olisi tarkoitus pitää grillibileet tuossa kesäkuun alussa ja lihan lisäksi olisi kiva tarjota jotain hieman erikoisempaa kuin perunaa...
vihannesten ja kasvisten grillaus kiinnostaisi, mutta ne iänikuiset vartaat on aika tylsä vaihtoehto...ja jo moneen kertaan kokeiltu.
muistan nähneeni jossain 'kesäkokki' ohjelmassa persikoiden grillausta eli persikat (ja jotain muuta) pyöriteltiin jossain marinaadissa tai muussa kastikkeessa ja paistettiin muurinpohjapannulla...näytti hirveen hyvältä ja tekisi mieli kokeilla...olisiko kukaan koskaan vastaavaa kokeillut tai osaisi antaa muita vastaavanlaisia, hieman erikoisia, vinkkejä kasvisten ja hedelmien grillaukseen?
Sipulit
Sipulit onnistuvat ainakin.Grillatut omenat
Tämä sopii syksyyn. Katkaise omenapuun oksa sahalla ( oksassa pitää olla omenia ) .Valele oksa sytytysnesteellä, sytytä , grillaa
ja nauti......)))))))))
Jos sattuu olemaan persikkapuu,niin toimii
saman kaavan mukaan....)))))
Soppamies
Se taisi olla mtv3:n ikioma Soppamies joka grillasi persikoita. Kaikki sen respetit löytyy maikkarin sivuilta. Tämän jakson: Kempele 18.7.2002 resepteistä tein jotakin. Tuli hyvää.Kiva kylmä lisuke grillilihalle (< vitski mikä sana) tulee melonista ja muusta hedelmästä:
Mat med Tina:
Melonsalsa
1/2 galiamelon
1/2 papaya
1/2 mango
3 salladslökar, vårlökar eller sommarlökar
1 msk färsk koriander eller bladpersilja (kan uteslutas)
saft och skal från 1 lime
1/2 spansk peppar eller 1 tsk chili pulver
3 msk olivolja
salt och peppar
Itse jätin tuosta papaijan pois.
Italialaista
eli leikkaa munakoisosta, kesäkurpitsasta ja pihvitomaatista fileitä (n. 1cm paksuja), öljyä, mausteita oman maun mukaan ja grillaa painon alla n. 10min. BENE!Voit myös maustaa korppujauhoja oliiviöljyllä, valkoviinillä, persiljalla, suolalla sekä hivenen pippuria. Leivitä rehut ja eiku grilliin...
Terveisin Kokki Lapista
vihannesvuoka
Helppo vihannesvuoka. Sopii lihan seurana tai ilman.Esimerkki 1 (Itse voit valita ja vaihdella raaka-aineita makusi mukaan) 3-4 hengelle.
- Kertakäyttöisiä foliovuokia (ei väliä onko iso tai muutama pieni, kannellisia)
- Raaka-aineet: Kesäkurpitsaa (iso jööti), tomaattimurskaa (pari purkkia), pari paprikaa, pari valkosipulinkynttä, chilikastiketta/salsakastiketta maun mukaan (lidl salsa-kastike 1-2 desiä)
- täytä vuuat, jätä muutaman millin pelivara kannen ja nesteen väliin, iske grilliin, kuumenna miedolla lämmöllä mahd. pitkään 45-60min.
Mansikoita.
Kun nyt niin puhutaan näiden hedelmien ja kasvisten grillailusta, ajattelin kantaa omat korteni kekoon asian tiimoilta.Ajattelin grillata mansikkaa. Maistuu varmaan todella hyvältä.
minäkin
Minäkin olen miettinyt että mitä sitä voisi muuta grillata kuin iänikuista makkaraa tai lihaa. Nyt olemme lisänneetkin grillaukseen, sipuleita, tomaatit ovat aivan ihania, maukkaita, tulevat makeaksikin, kokeile, sitten olen laittanut herkkusieniä, kaikkiruokainen kun olen ruuan suhteen :) ja ananasta aion vielä kokeilla, ja kaikkea muutakin vihannesta ja sun muuta. Kokeilemisiin :)Banaanin grillaus
Banaanien grillaus on ainaki taivaanvanha tapa ja lopputulos hyvä.maissi
Maissin tähkät ne isot, marinoi makuusi sopivallagrillauskastikkeella.
Tomaatti kokonaisena folioon mausteita pohjalle.
Sulje pussukka ja grillaa. Maistuu raejuuston kera.
Mausteina voi käyttää perinteisiä grillausmausteita, sooseja.
Eksoottisempaa makua saa, tuoretta sitruunaruokoa, erilaisia currytahnoja.
grillaus
Kokonaiset paprikat grilliin ja antaa kuorien mustua.Kuoret irtoaa helposti ja sitteen vaan syömään.Nam.kookoksella
Kokeilin vasta seuraavaa: folioon siivutettua aprikoosia ja hapanta omenaa sekä verkkomelonia paloiteltuna. Kattilassa kiehautin rasvaa, sokeria ja kookoshiutaleita. Kaadoin hedelmien päälle folioon ja lykkäsin koko hoidon n. kymmeneksi minuutiksi grilliin. Hyvää oli, varsinkin kun kaveri antoi lisäksi vaniljajätskiä.