mistä hyvät kengät

Ihmemaanliisa

Reumadiagnoosin sain viime joulukuussa, tosin oireilin ja sairastin jo puolitoista vuotta sitä ennen. Nyt sitten askel kerrallaan olen opetellut tätä nivelreumaisen elämää. Toivoisin vinkkiä kenkäasioissa, vasen jalkani on "levinnyt", ennen siinä oli tavallinen vaivaisenluu, joka pysyi kurissa, mutta syksyllä tilanne meni vaikeeksi. Eri tahojen kautta olen pyrkinyt jalkahoitajalle, mutta reumapoli osoittaa terveyskeskukseen ja se taas työterveyshuoltoon jne. Kuuluuko reumaan sairastuneelle kunnallisia jalkojenhoitopalveluita? Lääkkeisiin on jo mennyt paljon rahaa ja nyt sitten ilmeisesti jalkojenhoitajallekin pitää mennä yksityisesti?
Sairauteni hoitaminen tyssää rahapulaan.

7

6824

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reumanainen

      Itse ainakin sain reumalääkäriltäni lausunnon, jossa osoitettiin hoidon sekä tukipohjallisten tarve. Sitten tilasin ajan terveyskeskuksen lääkärille (alueen reumavastaava). Hän kirjoitti Kelaan sellaisen lausunnon, että sain tukipohjallisetkin ilmaiseksi.
      Sinun kannattaa vain olla sinnikäs asian suhteen.
      Tukipohjalliset saatuani ei ole enää jalat särkeneet kävellessä.
      Kengistä sen verran, että kotimaisilta valmistajilta löytyy hyviä (tarpeeksi leveälestisiä) kenkiä, jotka ovat vieläpä kauniin näköisetkin. Korkokengät on kuitenkin jo historiaa.
      Hyvää jatkoa sinulle, älä anna periksi!

    • paula68

      Heippa!
      Itse sain apua tukipohjallisista ja hyvistä kengistä.

      Kotimaiset kengät (SIEVI;n)ostin kenkäkaupasta ja tukipohjalliset(Respecta:sta) sain ilmaiseksi pyydettyäni lääkäriltäni maksusitoumuksen.
      Ovat olleet tarpeeseen.

      Muistathan hoitaa ja rasvata itsekin jalkojasi ja käyttää puuvillaisia ja hengittäviä materiaaleja.

      Varvasvoimistelut ja venyttelyt-ohjeet ovat olleet myös hyviä esim. -TV:tä katsellessa. Pyysin fysioterapeutilta itselleni harjoituksia.
      Muistathan liikkua tarpeeksi, jotta verenkierto pysyy hyvänä;)Ei tarvitse kärsiä kylmistä jaloista.

      • Ei käy

        Joo, muutama vuosi on jo mennyt aamutossuissa. On tukipohjallista, on tehty kenkiä, mutta kas, kun ei vaan mun jalan mukaisi kenkiä. Hiton yleilestillä aina, en mä niitä kärsi pitää kun mullon banaani jalkaterä. Tuolla ne tukipohjallisetkin jossain nurkassa makaa, kas kun ei oo kenkiäkään, mihin niitä laittas.


    • N 40+

      Minullakin on nivelreuma. Käyn kotikaupunkini keskussairaalassa reumatologin vastaanotolla kerran vuodessa. Häneltä olen saanut jo kaksi kertaa sairauteni aikana lähetteen apuvälineyksikköön, jossa jalkani ensin tutkitaan, ja sitten postissa tulee tukipohjalliset maksutta. 2-3 vuoden välein ne kuulemma täytyy vaihtaa uusiin. Pidin liian pitkän välin ensimmäisien ja toisien välillä, ja sinä aikana ehti tulla ikäviä jalkavaivoja. Nyt olen viisaampi. Kaikki vaivat hävisivät uusien pohjallisten myötä. Ei lääkäri mitään viime vastaanotolla kysellyt pohjallisista. Itse otin puheeksi, että olin pitänyt edellisiä jo viisi vuotta.

      Ongelmalliseksi olin kokenut kenkien hankinnan, joihin tukipohjalliset kävisivät, ja sen lisäksi vielä varpailleni ja sukille olisi riittävä liikkumatila. Asia ratkesi, kun älysin mennä nettiosoitteeseen www.mantere-shoe.fi. Mantereen kenkätehdas valmistaa ORTO-jalkineita. Niihin tukipohjalliset käyvät erinomaisesti. Ostin äskettäin talvikengät, ja ovat olleet mahtavat kävellä. Heti em. kengät ostettuani tein toisen löydön: Ostin nahkaiset Kuoma-lenkkarit Anttilasta. Niissä voi sisäpohjaa säädellä. Tukipohjalliseni mahtuvat niihin loistavasti ja odotan kevättä/kesää, että pääsen niillä ulkoilemaan.

      Reumalääkäriltä sain viimeksi käydessä lähetteen keskussairaalan jalkahoitajalle, kun jalkapohjissani on syyliä. Käynti siellä maksoi 22e, mutta oli sen arvoista. Jalkojenhoitaja moitti minua, että olin pitänyt liian pitkään ensimmäisiä tukipohjallisiani. Eihän kenkiäkään kuulemma vaihdeta viiden vuoden välein.

      En tiedä, vaikuttaako työttömyyteni siihen, että reumalääkäri on aina osoittanut minut kunnallisiin palveluihin. Mene ja tiedä. Ei minulla mitään työterveyslääkäriä tosin olekaan luonnollisesti.

      Minuakin hoidettiin alussa terveyskeskuksessa, mutta olin kai niin sairas, että päättivät laittaa parhaaseen mahdolliseen hoitoon, keskussairaalaan.

      • reumanainen

        Vielä tukipohjallisista...
        Itse ostin Jalaksen normaalit talvikengät. Mutta huom! Kannattaa katsoa, usein kotimaisissa on irrotettava sisäpohja, joten tukipohjalliset kuten myöskin jalat mahtuvat hyvin, kun ottaa kengän oman pohjallisen pois ja laittaa tukipohjallisen tilalle.


    • saapastelija

      Mullakin on käytössä tukipohjalliset - jo kolmas pari menossa. Hyötyä on ollut valtavasti.

      Ongelmana on löytää niitä sopivia kenkiä, joihin sopii myös tukipohjalliset. Mulla on vielä kokoa 40 oleva jalka. Kun vielä haluaisin kenkien olevan "ei ihan mummo-muotia" niin kyllä shoppailu tuottaa harmaita hiuksia.

      Siis vinkkejä kaivataan.

      • ORTO-kengät

        Katso www.mantere-shoe.fi

        Em. kenkätehdas valmistaa ORTO-kenkiä, joissa on irrotettava sisäpohjallinen, ja ne on tehty juuri meille tukipohjallisten käyttäjille. Nettiosoitteesta löydät listan kaupoista, joissa niitä myydään. Itse ostin vasta talvikengät, eikä olleet mielestäni mummo-muotia.

        Useissa Kuoma-kengissä on myös säädeltävissä oleva sisäpohja. Tukipohjalliset käyvät niihin hyvin, kun ottaa kengissä olevat kahdet pohjalliset pois, ja laittaa omat niiden tilalle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      313
      2859
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      106
      2203
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      84
      1651
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      189
      1541
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      67
      1345
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      55
      1243
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      12
      1094
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      20
      1092
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      2
      1039
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      921
    Aihe