Kuningatar Elisabeth ja Jumalan nimi

Halventava ilmaus?

Jehovantodistajat ovat varmoja Jumalan nimestä.Heidän mielestään se on Jehova.

Ajatellaanpa nyt tilannetta jossa joukko Englannin kansalaisia haluaa audienssin kuningatar Elisabethin luo.
He kaikki pitävät kuningattarestaan,mutta nimittäväthäntä "Lissuksi".
Miltä kuningattarelta tuntuisi?

Miltä Jumalalta tuntuu kun Hänestä käytetään muotoa Jehova vaikka se voisi olla yhtähyvin Jahve tai Johveh tai Jehvoh.
Miksi ihmeessä Hän ei ole varmistanut meille nimensä lausumistapaa jos Hän HALUAISI että käytämme sitä?

Paljon suurempi syy olisi käyttää Jumalasta oikeaa muotoa kuin Englannin kuningattaren.

Olisi häpeä puhua Jumalasta muotoa joka se ei oikeasti ole,eikä arvauskriteeri tee sitä paremmaksi.

Hän haluaa että käytämme muotoa Jehoshua,Jumalan pojasta jonka Hän on määrännyt välimiesjumalaksemme.

Unohtakaa siis tuo halventava muot Jumalasta jonka väsäsi eräs keskiajan munkki.

27

53

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ghhxf

      Luoduilla on nimi se pitää ymmärtää ja jumalien tapauksessa ne ovat k a i k k i ihmisten suurluuloisia ja sairaita rakennelmia. Jehova\Jahve on ihmiskunta.

      • Olen samaa mieltä että on parempi olla mainitsematta Jumalan nimeä, kun emme tiedä oikeata. Ei Uudessa Testamentissakaan mainita Jumalan nimeä edes neljässä Evankeliumissa vaikka Jumala oli silloin maanpäällä, joten ei Jumalan nimen mainitseminen ole tärkeää vaan turhaan lausuminen on syntiä.


      • no HUHHUUUHHH
        totuusvoittaaaina kirjoitti:

        Olen samaa mieltä että on parempi olla mainitsematta Jumalan nimeä, kun emme tiedä oikeata. Ei Uudessa Testamentissakaan mainita Jumalan nimeä edes neljässä Evankeliumissa vaikka Jumala oli silloin maanpäällä, joten ei Jumalan nimen mainitseminen ole tärkeää vaan turhaan lausuminen on syntiä.

        totuusvoittaaaina19.1.2015 00:36
        Ei Uudessa Testamentissakaan mainita Jumalan nimeä edes neljässä Evankeliumissa vaikka Jumala oli silloin maanpäällä # #

        olet nyt artonissi ihan pihalla Raamatun asioista
        Maan päällä oli Jumalan POIKA, ei suinkaan Jumala itse

        Kun Jeesus oli kasteella Jordanilla,
        kuului Jumalan ääni TAIVAASTA
        *tämä on minun rakas Poikani*

        mites on artolta jäänyt NOIN tärkeä kohta lukematta kokonaan?


      • HUH HUH HUH!!!!!
        no HUHHUUUHHH kirjoitti:

        totuusvoittaaaina19.1.2015 00:36
        Ei Uudessa Testamentissakaan mainita Jumalan nimeä edes neljässä Evankeliumissa vaikka Jumala oli silloin maanpäällä # #

        olet nyt artonissi ihan pihalla Raamatun asioista
        Maan päällä oli Jumalan POIKA, ei suinkaan Jumala itse

        Kun Jeesus oli kasteella Jordanilla,
        kuului Jumalan ääni TAIVAASTA
        *tämä on minun rakas Poikani*

        mites on artolta jäänyt NOIN tärkeä kohta lukematta kokonaan?

        "Maan päällä oli Jumalan POIKA, ei suinkaan Jumala itse"


        Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala

        14. Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.


      • niin lukee:
        no HUHHUUUHHH kirjoitti:

        totuusvoittaaaina19.1.2015 00:36
        Ei Uudessa Testamentissakaan mainita Jumalan nimeä edes neljässä Evankeliumissa vaikka Jumala oli silloin maanpäällä # #

        olet nyt artonissi ihan pihalla Raamatun asioista
        Maan päällä oli Jumalan POIKA, ei suinkaan Jumala itse

        Kun Jeesus oli kasteella Jordanilla,
        kuului Jumalan ääni TAIVAASTA
        *tämä on minun rakas Poikani*

        mites on artolta jäänyt NOIN tärkeä kohta lukematta kokonaan?

        16. Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä,
        ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä.

        17. Ja katso,

        taivaista kuului ääni,

        joka sanoi:
        "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt".
        http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Matt.3.html

        joo, Jumalan POIKA oli Jordanissa kasteella
        ja ISÄ-Jumala huuteli taivaasta


      • niin lukee: kirjoitti:

        16. Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä,
        ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä.

        17. Ja katso,

        taivaista kuului ääni,

        joka sanoi:
        "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt".
        http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Matt.3.html

        joo, Jumalan POIKA oli Jordanissa kasteella
        ja ISÄ-Jumala huuteli taivaasta

        Juuri tuossa kohtaa Raamattua tulee ilmi että Jeesus on Jumala.

        MATT.3:16. Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä.
        17. Ja katso, taivaista kuului ääni, joka sanoi: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt".

        LUUK.3:Kun siis kaikkea kansaa kastettiin ja myöskin Jeesus oli saanut kasteen ja rukoili, niin tapahtui, että taivas aukeni
        22. ja Pyhä Henki laskeutui hänen päällensä ruumiillisessa muodossa, niinkuin kyyhkynen, ja taivaasta tuli ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani; sinuun minä olen mielistynyt".

        Isä Jumala sanoo taivaasta ja Poika Jumala saa kasteen ja Pyhä Henki ruumiillisessa muodossa laskeutuu Jeesuksen pään päälle. Paras todistus kolmiyhteisestä Jumalasta.

        Jos Isä on Jumala on Poika myös Jumala. Onhan ihmisen lapsikin ihminen


      • WAU:logiikka rules
        totuusvoittaaaina kirjoitti:

        Juuri tuossa kohtaa Raamattua tulee ilmi että Jeesus on Jumala.

        MATT.3:16. Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä.
        17. Ja katso, taivaista kuului ääni, joka sanoi: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt".

        LUUK.3:Kun siis kaikkea kansaa kastettiin ja myöskin Jeesus oli saanut kasteen ja rukoili, niin tapahtui, että taivas aukeni
        22. ja Pyhä Henki laskeutui hänen päällensä ruumiillisessa muodossa, niinkuin kyyhkynen, ja taivaasta tuli ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani; sinuun minä olen mielistynyt".

        Isä Jumala sanoo taivaasta ja Poika Jumala saa kasteen ja Pyhä Henki ruumiillisessa muodossa laskeutuu Jeesuksen pään päälle. Paras todistus kolmiyhteisestä Jumalasta.

        Jos Isä on Jumala on Poika myös Jumala. Onhan ihmisen lapsikin ihminen

        totuusvoittaaaina20.1.2015 00:59
        Juuri tuossa kohtaa Raamattua tulee ilmi että Jeesus on Jumala. ##

        sä arto et osaa lukea edes?

        17. Ja katso,

        taivaista kuului ääni,

        joka sanoi:
        "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt".
        http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Matt.3.html

        joo, Jumalan POIKA oli Jordanissa kasteella
        ja ISÄ-Jumala huuteli taivaasta

        JUMALA huuteli taivaasta ja

        JUMALAN POIKA ,JEESUS oli maan päällä

        sekö muka todistas ..oot arto ihan höhlä :D

        jos arto huutaa vintiltä keittiiöön tapio-pojalle
        ja sen kavereille
        TÄÄ tapio on minun rakas POIKANI*,

        niin se on todiste siitä että
        TAPIO ONKIN ARTO ?


      • polkaonomaisänsäAMEN
        WAU:logiikka rules kirjoitti:

        totuusvoittaaaina20.1.2015 00:59
        Juuri tuossa kohtaa Raamattua tulee ilmi että Jeesus on Jumala. ##

        sä arto et osaa lukea edes?

