Turun Veneveistämö Rannikkovartioston fiskari

Jani

Olen nähnyt ja kiinnostunut ostamaan Turunveneveistämön 60 luvulla tekemää lasikuituista fiskaria. Sitä käyttivät kuulemma merivartiosto yhteysaluksena, poliisi, uittoyhdistykset jne. Noin 10metriä pitkä ja 2,5 leveä. Näin Ahvenanmaalla saaristossa muutaman tälläisen 80-90 luvun paikkeilla mutta en ole onnistunut löytämään veneestä mitään tietoa esim Googlesta.
Rungon tyyppi on ilmeisesti Delfin. Koneena 49 heppanen Perkins?
Tästä Turun veneveistämöstä löytyy vanhaa puuvenetietoa mutta ei tästä.

22

6731

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arskaw

      olla aika lähellä Haiveli mallista/merkkistä venettä,muistaakseni venetyypillä tapahtui isohko onnettomuus vai oliko niitä useampia.Olisiko nimi ja jotkut mahdolliset tyyppiviat korjattu ja myynti jatkunut.

      • Jani

        Minäkin kuulin että veneitä oli osa perähytittömiä ja kovalla kelillä perä ryyppäsi vettä ja aikoinaan kaksi viranomaista olisi jäännyt syysmyrskyyn jossain Turun seudulla?
        Haivelillä on todella paljon samaa näköä.


      • Anonyymi

        No oli.Delphin ei Haiveli.
        Ovat vähän saman nököisiä,mutta
        aivan eri veneitä!!!
        Pilot vm -85
        😊


      • Anonyymi
        Jani kirjoitti:

        Minäkin kuulin että veneitä oli osa perähytittömiä ja kovalla kelillä perä ryyppäsi vettä ja aikoinaan kaksi viranomaista olisi jäännyt syysmyrskyyn jossain Turun seudulla?
        Haivelillä on todella paljon samaa näköä.

        Kuulit, mitä kuulit. Pilot ja Delphin ovat Aivan eri veneitä...
        Joksa


    • matti

      /0-luvun alussa Uudenkaupungin veneveistämö teki Haiveli Pilottia ammatti käyttöön .Ainakin merivartiostollo,poliisille ja luotsille. Pituus 10,05 leveys 2,55 . Olen nähnyt vain peräkajuutallisia jollainen minullakin on. Todella hyvä matkavene ja merikelpoinen.

      • Haiveli

        Haiveli Pilot oli luotsivene josta tehtiin kymmenen vuoden(60-luku) valmistusajan jälkeen myös "siviili" versiot Pilot, Family ja Fiskari(70-luku).

        Muutama "ammatti" pilotti meni myös meripelastuskäyttöön? Mutta ei tietääkseni poliisille eikä merivartiostolle. Heillä oli Delfinit...

        Fiskari ja Family on perähytillisiä joista Familyssä on myös keulassa hytti.


      • Carlos
        Haiveli kirjoitti:

        Haiveli Pilot oli luotsivene josta tehtiin kymmenen vuoden(60-luku) valmistusajan jälkeen myös "siviili" versiot Pilot, Family ja Fiskari(70-luku).

        Muutama "ammatti" pilotti meni myös meripelastuskäyttöön? Mutta ei tietääkseni poliisille eikä merivartiostolle. Heillä oli Delfinit...

        Fiskari ja Family on perähytillisiä joista Familyssä on myös keulassa hytti.

        Minulla on Haiveli Pilot. Olisiko kenelläkään tietoa kyseisestä veneestä. Olen etsinyt tietoa netistä mutta turhaan.
        Itselläni on pari vanhaa artikkelia veneestä mutta kaipaisin nimenomaan tietoa siitä miten vene on selviytynyt ammattikäytössä (luotsi)


      • Anonyymi
        Haiveli kirjoitti:

        Haiveli Pilot oli luotsivene josta tehtiin kymmenen vuoden(60-luku) valmistusajan jälkeen myös "siviili" versiot Pilot, Family ja Fiskari(70-luku).

        Muutama "ammatti" pilotti meni myös meripelastuskäyttöön? Mutta ei tietääkseni poliisille eikä merivartiostolle. Heillä oli Delfinit...

        Fiskari ja Family on perähytillisiä joista Familyssä on myös keulassa hytti.

        Pilot oli myös tullilla, merivartiostossa, luotseilla ja koulutuskäöytössä merisorakoululla


      • Anonyymi
        Haiveli kirjoitti:

        Haiveli Pilot oli luotsivene josta tehtiin kymmenen vuoden(60-luku) valmistusajan jälkeen myös "siviili" versiot Pilot, Family ja Fiskari(70-luku).

        Muutama "ammatti" pilotti meni myös meripelastuskäyttöön? Mutta ei tietääkseni poliisille eikä merivartiostolle. Heillä oli Delfinit...

        Fiskari ja Family on perähytillisiä joista Familyssä on myös keulassa hytti.

        Delfiiniä ei ollut !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pilot oli myös tullilla, merivartiostossa, luotseilla ja koulutuskäöytössä merisorakoululla

        Näin on !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on !

        No uskokaa jo: Delfin ja Haiveli ovat ihan eri veneitä!!!


    • juuri tällainen

      Minulla on juuri tällainen Delfin projektina ollut muutaman vuoden. Ei ole sama vene kuin Haiveli vaikka muistuttaakin kyllä paljon. Omani ei ole myytävänä, tai noh, sopivasta hinnasta kaikki on myytävänä;).Mutta jos haluat tietoja veneestä niin voit vaikka soittaa 040-7359099.En ole itsekään löytänyt Delfinistä mitään tietoja netistä, mutta vene on kyllä remontin aikana tullut hyvin tutuksi, sekä hyvät että huonot puolet.

      • Artsi

        Minulla on myös tälläinen -64 Delfin.Ollut jo seitsemäntoistavuotta. Olisi kiinnostavaa vaihtaa kokemuksia tälläisistä vanhoista lasikuitupaateista. Olen seilannut sillä sekä merellä että suurimmaksiosaksiosaksi Suursaimaalla.Veneestä omistin täydelliset piirustukset mutta muuttojen aikana ilmeisesti olen ne vahigossa hukanut.


      • juuri tällainen
        Artsi kirjoitti:

        Minulla on myös tälläinen -64 Delfin.Ollut jo seitsemäntoistavuotta. Olisi kiinnostavaa vaihtaa kokemuksia tälläisistä vanhoista lasikuitupaateista. Olen seilannut sillä sekä merellä että suurimmaksiosaksiosaksi Suursaimaalla.Veneestä omistin täydelliset piirustukset mutta muuttojen aikana ilmeisesti olen ne vahigossa hukanut.

        Kokemuksia olisi ihan hyvä vaihtaa.Itsellä löytyy nyt kokemusta vettyneestä lasikuiturungosta josta gelcoatit oli irronnet kokonaan.Sekä vanhan dieselin ja merivaihteen kunnostuksesta.Edellisessä viestissäni löytyy puh nr ja sähköposti on: [email protected]. Jos jollakin on kysymyksiä Delfiinistä tai muuten vaan vanhan lasikuituveneen kunnostuksesta, niin saa ottaa yhteyttä.


    • Pe´te

      Poliisilla oli aikoinaan Delfiinejä; 2 poliisia sellaisella hukkui, jos en aivan väärin muista. Jostain vanhasta Vene-lehdestä luin.
      Venettä ei käsittääkseni kovin merikelpoisena pidetty. Haiveli Pilot on jotain ihan muuta.

    • arskaw

      oli tuolla meripörssissä yks delfin myynnissä en katellut tarkemmin mutta lukaiseppa.

    • Anonyymi

      Miten Pilotista "tehtiin " Pilot????
      Joksa....Haiveli Pilot vuodesta 1985...?

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Asian vierestä eli ei fiskari merivartiostolla, heille tuli 90 luvulla plaanaavia fiskareita, jollasia tuli muutaman kerran nähtyä. 8m pituusluokkaa (?), niitä näky muutaman vuoden ja sitten katosivat. Mikä malli mahtoi olla?

    • Anonyymi

      Mulla on ollut kyseessä oleva Delfin.

    • Anonyymi

      Mikä sillon meni vituiks ku poliisin Delphin uppos ja skoudet hukku? Onko jossain turmasta infoa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1278
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      97
      950
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      934
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      897
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      294
      781
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      748
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    9. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      139
      586
    10. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    Aihe