Inferno-29

Utelias

Terve vaan kaikille

Tiedättekö Inferno-29:n sisätiloista? Onko seisomakorkeus (minä 176cm) ja ovatko sisätilat muuten toimivat? Vene on ilmeisesti hyvin merikelpoinen pienellä peränjatkeella vai kuinka?
En vaadi mitään muuta veneeltä kuin avomerikelpoisuutta, hyvät purjehdusominaisuudet, wc ja ruonvalmistustilat.. Kertokaa Inferno-29:n omistajat kokemuksistanne. Niin moottorista vielä, että onko makeavesijäähdytteinen vai merivesijäähdytteinen??! Kiitos kaikille vastanneille! T. H-veneilijä

13

4393

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Inferno 29:stä

      29:stä löytyy kyllä vauhtia ja sporttisuutta. Veneen laatu on kelpo, ja runko kestää pohjakävelyäkin (kokemusta on ;-().
      Itse vaihdoin kolme vuotta sitten paria jalkaa isompaan, kun perheeseen alkoi tulla lisäystä. Inferno 29 ei ole niitä kaikkein asuttavimpia paatteja, vaikka täytyy myöntää, että muutamia unohtumattomia lomareissuja on tehty neljän aikuisen ja yhden lapsen miehistöllä. Lienee kuitenkin tehty lähinnä kisaveneeksi.
      Kävimme kyllä pari kertaa Tukholmassa, ja useita kertoja Ahvenanmaalla - kerran erehdyttiin Suomenlahden eteläpuolelle. Kyllä veneellä uskaltaa avomerellekin lähteä, kunhan pitää mielessä alhaisen reivauskynnyksen.
      Peränjatkeella en missään nimessä lähtisi venettä pilaamaan! Veneelle ominainen keveys kärsisi taatusti, ulkonäöstä puhumattakaan.
      Venettä olen nähnyt usealla moottorivaihtoehdolla. Alkuperäinen lienee Yanmar 1GM/VP2001, n. 9hv - yleensä merivesijäähdytteisenä. Omaani edellinen omistaja oli vaihtanut vuonna -98 13-heppaisen Solen, makeavesijäähdytteisen.
      Vaimon mielipide veneen pentteristä ei ollut mitenkään ylistävä, ja vaihtaminen 31:een on saanut pelkkiä ylisanoja.
      Itse mahduin seisomaan suorana (178cm) vain pentterin kohdalla luukun ollessa auki. Sikäli siis tyypillinen tuon ajan konstruktio. Yhdessä veneessä olen nähnyt muunnellut pöytäratkaisun (kiinteän tilalla nivelvarren päässä pyörivä pöytä), joka toi kyllä mukavasti lisätilaa.
      Purjehdusominaisuuksista sen verran, että kevyellä tuulella (alle 5m/s) vene jättää useimmat isotkin veneet taakseen, mutta kovemmassa tuulessa purjeita pitää osata tasapainottaa. Puuskat vaativat aktiivisuutta, koska vene pyrkii täysillä purjeilla helposti kääntymään tuuleen. Lyhyt vilkaisu eri seurojen kilpailutilastoihin osoittaa, että Inferno 29 on varsin suosittu kisavene.
      Tarjontaa tuntuu olevan jonkin verran. Kehottaisin kuitenkin valitsemaan sen, joka on parhaassa kunnossa (uudehkot purjeet, uusittu kone, hyvin hoidettu kokonaisuus)!

      • jiippi

        Venelehdessä oli mainintaa nuoresta parista joka oli palloa kiertämässä 29. Eli uskaltautua voi myös valtamerelle...


      • H-veneilijä

        Väsyneenä kirjoitin peränjatkeesta, vaikka tarkoitin peräsimenjatketta! H-vene käyttäytyy samalla lailla kovemmassa tuulessa, joten homma tuttua.. Olenkin miettinyt myös siihen peräsimenjatketta, ainoa asia joka askarruttaa on purjeisiin kerääntyvä paine joka voi vaikuttaa maston kestävyyteen? Infernossa on varsinkin niin korkea masto.. Luulisi valmistajien laskeneen kaikki tarkkaan vai uskaltaisiko peräsintä jatkaa? Eikö muualla ruffissa ollut seisomakorkeutta? Kiitos vastauksesta!


      • H-veneilijä
        jiippi kirjoitti:

        Venelehdessä oli mainintaa nuoresta parista joka oli palloa kiertämässä 29. Eli uskaltautua voi myös valtamerelle...

        Niin oliko vene nimenomaan Inferno-29 ja missä numerossa. Itse olen juuri ajatellut kisaamista ja pallon kiertämistä. Oliko lehdessä kokemuksista? T.H-veneilijä, Kiitos hei.


      • Joakim
        H-veneilijä kirjoitti:

        Väsyneenä kirjoitin peränjatkeesta, vaikka tarkoitin peräsimenjatketta! H-vene käyttäytyy samalla lailla kovemmassa tuulessa, joten homma tuttua.. Olenkin miettinyt myös siihen peräsimenjatketta, ainoa asia joka askarruttaa on purjeisiin kerääntyvä paine joka voi vaikuttaa maston kestävyyteen? Infernossa on varsinkin niin korkea masto.. Luulisi valmistajien laskeneen kaikki tarkkaan vai uskaltaisiko peräsintä jatkaa? Eikö muualla ruffissa ollut seisomakorkeutta? Kiitos vastauksesta!

        Useissa Södergrenin piirtämissä 80-luvun veneissä on hiukan alimittainen peräsin (Siesta, Inferno 31 jne). Niitä on aika paljon jatkettu tai kokonaan uusittu. Suurin hyöty tulee spinnulla ajettaessa.

        Inferno 29:n peräsimestä en ole varma. Vene-lehden testissä mainitaan, että peräsin oli epäonnistunut ja uudemmissa veneissä on erilainen peräsin. En tiedä on veneessä kahta eri peräsintä vai uusittiinko peräisimet jo toimitettuihin veneisiin.

        Maston tuenta ja profiili suunnitellaan veneen oikaisevan momentin perusteella. Ei siis purjeiden tai peräsimen perusteella. Syvempi peräsin pitää paremmin suuremmilla kallistumilla, mutta ei Inferno hyvin kulje suurella kallistumalla.

        Inferno 29 ei varmasti ole hyvä valinta pallonkiertoon, vaikka tosiaan yksi pariskunta lähes nollakokemuksella moista reissua on tehnyt. Onhan valtamerillä liikuttu mitä ihmeellisimmillä veneillä, mutta se ei tarkoita, että ne olisavat siinä hyviä tai edes riittävän turvallisia.


      • vilmus
        Joakim kirjoitti:

        Useissa Södergrenin piirtämissä 80-luvun veneissä on hiukan alimittainen peräsin (Siesta, Inferno 31 jne). Niitä on aika paljon jatkettu tai kokonaan uusittu. Suurin hyöty tulee spinnulla ajettaessa.

        Inferno 29:n peräsimestä en ole varma. Vene-lehden testissä mainitaan, että peräsin oli epäonnistunut ja uudemmissa veneissä on erilainen peräsin. En tiedä on veneessä kahta eri peräsintä vai uusittiinko peräisimet jo toimitettuihin veneisiin.

        Maston tuenta ja profiili suunnitellaan veneen oikaisevan momentin perusteella. Ei siis purjeiden tai peräsimen perusteella. Syvempi peräsin pitää paremmin suuremmilla kallistumilla, mutta ei Inferno hyvin kulje suurella kallistumalla.

        Inferno 29 ei varmasti ole hyvä valinta pallonkiertoon, vaikka tosiaan yksi pariskunta lähes nollakokemuksella moista reissua on tehnyt. Onhan valtamerillä liikuttu mitä ihmeellisimmillä veneillä, mutta se ei tarkoita, että ne olisavat siinä hyviä tai edes riittävän turvallisia.

        Tietääkseni 29:ssä on vain yhdenlaista peräsintä. Aivan ensimmäisissä malleissa oli alimitoitettu peräsin ja se korjattiin jo toimitettuihin veneisiin jälkikäteen.

        Inferno 29 on kyllä loistavan tunnokas purjehdittava, mikäli purjeet vain on käyttökelpoiset, eikä mitkään vanhat pussit.


      • Balanssi
        H-veneilijä kirjoitti:

        Väsyneenä kirjoitin peränjatkeesta, vaikka tarkoitin peräsimenjatketta! H-vene käyttäytyy samalla lailla kovemmassa tuulessa, joten homma tuttua.. Olenkin miettinyt myös siihen peräsimenjatketta, ainoa asia joka askarruttaa on purjeisiin kerääntyvä paine joka voi vaikuttaa maston kestävyyteen? Infernossa on varsinkin niin korkea masto.. Luulisi valmistajien laskeneen kaikki tarkkaan vai uskaltaisiko peräsintä jatkaa? Eikö muualla ruffissa ollut seisomakorkeutta? Kiitos vastauksesta!

        Kuten Joakim tuossa totesi, on 29 Infernossa muiden Södergrenin piirrosten lailla pienehkö peräsin. Käsitykseni mukaan, alkusarjan malleissa ollut "liian pieni" peräsin on vaihdettu veistämön toimesta suurempaan.

        Peräsimen pidon mahdollinen heikkeneminen kovassa tuulessa taas ei välttämättä johdu liian pienestä peräsimestä, vaan siitä että veneen purjetrimmin balanssi on liian nousukärkäs. Infernossa on kokoisekseen veneeksi varsin suuri purjepinta-ala, jota pitää hallita oikein. Reivataan, latistetaan, vaihdetaan pientä eteen, levankia jne... Kun teet kaiken oikein, peräsin ei lipsu.

        - Kaaleppi


      • ex-omistaja
        Balanssi kirjoitti:

        Kuten Joakim tuossa totesi, on 29 Infernossa muiden Södergrenin piirrosten lailla pienehkö peräsin. Käsitykseni mukaan, alkusarjan malleissa ollut "liian pieni" peräsin on vaihdettu veistämön toimesta suurempaan.

        Peräsimen pidon mahdollinen heikkeneminen kovassa tuulessa taas ei välttämättä johdu liian pienestä peräsimestä, vaan siitä että veneen purjetrimmin balanssi on liian nousukärkäs. Infernossa on kokoisekseen veneeksi varsin suuri purjepinta-ala, jota pitää hallita oikein. Reivataan, latistetaan, vaihdetaan pientä eteen, levankia jne... Kun teet kaiken oikein, peräsin ei lipsu.

        - Kaaleppi

        Inferno 29 opettaa purjehtimaan, ei kuitenkaan paras valinta laiskalle.


      • H-veneilijä
        ex-omistaja kirjoitti:

        Inferno 29 opettaa purjehtimaan, ei kuitenkaan paras valinta laiskalle.

        Kiitos kaikille vastanneille!
        Inferno vaikuttaa sopivalta veneeltä, nopealta ja kauniilta. Haluan nimenomaan purjehtivan veneen ja olen valmis tinkimään sisätiloistakin. Olen vähän päälle parikymppinen, joten energiaa riittää juoksemiseen ja säätelemiseen. Eihän minun ole pakko vielä palloa lähteä kiertämään, voihan sitä tutustua lähimaihinkin paremmin ja lähteä myöhemmin pitkälle reissulle. Sitten ehkä toisen veneen kanssa, mutta nyt haluan osallistua kilpailuihin ja niihin sopivalla veneellä. Kaikki muu paitsi purjehdus on turhaa ;)


      • toope
        H-veneilijä kirjoitti:

        Kiitos kaikille vastanneille!
        Inferno vaikuttaa sopivalta veneeltä, nopealta ja kauniilta. Haluan nimenomaan purjehtivan veneen ja olen valmis tinkimään sisätiloistakin. Olen vähän päälle parikymppinen, joten energiaa riittää juoksemiseen ja säätelemiseen. Eihän minun ole pakko vielä palloa lähteä kiertämään, voihan sitä tutustua lähimaihinkin paremmin ja lähteä myöhemmin pitkälle reissulle. Sitten ehkä toisen veneen kanssa, mutta nyt haluan osallistua kilpailuihin ja niihin sopivalla veneellä. Kaikki muu paitsi purjehdus on turhaa ;)

        Ilmeisesti olet päättänyt jo ostaa ko. veneen ja hait vahvistusta ensimmäisille kriteereillesi, sisätiloille ja merikelpoisuudelle. Kun vene kuitenkin osoittauikin enemmänkin urheiluveneeksi, sekin siis käy.


      • H-veneilijä
        toope kirjoitti:

        Ilmeisesti olet päättänyt jo ostaa ko. veneen ja hait vahvistusta ensimmäisille kriteereillesi, sisätiloille ja merikelpoisuudelle. Kun vene kuitenkin osoittauikin enemmänkin urheiluveneeksi, sekin siis käy.

        Onhan sitä liikkeellä, mutta tosiaan olen innostunut kilpailemisesta. Nopea purjevene on lähes aina hieman ahtaampi ja sen olen valmis kärsimään.. Kävin Inferno-29 sisätiloissa ja miellyttivät minua, ei ihan seisomakorkeus mutta muuten toimivat. Merikelpoisuushan on pitkälti kipparista kiinni. Kiitos kaikille ja hyviä tuulia.. :)


      • marsu
        toope kirjoitti:

        Ilmeisesti olet päättänyt jo ostaa ko. veneen ja hait vahvistusta ensimmäisille kriteereillesi, sisätiloille ja merikelpoisuudelle. Kun vene kuitenkin osoittauikin enemmänkin urheiluveneeksi, sekin siis käy.

        Eikä myöskään karavaanarin unelma.


      • hyvin
        marsu kirjoitti:

        Eikä myöskään karavaanarin unelma.

        Minulle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1224
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1036
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      60
      770
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      720
    5. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      684
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      36
      628
    9. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      624
    10. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      612
    Aihe