Terve vaan kaikille
Tiedättekö Inferno-29:n sisätiloista? Onko seisomakorkeus (minä 176cm) ja ovatko sisätilat muuten toimivat? Vene on ilmeisesti hyvin merikelpoinen pienellä peränjatkeella vai kuinka?
En vaadi mitään muuta veneeltä kuin avomerikelpoisuutta, hyvät purjehdusominaisuudet, wc ja ruonvalmistustilat.. Kertokaa Inferno-29:n omistajat kokemuksistanne. Niin moottorista vielä, että onko makeavesijäähdytteinen vai merivesijäähdytteinen??! Kiitos kaikille vastanneille! T. H-veneilijä
Inferno-29
13
4523
Vastaukset
- Inferno 29:stä
29:stä löytyy kyllä vauhtia ja sporttisuutta. Veneen laatu on kelpo, ja runko kestää pohjakävelyäkin (kokemusta on ;-().
Itse vaihdoin kolme vuotta sitten paria jalkaa isompaan, kun perheeseen alkoi tulla lisäystä. Inferno 29 ei ole niitä kaikkein asuttavimpia paatteja, vaikka täytyy myöntää, että muutamia unohtumattomia lomareissuja on tehty neljän aikuisen ja yhden lapsen miehistöllä. Lienee kuitenkin tehty lähinnä kisaveneeksi.
Kävimme kyllä pari kertaa Tukholmassa, ja useita kertoja Ahvenanmaalla - kerran erehdyttiin Suomenlahden eteläpuolelle. Kyllä veneellä uskaltaa avomerellekin lähteä, kunhan pitää mielessä alhaisen reivauskynnyksen.
Peränjatkeella en missään nimessä lähtisi venettä pilaamaan! Veneelle ominainen keveys kärsisi taatusti, ulkonäöstä puhumattakaan.
Venettä olen nähnyt usealla moottorivaihtoehdolla. Alkuperäinen lienee Yanmar 1GM/VP2001, n. 9hv - yleensä merivesijäähdytteisenä. Omaani edellinen omistaja oli vaihtanut vuonna -98 13-heppaisen Solen, makeavesijäähdytteisen.
Vaimon mielipide veneen pentteristä ei ollut mitenkään ylistävä, ja vaihtaminen 31:een on saanut pelkkiä ylisanoja.
Itse mahduin seisomaan suorana (178cm) vain pentterin kohdalla luukun ollessa auki. Sikäli siis tyypillinen tuon ajan konstruktio. Yhdessä veneessä olen nähnyt muunnellut pöytäratkaisun (kiinteän tilalla nivelvarren päässä pyörivä pöytä), joka toi kyllä mukavasti lisätilaa.
Purjehdusominaisuuksista sen verran, että kevyellä tuulella (alle 5m/s) vene jättää useimmat isotkin veneet taakseen, mutta kovemmassa tuulessa purjeita pitää osata tasapainottaa. Puuskat vaativat aktiivisuutta, koska vene pyrkii täysillä purjeilla helposti kääntymään tuuleen. Lyhyt vilkaisu eri seurojen kilpailutilastoihin osoittaa, että Inferno 29 on varsin suosittu kisavene.
Tarjontaa tuntuu olevan jonkin verran. Kehottaisin kuitenkin valitsemaan sen, joka on parhaassa kunnossa (uudehkot purjeet, uusittu kone, hyvin hoidettu kokonaisuus)!- jiippi
Venelehdessä oli mainintaa nuoresta parista joka oli palloa kiertämässä 29. Eli uskaltautua voi myös valtamerelle...
- H-veneilijä
Väsyneenä kirjoitin peränjatkeesta, vaikka tarkoitin peräsimenjatketta! H-vene käyttäytyy samalla lailla kovemmassa tuulessa, joten homma tuttua.. Olenkin miettinyt myös siihen peräsimenjatketta, ainoa asia joka askarruttaa on purjeisiin kerääntyvä paine joka voi vaikuttaa maston kestävyyteen? Infernossa on varsinkin niin korkea masto.. Luulisi valmistajien laskeneen kaikki tarkkaan vai uskaltaisiko peräsintä jatkaa? Eikö muualla ruffissa ollut seisomakorkeutta? Kiitos vastauksesta!
- H-veneilijä
jiippi kirjoitti:
Venelehdessä oli mainintaa nuoresta parista joka oli palloa kiertämässä 29. Eli uskaltautua voi myös valtamerelle...
Niin oliko vene nimenomaan Inferno-29 ja missä numerossa. Itse olen juuri ajatellut kisaamista ja pallon kiertämistä. Oliko lehdessä kokemuksista? T.H-veneilijä, Kiitos hei.
- Joakim
H-veneilijä kirjoitti:
Väsyneenä kirjoitin peränjatkeesta, vaikka tarkoitin peräsimenjatketta! H-vene käyttäytyy samalla lailla kovemmassa tuulessa, joten homma tuttua.. Olenkin miettinyt myös siihen peräsimenjatketta, ainoa asia joka askarruttaa on purjeisiin kerääntyvä paine joka voi vaikuttaa maston kestävyyteen? Infernossa on varsinkin niin korkea masto.. Luulisi valmistajien laskeneen kaikki tarkkaan vai uskaltaisiko peräsintä jatkaa? Eikö muualla ruffissa ollut seisomakorkeutta? Kiitos vastauksesta!
Useissa Södergrenin piirtämissä 80-luvun veneissä on hiukan alimittainen peräsin (Siesta, Inferno 31 jne). Niitä on aika paljon jatkettu tai kokonaan uusittu. Suurin hyöty tulee spinnulla ajettaessa.
Inferno 29:n peräsimestä en ole varma. Vene-lehden testissä mainitaan, että peräsin oli epäonnistunut ja uudemmissa veneissä on erilainen peräsin. En tiedä on veneessä kahta eri peräsintä vai uusittiinko peräisimet jo toimitettuihin veneisiin.
Maston tuenta ja profiili suunnitellaan veneen oikaisevan momentin perusteella. Ei siis purjeiden tai peräsimen perusteella. Syvempi peräsin pitää paremmin suuremmilla kallistumilla, mutta ei Inferno hyvin kulje suurella kallistumalla.
Inferno 29 ei varmasti ole hyvä valinta pallonkiertoon, vaikka tosiaan yksi pariskunta lähes nollakokemuksella moista reissua on tehnyt. Onhan valtamerillä liikuttu mitä ihmeellisimmillä veneillä, mutta se ei tarkoita, että ne olisavat siinä hyviä tai edes riittävän turvallisia. - vilmus
Joakim kirjoitti:
Useissa Södergrenin piirtämissä 80-luvun veneissä on hiukan alimittainen peräsin (Siesta, Inferno 31 jne). Niitä on aika paljon jatkettu tai kokonaan uusittu. Suurin hyöty tulee spinnulla ajettaessa.
Inferno 29:n peräsimestä en ole varma. Vene-lehden testissä mainitaan, että peräsin oli epäonnistunut ja uudemmissa veneissä on erilainen peräsin. En tiedä on veneessä kahta eri peräsintä vai uusittiinko peräisimet jo toimitettuihin veneisiin.
Maston tuenta ja profiili suunnitellaan veneen oikaisevan momentin perusteella. Ei siis purjeiden tai peräsimen perusteella. Syvempi peräsin pitää paremmin suuremmilla kallistumilla, mutta ei Inferno hyvin kulje suurella kallistumalla.
Inferno 29 ei varmasti ole hyvä valinta pallonkiertoon, vaikka tosiaan yksi pariskunta lähes nollakokemuksella moista reissua on tehnyt. Onhan valtamerillä liikuttu mitä ihmeellisimmillä veneillä, mutta se ei tarkoita, että ne olisavat siinä hyviä tai edes riittävän turvallisia.Tietääkseni 29:ssä on vain yhdenlaista peräsintä. Aivan ensimmäisissä malleissa oli alimitoitettu peräsin ja se korjattiin jo toimitettuihin veneisiin jälkikäteen.
Inferno 29 on kyllä loistavan tunnokas purjehdittava, mikäli purjeet vain on käyttökelpoiset, eikä mitkään vanhat pussit. - Balanssi
H-veneilijä kirjoitti:
Väsyneenä kirjoitin peränjatkeesta, vaikka tarkoitin peräsimenjatketta! H-vene käyttäytyy samalla lailla kovemmassa tuulessa, joten homma tuttua.. Olenkin miettinyt myös siihen peräsimenjatketta, ainoa asia joka askarruttaa on purjeisiin kerääntyvä paine joka voi vaikuttaa maston kestävyyteen? Infernossa on varsinkin niin korkea masto.. Luulisi valmistajien laskeneen kaikki tarkkaan vai uskaltaisiko peräsintä jatkaa? Eikö muualla ruffissa ollut seisomakorkeutta? Kiitos vastauksesta!
Kuten Joakim tuossa totesi, on 29 Infernossa muiden Södergrenin piirrosten lailla pienehkö peräsin. Käsitykseni mukaan, alkusarjan malleissa ollut "liian pieni" peräsin on vaihdettu veistämön toimesta suurempaan.
Peräsimen pidon mahdollinen heikkeneminen kovassa tuulessa taas ei välttämättä johdu liian pienestä peräsimestä, vaan siitä että veneen purjetrimmin balanssi on liian nousukärkäs. Infernossa on kokoisekseen veneeksi varsin suuri purjepinta-ala, jota pitää hallita oikein. Reivataan, latistetaan, vaihdetaan pientä eteen, levankia jne... Kun teet kaiken oikein, peräsin ei lipsu.
- Kaaleppi - ex-omistaja
Balanssi kirjoitti:
Kuten Joakim tuossa totesi, on 29 Infernossa muiden Södergrenin piirrosten lailla pienehkö peräsin. Käsitykseni mukaan, alkusarjan malleissa ollut "liian pieni" peräsin on vaihdettu veistämön toimesta suurempaan.
Peräsimen pidon mahdollinen heikkeneminen kovassa tuulessa taas ei välttämättä johdu liian pienestä peräsimestä, vaan siitä että veneen purjetrimmin balanssi on liian nousukärkäs. Infernossa on kokoisekseen veneeksi varsin suuri purjepinta-ala, jota pitää hallita oikein. Reivataan, latistetaan, vaihdetaan pientä eteen, levankia jne... Kun teet kaiken oikein, peräsin ei lipsu.
- KaaleppiInferno 29 opettaa purjehtimaan, ei kuitenkaan paras valinta laiskalle.
- H-veneilijä
ex-omistaja kirjoitti:
Inferno 29 opettaa purjehtimaan, ei kuitenkaan paras valinta laiskalle.
Kiitos kaikille vastanneille!
Inferno vaikuttaa sopivalta veneeltä, nopealta ja kauniilta. Haluan nimenomaan purjehtivan veneen ja olen valmis tinkimään sisätiloistakin. Olen vähän päälle parikymppinen, joten energiaa riittää juoksemiseen ja säätelemiseen. Eihän minun ole pakko vielä palloa lähteä kiertämään, voihan sitä tutustua lähimaihinkin paremmin ja lähteä myöhemmin pitkälle reissulle. Sitten ehkä toisen veneen kanssa, mutta nyt haluan osallistua kilpailuihin ja niihin sopivalla veneellä. Kaikki muu paitsi purjehdus on turhaa ;) - toope
H-veneilijä kirjoitti:
Kiitos kaikille vastanneille!
Inferno vaikuttaa sopivalta veneeltä, nopealta ja kauniilta. Haluan nimenomaan purjehtivan veneen ja olen valmis tinkimään sisätiloistakin. Olen vähän päälle parikymppinen, joten energiaa riittää juoksemiseen ja säätelemiseen. Eihän minun ole pakko vielä palloa lähteä kiertämään, voihan sitä tutustua lähimaihinkin paremmin ja lähteä myöhemmin pitkälle reissulle. Sitten ehkä toisen veneen kanssa, mutta nyt haluan osallistua kilpailuihin ja niihin sopivalla veneellä. Kaikki muu paitsi purjehdus on turhaa ;)Ilmeisesti olet päättänyt jo ostaa ko. veneen ja hait vahvistusta ensimmäisille kriteereillesi, sisätiloille ja merikelpoisuudelle. Kun vene kuitenkin osoittauikin enemmänkin urheiluveneeksi, sekin siis käy.
- H-veneilijä
toope kirjoitti:
Ilmeisesti olet päättänyt jo ostaa ko. veneen ja hait vahvistusta ensimmäisille kriteereillesi, sisätiloille ja merikelpoisuudelle. Kun vene kuitenkin osoittauikin enemmänkin urheiluveneeksi, sekin siis käy.
Onhan sitä liikkeellä, mutta tosiaan olen innostunut kilpailemisesta. Nopea purjevene on lähes aina hieman ahtaampi ja sen olen valmis kärsimään.. Kävin Inferno-29 sisätiloissa ja miellyttivät minua, ei ihan seisomakorkeus mutta muuten toimivat. Merikelpoisuushan on pitkälti kipparista kiinni. Kiitos kaikille ja hyviä tuulia.. :)
- marsu
toope kirjoitti:
Ilmeisesti olet päättänyt jo ostaa ko. veneen ja hait vahvistusta ensimmäisille kriteereillesi, sisätiloille ja merikelpoisuudelle. Kun vene kuitenkin osoittauikin enemmänkin urheiluveneeksi, sekin siis käy.
Eikä myöskään karavaanarin unelma.
- hyvin
marsu kirjoitti:
Eikä myöskään karavaanarin unelma.
Minulle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1311856
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup161762Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR3291072- 621056
J miehestä oikeaa
Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen991027Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene8992- 66901
- 59878
- 2811
Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi41786