Irtisanouduin, mitä seurauksia tulee?

Meni pinna

Olen tehnyt työtä putkeen 32v. ikää on 59v. En vaan enää jaksa tai pysty tekemään työtä, ja en kehtaa olla jatkuvasti sairaslomilla ja kuunella toisten marmatusta poissaoloista. Työporukat alkoivat syrjimään ja sipisemään selkäni takana, välillä sain avointa vihaa päälleni, koska muka teetän laiskuuttani muilla työt. En tiedä mikä mulla on mutta en vaan pärjää enää hommissa ja särkee jokapaikkaan. Kuulemma normaalia tän ikäsellä ?
Sain huonoa palautetta ja pinna meni totaalisesti, irtisanouduin ja hyvä niin

24

1022

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näivissii

      Mitä sitten? Sitten olet työtön ja tuloton. Aika paska juttu, ellei ole tietoa paremmasta työpaikasta. Lopputilin yhteydessä saat lomakorvaukset, tavallista enemmän rahaa siis. Toivottavasti sulla on myös säästöjä pahan päivän varalle, pärjäilet kyllä, kunnes alat saada jotain työttömyysetuutta. Työkkäriin syytä ottaa yhteyttä hetimiten.

      • Karo Anssi

        Jos irtisanoutuu työstään itse, annetaan työvoimahallinnosta yleensä 3 kk karenssi.

        "Jos eroat työstä ilman pätevää syytä tai olet itse aiheuttanut työsuhteen päättymisen, karenssi on 90 päivää. "

        Sen jälkeen voi alkaa hakea ansiosidonnaista liiton kassalta tai tai Kelasta työmarkkinatukea ja mahdollisesti asumistukea. TE-toimistoon kannattaa ilmoittautua ihan ekana työttömyyspäivänä, vaikka olisi itse irtisanoutunut.


      • samassa veneessä
        Karo Anssi kirjoitti:

        Jos irtisanoutuu työstään itse, annetaan työvoimahallinnosta yleensä 3 kk karenssi.

        "Jos eroat työstä ilman pätevää syytä tai olet itse aiheuttanut työsuhteen päättymisen, karenssi on 90 päivää. "

        Sen jälkeen voi alkaa hakea ansiosidonnaista liiton kassalta tai tai Kelasta työmarkkinatukea ja mahdollisesti asumistukea. TE-toimistoon kannattaa ilmoittautua ihan ekana työttömyyspäivänä, vaikka olisi itse irtisanoutunut.

        Tein itse saman pari vuotta sitten ja olen kohta 60v.
        Se oli elämäni paras päätös.

        Nyt olen ansilla ja lisäpäivätkin ovat jo alkaneet raksuttamaan.
        Nyt odottelen eläkkeelle pääsyä vuonna 2017 alkuvuodesta.
        Olin aluksi karenssilla(90pv),mutta ei se mitään.Oli ja on edelleen vähän rahaa säästössä.

        Elintasoani jouduin hieman pudottamaan,auton myin ja olin ilman 2v.Nyt ostin halvemman mutta vähänajetun ja pienempimoottorisen bensapihin.
        Sillä lähden kiertämään eurooppaa ensikesänä.(ei minua kukaan enää töihin kysele.)

        Tekemistä on riittänyt.Työkavereita en kaipaa,enkä ole heitä sen jälkeen nähnyt.

        Tulee mieleen J Vainion laulu:"käyn ahon laitaa minä ilman paitaa.Ei estä kukaan kun matkaa teen...."
        "Käyttäkää te sorvia...jo näkyy hiirenkorvia".

        Ei elämä ole pelkkää työtä.
        Hyvää jatkoa sinulle nimim."meni pinna".


    • Ei näin

      Miksi ei poistu työelämästä lääkärin lausunnon kautta. Olisit mennyt sinne ja kertonut nuo samat asiat, niin olisit saanut laillisen syyn olla kotona ja varmaan se olisi sinun kohdallasi jatkunut eläkkeeseen asti. Nyt otat turhaan 3kk karenssin, kun menit irtisanomaan itsesi. Jos sillä ei ole rahallista merkitystä, niin ok, mutta kannattaisi yleensä hoitaa työpaikkalääkärin kautta nämä poistumiset. Asioista jää silloin todisteita, jotka hyödyttävät sinua.

    • Syysasteri1

      Ei se nyt ihan niin vain käy, että poistutaan työelämästä lääkärinlausunnon kautta, työpaikkalääkäri muka hoitaa. Pah! Yleensä työterveyslääkärit ovat niin työnantajan talutusnuorassa, että jopa lyhyitä sairaslomia on vaikea saada. Meilläkin koko osasto kärsi työuupumuksesta, unettomuudesta, kohonneesta verenpaineesta, ynnä muista stressiperäisistä sairauksista, suurin osa 55 ikäisiä naisia. Kukaan ei saanut sairaslomaa, unilääkettä vain.

      Siksipä irtisanouduin, kärsin 90 pv karenssin ja pian alkaa anssi putoilla tilille. Putkessa ollaan pari vuotta ja sitten eläkkeelle. Kannattaa tietysti pieni vararahasto olla se kolmen kuukauden varalle, mutta vapaus ja itsensä terveeksi saaminen on ollut joka euron väärtti!

      • onko näin

        Epäilen tuota, että putkeen pääsisit jos itse irtisanoudut.


      • 3020
        onko näin kirjoitti:

        Epäilen tuota, että putkeen pääsisit jos itse irtisanoudut.

        miksi ei pääsisi jos kaikki ehdot täyttyy, tosin se 3kk karennssi on lusittava ekana.


      • p.askahommia
        3020 kirjoitti:

        miksi ei pääsisi jos kaikki ehdot täyttyy, tosin se 3kk karennssi on lusittava ekana.

        Jos on ikää tarpeeksi,pääsee.
        Minä jäin samoin pois,nyt "velvotyössä".Kun se on ohi,pääsen 62 v vanhana eläkkeelle ilman vähennyksiä.
        Kun velvotyö on ohi pyllistän kaikenmailman työpaikoille.


    • Loma ja karenssi

      Onko tuo karenssi 90pv. arkipäiviä vai onko siinä mukana lauantait ja sunnuntait?
      Entä lasketaanko nuo karenssipäivät vasta lomakorvausta vastaavan ajan jälkeen esim a) kk 90 pv. b) Vai ensin kuukausi lomaa jona aikana kuluu noin 30pv karenssista ja loput 60pv sen jälkeen?

      • työsuhde päättyy

        Nykyisen lain mukaan lomakorvauksia ei jaksoteta työsuhteen päättyessä eli ei huomioida mitenkään. Ne 90 päivää karenssia on kaikki viikonpäivät eli ei ole eritelty että 90 arkipäivää. Irtisanomisaika sinulla on tietysti kun irtisanoudut ja se on yleisesti 14 pv jos työsuhde kestänyt enintään viisi vuotta ja jos yli niin 1 kk. Siltä ajalta työnantaja on velvollinen maksamaan palkan. Sitten voitte sopia keskenänne oletko työvelvollinen irtisanomisajan vai et.


      • Meni pinna
        työsuhde päättyy kirjoitti:

        Nykyisen lain mukaan lomakorvauksia ei jaksoteta työsuhteen päättyessä eli ei huomioida mitenkään. Ne 90 päivää karenssia on kaikki viikonpäivät eli ei ole eritelty että 90 arkipäivää. Irtisanomisaika sinulla on tietysti kun irtisanoudut ja se on yleisesti 14 pv jos työsuhde kestänyt enintään viisi vuotta ja jos yli niin 1 kk. Siltä ajalta työnantaja on velvollinen maksamaan palkan. Sitten voitte sopia keskenänne oletko työvelvollinen irtisanomisajan vai et.

        Kiitos hyvistä neuvoista. Nyt elämä hymyilee ja kaikki järjestyy, eikä ole pakko kuunnella solvauksia. 90 päivää ja sen jälkeen 500päivää anssia ja sen jälkeen putkeen.

        Olisi ollut kiva kartuttaa eläkettä, mutta se ei nyt kohdallani onnistunut, mutta eiköhän tässä pärjätä, kun venytetään senttejä


      • samassa veneessä.
        Meni pinna kirjoitti:

        Kiitos hyvistä neuvoista. Nyt elämä hymyilee ja kaikki järjestyy, eikä ole pakko kuunnella solvauksia. 90 päivää ja sen jälkeen 500päivää anssia ja sen jälkeen putkeen.

        Olisi ollut kiva kartuttaa eläkettä, mutta se ei nyt kohdallani onnistunut, mutta eiköhän tässä pärjätä, kun venytetään senttejä

        Sinulla on OIKEA asenne.Tsemppiä ja ala puuhastelemaan ihan mitä haluat.


