Miten ETANOISTA eroon ?

Tapio

Tänä keväänä etanat ovat vallanneet takapihan. Niitä on satoja, ellei tuhansia, siis PALJON ja ne syövät vihreiden kasvien lehdet niin ettei jäljelle jää muuta kuin varret. Ovat perinteisiä kotelo selässä matelevia otuksia. Tietääkö kukaan miten niistä pääsee eroon - tai saa siirtymään naapurin puolelle ? Fyysinen kerääminen ei tunnu riittävän ...

50

30820

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku vaan......

      Itse olen lukenut, että ne pitää kerätä yhteen kasaan ja polttaa.

    • kesän riemu

      Jos pihallesi on saapunut lehtokotilo, niin se on sitten loputon taisto. Ei muuta kuin onnea matkaan ja yrittäkää jaksaa tuhota niitä. Toivokaa myös että naapuristossanne muutkin alkavat samaan sotaan. Mutta älkää missään nimessä jättäkö kuollutta maahan, sillä silloin ne vasta ravintoa itselleen saavatkin syömällä toverinsa. Joten ei raatoja kompostiin. Itse olemme taistelleet kaksi kesää näitä penteleen riiviöitä vastaan ja kohta pihamme on asfaltilla.

      • Anonyymi

        Liiskatut kotilonraadot houkuttelee paikalle muita kotiloita. Linnut sitten käyttää tilanteen hyväkseen ja nauttivat ruhtinaallisen herkkuaterian. Varikset syöttävät niitä myös poikasilleen.

        Nurmikon leikkuu lisää uuden nurmen kasvua ja näyttääkin siltä että nurmikon leikkuu houkuttelee kotiloita paikalle nauttimaan mehevää uutta ruohoa.


      • äklö

        Raakaa etikaa purkkiin ja sinne pudottanut etanat ja nyt kokeilin
        syödystä sillipurkista jää liemi, niin olen käyttänyt myös sen kyllä kuolevat.
        En tiedä sitten onko oikein kaataa kuolleet raadot vessanpönttöön?


    • Tapio

      Kiitos hyvistä vinkeistä - vaikka tuo asfaltti ei niin mukavalta kuulostakaan. Täytyy lähteä etikka- ja suola-kauppaa

      • Tane_k

        Osta etanamyrkkyä. Meillä oli viime vuonna kasvihuoneessa etanainvaasio. Tänäkin vuonna huomasin yksi päivä, että kasvihuone oli aivan täynnä pikkuruisia etanoita. Lienevätkö viime vuotisten jälkeläisiä. Ostin etanamyrkkyä, jonka levityksen jälkeen ei ole ensimmäistäkään nähnyt. Ikävä kyllä en nyt muista merkkiä, mutta täällä se löytyi paikallisesta Agrimarketista. Se näyttää sinertäviltä pieniltä rakeilta.


      • Pekka P.
        Tane_k kirjoitti:

        Osta etanamyrkkyä. Meillä oli viime vuonna kasvihuoneessa etanainvaasio. Tänäkin vuonna huomasin yksi päivä, että kasvihuone oli aivan täynnä pikkuruisia etanoita. Lienevätkö viime vuotisten jälkeläisiä. Ostin etanamyrkkyä, jonka levityksen jälkeen ei ole ensimmäistäkään nähnyt. Ikävä kyllä en nyt muista merkkiä, mutta täällä se löytyi paikallisesta Agrimarketista. Se näyttää sinertäviltä pieniltä rakeilta.

        Yksi mutka kyseisessä hommassa on se, jos on pieniä lapsia tai kotieläimiä niin syöttirakeita ei voi laittaa. Samoin jos pihapiiri on suuri niin kalliiksi tulee, eikä varmuutta ole että olet saanut syöttejä joka paikkaan.
        Ei onnistu ainakaan kovin helpolla lehtokotiloiden torjunnassa.


      • Kimi2x
        Pekka P. kirjoitti:

        Yksi mutka kyseisessä hommassa on se, jos on pieniä lapsia tai kotieläimiä niin syöttirakeita ei voi laittaa. Samoin jos pihapiiri on suuri niin kalliiksi tulee, eikä varmuutta ole että olet saanut syöttejä joka paikkaan.
        Ei onnistu ainakaan kovin helpolla lehtokotiloiden torjunnassa.

        Sinertävät rakeet ovat kooltaan 2mmx1 mm ja niitä laitetaan harvakseen kukkapenkiin. Tuskinpa lapsesi ryömivät kukien alla näitä lähes näkymättömiä rakeita syömässä. Ennemmin voivat syödä vaikka etanoita. Ovat tosi tehokkaita, myrkytettyjä etanoita ei tosin voi siten syödä.


    • ukkoetana

      Kyllä,kyllä. Kyseessä onkin ystävämme lehtokotilo. Voit olla huoleti siitä että kyllä ne pian siirtyvät naapurillekin, sillä mekin saimme ne naapuriltamme, joiden idiootti äiti toi "ah niin kauniita perennoja" Lahden seudulta heidän perustamalleen suihkulähteelle tontin rajalla. Siitä nuo pikku vekkulit siirtyivät välissämme olevaan kunnan puistoon jossa lisääntyivät rauhassa pari vuotta ennenkuin tajusimme vaaran. Viime vuonna keräsin perheineni kesän aikana n.2000 etanaa, mutta tänäkeväänä olen kerännyt jo n.2800 (karkea alakanttinen arvio)joista ehkä 10% jo oman tonttini kukkapenkeistä.Koomisinta on että kukaan ei tunnu tajuavan missä mennään. Keväällä ehdotin puiston hallittua kulotusta ja naapurustooni kuuluva kunnan palomestari oli samaa mieltä mutta kunnan ympäristösihteeri ei suostunut asiaan. Kuulin kyllä että hänkin asuu omakotitalossa joten taidanpa vierailla joku ilta hänen kasvimaallaan pienen purkin kanssa... Nyt yksi rajanaapurini on alkanut myös kanssani kerätä etanoita vaikka piti minun puuhailujani viime kesänä vielä aika kahjuna. Oli alkanut löytää samoja kamuja myös puistoon rajoittuvalta rajaltaan. Se naapuri jonka tontilta etanat ovat lähteneet leviämään ei osallistu millään tavalla niiden tuhoamiseen koska ne kuulemma ovat "niin inhoittavia". Vahinko vain ettei hän kertonut niistä ennenkuin viime kesänä jolloin populaatio oli jo lähtenyt leviämään. Näyttäisi ettei niiden etenemistä enää pysäytä mikään. NIIN ETTÄ JOS NÄETTE NIITÄ EDES YHDENKIN NIIN SOITTAKAA HÄLYTYSKELLOA HETI. Muuta keinoa niiden hävittämiseen en tiedä kuin kerääminen etenkin aina sateen jälkeen, jolloin kerralla löytyy satoja yksilöitä. Itselläni on sellainen parinkymmenen litran öljypönttö jossa käristän ne keräyksen jälkeen bensalla. Lempiruokaa näyttää olevan nokkonen, voikukka, humala, lupiini ja samettiruusu. Myös vuorenkilpi näyttää kelpaavan paremman puutteessa. Kannattaa niittää nurin ja jättää kuivumaan esim nokkosta jolloin kamut kerääntyvät atrialle ansaan helpommin löydettäviksi.Olutansat ovat huuhaata kannattaa ottaa kaljat itse kun ottaa kotiloon. Kohtalotoverit, ottakaa kantaa.

      • voihan mönkijäinen :=(

        kokeillaan Kymenlaaksossa päin, kaupungilta saimme kyseistä ainetta ja se kuulemma olisi tehokas. Naapuruston kanssa levitimme kyseistä ainetta tonteille ja ainakin etanat söivät heti näitä rakeita ja kuolleita yksilöitä löytyi aika nopeastikin.
        Saa nyt sitten nähdä onko siitä aineesta lopullista apua, koska lehtokotilolla on mahtava lisääntymiskyky, yksi kotilo voi kuulemma saada kesässä jopa 4000 jälkeläistä, joten iso urakka niiden hävittäminen on.
        Torjuntaan on kuitenkin saatava kaikki lähinaapurit, jotta siitä olisi apua pidemmän päälle.


      • nannananna

        Olet hirveä, kun käristät elävältä! MIKSET VOI VAAN VIEDÄ NIITÄ POIS!


      • naapuri valitteli

        kotiloetanoista jonkin aikaa sitten ja asumme rivitalossa. Omalla pihalla niitä ei ole vielä näkynyt, mutta ilmeisesti pitäisi ottaa ja myrkyttää kaikki rivitalon nurmikkoalueet jotta eivät leviä kaikkialla?

        Tänään tein havainnon omalla pihalla omenapuun juurella, että takapihani kuhisee kotilottomia etanoita..ennen en ole noita huomannut. Voinut edes astua minnekään ettei olisi etana jäänyt alle. Ilmeisesti nuo pitäisi myrkyttää?


      • merkel

        eli siis etanoita jotka kantaa ruskeaa kuorta mukanaan ?

        meillä nimittäin noin 20-30m2 ala pihamaalta missä oli jotain rikkakasvia / perunamaata / auringonkukkia, oli aivan täynnä etanoita, perunat kerättii ja heinät niitettiin , ensi kesänä olisi tarkotus istuttaa salaatista perunaan kaikkea mahdollista mutta nämä tuholaiset ilmeisesti syö nekin vähäiset mitä amatööri vois osata kasvattaa ? älyttömiä määriä niitä ei ole vielä, että alkaisivat terasseilla liikkumaan tai kävely alueella mutta (2500m2) tontilla niitä kuitenkin näkyy, varsinkin juuri edellämainitussa paikassa sekä marjapuskissa..


      • Tuppu

        Kerääminen on helpompaa jos laitaa lautaselle olutta ja sen esimerkiksi kukkapenkeihin useampaan kohtaan siitä ne on helpo kaataa astiaan ja puoltaa


      • Anonyymi
        nannananna kirjoitti:

        Olet hirveä, kun käristät elävältä! MIKSET VOI VAAN VIEDÄ NIITÄ POIS!

        Viedä minne? Teillekö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viedä minne? Teillekö?

        Ranskalaisten ja hanhien herkkua, hommaa molempia tontille!🤮🤮🤮🤮


      • Anonyymi
        Tuppu kirjoitti:

        Kerääminen on helpompaa jos laitaa lautaselle olutta ja sen esimerkiksi kukkapenkeihin useampaan kohtaan siitä ne on helpo kaataa astiaan ja puoltaa

        Kokeilin temppua halvalla lageroluella, eipä näkynyt kotiloita kiinnostavan, ymmärrän sen kyllä. Mutta pitäisikö sen olla jotain vahvemmin tuoksuvaa ja makeampaa, esim. Guinness?


    • nyt;

      "rakennuskalkkia" !!!!
      Ja ainakin Etelä-Suomen Sanomien lukijapalstan mukaan karkoittaa lehtokotilot hyvin. Ja tietty tulee halvemmaksi kuin joku dolomiittikalkki. Eli paksut rajat tontille kalkilla (lisää aina sateen jälkeen), ei kärsi kissat ei lapset ei koirat, ja maaperäkin tykkää!

      Huutia kotiloille!

      AnneLahdesta

    • etanat

      Kerää ne terraarioon ja ihaile siellä.Ne ovat kivoja eläimiä.

      • Etana-Elli

        Niin, entä sitten kun niitä on kerättynä satoja ja terraario on täynnä? Tosi hyvä ehdotus, muuten!


      • Ei enää kotilofani

        Lehtokotilota voivat varmasti olla ihania, niin kauan kun niitä ei löydy omalta tontilta keskimäärin 400kpl/päivä!!

        Ihan toivotan kaikki etanafanit meille keräämään omat terraariot täyteen. Pihaltamme löytyy jopa vähän erisäyisiäkin lehtokotiloita, ja kaikkia kokoja!!


      • tahvotar
        Ei enää kotilofani kirjoitti:

        Lehtokotilota voivat varmasti olla ihania, niin kauan kun niitä ei löydy omalta tontilta keskimäärin 400kpl/päivä!!

        Ihan toivotan kaikki etanafanit meille keräämään omat terraariot täyteen. Pihaltamme löytyy jopa vähän erisäyisiäkin lehtokotiloita, ja kaikkia kokoja!!

        Kumma kun ne etanat tulevat aina naapurin hoitamattomalta tontilta. Puutarhalehdissäkin annetaan aina ohjeeksi etanoitten torjuntaan: pidä piha siistinä. Minulla on iso piha josta osa on "hoidettu" ja osa rytynä. Kun ryhdyin raivaamaan rytyä, kuvittelin että siellä on miljoona kotiloa. Löysin yhden. Sen sijaan hoidettu osa on täynnä niitä, jopa 10 kpl samassa ritarinkannusraukassa. Ehkäpä ne kotilot siirtyvätkin hoidetuilta pihoilta rytyihin? Toinen ihmettelyn aihe lehtien vastauksissa on, että aina kielletään jättämästä tapettua etanaa maahan koska siinä on sitten seuraaville pöytä katettuna. Minun pihallani ne seuraavat ovat linnut ja siilit. Jos toiset etanat tulevat syömään, siitähän ne on helppo nitistää. Etanoitten keräämisohjeet, olut ja lankut jne ovat täyttä puppua. Etanat pitää kerätä siitä missä ne on. Sitten olen nähnyt ohjeen että kannattaa nitistää suuret etanat. Pienistä kai tulee suuria ja jokainen munii 400 munaa vai mitä se nyt oli. Asvaltillakin olen nähnyt niitä naapurin puolelta tulleita, ettei asvaltointikaan tehoa. Tuhkasta etanat saavat tarpeellisia mineraaleja, jotta levittäkää ihmeessä sitä.


    • Nauraa teille tyhmille

      Olutansa toimii, kunhan vaan laittaa tarpeeksi olutta.

      Kuolleet kotilot keräävät muita kotiloita ja myös etanoita.

      Kotiloita kannattaa etsiä näin syksystä.. Ne ovat usein kasautuneet samaan paikkaan, viettämään talvihorrosta.

      Ja aloittajalla ei ole siis kauhean vaikeaa, kun jättävät sentään varret.. Kotilot syövät usein myös varret, ja sittenhän on kasvi aikalailla kuollut...

      Ja tiedän ettei teitä kiinnosta, mutta kannattaisi varmaan opetella, ovatko ne eläimet kotiloita vai etanoita. Koska nehän ovat aivan eriasia, ja niillä on myös erilaiset tavat elää ja kuolla..

    • papu38

      Ostakaa Ferramol nimisiä rakeita.Ovat turkoosin värisiä muille eläimille ja ihmisille vaarattomia.Etanat syövät mielellään ja kuolevat koloihinsa.Pakkauksessa ohjeet levityksestä ja vaarattomuudesta.Olen itse kokeillut ja hyväksi havainnut!

      • Tämänkin kokeillut

        Lehtokotiloiden hävittämisessä olen havainnut hyväksi konstiksi levittää raparperin lehtiä heinikon rajaan. Kotilot kerääntyvät niiden päälle syömään lehtiä. Siitä ne on helppo kerätä ja sulkea pieneen muovipussiin ja heittää jätekeräyslaatikkoon ja satoa kertyy.


    • kerännyt oon ja tappanut

      Viime kesänä kuluivat illat etana jahdissa. Niitä oli meillä sadoittain, siis kotiloita. Onneksi ne ovat kotiloita, jotka voi rusauttaa rikki. Yleensä sanotaan,ettei saisi jättää ruumiita lojumaan, että kotilot syövät niitä ja lisääntyvät. Mutta ei sitä ehdi muuten estämään niitä. Pienet kotilot rutistan sen lehden väliin, jossa ne ovat. En ole huomannut niiden kerääntyvän erityisesti tapettujen luo, vaikka mieheni väittää niin.
      Tanskassa on levinnyt sellaisia oransseja etanoita (ei kotiloita), jotka syövät kaiken, varret ja ruohon siis kaiken, eikä niitä saa hengiltä kuin keittämällä. Nämä meidän kotilot tulivat läheisestä kosteasta metsiköstä ja aluksi keräsin niitä pussiin ja mies sai tappaa ne. Nyt tänä kesänä aina kun näen pienen tai suuren tapan sen siihen paikkaan- ei ehdi kuljettamaan pois. Nyt näyttää siltä (peppar peppar), että ne hieman pienenevät ja vähenevät. Mutta varsinainen etanalahtari koen olevani. Olemme myös ripotelleet ferrosulffaattia, joka ei ole varsinaista myrkkyä. Ostimme kalliin etanakarkotinaineen, vaikka oletan sen olevan rautasulffaattia- sitä ei tietenkään ole pakkauksessa sanottu.
      Naapuriin niitä ei ole syytä toivoa, koska sieltä niiden suku tulee tontillesi hetken päästä. Meillä on suuri öinen vaellus käymässä aina hiekkamaantien yli- koirankakat niitä houkuttelevat, joita joku paskiainen öiseen aikaan jättää tonttimme edustalle - eikä mitään pientä läjää, vaan tanskandogin kilon painoiset läjät. Mitenkä se äijän saisi kiinni, veisin sille meidän kakat (siis ne jätökset meidän tiellämme). Tien toisella puolella on se kaupungin metsikkö, mutta ei, toisten kulkuväylälle, meidän kerättäväksi täytyy kakattaa.

      • puupeukalo

        on rautaFOSFAATTI, ei rautasulfaatti. Fosfaatti on fosforihapon suola, tässä tapauksessa rautasuola. Sulfaatti on rikkihapon suola. Niitä käytetään eri tarkoituksiin. Rautasulfaattia on turha levittää etanoille ja kotiloille, ei toimi. Sille on sitäpaitsi omat käsittelyvaroituksensa.


    • Harri3

      Onko vinkkejä, mihin järkevästi tyhjentää suolavedessä ämpäriin kuolleet etänat?

      • äklö

        Olen kerännyt purkkiin jossa on sillinsuolavesi tai raaka etikka,kun ovat muutaman päivän ja varmasti kuolleet,niin kaadan vessanpönttöön,en tiedä onko oikein?
        Täältä ei löydy asiantuntevaa ihmistä.


    • killer

      Mulla on semmonen systeemi,että kun aamupyöräilylenkillä, joka sattuu olemaan etanoiden esiintymisalueellaajan kaikki etanat paskaksi. Tänä kesänä olen tappanut noin 2000 etanaa. Ei ole pakko uskoa. Kyllä niitä uusia tulee niinkuin maahanmuuttajia.

    • kotiloidenhävittäjä
      • neuvokaskas

        Minä toin läheisestä metsästä muurahaisia, ja keräsin niille kivan keon havunneulasia pihan reunalla olevan kuusen juurelle.

        Kun muurahaiset asettui taloksi hävisi etanat. Kotilot vaan jäi.

        Näin se luonto hoitaa asiat.


    • mun tontilleni

      Siitähän murkkujen on kiva levitä tontille ja taloon.... Murkut on kyllä hyviä luonnon tasapainottajia kunhan eivät tule tasapainottamaan

    • vincaviola

      kuolleita etanoita ei pidä jättää ruoaksi toisille etanoille, jotka saavat siitä proteiiniä ja voivat sitten entistä paremmin. Kuolleet on parasta laittaa suljettavaan roska-asitaan. Valitettavasti alkavat haista kuumalla säällä. espanjansiruetanat eivät kelpaa siileille, harakoille eikä muille jotka syövät kotoperäisiä etanoitamme. Ferramol on paras aine torjuntaan.

      • Anonyymi

        Ainakin varikset, harakat, lokit, hanhet ja rastaat sekä kottarainen syö koyiloita. Myös mäyrän ja supikoiran olen nähnyt nuuskivan puutarhan nurmikkoa - oletin niidenkin etsivän makupaloiksi kotiloita.

        En ole koskaan käyttänyt mitään myrkkyjä kotiloiden torjuntaan, koska myrkyista on haittaa etanoita syöville linnuille.

        Kuollet kotilot ovat tehokkaita houkettelemaan eläviä kotiloita raadon kimppuun. Siitä lintujen on helppo syödä kotiloita niin että vatsa täyttyy ja olo tulee kylläiseksi ja kotilot vähenee puutarhasta ja nurmikoilta tehokkaasti.


    • 6622

      ihan perus tuhka on hyvää... itselläni oli sattumalta tyuhka-astia lähellä kun huomasin kotilon pari... nappasin ne ja pudotin sinne tuhkan sekaan. Jäi siihen pinnalle ja kun katsoin seuraavana päivänä niin siinä ne oli edelleen liikkumattomina. Nyt en ole katsonut mutta uskon niitten kuolleen.

      • Anonyymi

        Mitään eläimiä ei pitäisi tappaa kiduttamalla, kuten tässä on nyt tehty. Ja jos käytät kiehuvaa vettä, niin pudota sinne etanat tai ravut yksi kerrallaan. Tällöin ne kuolevat heti.


    • Nifi

      Mulla ei vielä ole ollut etanoita omalla pihalla mutta olen muuttamassa ja uuden talon pihalla on ihan jumalattomasti etanoita. Olen tutkinut kaikkialta ja saanut selville tämän: kun laittaa ruukkujen ympärille kuparinauhaa etanat saavat siitä sähköiskun. Etanoita näkyy vähemmän kun ei anna niille elämispaikkoja. Esim. ruohon pitäminen lyhyenä auttaa. Etanoita voi kerätä tai liiskata mutta etanan raatoja ei kannata jättää lojumaan koska silloin muut etanat syövät ne ja lisääntyvät.
      Kannattaa keittää kerätyt etanat, haudata liiskatut mutta ei missään nimessä jätä pihalle tai kompostiin lojumaan.

    • Ann Marige

      Luin et banaanin kuoria kukkapenkkiin kun laittaa pääsee etanoista eroon.
      sitä sit kokeilin,luulin et kerään kotilot banaanin kuorelta. Vaan se jälkeen kun kuoret laitoin kaikki isot kotilo etanat hävis.Ilmeisesti banaanin kuori pilaantuessaan,erittää jotain mitä etanat karttaa.Aiemmin keräilin niitä päivittäin ja kaikki kukan lehdet oli syötynä.Nyt on kukkamaassa banaaninkuoria,ei etanoita.

    • 520

      ihan oikeestiko... onko jotain hyötyä.
      Itse olen laittanut sitä ferramolia, jo 4 pakettia olen kylvännyt, en tiedä mihin se yönaikana katoaa, onko niin paljon etanoita että jokapaikasta sen syövät. Ei niitä näkyvissä mitenkään hurjasti ole. Syökö linnut niitä samoja ferramol-papanoita kun ne muistuttaa aikalailla jotain jyviä, vaikka sinisiä ovatkin.

    • 7+18

      Tuo kalkki, tai kaikki lipeäpohjainen on hyväksi. Esim. uuneista ja kiukaasta tuleva tuhka tappaa tehokkaasti. Kun sitä levittää maahan tai suojaa tonttinsa eim. 30cm leveällä vyöhykkeellä, niin kotilo yli siirtyessään sulattaa tuhkaa tehden siitä lipeää. Ja siihen pysähtyy matka.

      Meillä ei taida olla kotiloille tarpeeksi luontaisia vihollisia.

    • rikke 1

      koivutisleestä apu! tänä kesänä kokeilin ensi kerran,eikä ole etanoita näkynyt. sekoitan koivutislettä tummeli rasvaan ja sivelen sillä kiviä ja asettelen kivet etaniden olinpaikoille.uusin käsittelyn kuukauden välein. katso netistä mistä koivutislettä saa. luin tästä netistä ja kokeilin.

    • 988

      eikö ne etanat sitten kierrä ne rasvatut kivet....

    • kokeiltu on

      Kaiva maahan kolo, aseta siihen vanha lasipurkki ja siihen kaljaa, ykkönenkn käy joten ne ahneuksissaan juovat itsensä täyteen ja hukkuvat, eikä maksa paljoa. Ja jos eläinystävät tätä lukevat niin voi voi, mutta kun ne oikeasti ovat ongelma joissakin asuinpaikoissa!!

    • Tarkastakaa kasvit

      Ostin keväällä jonkun kellokukan amppelissa ja ihmettelin kun alkoi voida huonosti, mutta mitään tuholaisia ei näkynyt. Lopulta katsoin multaa ja siellä oli tuhottomasti pieniä etanoita. Pikkuruukussa jotain 40 etanaa, lisääntyvät todella nopeasti. Keräsin pois mitä löytyi ja kyllästytti niin, että suihkutin vielä miedolla etikkaliuoksella, mutta siihen kuoli koko kasvi, eipä siitä ollut paljon jäljelläkään.

      Samalla tavalla varmaan tuli rivitalossa takapihalle eikä niitä saanut millään häviämään, jäi seuraavan asukkaan huoleksi. Nykyään on sentään myrkkyjä, mutta niitä munia ei saa varmaan millään tuhottua, pitäisi mullat poistaa kokonaan ruukusta.

    • Etanatuhoaja

      Jotkut niitä uittaa tärpätissä, jolloin raadot tulee kerättyä. Itte ketuttaa niin paljon että kierrän ympäri pihaa ja poltan ne paskiaiset kaasulla. Primuksen kaasupoltinta voin suositella, se on sitten taitolaji kuinka paljon etana vaatii kosania ja kuinka pitkän aikaa tarvii grillata. Tämän oppii testaamalla, itse olen tässä jo haka.

      • betonilaattaniksi

        Tehokkain ja helpoin tapa on asettaa maahan isoja sileitä 50x50cm betonilaattoja. Kerätä kotilot astiaan. Kaataa sisältö laatalle. Saappaat jalassa, kantapäillä survoa kotilot tasaiseksi massaksi. Sen jälkeen tasakärkisellä lapiolla työntää jätökset viereen kaivettuun kuoppaan ja kun homma valmis siltä päivältä, niin maata vähän päälle. Saappaat sitten vielä jalassa vähän puhdistelee heinikkoon tai vesiastiassa huljuttelee ja jättää suojaan ulos odottamaan seuraavaa kertaa. Kotiloillekin kivuttomin tapa, kun vain survoo huolellisesti, 30-40 isoa kerrallaan onnistuu hyvin. Tavalliset etanat se verran sitkeitä, että jäävät ehkä kitumaan, eli tämä keino vain kotiloille.


    • Anonyymi

      Annetaan varisten, harakoiden, rastaiden,kottaraisen ja eri vesilintujen tulla rauhassa nurmikolle ruokailemaan päivittäiset etana-ateriat.

      Jo vuosia sitten huomasin että linnut syövät kotiloita ja nyt näyttää että kotilot ovat linnuille vakioruokaa.

      • Anonyymi

        On myös havaintoja että supi ja mäyrä syö kotiloita. Tosin ne syövät myös marjoja pensaista.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe