöttää väärää ja puutteellista ruokaa kissalle. Olen ihan täysin terveellisen kotonatehdyn ruoan kannalla (vaikka kyllä meillä kissa syö viljatonta raksuakin, ja Alma naturen ja Gourmet goldin purkkiruokiakin), mutta kotiruoalla ruokkimiseen ei kuuluisi suin päin ryhtyä vailla tarvittavaa tietoa kissan energiatarpeesta ja vitamiinitarpeesta, tai siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Kun meillä kissa syö kotiruokaa, on se aina vähärasvaista liharuokaa ja sen kaveriksi jauhetaan aamupalan sekaan tauriini-monivitamiinitabletti ja päivittäin myös paradontiitilta suojaavaa jauhetta iltapalaan. Ruokaöljyä annetaan joskus pikku luraus pitkän turkin kunnolle ja omegojen saantiin.

Toivon vaan että ihmiset ei niin herkästi uskoisi kaikkea mitä netistä lukevat, vaan puhuisivat vaikka kokeneiden kissanpitäjien tai eläinlääkärin kanssa ennen kuin suuriin muutoksiin ryhtyvät.

4

66

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6+12

      Tauriini on muotijuttu, joka nyt on kaikkien huulilla ja sillä viisastellaan urakalla. Kyllä sitä tauriinia saa ihan ruoastakin.

    • kyllä rasvaa

      Lihan syöttämisen riskit liittyy enemmänkin kalkin saannin vajeeseen, kuin vitamiinien puutteeseen. Rasvaliukoisia vitamiineja ei tule lisäillä koska niissä piilee yliannostusvaara, vesiliukoisissa ei sitä vaaraa ole koska niiden ylijäämät tulevat virtsan mukana pois.

      Tauriinin saantiin vaikuttaa lihan syöminen ja sitä lisätään teolliseen ruokaan koska kuumennus ja kypsennys hävittää sen. Kun kissaa ruokitaan eläinperäisellä ravinnolla se saa kaiken tarpeellisen, mutta luuton liha on riski koska silloin kalkin saanti jää puolitiehen. Se pitää varmistaa joko kalkkitableteilla, munankuorijauheella tai syöttämäll raakaalihaa luineen.

      Ruokaöljy ei ole omegoiden suhteen oikea, vaan mm. omeaga-3 saa parhaiten kalaöljystä ja juuri oikeassa muodossa. Kasviperäiset omegat ei ole lihansyöjälle oikeassa muodossa.

      Jos ei ole tietoa, niin sekaruokinta on se helpoin tapa pitää kissa kunnossa. Eli laadukasta teollista, raakaa lihaa, maitotuotteita hylana tai laktoosittomana ja raikasta vettä. Ei mitään rakettitiedettä, vaan simppeliä.

      Rasva on kissalle elintärkeä, mutta hiilihydraatit taas tarpeettomia. Raakaa lihaa syövällä kissalla harvoin on vaaraa saada liikaa rasvaa, ellei syötä pelkkää possua jonka rasva on turhan tuhtia.

      Kissalle ei tarvi tehdä kotiruokaa valmistamalla vaan antamalla raakaa lihaa ja lisäämällä tarvittava kalkki. Kyllä se liha sisältää vitamiinit, mitenkä muuten luonnossa lihansyöjät pysyisivät terveenä?

    • kirjavakolli

      Se kissa syö luonnossa hiiren tai linnun melkein kokonaan ja saa silloin kaikki tarvittavat aineet verestä, luista ja suolista tms. pelkkä liha ei sisällä näitä kaikkia.

    • raakaasuosiva

      Mä ostelen raakapakasteita pötkylöissä, laatuja vaihdellen.Saa myös joskus raksuja.Hyvin voi , on sopusuhtainen hoikahko ja notkea.Pellava tai omega öljyä joskus lorauttelen, ja madotan sekä rokotutan niin kuin kuuluu.El kehunut kuntoa rokotuskäynneillä.
      Ulkoilee kiipeilee aitauksessaa, ja juoksentelee valvotusti pihassa.Sisälläkin vauhtia piissaa, ja leikitetään ihan joka päivä.
      Yöt nukkuu sikeästi.Lapset jaksaa viihdyttää aina.Onnellinen kisuli :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4759
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      125
      4333
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2821
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1911
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1689
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1680
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      95
      1641
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1593
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe