E-Suomen sanomat: rajoitukset alhaisia

Kissa

Liikennetoimittaja Matti Korjula: Nopeusrajoitukset ovat usein liian tiukkoja

ESS 15.2.

Pitkään liikenteen tutkijalautakunnan työtä seurannut toimittaja Matti Korjula ihmettelee Suomen liikenneturvallisuuspolitiikkaan juurtunutta nopeusrajoitusintoa. Hän ei ymmärrä, miksi jatkuvasti kiristetään nopeusrajoituksia, vaikka onnettomuustutkimukset osoittavat selkeästi, että suurin osa kuolonkolareista johtuu rattijuopumuksista, sairauksista, väsymyksestä ja vääristä asenteista.
- Liikenneturvallisuuden parantamisessa pitäisi keskittyä todellisiin riskitekijöihin. Ollaan ihan väärässä, kun luullaan, että nopeusrajoitukset tehoavat, jolloin todelliset mutta kalliit turvallisuusparannukset voidaan jättää tekemättä.

Helsingin ratkaisu huono

Esimerkkinä ovat Helsingin keskustan 30 kilometrin rajoitukset, joista puhutaan tunneperäisesti sekä puolesta että vastaan.
- Se on huono ratkaisu. Nyt keskustan liikenne puuroutuu entisestään. Ihmiset eivät noudata rajoitusta. Liian alhaisella nopeudella ajettaessa syntyy tilanteita, että liikenne tulee rauhattomaksi ja houkuttelee jalankulkijat harkitsemattomaan riskinottoon

Lahden tien talvirajoitus

Korjula kummeksuu myös yleistä talvirajoituskäytäntöä. Lahden moottoritien hän mainitsee esimerkkinä, jossa hänen mielestään on turhaan talvirajoitus.
- Lahden tie on lähes koko talven paljas, ei siinä välttämättä tarvitsisi olla talvirajoitusta. Tärkeintä olisi noudattaa turvallista tilannenopeutta.
Korjula tähdentää, että ihmiset hyväksyvät kyllä asioita, jotka tuovat pientä epämukavuutta ajamiseen, kuten joillekin turvavyöt. Liian tiukat nopeusrajoitukset ovat kuitenkin sellaisia, että ihmiset tuntevat itsensä niiden edessä hölmöiksi, kun täytyisi ajaa hiljempaa kuin voisi.
- Kyllä rajoitusten pitäisi olla sellaisia, että ne mielletään yleisesti oikeiksi. Jos määräys ja oma taju ovat täysin ristiriidassa. Se ei ole hyvä asia millään alalla.

1 400 kuolonkolaria

Korjula on ollut pitkään mukana tutkijalautakuntien neuvottelukunnassa ja hän on tehnyt kirjan Miksi rysähti - 1 400 tutkittua kuolonkolaria 1998-2001. Teoksessa käydään läpi kaikki kyseisinä vuosina tapahtuneet kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet.
Jokaisesta on lyhyt tapauskuvaus ja tutkijalautakunnan arvio onnettomuuteen johtavista syistä sekä parannusehdotus.
- Kun mukana ovat kaikki tapaukset, ei kukaan voi sanoa, että tapauksia olisi valikoitu tarkoituksellisesti. Nyt jokainen voi tehdä itse johtopäätöksensä.

Tutkimukset ja tilastot osoittavat selvästi, että rattijuopot aiheuttavat neljänneksen kuolemankolareista. Suurin aiheuttajaryhmä ovat sairaat ja väsyneet kuljettajat, joita on noin kolmannes tapauksista.

Kuolemaan päättyvä onnettomuus on aina poikkeus normaaliliikenteessä. Silloin jotkin asiat menevät pieleen. - Onneksi yksilön osalta kuolemankolari on keskimäärin harvinainen. Osallisuus tällaiseen turmaan edellyttää henkilöautoilijalta keskimäärin 100 miljoonan kilometrin ajomatkaa. Tieliikenteen osuus kaikista kuolemista on 0,8 prosenttia.

12

847

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 330d ja hajis

      Hämmästyttää miten niin harva tajuaa että talvirajoitukset ovat VAARALLISIA. Ei kenenkään pää kestä ajaa niin hiljaa. Jos mulla vaikka kestääkin niin heti on joku puskurissa kiinni ja sellainen ahdistaa. Tämänkin talven kuolonkolareista olisi melkein kaikki jääneet tapahtumatta ilman talvirajoituksia.

      • Äksviis

        Ei kyllä meinaa minunkaan päähän nuo talvinopeusrajoitukset upota. Eilen taas ajoin nelostietä reilun 500km ja kovasti pani mietityttämään nuo talvinopeusrajoitukset. Minusta kaikille isommille teille pitäisi saada muuttuvat nopeusrajoitukset, jotka muuttuisivat kelin ja liikennemäärien mukaan. Huonossa kelissä nuo talvirajoitukset ovat paikallaan, mutta ku´n sitä huonoa keliä on pääteillä perin harvoin.


      • 330d ja hajis

        En ole tuota kirjoittanut enkä ole tuota mieltä!


      • 330d ja hajis
        330d ja hajis kirjoitti:

        En ole tuota kirjoittanut enkä ole tuota mieltä!

        Ja tämäkin on perkele klooni.


      • 330d ja hajis
        330d ja hajis kirjoitti:

        Ja tämäkin on perkele klooni.

        Naurettavaa "klooni" touhua!


    • Tane_k

      Korjula sanoo sen, mikä on jo monta kertaa sanottu. Hänellä on esittää sanojensa tueksi todisteita. Saa nähdä, kauanko kestää että päättäjät lopulta tajuavat hänen sanansa. Kauan siinä menee, pelkään minä.

      Tässä asiassa tulee ilmi se, että päätöksen tekijät tekevät herkästi sellaisia päätöksiä, jotka ovat turvallisia. On turvallista laskea nopeusrajoituksia, koska niin moni on päätöksen puolella. Vaikka faktat osoittavat, että rajoituksen lasku ei ole merkittävin tekijä kuolemankolareiden vähentämisessä, yllättävän moni luulee faktoja vastaan. Sen vuoksi päätöksentekijän on helppo tehdä päätös. Hän vain kosiskelee muiden mielipidettä.

      Tuollaista päätöksen tekoa näkee yritysmaailmassakin joskus. Erityisesti itsestän epävarmat ihmiset tekevät turvallisia päätöksiä, jotka on hiljaisesti hyväksytty jo etukäteen. Näin on helppo jälkikäteen sanoa, että "kaikkea on yritetty", vaikka oikeasti on kokeiltu vain asioita, jotka ovat helppoja ja tulevat kaikilla mieleen.

    • näin on

      Parhaiten hoidetuilla teillä ei talvinopeusrajoituksilla ole juurikaan mieltä. Esimerkiksi viime viikonloppuna ajelin sulalla ja kuivalla moottoritiellä reilun sadakympin mittarinopeutta. Todellinen nopeuteni oli ehkä 105 km/t. Muut autoilijat vetivät kelistä omat johtopäätöksensä: jokaista itse ohittamaani autoa kohti minut ohitti viisi autoa.

      Tuntuu siltä, että paljon kohua herättäneet liikenneonnettomuudet aiheuttavat paniikinomaisia rajoitusten ja sääntöjen kiristyksiä. Voisi kuvitella, että esimerkiksi Konginkankaan viimetalvinen suuronnettomuus osaltaan vaikutti talvinopeusrajoitusalueiden laajentamiseen.

      Jotenkin tuntuu siltä, ettei enää luoteta autoilijoiden omaan ajattelukykyyn. Radiossa ja televisiossa toitotetaan erittäin huonosta ajokelistä heti kun yksikin lumihiutale putoaa taivaalta. Tähän julistukseen saattaa olla syytäkin.

      Osa niin paljon puhuttua uusavuttomuutta saattaisi olla se, ettei osata ajaa kelin mukaan. Onko niin muodikas kiireen korostaminen saanut aikaan sen, että aina ajetaan kuin kesäkelissä, olemattomin turvavälein ja nykivällä tyylillä.

      • stratovarkki

        Ihmisten ajonopeudet on yleensä ok. Mutta pitäis saada nostettua raoituksia niin ettei ihmiset samalla nostais ajonopeuksiaan. Pieniäkään rajoituksenylityksiä ei pitäis antaa anteeks vaan nopeus rajotus olis perkeleen nopeusrajoitus eikä mikään ohjenopeus. Ohjenopeudet merkataan sinisillä kylteillä!!!


      • sen sanoit

        "ei luoteta autoilijoiden omaan ajattelukykyyn", no ei tietenkään, koska he EIVÄT ajattele, senhän tekee tämä "viisas" autoni, tässä on kaikki ajoturvallisuutta parantavat varusteet, minä painan vaan kaasupolkimen pohjaan ja "viisas" autoni hoitaa loput. Talveksi yleinen 70km/h maanteille, moottoriteille 90km/h riittäisi mainiosti ja kaupunkehin "helsingin" malli 30km/h, luulen että onnettomuudet vähenisivät dramaattisesti, vielä kunnon valvonta päälle ja ylinopeudesta heti ajokortti vähintään kuukaudeksi pois, teoria/ajokokeen kautta kortti takaisin, ainiin sitten voisi olla jonkinlainen "kuullun ymmärtämiskoe" jossa kyseltäisiin liikennesääntöjen merkityksiä/vaikutuksia. t. Liikennesäännöt kunniaan kaikkialla suomessa


      • vai oikeasti noin tyhmä
        sen sanoit kirjoitti:

        "ei luoteta autoilijoiden omaan ajattelukykyyn", no ei tietenkään, koska he EIVÄT ajattele, senhän tekee tämä "viisas" autoni, tässä on kaikki ajoturvallisuutta parantavat varusteet, minä painan vaan kaasupolkimen pohjaan ja "viisas" autoni hoitaa loput. Talveksi yleinen 70km/h maanteille, moottoriteille 90km/h riittäisi mainiosti ja kaupunkehin "helsingin" malli 30km/h, luulen että onnettomuudet vähenisivät dramaattisesti, vielä kunnon valvonta päälle ja ylinopeudesta heti ajokortti vähintään kuukaudeksi pois, teoria/ajokokeen kautta kortti takaisin, ainiin sitten voisi olla jonkinlainen "kuullun ymmärtämiskoe" jossa kyseltäisiin liikennesääntöjen merkityksiä/vaikutuksia. t. Liikennesäännöt kunniaan kaikkialla suomessa

        Hä?

        Ai, vai olikos se näin:

        "Mulla on Corolla 1.3. Kaikki sitä isommat pitäis kieltää."

        tai "mä ajan näillä vm -88 renkailla nyt 60kmh ja kylläpä on liukasta. Ei kukaan saisi ohittaa, soitanpa poliisille kun ajavat 80-alueella 70kmh!"

        tai "mulla on 30m2 asunto. pitäisi kieltää kaikki yli 30m2 asunnot kun ne vie paljon sähköä"

        VÄÄNNETÄÄN VIELÄ RAUTALANGASTA. JOS LAKI SANOO ETTÄ PITÄÄ LYÖDÄ PÄÄTÄÄN SEINÄÄN, MONI EI SITÄ NOUDATA.

        JOS LAKI SANOO ETTÄ SINUN ON UUDELLA ISOLLA AUTOLLASI AJETTAVA KESÄLLÄ MOOTTORITIETÄ 90KMH, EI SITÄ VARMAAN MONI NOUDATA. JOS LAKIA SITTEN VALVOTAAN AUKOTTOMASTI, ON PUOLET SUOMALAISISTA RIKOLLISIA JA LINNASSA. JA SE TOINEN PUOLI AUTOTTOMIA.


      • sinäpä sen
        vai oikeasti noin tyhmä kirjoitti:

        Hä?

        Ai, vai olikos se näin:

        "Mulla on Corolla 1.3. Kaikki sitä isommat pitäis kieltää."

        tai "mä ajan näillä vm -88 renkailla nyt 60kmh ja kylläpä on liukasta. Ei kukaan saisi ohittaa, soitanpa poliisille kun ajavat 80-alueella 70kmh!"

        tai "mulla on 30m2 asunto. pitäisi kieltää kaikki yli 30m2 asunnot kun ne vie paljon sähköä"

        VÄÄNNETÄÄN VIELÄ RAUTALANGASTA. JOS LAKI SANOO ETTÄ PITÄÄ LYÖDÄ PÄÄTÄÄN SEINÄÄN, MONI EI SITÄ NOUDATA.

        JOS LAKI SANOO ETTÄ SINUN ON UUDELLA ISOLLA AUTOLLASI AJETTAVA KESÄLLÄ MOOTTORITIETÄ 90KMH, EI SITÄ VARMAAN MONI NOUDATA. JOS LAKIA SITTEN VALVOTAAN AUKOTTOMASTI, ON PUOLET SUOMALAISISTA RIKOLLISIA JA LINNASSA. JA SE TOINEN PUOLI AUTOTTOMIA.

        sanoit, jos noudatettaisiin edes nykyisiä nop. rajoituksia ja otettaisiin keliolosuhteet huomioon, ei tarvitsisi tätäkään keskustelua käydä, mutta kun me ollaan sen verran "ryssiä", että pitää kaikkea valvoa ja kiristää sääntöjä yms. jotta pysyttäisiin edes jonkilaisessa tolkussa... kuomaseni ja minullahan ei itsellä "tunnetusti" ole autoa... vai onko?....


    • 70km/h

      Ja muutenkin 10km/h kaikkia rajoituksia alemmas, aivan kuten Ruotsissa. Siellähän on paljon turvallisempaakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      87
      5946
    2. Kohta katson sun kuvaasi

      ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      24
      3547
    3. VOI TÄTÄ ILON

      JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      160
      2079
    4. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

      Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      231
      2002
    5. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

      jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      174
      1751
    6. Martinan bisnekset rajusti tappiolla

      Seiska 28.7: nousukiito katkesi, yritykset C-luokkaa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      284
      1513
    7. Voiko olla, onko se tosiaan niin että

      Kumpikin rakastetaan toisiamme. Nyt pitää sukeltaa pakastimeen ❤️🥵
      Ikävä
      57
      1031
    8. Tiedätkö mitä kaivattusi harrastaa?

      Minä en tiedä.
      Ikävä
      67
      1021
    9. Metsa Man Extra kanava toimii hyvin

      ja sieltä voipi kahta vanhoja vitejoita pahimpaan puutteeseen. Peukalot ylös.
      Tuusniemi
      21
      1000
    10. Mitkä yleiset huonot tavat ihmisillä ärsyttävät sinua ?

      Aloitukseen saa vapaasti purkaa tuntojaan. Itseäni hiukan kiusaa, kun saman talon asukkaat eivät vastaa tervehdykseen.
      80 plus
      110
      946
    Aihe