tekeekö joku muukin gradua nyt kesällä

arlii

Hei!

Teen gradua nyt kesällä ja tarkoitus olisi saada se valmiiksi viimeistään syksyllä.

Kaipailisin muiden kesällä gradua tekevien juttuja miltä gradun teko tuntuu nyt kesällä, miten te motivoitte itseänne, onko teillä ollut ongelmia esim. aineiston keräämisessä jne.

Itse yritän periaatetta kirjoita ainakin vähän joka arkipäivä ja suhteellisen hyvin on toiminut. Aineiston keruun kanssa on hieman ongelmia, ihmiset kun ei tahdo vastata kyselyyni näin loma-aikaan. Olen kuitenkin jo ajatellut vaihtoehtoisia menetelmiä.

28

12363

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tätä

ketuttaa aika kovasti kesällä vääntää. Tosin omani on jo käytännössä valmis... Enää oikolukua ja yksityiskohtien viilausta. Jussin jälkeisellä viikolla kiikutan tarkastettavaksi, JEE!

• maisteri

Juo kaljaa ja vahtaa vastakkaista sukupuolta. Elä! Huku tietoon syssyllä.

• Olisi

Itsekin olen tässä yrittänyt gradua vääntää. Motivaationa lähinnä kesäloma töistä, joten kerrankin olisi aikaa panostaa kirjoittamiseen kunnolla. Tosin loma ei taida ihan riittää...

Kesähelteillä voi olla vaikeaa malttaa istua koneella, jos aurinko sattuu paistamaan. Tavoitteeni on herätä ajoissa aamuisin kirjoittamaan. Sen jälkeen voi hyvällä omatunnolla lähteä iltapäiväksi biitsille.

• Siili

Voit ottaa lähdemateriaalia mukaan rannalle tai puistoon ja merkkailla tarralapuilla aiheeseesi liittyviä kohtia. Tai voit ideoida juttuja ihan vaan käsin lehtiöön. Tälla tavalla vältät myös totaaliblokin, joka tahtoo iskeä, kun istahtaa koneen ääreen.

• Marika

Minä yritän kans pakertaa gradun kimpussa tämän kesän ja jätin kesätyöt kerrankin väliin. Pikkusen meinaa olla motivaatio-ongelmia, kun ohjaaja ei vaivaudu vastaamaan ja kommentoimaan työtäni, vaikka olen mailia yrittänyt laittaa.

Aineiston kans on myös ongelmia, kun työni on historiallinen työ. Ei viitsisi tehdä turhaa työtä, jos löytämäni lähteet ei sitten kelpaakaan. No silti, viitisen sivua oon saanu viikossa aikaseksi ja elo-, syyskuulla tavotteena tarpeeksi pitkä teksti, jota alan hiomaan syksyn ja valmistuisin joulun aikoihin.

Heinäkuun aattelin ottaa tosi rennosti, mahtava sauma pitää ensimmäistä kertaa elämässä oikea kesäloma! Kunhan vaan pystys unohtamaan ison G:n pariksi viikoksi... Ohjaajani yliopistolta ja siitä liitosta, mihin työtäni teen, ovat lomalla ja apua ei olisi edes saatavilla.

Tosin ei sitä oo nytkään, ärsyttää >:(

• arlii

Niin, lähes täysin sama tilanne kuin itsellä. Tosin mulla ei ole historiallista tutkimusta vaan enemmänkin kehitystyö, mutta kuitenkin. Ohjaaja ei vastaa, tai vastaa se jotain mutta ei niihin tärkeimpiin kysymyksiin. Ihmiset ei vastaa kyselyyn, joten aineistoa ei tahdo saada. Itsekään en ole töissä tänä kesänä, ihan vaan jotta aikaa olisi gradun tekemiseen. Ja lomaakin aion viettää heinä-elokuussa.
        En kuitenkaan suostu ottamaan pahasti stressiä gradun vuoksi, kun ei tuon valmistumisen takia ole vielä niin kiire. Sitäpaitsi nyt on kesä ja siitä pitää nauttia.
        Ja vaikkei aineistoa saakaan niin kyllä tekemistä työn kanssa ja työhön liittyen riittää. Muutamat esseet nimittäin odottavat kirjoittamistaan..

Tsemppiä kaikille gradun tekijöille!

• Jave

saada aineistoa ihmisten lomaillessa, mutta muutenhan homma toimii kuten esim. talvella.

Itse sain kaksi vinkkiä graduni tekoon:

1. valitse aihe josta kukaan ei tiedä mitään
      2. ala kirjoittamaan

Erityisesti toinen ohje oli hyvä :)

Ota gradu työn kannalta: aamulla duuniin ja illalla kotiin, eli tee systemaattisesti kuten tekisit töitä!

Tsemppiä, kyllä se valmistuu!

• aivan sama

joltain,niin ei tarvii kesää pilata sen takia

• Olet vielä ministeri...

...jos vanhat merkit pitää paikkansa!

• Hyvä akateemiset piirit
        Olet vielä ministeri... kirjoitti:

...jos vanhat merkit pitää paikkansa!

..ota kun eräs politiikassa vaikuttava entinen ministeri.
        Taitaisi se onnistua siitä Simosta vieläkin :)

• J V Ilen
        Hyvä akateemiset piirit kirjoitti:

..ota kun eräs politiikassa vaikuttava entinen ministeri.
        Taitaisi se onnistua siitä Simosta vieläkin :)

oli taho, joka hyväksyi työn. Todella miehekästä ja rehellistä puhetta, hienoa että maamme johtopaikoille ei ole suurempia vaatimuksia :)

• Novy.most

Jep, sama vika Rahikaisella.

Olen päässyt ihan hyvään vauhtiin, vaikken vielä loppusuoralla olekaan.

Olen koko kesän töissä, ja se tietysti rajoittaa kirjoittamista. Kuitenkin olen tehnyt suunnitelman aina ainakin pariksi viikoksi eteenpäin, ja esim. nyt jussiksi olin päättänyt saada yhden osion valmiiksi. Aikataulu piti onneksi!

Suunnitelmissa on tehdä joka päivä (tai ainakin melkein) vähän. Esim yksi tunti joka arki-ilta, jolloin ei ole muita tärkeitä menoja tms. Monesti olen sitten innostunut tekemään useammankin tunnin! Jotkut vapaapäivätkin olen suunnitellut pyhittäväni kirjoittamiselle/ lähteiden lukemiselle tms.

Tarpeeksi väljä suunnitelma on mulle hyvä, ettei tarvitse stressata ja olla veren maku suussa. Ja jos tulee yllättäviä menoja, ei tarvitse olla pahalla mielellä gradun takia. Kuitenkin tarpeeksi tiukka ettei lössähdä ja jää sen takia taas tekemättä, kun ei ole vireessä! ;)

Ohjausta en ole vielä edes paljon kysellyt, mulla on aika itseohjautuvaa, hieman pakostakin (kesä ja passiiviset ohjaajat... ;)

Tsemppiä gradun tekoon, kyllä se siitä! Kuulostaa kliseiseltä, mutta taitaa olla totta, että kun vain aloittaa niin se lähtee yllättävän kivuttomasti eteenpäin!

Nový most

• kuukaudessa

Jos olet kerännyt talven aikana aineiston, niin eipä siinä mene kuukautta pitempään ja gradu on valmis.Olen itse näin tehnyt ja maisterin paperit saanut. Virkakin irtosi välittömästi...että eiku töihin vaan.
      Vieläpä siinä ehtii vähän bongailla tipujaki ja juoda siideriä kohtuullisesti.

• Antero K

ei ole mitään tavoitteita kuin valmistuminen.
        Yliopistot hyväksyvät mitä vain jotta saavat rahaa ja merkinnän rekisteriin.

Todellinen tieteelllinen tutkimustyö kestää toki jo huomattavasti kauemmin ja on haastavaa työtä, gradu on useimmille rääpäisy josta on tieteellisyys kaukana

• supistaja

kaivelen välillä pyllyäin. se auta

• hippasuksi

lisäksi voi mennä sauna

• jamassa

Samanlaisessa tilanteessa olen minäkin, gradua pitäisi kesällä tehdä ja vielä saada valmiiksikin. Oon osa-aikatöissä ja kaikki "vapaa-aika" meneekin sitten gradun parissa. Oon itse yrittänyt suhtautua hommaan niin, että tämähän on vaan yksi kesä, jos saan homman syksyyn mennessä valmiiksi ja paperit käteen, niin enää ei harmita kesän menetys. Ja voihan sitä tosiaan lueskella rannallakin. Samoin kesäillat on kivoja ja niistä pääsee nauttimaan, kun nousee aikaisin aamulla ahertamaan. Tsemppiä, kyllä tästä selvitään! :)

• miina

Ajattelin vielä kesän alussa et pikkuhiljaa kirjottelen gradun valmiks, mut sit kävikin niin onnellisesti et pääsin opiskeleen. Nyt on pakko kirjottaa vaan kaiket päivät, et saisin sen valmiiks ennen ku syksyllä aloitan uudet opinnot. Toivottavasti loppukesä on TODELLA sateinen, ettei ketuta niin paljoo istua sisällä pimeessä ja kirjottaa. Tai sit jatkan syksyllä kirjottamista samaan aikaan ku opiskelen uutta..

• vaan
        miina kirjoitti:

Ajattelin vielä kesän alussa et pikkuhiljaa kirjottelen gradun valmiks, mut sit kävikin niin onnellisesti et pääsin opiskeleen. Nyt on pakko kirjottaa vaan kaiket päivät, et saisin sen valmiiks ennen ku syksyllä aloitan uudet opinnot. Toivottavasti loppukesä on TODELLA sateinen, ettei ketuta niin paljoo istua sisällä pimeessä ja kirjottaa. Tai sit jatkan syksyllä kirjottamista samaan aikaan ku opiskelen uutta..

saada valmiiks. Mulla meni kolme vuotta päästä ulos vanhasta korkeakoulusta sen jälkeen kun olin aloittanut opinnot yliopistolla. Eikä puuttunut muuta kuin gradu... Motivaatio vaan katosi täysin kun ei ollut pakko sitä heti tehdä. Tosin sun tilanne lienee parempi kun sitä jo väsäät.

• hiessä

Mullakin sama tilanne, väsään parhaillaan täysipäiväisesti gradua ja kesä kulkee ikkunan takana ohitse...

Kaikkein ärsyttävimpinä pidän niitä neuvoja, joissa kehotetaan nousemaan aamulla kukonlaulun aikaan ahertamaan että sitten iltapäivällä pääsee kesästä nauttimaan. Vaan mitä jos satutkin olemaan ihminen, jonka aivot - tai luovuus - eivät yksinkertaisesti toimi aamutuimaan? Silloin pitää pakertaa iltaan saakka ja kieltäytyä töistä tulevien kavereiden terassikutsuista.

Oma työmotivaationi on hyvin pitkälle dead lineihin perustuvaa, on ollut koko opiskelujen ajan. Nyt kun gradunteko on venynyt monivuotiseksi projektiksi, pitäisi jostain keksiä niitä viimeisiä takarajoja, mutta hankalaa on. Näköjään työsuhteen päättymisen uhka, gradunohjaajan eläkkeelle jääminen ym. eivät mulle riitä... :)

Olisiko vinkkejä porkkanaksi / kepiksi??

• arlii

oli ulkomaanmatka. Jos talous antaa myöten, niin suunnittele jokin reissu jota ennen työ on pakko saada tehtyä. Tai vaikka niinpäin, että sitten kun työ on valmis saat lähteä matkalle. Tai jotain muuta kivaa..

Ei taida ehkä kuitenkaan olla kovin huippu idea porkkanaksi, mutta tuo tuli ensimmäiseksi mieleen.

• tessa

Mulla oli viime kesänä opinnäytetyö työn alla, mut tulipa vaan tehtyä - not! Niin no yks syy siihen oli se, että kävin kesätöissä samaan aikaan ja vapaa-ajalla oli parempaakin tekemistä; olla ulkona ja tehdä kaikkea mitä muina vuodenaikoina ei voi. Kokoajan oli tietty kova stressi päällä, kun palautuspäivä läheni ja läheni.. Kesä-heinäkuu meni siinä uskossa, et kyllä se siitä valmistuu, kun vähän sillon tällön tekee ja pari vika viikkoa painaa täysillä. No kuinkas kävikään; totesin paria viikkoo ennen palautuspäivää, et ei tuu valmiiks, luovutin ja päätin saada valmiiks sittenkin vasta marraskuuksi. Siinä vaiheessa vähän harmitti, mutta taakka katosi harteilta ja loppukesän pystyikin naatiskelemaan, kun ei tarvinnut stressata. Nää mun kokemuksia...eli en suosittele gradun tekoa kesä"helteillä", varsinkaan jos sulla on kesäduuni vielä lisätaakkana..:)

• Marika

Niin no ihmisestä kai se on aina kiinni. Ei se kesä oo sen huonompi aika, ku muulloinkaan. Se on lähinnä vaan huono tekosyy. Kyllä sitä ehtii tehdä muutakin ja voi välillä pitää lomaa. Kunhan tekee kuitenkin säännöllisesti töitä. Pitää vaan ottaa itseä niskasta kiinni.

Itse sain kesäkuulla kirjoitettua 35-40 sivua melko valmista tekstiä, mutta oon ehtinyt terasseille juhlimaan ja jäätelöä syömään (vähän liikaakin :D)

Gradun teon ja mukavan kesän voi yhdistää, jos vain haluaa!

• graduilija

Moi!

Mullakin on gradun teko päällä. Hankin parhaillani laadullista aineistoa ja luen teoriaa. Tarkoitus on kirjoittaa kesän aikana jo teoria- ja metodiosaa johonkin malliin. Mulla on tässä kuitenkin samalla muitakin opintoja päällä. Töitä ei onneksi ole. Syyslukukaudella on myös kursseja, joten gradua en varmaan silloin ehdi tehdä, kun on oikeasti raskas lukukausi edessä. Olen kuitenkin ajatellut, että viimeistään syksyn kuluessa mun täytyy saada aineisto kasaan. Onneksi mä olen saanut aineistoa yllättävän kivasti jo nyt kesällä. Ensi vuoden alussa sitten päjäytän gradun täysin kasaan. Se on mun suunnitelma ja toivottavasti se toteutuu.

Porkkanana mulla on muutto pois typerältä opiskelupaikkakunnalta ja työtä (= eli rahaa) sekä ulkomaan matka.

• saminen

Voi motivoida itseään tekemällä välissä päiväkirjan tapaista hupigradua johon kirjottaa päivän kommellukset / kämmitkin kääntäen ne hyväksi ja hakien kaikesta vain hyvät puolet.

Myös ehkä runoja, muistoja, asioita, kyllästettynä esim. musalla, jotka tehnyt sinut iloiseksi tai saanut hyvälle tuulelle. Ne asiat voivat olla esim. hymy, tilannekomiikka jne..

voit yhdistellä ideoita ja tehdä tosi sekavan stoorin kuitenkin yhdistäen sen lopussa hakien tilanneyhteydet ja kirjoittamalla selventävät lähteet sekä viittaukset kuin oikeessa gradussa.

Samalla voi keksiä ideoita ja sivuongelmia jotka auttavat varsinaisessa gradunteossa. Merkityskartat esim ovat siistejä ja voit yhdistää kaikkia kivaksi sopaksi.

Minä esim murjautin vitsiksi tarkoitetun kirjotuksen Lenita Airistosta Harmageddonissa. Luulen että vitsi kääntyy hyvin pian itseäni vastaan. Näin Jumala kurittaa lastaan. Heti tuli runo. jee.

Yliopistotermit ovat joskus tiivistettyjä ja kuulostavat ulkopuoliselta ehkä brassailultakin, mutta kun käsite pitää sisällään monta asiaa, se lyhentää ja täsmentää huomattavasti itse asiaa.

Sama idea on Raamatussa. Viittauksia Ut:sta VT:hen, termejä joita EI VOI käsittää väärin, eli siltä teiltä ei eksy sellainenkaan ihminen joka saanut joskus hullun paperit muualta kuin keskiaikmarkkinoilta...

Kuitenkin voi luomisen tuskassa julistautua esim. monitaiteilijaksi, se antaa suojan psykiatria vastaan ja saa olla oma ittensä, vähän persoonallinen, mutta ei tartte miettiä mitä muut ajattelee. Jos sillai joutuis tekeen, pitäis aina kumartaa joka suuntaan, eikä silloin olisi todella vapaa.

sami s

• karo

Kyllähän täällä gradua tehdään. Mullakin on ongelmia aineistonkeruun kanssa, tosin en tee mitään kyselyitä. Ongelmat taitavat tulla oman pääni sisältä, kun ei ole sisua eikä intoa tehdä mitään. Kovalla rutistuksella voisin saada sen ahdistavan läpyskän tehtyä syksyyn mennessä, mutta tällä tahdilla siirtyy valmistuminen vuoden vaihteeseen..

• valmis maisteri keväällä200...

Mulla on gradu erittäin alussa. Aineisto kyllä on hankittu, menetelmä suurinpiirtein on tiedossa ja aikataulunkin luuranko valmiina. Mutta kun en pääse vauhtiin!! Olen lainannut lähdekirjoja ja oon yrittänyt niitä lueskella ja kirjoitella muistiin tärkeitä juttuja, mutta sepä siinä. Aineistoa voisin hyvinkin jo alkaa analysoimaan, mutta kun ei saa aloitettua! Töissä käyn joka päivä, iltaisin yritän joskus jotain pientä taas saada aikaiseksi. Kesäviikonloput on täynnä juhlia, kekkereitä, mökkeilyjä, kyläilyitä ja sukuloimisia. Että se niistä. Tiedän, että kun alan paahtamaan, teen kaiken hyvin ja tehokkaasti. Ainoastaan käynnistysnappi puuttuu, ja ennen sen painamista koko gradu tuntuu yhdeltä jättiläiskaaokselta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      154
      4015
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      41
      2450
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2417
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2322
    5. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      51
      2092
    6. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      22
      1816
    7. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      80
      1643
    8. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      79
      1576
    9. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      72
      1142
    10. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      58
      1101
    Aihe