Kenen synti?

Tärkeä kysymys

Raamatussa kehoitetaan menemään kaikkialle levittämään evankeliumia ja kastamaan ja opettamaan. Jos uskova vanhempi jättää tämän Jeesuksen kehoituksen huomioimatta, eikä vie lasta kasteelle, eikä opeta kuten Jeesus on opettanut, niin eikö hän ole tottelematon Jumalan Sanalle?
Lapsen synti ei liene uppiniskainen vanhempi?
Raamatussa sidotaan yhteen kehoitus mennä kaikkeean maailmaan- kastakaa - ja opettakaa heitä... Ei niin että menkää ja opettakaa ja kastakaa.
Mutta jos kastamaton tulee Sanan kuuloon ja uskoon, niin silloin "joka uskoo ja kastetaan"...
Jos uskoon tarvittaisiin joku viisaus, ettei asia olisikaan näin kun Sana sen opettaa, niin eihän meistä lapsenuskoisista kukaan voisi pelastua. Minä en ainakaan itsessäni voi ymmärtää Sanaa muuten ,kuin se selkeästi lukemalla avautuu.

27

52

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asdfasdfsadf

      Niin onko tämä maailmankolkka nyt sitten jo evankeloitu kun kerran tänne on syntynyt tämä lapsikasteeseen uskova "kristitty kansa"?

      Toi on mun mielestä lapsikasteen huonoin puoli, että ollaan muka kristittyjä heti vauvasta lähtien... ja sitten luullaan ettei meitä tarvitse evankeloida...

    • oikea vastaus

      Eipä ole Sana tainnut avautua sinulle!

      Jeesushan ei käskenyt mennä kastamaan vauvoja, vaan saarnaamaan evankeliumia kaikille kansoille.
      Näin apostolitkin toimivat.

      Vauvat ovat autuaita eivätkä tarvitse mitään kastetta.
      "Autuaita ovat puhdassydämiset, sillä he saavat nähdä JUmalan"! Kirkko on vaan
      hämännyt ihmisiä väärällä kaste-opillaan.

      Lasta pitää opettaa Jeesuksen tuntemiseen, siihen ei tarvita kastetta. Sitten kun
      lapsi itse haluaa, hänet voidaan kastaa.
      Jeesuksen ohje oli selvä:
      "Parannusta syntien anteeksisaamiseksi ON SAARNATTAVA KAIKILLE KANSOILLE..."

      Sitten kastetaan vain ne, jotka uskovat.

      • oikempi vastaus

        Eipä ole Sana tainnut avautua sinulle!

        Jeesushan käski kastamaan ja opettamaan kaikkia kansoja. Näin apostolitkin tekivät

        Vauvat eivät ole autuaita ilman Kristusta. Vain Hänessä on pelastus. Ksate on portti Kristuksen luo.

        Lasta pitää opettaa ja hänen on saatava kaste. Kaste tarvitana, Jeesus asetti sen ehdoksi taivaan pääsyyn

        Kasteen ja uskon järjestykselle ei myöskään ole Raamatussa opetusta


      • khkjkh
        oikempi vastaus kirjoitti:

        Eipä ole Sana tainnut avautua sinulle!

        Jeesushan käski kastamaan ja opettamaan kaikkia kansoja. Näin apostolitkin tekivät

        Vauvat eivät ole autuaita ilman Kristusta. Vain Hänessä on pelastus. Ksate on portti Kristuksen luo.

        Lasta pitää opettaa ja hänen on saatava kaste. Kaste tarvitana, Jeesus asetti sen ehdoksi taivaan pääsyyn

        Kasteen ja uskon järjestykselle ei myöskään ole Raamatussa opetusta

        Miten voit suorastaan valheen sanoa Jeesuksesta? Usko on vaatimus pelastukseen, ei kaste. Jos kerran ryöväri pelastui, niin pelastuu muutkin uskovat jotka ei jostain syystä ennätä kasteelle ennen kuolemaansa.


      • weha
        khkjkh kirjoitti:

        Miten voit suorastaan valheen sanoa Jeesuksesta? Usko on vaatimus pelastukseen, ei kaste. Jos kerran ryöväri pelastui, niin pelastuu muutkin uskovat jotka ei jostain syystä ennätä kasteelle ennen kuolemaansa.

        Usko ei ole vaatimus, vaan Jumalan lahja. Ihminen ei kykene omassa järjessään ja voimassaan uskoa, vaikka kuinka yrittäisi pusertaa uskoa. Jumalan sana ja sakramentit taas synnyttävät uskon ja pitävät sitä yllä. Mitkään muut armolahjat eivät yllä samaan. Mitä ilmaan sanaa ja sakramentteja henkenä ylistetään, on perkeleestä.


      • fthyteyuteyu
        weha kirjoitti:

        Usko ei ole vaatimus, vaan Jumalan lahja. Ihminen ei kykene omassa järjessään ja voimassaan uskoa, vaikka kuinka yrittäisi pusertaa uskoa. Jumalan sana ja sakramentit taas synnyttävät uskon ja pitävät sitä yllä. Mitkään muut armolahjat eivät yllä samaan. Mitä ilmaan sanaa ja sakramentteja henkenä ylistetään, on perkeleestä.

        Nyt puhut taas täysin kirkollista potaskaa... sakramentit ei mitään uskoa synnytä, vaan pelkkä Evankeliumin kuuleminen, siis sana.


      • Vauvat eivät ole Raamatun mukaan autuaita. Vain Jeesus oli synnitön.

        Perisynti on vain uskottava pyhän Raamatun ilmoituksen perusteella:
        Room.5:12 Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet-

        Room.3:10 niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
        11 ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa"

        "olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin" (Ef.2:3).

        Ps.51:7."Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun."

        Joh.3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]
        6 Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. [1. Kor. 15:50; Ef. 2:3]

        Muistutan uudelleen kastajille vielä, että vauvan siunaaminen ei ole kasteen korvike, eikä siunaamalla pääse taivaaseen, vaan kasteessa on tuo lupaus pelastuksesta. Kasteessa Jeesus ottaa lapsen syliinsä ja antaa heille Taivaan valtakunnan. Sitähän Jeesuksen luokse meneminen aina tarkoittaa.


      • korjataampa taas
        weha kirjoitti:

        Vauvat eivät ole Raamatun mukaan autuaita. Vain Jeesus oli synnitön.

        Perisynti on vain uskottava pyhän Raamatun ilmoituksen perusteella:
        Room.5:12 Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet-

        Room.3:10 niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
        11 ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa"

        "olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin" (Ef.2:3).

        Ps.51:7."Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun."

        Joh.3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]
        6 Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. [1. Kor. 15:50; Ef. 2:3]

        Muistutan uudelleen kastajille vielä, että vauvan siunaaminen ei ole kasteen korvike, eikä siunaamalla pääse taivaaseen, vaan kasteessa on tuo lupaus pelastuksesta. Kasteessa Jeesus ottaa lapsen syliinsä ja antaa heille Taivaan valtakunnan. Sitähän Jeesuksen luokse meneminen aina tarkoittaa.

        Weha valehtelee taas!

        Jeesuksen sanojen mukaan puhdassydämiset ovat autuita ja lapsi, jos kuka, on
        puhdassydäminen.
        Hän on pyhitetty: Jer 1:5
        "Jo ennenkuin sinä äidistä synnyit, minä sinut pyhitin..."

        Sama tie on jokaisella!!! Jeremia ei ollut missään erityisasemassa.

        Mutta tuo pitää kyllä paikkansa Wehan kohdalla:
        Room.3:10 niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
        11 ei ole ketään ymmärtäväistä,"

        Miksihän Jumala eii anna Wehalle ymmärrystä?

        Weha kelaa vuodesta toiseen noita samoja fraaseja ja kuvittelee, että pakollinen
        vauvakste ilmestyisi Raamattuun jatkuvalla valheella.
        Hänelle ei kelpaa edes Jeesuksen sanat ja esimerkki, kun Jeesus siunasi lapsia:
        "Sen kaltaisten on taivasten valtakunta."
        Weha tekee Jeesuksesta valehtelijan!!!


      • taika-uskoa
        weha kirjoitti:

        Usko ei ole vaatimus, vaan Jumalan lahja. Ihminen ei kykene omassa järjessään ja voimassaan uskoa, vaikka kuinka yrittäisi pusertaa uskoa. Jumalan sana ja sakramentit taas synnyttävät uskon ja pitävät sitä yllä. Mitkään muut armolahjat eivät yllä samaan. Mitä ilmaan sanaa ja sakramentteja henkenä ylistetään, on perkeleestä.

        Weha on oikeassa:
        Vauvakasteen ylistäminen on perkeleestä"!!!
        Se on epäjumalan palvomista! Materiasta on tehty Jumalaa suurempi, ihmeitä tekevä voima.
        "Mten kaste voi vaikuttaa näin suuria"???


      • U-k-i-e n R:lle
        taika-uskoa kirjoitti:

        Weha on oikeassa:
        Vauvakasteen ylistäminen on perkeleestä"!!!
        Se on epäjumalan palvomista! Materiasta on tehty Jumalaa suurempi, ihmeitä tekevä voima.
        "Mten kaste voi vaikuttaa näin suuria"???

        Sakramenteissa on läsnä Jumalan Sana joten ne synnyttävät uskoa. Kasteen ylistäminen on sama kuin Kristuksen ylistäminen, koska ne ovat yhtä. Jumala itse on asettanut kasteen, joten se ei ole Häntä suurempi, vaan Hän itse on siinä


      • korjataampa oikein
        korjataampa taas kirjoitti:

        Weha valehtelee taas!

        Jeesuksen sanojen mukaan puhdassydämiset ovat autuita ja lapsi, jos kuka, on
        puhdassydäminen.
        Hän on pyhitetty: Jer 1:5
        "Jo ennenkuin sinä äidistä synnyit, minä sinut pyhitin..."

        Sama tie on jokaisella!!! Jeremia ei ollut missään erityisasemassa.

        Mutta tuo pitää kyllä paikkansa Wehan kohdalla:
        Room.3:10 niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
        11 ei ole ketään ymmärtäväistä,"

        Miksihän Jumala eii anna Wehalle ymmärrystä?

        Weha kelaa vuodesta toiseen noita samoja fraaseja ja kuvittelee, että pakollinen
        vauvakste ilmestyisi Raamattuun jatkuvalla valheella.
        Hänelle ei kelpaa edes Jeesuksen sanat ja esimerkki, kun Jeesus siunasi lapsia:
        "Sen kaltaisten on taivasten valtakunta."
        Weha tekee Jeesuksesta valehtelijan!!!

        Lapsi ei ole puhdasssdäminen ilman Kristusta, kukaan ei ole

        Ei ole ketään vanhurskatsa, tämä pätee myös uudestikastajien lapsiin.

        Uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin Raamatussa kelaa vuodesta toiseen noita samoja fraseja ja toivoo uudestikasteen ilmestyvän Raamattuun. Hänelle eivät kelpaa Jeesuksen lupaukset kasteen pelastavastta lupauksesta, ei Pietarin saarnat eivät mitkään muut kuin uudestikastajien väärin selittämän apostolien tekojen kohdat.

        Lasten kaltaisten, siis uskovien, on taivasten valtakunta. Jeesus ei sano, että lapseet ovat automaattisesti taivast en valutakunnassa.

        Mutta valehteleminen tuolla miekkalähetystrollilla jatkuu.


    • Ryövärin aikana kun ei ollut kristillistä uudelleenkastetta kaikille kansoille olemassakaan. Paikalla oli itse Vapahtaja. Vasta ylösnousemuksensa jälkeen Jeesus sääti kristillisen uudenliiton kasteen kaikille kansoille (Matt.28:19-20). Jeesus ei ollut tuota ennen tehnyt perustusta kasteelle (Room.6:3). Johanneksen kasteen tilalle tuli uudenliiton kaste (apt.19:1-6),

      • hnmm

        Missä kerrotaan, että apostolit kastoi vauvoja?


      • reewtet

        Ai weha nyt sanot että ryövärin armo oli vain silloin spesiaalitapaus ja nyt sitä ei enää ole?


      • reewtet kirjoitti:

        Ai weha nyt sanot että ryövärin armo oli vain silloin spesiaalitapaus ja nyt sitä ei enää ole?

        Mielen ja tahdon uudistuskaan ei ole sama kuin kasteessa tapahtuva uudestisyntyminen. Jeesus puhuu siitä, että "kasteessa, vedestä ja Hengestä syntynyt pääsee sisälle Jumalan valtakuntaan". On ihan turha lähteä karsimaan pelastuksen tietä.


      • reewtet kirjoitti:

        Ai weha nyt sanot että ryövärin armo oli vain silloin spesiaalitapaus ja nyt sitä ei enää ole?

        UK: "Ai weha nyt sanot että ryövärin armo oli vain silloin spesiaalitapaus ja nyt sitä ei enää ole?"

        weha: "Paikallahan oli ryövärin luona itse Vapahtaja, jonka kyljestä vuoti myös vettä ja verta. Aivan samoin kun nyt pyhässä kasteen sakramentissa, vesi on Jeesuksen verellä punattu (Room.6:3)".


      • korjataampa taas

        Jeesus ei säätänyt mitään uutta kastetta, vaan kehoitti opetuslapsiaan jatkamaan
        samaa käytäntöä, kuin mitä Hän itse oli tehnyt.
        Hän kehoitti seuraamaan antamaansa esimerkkiä!
        Jeesus ITSE ON TUO PERUSTA,
        Hän on Uuden liiton aloittaja ja välimies.

        Jeesus ei kehoittanut muuttamaan uskovien kastetta pakolliskesi vauvakasteeksi missään vaiheessa.

        Opetuslapset tottelivat Jeesuksen käskyä:
        "Ja lähtivät ja saarnasivat kaikkialla... " Mar 16:20

        He eivät tarvinneet vesikippoa eikä kummeja, vaan vasta sen jälkeen, kun joku uskoi, hänet kastettii:
        "Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin..." Ap 2:41


      • poikkeustapauksia?
        weha kirjoitti:

        UK: "Ai weha nyt sanot että ryövärin armo oli vain silloin spesiaalitapaus ja nyt sitä ei enää ole?"

        weha: "Paikallahan oli ryövärin luona itse Vapahtaja, jonka kyljestä vuoti myös vettä ja verta. Aivan samoin kun nyt pyhässä kasteen sakramentissa, vesi on Jeesuksen verellä punattu (Room.6:3)".

        Onko tuo taas jotain uutta oppia, että Jeesuksen läheysyydessä oleminen
        pelastaa:

        "Paikallahan oli ryövärin luona itse Vapahtaja, jonka kyljestä vuoti myös vettä ja verta".

        Miksihän Pilatus ei pelastunut? Miksei toinen ryöväreistä pelastunut?


      • korjataampa oikein
        korjataampa taas kirjoitti:

        Jeesus ei säätänyt mitään uutta kastetta, vaan kehoitti opetuslapsiaan jatkamaan
        samaa käytäntöä, kuin mitä Hän itse oli tehnyt.
        Hän kehoitti seuraamaan antamaansa esimerkkiä!
        Jeesus ITSE ON TUO PERUSTA,
        Hän on Uuden liiton aloittaja ja välimies.

        Jeesus ei kehoittanut muuttamaan uskovien kastetta pakolliskesi vauvakasteeksi missään vaiheessa.

        Opetuslapset tottelivat Jeesuksen käskyä:
        "Ja lähtivät ja saarnasivat kaikkialla... " Mar 16:20

        He eivät tarvinneet vesikippoa eikä kummeja, vaan vasta sen jälkeen, kun joku uskoi, hänet kastettii:
        "Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin..." Ap 2:41

        Jeesus asetti UUDEN kasteen, joka tehdään Jumalan nimeen. Jeesus ei koskaan kastanut tähän nimeen. Kasteelle annettiiin uusi merkitys, se oli nyt Jumalan työ ihmiselle, ei enää mikään parannuksen kaste.

        Jeesus aloitti uuden kasteen, mutta ei uudestikastetta. Lapset kuuluvat tämän kasteen piiriin.

        Opetuslapset saarnasivat kaikkialla. He tarvitsivat vettä koska vedellä kastetaan ja kaste kuuluu Jeesuksen luo pääsemiseen.


    • Lapsikaste/vauvakaste perustuu kasteen merkitykseen, joka on Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen liittämistä (Room.6.3,5). Lapsikaste/vauvakaste perustuu oikeaan vanhurskauttamisoppiin (Room.3:28). Myös ennen muuta vauvojen kaste perustuu Jeesuksen omaan opetukseen:


      Joh.3:3 Jeesus vastasi hänelle: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
      4 Nikodemos kysyi: "Miten joku voisi vanhana syntyä? Miten joku voisi mennä takaisin äitinsä kohtuun ja syntyä toisen kerran?"
      5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]
      6 Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. [1. Kor. 15:50; Ef. 2:3]

      weha: "Vauva on ihminen ja siis lihasta syntynyt".

    • 1. Oi Jeesus, kuinka riemuitsen, / sinulta puvun sain. / Näin kelpaan kerran taivaaseen, / kun sinne matkustan.
      2. En saata kyllin katsella / ja siitä riemuita. / Se aina vain on silmissäin / ja yhtä uutena.
      3. Ei siitä löydy virhettä, / ei tahraa pientäkään, / vaan tahrani ja virheeni / se peittää yksinään.
      4. Se vanhurskaus on Jeesuksen, / sen kasteen kautta sain. / Se riittää, muuta tarvitse / en taivasmatkallain.
      5. Jos pukua en sellaista / ois saanut lahjana, / niin kuinka silloin kestäisin / Jumalan katsetta.
      6. En tahdo siihen ommella / mä itse lankaakaan, / käyn luokse valtaistuimen / vain vanhurskaudessaan.
      7. Oi Jeesus, kuinka kiittäisin / nyt tästä lahjasta! / Jo ristinpuussa ostit sen, / siis kiitos armosta!

    • hoh hoi

      Ju muista silittää ja pestä sitä kastepukuasi kuten monikin lutterin lapsi tekee ja nimeomaan siinä järjestyksessä eli ensin silitys ja sitten pesu.

      niinhän teillä kaikki muutkin taivaan tavarat on päälaellaan.

      • hei hei

        Taas katkeran uudestikastajan katkeraa tilitystä

        Me kristityt arvostamme Jumalan tekoja, joita kasteemmekin on,


    • akseli poikki

      Olis niin mukava nähdä että se Jumalan tekeminen ei pysätyisi avuttoman ihmistaimen pakkorituaaliin vaan jatkuisi ihan aikuiseen ikäänkin asti.

      Siinä saattaisi monikin kaljakärry kaaatua kun Jumala alkaisi sitä kinnaamaan !

      • ei ole poikki

        Sehän jatkuukin mutta ihminen itse vastustaa sitä.

        Taas katkera uudestikastaja tuntuu olevan vauhdissa.


    • taitaa olla sekin

      Onko se Jumalan teko kun painaa itse plussaa itselleen kuten tämä vesidesikiivailija tekee joka viestiinsä onko?

      • taitaaa olla näin

        Plussan painaminen on ihmisen teko. Ja kuten näemme, kristittyt luterilaiset saavat enemmän plussia kuin katkerat uudtikastajat, jotka ovat vesidiivalijoita. Jeesus ei heitä paljon kiinnosta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1305
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1217
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      56
      861
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      751
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      681
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    Aihe