Kertokaa myyjälle

myyjä

Mikä ihme saa ihmisen niin vainoharhaiseksi ettei kaupassa maksaessaan kortilla suostu näyttämään henkilötunnuksen loppuosaa?
Jouduin vääntämään pitkään erään miehen kanssa kun hän ei suostunut näyttämään ajokortista hetun loppua. Hän sanoi että se on LAKI. Hänen ei TARVITSE näyttää sitä. Kuitenkaan hän ei osannut sanoa että mikä laki mahtaa olla kyseessä. Kun kysyin että eikö koskaan ennen ole pyydetty näyttämään hän sanoi että on, mutta ei näytä. Mahtaa olla melkoinen jonon muodostaja tuo mies... Kun kysyin että mikä siinä on niin vaikeata hän sanoi että minä (siis myyjä) noin käyttää väärin hänen korttiaan. Just just. Kerroin hänelle että juuri sen takia henkilöllisyys varmennetaan ettei väärinkäytöksiä esiinny.
Yritin etsiä hänelle näytettäväksi ohjeita mistä hän olisi voinut itse omin silmin lukea että hänen on hetu näytettävä, mutta en siinä tilanteessa onnistunut sitä löytämään. Löysin sen vasta hänen lähdettyään. Lopulta mies suostui näyttämään ajokorttinsa kokonaan.
Kyllä pistää vihaksi tälläiset ihmiset. Saako hän siitä jotain tyydytystä pieneen elämäänsä että joka kerta maksaessaan rupeaa vääntämään tästä samasta asiasta? Vai mikä siinä on?
Se on varma että meidän liikkeessä se mies ei enää asioi kuin käteisellä (jos nyt enää takaisin tulee ;)

7

839

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näyttää

Kyseinen mies oli aivan oikeassa siinä, ettei hänen ole pakko näyttää hetunsa loppuosaa sinulle. Se on pakko näyttää ainoastaan poliisille tai poliisivaltuudet omaavalle henkilölle. MUTTA jos henkilö kieltäytyy hetuaan sinulle näyttämästä sinun on tehtävä oma velvollisuutesi ja kieltäydyttävä myymästä hänelle kortilla. Niin yksinkertaista se on. Teoriassa ei mikään pakko, mutta käytännössä on.

• myyjä

Ohjeissa kuitenkin kerrotaan että ostoksen ylittäessä yli 50 euroa on henkilöllisyys todistettava ja tositteeseen merkittävä mistä ne on katsottu ja henkilötunnuksen loppuosa. Ja nämä oli pankkikortin yleiset toimitusehdot mitkä asiakas tietysti on hyväksynyt tilatessaan kortin.
        On vain niin vaikea käsittää tälläistä vainoharhaisuutta. Että myyjät käyttäisivät väärin asiakkaiden kortteja. Ei voi ymmärtää.

• Stadi58
        myyjä kirjoitti:

Ohjeissa kuitenkin kerrotaan että ostoksen ylittäessä yli 50 euroa on henkilöllisyys todistettava ja tositteeseen merkittävä mistä ne on katsottu ja henkilötunnuksen loppuosa. Ja nämä oli pankkikortin yleiset toimitusehdot mitkä asiakas tietysti on hyväksynyt tilatessaan kortin.
        On vain niin vaikea käsittää tälläistä vainoharhaisuutta. Että myyjät käyttäisivät väärin asiakkaiden kortteja. Ei voi ymmärtää.

Sinä olet oikeassa ja "näyttää" on oikeassa. Henkilöpapereiden näyttäminen liittyy takuuseen, mikäli paperit on kysytty - ja se varmistetaan hetun loppuosan merkinnällä - vastaa pankki ostoksesta. Ellei hetua ole merkitty, niin pankki vastaa vain 50 euroon ja loput jää "omaan piikkiin". Kummaa niuhotusta asiakkaaltasi. Minä olen iloinen, jos joku edes joskus kysyy papereita, näin hän estää mahdollisesti hävinneen korttini väärinkäytön. Jatka samaan malliin!

• kassa

itse en myy asiakkaalle kortilla tilanteessa, joissa tilillä ei ole katetta (vaikka varmennuksen pystyy kiertämäänkin) tai henkkareita ei löydy (tai haluta näyttää) jos ostosten loppusumma on yli 50e tai allekirjoitus kortista puuttuu. yleensä ostokset jää kassalle, kun vaihtoehtoista maksuvälinettä ei löydy, mutta eipähän kukaan pääse sanomaan että olen toiminut väärin ja kauppa ei saa rahojaan pankilta/luottolaitokselta. haukuthan siinä monesti saa kuulla, mutta annan mennä toisesta korvasta sisään ja samantien toisesta ulos.. :)

• koita kestää

Jos asiakas ei suostu pyydettäessä todistamaan henkilöllisyyttään (ei sen tarvitse olla edes yli 50€:n ostos) on myyjä velvollinen ottamaan maksuvälineen haltuunsa kunnes henkilöllisyys on voitu varmentaa. Joko poliisin toimesta tai näyttämällä pankkiyhdistyksen hyväksymää henkilötodistusta.

Tuollaisia asiakkaita muuten tulee aina silloin tällöin vastaan. Vänkäävät mistä milloinkin ja missä milloinkin. Yleensä 50 miehiä tai yhteiskunnasta syrjäytyneitä. Niille pitää vain näyttää kaapin paikka, yleensä poliisin soittaminen saa ne lopulta järkiinsä. Toinen hyvä tapa on haukkua ne lyttyyn, niin ei tule ainakaan toista kertaa.

Pitäisi kaikki kansalaiset laittaa armeijan sijasta vuodeksi asiakaspalvelutyöhön...

• myyjä
        koita kestää kirjoitti:

Jos asiakas ei suostu pyydettäessä todistamaan henkilöllisyyttään (ei sen tarvitse olla edes yli 50€:n ostos) on myyjä velvollinen ottamaan maksuvälineen haltuunsa kunnes henkilöllisyys on voitu varmentaa. Joko poliisin toimesta tai näyttämällä pankkiyhdistyksen hyväksymää henkilötodistusta.

Tuollaisia asiakkaita muuten tulee aina silloin tällöin vastaan. Vänkäävät mistä milloinkin ja missä milloinkin. Yleensä 50 miehiä tai yhteiskunnasta syrjäytyneitä. Niille pitää vain näyttää kaapin paikka, yleensä poliisin soittaminen saa ne lopulta järkiinsä. Toinen hyvä tapa on haukkua ne lyttyyn, niin ei tule ainakaan toista kertaa.

Pitäisi kaikki kansalaiset laittaa armeijan sijasta vuodeksi asiakaspalvelutyöhön...

Tämä mies oli sellainen 60 . Eli sopii profiiliin.
        Sanoin hänelle että voin perua kaupan että tarvitsen kortin siihen, niin eipä käynyt sekään vaan KÄTEISTÄ rahaa olisi pitänyt antaa.
        Onneksi näitä on meillä vähän, olen vähän huono näissä tilanteissa kun maltti menee typeriin ihmisiin niin helposti.

• mopo.nen

Siellä molemmissa tuli yhteenaikaan valistusta kuinka pankkitilin numerolla tai hetulla saa tehtyä petoksia helposti.
      Joten kiitä karpoa :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      89
      2128
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      136
      1776
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1326
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      241
      794
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      67
      732
    6. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      718
    7. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      711
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      211
      608
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      566
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      40
      514
    Aihe