Saako asuntolainan tässätapauksessa hän?

Omillaan

Olen töissä käyvä nainen ja poikakaverini kanssa haluaisimme ostaa pienen kolmion. No, poikakaverini on valmistumassa insinööriksi ja mä olen vakitöissä ja hyvä toimeentulo. Poikakaverillani ei säästöjä. Itse pystyn säästöilläni ostamaan asunnon. Jos me puoliksi ostamme asunnon, saako poikakaverini lainaa, koska ei ole töitä eikä rahaa, saa tosin liiton päivärahaa varmaan reilu 500 € kuukaudessa. Hän ottas lainaa n. 30 - 50 000 €.

26

26888

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hgthfhdh

Uskoisin pankin lainaavan poikakaverillesi, jos sinä annat oman osuutesi asunnosta pankille vakuudeksi lainan hoidosta.

• saa

ja todennäköisesti isommankin summan. marginaali voi olla hieman isompi mutta uskon että lainaa saa. Pankit tuntuvat antavan nykyään aika helpolla rahaa ulos. rahoituspäällikkö tulee vaikka kotiin tekemään paperit

• voi hitto sentää

Kannattaisiko kysyä pankista???
      Luuletko että saat lainan jos joku täällä sanoo että saat.
      Hitto että ihmiset on typeriä

• hitot

haistapa paska sitä varten nämä keskustelupalstat on että täällä asialliset ihmiset saapi kysellä ja niille saapi vastailla...

• mieltä

Lääkäripalstoilla lääkäri sanoo kysyjälle, että mene lääkärille.

Uusavuttomuus on valitettavasti totta!

• luvattiin....

pankista meille.Nettotulot n.2800euroa/kk.Säästöjä tai takaajia ei ole!

• paska

älä nyt ala keulii.et saa noilla tuloilla lainaa ilman takaajia.tai sitten isi on se pankin setä

• mulle kans

mistä pankista? Minkälainen korko?

• lainaa

samposta ilman takaajia ja säästöjä! tarjous olisi vielä voimassa mutta ei olla niin hulluja että otettaisiin. laskelma oli 25 vuodeksi ja tällä hetkellä yhteenlaskettu nettotili kuussa 3500€. marginali viiden ekan vuoden ajan 0,8 ja loppupotti 0,6. ihmetyttää miten helpolla rahaa saisi. muutama vuosi sitten ei meinannut saada edes muutamaa tonnia autoa varten.

• takaajaksi

saa varmasti lainaa mutta vaatii takaajan..ja luultavasti sinä lähdet takaajaksi..

• Olen itse ollut poikaystäväsi asemassa. Saimme lainan! Tosin riippuu pankista. Esimerkiksi Handelsbanken ei kuulema rahoita mitään opiskelijatyttösiä (niin minulle sanottiin). Ei hän mitään takaajia tarvitse. Tarvitsette yhteiselle lainallenne takaajat jos vakuutenne ei riitä.

• Omillaan

Kiitos kaikille asiallisille kommenteille
        ja tiedoksi että kenekään ei tarvitse ruveta takaajaksi ellei tahdo vaikka ainahan pääsisi takaajaksi, eli en ole lähtemässä poikaystäväni lainan takaajaksi

• pyykkäri
        Omillaan kirjoitti:

Kiitos kaikille asiallisille kommenteille
        ja tiedoksi että kenekään ei tarvitse ruveta takaajaksi ellei tahdo vaikka ainahan pääsisi takaajaksi, eli en ole lähtemässä poikaystäväni lainan takaajaksi

kannattaa myös miettiä, että hyvin alkanut suhteenne voi loppua... pidä huoli että saat omasi pois, jos asunto joudutaan myymään.

• kyllä niitten pitäis jotai ...

Taitaa olla ukkos aikamoine ruudinkeksijä jos ei insinöörin taidoilla saa asiaa setvittyä itse omin päin.

• pöhkö

Eihän insinöörit yleensäkään tajua mitään käytännön elämästä...

• pankkitypykkä

Nykyäänhän sitä lainaa saa vaikka kuinka paljon makselee sit joskus kun kerkiää.

• eräs insinööri
        pöhkö kirjoitti:

Eihän insinöörit yleensäkään tajua mitään käytännön elämästä...

Alkuperäisen kysyjän kysymykseen lainansaannista en osaa sanoa mitään, kysykää pankeista. Mutta esitän vastakysymyksen: mikä kiire teillä on juuri nyt ostaa asunto? Itse odottaisin , että molempien työkuviot ja ansiot vakiintuvat ja olisi jotain ennustettavuutta. Toinen juttu: ainakaan nykyisellä korkotasolla ja asuntojen hinnoilla spekulointi tuskin koituu velallisen eduksi. Lainaa ehtii maksaa myöhemminkin ja 15 vuottakin on hiton pitkä aika maksaa velkaa x€ joka kuukausi. Voi tulla suru puseroon, jos asuntojen hinnat niiavat ja joutuu esim. työttömyyden takia myymään kalliialla hankitun asunnon pankinjohtajan kaverille halvalla.

Tuosta paljon puhutusta hintatasosta: tässä on tilastokeskuksen esittämä käppyrä aiheesta vuosilta 1970-2005. Mitä veikkaatte, mihin päin se kääntyy, kun korko nousee tau tulee jokin maailmantalouden häiriö(vrt. yksittäisen hurrikaanin vaikutus polttoaineen hintoihin).

http://tilastokeskus.fi/til/ashi/

• tyytyväinen

hyposta, hypo.fi, täältä on minullakin laina ja ilman takaajia

• Nimetön

Ilman muuta noilla tilanteilla laina irtoaa!!!

• suurvelallinen

Vaihtoehto 1:
      Ehkä kävelet pankinjohtajan puheille ja sanot: skudaa, jaak heeter antti pitkänen jee mei pengar. Hän kyllä auttaa siitä eteenpäin. Vaihtoehto 2:
      jos otat pyssyn mukaan siitä vain seuraa, että auttajia tulee vielä enemmän, muunmuassa poliiseja. Rohkeasti vain matkaan.

• realisti

Miksi ette tee niin, että laina ja asuntokin tulee kokonaan sinun nimiisi, mutta lainalaskelmassa otetaan myös poikakaverisi tulot huomioon. Jos sattuisi käymään niin, että ero tulisi niin ei olisi niin suurta häsäkkää sen kämpän jakamisen tms. kanssa. Me toimimme niin ja ei ole ollut kummallakaan mitään valittamista järjestelyn kanssa.

• Jozksu

Hyvä että lainaa saa.

Joten kaikki vaan lainaamaan....

Odotan vaan, koska jotain tapahtuu, korot nousee yms. Tekee hyvää pullamössö -nuorille.

• Velkaa
        Jozksu kirjoitti:

Hyvä että lainaa saa.

Joten kaikki vaan lainaamaan....

Odotan vaan, koska jotain tapahtuu, korot nousee yms. Tekee hyvää pullamössö -nuorille.

No joo, nyt on korot alhaalla mut entäs esim. 3 vuoden kuluttua, firmat pistää porukkaa taipaleelle , työttömyys kasvu suhdanteessa, haiskahtaa pahalta ottakaa hillittömästi velkaa pienillä maksu erillä ja näätte muutaman vuoden kuluttua olevanne ikuisesti pankin kanssa naimisissa, kuten kävi "muutamille" laman uhrille.Itellä homma hanskassa oma talo ja ei asuntolainaa enää heh. :))

• tasaerä

Kiinteässä tasaerässä maksuerä pysyy muuttumattomana korkotason muuttuessa. Laina-aika ja lyhennyksen ja koron osuus maksuerästä muuttuvat.

Eli ei koronnousu sinänsä haittaa, laina-aika vaan pitenee.

• Nimetön

on paljon järkevämpi ja ennen kaikkea halvempi. Joka maksuerän päälle tulee aina korko. Näin laina lyhenee nopeammin ja siksi se on halvempi.

• Peppi
        Nimetön kirjoitti:

on paljon järkevämpi ja ennen kaikkea halvempi. Joka maksuerän päälle tulee aina korko. Näin laina lyhenee nopeammin ja siksi se on halvempi.

Valitettavasti kiinteäkorko on korkeampi kuin esim. euribori tai vastaava. Ei välttämättä kannata ottaa kiinteää korkoa, jos on esim. kuuden- tai kahdentoista kuukauden euribori. Sehän tarkistaa kerran tai kaks vuodessa koron. Se jää sitten voimaan, kunnes sitä taas tarkistaa. Ei missään tapauksessa kannata näin alhaisena korkoaikana ottaa kiinteää korkoa. Me otettiin kesäkuussa laina niin ei voi olla totta, että voi olla halpa korko...vain 2.05%. Kyllä nyt kannattaa ehdottomasti ostaa asunto, jos vaan on aikomusta. Eihän me voida tietää korkojen nousua tai laskua...elämä näyttää. Voihan korkoa muutella kesken maksukauden.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      235
      2028
    2. Missä tapasit kaivattusi

ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      89
      1044
    4. Jani Wickholm on kuollut

Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      1041
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    6. Uskaltaisitko vielä

Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      840
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      98
      794
    8. Aattelin nainen

Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      706
    10. Pohjola talo

Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe