AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!
 /   /  / puolukka homehtuu

puolukka homehtuu

20 Vastausta 10 999 Lukukertaa
Puolukka, jota säilytetään jääkaapissa alkaa homehtua. Sokeria on lisätty jonkin verran. Mistä tämä voisi johtua?

luulisin,että kaipaa

enemmän sokeria jääkaappisäilytyksessä.
Itselläni on myös aina jääkaapissa "satsi" survosta,eikä ole koskaan homehtunut,mutta vaatii sokeria reiluhkosti.
En tiedä sitten noista säilöntäaineista mitä niillä saisi aikaan.

Sokeriton

Minun kokemukseni on, että keittämätön puolukka säilyy parhaiten kun siihen ei lisää ollenkaan sokeria. Moni säilyttää puolukkasurvoksen kellarissa sokerittomana ja sokeroi vain sen verran mitä kerralla syö. Minä säilytän mieluummin pakasteessa, koska pidän erityisesti tuoreen puolukan mausta ja se tuoreus säilyy pisimpään juuri pakasteessa. Otan pakasteesta pienen määrän kerralla ja sokeroin vain sen mitä yhdellä aterialla syön, koska sokeroidun puolukan maku heikkenee jo vuorokaudessa ihan selvästi.

ota vain sen

puolukka homehtuu helposti vaikka sanotaan et pitäs kellarissa viileessä et ei homehtus , homehtuu sittenkin. pakastin olisi paras heti syksyllä kuin on saanut survottua. meillä on viety heti kuin on pakkaset tulleet niin vinttiin, tai piharakennukseen ja sieltä otettu. anettu pinnan vähän sulaa et saa lohkastua ,siitä. myöskin jääkaappiin otettava määrä olla semmoinen et pystyy syömään noin 1kk sokeria on laitettu myös hienonussvaiheessa , ns .survomisen olen tehnyt tehosekoittemella.

Tuota noin..

Oma tietotaito omien kokemusten, äidin ja isoäitien ja isoisoäitien tekemänä on ollut aina sama.. Puolukka survokseen ei koskaan lisätä sokeria sillä makea homehtuu toisin kuin hapan. Sokeri lisätään jos lisätään vasta kun otetaan käyttöön.
Tässä oikeaa viestiä. Vielä että homeen voi poistaa päältä jos ilmaantuu...ei se niin vaarallista oo. vrt.antibiootit...

Koeta

hillosokeria?

Myrkytyskeskus

Kävi meilläkin noin 10 vuotta sitten. Koska olin sen verta ihmeissäni soitin myrkytyskeskukseen ja kysyin neuvoa. Yhdessä päätimme että oman terveyden kannalta kaikki roskiin. Home oli jo komeaa sinisen puhuvaa. Meillä ei ollu sokeria seassa joten kyllä ihmetytti myrkytyskeskustakin. Eikä sen jälkeen ole mitään ihmeellistä puolukassa ollut. Asia jäi arvoitukseksi.

Taas näitä

Myös juusto homehtuu jos ei sitä syö!
Helevetin hamsteri!

Puolukan säilöminen

Puhdistetut puolukat survotaan, sitten kostutetaan esm. voipaperi atamooni vedessä ja paperi
levitetään puolukkasurvoksen päälle astian reunoihin asti, säilytetään viileässä paikassa, sama pätee
karpalonkin säilömiseen.
MIksi homehtuu yhä, empä tiiijjjäää!
Itse laitoin tehosekoittimeen ja soseutin hienoksi. Purkkiin ja jääkaappiin. Hyvin säilyi koko talven. Niin eikä sokeria. Minua neuvoi tuttavani että puolukassa on itsessään säilöntäainetta joten pakko se on uskoa kun niin hyvin säilyi.
Laitoin puolukkasurvosta muovirasiassa ulkotilaan.Puolukat olivat syksyn viimeistä satoa.Huuhtelin marjat ennen survomista.Nyt tänään avattuani kannen marjojen päällä oli pieniä homekiteitä.Olen miettinyt syytä, onko se lämpimän syksyn syy, vai mikä.Nyt harkitsen niitten kohtaloa, syönkö vai laitanko pois.Lapsuudessa syötiin paljon puolukoita, eikä homeesta puhuttu mitään.
Purkkiin päässy pöpö. Ja liian lämpimässä. Pese astiat ennen käyttöön ottoa. Puolukka säilyy "huuppanakin"ts.survottuna ilman sokeria n.6 ast. puhtaassa astiassa. Homeen voi päältä poistaa jos sitä tulee. Tuo lämpötila on esim.perunallekki melko hyvä säilyvyyden kannalta.
Survon tuoreet puolukat ilman sokeria. Säilön ne jääkaapissa lasipurkeissa, jotka olen pesun jälkeen kuumentanut ja desifioinut kiehuvalla vedellä. Myös purkkien kannet. Hyvin säilyy ilman hometta.
HEI!
Kokeilkaa hunajaa sokerin sijaan puolukkasurvokseen,on todella hyvän makuinen survos.
Menee vähän asian sivusta mutta olkoon. Ahistaa kun kaupoissa ja ravintoloissa ei saa sitä oikeaa puolukkasurvosta missä ei ole sokeria. Maistuu hirvi-/porokäristys ja maksaruoat ihan kauheelta kun pitää sokerimössöjä laittaa sekaan. Aikoinaan muorivainaa säilöi puolukan isoon puutiinuun ilman sokeria, survomalla ne ja peittämällä kannella. tiinu oli joko kellarissa tai ruokakomerossa. kevättalvella näkyi hometta mutta vain ihan tiinun reunassa. Kyllä oli parasta ja hapokasta oikeaa puolukkasurvosta.
Elokuun alussa oltiin mökillä eikä puolukka ollut viel kypsää.
Kun kaalia ja maksapihvejä paistin; niin piti saada myös puolukkaa!
K-kaupasta ostin PIRKKA Suomalainen puolukkasurvos 500g (noin puol litraa) on heti käyttövalmis ja makeuttamaton.
Eikä sisältänyt säilöntä aineita.
Valmistaja:Marjamarkkinointi Kauko Pesonen OY 57210 Savonlinna
Valmistuttaja: Ruokakesko OY
Josko noista tiedoista olis jotain apua. K-kauppias vois auttaa asiassa ehkä.
EI keittämättömään PUOLUKKASURVOKSEEN lisätä TIPPAAKAAN SOKERIA, kun se SURVOTAAN JA SÄILÖTÄÄN talveksi.
PUOLUKASSA OLEVA HAPPAMUUS SÄILYTTÄÄ SEN, jos lisäät survokseen vaan hieman sokeria:se luultavasti alkaa käymään jossain vaiheessa, tai homehtuu.
Lisäät survokseen sokeria makusi mukaan, vasta kun otat sen käyttöön!
Näin minä olen tehnyt koko ikäni,perin tiedon äidiltäni.
En sit huomannut siirtää sitä tietoa tyttärelleni. Hänen puolukkansa kävivät,koska oli lisännyt survokseen sokeria.
Yhden talven haki puolukkaa mun kellaristani.Nyt tieto on päntätty joka mukulan nuppiin! hehheh
kun ruuan päälle tulee hometta, niin se tarkoittaa sitä että KOKO ruoka on täynnä jo homerihmastoa, eli sitä ei pidä syödä.
Näin minua neuvottiin thl:stä.
Puolukan oma bentsoehappo säilyttää puolukkasurvoksen. Marjamehun tulee peittää survos, puhdas astia tietysti ja itse olen säilyttänyt `huupan ´ulkovarastossa litran astioissa talven yli. Ikinä ei ole hometta ollut, sokeria lisätään vasta ruokapöytään vietäessä. Homemyrkyt eivät näy, homehtunut ruoka on heitettävä pois.
 /   /  / puolukka homehtuu

Asiantuntijat

• SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku

Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta