Mikä vika piippurauvassa?

Ruutijäämä

Mulla on 7,62r,toistasataa paukkua ammuttu sakon piippu. Perusteellisen puhdistuksen jälkeen tarkka,mutta muutaman paukun jälkeen syytelöö.

Ja syytelyn syy näyttää olevan,että ruutijyvät palaa piippuun kiinni.

Ja ne on tiukassa. Tavallisella,tiukalla öljytupolla ne ei yritäkään lähteä irti.

Ne siis palaa kiinni ja kun lopulta jollakin kovalla harjalla saa ne irti,on piippu aivan siistin näköinen. Patruunat on Sakon lataamia.

Onko paukuissa väärä ruuti vai piippurautako on kuonaputki?

20

5127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wanaha Mettä miäs

      Putsaa piippu ennen ammuntaa esin taloussriillä
      Jos yhäkin tarttuu on piippu kylläkin patarautaa, muutoin on käyttämäsi öljy syypää.

      • teräsvillaa

        Käytä terävillaa, öljyä ja puhdista alkuun sillä
        Olen joskus puhunut Vilho Ylösen kanssa joka
        suositteli. Ylösen mukaan ajan myötä piipu karke-
        nee.
        Olen itse ko. villan käyttäjä, en hankaa piippua
        milettämästi.
        Kannattaa olla varovainen.


      • ruutijäämä
        teräsvillaa kirjoitti:

        Käytä terävillaa, öljyä ja puhdista alkuun sillä
        Olen joskus puhunut Vilho Ylösen kanssa joka
        suositteli. Ylösen mukaan ajan myötä piipu karke-
        nee.
        Olen itse ko. villan käyttäjä, en hankaa piippua
        milettämästi.
        Kannattaa olla varovainen.

        Kokeilempa kaikkia. Tenttu ei mulla tullu mieleen,teräsvilla kylläkin. Ajattelin kiillottaa piippua gromin kiillotustahnalla. Teräsvillahan poistaa kyllä luotitombakkia ja paljolla käytöllä pyöristää rihlojen särmät.

        Käyttämäni öljy on Brunox,in Turbo-Spray.(rata-aseenkuva kyljessä).

        Pitäisi tehdä jostakin rihlojen muotoinen tappi rassinpäähän ja gromitahnalla höylätä varttitunti.

        Voihan se olla,että edellinen omistaja vähensi paukuttamismääräänsä asetta mulle myydessään.
        Muuten siisti ja hyvinpidetty.

        Olen ampunut kymmenillä kivääreillä vuosien mittaan,eikä tuollaista piipun karstoittumista ole ennen näkynyt. Jos ei teräsvilla ja gromitahna auta,on piipun vaihto varma keino.

        Jonkun pitäisi keksiä piipunkiilloitus luoteja jo lopultakin,joka ukkohan niitä ostaisi.


      • lyijytappikolvausta
        ruutijäämä kirjoitti:

        Kokeilempa kaikkia. Tenttu ei mulla tullu mieleen,teräsvilla kylläkin. Ajattelin kiillottaa piippua gromin kiillotustahnalla. Teräsvillahan poistaa kyllä luotitombakkia ja paljolla käytöllä pyöristää rihlojen särmät.

        Käyttämäni öljy on Brunox,in Turbo-Spray.(rata-aseenkuva kyljessä).

        Pitäisi tehdä jostakin rihlojen muotoinen tappi rassinpäähän ja gromitahnalla höylätä varttitunti.

        Voihan se olla,että edellinen omistaja vähensi paukuttamismääräänsä asetta mulle myydessään.
        Muuten siisti ja hyvinpidetty.

        Olen ampunut kymmenillä kivääreillä vuosien mittaan,eikä tuollaista piipun karstoittumista ole ennen näkynyt. Jos ei teräsvilla ja gromitahna auta,on piipun vaihto varma keino.

        Jonkun pitäisi keksiä piipunkiilloitus luoteja jo lopultakin,joka ukkohan niitä ostaisi.

        Kokeile lyijytappikolvausta ja venttiilien hiomatahnaa.
        Minun on kyllä vähän vaikea sitä selittää.
        Lyijyn voi sulattaa kyllä haulikon lyijyhauleista.
        Sulaa alumiinivuokassa hellalla.
        Laita puhdistuspuikko kiväärisi piipun sisälle
        lukon puolelta että se jää 3-4 cm piipun sisäpuo
        lelle. Kaada sula lyijy piippuun. Vuole lyijyn
        jähmetessä terska piipun suun puolelta piipun sisään
        meneväksi ja työnnä sen jälkeen lyijytappia pari
        senttiä piipun suusta ulos. Hiero näkyvä osa lyijytapista venttiilihiomatahnalla ja vedä lyijy-
        tappi piipun läpi. Pysäytä vetoliike ennen patruunapesää, ettei luiskahda ulos. Kitkuttele
        kymmenkunta kertaa edes taa. Lyijytappi liikkuu
        puhdistuspuikon mukana. Piippu siliää. Vetoliikkeen pituus on helppo merkitä eristysnauhalla puhdistuspuikkoon.
        Lyijytappia valaessa on tärkeää että se jää kiinni puhdistuspuikon kierteeseen jotta sitä voi vetää.
        Venttiilihiomatahna fine-laatua.


      • Ruutijäämä
        lyijytappikolvausta kirjoitti:

        Kokeile lyijytappikolvausta ja venttiilien hiomatahnaa.
        Minun on kyllä vähän vaikea sitä selittää.
        Lyijyn voi sulattaa kyllä haulikon lyijyhauleista.
        Sulaa alumiinivuokassa hellalla.
        Laita puhdistuspuikko kiväärisi piipun sisälle
        lukon puolelta että se jää 3-4 cm piipun sisäpuo
        lelle. Kaada sula lyijy piippuun. Vuole lyijyn
        jähmetessä terska piipun suun puolelta piipun sisään
        meneväksi ja työnnä sen jälkeen lyijytappia pari
        senttiä piipun suusta ulos. Hiero näkyvä osa lyijytapista venttiilihiomatahnalla ja vedä lyijy-
        tappi piipun läpi. Pysäytä vetoliike ennen patruunapesää, ettei luiskahda ulos. Kitkuttele
        kymmenkunta kertaa edes taa. Lyijytappi liikkuu
        puhdistuspuikon mukana. Piippu siliää. Vetoliikkeen pituus on helppo merkitä eristysnauhalla puhdistuspuikkoon.
        Lyijytappia valaessa on tärkeää että se jää kiinni puhdistuspuikon kierteeseen jotta sitä voi vetää.
        Venttiilihiomatahna fine-laatua.

        Tuota juuri päivällä suunnittelin,kun taas jynssäilin rihlanuria. Ensin teräsvillalla ja sitten keittiö pyyhepaperilla ja aseöljyllä puhtaaksi.

        Laitoin sitten puhtaaseen paperituppoon tuota gromin kiilloitustahnaa ja työnsin sen muutaman kerran läpi. Vaikka tahna on valkoista,meni tupot aivan mustaksi. Vaihdoin melkein kymmenkunta tuppoa ilman tahnaa,ennenkuin alkoi tulla puhtaana läpi.

        Piippu on terveen näköinen,syöpymiä ei näy ollenkaan.
        Ja ne ruutijyvät takertuu noin 40sm matkalle,hieman patruunapesän etupuolelta alkaen.
        Jo 5-6 paukun jälkeen piipun reikä on todella karmean näköinen siitä,mihin ruuti on jämähtäny kiinni. Hyvä kun siltä matkalta rihlat näkyy.

        Minäpä teen sen lyijytapin. Se on tuttu homma jo ukin isänkin ajoilta,tekivät nallilukko aseita ja tarkastivat omatekoiset rihlat lyijytapilla.

        Ei vain ole ollut aikaisemmin siihen tarvetta,kun piiput on olleet ruutinkestäviä.


    • gage4711

      Kertomasi perusteella, "mutta muutaman paukun jälkeen syytelöö", tarkoitatko tällä että ase ei käy oikein muutaman paukun jälkeen?
      Jos näin on, luulisin että sinulla on piippu kiinni tukissa! Piippu lämpenee ammuttaessa, ja jos se on kiinni tukissa se ei varmasti ole sen jälkeen tarkka. Koko piipun osalta pitää paperin mennä piipun ja tukin väliin esteettä. Vain lukon osa, josta ase on tuettu tukkiin pitää olla tietenkin kiinni.

      • Ruutijäämä

        Puhdistuksen jälkeen pari,kolme paukkua, jopa tehdaslatauksina menee sadalta metriltä parin sentin kasaan,sitten alkaa hakea,-"tännekö vaiko tuonneko" melkein 10sm hajontaa,niin että ei kiikarin säädöillä perässä pysy.

        Piippu on irti puista ihan hyvin,olen öljynnyt piipun alapinnan tukkimatkalta uittamalla paperia lukkopesään asti,hyvin sopii.

        Tulipa mieleen,ettei vain ruutikaasut puhalla ohi luodista,kun rihlat näkyy olevan aika korkea harjaiset. Mutta mitenkähän semmoinen varmuudella todetaan. Hankala mitata rihlan urat pesän kautta.


    • einari

      Minkä ikäinen aseesi mahtaa olla? Itsellä oli samanlaista vikaa omassa 243:ssa. Joka ratareissu tarkasteltiin piippua ja tukkia, koska 3 ensimmäistä laukausta hyvin, loput pitkin tauluja. Ei kantanut piippu tukkiin, ei jäänyt ruutijäämiä, mutta ase senkun vittuili. Lopulta vein kiväärini asesepälle, joka katsoessaan piippuun tokaisi, että aseessa oli mikrorihlattu piippu, jota Sako käytti vähänaikaa joskus 70-luvulla. Mikrorihlatulle piipulle oli kuulemma tapana alkaa oireilla jo 500 laukauksen jälkeen, uutena se kylläkin kuulemma toimi hyvin. Mikrorihlat todettiin muutaman vuoden jälkeen fiaskoksi ja vaihdettiin perinteisiin rihloihin.
      Lopuksi teetin uuden piipun. Tuli vaan mieleen, jos aseellasi on ikää 20-30 ja Sako tai Tikka niin kannattaa tarkistuttaa.

      • Ruutijäämä

        Vaikea sanoa tarkasti ikää. Siihen on piippu vaihdettu,ja rihloja on neljä kpl, ja näyttää aika järeäharjaisilta. Ovat aika "kiertävät".Myyjä sanoi sen olevan sakon piipun.

        Vaikea sanoa varmasti,kun piipussa ei ole muita merkintöjä,vain aseen numero.

        Patruunapesän oheneminen piipuksi on hieman jyrkkäolakkeisen näköinen. Se ohenee 27millistä 5mm matkalla,20 milliseksi. Piippu on 639mm pitkä,ja piipunsuun halkaisija on 15,8mm.
        Kunhan kerkiän,niin koitan hoonata rihlanuria lyijytappi "kolvaimella".


        Toisena aseena mulla baikal IJ 18 308.
        Siinä on selvästi matalammat rihlat ja on tarkka.
        Saa nähdä,säilyykö tarkkuus vanhemmuuten.

        Siinähän on laukaisuvastus samanlainen,kuin yrittäisi isoja kaasupullokärryjä kiskoa korkean kynnyksen yli.
        Sain laukaisua huomattavasti kevyemmäksi lyhentämällä iskurinjousta noin 7-8 milliä.

        Hyvin se sittenkin sulalla kelillä nallin niittasi. Siihen "dorlahkoon" täytyy kyllä ruveta vuoleskelemaan paremman näköinen perä. Venäläisen jäljiltä on kuin alkeellisin ilmakiväärin lankku.


    • Teeren ampuja

      Mulla 243 ampunu paljon teeriä vain ongelma on vaikka sydäntä raapaisee saattaa lentää sadasta metristä kahteen sataan metriin 60 luvun sako,piipu oli vaihdossa vain liekö entistä höylänny sama juttu lintu ei putoa siinä ei ole sortoa on sanottu että kuulassa vika (Ei ole ) se on kierteissä. Vielä vaihtan yhten piipun ensi talvena saa nähä mitä taphtuu kun vaihtetaan vihtoinkin kokonaan uus piippu (Sorto pitää olla piipussa.)

    • Rynsesterillä

      Haestakkeehan paskatit työ tietämättömät juntit. Ei teille pitäs ees aselupija anttoo kun ootta nuin tyhmmii jotta että ymmärrä pyssylöehen piälle mittään. Minä kun amppuu pammauttelen niin kaekki laakkaakset on samassa märässä reijjässä ja haulipussit roekkuu reijjän ulukopuolella toesen reijän piällä ja heilahtelloot sitä mukkoo kun alemmasta reijjästä purkkauttuu lämpimät kaasut kovalla penneella ulos rynkytyksen tahissa. Joskus ne haulipussit lyöpi kippeesti minnuu ristiselekkään kun tavallista kovemmin heilahttaat ristiselekkään. Kerran jopa välilevykkii luiskahti paekalttaan ja oli se kippee sen jäläkkeen niitä viimmessii tökytykssii ennen laakkaasta rynkyttäessä.

      • Anonyymi

        Kyllä savolaesten kuulluu suaha tökytellä kumppaankkii reikkään naesimmeisten perän puolelle iliman tuppeloeta, pelekkä kookosöljykkii riittää voetelemmaan kakkospiipunkkii kiemurat jotta ei mäne epäkunttoon hyvät piiput kun kuivilttaan konttoot ja rynkytät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä savolaesten kuulluu suaha tökytellä kumppaankkii reikkään naesimmeisten perän puolelle iliman tuppeloeta, pelekkä kookosöljykkii riittää voetelemmaan kakkospiipunkkii kiemurat jotta ei mäne epäkunttoon hyvät piiput kun kuivilttaan konttoot ja rynkytät.

        Mikä on kauheampaa kuin hidas savolainen, joka luulee olevansa vielä hauska kun löytää seitsemän vuotta vanhan jutun. Onneksi savolaiset on kuoleva kansanryhmä...


    • ei savolainen

      Savolaisuus on sairaus...

    • osta tota

      wipe-out otta kuparin jaanteet pois piipusta,,ja muutkin roinat

    • pohdiskelija.

      Vähän on vanha keskustelu...melkein kymmenen vuotta vanha...kysyjälle tuskin ajankohtainen.

      Mikähän tuo kaliberi 7,62r oikein on? Tarkoitetaanko 53R, 54R vai jotain ihan muuta?
      Jotenkin tulee mieleen, että vanhalla syvärihlasella sotilaskiväärillä on ammuttu väärän läpimittaista luotia ja se ei ole tiivistynyt kunnolla rihloihin. Tällöin vosi kova ohipuhallus liata ja pilata piippua.

      Juttu on kylläkin niin vanha, että kysyjältä tuskin saa enään asiasta tietoa, mutta yleisellä tasolla asiaa voi pohtia.

    • Anonyymi

      Uutta piippua vaan kehiin jollei esim. Milfoam auta. Tosin taitaa sepillä olla kartelli noissa hommissa :(

      • Anonyymi

        Miten sä löysit näin vanhan jutun?


    • Anonyymi

      PTK:llä oli piipunkiillotukseen suunnilleen seuraava keino, lyijyluotipatruuna rasvataan ja upotetaan kipsijauheeseen. Näin käsiteltyjä luoteja ammutaan tarvittava määrä, ehkä 10-20 kpl, jonka jälkeen putsataan piippu. En muista, oliko ohje vain 22:lle vai toimiiko myös isommille kaliipereille.

      • Anonyymi

        Minulla on jo vuosia ollut usiampi kivääri enkä koskaan ole niiden piippuja putsaillut ja hyvin käyvät venäläistä puolaria lukuunottamatta ja se tekee noin 10 cm kasaa 100 metrille. Muilla ampuu tuelta kahden kolikon kokoiselle kasalle. Omasta mielestäni luoti painuu niin kovasti niitä rihloja vasten ettei millään ruutijäämillä ole mitään merkitystä.

        Yksi mikä voi ampumatarkkuuteen vaikuttaa on piipun lämpiäminen ja sen aiheuttama lämpöväreily, jolloin tähtäysnäkymä heittää sen lämpöväreilyn vuoksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5248
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3407
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1542
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      186
      1410
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    Aihe