punakulta

lintu

heippa!

Onko kellään mitään tietoa punakullasta?? Minusta se kuulostaa kivalta ja näytti mainoksessa hyvältä! Mutta mites nuo allergiapuolet ja ruostuuko sellainen sormus helposti? Sisältää ilmeisesti kullan lisäksi kuparia...
Keltakulta on miusta aika tylsän tavallinen ja kuulemma valkokulta tummuu... Mitenkähän tämän punakullan laita siis, siskot hyvät?!?!?? Mihin näistä kolmesta kannaittaisikaan päätyä :) Ja onko kellään edes punakultakorua?

5

6977

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pehmeää

      Sellaista olen kuullut että punakulta on pehmeämpää kuin "tavallinen" kulta, eli sormus saattaa kovemmassa käytössä olla pian ihan mutkalla. Siksi se on halvempaakin.

    • mita mita

      vaimolla on punakultaa vihkisormuksessa ja kihlasormus on keltakultaa. tietääkseni punakulta on kovempaa ja voi ajan myötä kuluttaa/hioa keltakultaa. ei siis itse kulu. ihan hienoa tavaraa ja yhtä arvokasta kuin valko tai keltakulta. siitä vain ostamaan

      • nava

        Mulla sormus koostuu periaatteessa kolmesta ohuesta limittäin asetellusta sormuksesta, yks keltakultaa, yks valkokultaa jossa timantit ja yks punakultaa. En oo ainakaan kuullu että ne olis jotenkin huono yhdistelmä tai kuluttais toisiaan. Silmällekään eroa ei ees huomaa ellei kato tarkasti, värit kun ei ole ihan vierekkäin.


    • Hoh hoijaa

      Käykää katsomassa Tukesin sivuilta mitä kultatuotteita Suomessa myydään (www.tukes.fi). Sieltä lötyvät kultapitoisuudet mitä EU alueella saa myydä.

      Korutuotteissa käytetty kulta on aina kolmen metallin seos: kulta, hopea ja kupari -> valkokullassa palladium lisänä -> halvoissa nikkeli. Muuttamalla näiden metallien pitoisuutta saadaan aikaan värivivahteita eli punakullassa on aina enemmän kuparia kuin hopeaa. Leimattujen tuotteiden kultapitoisuus ei saa alittaa leiman kertomaa pitoisuutta. Punakulta on todella sitkeää kultaa ja itselläni on kultalangasta kudottu ketju punakullasta juuri sen takia, että se soveltuu kovuuden takia ohuiseen rakenteeseen -> pitää paremmin muodon. Ja mikään näistä kultaseoksista, oli siinä sitten seosaineena enemmän hopeaa taikka kuparia ei ruostu. Tieto ei ole luulon väärti.

    • Avovaimo

      mulla on isoisoäidin vanha punakultainen kihlasormus, joka on ollut kyllä hyvä. hieman se on naarmuilla, mutta niin kai muutkin kullat naarmuuntuu, ja on se vanhakin. nyt on aika alkaa miettimään vihkisormusta, mutta mikä sopii leveän punakultasormuksen kanssa? pohdin jopa sellaista, etten ottais vihkisormusta lainkaan...voiko niin tehdä??

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1572
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1349
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1192
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1159
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      31
      1001
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      818
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      805
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      676
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      181
      667
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      634
    Aihe