    • Syysasteri1

      Karttuuhan se eläke anssistakin! Anssin perusteena olevasta palkasta 75% ja siitä summasta karttuu 1,5 % 63-vuotiaakis asti.

    • Mitätulossa

      Putkeen meno voi katketa, Ek ja Etla ja Vartiainen ja Kokoomuksen Elina Lepomäki ja Soininvaarakin mukana, esittävät, että ansiosidonnainen lyhennetään 100:n päivään ja sen jälkeen perusrahaa yhteensä 250 päivää, eli huima tulojen pudotus työttömille ja töitä ei ole.
      Kukaan ei työllistä 60 vuotiasta eli vanhat putovat leipäjonoon, ikänsä töitä tehneet.
      Viisas tutkija Vartiainen on ennekin esittänyt,että ansiosidonnaisen lisäpäivät pois, mies joka nautti itse 9 tuhannen kuukausipalkkaa ja kehuu nukkuvansa päiväunet työaikanaan.
      Soninvaara on mysö tavattoman rikas mies, Elina Lepomäkin äärikokooomuslainen kiihkoilija, jonka mielestä tuloeroja pitää kasvattaa ja rikkailta ei pois oteta.

      Saa nähdä voiko tuleva porvarihallitus poistaa heti nämä, ilman siirtymää, eli silloin vanhat kusessa.
      Minulla työhistoriaa 40 vuotta, nyt työtön ja tänä vuonna täytän 60v ja syksyllä mahdollisuus lisäpäiville, voikohan porvati ottaa tämän pois viime metreillä.
      Sak on saatava apuun, koska köyhien kimppuun käydään, eläkekattoa ei voi järjestää ja rikkaiden etuihin ei kosketa.
      Yleislakon paikka olisi, kun pieniin eläkkeisiin ja työttömyysturvaa, asumistukeen aiotaan kajota, mutta ei päättäjien etuihin.

      • vuonna 2020?

        Ei nuo pykälät tule kuin viiveellä.
        Nyt 60v ehtii tulla 63 vuotiaaksi ennenkuin nuo vähennykset astuvat voimaan.Koskee ehkä 55 vuotiasta mutta ei 60v.


      • ei hyvä ollenkaan
        vuonna 2020? kirjoitti:

        Ei nuo pykälät tule kuin viiveellä.
        Nyt 60v ehtii tulla 63 vuotiaaksi ennenkuin nuo vähennykset astuvat voimaan.Koskee ehkä 55 vuotiasta mutta ei 60v.

        Kyllä nuo työttömyysturvaan liittyvät muutokset on lyöty lukkoon ja lait asetettu alle vuodessa tähänkin asti. Saattaa hyvinkin olla ja melko todennäköistä, että rajuja muutoksia työttömyysturvaan tulee ensi vuodeksi.

        Nyt työttömyysmenot ovat jo melkoisia. Viime vuosien aikana on tehty paljon sellaisia päätöksiä jolla työttömyysturvamenot ovat vain kasvaneet esim. korotettu työttömyysturva ja omaehtoinen opiskelu työttömyysturvalla. Kun tämä työttömyys tuntuu vain kasvavan eikä laskua tunnu näköpiirissä olevan vaan päinvastoin niin ihme olisi jos ei leikattaisi jollain tavalla. Tuleeko se lisäpäiviin on sitten eri juttu.

        Tuo nyt ehdotettu olisi aika kauhea juttu, koska siinähän poistuisi kokonaan työmarkkinatuki ja peruspäiväraha. Olisi vain se ansiosidonnainen päiväraha vaivaiset 250 päivää ja jos oikeus korotettuun ne ensimmäiset 100 päivää saisi sitä. Mutta mitäs sen jälkeen? Toimeentulotuki ja mahd. asumistuki ei muuta. Tällöin toimeentulotukeen tulisi varmaan lisää sanktioita ja vähennyksiä.


    • Vaalit keväällä

      Porvarihallitus voi tämmöiset säätää heti, mitään takeita ei ole, niin härskiä peli on nyt, isoihin eläkkeisiin ei puututa, mutta pieniin kyllä ja työttömyysturva tapetilla koko ajan, vaikka suurtyöttömyys vain kasvaa.
      Mikäli ihmiseltä viedään turva, niin moni menee ja ryöstää, rikollisuus lisääntyy ja pelko, tätä ajaa siis Kokoomus.

      • älkää hätäilkö

        Ei porvarihallitus kukkoile enää kuin 2kk.
        Vaikka uusia lakeja tulisikin 2016 alkaen ne koskevat nuormpia.Ei 60v. tai yli sen.
        Ne jotka nyt ovat ansiosidonnaisella ja n.s. eläkeputkessa ei joudu siitä pois.Saatua etuutta ei poisteta.
        Mutta ne jotka eivät siinä vielä ole esim.55-59 vuotiaat saattavat joutua kokemaan yllätyksen.
        Turha pelotella ihmisiä.
        Esim.minun velvoitetyö päättyy kohta ja sopimuksessani lukee,että sen jälkeen seuraavat vajaat kaksi vuotta saan vielä ansiosidonnaisen ja sitten 62v pääsen eläkkeelle.Ei sopimusrikkomus ole leikin asia.


      • Näin se vain on
        älkää hätäilkö kirjoitti:

        Ei porvarihallitus kukkoile enää kuin 2kk.
        Vaikka uusia lakeja tulisikin 2016 alkaen ne koskevat nuormpia.Ei 60v. tai yli sen.
        Ne jotka nyt ovat ansiosidonnaisella ja n.s. eläkeputkessa ei joudu siitä pois.Saatua etuutta ei poisteta.
        Mutta ne jotka eivät siinä vielä ole esim.55-59 vuotiaat saattavat joutua kokemaan yllätyksen.
        Turha pelotella ihmisiä.
        Esim.minun velvoitetyö päättyy kohta ja sopimuksessani lukee,että sen jälkeen seuraavat vajaat kaksi vuotta saan vielä ansiosidonnaisen ja sitten 62v pääsen eläkkeelle.Ei sopimusrikkomus ole leikin asia.

        "Ei porvarihallitus kukkoile enää kuin 2kk.
        Vaikka uusia lakeja tulisikin 2016 alkaen ne koskevat nuormpia.Ei 60v. tai yli sen.
        Ne jotka nyt ovat ansiosidonnaisella ja n.s. eläkeputkessa ei joudu siitä pois..."

        Mikä ihmeen porvarihallitus, onhan siellä demarit mukana. Seuraavan hallituksen pääministeri on Sipilä ja hän ottaa hallitukseen kaksi "työväenpuoluetta" eli kokoomuksen ja persut. Voitte olla varmoja että tuo hallitus tekee sellaiset leikkaukset mm. ansiosidonnaiseen päivärahaan (eläkeputki lopetetaan) että tulee nopeasti ikävä Kataista ja Stubbia.


    • Työtön vm-1955

      Porvarihallitus siis mahdollisesti tulossa tänä vuonna, eli pelätä saa, pahin pelko, että vievät pois ansiosidonnaisen liäpäivät meiltä tänä vuonna 60 v täyttäviltä, jotka tänä vuonna putkeen pääsemme, töihin ei kukaan ota ukkoa, jolla sairauksia ym, työhistoria pitkä, sille nauretaan.
      Pelkään seuraavaa hallitusta, jos Kokoomus, Persut, Kepu, niin työtöntä ja köyhää lyödään lujaa päähän.

    • Nykyinen työtön

      Kokoomuslaisten tarkoitus ajaa Ay-liike alas, eli työpaikoilla sovitaan palkat ja työajat, voitte arvata miten käy, tässä suunnitelmassa työttömät ajetaan kerjuulle, kuitenkaan työpaikkoja ei ole ja moni meistä tehnyt pitkän työuran, ihmisen ikä ja työura pitää myös ottaa huomioon, mitä enemmän ikää, sitä vaikeampi saada töitä ja siinä ei työttömyysturvan alasajo auta, kyse on inhimillisestä hädästä.
      Isopalkkainen Vartiainen kunnostautunut ennenkin natsipuheillaan, ja Kokoomuksen Elina Lepomäki äärioikeistokiihkoilija, kaikki pois köyhemmiltä ja rikkaille verohelpotukset.
      Sak:n täytyy pitää puolia, vaikka yleislakolla, kyse samasta Kokoomusjuonesta, jonka aloitti Ykt kassan perustaminen ja nyt se jatkuu yhä kovemmin ottein.

    • Työtön liki 60v

      Vartiainen kehuu nukkuvansa päiväunet joka päivä työaikanaan liki 10 tuhannen/kk palkalla, lihavakin on, pitää pilkkanaan työttömäksi joutuneita, jotka moni tehnyt töitä koko ikänsä, Vartiainen ,Soininvaara, lepomäki eivät ole koskaan oikeaa työtä tehneet.
      Verovaroin on Vartiaisen ja Lepomäen koulutus amksettu, verovaroin heidän isot palkkansa maksetaan ja meiltä, jotak heidät olemme elättäneet ovat valmiit vimeään työttömyysturvan pois, nyt kun vanhana ja sairaana on irtisanottu ja eläkettä ei ole myönnetty.
      HÄVETKÄÄ ja HÄVETKÄÄ myös te jotka heitä kehutte.

      • dgdjgdrjgdkag

        Liitot haloo ja työväenpuolueet nyt teillä olisi näytön paikka. Pitää keksiä muita keinoja säästää kuin työttömien kurjistaminen.
        Oikeasti silloin ei olla köyhiä kun puhutaan puolustusmenoista, tai sotilaiden lähettämisestä sinne ja tänne.

        Mikä tulee kalliiksi niin varkaudet ja väärinkäytökset. Monet terveet nuoret ihmiset lintsaa tahallaan työstä, ja olen kuullut että mm sairaaloista viedään paljon tavaraa, lääkeitä ja muita. Vaikuttaa että jossain maksetaan vain lorvimisesta. Ja nuo lorviat usein haukkuu ensimmäisenä työttömiä ja ovat ottamassa heiltä pois korvauksia, jotka he ovat ansainneet. En nyt puhu kakista sairaalan työntekijöistä tai työttömistä. Kaikissa on erilaista porukkaa.

        Ihmettelen kun ei teitä aurata, säästetään katujen valaistuksissa jne.. Miten nuo politiikot ovat asiamme ajaneet kun kaikki on niin kuralla. Ai niin, se on kun nuo palkat on nousseet hyvätuloisilla niin paljon, eli jostain se on säästettävä, kun prosenteissa ovat nousseet ja vielä bonukset ja hyvänmiehen lisät päälle. Eikö myös Keskusta ja Kokoomus laskenut juuri heidän verojaan rutkasti, eli siinä syyt Kreikan ohella huonoon talouteen.
        Keskusta ja Kokoomus yhdessä olivat alkujaan räätälöimässä aikoinaan Kreikkaan tukipakettia, josta ei ollut myöhemmin enää paluuta.


      • työväen paras sdp
        dgdjgdrjgdkag kirjoitti:

        Liitot haloo ja työväenpuolueet nyt teillä olisi näytön paikka. Pitää keksiä muita keinoja säästää kuin työttömien kurjistaminen.
        Oikeasti silloin ei olla köyhiä kun puhutaan puolustusmenoista, tai sotilaiden lähettämisestä sinne ja tänne.

        Mikä tulee kalliiksi niin varkaudet ja väärinkäytökset. Monet terveet nuoret ihmiset lintsaa tahallaan työstä, ja olen kuullut että mm sairaaloista viedään paljon tavaraa, lääkeitä ja muita. Vaikuttaa että jossain maksetaan vain lorvimisesta. Ja nuo lorviat usein haukkuu ensimmäisenä työttömiä ja ovat ottamassa heiltä pois korvauksia, jotka he ovat ansainneet. En nyt puhu kakista sairaalan työntekijöistä tai työttömistä. Kaikissa on erilaista porukkaa.

        Ihmettelen kun ei teitä aurata, säästetään katujen valaistuksissa jne.. Miten nuo politiikot ovat asiamme ajaneet kun kaikki on niin kuralla. Ai niin, se on kun nuo palkat on nousseet hyvätuloisilla niin paljon, eli jostain se on säästettävä, kun prosenteissa ovat nousseet ja vielä bonukset ja hyvänmiehen lisät päälle. Eikö myös Keskusta ja Kokoomus laskenut juuri heidän verojaan rutkasti, eli siinä syyt Kreikan ohella huonoon talouteen.
        Keskusta ja Kokoomus yhdessä olivat alkujaan räätälöimässä aikoinaan Kreikkaan tukipakettia, josta ei ollut myöhemmin enää paluuta.

        Apuva jos hallituksessa ei tule seuraavien vaalien jälkeen sdp:tä.Onseainakkn pystynyt tekemään torjuntavoittoja köyhempien hyväksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2783
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2360
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2140
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1924
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1776
    6. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1757
    7. 132
      1744
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe