Ammattitaidon maailmanmestaruuskisat Helsingissä

Suomi24toimitus

Helsingin messukeskuksessa kilpaillaan loppuviikon ajan ammattitaidon maailmanmestaruuksista. Kisaajat ovat alle 23-vuotiaita nuoria 38 eri maasta. Virallisia kilpailulajeja on 39. Lajit edustavat tekniikan, teollisuuden ja palvelujen aloja.

Suomen maajoukkue on kisojen suurin. Joukkueeseen on valittu 44 huippuosaajaa, joista 11 kilpailijaa on tyttöjä ja loput 33 poikia. Suomella on kilpailuedustus jokaisessa lajissa.

Kisoja voi seurata paikan päältä tai netistä livelähetyksenä päivittäin kello 10-16.

Kisojen viralliset sivut löytyvät suomeksi osoitteesta:
http://www.wsc2005helsinki.com/default.asp?t=25

Suomen joukkue ja kilpailulajit löytyvät osoitteesta:
http://www.wsc2005helsinki.com/default.asp?t=25&f=2&p=0&subp=0&did=3009

Livelähetys (vaatii Windows Media Playerin):
http://www.wsc2005helsinki.com/default.asp?t=25&f=2&p=41300&subp=41300&did=3521

Mitä mieltä olet, nostavatko maailmanmestaruuskisat ammattitaitojen tunnettuutta ja mielenkiintoa eri ammatteja kohtaan? Miten luulet suomalaisten pärjäävän näissä kisoissa?

130

21356

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Peelo

Amish!!!

• Amis 96-99

Muutaman viestin lukeneena, niin ammattitaidon maailman mestaruuskisat ei välttämättä teistä yläasteikäisistä( muut ei amislaiset) näytä siistiltä(mukana varmaan pitäisi olla paljon julkkiksia, bändejä jne. jotta ne olisivat mielenkiintoiset) mutta jonakin päivänä opitte arvostamaan sitä kuinka ammattitaitoista porukkaa suomessa ja maailmalla on.

Ei teoriaa lukeneet yliopistoihmiset välttämättä osaa tehdä teille ravintola-illallista joka maistuu hyvältä. Eikä välttämättä rakentaa teille omakotitaloa tai sitä kerrostaloa jossa asutte jonakin päivänä vuokralla. Eikä korjata autoanne, kun olette ajaneet peltikolarin, eikä myöskään osaa leikata hiuksianne siihen tyyliin kun te haluatte.

On siis turha aliarvostaa satoja tuhansia ammattinsa osaavaa taitajaa, koska he tekevät näkyvän tulevaisuutemme. Heidän kädenjälkensä näkyy toisin kuin diplomi-insinöörin. Jokainen tilanne jossa teitä palvellaan tai te ostatte tuotteen niin niissä näkyy ammatillinen osaaminen.

Kun te seuraavan kerran arvostelette amiskalaisia niin miettikää onko kyseessä kateellisuus kun itse ette osaa vai lapsellinen toimintatapa.

• Dippa eko
        Amis 96-99 kirjoitti:

Muutaman viestin lukeneena, niin ammattitaidon maailman mestaruuskisat ei välttämättä teistä yläasteikäisistä( muut ei amislaiset) näytä siistiltä(mukana varmaan pitäisi olla paljon julkkiksia, bändejä jne. jotta ne olisivat mielenkiintoiset) mutta jonakin päivänä opitte arvostamaan sitä kuinka ammattitaitoista porukkaa suomessa ja maailmalla on.

Ei teoriaa lukeneet yliopistoihmiset välttämättä osaa tehdä teille ravintola-illallista joka maistuu hyvältä. Eikä välttämättä rakentaa teille omakotitaloa tai sitä kerrostaloa jossa asutte jonakin päivänä vuokralla. Eikä korjata autoanne, kun olette ajaneet peltikolarin, eikä myöskään osaa leikata hiuksianne siihen tyyliin kun te haluatte.

On siis turha aliarvostaa satoja tuhansia ammattinsa osaavaa taitajaa, koska he tekevät näkyvän tulevaisuutemme. Heidän kädenjälkensä näkyy toisin kuin diplomi-insinöörin. Jokainen tilanne jossa teitä palvellaan tai te ostatte tuotteen niin niissä näkyy ammatillinen osaaminen.

Kun te seuraavan kerran arvostelette amiskalaisia niin miettikää onko kyseessä kateellisuus kun itse ette osaa vai lapsellinen toimintatapa.

Duunareita aina tarvitaan. Toiset ovat kovia arvostelemaan näitä ns. oikeaa työtä tekeviä, mutta ainakin minä tajuan sen, että heitä tarvitaan. Mutta miksi luulet, että "yliopistoihmiset" kuvittelisivat osaavansa rakentaa talon tai olla kokkina ravintolassa.

Puolet pois lukioista ja ammatillista osaamista opettelemaan sen sijaan on minun kantani.

• jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjff...
        Amis 96-99 kirjoitti:

otii siel eile koulunkaa xD vähä oli tylsää >:D

• hippie
        Amis 96-99 kirjoitti:

hohhoijaa.. no tarvis siel nyt vähintään olla beatles, pink floyd, bowie, doors, syd barrett ym. että mulla ois kivaa ja et mä arvostaisin. älä valit. mitä se sun ongelmas on jos jollakin oli tylsää mulla oli. en mä mitään muurareita arvosta. muusikko olla pitää!
        nii muute sanoinko Queenin jo???!!?

• Him fani
        jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjff... kirjoitti:

Mä olin siel torstain ja kyll mä ainaki viihdyin, kilpailijoiden työskentelyä oli kiva kattoo, se riippuuu siit mill asenteell oli liikentees kyl niitten mielest oli tylsää jotka lähti sinne ajatellen et siel tulee olee tylsää, mut ku meni sinne meni ajatellen et se vois olla mielenkiintoista ni varmasti löys sielt tekemistä

• Tyttö
        jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjff... kirjoitti:

Me oltiin siel torstaina koulun kanssa!! Siel oli oikeest tylsää!!:D

• sittenpähän
        hippie kirjoitti:

hohhoijaa.. no tarvis siel nyt vähintään olla beatles, pink floyd, bowie, doors, syd barrett ym. että mulla ois kivaa ja et mä arvostaisin. älä valit. mitä se sun ongelmas on jos jollakin oli tylsää mulla oli. en mä mitään muurareita arvosta. muusikko olla pitää!

joskus opit arvostamaan, kun itse pitäisi joku muuraus juttu vääntää. Varmaanhan se luonnistuu jollain kiraran kielellä tai rumpukapulalla saatika kaksiviivaisella c:llä.
        Opittava on se, mitä tämä amis totesi, ettei jokainen pysty tekemään kaikkea: ei tosiaan muusikosta ole yhtäkkiä muurariksi ;) Itse en siellä messuilla ole käynyt, joten en menisi sanomaan, että siellä olisi tylsää.

• satu
        hippie kirjoitti:

jos täällä ois pelkkiä muusikoita ni kuka sillo rakentais taloja, pyörittäis kauppoja, tekisi töitä??? Kannattaa arvostaa myös työntekijöitä, et sä muusikon tekemässä asunnossa asu....

• Nimetön
        sittenpähän kirjoitti:

joskus opit arvostamaan, kun itse pitäisi joku muuraus juttu vääntää. Varmaanhan se luonnistuu jollain kiraran kielellä tai rumpukapulalla saatika kaksiviivaisella c:llä.
        Opittava on se, mitä tämä amis totesi, ettei jokainen pysty tekemään kaikkea: ei tosiaan muusikosta ole yhtäkkiä muurariksi ;) Itse en siellä messuilla ole käynyt, joten en menisi sanomaan, että siellä olisi tylsää.

ei mun mitää muurauksia koskaa tarvii tehä. ammatin voi valita ihan itekkin;)
        ja mä olin siellä enkä kyl hyötyny yhtää. olin pihalla ja kuunteli pink floydia ja luin jim morrisonin elämäkertaa. tän verran hyödyin. ei pahalla;)

• Nimetön
        satu kirjoitti:

jos täällä ois pelkkiä muusikoita ni kuka sillo rakentais taloja, pyörittäis kauppoja, tekisi töitä??? Kannattaa arvostaa myös työntekijöitä, et sä muusikon tekemässä asunnossa asu....

no voivoi. kylhän mä niitä arvostan mut muusikkoja enemmän;) sitä paitsi mun isä on muusikko ja se on rakentanu meiän talon. hyvin on pystyssä.piste.

• Mahe
        Tyttö kirjoitti:

Me oltiin siel torstaina koulun kanssa!! Siel oli oikeest tylsää!!:D

Kuhan kasvatte 5 vuotta vielä, niin saatatte ymmärtää että elämässä on muutakin kun siiderin juonti ja napapaidat. Maailmassa tarvitaan tekijöitä. Nostan hattua näille tyypeille, koska ne tekee hommat joita me heikommat ei pystytä tekemään. Jos ei näitä rautaisia rakennus yms alan ammattilaisia olisi, niin tekin asuisitte savimajassa ilman sähköjä. Miettikää, se kannattaa. Itse olin siellä koulutusporukan kanssa lauantaina ja se oli mukavaa.

• Mahe
        hippie kirjoitti:

Jos muurareita ym. rakentajia ei olisi, niin ei olisi kitaroitakaan. Ai että arvbostat muusikoita? No kivahan se on kuulla, olen kyllä itsekin muusikko. Mutta jos ei olisi tehtaita eikä kitaroita, niin jouduttais musisoimaan puukepeillä ja kivillä. Ja sillon ei ois varmaan Queenia, Doorsia eikä muitakaan nykyaikaisia instrumentteja käyttäviä bändejä.

Veikkaan että olet aka nuori?? ''en mä mitään muurareita arvosta''. Huh!

