elikkä yksi syy on imuilmavuoto!
Oma Mondeo (-01 2.0 bensa) nyki niin perkeleesti pintakaasulla ajaessa (kierroksia n.2000).
Veto päällä ei minkäänlaisia ongelmia.
Nykimistä siis n.80 nopeudessa. Tosi "mukava" ajella.
Omassa oli yks letku melkein kokonaan poikki!
Kaasuläpän alapuolella, hieman vasemmalle on joku "anturi" johon tulee kaksi imuilmaletkua (t-liitin) ja sähköliitin. Toinen imuletku jossa jyrkkä mutka, oli käytännössä kokonaan poikki.
Parinsentin pala pois ja takaisin kiinni.
Lisäksi tarkistin ja putsailin CRC:llä liittimiä.
Nyt ajettu 100km eikä ole nykäissyt kertaakaan.
Kannattaa tarkistaa nuo imuilmaletkut jos nykii tasa/pintakaasulla.
Toivottavasti oli apua jollekin!
Mondeon nykiminen
11
5340
Vastaukset
- 2001
Kerrotko vielä tarkemmin mistä tuo kaasuläppä löytyy, kun ei tuo konehuoneen rakenne ole erityisen hyvin hallussa...
- sijainti
Seuraa ilmanputsarilta lähtevää isoa kumista putkea. Putki loppuu kaasuläppään (musta mötikkä neljällä ruuvilla kiinni koneen oikeassa kyljessä).
Klemmari löysälle putkesta niin sen saa irti, josta paljastuu se "läppä".
Imuilmaletkuja on vähä jokapuolella imusarjaa (koneen edessä imusarjan alapuolella), eli mahdollinen vuoto voi olla hankala löytää.
Itellä onneksi löytyi helposti. - foooooooo
Vie asiantuntevaan korjaamoon jos tekniikan tuntemus on tuota tasoa.
- joo-o
foooooooo kirjoitti:
Vie asiantuntevaan korjaamoon jos tekniikan tuntemus on tuota tasoa.
Jäi tuo ammattikoulun autonasentajan linja aikanaan käymättä, niin ei tuo moottoritekniikka ihan hanskassa ole (eikä niillä opeilla edes välttämättä nykyisiä moottoreita paljon huollettaisi). Mutta jos joku kertoo oikean paikan mistä esim. tässä tapauksessa rikkoontunut imuletku löytyy, onnistuu korjaus varmasti vähemmän asiaan vihkiytymättömältäkin.
Kiitos vaan alkuperäisen viestin lähettäjälle asiaa selventävästä viestistä (tosin onnistuin paikantamaan tuo T-liitoksen ihan itsekin pienen tutkiskelun jälkeen). Itselläni tuo oli kuitenkin kunnossa, joten vika on jossain muualla. Tosin tuo nykiminen on kyllä sen verran vähäistä eikä esiinny ollenkaan maantienopeuksilla, joten taidan jättää asian penkomisen sikseen (kohta on edessä määräaikaishuolto, jossa vaihtoon menevät tulpat ja johdot, joten vika voi korjaantua silläkin).
- tuttu miäs
oletkohan nyt ihan varma että se mikä siinä nykii ei olen niskasi??? onhan se paljon se 100km foordilla ilman vikaa.... pitäis ilmoittaa ennätystenkirjaan! nykiminen voi myös johtua jossain määrin kuskin älykkyysosamäärästä...tai apukuskin nenän reikien koosta. no ei kai! hieno homma että toimii...taidakin arvata jo kuka tämän kirjoitti.... ps:ei herneitä nenään! :):):):):):):)
- terkkuja...
et sinä ole minun, vaan MINÄ olen sinun niskasi:):)
Minulla on (-99 2.0 bensa) ja nykii just samanlaisesti pintakaasulla ja kierrokset on 2000 nurkilla. Konetta kuunnellessa kuuluu jostain epämääräistä suhinaa. Oliskohan minunkin autossa sama vika?? Pitää huomenna tsekata tilanne. Kiitos vinkistä!
- imuvuoto
Suhina on merkki imuilmavuodosta.
Toivottavasti vuotokohta löytyy! - ja johdot
kannattaa vaihtaa yhtä aikaa, jos vielä nykii kannattaa kokeilla egr:n tulppaamista, voi aiheuttaa nykimistä
- Mondeo Mk3
ja johdot kirjoitti:
kannattaa vaihtaa yhtä aikaa, jos vielä nykii kannattaa kokeilla egr:n tulppaamista, voi aiheuttaa nykimistä
Tuo EGR:n tulppaaminen ei MK3:ssa (2001->) enää auta, koska sitä ei ole enää sellaisena olemassa, kuin se vanhemmista Mondeoista löytyi. Ja Fordilla väittävät kovasti, että näissä ei myöskään tarvitse vaihtaa johtoja tulppien vaihdon yhteydessä, niin kuin ainakin vanhemmissa 16-venttiilisissä piti.
- M.S
imuvuoto kirjoitti:
Suhina on merkki imuilmavuodosta.
Toivottavasti vuotokohta löytyy!Nykinää, tyhjäkäynnin vaeltelemista, kylmänä sammuu ekaan risteykseen.
Tulpat vaihtoon, tulpan hjohdot, ruiskun ohjausyksikkö.
Vika ekassa viestissä kuvatussa liittimessä. Tuo liitin on kyllä melkoinen heikoin lenkki, vetelä ja kiinnitys ilm. jo tehtaalta foordin papan laittamana huono.
Tsekatkaa suhinat ja letkut jos nykii.
Itse korjasin tuon reiän letkussa suilikoonilla, sillä jollan vessan saumoja tilkitään laatoituksen yhteydessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu3853253Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3151526En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841322- 1081311
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991305Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591255- 481155
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi801062Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa26965- 33857