Juuri kun olimme tästä keskustelleet, oli TM tehnyt uusimpaan numeroonsa testin tästä aiheesta talvikelillä.
Optimijarrutuksella tarkoitetaan tässä testissä jarrutusta johon keskittynyt ja asian osaava sekä tilanteeseen valmistautunut kuljettaja pystyä annostelemalla jarrua niin että ABS ei kytkeydy tai jarrut lukkiudu. Tätä tulosta ei normaaliliikenteessä pysty kukaan toistamaan.
Tuloksia 80-0kmh:
NASTARENKAAT
Lukkojarrutus
-Kuiva asfaltti 47m
-Lumi 57m
-Jää 230m
Optimi (ei ABS)
-Kuiva asfaltti 38m
-Lumi 62m
-Jää 191m
Optimi (ABS)
-Kuiva asfaltti 40m
-Lumi 66m
-Jää 221m
ABS
-Kuiva asfaltti 35m
-Lumi 68m
-Jää 237m
KITKARENKAAT
Lukkojarrutus
-Kuiva asfaltti 45m
-Lumi 53m
-Jää 255m
Optimi (ei ABS)
-Kuiva asfaltti 37m
-Lumi 59m
-Jää 295m
ABS
-Kuiva asfaltti 32m
-Lumi 64m
-Jää 404m
Yhteenveto:
ABS on pysäyttää kuivalla asfaltilla nopeammin, mutta hankalissa olosuhteissa kuten lumi ja jää ABS-tekniikka ei ole niin kehittynyttä jotta lyhentäisi jarrutusmatkaa vaan se jopa pidentää sitä. Etenkin yhdistettynä kitkarenkaisiin ja jäähän tulos on todella murskaava 255m vs 404m.
Kuivalla asfaltilla ABS parempi.
Lumella on lukkojarrutus AINA parempi.
Jäällä lukkojarrutus hitusen parempi, kitkarenkailla murskaava ero.
ABS vs. Lukkiutuvat jarrut
11
3999
Vastaukset
- Autoja
Kas kummaa kun viimeinkin ovat löytäneet nuo tiedot.
Saman asian olisi voinut huomata kuinka paljon perään ajot ovat lisääntyneet risteys alueilla kun tien pinta on ..sattumoisin,,, tai kadulla kun sen pinta on epä edullinen.
Samoin miten korjataan Noita autoja 10 vuoden päästä. - sekakeli
Kertoiko testi, miten onnistuivat erilaiset tekniikat, kun on sekaisin jäätä ja asvalttia ja lunta?
Toisen puolen pyörillä voisi olla sulaa ja toisilla jäätä. - kakakakakaka
"kokeiden tulos osoitti että abs jarrujen suhteen on olemassa useita totuuksia. joissain oloissa ne takaavat lyhyimmät jarrutusmatkat, joissain taas lukko ja optimijarrutus takaa parhaan pysähtymisen.ABS-jarruilla on kuitenkin puolellaan niin paljon etuja että on ehdottoman väärin tuomita niitä näiden tulosteiden perusteella"
Eli lyhyesti: ABS murskaa "tavalliset" jarrut mennen tullen. sanokaa mitä sanotte- Pekka
Tuskimpa kovin montaa autoa on edes myynnissä ilman ABS-jarruja, joten asiasta väittely on oikeastaan aivan turhaan.
Mutta jos laitan oman korteni kekoon, niin minusta auton ohjattavuus jarrutettaessa on todella kova sana. - paspaspaspaspaspas
...maapallo on pyöreä, aurinko laskee länteen, puimurissa on isot pyörät edessä ja traktorissa takana, paavi on kuollut, Elvis elää, naaraskuovit muuttavat etelään jo kesäkuussa ja pääskysestä ei päivääkään.
- K.Ä.
Itselläni on toisessa autossa kitkat ABS ja toisessa lukkiutuvat jarrut ja nastarenkaat. Kitkallisia ja absillisia autoja on aikaisemmin ollut yksi ja noita perinteisempiä malleja puoli tusinaa. Yksi välimuotokin oli eli abs-auto nastoilla.
Tietysti autot ovat erilaisia ja keliolosuhteiden tasapuolisuudenkaan osalta ei arkiajossa päästä tieteelliselle tasolle, mutta kokemukseni mukaan testin tulokset ovat oikeita. Tai sanotaan niin päin, että testi osoittaa oikeaksi käsityksen, jonka käytännön kokemukset ovat asiasta antaneet. - Flex
Noita abssiä on useampia malleja. Oma on vuodelta 86 peräisin oleva abs ja toimii kun junan vessa vieläkin.Sittemmin tuli uusi abs versio ja eikön niitä abs:n ohjauksia ole uudemmissakin uusittu. Käytännössä nimenomaan jäällä paljon turvallisempi kuin normaalit jarrut toisessa autossani ja pelastanut ohjauksen säilyessä ainakin yhdestä risteyskolarista kun kolmion takaa tuli eukko jarrut lukossa tielle.
- betoni
Täytyy muistaa että tässä ei ole kuitenkaan olemassa yhtä totuutta, kaikki ABS-jarrut ovat toiminnaltaan hieman erilaisia. Testissä kuitenkin käytettiin uusinta Golffia (mitä on yleisesti ottaen luonnehdittu ABS:ien suhteen olemaan sieltä parhaimmasta päästä).
Eli vanhemmat tai muuten vain huonommat ABSit pidentävät jarrutusmatkoja entisestään. Lukkiutuvat ovat aina lukkiutuvat kunhan ovat kunnossa.
Tottakai tämä on selvää että ABSien etu on nimenomaan ohjattavuus jarrutettaessa, ei ABSeilla lyhennetä jarrutusmatkoja. - kakaka
betoni kirjoitti:
Täytyy muistaa että tässä ei ole kuitenkaan olemassa yhtä totuutta, kaikki ABS-jarrut ovat toiminnaltaan hieman erilaisia. Testissä kuitenkin käytettiin uusinta Golffia (mitä on yleisesti ottaen luonnehdittu ABS:ien suhteen olemaan sieltä parhaimmasta päästä).
Eli vanhemmat tai muuten vain huonommat ABSit pidentävät jarrutusmatkoja entisestään. Lukkiutuvat ovat aina lukkiutuvat kunhan ovat kunnossa.
Tottakai tämä on selvää että ABSien etu on nimenomaan ohjattavuus jarrutettaessa, ei ABSeilla lyhennetä jarrutusmatkoja.niih.
- t.bone
kakaka kirjoitti:
niih.
On aika tyhjän kanssa.
Mutta eipä ne ABSit juurikaan matkoja vähennä, ehkä joskus tulevaisuudessa. Ei nykytekniikalla. - kakakaka
t.bone kirjoitti:
On aika tyhjän kanssa.
Mutta eipä ne ABSit juurikaan matkoja vähennä, ehkä joskus tulevaisuudessa. Ei nykytekniikalla.nääthän sä tuolta "taulukosta" itekkin että ne lyhentää jarruutusmatkaaa kuivaallaaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2454372Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1222822Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit412582Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?861556Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1171498- 491219
- 851154
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En1841003- 45996
- 59993