Köliremontti?

noviisi

Olemme ostamassa purjevenettä. Löysimme kiinnostavan veneen vuosimallia 1974, mutta kiinnitin huomiota sen köliin tai tarkemmin sanottuna kölipultteihin, -muttereihin ja niiden pohjalaattoihin: ne olivat pahasti ruosteessa. Köliä oli kunnostettu ulkopuoleltakin jollain kovalla pakkelilla, jota oli murtuillut ja ruosteisesta kölistä oli valumia.

Vene oli ajettu karille joskus viime vuosikymmenellä mutta köli oli kuulemma kunnostettu vakuutusyhtiön laskuun.

Kysyisinkin nyt noviisina, että onko tuonikäiset kölipultit yleensä pahasti ruosteessa ja kuinka vaarallista se on? Voiko kölipultit esim. ruostua poikki tai ruveta vuotamaan pahasti?

Onko tietoa tai kokemuksia köliremonteista, joissa kölipultit ja pohjalaatat, joiden varaan ne veneessä tulevat, olisi kokonaan uusittu?

14

5557

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Janne

      Jos pultit ovat standardikokoiset, niin eipä kai uudet kovin paljon maksa, mutta jos joudut teettämään niin kalliiksi tulee.

      • noviisi

        Kyse on muiviveneestä ja pitkästä eväkölistä, enkä tiedä tulevatko pultinpäät kölin alta näkyviin. Nosturilla pitäisi nostaa aika ylös. Epäilen myös, miten pultit ruosteen takia irtoavat veneen pohjasta vahingoittamatta rakenteita.

        Rautakölin ja rungon sauma on myös ulkopuolelta paklattu tai laminoitu niin että saumakohtaa näe. Pinta pitäisi rikkoa.


    • ***

      Kölipultit pitäisi ehdottomasti olla ruostumatonta ainetta. Rautaköli ruostuu aina. Ruostevalumista ei ole haittaa. Pakkelia voi olla päällä, senkin saa suht. helposti pois. Sen sijaan lujitemuovin kunto kölin ja rungon liittymäkohdassa on tärkeää, samoin kölin tuenta runkoon. Minkä merkkinen vene on kyseessä?

      • ***

        Niin, rautaköli kyllä kestää karille ajot. Ongelma on siinä, että kun köli ei anna periksi, niin murtumia voi tulla jonnekin muualle. Lyijykölin kanssa on päinvastoin.


      • noviisi
        *** kirjoitti:

        Niin, rautaköli kyllä kestää karille ajot. Ongelma on siinä, että kun köli ei anna periksi, niin murtumia voi tulla jonnekin muualle. Lyijykölin kanssa on päinvastoin.

        Vene on Shipman 28. Luulisin, että vakuutusyhtiön toimesta on mahdolliset murtumat korjattu viitisen vuotta sitten. Ihmettelen vain, että on nyt sen näköisessä kunnossa. Olisin luullut, että olisi käytetty ruostumatonta terästä kölipulteissa, metallilaatoissa ja muttereissa.


    • lyijyköliin siirtynyt

      on raudan pahin vihollinen. Oletko varma, että myös köliin valetut ja sieltä tulevat kiinnitysruuvit ovat ruosteessa vaiko vain aluslaatat ja mutterit? Kertomasi perusteella korjauksen yhteydessä (ehkä jo alkuperäiset) mutterit ja aluslaatat ovat tehty tavallisesta teräksestä. Silloin ne ruostuvat varsinkin meriveden kanssa kosketuksiin joutuessaan, ja sitähän ei merivedessä olevassa veneessä voi vältää.

      Aluslaattojen ja kölipulttien vaihto ei ole vaikea tehtävä, jos niihin on helppo pääsy, koska ne ovat varmasti kireällä ja avaukseen tarvitaan reilunkokoinen työkalu. Yksi kerrallaan mutteri ja aluslaatta voidaan vaihtaa.

      Jos tällaiseen työhön ryhtyy, niin kannattaisi varmaan asentaa ruostumattomat tilalle. Senjälkeen ei ole ongelmia. Veneveistämöiltä voi kysellä muttereita ja aluslaattoja.

      Rautaköliä varsinkin vanhemmissa veneissä on jouduttu paklaamaan useampia kertoja, joten "kovan aineen" ei tarvitse antaa hämätä.

      Kun rautaköli peruskunnostetaan. Hiekkapuhallus, ja heti reaktiomaalaus (tehokas ruostumisenesto), senjälkeen paklaus, hionta, epoksimaalaus, primeri ja myrkky, niin menee useita vuosia ilman suurempia töitä edellyttäen, että köliä ei kolhita pohjaan niin, että rauta tulee taaas esille, jolloin ruostuminen alkaa nopeasti.

      • toope

        Aika epätodennäköistä, että ruostuneet kölipultit lähtisivät ehjinä ja lämmittämättä irti kölissä olevista kierteistä, luultavaa on että ainakin suurin osa elleivät kaikki pultit katkeaa. Muutenkaan ei ole mitään järkeä vaihtaa pultteja sokkona voimatta varmistua kölissä olevan kierteen kunnosta, eli jos pultteja joutuu vaihtamaan niin kölin irroitus on edessä. Mutterit ja aluslevyt voi tietysti vaihtaa, jos ruoste on rajoittunut vain niihin.


      • noviisi

        Köliin valetuilla ruuveilla tarkoittanet juuri kölipultteja? Ilmeisesti nämä ovat tosiaan köliin valettuja eivätkä läpipultteja. Kyllä luulen, että nekin on ruosteessa. En kuitenkaan ole varma. Mutta epäilemättä ne, samoin kuin mutterit ja aluslaatat, ovat tavallisesta teräksestä, koska ruosteessa ovat.

        Veneen myyjä ei valitettavasti osaa vastata tämänlaatuisiin kysymyksiin.

        Metallilaatat ovat mielestäni varsin kookkaita n. 10 x 15 cm ja näyttäisivät muuten olevan hieman upotetut pohjaan kiinni tai sitten niiden päälle on pantu runsaasti valkoista maalia, joka laattojen reunoista on murtunut ja josta pukkaa ruostetta.

        Luulisin, että muttereiden avaaminen tulisi ruosteen ja maalin takia olemaan aika vaikeaa.

        Jaa'a. Onko tuosta enää kapistusta tai paremminkin millä satsauksilla?


      • noviisi
        toope kirjoitti:

        Aika epätodennäköistä, että ruostuneet kölipultit lähtisivät ehjinä ja lämmittämättä irti kölissä olevista kierteistä, luultavaa on että ainakin suurin osa elleivät kaikki pultit katkeaa. Muutenkaan ei ole mitään järkeä vaihtaa pultteja sokkona voimatta varmistua kölissä olevan kierteen kunnosta, eli jos pultteja joutuu vaihtamaan niin kölin irroitus on edessä. Mutterit ja aluslevyt voi tietysti vaihtaa, jos ruoste on rajoittunut vain niihin.

        Tiedätkö ovatko kölipultit kiinni rautakölissä yleensä kierteillä vai peräti valettuna? Tuskinpa sentään eväkölin läpi tulevat. Kyse on Shipman 28 -veneestä.

        Siinä on sormenpaksuisia kölipultteja aina kaksi vierekkäin ja ilmeisestio osin pohjaan upotettukin metallilaatta, johon ne kiinnittyvät, on tästä johtuen melko leveä.

        Sekä laatat että pulttien päät ja mutterit ovat punaisen ja osin ruosteisen maalin peitossa. Minua arveluttaisi lähteä niitä ruuvaamaan. Jo maalinkin takia se aina vaikea saada auki ellei saisi maalia niistä jotenkin poistettua.

        Mutterit pitäisi ilmeisesti viilata puhtaaksi sivuistaan että siihen saisi edes jonkin laisen hylsyn kiinni jota sitten vääntäisi. Luulen kyllä, että maali yhdessä ruosteen kanssa on tehnyt ruuvaamisen mahdottomaksi.

        Kaiken kaikki mietin, että saako tuota enää kuntoon tai millä satsauksilla edes telakan ammatimiehet. Onko ylipäätään enää toivoa...


      • lyijyköliin siirtynyt
        noviisi kirjoitti:

        Tiedätkö ovatko kölipultit kiinni rautakölissä yleensä kierteillä vai peräti valettuna? Tuskinpa sentään eväkölin läpi tulevat. Kyse on Shipman 28 -veneestä.

        Siinä on sormenpaksuisia kölipultteja aina kaksi vierekkäin ja ilmeisestio osin pohjaan upotettukin metallilaatta, johon ne kiinnittyvät, on tästä johtuen melko leveä.

        Sekä laatat että pulttien päät ja mutterit ovat punaisen ja osin ruosteisen maalin peitossa. Minua arveluttaisi lähteä niitä ruuvaamaan. Jo maalinkin takia se aina vaikea saada auki ellei saisi maalia niistä jotenkin poistettua.

        Mutterit pitäisi ilmeisesti viilata puhtaaksi sivuistaan että siihen saisi edes jonkin laisen hylsyn kiinni jota sitten vääntäisi. Luulen kyllä, että maali yhdessä ruosteen kanssa on tehnyt ruuvaamisen mahdottomaksi.

        Kaiken kaikki mietin, että saako tuota enää kuntoon tai millä satsauksilla edes telakan ammatimiehet. Onko ylipäätään enää toivoa...

        ovat varmasti ajankuluessa tarttuneet niin kovaan, että ei niitä kyllä saa auki.

        Se valkoinen maali on ilmeisesti topcoatia, jota käytetään yleisesti sisäpintojen viimeistelyyn. Siinä on samoja ainesosia, kuin gelkoatissakin. Lisänä siinä on parafiini, joka aikaansaa sen, että se kovettuu myös vapaassa tilassa. Se on hyvin kovaa ja siihen tulee helposti lohkeamia varsinkin metallipinnoille.

        Yleensä ne johtuvat metallin lämpölaajenemisesta. Talvella telakalla -30 ja kesällä samanverran plussaa. Köli myös tärähtelee esim. telakoinnin yhteydessä tapahtuvien nostojen aikana.
        Niitä en pitäisi vaarallisena.

        Näkemättä on vaikea antaa selvää ohjetta, mutta ajattelisin näin, jos olisi omalla kohdalla.

        Puhdistaisin ensin mekaanisesti niin puhtaaksi kuin voi myös sen topcoatin pois. ( Riippuu miten helposti niihin pääsee käsiksi ). Sitten sivelisin ruosteenirroitusaineella, antaisin vaikuttaa ohjeen mukaan ja puhdistaisin taas.

        Maalaisin hyvällä kaksikomponenttisella ruosteenestomaalilla pari kerrosta. Senjälkeen hyvä metallille tarkoitettu pintamaali.

        Näin uskoisin ainakin jatkoruostumisen olevan huomattavasti hitaampaa. Jos maalikerroksen saa tiiviiksi, niin silloin ruostumista ei voi tapahtua, koska ruostuminen vaatii happea.

        Hyvää purjekesää jokatapauksessa !


      • Joakim
        noviisi kirjoitti:

        Tiedätkö ovatko kölipultit kiinni rautakölissä yleensä kierteillä vai peräti valettuna? Tuskinpa sentään eväkölin läpi tulevat. Kyse on Shipman 28 -veneestä.

        Siinä on sormenpaksuisia kölipultteja aina kaksi vierekkäin ja ilmeisestio osin pohjaan upotettukin metallilaatta, johon ne kiinnittyvät, on tästä johtuen melko leveä.

        Sekä laatat että pulttien päät ja mutterit ovat punaisen ja osin ruosteisen maalin peitossa. Minua arveluttaisi lähteä niitä ruuvaamaan. Jo maalinkin takia se aina vaikea saada auki ellei saisi maalia niistä jotenkin poistettua.

        Mutterit pitäisi ilmeisesti viilata puhtaaksi sivuistaan että siihen saisi edes jonkin laisen hylsyn kiinni jota sitten vääntäisi. Luulen kyllä, että maali yhdessä ruosteen kanssa on tehnyt ruuvaamisen mahdottomaksi.

        Kaiken kaikki mietin, että saako tuota enää kuntoon tai millä satsauksilla edes telakan ammatimiehet. Onko ylipäätään enää toivoa...

        Jos köli on rautaa, sehän tehdään valamalla sulasta raudasta. Tämä tarkoittaa sitä, että muotissa olevat rautaiset kölipultit sulaisivat. Näin ei siis homma voi toimia, vaan pultit on laitettava jälkeenpäin.

        Lyijyköli on sitten asia erikseen. Siinä on usein teräskehikko, jossa kölipultit on kiinni. Martela oli esimerkki kölistä, jonka pultit eivät olleet kunnolla kehikossa kiinni, vaan liukuvat pois kölistä kuuluisin seurauksin.


      • toope
        noviisi kirjoitti:

        Tiedätkö ovatko kölipultit kiinni rautakölissä yleensä kierteillä vai peräti valettuna? Tuskinpa sentään eväkölin läpi tulevat. Kyse on Shipman 28 -veneestä.

        Siinä on sormenpaksuisia kölipultteja aina kaksi vierekkäin ja ilmeisestio osin pohjaan upotettukin metallilaatta, johon ne kiinnittyvät, on tästä johtuen melko leveä.

        Sekä laatat että pulttien päät ja mutterit ovat punaisen ja osin ruosteisen maalin peitossa. Minua arveluttaisi lähteä niitä ruuvaamaan. Jo maalinkin takia se aina vaikea saada auki ellei saisi maalia niistä jotenkin poistettua.

        Mutterit pitäisi ilmeisesti viilata puhtaaksi sivuistaan että siihen saisi edes jonkin laisen hylsyn kiinni jota sitten vääntäisi. Luulen kyllä, että maali yhdessä ruosteen kanssa on tehnyt ruuvaamisen mahdottomaksi.

        Kaiken kaikki mietin, että saako tuota enää kuntoon tai millä satsauksilla edes telakan ammatimiehet. Onko ylipäätään enää toivoa...

        Tilanne ei ole mitenkään toivoton, ihan normaalia vääntämistä vanhan veneen kanssa. Aika rakastunut veneeseeensä pitää tietysti olla, että jaksaa ja viitsii.

        Siis valurautakölissä, kuten Joakim jo selitti, pultteja ei ole valettu kiinni köliin, vaan kölin runkoa vasten tulevalle pinnalle on porattu ja kierteitetty reikiä, joihin vaarnaruuvit on kierretty. Teoriassa pultit siis voidaan kiertää kölistä irti ja vaihtaa uudet. Käytännössä pultit eivät lähde ruosteisista valuraudan kierteistä ilman voimakeinoja, joita on mahdollista käyttää vain kun köli on irti veneestä.

        On hyvin todennäköistä, että alkuperäiset pultit ja mutterit ovat haponkestävää tavaraa, mutta aluslevyt voivat olla tavallista galvanoitua terästäkin. Mm. vanhoissa Swaneissa kölialuetta ja maston tyveä tukeva teräspalkki on vain galvanoitua terästä. Se paksu maali mutterien päällä on topcoatia ja se lohkeaa helposti irti mutterien päältä, kun aloitat piikkaamisen jostain kulmasta huonolla taltalla ja vasaralla. Kun mutterit ovat paljaina, pystynet toteamaan ovatko pultit ja mutterit haponkestävää vai mustaa. Magneetilla voi kokeilla, jos ei muuten saa selvää, haponkestävään ei magneetin pitäisi tarttua ainakaan hyvin. Jos pultit ovat alkuperäiset haponkestävät, pääset varsin vähällä vaihtamalla vain mutterit ja aluslevyt. Mutterit lähtevät irti kun niitä lämmittää ensin. Jos jostain syystä tulee mieleen laittaa alkuperäistä suuremmat aluslevyt, kannattaa ensin miettiä millä välineellä pystyy hiomaan ahtaassa pilssissä aluslevyn alustan tasaiseksi, eli käytä alkuperäisiä mittoja. Jos pultitkin ovat tavallista terästä, nekin on vaihdettava. Harkittavaksesi jää milloin sen teet tai teetät. Omatoimisesti tehtynä lisätyötä aiheuttaa eniten se, että joudut rakentamaan kölille kehikon, jossa se varmasti pysyy pystyssä ja veneelle pukin, jolla se voi vahingoittumatta seistä ilman köliä. Joten jos olet noviisi, homman teettämistä kannattaa harkita, mutta toisaalta työstä saa hyvää oppia tulevia isomman veneen (?) isompia projekteja varten:)


    • Antilla-36

      Yleensä kölipultit ovat ruostumatonta. Tarkista ensin, onko vain aluslevyt tai mutterit ruostuvaa tavaraa. Näin ainankin joissakin Siesta-32 veneissä on asian laita. Silloin selviät pelkillä aluslevyjen ja mutterien vaihdolla. Ruostehan leviää siihen ruostumattomaankin, mutta siinä se on vain pinnassa. Asia selviää irroittamalla mutterin ja aluslevyn ja putsaamalla kölipultin huolellisesti.

      • noviisi

        Täytyypä ottaa selvää miten Shipmanissa.

        Pultteja on aina kaksi vierekkäin. Metallilaatat ovat siksi aika leveitä ja näyttäisivät olevan hieman upotetut pohjaan kiinni tai niiden päälle on pantu runsaasti maalia (osassa punaista, osassa valkoista maalia). Maali (tai korjauksen jäljiltä laminaatti?) on laattojen reunoista murtunut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      180
      1553
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      57
      1058
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      822
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      781
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      115
      730
    6. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      717
    7. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      696
    8. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      679
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      644
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe