Pieneläinhoitaja -koulutus

Pessi

Haluaisin tietää pieneläinhoitaja koulutuksesta.
Mikä olisi paras opiskelupaikka? Onko koulutukseen vaikea hakea? Löytääkö työtä helposti? Onko koulutus rankka? Ovatko kaikki koulut samanarvoisia? Millainen ihminen täytyy olla, että tulisi valituksi koulutukseen? Ovatko pääsykokeet vaikeita? Onko työ rankkaa?

28

44030

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opiskelija

      Katso netistä koulutuksen sisältö ja koulutuysta antavat oppilaitokset. Hyvä sivu on esim. www.opintoluotsi.fi
      Tarkempia tietoja saat ottamalla yhteyden kyseistä opetusta antaviin oppilaitoksiin.

    • pitäisi olla..

      katso www.amiedu.fi

      • Pitääkö?

        Haluaisin vain tietää jos aikoo pieneläinhoitajaksi täytyykö käydä lukio?


      • mikään pakko
        Pitääkö? kirjoitti:

        Haluaisin vain tietää jos aikoo pieneläinhoitajaksi täytyykö käydä lukio?

        itse opiskelisin pieneläinhoitajaksi oppisopimuksella, saat paremmin töitä


      • Kiinnostunut...
        mikään pakko kirjoitti:

        itse opiskelisin pieneläinhoitajaksi oppisopimuksella, saat paremmin töitä

        tarvitseeko pieneläinhoitajan olla hyvä englannissa? itse olen kovin heikko siinä ja haluaisin kovasti pieneläinhoitajaksi.


      • tietämätön hoitaja

        kertokaapa tietämättömälle että siis onko esim hyvinkäällä olevassa uudenmaan maaseutuopistossa oleva eläintenhoitajan koulutusohjelma lähelläkään pieneläinhoitajan hommia?
        http://www.hyvinkaa.fi/modules/page/show_page.asp?id=966403E02ACC4C60955471FBD2CA8DAC&itemtype=00308B787886459385F296A5AFD4FA74&tabletarget=data_1&pid=22AF2BC24210462E9626EECABD20775A&layout=sisasivu


      • ....
        tietämätön hoitaja kirjoitti:

        kertokaapa tietämättömälle että siis onko esim hyvinkäällä olevassa uudenmaan maaseutuopistossa oleva eläintenhoitajan koulutusohjelma lähelläkään pieneläinhoitajan hommia?
        http://www.hyvinkaa.fi/modules/page/show_page.asp?id=966403E02ACC4C60955471FBD2CA8DAC&itemtype=00308B787886459385F296A5AFD4FA74&tabletarget=data_1&pid=22AF2BC24210462E9626EECABD20775A&layout=sisasivu

        Tuosta perustutkinnosta valmistuu eläintenhoitajaksi, riippumatta suuntautumisesta.. Pieneläinhoitajalla tarkoitetaan klinikkaeläinhoitajaa mihin tarvitaan ammattitutkinto, koulutukseen päästäkseen on oltava joko työkokemusta klinikkatyöstä tai/ja tuo perustutkinto, yleensä näin.


      • super kiinnostunut!
        mikään pakko kirjoitti:

        itse opiskelisin pieneläinhoitajaksi oppisopimuksella, saat paremmin töitä

        Missä opiskelit oppisopimuksella?? :) itse valmistun lukiosta keväällä ja tämä olisi ihan mahtava asia minulle! :)


    • ........

      Jos pieneläinhoitajaks haluu ni ei siihe lukioo tervi, amiksee vaa.

    • palkasta?

      Tietääkö joku kuinka paljon pieneläinhoitaja suunnilleen tienaa kuussa?

      • Elisa82

        Minulle uutena opiskelupaikkana vastaan käveli Tampereella Ahlmanin koulu, jossa ensi syksynä alkaa ekaa kertaa eläintenhoitajan ammattitutkintoon valmistava koulutus ja suuntautumisvaihtoehtona pieneläinten hoito eli elulekurin apulaiseksi voisi kouluttautua. Jos jotain tätä ketjua lukevaa asia kiinnostaa.


      • niib
        Elisa82 kirjoitti:

        Minulle uutena opiskelupaikkana vastaan käveli Tampereella Ahlmanin koulu, jossa ensi syksynä alkaa ekaa kertaa eläintenhoitajan ammattitutkintoon valmistava koulutus ja suuntautumisvaihtoehtona pieneläinten hoito eli elulekurin apulaiseksi voisi kouluttautua. Jos jotain tätä ketjua lukevaa asia kiinnostaa.

        Miten saisin nopeiten pieneläin-/eläintenhoitajan ammattitutkinnon, kun olen jo osan kursseista suorittanut maatalousoppilaitkosessa, jossa erikoistuin pieneläimiin, mutta sieltä koulusta ei pieneläin-/eläinhoitajan ammattitutkinto nimikettä saanut?


      • sophie89
        niib kirjoitti:

        Miten saisin nopeiten pieneläin-/eläintenhoitajan ammattitutkinnon, kun olen jo osan kursseista suorittanut maatalousoppilaitkosessa, jossa erikoistuin pieneläimiin, mutta sieltä koulusta ei pieneläin-/eläinhoitajan ammattitutkinto nimikettä saanut?

        Jos löytyy työkokemusta, niin ei muuta kun suuntaat Helsinkiin Amieduun ja sovit näyttöpäivämäärästä. Periaatteessa kuka tahansa voi mennä suoraa näyttöön, eri asia osaako asiat ja pääseekö läpi. Muussa tapauksessa 2 vuodeksi Amieduun opiskeleen klinikkaeläinhoitajaksi.


      • kissu2
        Elisa82 kirjoitti:

        Minulle uutena opiskelupaikkana vastaan käveli Tampereella Ahlmanin koulu, jossa ensi syksynä alkaa ekaa kertaa eläintenhoitajan ammattitutkintoon valmistava koulutus ja suuntautumisvaihtoehtona pieneläinten hoito eli elulekurin apulaiseksi voisi kouluttautua. Jos jotain tätä ketjua lukevaa asia kiinnostaa.

        Joo ja pitää eläintenhoitajan perustutkinto ja mielellään työkokemusta. Koulutushan oli pieneläimiin suuntautuva ammattitutkinto.


    • sivuzu

      Mietin tässä vaan, että minkälaisia soveltuvuuskokeita pieneläinkoulutukseen on, kun oman koulun opo puhui ainakin jyrsijän käsittelystä, mutta onko muunlaisia?

    • elho

      Itse olen toiminut pieneläinhoitajana jo yli 10 vuotta ja olen tällä hetkellä klinikalla vakituisesti töissä. Valmistuin aikoinaan jo v. 2003 oppisopimuksella pieneläinhoitajaksi. Nykyään tuo ammattinimike on muuttunut. Nykyään meikäläisiä kutsutaan klinikkaeläinhoitajiksi..
      Vastauksia kysymyksiin:

      Mikä olisi paras opiskelupaikka? Omasta ja monen muun mielestä ylivoimaisesti Amiedu.
      Onko koulutukseen vaikea hakea? Jos hakee kouluun oppisopimuksella, niin riittää että on tehtävään hyväksyttävä työpaikka. Sillä pääsee automaattisesti myös kouluun. Toinen asia tietenkin on löytää tuo työpaikka.. Aika kiven alla ovat kyllä. Päiväkouluun, eli se ei-oppisopimusversio kestää 2 vuotta. Hakijoita on yleensä todella runsaasti ainakin Amieduun ja sisään ei ole kovin helppo päästä.

      Löytääkö työtä helposti? Kun on valmistunut (tai valmistumassa) niin töitä riittää kyllä ihan kivasti. Muutama vuosi sitten kun hain uutta paikkaa, niin tarjontaa oli ihan kivasti ja olisin päässyt kolmeen eri paikkaan ;o)

      Onko koulutus rankka? Koulutus on sopivan rankkaa. Siihen kuuluu aika paljon itsenäistä ja käytännön opiskelua. Motivoitunut täytyy olla. Allergiatesteissä kantsii muuten ihan varmuuden vuoksi käydä ennen kuin hakee opiskelemaan, ettei tuu ikäviä yllätyksiä..

      Ovatko kaikki koulut samanarvoisia? Eivät ole.

      Millainen ihminen täytyy olla, että tulisi valituksi koulutukseen? Soveltuvuuskokeita on pääsykokeissa, eli tietynlainen persoona täytyy olla. Se että on reipas, omatoiminen, ulospäinsuuntautunut ja sosiaalinen auttaa koulutukseen pääsemisessä.

      Ovatko pääsykokeet vaikeita? Ei ole sen kummemmin pääsykokeista kokemusta kun itse olin aikoinaan oppisopimuksella, mutta olen kyllä kuullut etteivät ole ihan helppoja. 2 tai 3 eri kierrosta on ja paljon erilaisia testejä haastatteluita. Pääsyprosentti yhtenä vuonna kouluun oli n. 8% hakijoista.

      Onko työ rankkaa? Ei ole helpoimmastakaan päästä. Työ tapahtuu kahdessa tai kolmessa eri vuorossa. Viikonlopputöitäkin on. Eläinlääkärit eivät aina ole niitä ihanimpia työtovereita.. Täytyy osata tehdä kuusi ja seitsemän eri asiaa yhtä aikaa ja hallita hyvin monen kirjavia työtehtäviä. Erilaisia eläimiä täytyy osata käsitellä ja handlata asiakaspalvelun salat. Tuntea lääkkeet, lääkelait, eri eläinlajien ruokavaliot, sairaudet, anatomian ja fysiikan. Hallita perusasiat kirurgiasta, leikkaussalityöskentelystä, laboratoriosta, viestinnästä, ensiavusta, etologiasta jne jne jne..

      Onnea kaikille alalle pyrkiville! ;o)

      • Nanni06

        Kiitos upeasta vastauksesta... itsekin pohtineena juuri mikä olisi hyvä "kanava" hakeutua klinikkaeläinhoitajaksi, tämä valaisi ainakin minulle asiaa paljonkin, kiitos siitä :).


      • eläintenhoitajaksi12

        Hei elho,

        Toi sun kirjoitus oli tosiaan hyvä tietopaketti, kiitos siitä. Mä olen lähitulevaisuudessa jäämässä ilman työpaikkaa ja pohdiskelen tässä, mitä sitä elämällä tekisi. Pieneläinhoitajan ammatti on kiehtonut jo vuosien ajan, kun olen niin eläinrakas. Hyvä, että kerroit rehellisesti tuossa työn "huonoja puolia". Ei tule liian "ruusuinen" kuva.. :)

        Mitkäs sitten on niitä hyviä/parhaita puolia siinä työssä? Eli miks kannattaa olla pieneläinhoitaja (tai klinikkaeläinhoitaja)?


      • whitemilk
        eläintenhoitajaksi12 kirjoitti:

        Hei elho,

        Toi sun kirjoitus oli tosiaan hyvä tietopaketti, kiitos siitä. Mä olen lähitulevaisuudessa jäämässä ilman työpaikkaa ja pohdiskelen tässä, mitä sitä elämällä tekisi. Pieneläinhoitajan ammatti on kiehtonut jo vuosien ajan, kun olen niin eläinrakas. Hyvä, että kerroit rehellisesti tuossa työn "huonoja puolia". Ei tule liian "ruusuinen" kuva.. :)

        Mitkäs sitten on niitä hyviä/parhaita puolia siinä työssä? Eli miks kannattaa olla pieneläinhoitaja (tai klinikkaeläinhoitaja)?

        No luulisi että jos ala kiinnostaa ollenkaan niin itse näkee ne parhaat asiat etukäteen. Itse haen koska minua kiinnostaa pieneläimet, niiden pelastaminen ja niiden hyvin vointi omistajien neuvomminen.


    • 123212

      Ja ihan vaan tiedoksi,että pieneläinhoitajan pitää tulla toimeen IHMISTEN kanssa eli jos haluaa k.o ammattiin,koska "tykkää elukoista ja niitä on kiva paijata"niin on pikkusen hakoteillä.Ja se totuus kyseistä duunista on vähän toisenlaista mitä töllön eläinsairaalasarjat antaa ymmärtää.Ja palkka ei ole edes vuosien työkokemuksella hyvä.Nettoliksa jää yleensä alle 2000euron,vaikka olisit ollu alalla yli 10 vuotta.

    • Miumia

      Ymmärsinkö siis oikein, eli että jos on käynyt vain peruskoulun ja lukion, niin pitäisi ensin käydä se eläintenhoitajan perustutkinto (120ov, 2v), ja sitten vasta voi hankkia pieneläin-/klinikkaeläintenhoitajan ammattitutkinnon, vai voiko tuon pieneläin-/klinikkaeläintenhoitajan ammattitutkinnon käydä jo suoraan lukion jälkeen?

      • suza

        Eläintenhoitajaksi voi mennä opiskeleen joko heti peruskoulun jälkeen tai sitten aikuiskoulutukseen lukion tai amiksen jälkeen.


    • Eelmeri

      Miumia: Jos haluat klinikkaeläinhoitajaksi niin kyllä ennen pitää käydä se eläintenhoitaja koulutus. Mun käsityksen mukaan toi pieneläinhoitaja nimike on vanha käsite et ei meiltä ainakaan valmistu kun eläintenhoitajia vaikkakin valitaan 1 vuoden loppupuolella suuntaudutaanko tuotantoeläimiin vai pieneläimiin.

    • Tarkkaaon

      No mikäs ala sitten sopisi jos haluaa auttaa eläimiä ja toimia niiden kanssa, mutta vihaa ihmisiä eikä halua olla missään tekemisissä ihmisten kanssa???? Ja ei pysty keskittyy moneen asiaan samaaan aikaan ja pitää olla tietty rutiini yms.?? Niin ja MIKÄÄN muu ala EI tosiaan kelpaa kun eläimiin liittyvä ja lukiossa yritin olla mutta ei onnistunut bkun pystyy tekemään vaan sen mihin tähtää Niin ja tärkeää on myös se että pääsee ulkomaille ammatin myötä ja pääsisi myös eksoottisia eläimiä auttelemaan......Auttakee nyt viisaammat, muuten menee koko elämä suomessa sossupummeillessa, kun ei omat assburger aivot riitä ratkomaan tätä ongelmaa, ikääkin mon jo 19 niin ei viittis hirveen montaa vuotta enää elämästä koulunpenkillä kuluttaa, eikä oo tosiaan muuta koulutusta kun peruskoulu......

      • 21v ja opin saman

        Menit minne tahansa niin tulet olemaan ihmisten seurassa joka tapauksessa. Työtoverit, yms.. Ensiksi kannattaisi muuttaa omaa asennetta.


      • aikuinenopiskelija

        Asberger ei kauheasti asennetta muuta.. Minulla sisko jolla asberger, minulla add ja siskoni sopisi täydellisesti hoitamaan mutta en sosiaalisesti päästäisi kuin tietyn asiakaskunnan kanssa puheilemaan :) koska teksti tulee suoraan niinkuin fakta on ja vähän faktemminkin. minulle se työ sopii juuri oppisopimuksen kautta ja pienellä klinikalla jossa kaikki tapahtuu parina.olen itse haava kammoinen mutta pidän itse leikkauksista eniten sekä hammashoidosta ja "siivoamisesta", siinä on paljon rutiineja mutta joka asiakas on uusi ja siksi vaihtelevaa sopivasti. pidän työstä valtavasti. Eli asberger voisi käydä tuon koulun ja itse palkkaisin asbergerin mieluusti osastolle jossa hoidetaan eläimiä esim. leikkauksen jälkeen tai pestään yms., eläinhoitola tai pelastustoimeen.tsemppiä!


    • vanhapiika

      Voi lasta, hyvä Tarkkaaon, tuollaisella asenteella et unelmaasi tule saavuttamaan. Muiden ihmisten kanssa on pärjättävä vaikkei heitä rakastakaan.

    • 082350928305

      Tämä vanhapiika on kyllä nimensä veroinen. Aka kukkahattutäti?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5178
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3377
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1512
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1353
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1046
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      958
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      63
      728
    Aihe