        17. Ja katso,

        taivaista kuului ääni,

        joka sanoi:
        "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt".
        http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Matt.3.html

        joo, Jumalan POIKA oli Jordanissa kasteella
        ja ISÄ-Jumala huuteli taivaasta

        JUMALA huuteli taivaasta ja

        JUMALAN POIKA ,JEESUS oli maan päällä

        sekö muka todistas ..oot arto ihan höhlä :D

        jos arto huutaa vintiltä keittiiöön tapio-pojalle
        ja sen kavereille
        TÄÄ tapio on minun rakas POIKANI*,

        niin se on todiste siitä että
        TAPIO ONKIN ARTO ?

        arto huutaa vintiltä keittiiöön tapio-pojalle
        ja sen kavereille
        TÄÄ tapio on minun rakas POIKANI*,

        niin se on todiste siitä että
        TAPIO ONKIN ARTO ?--------------

        kyllä, juuri noin se todistetaan


      • WAU:logiikka rules kirjoitti:

        totuusvoittaaaina20.1.2015 00:59
        Juuri tuossa kohtaa Raamattua tulee ilmi että Jeesus on Jumala. ##

        sä arto et osaa lukea edes?

        17. Ja katso,

        taivaista kuului ääni,

        joka sanoi:
        "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt".
        http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Matt.3.html

        joo, Jumalan POIKA oli Jordanissa kasteella
        ja ISÄ-Jumala huuteli taivaasta

        JUMALA huuteli taivaasta ja

        JUMALAN POIKA ,JEESUS oli maan päällä

        sekö muka todistas ..oot arto ihan höhlä :D

        jos arto huutaa vintiltä keittiiöön tapio-pojalle
        ja sen kavereille
        TÄÄ tapio on minun rakas POIKANI*,

        niin se on todiste siitä että
        TAPIO ONKIN ARTO ?

        Taivaasta kuului Isä Jumalan ääni ja Pyhä Henki laskeutui ruumiillisessa muodossa Jeesuksen Jumalan Pojan päälle joka on Jumala

        Että lukutaito ja luetun ymmärrys on tosi heikko jehovan todistajilla



        Arto on ihminen ja Tapio on ihminen ja Isä on Jumala ja Poika on Jumala

        Mutta jehovan todistaja on orangi ja lapsi on myös orangi.


    • juujaajooniin

      Jehovantodistajat ovat varmoja Jumalan nimestä.Heidän mielestään se on Jehova.

      Ainoastaan ne jehovantodistajat ovat varmoja, jotka eivät ole lukeneet läksyjään. V-liike on jo 1950-luvulta lähtien pitänyt Jahve-lausumisasun olevan todennäköisesti lähempänä oikeaa kuin Jehova lausumisasu.

      Mitä sitten Lissuun tulee, niin Lissun olemassaolosta on varmennettuja havaintoja Raamatun jumalasta ei yhtäkään. Tällöin närkästely jää pelkästään niiden tehtäväksi, jotka palvovat satuolentoa.

      • "Jehovantodistajat ovat varmoja Jumalan nimestä"

        Ei he ole varmoja kuten ei mistään Jehova Jumalan nimenä on yhtä väärä kun on u.m Raamattuna.


    • mitäVäliäKumpiMuoto

      Minusta Jehovan todistajilla on ihan hyvä pointti siinä, että Jumalan nimeä käytetään, olkoon se sitten Jehova tai Jahve. Käytetäänhän Jeesuksen nimestäkin erilaisia versioita.

      Todellinen syy siihen, miksi ns. valtavirran kristinusko vierastaa Jahvea/Jehovaa on tietysti se, ettei nimen käyttäminen oikein sovi yhteen kolminaisuusopin kanssa. Tämän takia keskustelu pyritään johtamaan sivuraiteelle Jahve/Jehova-kiistelyyn, siinä usein onnistuenkin.

      • EiMitäänVäliäLopulta

        >>Minusta Jehovan todistajilla on ihan hyvä pointti siinä, että Jumalan nimeä käytetään, olkoon se sitten Jehova tai Jahve.

        Olkoon sitten kumpi tahansa jos samaan aikaan ei julkaistaisi V-kirjasessa tekstiä, että jumalan nimi on tärkein asia, jonka takia mitä ajatella saattaa ja että nimensä vuoksi jumala olisi antanut tapahtua mitä on tapahtunut.

        Sinänsä asialla ei uskonnon ulkopuolella olekaan mitään väliä miten uskovaiset mielikuvitusolentojaan nimittävät.


    • _merkitys_?

      Mikäs sen Jumalan
      _Nimen Merkitys_ onkaan?

      eli mitä se tarkoittaa ?
      tiedättekös lainkaan sitä,
      kinastelijat?

      • Peitoksen alta

        Olen kuullut että jotkut todistajat puhuttelevat jumalaansa rukouksessa "heidän majesteettinsa ylistetty jehoova".
        he sanovat että eivät tykkää Jeesuksesta, kun tämä puhui pelkästään taivaan Isästä, eikä käyttänyt jehovata ja siksi sanovat Jeesusta itseään Mikaeliksi, puhumattakaan nyt Paavalista, joka ei todistajain oppikirjan mukaan käyttänyt nimeä olleenkaan vaan puhui Jumalasta, entinen roomalainenhan se vain olikin, jatkavat.

        Niin monet tavalliset kristityt kun saakin hölmistymään kun sanoo että Padasjoen kirkon seinästä on maalattu Jumalan nimi Jehoova peittoon. Kuhmoisissa epäillään samaa.


      • kunhan huijjaavat
        Peitoksen alta kirjoitti:

        Olen kuullut että jotkut todistajat puhuttelevat jumalaansa rukouksessa "heidän majesteettinsa ylistetty jehoova".
        he sanovat että eivät tykkää Jeesuksesta, kun tämä puhui pelkästään taivaan Isästä, eikä käyttänyt jehovata ja siksi sanovat Jeesusta itseään Mikaeliksi, puhumattakaan nyt Paavalista, joka ei todistajain oppikirjan mukaan käyttänyt nimeä olleenkaan vaan puhui Jumalasta, entinen roomalainenhan se vain olikin, jatkavat.

        Niin monet tavalliset kristityt kun saakin hölmistymään kun sanoo että Padasjoen kirkon seinästä on maalattu Jumalan nimi Jehoova peittoon. Kuhmoisissa epäillään samaa.

        Kyllä jehovantodistajat tietää.Aivan niinkuin sen vuoden 1975."Se sukupolvi joka näki ensimmäisen mailmansodan ja olivat ymmärrysiässä,eivät missään tapauksessa katoa ennen kuin harmagedon tulee".Kyllä kansa(jehovantodistajakansa) tietää.
        Jotensakin musta tuntuu että he eivät tiedä MITÄÄN.


    • höpönlöpön

      Hän haluaa että käytämme
      muotoa Jehoshua,Jumalan pojasta
      jonka Hän on määrännyt välimiesjumalaksemme.______________

      kuka tommosta nimee muka Jumalan Pojasta käyttää?

      • onko epäselvää mitä?

        Me tiedämme Jumalan Pojan nimen oikean lausumistavan,mutta Jumalan emme.
        Jumalan nimi on mailman tärkein nimi ja jos Hän haluaisi että käytämme sitä Hän ilmaisisi sen SELVÄSTI,niin että tyhmäkin sen tajuaisi.
        Mutta kun näin ei ole, on selvää että Hän haluaa että käytämme hänen pojastaan,pojan nimeä.
        Jeesus ei ole sanonut ettei hänestä saa käyttää turhaan Hänen nimeään.(eri muotoja)Voimme puhua Hänestä tuttavallisesti nimeä Jeesus tai Jehoshua tai Herra tai Jumalan Poika tai Isän Poika.Mutta Jumalalla on vain yksi nimi ja sitä emme tiedä.


      • nimessä pelastus
        onko epäselvää mitä? kirjoitti:

        Me tiedämme Jumalan Pojan nimen oikean lausumistavan,mutta Jumalan emme.
        Jumalan nimi on mailman tärkein nimi ja jos Hän haluaisi että käytämme sitä Hän ilmaisisi sen SELVÄSTI,niin että tyhmäkin sen tajuaisi.
        Mutta kun näin ei ole, on selvää että Hän haluaa että käytämme hänen pojastaan,pojan nimeä.
        Jeesus ei ole sanonut ettei hänestä saa käyttää turhaan Hänen nimeään.(eri muotoja)Voimme puhua Hänestä tuttavallisesti nimeä Jeesus tai Jehoshua tai Herra tai Jumalan Poika tai Isän Poika.Mutta Jumalalla on vain yksi nimi ja sitä emme tiedä.

        JEESUS-nimi

        Suomenkielinen nimi Jeesus
        tulee latinan sanasta Iēsus,
        joka perustuu kreikan sanaan Iēsoûs (kreik. Ἰησοῦς).

        Tämä puolestaan on transkriptio
        alkuperäisestä arameankielisestä nimestä, Jēšūa‘ (ישוע),
        joka taas on kehittynyt
        Vanhan testamentin hepreankielisestä muodosta Jehōšūa‘ (יהושע).

        Nimen alkuperäinen merkitys on ”Jahve pelastaa”.
        Myös arabiankieliset kristityt käyttävät
        arameasta johdettua nimimuotoa Yasū‘ (يسوع).

        Jehōšūa‘-----Jeesuksen nimeen sisältyy siis myös hänen ISÄNsä nimi
        kun sanot JEESUS,
        sanotkin Jahve/Jehova pelastaa


      • Martti Matinpoika
        nimessä pelastus kirjoitti:

        JEESUS-nimi

        Suomenkielinen nimi Jeesus
        tulee latinan sanasta Iēsus,
        joka perustuu kreikan sanaan Iēsoûs (kreik. Ἰησοῦς).

        Tämä puolestaan on transkriptio
        alkuperäisestä arameankielisestä nimestä, Jēšūa‘ (ישוע),
        joka taas on kehittynyt
        Vanhan testamentin hepreankielisestä muodosta Jehōšūa‘ (יהושע).

        Nimen alkuperäinen merkitys on ”Jahve pelastaa”.
        Myös arabiankieliset kristityt käyttävät
        arameasta johdettua nimimuotoa Yasū‘ (يسوع).

        Jehōšūa‘-----Jeesuksen nimeen sisältyy siis myös hänen ISÄNsä nimi
        kun sanot JEESUS,
        sanotkin Jahve/Jehova pelastaa

        kyllä monen ihmisenkin nimessä Isän nimi ilmenee


    • persoonanimi kaikill

      **Ajatellaanpa nyt tilannetta jossa joukko Englannin kansalaisia haluaa audienssin kuningatar Elisabethin luo.
      He kaikki pitävät kuningattarestaan,mutta nimittäväthäntä "Lissuksi".
      Miltä kuningattarelta tuntuisi?***

      mulla oli täti jota kaikki sanoivat Lissuksi,
      koska hän oli kiva ja sydämellinen ihminen.

      Odotin kuoliniloituksessaan toki lukevan sitten *Liisa*
      eipäs vaan lukenutkaan,
      vaan ELISABET.
      Koko ikäni luulin ett'ähän olisi Liisa,
      (tai ekat vuodet luulin et nimi on Lissu...)

      Minusta se muoto ei halventanut häntä mitenkään.
      Päinvastoin siitä hohkasi hänen persoonaaansa sisältyvää lämpöä ja sydämellisyyttä ja _helposti lähestyttävyyttä__

      Paheksun syvästi Lissu-lempinimen sanomista
      HALVENTAVAKSI

      Minusta jt:t on lähempänä jumalaansa koska kutsuvat häntä hänen persoonanimellään.

      luterilainen tapa sanoa HERRA jumalalleen tai Jumala...
      aika kalseaa,
      kun ei edes omalla nimellään kutsuta

      *hei, Sinä siellä, Herra , rukoilen nyt...* kylmää ja tylyä

      • harhaoppi jt

        Jeesus käski rukoilemaan:"Isä meidän...." Puhtaasti suomeksi käännettynä, Hän käski rukoilemaan "Iskä".
        Abba,Isä on hellitellymuoto aivan kun me ihmiset sanoisimme iskä tai isukki.

        Jeesus ei käskenyt rukoilemaan Jehova meidän.
        Kun Hän sanoi:"olkoon nimesi pyhitetty" ei siinäkään käytetty Jehova muotoa vaan yleisesti todettiin asia:"olkoon nimesi pyhitetty".
        Nimi voi olla pyhitetty vaikka sitä ei tiedettäisikään,ainakin Jumalan kohdalla jota ei saa turhaan lausua.
        Me lausumme Jumalan nimen Jeesus muodossa tai niinkuin se on Hänen nimessään Jehoshua.
        Yllä oleva kirjoittelija syyllistyy Pyhän Hengen pilkkaan tai ainakin Jumalan pilkkaan.
        Jehovantodistajilla ei ole mitään oikeutta todeta tai määrätä että Jumalasta pitää käyttää nimeä Jehova.


      • gbcccc
        harhaoppi jt kirjoitti:

        Jeesus käski rukoilemaan:"Isä meidän...." Puhtaasti suomeksi käännettynä, Hän käski rukoilemaan "Iskä".
        Abba,Isä on hellitellymuoto aivan kun me ihmiset sanoisimme iskä tai isukki.

        Jeesus ei käskenyt rukoilemaan Jehova meidän.
        Kun Hän sanoi:"olkoon nimesi pyhitetty" ei siinäkään käytetty Jehova muotoa vaan yleisesti todettiin asia:"olkoon nimesi pyhitetty".
        Nimi voi olla pyhitetty vaikka sitä ei tiedettäisikään,ainakin Jumalan kohdalla jota ei saa turhaan lausua.
        Me lausumme Jumalan nimen Jeesus muodossa tai niinkuin se on Hänen nimessään Jehoshua.
        Yllä oleva kirjoittelija syyllistyy Pyhän Hengen pilkkaan tai ainakin Jumalan pilkkaan.
        Jehovantodistajilla ei ole mitään oikeutta todeta tai määrätä että Jumalasta pitää käyttää nimeä Jehova.

        Isä meidän on pakanallinen rukous alunperin,,, sekin.


    • Kyökin Kaisa

      niin lukee: 19.1.2015 02:00

      16. Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä,
      ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä.

      17. Ja katso, taivaista kuului ääni, joka sanoi:
      "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt".

      joo, Jumalan POIKA oli Jordanissa kasteella
      ja ISÄ-Jumala huuteli taivaasta

      ------------------

      Siellä Sanassa on se tabujae, "otti orjan osan". Raamatussa sanotaan myös että Jumala on kaikkialla (vartiotornista saattaa lukea että Alcyonilla).
      Mutta onko tussa kerrottu sama asia kuin jouluevankeliumissa Jeesuksen mutsille ja keitä niitä nyt oli ? Henki oli paikallaan kuitenkin.

      • oolrait taas

        Jesse-jumala
        huuteli taivaasta maahan itselleen olevansa
        Oma Poikansa,
        ja pulu pyrähteli todisteena
        siitä että Poika on Oma Isänsä

        toki, kaikkihan sen tajuu....


      • Kyökin Kaisa
        oolrait taas kirjoitti:

        Jesse-jumala
        huuteli taivaasta maahan itselleen olevansa
        Oma Poikansa,
        ja pulu pyrähteli todisteena
        siitä että Poika on Oma Isänsä

        toki, kaikkihan sen tajuu....

        Vitsin murjaisu käy Pyhästä Sanasta

        Entä kun tuomitset lahkon oikeuskomiteassa karttamismääräyksen rikkomista, häntä joka on jutellut perheenjäsenelleen lahkon kiellosta huolimatta, mujottamiskäskystä piittaamatta, hersyykö tuolloin huumori ?


      • nuin juuri
        oolrait taas kirjoitti:

        Jesse-jumala
        huuteli taivaasta maahan itselleen olevansa
        Oma Poikansa,
        ja pulu pyrähteli todisteena
        siitä että Poika on Oma Isänsä

        toki, kaikkihan sen tajuu....

        Itse asiassa kristinuskon yhden Luojan oletus torppaa kaiken opillisen järjettömänä pelastuksineen, paholaisineen jne.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4709
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      124
      4290
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2800
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1911
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1680
    7. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1679
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      94
      1635
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1583
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1531
    Aihe