• Mahe
        Nimetön kirjoitti:

ei mun mitää muurauksia koskaa tarvii tehä. ammatin voi valita ihan itekkin;)
        ja mä olin siellä enkä kyl hyötyny yhtää. olin pihalla ja kuunteli pink floydia ja luin jim morrisonin elämäkertaa. tän verran hyödyin. ei pahalla;)

No et varmaan hyötynytkään, jos kuuntelit musaa ja luit Jim Morrisonin elämäkertaa. Sulla vaikutata olevan jonkinlainen passiivinen asenneongelma yhteiskuntaa vastaan. No, oli mullakin nuorempana ja joskus humalapäissään se nostaa vieläkin päätään ja mietin että miksi vitussa pitäis jotain työtä tehdä tms. Soitetaan vaan happomusaa ja rillumarei. Mutta totuus on, että tässä yhteiskunnassa jokaisen täytyy kantaa kortensa kekoon. Ei se työttömän sossurahoilla eläminenkään mitään juhlaa ole. Eri asia tietenkin voi olla, jos on aina pilvessä eikä elämässä ole muuta kuin se aivojen syövyttäminen ja ''musiikin kuunteluä''. Se on sitä passiivista hippimeininkiä. Itsekin ihannoin sellasita joskus teini-iässä.

• Nimetön
        Mahe kirjoitti:

Jos muurareita ym. rakentajia ei olisi, niin ei olisi kitaroitakaan. Ai että arvbostat muusikoita? No kivahan se on kuulla, olen kyllä itsekin muusikko. Mutta jos ei olisi tehtaita eikä kitaroita, niin jouduttais musisoimaan puukepeillä ja kivillä. Ja sillon ei ois varmaan Queenia, Doorsia eikä muitakaan nykyaikaisia instrumentteja käyttäviä bändejä.

älä nyt hiilly ootko joku muurari vai? sitäöpaitsi ei muurarit kitaroita tee. niin ja queenin kitaristihan teki itse kitaransa. älä ala mulle.

• Mahe
        Nimetön kirjoitti:

älä nyt hiilly ootko joku muurari vai? sitäöpaitsi ei muurarit kitaroita tee. niin ja queenin kitaristihan teki itse kitaransa. älä ala mulle.

Olen muusikko itsekin, mutta mua kuitenkin pännii tollanen saatanan löysäperseasenne. Itse en vois koskaan ruveta muurariksi, koska se on niin raskasta hommaa. Arvostan todella näitä kavereita jotka tekevät kunnon työtä ja siitä saavat myös kunnon palkkaa. Ei työttömät ''muusikot'' kovin leveästi elele.

Ja ihan kiva täällä palstalla on höyrytä, kun täällä muutenkin keskustelun taso on olematon ja saatanan tyhmiä juntteja kommentoimassa asioita joista eivät mitään ymmärrä.

Brian May teki itse kitaransa ja nykyänä samanlaisia valmistetaan teollisesti. Muurarit eivät ole tehneet kitaroita, vaan soitinrakentajat joiden työ on samanlaista uurastamista kuin muurarinkin.

• Nimetön
        Mahe kirjoitti:

ja anna mä oon ihan rauhassa "aka nuori??" xDD

• Nimetön
        Mahe kirjoitti:

Olen muusikko itsekin, mutta mua kuitenkin pännii tollanen saatanan löysäperseasenne. Itse en vois koskaan ruveta muurariksi, koska se on niin raskasta hommaa. Arvostan todella näitä kavereita jotka tekevät kunnon työtä ja siitä saavat myös kunnon palkkaa. Ei työttömät ''muusikot'' kovin leveästi elele.

Ja ihan kiva täällä palstalla on höyrytä, kun täällä muutenkin keskustelun taso on olematon ja saatanan tyhmiä juntteja kommentoimassa asioita joista eivät mitään ymmärrä.

Brian May teki itse kitaransa ja nykyänä samanlaisia valmistetaan teollisesti. Muurarit eivät ole tehneet kitaroita, vaan soitinrakentajat joiden työ on samanlaista uurastamista kuin muurarinkin.

niin joo kiitos ku mä oon "saatanan juntti" enhän mä nyt niitä muurareita sun muita vihaa et arvaas mitä?? mä arvostan duunareita enemmän ku perseet homeessa toimistossa istuvia työntekijöitä. mut mua ärsyttää kun vanhemmat ihmiset paasaa aina ettei taiteilijat ja muusikot yms. pärjää. jumalauta jokanen tekee mitä itse haluaa;) en halua loukata ketään ja pyydän vilpittömästi anteeks jos oon sua loukannut!!

• Mahe
        Nimetön kirjoitti:

ja anna mä oon ihan rauhassa "aka nuori??" xDD

Sinä olet akanuori XDXDXDXDXDXDXDXDXD

Minä olen 22. Olen käynyt lukion. Tällä hetkellä olen työharjoittelussa, joka loppuu pian. Ajattelin ruveta tekemään töitä ja ansaitsemaan rahaa. Vapaa-ajalla soitan bändissä, mutat ei sillä itseään voi elättää. Pitää olla tavoitteita ja resursseja niiden toteuttamiseksi.

• Mahe
        Nimetön kirjoitti:

niin joo kiitos ku mä oon "saatanan juntti" enhän mä nyt niitä muurareita sun muita vihaa et arvaas mitä?? mä arvostan duunareita enemmän ku perseet homeessa toimistossa istuvia työntekijöitä. mut mua ärsyttää kun vanhemmat ihmiset paasaa aina ettei taiteilijat ja muusikot yms. pärjää. jumalauta jokanen tekee mitä itse haluaa;) en halua loukata ketään ja pyydän vilpittömästi anteeks jos oon sua loukannut!!

En mä niin vaan loukkaannu;) Enkä tarkottanut välttämättä saatanan juntilla juuri sua. Oonhan mä itekin vissiin aika tyhmä kun täällä jauhan paskaa.

• einimeä
        Amis 96-99 kirjoitti:

Ai eikö lukiosta päästyään voi muuksi päästä kuin johonkin paskaseen peukkujenpyörittelyduuniin johonkin tunkkaseen toimistoon vai? Itse olen aloittamassa lukion ja mua ärsuttää tollanen 'ei lukiolaisista oo mihinkään, ne vaan jatkaa yläastetta ku ei parempaan pysty; amikset sentään on kunnon ihmisiä'-asenne. Mua ainakin kiinnostaisi lukion jälkeen joku maanpuolustukseen liittyvä ammatti.
        Kiitos

• -Maukka-

...tähän tyhjänpäiväiseen toimintaan. Tuskin tuolla "kilpailulla" on mitään käytännön merkitystä. Täysin turhaa, ja valtion resursseja pitäisi käyttää paremmin, esimerkiksi työttömyyden parantamiseen.

• kisoissakäynyt

senkin pölvästi maukka et varmaan käynyt kisoissa mutta mielenkiintoista ja ammattikouluista vaistava kisa kyllä oli

• hähhähh
        kisoissakäynyt kirjoitti:

senkin pölvästi maukka et varmaan käynyt kisoissa mutta mielenkiintoista ja ammattikouluista vaistava kisa kyllä oli

MITÄ ON VAISTAVA????

Ja Maukassakin on kaksi K-kirjainta.
        Lukiossa olisit muuten oppinut sen...

• Anniina
        hähhähh kirjoitti:

MITÄ ON VAISTAVA????

Eli MINÄ olin tänää kyseisillä messuilla..ja siel oli ihan älyttömän tylsää!!kaikki paikat oli ihan sekasin ja kukaan ei mainannu aluks löytää minnekkää..no,onneks ei tarvinu itte maksaa mitään tost matkasta,muuten ois menny rahat ihan hukkaan..

Ainii,oli siel 2 hyvää juttuu...paljon ihanii poikii ja volvo missä istuttii ja se pyöri ympäri!;) ;)

• jea
        Anniina kirjoitti:

Eli MINÄ olin tänää kyseisillä messuilla..ja siel oli ihan älyttömän tylsää!!kaikki paikat oli ihan sekasin ja kukaan ei mainannu aluks löytää minnekkää..no,onneks ei tarvinu itte maksaa mitään tost matkasta,muuten ois menny rahat ihan hukkaan..

Ainii,oli siel 2 hyvää juttuu...paljon ihanii poikii ja volvo missä istuttii ja se pyöri ympäri!;) ;)

todella tylsää oli mitään näytöksiä ei jaksanu kattoo kuin pari minuuttia. pisimpään tuli katottua floristien työtä :) niillä oli tosi hienoja ne niitten kukka jutut! :)
        mutta muuten kaikki oli niin tylsää... ruokakin makso sikana -_-

• blackmagictiger
        jea kirjoitti:

todella tylsää oli mitään näytöksiä ei jaksanu kattoo kuin pari minuuttia. pisimpään tuli katottua floristien työtä :) niillä oli tosi hienoja ne niitten kukka jutut! :)
        mutta muuten kaikki oli niin tylsää... ruokakin makso sikana -_-

ESIM AUTONASENTAJAN.POLIISIN.TAI LAKIMIEHEN AMMATTIIN PITÄISI OTTAA UUTTA SUUNTAA.

• heahaa
        Anniina kirjoitti:

itse oisin saanu kyydityksen ja liput ilmaseks, mut peruin sen. Ja jos se anniina sun mielestä oli tylsä niin tuskin mä poikana olisin siitä tykänny... :D Mä vähä epäilin, että se tulee olemaan hyvin tylsä jos siel ei oo mitään kunnon partyja. Mä vähä katoin että hitsi ois pitäny mennä, kun oli olevinaan party fotoja mutta aika aneemisilta parteilta noi vaikutti. :)

En siis menettäny mitään... kiitti tiedosta vaan. Turhaan harmittelen.. ois perse menny hikeen linkissä istuttaessa. ;P MItähän siellä oikein voi kilpailla edes! Voi jeesus, putkiasennusta jne. mitä varten?!?

• melkein koomaan vaipunut!
        heahaa kirjoitti:

itse oisin saanu kyydityksen ja liput ilmaseks, mut peruin sen. Ja jos se anniina sun mielestä oli tylsä niin tuskin mä poikana olisin siitä tykänny... :D Mä vähä epäilin, että se tulee olemaan hyvin tylsä jos siel ei oo mitään kunnon partyja. Mä vähä katoin että hitsi ois pitäny mennä, kun oli olevinaan party fotoja mutta aika aneemisilta parteilta noi vaikutti. :)

En siis menettäny mitään... kiitti tiedosta vaan. Turhaan harmittelen.. ois perse menny hikeen linkissä istuttaessa. ;P MItähän siellä oikein voi kilpailla edes! Voi jeesus, putkiasennusta jne. mitä varten?!?

Oikein teit, kun päätit jättää messut väliin! Tuskin ketään kiinnostaa katsella, kun kilpailijat istuvat tietokoneidensa, pöytiensä tai muiden ääressä sanomatta sanaakaan (heille puhuminen on nimittäin kiellettyä)! Emme nähneet kenenkään heistä tekevän oikeastaan mitään, jos ei puutarha-alalla otetaan huomioon hiekkakasan tasaamista.. että kiinnostavaa oli, tai EI !! Ainoa apu, ettei vaipunut päivän aikana koomaan oli lukuisat toinen toistaan paremman näköiset valvojat ja vartijat eli jos heidän katselu ei kiinnosta niin messuille lähtemisessä ei ole järjen hiventäkään!!

• Porilaisista yksi
        Anniina kirjoitti:

siis ei oo tylsempää ollut! yhdyn tohon anniinan kirjoitukseen, en kyllä menis toista kertaa vaik maksettas. Kuus tuntii linkassa tänään turhaan, HUH HUH!!!!! sain vitutuksen siitä, voi perkele..

• Pajupuu
        Anniina kirjoitti:

Olihan tuolla messuilla ihan suhteellisen mielenkiintoista, minä tosin enemmän siellä tarkastelin ihmisiä kuin kilpailuja. Mutta nekin olivat mielenkiintoisia, meinasin menettää hermoni kun kultasepän alue ei ottanut löytyäkseen! :) Löysin sen kuitenkin. Ja muutama muukin ammatti oli ihan mielenkiintoinen, kuten maalari ja automekaanikko (tai mikä olikaan). Harmi vain, että kävimme messuilla luokan kanssa jo tänään - myöhemmin viikolla olisi nähnyt edistyneempiä kilpailutöitä.
        Miten suomalaiset pärjäävät, hm... Uskoisin, että ihan keskinkertaisesti tai jopa hyvin - toisaalta Aasian mailla voi olla paremmat mahdollisuudet, muistaakseni heidän mainittiin ottavan harjoittelun vakavammin kuin suomalaisten.

• Tupuna

rakkaat tyhmät teinit!
        olen itse ollut kaksissa suomenmestaruuskisoissa ja mm-karsinnoissa... nyt puutarhuriksi valmistuneella oli ilo ilmoittaa työnantajalle osallistuneensa kisoihin ja pärjänneensä! hakkasin haastattelussa monta hakijaa! resursien hukkausta? voi hemmetti! tulevaisuus on duunareiden. ei kaikista teistä tyhmistä teineistä tule johatjia,lakimiehiä,lääkäreitä ja it-miljonäärejä! nyt järkikäteen teinit! valtio saa osaavia nuoria, jotka haluavat tehdä työtä ja ovat parempia tekemään työtä kuin te laiskat p****t, jotka ei jaksa ees seurata 5min kauempaa mitä tapahtuu...on vaan mielessä komeet miehet..ei ne teitä elätä, vaan sä ihan itse! jos saisin lipun ja kyydin helsinkiin niin lähtisin vaiks utsjoelta!!!

• Turhautunut
        Porilaisista yksi kirjoitti:

siis ei oo tylsempää ollut! yhdyn tohon anniinan kirjoitukseen, en kyllä menis toista kertaa vaik maksettas. Kuus tuntii linkassa tänään turhaan, HUH HUH!!!!! sain vitutuksen siitä, voi perkele..

Totta!! Siellä oli niin pirun tylsää! Onneksi meillä oli vain kahden tunnin ajomatka bussin kanssa sinne. Tai, ei ne bussimatkat mitään, sillä bussissakin oli mukavampaa istua kuin olla siellä paikanpäällä!!! En menisi koskaan uudestaan! Miksi tuollaisia edes järjestetään?! Olin varma, että tylsää tulisi, mutta tämä tuli yllätyksenä; siellä olikin yllättävän tylsää!!! Ylitti kaikki odotukset. Kaksi tuntia oli ihan liikaa!!! Olisi tuonkin päivän voinut paremmin käyttää. Koulupäiväkin olisi ollut lyhyempi kuin tuo puuduttava reissu.

• EI työtön

Mene sinäkin kouluun, jotta saisit työtä luuseri!!!!!

Tupuna kirjoitti:

rakkaat tyhmät teinit!
        olen itse ollut kaksissa suomenmestaruuskisoissa ja mm-karsinnoissa... nyt puutarhuriksi valmistuneella oli ilo ilmoittaa työnantajalle osallistuneensa kisoihin ja pärjänneensä! hakkasin haastattelussa monta hakijaa! resursien hukkausta? voi hemmetti! tulevaisuus on duunareiden. ei kaikista teistä tyhmistä teineistä tule johatjia,lakimiehiä,lääkäreitä ja it-miljonäärejä! nyt järkikäteen teinit! valtio saa osaavia nuoria, jotka haluavat tehdä työtä ja ovat parempia tekemään työtä kuin te laiskat p****t, jotka ei jaksa ees seurata 5min kauempaa mitä tapahtuu...on vaan mielessä komeet miehet..ei ne teitä elätä, vaan sä ihan itse! jos saisin lipun ja kyydin helsinkiin niin lähtisin vaiks utsjoelta!!!

Eipäs mennä yleistämään meitä nuoria laiskoiks paskoiks!! Itse käyn lukion ohella päivittäin töissä ja olen näin elänyt jo monta vuotta. Joten laiska.. tuskin kuitenkaan! Kuitenkin on selvää, että minuakaan ei voisi kiinnostaa vähempää katsella, kun ihmiset istuvat tietokoneen ääressä (ilman että näkee mitä he tekevät),tasaavat hiekkakasaa, asettelevat välineitään pöydälle jne. Joten jos tällaisesta joutuu itse maksamaan, ja vielä kesken koeviikon, niin onko ihme, että valituksia satelee?? Mäkätyksiesi lomassa huomioipa ettemme me kaikki ole niitä laiskoja paskoja..

• tarkkailija vaan
        Tupuna kirjoitti:

rakkaat tyhmät teinit!

Suomessa lienee aika paljon sentään ihmisiä esim elektroniikassa, jossa tulevaisuus lienee puutarhojen sijaan. Ruohoa leikkaamalla ei pitkälle pääse. Virolaiset sen kuitenkin tulevaisuudessa tekevät.

• korkeasti koulutettu
        EI työtön kirjoitti:

Mene sinäkin kouluun, jotta saisit työtä luuseri!!!!!

Koulujen merkitystä ehkä hieman yliarvostetaan, koska niillä on aika vähän tekemistä oikean rahan ansaitsemisen kanssa. Ehkä ammattikouluissa opetetaan duunariksi, mutta työtä tekemällä KUKAAN ei ole rikastunut.

• MMM
        korkeasti koulutettu kirjoitti:

Koulujen merkitystä ehkä hieman yliarvostetaan, koska niillä on aika vähän tekemistä oikean rahan ansaitsemisen kanssa. Ehkä ammattikouluissa opetetaan duunariksi, mutta työtä tekemällä KUKAAN ei ole rikastunut.

Kyllä se vaan niin on että ammatti kyllä helpottaa kummasti elämää.Ne työt joita saat ilman ammattia, niin et varmaan rikastu. Olisi kuitenkin hienoa tehdä suunnitelmat elämälle niin että kaikkea ei lasketa sossun varaan vaan kukin elättäisi itsensä.
        MM-kisoista sen verran että ovat tosi upea tapahtuma. Kävin eilenä ja onhan se ihan eri nähdä ammatit toimintana kuin yhteishakuoppaassa.
        Ja kyllä on nähty vaivaa järjestelyissä !! Hienoa Suomi =)

• puistokemistiiiiiitin
        tarkkailija vaan kirjoitti:

Suomessa lienee aika paljon sentään ihmisiä esim elektroniikassa, jossa tulevaisuus lienee puutarhojen sijaan. Ruohoa leikkaamalla ei pitkälle pääse. Virolaiset sen kuitenkin tulevaisuudessa tekevät.

Niin tosiasiahan on se ettei suomalainen elektroniikka pysty millään vetämään voittoa aasian halpoihin ja huippuosaajiin verrattuna..joten sen voit unohtaa.

Puutarhuri varmasti ajattelee asiaa niin että esim. puistojen rakentaminen, hoito ja muu ylläpitotehtävät työllistävät tulevaisuudessa(ei voida siirtää ulkomaille).

Ja mitä tulee puutarhurin/yhteiskuntarakentajan ammattiin...kärjistetysti kutsumusammatti pienellä palkalla, mutta antaa taatusti tekijälleen nautinnon oman kätensä jäljestä.

Paljon ihailtu ja kunnioitettu ammatti....pitäkää ympäristömme kunnossa arvoisat puutarhurit...

• h hahah
        hähhähh kirjoitti:

MITÄ ON VAISTAVA????

Aika surkeeta jos vasta lukiossa olet oppinut oikeinkirjoituksen.On siitäkin koulusta sitten jotain hyötyä!!

• PÖÖ

TOI MESTA OLI IHAN SYVÄLTÄ KUN OLIN SIELLÄ TÄNÄÄN..IHAN TURHAA EIKÄ MITÄÄN JÄRKEE PELKKÄÄ RYYSISTÄ!

• mötökkä
        Turhautunut kirjoitti:

Totta!! Siellä oli niin pirun tylsää! Onneksi meillä oli vain kahden tunnin ajomatka bussin kanssa sinne. Tai, ei ne bussimatkat mitään, sillä bussissakin oli mukavampaa istua kuin olla siellä paikanpäällä!!! En menisi koskaan uudestaan! Miksi tuollaisia edes järjestetään?! Olin varma, että tylsää tulisi, mutta tämä tuli yllätyksenä; siellä olikin yllättävän tylsää!!! Ylitti kaikki odotukset. Kaksi tuntia oli ihan liikaa!!! Olisi tuonkin päivän voinut paremmin käyttää. Koulupäiväkin olisi ollut lyhyempi kuin tuo puuduttava reissu.

Tuota oltiin eilen torstaina luokkretkellä mm-kisoissa. Kamalasti oli ihmisiä jokapuolella tönittiin mihin sitten menitkin. Kun sitten vihdoinkin koitti kamala nälkä suunnistettiin hesburgeris kohti. Hesburgerin edessä oli ihan siistit jonot mutta kun oltiin siinä jonotettu joku vartti niin kauhee porukka tuli meidän takana ja rupes sitten tönimään, jonot sitten tietenkin meni ihan sekaisin ja lopulta jouduimme odottamaan 1 tunti ja 20 minuttia että päästiin hakemaan annoksemme. repussa olleeet koululta saadut eväät ei näyttäneet enään sen tönimisen jälkeen niin houkuttavalta kuin ennenkun olimme lähteneet koululta juna asemalle. Tapahtuma olisi muuten voinut olla paljon mieleenpainuva ja mielenkiintoinen jos ihmiset olisivat olleet: iloisia, kärsivällisiä, myönteisiä muitakohtaan. Junamatkat olivat paljon mukavampia ja tilavampia kuin koko kilpailut. Mutta toivotan onnea ja menestystä niille jotka aikovat mennä niihin kisoihin viellä katsomaan. muistakaa ottaa panssari mukaan jos menette jonottamaan hesburgeriin.

• RiNkeLi
        Anniina kirjoitti:

joo...mä oolin siellä eilen ja siellä oli niin tylsää et melkeen nukahti paikalleen. ainut hyvä puoli siinä oli se et me saahaan vapaapäivä sit ens viikon perjantaiks!!!!!

• Tupuna
        puistokemistiiiiiitin kirjoitti:

Niin tosiasiahan on se ettei suomalainen elektroniikka pysty millään vetämään voittoa aasian halpoihin ja huippuosaajiin verrattuna..joten sen voit unohtaa.

Puutarhuri varmasti ajattelee asiaa niin että esim. puistojen rakentaminen, hoito ja muu ylläpitotehtävät työllistävät tulevaisuudessa(ei voida siirtää ulkomaille).

Ja mitä tulee puutarhurin/yhteiskuntarakentajan ammattiin...kärjistetysti kutsumusammatti pienellä palkalla, mutta antaa taatusti tekijälleen nautinnon oman kätensä jäljestä.

Paljon ihailtu ja kunnioitettu ammatti....pitäkää ympäristömme kunnossa arvoisat puutarhurit...

oikein palhon kiitoksia amamattini arvostuksesta!
        moni ala on hektistä ja stressaavaa, puutarha-ala ei...sielä sielu lepää vaikkei nurmea leikatessa pitkälle pötkikkään :o)

• Tupuna

muistan tässä sanonnan ettei raha tuo onnea!
        haluaisin kysellä sinulta kerta olet niin tietoinen noista rahan tienaus jutuista, että miten sitä rahaa saa sitten kehrättyä: lotto, veropetos, pankkiryöstö vai kenties riskisijoitus? kun et meinaa sitä työtä tekemällä saada. vai hankit rikkaan elättäjän ja roikut hänessä kun ei omaa tuloa saa(kun ei ole töissä)
        kaksi kertaa kuukaudessa saan "pikkupalkkani" puutarhurin toimesta: rahaa jää elämiseen ja vieläpä säästöökin...ompa kummaa!

• no jaa...
        Anniina kirjoitti:

No ei siä nyt ihan niiiin tylsää ollu... mutta. Olitko backstagella, Negativee ja Indicaa kattomassa??? Mä olin. Oltiin koulun kanssa sielä world skills:issä kans eilen ja mun mielestä se päivä oli parin hiertymän arvonen... (jalassa olevia kenkiä ei oltu näemmä tarkotettu koko päivän kävelylle...)ja näin sen ympäripyörivän volvon, mut ei viittiny mennä, ku oli just syöny...

Oli sielä kyllä kieltämättä aika sekavaa, mutta siihen tottu nopeesti. Jos yhtään jaksaa kävellä, niin kyllä kandee mennä. (mun mielipide...)

• "amis"
        melkein koomaan vaipunut! kirjoitti:

Eipäs mennä yleistämään meitä nuoria laiskoiks paskoiks!! Itse käyn lukion ohella päivittäin töissä ja olen näin elänyt jo monta vuotta. Joten laiska.. tuskin kuitenkaan! Kuitenkin on selvää, että minuakaan ei voisi kiinnostaa vähempää katsella, kun ihmiset istuvat tietokoneen ääressä (ilman että näkee mitä he tekevät),tasaavat hiekkakasaa, asettelevat välineitään pöydälle jne. Joten jos tällaisesta joutuu itse maksamaan, ja vielä kesken koeviikon, niin onko ihme, että valituksia satelee?? Mäkätyksiesi lomassa huomioipa ettemme me kaikki ole niitä laiskoja paskoja..

että kisoja seuraavat ammattikoululaiset ja alan ammattilaiset tietävät kyllä mitä kilpailija tekee ja miksi. Ymmärrän ettei sua kiinnosta lukiolaisena, mutta muista sitte myös esim. kirjotuksista puhuttaessa, ammattikoululaisen haukotellessa, että jokaisella on omat kiinnostuksen kohteet ja tiedot ja taidot... :)

"amis" kirjoitti:

että kisoja seuraavat ammattikoululaiset ja alan ammattilaiset tietävät kyllä mitä kilpailija tekee ja miksi. Ymmärrän ettei sua kiinnosta lukiolaisena, mutta muista sitte myös esim. kirjotuksista puhuttaessa, ammattikoululaisen haukotellessa, että jokaisella on omat kiinnostuksen kohteet ja tiedot ja taidot... :)

Pari pientä korjausta ja huomiota kommentteihis.. Paikanpäällä oli varmaan yhteensä 10 niitä ammattilaisia, joten suhteessa koko määrään ei kovin montaa! Ja tota kun huomautit että kirjoituksista puhuttaessa ammattikoululaiset haukottelee, no ei ainakaan meidän lukiossa ole YHTÄKÄÄN amislaista haukottelemassa! Että tässä oli hieman pilkunviilausta :D

• vintiö
        Turhautunut kirjoitti:

kaksi tuntia??? Me jouduimme olemaan 5!! Tarkoitus oli olla 6 tuntia, mutta sitä päätettiin lyhentää tunnilla, luojan kiitos.. Linkki matka kesti 3 tuntia. Eikä siellä mahtunut edes liikkumaan.

• amis

Pari pientä korjausta ja huomiota kommentteihis.. Paikanpäällä oli varmaan yhteensä 10 niitä ammattilaisia, joten suhteessa koko määrään ei kovin montaa! Ja tota kun huomautit että kirjoituksista puhuttaessa ammattikoululaiset haukottelee, no ei ainakaan meidän lukiossa ole YHTÄKÄÄN amislaista haukottelemassa! Että tässä oli hieman pilkunviilausta :D

muka lukiolaiset on aina sitä parhaimmistoa.. mä en jaksa enää.... ehkä mä en sit saa töitä ku en käyny jotai hienoa lukiota.

amis kirjoitti:

muka lukiolaiset on aina sitä parhaimmistoa.. mä en jaksa enää.... ehkä mä en sit saa töitä ku en käyny jotai hienoa lukiota.

Lukiolaiset parhaimmistoa ?? Jaa no tuskin kuitenkaan,korkeemmin koulutettuja joo.. mut ei nyt liioitella kuitenkaan eihän! Ja töitä kyl maapallolla riittää ihan varmasti kaikille oli lukion käynyt tai ei, et älä sitä murehdi. Kannattaa miettii sitä vaik niin et sä et sentään oo tuhlannu 3 vuotta elämästäs vaan yhden lakin saamiseen ja siihen mahdollisuuteen että ehkä saat hyvä palkkaisen työn tulevaisuudessa!!! Koska sitähän lukio on, jos ei hyvää ammattia loppujen lopuks saa, niin pelkkää elämän ja ajan tuhlausta.. Noh, ei tän näin pitänyt mennä, nyt mun lukion valinta kuulostaa huonolta.. no onneks tää helvetti on kohta jo käyty! :D

• amis

Lukiolaiset parhaimmistoa ?? Jaa no tuskin kuitenkaan,korkeemmin koulutettuja joo.. mut ei nyt liioitella kuitenkaan eihän! Ja töitä kyl maapallolla riittää ihan varmasti kaikille oli lukion käynyt tai ei, et älä sitä murehdi. Kannattaa miettii sitä vaik niin et sä et sentään oo tuhlannu 3 vuotta elämästäs vaan yhden lakin saamiseen ja siihen mahdollisuuteen että ehkä saat hyvä palkkaisen työn tulevaisuudessa!!! Koska sitähän lukio on, jos ei hyvää ammattia loppujen lopuks saa, niin pelkkää elämän ja ajan tuhlausta.. Noh, ei tän näin pitänyt mennä, nyt mun lukion valinta kuulostaa huonolta.. no onneks tää helvetti on kohta jo käyty! :D

..kai sitten :) mun amis on vasta alussa. nyyh. lukio on varmaan aika rankkaa, ainakin mitä kavereilta kuulee. ainakin saatte ansaitun lakin :D täytyy vaan toivoa että jotain töitä saan sitten joskus. :)

amis kirjoitti:

..kai sitten :) mun amis on vasta alussa. nyyh. lukio on varmaan aika rankkaa, ainakin mitä kavereilta kuulee. ainakin saatte ansaitun lakin :D täytyy vaan toivoa että jotain töitä saan sitten joskus. :)

No aivan varmasti tulet tulevaisuudessa töitä saamaan! Ja mitä siihen lukion rankkuuteen tulee, niin oikein olet kavereittes juttuja kuunnellut, koska lukio on helppoa vain ja ainoastaan niille, jotka saavat hylättyjä tai muuten vain hipovat rimaa kokeissa.. Jos haluaa pärjätä on aivan varmaa, että töitä joutuu tekemään, mutta eiks se niin elämässä mee muutenkin, mitään ei saa ilmaiseks?! Mutta kyllä olis sentään reilua,ettei sitä lakkia tarvitsis itse maksaa, kun kerta sen eteen on niin paljon töitä jouduttu tekemään, mutta kun ei niin ei .. Ja eipä ainakaan turhaan tarvitse miettiä mitä pitäisi tehdä vapaa-ajalla, koska sellaista EI ole! Että ole vain tyytyväinen ja huokaise helpotuksesta,että valitsit toisen tien menestykseen :)

• rambo.-.
        Tupuna kirjoitti:

oikein palhon kiitoksia amamattini arvostuksesta!
        moni ala on hektistä ja stressaavaa, puutarha-ala ei...sielä sielu lepää vaikkei nurmea leikatessa pitkälle pötkikkään :o)

taidat poltella aika tavalla pilveä, ku olet puutarhuri..pienipalkkainen viherpeukalo, joka pidetään piilossa pusikoissa muilta ihmiseiltä.

• tänä keväänä valmistuva amis..

ei toiminta ole tyhjänpäiväistä...siitä on paljon hyötyä, koska tuntuu että nuorten ammattitaitoa ei arvosteta trpeeksi..

• rings

mä olimn siel luokan kaa.. ja tylsää oli.. muuta ei kai tarvii sanoa..;)

• pirkko
        rings kirjoitti:

mä olimn siel luokan kaa.. ja tylsää oli.. muuta ei kai tarvii sanoa..;)

olet niin tyhmä! ei nyt noin voi sanoa. ne messut olivat minulle henki ja elämä! minä olin mukana järjestelemässä niitä. nykyajan ihmisillä ei ole kunnon mielipiteitä! haista paska!

• Eeva

Niin sanot noin koska et itse koskaan pääse tollaiseen kilpailemaan! Musta on hienoa että tollaisia kilpailuja järjestetään, tuolta löytyy vaikka millaisia tekijöitä! eiköhän siihen työttömyyteen oo annettu rahaa ja apua että sitä parannetas,että en usko että se siitä sen nopeempaa paranis vaikka noita messuja ei oiskaan!! näin se on!

• moro
        hähhähh kirjoitti:

MITÄ ON VAISTAVA????

niin sitä varmaan ollaan menty lukioon kun äiti ja isä pyys! Amis se vaan tienaa enemmän!! :D JES!!!

• ukko24
        Eeva kirjoitti:

Niin sanot noin koska et itse koskaan pääse tollaiseen kilpailemaan! Musta on hienoa että tollaisia kilpailuja järjestetään, tuolta löytyy vaikka millaisia tekijöitä! eiköhän siihen työttömyyteen oo annettu rahaa ja apua että sitä parannetas,että en usko että se siitä sen nopeempaa paranis vaikka noita messuja ei oiskaan!! näin se on!

perseestä taitokisat osittain sosialistit keksii kaikkea jotta hitsaajienkin ammattiin tulisi statusta kuitenkin sossut sanelee mitä pätevä luokkahitsari saa tienata sehän on sossuille kauhistus jos paineastia hitsaaja saa vuosituloiksi 30 000-35 000 eeroa sosialistit ei rassaa ikä päivänä viemäriputkea yöllä 03.00

• A.K.
        pirkko kirjoitti:

olet niin tyhmä! ei nyt noin voi sanoa. ne messut olivat minulle henki ja elämä! minä olin mukana järjestelemässä niitä. nykyajan ihmisillä ei ole kunnon mielipiteitä! haista paska!

Jos liikkeellä on e.v.v.k asenteella, niin mitä sitä voi muuta odottaa. Hyvin järjestétty tapahtuma, itse jäin kaipaamaan kuulutuksia, mutta ne olisivat häirinneet todella keskittyneitä kilpailijoita. Joten empä osaa neuvoa...
        Meneeköhän jotkut kilpailuteokset kisojen jälkeen hyötykäyttöön? Yhden kylmiön voisin ottaa kotiin.

• kyllästynyt Tylsää, lopett...
        vintiö kirjoitti:

kaksi tuntia??? Me jouduimme olemaan 5!! Tarkoitus oli olla 6 tuntia, mutta sitä päätettiin lyhentää tunnilla, luojan kiitos.. Linkki matka kesti 3 tuntia. Eikä siellä mahtunut edes liikkumaan.

Mä asun tässä ihan vieressä ja matka kestää noin 15 min ja oli hauskaa kaikkea uutta teknologiaa. Teistä ei varmaan ollut hauskaa ku lehmiä ei näkynyt ja ihmisii enemmän kuin kaksi. Tervetuloa "Kaupunkiin"!!!!!!!!!! Ai niin kesä ja festarit alkaa, teijän ei tartte olla yksin enään siellä metsässä. "Tylsäää" kai nyt on kun metsässä asuuu.

• kuspiä

vai valtion resursseja? taidatkin olla oikea asiantuntija.. mite nii muka turhaa?

• gal
        hähhähh kirjoitti:

MITÄ ON VAISTAVA????

on se hyvä ku lukiossa opetellaa lukemaa. :) mä opin kyl jo 6-vuotiaana, SIITÄKIN HUOLIMATTA että olen ammattikoulussa.. >:/

• vintiö
        kyllästynyt Tylsää, lopett... kirjoitti:

Mä asun tässä ihan vieressä ja matka kestää noin 15 min ja oli hauskaa kaikkea uutta teknologiaa. Teistä ei varmaan ollut hauskaa ku lehmiä ei näkynyt ja ihmisii enemmän kuin kaksi. Tervetuloa "Kaupunkiin"!!!!!!!!!! Ai niin kesä ja festarit alkaa, teijän ei tartte olla yksin enään siellä metsässä. "Tylsäää" kai nyt on kun metsässä asuuu.

en mä sillee tarkottanu, vaik myönnän et kuulosti! :) oli se iha mielenkiintosta, mut 5 tuntia tuntu tosi pitkältä ajalta, koska mä olin nii väsyny ja jalkoihi koski se kävelemine. oli kiva kuitekii, ku tuli vähä tilaa ja pääs kattoo. musta tulee kondiittori, vaikka ei se mikää unelma-ammatti oo.. :D

• Mahe
        hähhähh kirjoitti:

MITÄ ON VAISTAVA????

Eiköhän se opita jo peruskoulussa?!

Kumma juttu miten ammattikoululaisia pidetään lukiolaisia huonompina. Tottahan se on, että amikseen hakeutuu niitä laiskoja luusereita, mutta sieltä ne todelliset ja ahkerat työntekijätkin tulevat.

• Mahe
        Anniina kirjoitti:

Pojat ja karusellit mielessä. Vielä sinäkin kasvat.

• Mahe
        heahaa kirjoitti:

Ootko tyhmä vai muuten vaan yksinkertainen? Jos putkiasentajia ei olisi, niin tuskin sinullakaan olisi käytössäsi juoksevaa vettä. Siellä kilpaillaan siitä, kun hoitaa homman kaikista siiteimmin. Ja ei, tässä tilanteessa siisti ei ole sama kuin cool. Siellä kisaavat alan parhaat osaajat.

Ja millasia ämmiä te nykyajan kundit oikein olette, jos olet sitä mieltä, että sinua ei olisi kiinnostanut kun ei tyttöäkään kiinnostanut?! Harvaa tyttöä nyt tuollaset miesten työt kiinnostaakaan. Kyllä poikia luulis kiinnostavan, joso n vähänkin selkärankaa ja kiinnostusta tehdä rehellsitä työtä tulevaiusuudessa. Mutta jos pitäis olla vaan ''partya'', niin kaitpa se on ihan sama missä laiskottelette.

• Mahe

Oikein teit, kun päätit jättää messut väliin! Tuskin ketään kiinnostaa katsella, kun kilpailijat istuvat tietokoneidensa, pöytiensä tai muiden ääressä sanomatta sanaakaan (heille puhuminen on nimittäin kiellettyä)! Emme nähneet kenenkään heistä tekevän oikeastaan mitään, jos ei puutarha-alalla otetaan huomioon hiekkakasan tasaamista.. että kiinnostavaa oli, tai EI !! Ainoa apu, ettei vaipunut päivän aikana koomaan oli lukuisat toinen toistaan paremman näköiset valvojat ja vartijat eli jos heidän katselu ei kiinnosta niin messuille lähtemisessä ei ole järjen hiventäkään!!

No ehkä teitä tyttöjä ei tuolalset miesten hommat juuri kiinnostakaan. Mutta että kukaan ei muka tehnyt mitään?? Et tainnut käydä esim. puu-ja muuraus-osastolla ollenkaan. Siellä oli miehet kovasti hommissa ja olipa siellä yhden muurarin apulaisena nuori tyttökin! Oli varmaan joku 15-17 ja luultavasti sen sisko tms. Niin näppärästi lapioi laastia ja ihan kivaa tuntui olevan.

• Mahe

Kukaan EI ole rikastunut?????? Tietääkseni/omien kokemusteni pohjalta kaljaa juomalla ja kotona makaamalla kukaan ei ole rikastunut.

Mahe kirjoitti:

No ehkä teitä tyttöjä ei tuolalset miesten hommat juuri kiinnostakaan. Mutta että kukaan ei muka tehnyt mitään?? Et tainnut käydä esim. puu-ja muuraus-osastolla ollenkaan. Siellä oli miehet kovasti hommissa ja olipa siellä yhden muurarin apulaisena nuori tyttökin! Oli varmaan joku 15-17 ja luultavasti sen sisko tms. Niin näppärästi lapioi laastia ja ihan kivaa tuntui olevan.

Myönnettäköön, että olet oikeassa siinä että tuskin tyttöjä kiinnostaa katsella "miesten hommia"! Ja sitä paitsi ainakin meidän porukka oli aivan liian ajoissa messuilla, viimeisenä päivänä olisi voinutkin olla jotain katsomisen arvoista? Koska kavereitten kanssa ehdittiin pyöriä koko messu alue hetkessä läpi ja millään osastolla ei hommat olleet vielä kunnolla alkaneet.. No en tosiaan nähnyt tyttöjä hommissa, mutta voi olla että en vain huomannut niitä!

• heahaa
        Mahe kirjoitti:

Ootko tyhmä vai muuten vaan yksinkertainen? Jos putkiasentajia ei olisi, niin tuskin sinullakaan olisi käytössäsi juoksevaa vettä. Siellä kilpaillaan siitä, kun hoitaa homman kaikista siiteimmin. Ja ei, tässä tilanteessa siisti ei ole sama kuin cool. Siellä kisaavat alan parhaat osaajat.

Ja millasia ämmiä te nykyajan kundit oikein olette, jos olet sitä mieltä, että sinua ei olisi kiinnostanut kun ei tyttöäkään kiinnostanut?! Harvaa tyttöä nyt tuollaset miesten työt kiinnostaakaan. Kyllä poikia luulis kiinnostavan, joso n vähänkin selkärankaa ja kiinnostusta tehdä rehellsitä työtä tulevaiusuudessa. Mutta jos pitäis olla vaan ''partya'', niin kaitpa se on ihan sama missä laiskottelette.

Ootko ite tyhmä vai yksinkertanen , kun otat kaiken itseesi. Ei ole hyvä esim. parisuhteiden kannalta, jos olet noin tuomitseva partnereitasi kohtaan. Monikko siksi, että niitä sinulla tulee olemaan monia. Eivät kovin pitkään tule kestämään jos karjut pääpunasena tuon saman "Ootko tyhmä vai yksinkertanen!!!" Jokaisella on mielipiteet, miellytti se mielipide sinua tai ei.

Voisit harjoittaa sisälukutaitoasi lukiossa, että ymmärtäisit mitä kirjoitukseni tarkoitti. En väittänyt putkiasennusta enkä muutakaan turhaksi, kyseenalaistan vain messun järkevyyden. Jos se jonkin mielestä on tylsä, niin olkoon niin hänen päässään. Jonkun mielestä , kuten sinun se on mielenkiintoinen. Se on OK mulle. Voi jeesus mikä xD

• Mahe
        heahaa kirjoitti:

Ootko ite tyhmä vai yksinkertanen , kun otat kaiken itseesi. Ei ole hyvä esim. parisuhteiden kannalta, jos olet noin tuomitseva partnereitasi kohtaan. Monikko siksi, että niitä sinulla tulee olemaan monia. Eivät kovin pitkään tule kestämään jos karjut pääpunasena tuon saman "Ootko tyhmä vai yksinkertanen!!!" Jokaisella on mielipiteet, miellytti se mielipide sinua tai ei.

Voisit harjoittaa sisälukutaitoasi lukiossa, että ymmärtäisit mitä kirjoitukseni tarkoitti. En väittänyt putkiasennusta enkä muutakaan turhaksi, kyseenalaistan vain messun järkevyyden. Jos se jonkin mielestä on tylsä, niin olkoon niin hänen päässään. Jonkun mielestä , kuten sinun se on mielenkiintoinen. Se on OK mulle. Voi jeesus mikä xD

oikeassa elämässä tulee karjuttua toisille pää punaisena. Eikä ole oikein tarviskaan, sillä pyrin välttämään olemaan tyhmien ihmisten kanssa missään tekemisissä.

• heahaa
        Mahe kirjoitti:

oikeassa elämässä tulee karjuttua toisille pää punaisena. Eikä ole oikein tarviskaan, sillä pyrin välttämään olemaan tyhmien ihmisten kanssa missään tekemisissä.

Harvemmin siis tulee huudettua, mutta huudatpa kuitenkin.

"sillä pyrin välttämään olemaan tyhmien ihmisten kanssa missään tekemisissä. "

Siinä nähtiin neronleimaus kun ei suomea osaa oikein kirjoittaa!

Kaksi passivimuodossa olevaa verbiä peräkkäin ja väärin taivutettuna ja sanajärjestystä vois viilata.

Tarkoititko siis:

",sillä pyrin välttämään tyhmien ihmisten kanssa missään tekemisissä olemista."

No tottakai minäkin vältän tyhmien ihmisten kanssa olemista, ja teen sen tästä hetkestä lähtien: en enää vastaa sulle.

• Mahe
        heahaa kirjoitti:

Harvemmin siis tulee huudettua, mutta huudatpa kuitenkin.

"sillä pyrin välttämään olemaan tyhmien ihmisten kanssa missään tekemisissä. "

Siinä nähtiin neronleimaus kun ei suomea osaa oikein kirjoittaa!

Kaksi passivimuodossa olevaa verbiä peräkkäin ja väärin taivutettuna ja sanajärjestystä vois viilata.

Tarkoititko siis:

",sillä pyrin välttämään tyhmien ihmisten kanssa missään tekemisissä olemista."

No tottakai minäkin vältän tyhmien ihmisten kanssa olemista, ja teen sen tästä hetkestä lähtien: en enää vastaa sulle.

tuosta pilkunviilaamisesta on? Saatko siitä jotain tyydytystä? Mitä väliä kielioppivirheellä on, jos asia tulee kuitenkin ymmärretyksi? Kuten tuli, juuri tuota tarkoitin. Kiinnitäs kirjoituksessani huomiota isoihin alkukirjaimiin ja pisteisiin. Jos sanamuoto on väärä, se on kuitenkin sellainen jota käytän puhekielessäkin, ja aina asiani on tullut ymmärretyksi. Minun ei siis tarvitse tietää onko oikein sanoa ''painoiden'' vai pianojen''. Itse sanon miten huvittaa. Eipä kukaan sentään kehtaa naamatusten pilkkua alkaa viilaamaan. Niin tyhmään ihmniseen en sentään vielä ole törmännyt. Voi elämä olla aika hankalaa. Olen myös huomannut, että näillä keskustelupalstoilla puututaan kielioppivirheisiin kun ei itse aiheesta tiedetä mitään.

• meikkis

jos et ole itse koskaan kilpaillut niin et voi sanoa onko siitä hyötyä. itse olen osallistunut moniin ammattini kilpailuihin ja sanonpa suoraan että olen oppinut ja paljon. kyllä sitä huomas ku opetuskeittiössä oli muiden luokka kavereiden kanssa että siitä kilpailemisesta on todellakin hyötyä! Kiitos siitä opettajalleni että olen saanut kilpailla.

• Duunari

No aivan varmasti tulet tulevaisuudessa töitä saamaan! Ja mitä siihen lukion rankkuuteen tulee, niin oikein olet kavereittes juttuja kuunnellut, koska lukio on helppoa vain ja ainoastaan niille, jotka saavat hylättyjä tai muuten vain hipovat rimaa kokeissa.. Jos haluaa pärjätä on aivan varmaa, että töitä joutuu tekemään, mutta eiks se niin elämässä mee muutenkin, mitään ei saa ilmaiseks?! Mutta kyllä olis sentään reilua,ettei sitä lakkia tarvitsis itse maksaa, kun kerta sen eteen on niin paljon töitä jouduttu tekemään, mutta kun ei niin ei .. Ja eipä ainakaan turhaan tarvitse miettiä mitä pitäisi tehdä vapaa-ajalla, koska sellaista EI ole! Että ole vain tyytyväinen ja huokaise helpotuksesta,että valitsit toisen tien menestykseen :)

Niin no se riippuu opiskelijasta että kuinka paljon siellä amiksessa haluaa lukea ja kuinka paljon viettää vapaa-aikaa jos ei ole suoranainen pinko niin kyllä joutuu aikalailla panostaan myös siellä siihen opiskeluun amiksessahan opiskellaan myös äidinkieltä,englantia, ruotsia,matematiikkaa,kemiaa jne.. Mutta tietenkin tämäkin riippuu itsensa opiskelijan asenteesta.... mutta mitä olen nytkin kuunnellut Torniossa olevaa nykyjärjestelmää niin ei kyllä paljon tarvita että olet tipahtanut kärryltä kokonaan Yleisaineet käydään viikon jaksoissa tarkoittaa esim. 1 viikko englantia putkella ja ähäskutti tuleppa kipeeks sillä viikolla myöhästyy muuten samantien valmistuminen jos et löydä sopivaa rakoa siinä loppu opiskelujen aikana millon voit käydä suorittamassa ilman että jotain muuta jää suorittamatta niin että helppoako en menis sanomaan MUTTA onneksi mulla on sentään opiskelut jo takana tartte murehtia sellasia hitto ei mulla ollu tarkotus romaania kirjottaa..... no....

Duunari kirjoitti:

Niin no se riippuu opiskelijasta että kuinka paljon siellä amiksessa haluaa lukea ja kuinka paljon viettää vapaa-aikaa jos ei ole suoranainen pinko niin kyllä joutuu aikalailla panostaan myös siellä siihen opiskeluun amiksessahan opiskellaan myös äidinkieltä,englantia, ruotsia,matematiikkaa,kemiaa jne.. Mutta tietenkin tämäkin riippuu itsensa opiskelijan asenteesta.... mutta mitä olen nytkin kuunnellut Torniossa olevaa nykyjärjestelmää niin ei kyllä paljon tarvita että olet tipahtanut kärryltä kokonaan Yleisaineet käydään viikon jaksoissa tarkoittaa esim. 1 viikko englantia putkella ja ähäskutti tuleppa kipeeks sillä viikolla myöhästyy muuten samantien valmistuminen jos et löydä sopivaa rakoa siinä loppu opiskelujen aikana millon voit käydä suorittamassa ilman että jotain muuta jää suorittamatta niin että helppoako en menis sanomaan MUTTA onneksi mulla on sentään opiskelut jo takana tartte murehtia sellasia hitto ei mulla ollu tarkotus romaania kirjottaa..... no....

No joo, täytyy sanoo et kyllähän se tietysti riippuu ihan henkilöstä, että kuka haluaa panostaa kouluun/töihin jne. Mutta se vain on ihan fakta, että amiksessa selviää helpommalla kuin lukiossa! Amiksessa voi aineet päästä läpi lukemattakin, mutta kokeilepas samaa lukiossa. Tietysti lukiostakin löytyy niitä laiskoja, jotka eivät kirjojaan ole edes koskaan avanneet, mutta ei ylioppilaaksi pääse hylätyillä kurssisuorituksilla! Mutta näinhän on yleisestikin elämässä, kaikki valitsevat oman tiensä.. joko helpoimman version näkemättä vaivaa minkään eteen tai sitten hieman vaativamman version oli se sitten amis tai lukio, tai puhe työelämästä!! Kaikki tyylillään..

• Puistikonparas
        rambo.-. kirjoitti:

taidat poltella aika tavalla pilveä, ku olet puutarhuri..pienipalkkainen viherpeukalo, joka pidetään piilossa pusikoissa muilta ihmiseiltä.

Niin rambo..tiän että sunlaisille kirjottelu on ajanhaaskausta..mutta...

Pilvenpolttelusta en tiedä...lähinnä hippien touhua.

Mutta pistäppä korvan taakse: Mikäli puutarhurit, puistotyöntekijät, katuosaston porukka(koostuu osin viheralan ihmisistä)lopettaisivat työt/menisivät lakkoon...kauaa ei menisi kun kaupunginkadut olisivat hukkua paskaan ja liikenne olisi sekaisin yms. Vaikka et sitä tiedäkkään kun kuljet silmät kiinni...joku siivoaa aina teidän lasten heittämät roskat, koiranpaskat...teidän rikkomat tavarat korjataan yms. Niinpä..olisin sinuna hiljaa..tosin eihän pennut tiedä sitä mitä ei näe....

• kuvaaja tyttönen
        kyllästynyt Tylsää, lopett... kirjoitti:

minä olin sielä tekemässä töitä ja nautin todella joka ikisestä niistä neljän päivän hetkestä!!
        paljon mielenkiintoista katsottavaa, paljon mielenkiintoisia ihmisiä.
        Ja tulipahan muutama ystävyys-suhdekkin aluilleen siellä.
        Siitä nautti kun osasi vain suhtautua oikein...(:

• LoveKorn

Man I got skills.Mä olen ollu rakentamassa noita kisoja.Industrial Control 19...Sieltä löytyy kätteni töitä.Japsit ovat outoja...Ja italialaiset automekaanikot vielä oudompia :).

• Amo

Ei siellä messuhallissa ollu ku söpöi typsyköitä, viinaa näky kuluvan kaikilta reilusti x). oli meidänki bussissa montasataa kosteaa kilometriä

• vain 3h matka bussissa sinne

jaa oli siä tylsää no näen sitte huomenna mimmosta siä on mutta sen ky uskon että ihmisä ja melua ja muuta paskaa siä on paljon..

• romudoifjuo

Aivan mainio tapahtuma. Koko maailma kokoontuu yhteen. Hillitön fiilis. Katsokaa ympärillenne ja havainnoikaa ja olkaa aktiivisia.

• layrya

No eihän ton mikään hirveen mahtava megatapahtuma olekaan. Tai siis, miten edes vois olla? Mutta paljon ulkomaalaisia, kansainvälinen meininki on aika jees ja hyvännäköset jätkät (joita oli paaljon;) teki touhusta ees vähäsen mielenkiintosempaa.

• peppu

Annoitko pojille peppua. kakkosta ja kunnolla!

• halukas
        peppu kirjoitti:

Annoitko pojille peppua. kakkosta ja kunnolla!

asiasta puheenollen nyt tekisi mieli peppua ja hodtokkeja siellä muuten hodari ja limu maksa 6 euroa miettikääs vesi oli 2:20 ja mehi 1:20???
        GRRR KARSEET HINNAT PAHEMMAT KUN KARI ASIKAISEN RIPULI...

XD TERVEISIÄ VAAN KARILLE OLET KAIKKIEN mIELIPUOiEN Äiti

• Turhautunut

Kisat ovat hyvä idea. Oman ammattinsa maailmanparas on mukava titteli tai edes se, että on päässyt mukaan.
      Mutta entä se, kun kasiluokkalaiset kärrätään sinne katsomaan sitä, kun muutama hassu ihminen istuu karsinassaan ja tekee tosi hitaasti töitään? Onko se niin hyvä idea? Mitä me teinit siitä koostumme? Emme oikeastaan mitään.
      Siellä ei ollut yhtään mitään tekemistä. Ainoastaan sai katsoa näitä hiljaisia ihmisiä karsinoissaan. Tuli eläintarha fiilis. Yhden "Älä häiritse kilpailijoita" -lapun viereen joku oli liimannut paperin, jossa luki "Älä ruoki kilpailijoita".

• joo

Kyllä, näin saman lapun x) huomaa että kyllä on ollut rento meininki siellä.Melkein selvää porukkaa

• nyt

ymmärrä sitä, minkä takia teinit tekevät niin suuren numeron siitä, kuinka tylsää heillä sattui messuilla olemaan. Ymmärrän kyllä, että näin alkuvaiheessa ei paikanpäällä ole oikeastaan mitään nähtävää, mutta tilanne on mielestäni mitä otollisin tutustumaan eri alojen toimintaan ja niihin yleensä. Ei ole minkään laista järkeä tuoda linja-autollisia peruskoululaisia katsomaan messuja niiden ollessa vielä "lähtöviivalla": eihän siellä ole mitään nähtävää tässä vaiheessa!
      Ei tämä maailma elätä laiskoja ja kaiken eteen on tehtävä jotain.
      Toivon todella, että Suomi näyttää kilpailussa kyntensä.

• Janoinen

Oliko siellä baarit auki? Saako sieltä mistään kaljaa?

• yrittäjä itse

Ehkä nuoret huomioivat, että esillä olevat duunit ovat syvältä ja poikittain.

Mistä löytyisi yrittäjyyden messut, joissa ei olisi esillä pelkästään työn orjia?

Suomessa duunari on köyhyyten tuomittu verottajan armosta: välttäkää nuoret rutiinihommia!!!

• melina
        yrittäjä itse kirjoitti:

Mistä löytyisi yrittäjyyden messut, joissa ei olisi esillä pelkästään työn orjia?

Suomessa duunari on köyhyyten tuomittu verottajan armosta: välttäkää nuoret rutiinihommia!!!

Voi mikä yksinkertaisuus ja aivottomuus paljastuu monista tämän aiheen viesteitä. Mistäs ne yrittäjät tulevat muualta kuin huippuosaajista. Ei yrittäjä ole mikään ammatti vaan tapa saada elantonsa. Ensin on oltava hyvä, mieluummin huippu, jossakin ennenkuin voi ryhtyä yrittäjäksi ja pärjätä myös.
        Kyllä Suomessa yritysmessuja on monet joka vuosi.

• alv.20%
        yrittäjä itse kirjoitti:

Mennään ulkomaille duuniin......... vähemmän veroo ja kaljaa saa enemmän.......

• minäpäs

minääps olin siellä eilen.. ja voin sanoa että siellä oli aivan hemmetin tylsää... parasta matkassa oli linkki matkat

• mankeli =P

I was there ja tylsää oli x) :D

• Jou

Itsekin olin siellä, messuilla kävin ja sitten nopeaasti alkoon ostamaan juomia ja ryyppäämään :P Yllättävän mukava paikka ne messukeskuksen vieressä olevat futiskentät :D

• Tuomiopäivä

Nordenskiöldin jäähallilta Pasilan sillalle asti (lantavarpaille ;) tiedoksi: noin 1,5 kilometrin matka) käveli sankoin joukoin MM-kisaväkeä täysin liikennesääntöjen vastaisesti!

Synnit maittain:

1) Sveitsi: pyörätien täydellinen tukkiminen. Olisi kai pitänyt olla pyörän ohjaustankoon kiinnitettynä käkikello, jottei olisi tarvinnut puskan kautta väistää, tai sitten taskussa pari palaa homeista juustoa, jolla houkutella sveitsiläiset kuin hiiret omaan koloonsa kävelytielle.

2) Hollantilaiset: punaisia päin käveleminen ja tyttöystäväni moikkaaminen :D What would Jari Litmanen do, ajattelin ja annoin alankomaalaisille anteeksi.

3) En muista.

• Jou

Olisit pistänny pinoo ne ;)

• Pakotettu

Itse jouduin tuonne koulun kanssa ja siellä oli TODELLA tylsää... Kilpailijoille ei saanut edes puhua eikä kukaan ollut kertomassa mitä missäkin pisteessä tehdään! En suosittele

• emmi

Voi että te olette vielä niin pieniä ja tyhmiä kaikki.. Mutta kyllä se siitä, toivottavasti. Ottakaa nyt joku järki jostain kolosta ja käyttäkää sitä. Kasvakaa aikuisiks, ei tollasella asenteella minnekkään pötkitä. En mä sitä etteikö mielipidettään sais julki sanoa, mutta te jotka puhelette roskaa ohi suunne, miettikää nyt mitä menette näpytteleen ennen kun sen teette.
        On kai tollasessa pakko olla joku järki, jos niitä kerran järjestetään.

• Ozz

Kävin katsomassa kilpailutehtäviä. Eivät olleet mitään turhia juttuja. Ne vaativat ihan oikeasti ammattitaitoa. En ymmärrä miksi nykyään käsityöammattien arvostus on niin alhaalla.

Kilpaileminen kultasepän taidossa on mielestäni ihan yhtä mielekästä kuin kilpaileminen missään muussakaan. Viidearvo ei tietenkään ole niin suuri kuin vaikkapa yleisurheilussa, mutta kyllä minä olen suomalaisena ihan yhtä ylpeä siitä, jos Suomesta tulee maailman paras kirvesmies kuin siitä, jos Suomesta tulee maailman paras formula kuljettaja. Sitä paitsi formulat ovat välineurheilua.

Toisaalta amattikoululaisten lähettäminen kisoja seuraamaan voi olla kyllä aikaslailla turhaa. Mistäpä sen tietää. Ehkä joukossa on aina joku, joka ihan oikeasti innostuu työstään enemmän. Se on kyllä sitten jo ihan kannatettavaa toimintaa

• Tupuna

kaiki noi suomalaiset kisaajat tulevat saamaan valita työpaikkansa sieltä mistä itse haluavat! nyt harmittaa että tiputtiin parini kanssa karsinnoista!

• Rene

Ammattikuolut vievät tulevaisuuden ammattikoululaisia tälläisiin tapahtumiin mainoksena. Yritetään siis "lahjoa" tulevia nuoria koulutettavia tulemaan juuri siihen ammattikouluun joka sponssasi matkan sinne Skills -tapahtumaan... Piilomainontaa... :)

• jäbä

..minä tietysti! tänään! olihan siellä jtn aika jänniä juttuja.. kuka mu kävi?

• kiinostaa...

kuka ny sinnekki menis

• jäbä

ei toi mitään valtion varojen hukkaamista ollu, kansainvälinen kilpailu! toihan oli suuri kunnia et se pääsi ekaa kertaa pohjoismaihin, ja helsinkiin! suurin koskaan messukeskuksessa ollu tapahtuma.. jeps.

P.S 2 vuoden päästä Japanissa, 4 vuoden päästä Kanadassa =)

• ihan ok, jos...
        jäbä kirjoitti:

ei toi mitään valtion varojen hukkaamista ollu, kansainvälinen kilpailu! toihan oli suuri kunnia et se pääsi ekaa kertaa pohjoismaihin, ja helsinkiin! suurin koskaan messukeskuksessa ollu tapahtuma.. jeps.

... siellä vaan ois ollu joku juontaja tai joku joka kertoo mitä ne tekee jne..
        mä en tajua edelleenkään sitä... että tekeekö ne niitä samoja "teoksiansa" siellä tän koko ajan mitä noi tuolla on, vai tekee sen saman asian monta kertaa päivässä?

en kyllä tajua sitäkään miksi meidän ammattikoulunkin piti lähteä sinne..
        ihan turha koko homma.. suurin osa meistäkin oli vaan kännissä -_-

• pin

..tänää. siel oli kyl aika täyttä eikä oikei nähny mitää ku oli nii paljo tyyppejä.

• MM-Kisoissa käynyt
        ihan ok, jos... kirjoitti:

... siellä vaan ois ollu joku juontaja tai joku joka kertoo mitä ne tekee jne..
        mä en tajua edelleenkään sitä... että tekeekö ne niitä samoja "teoksiansa" siellä tän koko ajan mitä noi tuolla on, vai tekee sen saman asian monta kertaa päivässä?

en kyllä tajua sitäkään miksi meidän ammattikoulunkin piti lähteä sinne..
        ihan turha koko homma.. suurin osa meistäkin oli vaan kännissä -_-

Ohh, suurin osa ihmisistä valittaa, että: "Tylsää oli." "Ihan huono paikka." "Turhaa menin sinne" jne. Kysytään, mitäkö te teitte siellä sen ajan mitä olitte siellä? Katselitte ulkomaalaisia komeita/kaunitta mieheä/naisia? Söitte tapahtuman kallisruokaa? Nyrpötitte jossain nurkassa?

Minun mielestä tapahtuma oli mielenkiintoinen. Oli hienoa nähdä eri ammattien taitajia, kunnon toiminnassa. Varsinkin pysähdyin usein katsomaan japanilaisten taiturointia. He tiesivät mitä olivat tekemässä ja ovat harjoitelleetkin aika paljon, luulisin. Muittenkin maalaisten taiturit kyllä osasi hommansa todella hyvin. Hyvä Suomii!!

Oli todella mukava nähdä vähän erilaisia ihmisiä, kuin suomalaisia. Kanadalaiset tuntuivat todella puheliailta.
        On se kyllä hieno, että näin suuri tapahtuma järjestettiin Suomessa. Eikä todellakaan ollut mikään turha juttu Suomen kannalta.

Pakko kyllä sanoa, että tapahtumasta löytyi huonojakin puolia. Ihmisjoukku todellakin oli SUURI. Joutui pujottelemaan ja väistelemään ihmisiä, että pääsi läpi haluamaansa paikkaan. Onneksi en itse vahingossa/tahalteen töninyt ketään, enkä itse joutunut tönityksi. Tiiviiseen tunnelmaan, kun lisäämme sokkeloisen messualueen, niin syntyy melkein... sekasorto. Itse en ainakaan nähnyt mitään kartan tapaista juttua millä olisi voinut suunnistaa sinne minne olisi halunnut. Välillä sitä vain harhaili minne sattuu ja yritti löytää jonkun mielenkiintoisen kohteen.

No oli tapahtuma kyllä hieno, vaikka siinä oli myös haittapuoliakin. Ei nekään kovin suuria. Tekisi kyllä mennä uudestaan. Tälläkertaa pääsin ilmasiksi, kun oli TET-päivä, niin koulu, sitten järjesti lippuja sinne... Onko jo jossain tuloksia miten Suomi pärjäsi kisoissa?

PS: Olin tämä poika, jolla oli valkoinen kirjekuori päässä, mikä oli taitettu ketun korviksi. Heh...

• :D jep jep
        jäbä kirjoitti:

ja viimeksi 2003 E-Korea

• k.koivu

Tänään tuli YLEteemalta World Skills avajaiset. Katsoiko kukaan, näin itse vain puolet.
      Oliko mitään hienoa?

• Hana

Täältä Turusta matka kestää noin 2 tuntia Helsinkiin, jonka ajan istuin bussin eturenkaan kurakaaren päällä! :) Siellä olimme 4 tuntia siitä missä 2 tuntiakin olisi ihan hyvin riittänyt! En saanut oikein mitään sieltä WorldSkills mm-kilpailuista irti..vain sen että siellä on alan huippuopiskelijat, jotka pitivät juuri silloin taukoja kun ois odottanut niitä areenoille. Loppu olikin sitten ajan kuluttamista! Jaloista en valita, sillä melko usein muutenkin helsingissä kävelemässä katselemassa nähtävyyksiä, joihin ei todellakaan kuulu mikään lintseillä, partyissa tai korkeasaaressa pyöriminen, vaan nähtävyyksien kiertäminen. Kaupunkireissulla ei pitäis koko päivää viettää vain yhdessä aidatulla alueella...se alkaa suoraan sanoen ottamaan kupoliin tällaista 22-vuotiastakin maanmittausalan opiskelijaa (niissä messuilla ei ollut mitään sellaista mitä olisin ymmärtänyt kuin ehkä rakennuspeltisepän touhut menneisyydestäni). Täytyy nyt kuitenkin muistaa aikuiset tai lapset että se messuihin lähteminen oli vain vapaaehtoista...ei pakollista! Jos joku meni katselemaan sinne vain naisten takamuksia kattelemaan niin sekin on ihan hyvä, varsinkin kun 2 tuntiin en löytänyt mitään sellaista toimipistettä, joka ois ollut vielä kiertämättäkin.

Mitä sanoo minulle akateemisesti sivistynyt ihminen niin sanon sellaiselle ettei tajua käytännön tekemisestä tai elämästä kyllä yhtään mitään...ei osaa oikein lapiotakaan käyttää! :D Sitä on nähty jo koulussakin, mitä vaatimuksia opettajilla (diplomi-insinööreillä) on opiskelijoita kohtaan...se ei riitä taas työelämässä!!!

• joo

"Täytyy nyt kuitenkin muistaa aikuiset tai lapset että se messuihin lähteminen oli vain vapaaehtoista...ei pakollista!"

kyllä se meille oli ihan pakollista!!
        kuuden tunnin tehtävät ois saanu muute tehdä kotona jos ei ois lähteny sinne!!

• porilaisia

ahahaha, ANTEEKSI VAIN! meidän porilaisten oli ainakin pakko lähteä, luokanvalvojat vetosivat siihen et ensvuonna ei tule luokkaretkee jos kaikki eivät ole paikalla. Jos ei uskota, soittakaa ja kysykää, kyllä miä annan koulun puhelinnumeron!!
        Istuttiin sit kuus ja puol tuntii päivässä linkassa, meno- ja tulomatkat oli todellakin kivempii ku siellä oleminen! 4 tuntii paikanpäällä, hei HUH HUH!!! liikaa, liikaa, liikaa!

• joo
        porilaisia kirjoitti:

ahahaha, ANTEEKSI VAIN! meidän porilaisten oli ainakin pakko lähteä, luokanvalvojat vetosivat siihen et ensvuonna ei tule luokkaretkee jos kaikki eivät ole paikalla. Jos ei uskota, soittakaa ja kysykää, kyllä miä annan koulun puhelinnumeron!!
        Istuttiin sit kuus ja puol tuntii päivässä linkassa, meno- ja tulomatkat oli todellakin kivempii ku siellä oleminen! 4 tuntii paikanpäällä, hei HUH HUH!!! liikaa, liikaa, liikaa!

no helmi yleiskunto teillä porilaisilla jos ette jaksa kierrellä neljää tuntii.. Kaikkee hyvää sinne!

• satuy
        porilaisia kirjoitti:

kaikki täällä valittaa kun PÄÄSIVÄT katselemaan kisoja.. Olisin itse ollut iloinen jos olisin päässyt. Miksi aina kaikesta pitää keksiä jotain valittamista???!

• Mahe
        porilaisia kirjoitti:

Pakko ei ole kuin kuolema.

• MIES

GENERAL ELECTRIC on kiinnostunut hyvin pärjääneistä oppilaisista.

• käytyä

Olin messuilla, koska oli pakko käydä(korvasi helatorstain jälkeisen perjantain).

• Käyttäjä

Ammattitaidon mailmanmestaruuskisoista puuttuu yksi erittäin tärkeä ammatti, nimittäin mailman vanhin ammatti. Tästä ammatista olisi tärkeää kilpailla, että tuleva käyttäjäkunta voisi tietää kuinka ammatti kehittyy ja kuinka siihen koulutetaan. Jos jo koulutusvaiheessa voi tuleva käyttäjäkunta vaikuttaa tähän ammattiin, niin tämä tuleva ammatinharjoittaja voi saavuttaa ammatillisen tason huomattavasti nopeammin.

• Mahe

Maailman vanhin ammatti? Metsästäjä?

• satuy

mä ainakin odotan ihan innolla kun skills tyypit tulee porvooseen, mutta eivät kilpailemaan. Heille on järjestetty ns. virkistys päivä. Itse toimin luokkani kanssa siellä ensiapu ryhmänä.. en usko että silloin on niin tylsää.. :)

• plaplapla

no minkäslaista oli...?
        kuulinkin tuossa eilen että ovat menossa porvooseen ainakin team sweden kun yhden niistä kanssa juttelin aamulla.
        ..oi että olisimpa minäkin voinut olla siellä...(:

• Nimetön
        plaplapla kirjoitti:

no minkäslaista oli...?
        kuulinkin tuossa eilen että ovat menossa porvooseen ainakin team sweden kun yhden niistä kanssa juttelin aamulla.
        ..oi että olisimpa minäkin voinut olla siellä...(:

kivaa oli.. :) ihmiset olivat todella mukavia ja tykkäsivät jutusta... kai.. :)

• Norman Bates

Olin siellä perjantaina. Olipa tylsää...

• Jari_56789 | `idle --- /OFF

ehe lol DHAEUS IMAC PASKAX

• ei toimi?

En saa mitään noista striimeistä näkymään. Aina tulee varmista, että osoite on oikein tms. Onko joku toinen kokeillut saitko näkymään?

• amis.osku.info

ite olin paikanpäällä ja oli tosi mukavaa. oltiin pitämässä omaa ständiä ja kuvattiin ihmisiä valtaistuimilla.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      74
      1943
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1673
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      148
      1240
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      201
      675
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      646
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      55
      571
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      192
      556
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe