Uunilohi

paisto-ohje

Tarvitsisin suht pikaista apua kokonaisen n.1.5 kg:n lohen paistamiseen. Paistoaika ja lämpötila normaalissa uunissa? Ja mites suolat yms. Kuinka paljon?

Peukku kun on keskellä kämmentä...

22

33135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yyyyyyyyyy

      en oo ammattilainen mut tekisin tälleen: avatun kalan sisälle kevyesti suolaa, samaten pinnalle. Käärit alufolioon ja uuniin 180 astetta ja 45 min, ihan lonkalta siis.

      • hanna

        kokki neuvoo...175 ja n.tunti kork. ei tarvii folioo eikä muutakaan,kun tuskin sä sitä kuorta syötkään. ja kalan sisään viillot selkäruodon molemmin puolin. sinne sit suolaa,tilliä ja kenties sitruunaviipaleita.mahtavaa ja onnistut taatusti!! =)) ja kalan pinnalle ei kannata laittaa suolaa,kun ei se ota kuitenkaan sitä makua yhtään,eli turhaan tekisit sen.


      • hanna
        hanna kirjoitti:

        kokki neuvoo...175 ja n.tunti kork. ei tarvii folioo eikä muutakaan,kun tuskin sä sitä kuorta syötkään. ja kalan sisään viillot selkäruodon molemmin puolin. sinne sit suolaa,tilliä ja kenties sitruunaviipaleita.mahtavaa ja onnistut taatusti!! =)) ja kalan pinnalle ei kannata laittaa suolaa,kun ei se ota kuitenkaan sitä makua yhtään,eli turhaan tekisit sen.

        sitä suolaa laitetaan sit silleen sopivasti...eli n.1 rkl...katot et menee tasasesti. ja lohen kypsyydenhän näet siitä,et milloin nahka ja ruodot on helppo irroittaa eli tavallaan irtoaa "itsekseen". =)


    • tehdään...

      Jos haluat valmistaa lohen kokonaisena uunissa, niin ensin tietenkin voitelet ison uunivuoan ja peset lohen sisä- ja ulkopuolelta kylmällä vedellä ja kuivaat sen. Sitten ripottele suolaa sekä sisäpuolelle, että sille ulkopinnalle, mikä jää päällimmäiseksi uunissa. Viipaloi sipulia ja asettele viipaleita sisäalapinnalle ja laita sipulirengasviipaleiden päälle voinokareet. Sitten sama kalan ulkopinnalle, eli asettele sipulirengasviipaleita vieriviereen kalan pinnalle ja laita vielä jokaisen päälle nokare voita. Sitten peität uunivuoan foliolla ja annat olla uunissa 175 asteessa keskitasolla n. yhden tunnin ajan, niin tulee kypsää ja herkullista! Ja sitä suolaahan laitetaan niin, että pinta näyttää suolatulta eli rakeiselta - ei sitä suolaa kuitenkaan liikaa kannata laittaa, siis ei pidä "verhoilla" suolalla... Seuraavalla kerralla sitten tiedät tuliko laitettua sopivasti! Voinokareet voi olla sellaista teelusikallisen kokoa suunnilleen, ja tosiaan sellaiset laitetaan jokaisen sipulirengasviipaleen päälle ja sipulirengasviipaleilla taasen peitetään koko kala päältä ja sisältä (muutama alapinnalle).

      Lohen voi laittaa uunissa myös fileenä, jolloin toimitaan ihan samalla tavalla, eli suolaa ripotellaan tasaisesti päälle ja sitten sipuli ja voinokareet ja uuniin.

      • Hanna

        ihan sellasta vaan tahdon tietää et miksi pitää laittaa suolaa,voi ja sipulit kalan ulkopinnalle,kun ei se kuitenkaan vaikuta makuun.kun kalan nahka on paksu,eikä läpäise makua yhtään??? onko se vaan "koristus-seikka"??? ja ei sita kalaa kannata kovin paljoa "pestä". huuhtasta korkeintaan!
        en halua mollata sinun reseptiäsi,enkä siis tarkoita tätä pahalla,tahdon vaan tietää...!


      • Nipsu

        ... yhtään lisärasvaa, lohi kun on varsin rasvainen jo sellaisenaan. Kuivakkaat valkolihaiset kalat ovat sitten asia erikseen.


      • siis...
        Hanna kirjoitti:

        ihan sellasta vaan tahdon tietää et miksi pitää laittaa suolaa,voi ja sipulit kalan ulkopinnalle,kun ei se kuitenkaan vaikuta makuun.kun kalan nahka on paksu,eikä läpäise makua yhtään??? onko se vaan "koristus-seikka"??? ja ei sita kalaa kannata kovin paljoa "pestä". huuhtasta korkeintaan!
        en halua mollata sinun reseptiäsi,enkä siis tarkoita tätä pahalla,tahdon vaan tietää...!

        Totta ihmeessä ne vaikuttavat makuun - etkö ole koskaan itse laittanut mitään kalan päälle?

        Lohi pitää huuhdella hyvin ja kylmällä vedellä, jotta se ensinnäkin puhdistuu sisäpuolelta, ja jotta sen selkäpuolelta lähtee se mielettömän niljainen kerrostuma. Jos et pese lohta kunnolla, niin eihän sen päällä pysykään mikään, koska se on niin limaisen liukas! Ja jos ei laita sitä foliota kalavuoan päälle, niin kalan pintahan kuivuu - ensin kannattaa pitää vaikka 40 minuuttia sitä kalaa folion alla ja lopun 20 minuutin ajaksi ottaa folio pois ja antaa pinnan kuivahtaa.

        Minä en sen tieteellisemmin tiedä selittää, miten ne mausteet kalan nahan läpäisevät, mutta onhan sekin ikivanha tapa, että kala suolataan kunnolla merisuolalla ja annetaan olla siinä suolassa kylmässä yön yli, niin sen voi vaikka paistaa pannulla lisäämättä yhtään mitään, koska suola on ehtinyt imeytyä hyvin ja kalasta tulee herkullista.

        Kun se voi siellä kalan päällä sulaa, se ottaa hyvästi makua sipulista ja suolasta, jolloin kala saa hyvän paistoliemen. Kertakaikkisen herkullista, eikä esimerkiksi voin käyttöä kannata pelätä liikaa ruoanlaistossa, koska se vain parantaa makua - meilläkin ollaan hoikkia normaalipainoisia koko perhe, ja takuulla käytetään ruuissa ihan oikeaa voita tai kermaa ruuan sitä vaatiessa!


      • Tark
        siis... kirjoitti:

        Totta ihmeessä ne vaikuttavat makuun - etkö ole koskaan itse laittanut mitään kalan päälle?

        Lohi pitää huuhdella hyvin ja kylmällä vedellä, jotta se ensinnäkin puhdistuu sisäpuolelta, ja jotta sen selkäpuolelta lähtee se mielettömän niljainen kerrostuma. Jos et pese lohta kunnolla, niin eihän sen päällä pysykään mikään, koska se on niin limaisen liukas! Ja jos ei laita sitä foliota kalavuoan päälle, niin kalan pintahan kuivuu - ensin kannattaa pitää vaikka 40 minuuttia sitä kalaa folion alla ja lopun 20 minuutin ajaksi ottaa folio pois ja antaa pinnan kuivahtaa.

        Minä en sen tieteellisemmin tiedä selittää, miten ne mausteet kalan nahan läpäisevät, mutta onhan sekin ikivanha tapa, että kala suolataan kunnolla merisuolalla ja annetaan olla siinä suolassa kylmässä yön yli, niin sen voi vaikka paistaa pannulla lisäämättä yhtään mitään, koska suola on ehtinyt imeytyä hyvin ja kalasta tulee herkullista.

        Kun se voi siellä kalan päällä sulaa, se ottaa hyvästi makua sipulista ja suolasta, jolloin kala saa hyvän paistoliemen. Kertakaikkisen herkullista, eikä esimerkiksi voin käyttöä kannata pelätä liikaa ruoanlaistossa, koska se vain parantaa makua - meilläkin ollaan hoikkia normaalipainoisia koko perhe, ja takuulla käytetään ruuissa ihan oikeaa voita tai kermaa ruuan sitä vaatiessa!

        Se pesu vie makua kalalta, se kannattaa pyyhkiä talouspaperilla.Sipulista ja voista tulee tietty makua lisää, mutta lohi on niin rasvaista itsestään jo.Fileenä nahkapuoli alaspäin 20 min 200 astetta ja mausteeksi suola pippuri.Tilli tuoreena pöydässä.


      • aina onnistuu

        sellaisenaan lasivuoassa uuniin


      • takuuvarma menu
        Tark kirjoitti:

        Se pesu vie makua kalalta, se kannattaa pyyhkiä talouspaperilla.Sipulista ja voista tulee tietty makua lisää, mutta lohi on niin rasvaista itsestään jo.Fileenä nahkapuoli alaspäin 20 min 200 astetta ja mausteeksi suola pippuri.Tilli tuoreena pöydässä.

        Juuri niin, nahka alas, hyvä ja tarpeeksi yksinkertainen ohje, Tark.


      • Mona-Miriaana

        Laita kalan alle ensin Leivinpaperi,sitten Folio.

        Muista laittaa kalan pinnalle myöskin Sitruunanlientä ja ripaus Persilliaa.


      • Anonyymi
        Mona-Miriaana kirjoitti:

        Laita kalan alle ensin Leivinpaperi,sitten Folio.

        Muista laittaa kalan pinnalle myöskin Sitruunanlientä ja ripaus Persilliaa.

        Kiitos


      • Anonyymi
        Mona-Miriaana kirjoitti:

        Laita kalan alle ensin Leivinpaperi,sitten Folio.

        Muista laittaa kalan pinnalle myöskin Sitruunanlientä ja ripaus Persilliaa.

        Yleensä laitetaan kylläkin sitruunamehua tai sitruunapippuria ja tilliä, eikä persiljaa, jota tarkoittanee.


    • Erämies

      Perinteinen uunikala on tehty seuraavasti:

      1½ kg kala
      2 tl suolaa
      20 g rasvaa
      1 muna
      3 rkl korppujauhoja
      puolikas sitruuna
      2 rkl vehnäjauhoja
      2 dl vettä

      Pane sisältä ja ulkoa suolattu kala voidellulle uunipellille. Kalan kylkeen voi tehdä viiltoja ennen suolaamista. Sivele kala vatkatulla munalla tai valkuaisella. Ripottele kalan pinnalle siivilöityä korppujauhoa. Paista kala vaaleanruskeaksi 175 asteessa. Tiputtele kalan pinnalle sitruunanmehua. Laske uunin lämpöä tarvittaessa, jottei kalan pinta pala eikä pannu pääse pinnaltaan kuivumaan, lisää tarvittaessa vettä uunipannulle. Paistoaika on noin 60 minuuttia. Siirrä kala pois pannulta tarjoilualustalle. Siivilöi paistoliemi kattilaan. Lisää vehnäjauhot vatkaten paistoliemeen. Jos kastike tuntuu liian sakealta, lisää vielä vähän vettä. Keitä viisi minuuttia.
      Tarjoile kala perunan (,keitettyjen kasvisten) ja kastikeen kanssa.

      Lisää kalareseptejä: http://www.finfood.fi/finfood/ff2.nsf/ryhmittain?ReadForm&Start=1&Count=1000&Expand=8

      • opouy

        Mieheni laittaa kalan uuniin ensin hetkeksi (noin 10min) nahka puoli ylöspäin ja ottaa tämän jälkeen nahan pois, lähtee todella hyvin. Sitten vaan loppuajaksi uuniin käännettynä.


      • kirreä uunittamassa

        Hyi nuo korppujauhot ja vehnäjauhot gluteiineineen


      • Luusoppa
        kirreä uunittamassa kirjoitti:

        Hyi nuo korppujauhot ja vehnäjauhot gluteiineineen

        Hyi tuo kala, allergiareaktioni lähde.


    • onnistuu 100 %

      joten ei sitä viime tipassa

      • 60/105 elohopeeta

        ikinä en suolaa mitään ruokaa valmistusvaiheessa, jos se syödään 24 tunnin aikana tai talvella 2 vrk.

        siitähän tulee sitä samaa sössöö jos suolaa, kun suolaa on pinnalla pöydässä laittaen jos tarvii tulee makuelämyksiä paljon terveellisemmin

        käytän vain 2-3 maustetta, usein vain 1-2 perusmaustetta
        en mitään maustesekoituksiakaan jotka sopivat joka ruokaan.


    • Kalaneuvos

      Tiedätkö, että uunissa kalan tärkeimmät vitamiinit haihtuvat. Kannatan lohen syömistä graavina. Inhottaa tuollainen kalan uunissa pilaaminen.

      • Omega3

        laita lohifile uunin pellille tai vastaavaan astiaan nahkapuoli ylöspäin ja uuni 250 astetta n.20 min tai kunnes nahka on kuiva ja ryppyinen. ota kala uunista ja poista nahka. Mausta oman maun mukaan ja käytä myöskin kermaa.


    • HgHauki ei onnistu

      Fileoi lohi, fileet uunipellille,folion päälle, nahkapuoli alaspäin. Folio käännetty reunoistaan ylöspäin. Suolaa fileet kevyesti hienolla merisuolalla.
      Pelti kylmään uuniin, vähän keskikohtaa ylemmäksi.
      Uunista grillivastus päälle, lämpötila 250-275 astetta.
      (Mikäli uunissa ei ole ko. vastusta tämä ohje ei toimi aivan sellaisenaan, vaan sitä joutuu säveltämään oman uunin ylälämmön mukaan.)
      Ajastinhälytys 20- 25 min.
      Pelti uunista ja siinä se on.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      242
      2040
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      90
      1057
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1045
    5. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      850
    6. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      101
      809
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      716
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe