Kanadantuija ei voi hyvin

sirkmu

Hei !
Olen etsiskellyt eri puolilta tietoja kanadantuijan kasvupaikkavaatimuksista. Asia on tullut sikäli ajankohtaiseksi, että pihallamme on noin kymmenvuotias lähes parimetrinen tuija, joka aikaisemmin jaksoi hyvin. Parin vuoden aikana siinä on ollut ruskeita oksia ja tänä kesänä entistä enempi. kasvupaikka on kesällä varjoisa (auringon puolelta tammien varjostama). Kevättalven auringolta se suojataan harsolla. Voisiko ravinteiden puutos,kasvin kasvettua näinkin kookkaaksi, olla syy vai mikä. Lannoitteita on käytetty, mutta pitäisikö lisätä. Onko muilla vastaavia ongelmia ? Onko löytynyt ratkaisua ?

13

15558

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kalkinsuosijia

      Kymmenvuotias KANADANtuija ja vasta vajaa 2 metriä. Oisko kysessa joku alalajike, pylväs- tai pilarituija.
      Itselläni muutama kanadalainen aidanteena. Käytettiin reilua istutuskalkitusta ja kasvatuskalkitus säännöllisesti Keskimääräinen vuosikasvu on ollut n. 30 cm.
      Niin ja tuijat viihtyvät parhaiten tuoreesa maassa.

      • sirkmu

        Pitääpä ryhtyä tehokkaammin kalkitsemaan. Jonkinverran sitä on annettu, mutta lähinnä samalla kun ympäristön nurmikkoa on hoidettu. Jospa se vielä toipuisi.


      • miten lie

        Myymälän hortonoomi(?) kielsi laittamasta kalkkia tuijalle, mieluummin hapanta, esim. jotain rodo-lannotetta.


      • kahvinporo

        Itse laitan Tuijille kahvinporoja koko kesän ja tykkäävät. Olen kuullut, että Tuijat pitävät happamasta maasta eikä kalkkia saa laittaa. Mikä lie sitten totta.


    • toivontytär

      kuuluukin tehdä välillä ruskeita oksia ei ole vaarallista ihan kuin luonnossa männyt tekevät keltaisia neulasia vähän samaan tyyliin itsellä on 10v kanadantuija n5m kork. kasvaa aurinkoisella pihalla avoimella paikalla ei vaadi suojausta ovat vahvimpia ja kestävämpiä ja sietää hyvin leikkausta.

      • sirkmu

        Kyseinen tuija on valitettavasti jo lähes kokonaan ruskea.
        Olen nyt jälkeenpäin alkanut epäilemään olevani itse syyllinen tapahtuneeseen.
        Lähistöllä noin 3-4 metrin päässä oli kukkapenkkinä toiminut kaivonrengas jossa vuosittain pidin kesäkukkia. Huomasin että multa oli lähes täynnä pientä juuriverkostoa ja päätin hävittää kyseisen kukkamaan. Pihassa aivan lähellä kasvaa suuri koivu sekä useita vanhoja tammia. Arvelin että koivu, joka osaa hakea vettä ja ravinteita kaukaakin, oli syyllinen. Jospa tuijakin oli osannut hyödyntää lannoituksen ja kosteuden. Se ei silloin tullut mieleeni.
        Aion nyt katsoa keväällä miltä näyttää.
        Voisiko sitä katkasta " kantoon". Eli lähtisikö juuresta kasvuun ?


      • toivontytär
        sirkmu kirjoitti:

        Kyseinen tuija on valitettavasti jo lähes kokonaan ruskea.
        Olen nyt jälkeenpäin alkanut epäilemään olevani itse syyllinen tapahtuneeseen.
        Lähistöllä noin 3-4 metrin päässä oli kukkapenkkinä toiminut kaivonrengas jossa vuosittain pidin kesäkukkia. Huomasin että multa oli lähes täynnä pientä juuriverkostoa ja päätin hävittää kyseisen kukkamaan. Pihassa aivan lähellä kasvaa suuri koivu sekä useita vanhoja tammia. Arvelin että koivu, joka osaa hakea vettä ja ravinteita kaukaakin, oli syyllinen. Jospa tuijakin oli osannut hyödyntää lannoituksen ja kosteuden. Se ei silloin tullut mieleeni.
        Aion nyt katsoa keväällä miltä näyttää.
        Voisiko sitä katkasta " kantoon". Eli lähtisikö juuresta kasvuun ?

        kannoksi saakka,jos vähänkään on vihreää niin leikkaa sen oksan yläpuolelta. itse olen tehnyt timanttituijalle,josta puolet muuttui ruskeaksi oman virheeni vuoksi( kastelin keväällä liian lämpimällä vedellä)kasvaa terhakkaasti viereisistä oksista, tuijia voi huoleti leikata ja muotoillakin..


      • sirkmu
        toivontytär kirjoitti:

        kannoksi saakka,jos vähänkään on vihreää niin leikkaa sen oksan yläpuolelta. itse olen tehnyt timanttituijalle,josta puolet muuttui ruskeaksi oman virheeni vuoksi( kastelin keväällä liian lämpimällä vedellä)kasvaa terhakkaasti viereisistä oksista, tuijia voi huoleti leikata ja muotoillakin..

        Täytyypä kevään tullen katsoa onko mitään pelastettavissa. Pahalta nyt kyllä näyttää, ei voi mitään jos itse tulin sen juuret tahattomasti tuhonneeksi.
        Ellei mitään ole tehtävissä, sitten vaan uutta kasvia tilalle.


      • Tuijia kasvattanut
        sirkmu kirjoitti:

        Kyseinen tuija on valitettavasti jo lähes kokonaan ruskea.
        Olen nyt jälkeenpäin alkanut epäilemään olevani itse syyllinen tapahtuneeseen.
        Lähistöllä noin 3-4 metrin päässä oli kukkapenkkinä toiminut kaivonrengas jossa vuosittain pidin kesäkukkia. Huomasin että multa oli lähes täynnä pientä juuriverkostoa ja päätin hävittää kyseisen kukkamaan. Pihassa aivan lähellä kasvaa suuri koivu sekä useita vanhoja tammia. Arvelin että koivu, joka osaa hakea vettä ja ravinteita kaukaakin, oli syyllinen. Jospa tuijakin oli osannut hyödyntää lannoituksen ja kosteuden. Se ei silloin tullut mieleeni.
        Aion nyt katsoa keväällä miltä näyttää.
        Voisiko sitä katkasta " kantoon". Eli lähtisikö juuresta kasvuun ?

        Jos kanadantuijasi on 10 v ja pari metriä, se ei voi hyvin. Jos se on ruskettunut, se voi vielä huonommin. Jos siinä lähellä on iso koivu, se vie ravinteet ja veden, siinä syy, miksi tuija kituu.
        Tuijalla on pieni juuristo, tuijan juuret eivät ulotu 3-4 metrin päähän kukkapenkkiin. Ko. tuijasi juurakko on helposti ylöskaivettavissa.
        Jos mahdollista, siirrä se kauemmas koivusta.
        Jos tuija on 'lähes kokonaan ruskea', voit leikata sitä. 'Kannostakin' lähtee uudet versot, en kyllä tiedä, millainen tuija siitä kasvaa.
        Kanadantuijaa voi leikata reippaasti, siitä tulee tuuheampi.
        Itselläni on kartiotuijia mökillä hiekkaperäisessä maassa, hyvin pärjäävät. Kastelen, jos on kovin kuivaa.


      • ....
        Tuijia kasvattanut kirjoitti:

        Jos kanadantuijasi on 10 v ja pari metriä, se ei voi hyvin. Jos se on ruskettunut, se voi vielä huonommin. Jos siinä lähellä on iso koivu, se vie ravinteet ja veden, siinä syy, miksi tuija kituu.
        Tuijalla on pieni juuristo, tuijan juuret eivät ulotu 3-4 metrin päähän kukkapenkkiin. Ko. tuijasi juurakko on helposti ylöskaivettavissa.
        Jos mahdollista, siirrä se kauemmas koivusta.
        Jos tuija on 'lähes kokonaan ruskea', voit leikata sitä. 'Kannostakin' lähtee uudet versot, en kyllä tiedä, millainen tuija siitä kasvaa.
        Kanadantuijaa voi leikata reippaasti, siitä tulee tuuheampi.
        Itselläni on kartiotuijia mökillä hiekkaperäisessä maassa, hyvin pärjäävät. Kastelen, jos on kovin kuivaa.

        Milloin se pitäisi leikata? Kanadantuija, siis?


      • et sillee
        .... kirjoitti:

        Milloin se pitäisi leikata? Kanadantuija, siis?

        Kandantuijaa voi leikata miltei koska vaan, itse leikkasin eilen ja toisen kerran leikkaan yleensä juhannuksen aikaan.
        Tuossa edellä kerrottiin ,että tuija oli talvella ruskea, kanadantuija on yleensä talvella harmaanruskea luonnostaan, siinä on myös siemenkotia jotka ovat kiinni oksissa ja näyttävät kuin koko puu olis ruskettunut. Keväällä tuijat taas vihertyvät.


    • toinette

      en roskapostilainen etsin tietoa tuijasta ja etenkin sen jurista onko isot

      • A

        Tuijan juuret ovat ohuet, hennot ja lähellä maata. Siksi kasvi pitää juurten päällä olevasta katteesta, joka pidättää hyvin kosteutta ja torjuu kilpailevien kasvien juuria.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      146
      10646
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3023
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2839
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1699
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1646
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1458
    Aihe