Tuleva kouluavustaja

kouluavustaja

Eli, minusta on tulossa kouluavustaja ala-asteelle. En ole käynyt koulutusta, menen "viettämään" välivuoteni sinne. Kysymys kuuluukin, että saako siitä palkkaa? Tai siis varmaan jotain saa, mutta mitä? Tietääkö kukaan...

12

25170

Vastaukset 12

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

...melko varmasti työmarkkinatukea joka on muistaakseni n.360€.

• sellainen

Jos se on normaali työpaikka, ei mikään työkkärin ihmesysteemi, sinun pitäisi saada siitä palkkaa.

• Entinen kouluavustaja

Itse olin kouluavustajana työmarkkinatuella, jonka Kela siis maksaa. Kannattaa muistaa työssä, että pitää huolen oikeuksistaan, opettajat teetättävät avustajilla helposti ylitöitä, kun ovat tottuneet ilmaiseen työvoimaan. Toivottavasti saat omasta työstäsi kunnon palkan, koska työmarkkinatuki on ainakin todella vähäinen.

• onnea matkaan!

Taaskaan ei alkuperäinen kirjoittaja kerro, missä päin Suomea luurailee. Olisin vaan kertonut, että pk-seudulla saisit ja pitäisi vaatia oikeaa (tosi pientä silti) palkkaa. Kun haet työtä itse, eikä työkkärin määräyksestä, niin saa palkkaa.

Minkä ikäinen olet, kun työelämätietoutesi on vähän hatara vai onko työelämä tosiaan noin kieroutunut? Ennen mentiin töihin tienaamaan rahaa, keräämään pääsykoepisteitä tai työkokemusta. Sinä viettämään??? Oikeestiko!? Kannattaako mennä ollenkaan?

Ja vielä: et avusta koulua vaan jonkun oppilaan koulunkäytiä.

• Sanna

Nuku vähän pidempään, niin päivä alkaa rennommin...

• Nina

idiootti. Ilmeisesti sulla on ongelmia, joihin tarvit ammattiapua.

• Tyttö

Sinä nimim. "onnea matkaan!". Kyllä sen kouluavustajan hommiin kuuluu ihan koko koulun (niin henkilökunnan kuin lapsienkin) avustaminen.
        Tämän tietävät varmasti kaikki, jotka ovat koululla olleet harjoittelemassa.
        Muutenkin voisit vähän löysätä sitä pipoas.

Itse oon ollut kanssa työmarkkinatuella ala-asteella. Paremmat rahat saa kuitenkin sijaisuuksista, joita ainakin minä pääsin tekemään. Pidät vaan itse huolen siitä, että sinulle maksetaan siitä jos tuuraat poissa olevaa opettajaa! Opettajat käyttävät harjoittelijoita liian usein hyväkseen.

• määritellä kyllä
        Tyttö kirjoitti:

Sinä nimim. "onnea matkaan!". Kyllä sen kouluavustajan hommiin kuuluu ihan koko koulun (niin henkilökunnan kuin lapsienkin) avustaminen.
        Tämän tietävät varmasti kaikki, jotka ovat koululla olleet harjoittelemassa.
        Muutenkin voisit vähän löysätä sitä pipoas.

Itse oon ollut kanssa työmarkkinatuella ala-asteella. Paremmat rahat saa kuitenkin sijaisuuksista, joita ainakin minä pääsin tekemään. Pidät vaan itse huolen siitä, että sinulle maksetaan siitä jos tuuraat poissa olevaa opettajaa! Opettajat käyttävät harjoittelijoita liian usein hyväkseen.

Paljon työkuva määräytyy sen mukaan, millaisessa ympäristössä toimit avustajana. Itse olen kouluni käynyt avustaja, ja olen työskennellyt aina erityisluokissa. Ei työhön kuulunut silloin mikään yleinen kopiointi- ja kahvinkeittoavustus, vaan minun työpanokseni käytettiin pääsääntöisesti siellä missä oli "omat lapseni".

Erikseen aina sovittiin esimerkiksi oppimateriaalien valmistushommat, lukuunottamatta materiaalien yms. varaaminen tunneille. Voi tietysti olla koulukohtaista, mutta näin oli ainakin meillä.

Opettajan kanssa pidimme yhdessä yllä esimerkiksi yleistä luokan viihtyisyyttä, se teki kuka ehtii periaatteella...

• mennytsekaisin

Nyt kyllä on menny porukalla vellit ja puurot sekaisin. Elikkä kouluavustaja on koulutuksen saanut henkilö (kouluavustajan koulutus tai lähihoitaja), joka avustaa joko yksittäistä henkilöä, luokkaa tai koulua ja palkka noin 1400€/kk tai sopimuksen mukaan (usein pienempi tuntimäärä, mikä myös palkkaa pienentää).
        Opettaja-avustaja on työkkärin työllistämä henkilö , joka tekee sen mitä koulu määrää (ilman koulutusta), elikkä perjaatteessa luokassa avustamista, kokeiden kopiointia jne (lain mukaan ei saa esim valvoa yksin oppilaita). Heidän palkkansa on reilu 300€ ja lisäksi voi hakea asumistukea jne :)
        Molemmat antoisaa työtä, ja molemmista toki lisäpisteitä opiskelumaailmassa.

• ala-asteen apuope
        mennytsekaisin kirjoitti:

Nyt kyllä on menny porukalla vellit ja puurot sekaisin. Elikkä kouluavustaja on koulutuksen saanut henkilö (kouluavustajan koulutus tai lähihoitaja), joka avustaa joko yksittäistä henkilöä, luokkaa tai koulua ja palkka noin 1400€/kk tai sopimuksen mukaan (usein pienempi tuntimäärä, mikä myös palkkaa pienentää).
        Opettaja-avustaja on työkkärin työllistämä henkilö , joka tekee sen mitä koulu määrää (ilman koulutusta), elikkä perjaatteessa luokassa avustamista, kokeiden kopiointia jne (lain mukaan ei saa esim valvoa yksin oppilaita). Heidän palkkansa on reilu 300€ ja lisäksi voi hakea asumistukea jne :)

Itse aloitan ensi maanantaina työvoimatoimiston kautta juuri kouluavustajan työn. Toimin mm. erityisluokan avustajana, ilman minkäänlaista koulutusta. (olen kyllä toiminut lasten kanssa paljon ennenkin, mutten koulussa)
        Palkka on 23,91€/päivä. eli n.480€/kk. Viisi päivää viikossa ja 6-8tuntia päivässä.

Itse ainakin olen ihan innoissani. Mahtava kokemus päästä harjoittamaan ehkä tulevaa työtä tai ainakin oppii olemaan lasten kanssa. Palkkahan ei ole mikään hääppönen, mutta työkokemus sitäkin tärkeämpi.

• ovat sekaisin
        mennytsekaisin kirjoitti:

Kouluavustaja=työmarkkinatuella

koulunkäyntiavustaja=omaa koulutuksen (lähihoitaja, kouluavustajan koulutus) joka avustaa esim.yksittäistä henkilöä

• ina

minä olen tällä hetkellä kouluavustajana ala-asteella. (mitään koulutusta en ole saanut)Työnkuvaan kuuluu kaikkea mitä opettajat pyytää kopioinnista tuntisijaisuuksiin ja siivoamiseen. (kuitenkin työajan puitteissa, minulla 21h viikossa)Peruspalkka on 750€ kuussa, tietysti riippuu onko ollut sijaisuuksia. Silloin kk-palkka on n. 900€. Myös siinä on eroja toimiiko kouluavustajana (silloin avustaa kirjaimellisesti koko koulua)vai koulunkäyntiavustaja (silloin taas on se tietty oppilas, jota avustaa).Että sellasta..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Metsamanin muru kissa kuollut

Nyt siellä surraan muru kissaa päivä tolkulla,vaikka muuten ei oo välittänyt mitenkään siitä,kun joka videolla vaan mars
      Tuusniemi
      150
      2456
    2. 79
      1056
    3. Kysymys

Pystyisitkö tutustuu kaverina tai alkaa parisuhteeseen skitsofreenikon kanssa? T.Skitosoaffektiivinen (parantunut) Ois
      Sinkut
      236
      987
    4. Mitä haluaisit kysyä

kaivatultasi juuri nyt?
      Ikävä
      121
      966
    5. Tapailtaisko nainen

Meidän kotien puolessavälissä suunnilleen, vähä niinku salaa. Siinä on yks kiva paikka joka sopis hyvin. Mieheltä
      Ikävä
      73
      803
    6. Olisitko valmis lähitulevaisuudessa

Kohtaamaan minut mies?
      Ikävä
      74
      626
    7. Kissan kuolema

https://youtube.com/shorts/lJznLVfBTxA?si=h-F1D4Arg4uGjGX- On tuo aivan uskomaton tapaus! Lähes 200 osanottoa ja surun
      Tuusniemi
      91
      573
    8. Haluatko J-mies jutella asiat selviksi vai jäädä palstalle haaveilemaan

Kuten otsikko sanoo: Haluatko tavata ja jutella, jotta saadaan asioihin selvyys lopullisesti vai haluatko mieluummin haa
      Ikävä
      50
      546
    9. Miten on, luotathan siihen?

Että vielä tehdään kiihkeästi sitä yhdessä... Tutulle naiselle.❤️‍🔥
      Ikävä
      38
      532
    10. Ei siitä mahdollisesta suhteesta

saa kukaan tietää jos niin haluat❤️naiselle
      Ikävä
      36