E-pillerit ja hiustenlähtö

Toivoton

Onko kenelläkään tietoa, voiko e-pillerit vaikuttaa jotenkin hiustenlähtöön? Itselläni on lähtenyt runsaasti hiuksia jo muutaman vuoden ajan. Syytä on selvitelty lääkärissä useaan otteeseen, kilpirauhaset yms. tutkittu, mutta syytä ei olla löydetty. Olen tässä alkanut epäilemään, että voiko pillereillä olla esim. jotain hormonaalista vaikutusta hiustenlähtöön? Pillereitä olen syönyt kuusi vuotta.

20

27706

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täti

      E-pillerit voi aiheuttaa hiustenlähtöä ainakin silloin kun ne aloittaa tai silloin kun ne lopettaa. Jos pillereiden progestiini on androgeeninen niin silloinkin ne voi aiheuttaa hiustenlähtöä. Diane Novassa ja Yasmin pillereissä progestiini ei ole androgeeninen vaan antiandrogeeninen, mutta luulen että kaikissa muissa se on androgeeninen. Tosin ne määrät on niin pieniä. Voi se hiustenlähtö johtua jostain muustakin.

      • Soile

        Itsekään en lähtisi syyttämään vain e-pillereitä hiustenlähdöstä, ja kuten nim. 'täti' edellä tarkensi, e-pillereissä on eroa; onko progestiini androgeeninen/antiandrogeeninen. Ulkomaisia keskustelupalstoja seuraamalla näyttäisi siltä, että noita Diane Nova- ja Yasmin-merkkejä määrätään myös hiustenlähdön ehkäisyyn, muiden hoitomuotojen tueksi.

        Itse olen käyttänyt Diane Novaa vuodesta -99, ja ollut siihen erittäin tyytyväinen, enkä huomannut mitään sivuoireita vuosiin. Viime keväänä alkoi hiukset lähteä, ja erikoislääkärikin mutisi epävarmasti jotain, että jos se e-pilleri? Siinä kohtaa päätin olla asioimatta ko. lääkärillä enää toiste, jos ei tiedä edes sitä, mitä potilas pienimuotoisen nettisurrffailun jälkeen..


      • Toivoton
        Soile kirjoitti:

        Itsekään en lähtisi syyttämään vain e-pillereitä hiustenlähdöstä, ja kuten nim. 'täti' edellä tarkensi, e-pillereissä on eroa; onko progestiini androgeeninen/antiandrogeeninen. Ulkomaisia keskustelupalstoja seuraamalla näyttäisi siltä, että noita Diane Nova- ja Yasmin-merkkejä määrätään myös hiustenlähdön ehkäisyyn, muiden hoitomuotojen tueksi.

        Itse olen käyttänyt Diane Novaa vuodesta -99, ja ollut siihen erittäin tyytyväinen, enkä huomannut mitään sivuoireita vuosiin. Viime keväänä alkoi hiukset lähteä, ja erikoislääkärikin mutisi epävarmasti jotain, että jos se e-pilleri? Siinä kohtaa päätin olla asioimatta ko. lääkärillä enää toiste, jos ei tiedä edes sitä, mitä potilas pienimuotoisen nettisurrffailun jälkeen..

        Syön itse Gracial-merkkisiä pillereitä. Mistä tiedän onko ne androgeenisiä vai ei?


      • täti
        Toivoton kirjoitti:

        Syön itse Gracial-merkkisiä pillereitä. Mistä tiedän onko ne androgeenisiä vai ei?

        Testosteronijohdannaisia ovat noretisteroni ja -asetaatti, levonorgestreeli, desogestreeli, gestodeeni ja norgestimaatti. Gracialin progestiini on tota desogestreeliä.


      • täti
        täti kirjoitti:

        Testosteronijohdannaisia ovat noretisteroni ja -asetaatti, levonorgestreeli, desogestreeli, gestodeeni ja norgestimaatti. Gracialin progestiini on tota desogestreeliä.

        Tämä ketju on jo vanha, mutta lisään silti tänne vielä, että myös medroksiprogesteronilla on heikko androgeeninen vaikutus, vaikka se ei olekaan testosteronijohdannainen.


      • Luminor84
        Soile kirjoitti:

        Itsekään en lähtisi syyttämään vain e-pillereitä hiustenlähdöstä, ja kuten nim. 'täti' edellä tarkensi, e-pillereissä on eroa; onko progestiini androgeeninen/antiandrogeeninen. Ulkomaisia keskustelupalstoja seuraamalla näyttäisi siltä, että noita Diane Nova- ja Yasmin-merkkejä määrätään myös hiustenlähdön ehkäisyyn, muiden hoitomuotojen tueksi.

        Itse olen käyttänyt Diane Novaa vuodesta -99, ja ollut siihen erittäin tyytyväinen, enkä huomannut mitään sivuoireita vuosiin. Viime keväänä alkoi hiukset lähteä, ja erikoislääkärikin mutisi epävarmasti jotain, että jos se e-pilleri? Siinä kohtaa päätin olla asioimatta ko. lääkärillä enää toiste, jos ei tiedä edes sitä, mitä potilas pienimuotoisen nettisurrffailun jälkeen..

        Itse käytin Diane Novaa 11 vuotta, ja olin erittäin tyytyväinen siihen asti, kunnes halusin saada lapsia, ja lopetin pillereiden käyttämisen. Minulla alkoi välittömästi runsas hiustenlähtö. Ajattelin ensin, että totta kai hormonitoiminta on hieman sekaisin, kun elimistö on tottunut tietynlaiseen kiertorytmiin, ja nyt se on sekaisin -hetken- ennen kuin oma elimistö ottaa vallan takaisin. Olin käyttämättä pillereitä 4 kk, mutta hiusten lähtö ei pysähtynyt. Lisäksi minulle puhkesi akne. Säikähtäneenä tästä aloitin pillerit taas.

        Viime marraskuussa (8,5 kk sitten) päätin lopettaa pillerit pysyvästi. Hiustenlähtö alkoi samantien kun lopetin pillerit, samoin akne. Jälkimmäiseen sain lääkäriltä Skinoren-nimisen voiteen, joka tehoaa näppyihin todella tehokkaasti. Mutta hiustenlähdön kanssa kamppailen yhä, ja jäljellä on enää hiirenhäntä paksusta tukastani.

        Menin yksityislääkärin vastaanotolle, ja pyysin häntä ottamaan minusta perusverenkuvan, ferritiinin (koska Hb on minulla ollut yleensä yhä, ferritiini voi silti olla matala), keliakia-testit, sekä progesteronin ja estradiolin ja testosteronin. Epäilen, että kun söin Diane Novaa 11 vuotta, ylimääräisen hormonin syöminen laiskistutti lisämunuaiseni ja sitä kautta aiheutti minulle kilpirauhasen vajaatoiminnan, joka todettiin n. 2 v. sitten. Sen hoito on tasapainossa. Lisämunuaisen laiskistumisen johdosta ilmeisesti nyt sitten elimistöni tuottaa liikaa testosteronia ja naishormonien tasot ovat alle viitearvojen.

        Labratulokset olivat, että PVK ja ferritiini on ihanteellinen, ei ole keliakiaa, ja tosiaan nuo naishormoni-määrät on matalat. Testosteroni on vielä testaamatta, koska se pitää ottaa kierron 5.-8. vrk. Testosteronin ohella pitää kontrolloida SHBG, proteiini, johon testosteroni on sitoutunut.


    • nania

      Mä alotin pillerit tossa vähä yli puol vuotta sitte.. ja hiuksia lähtee aivan mahdottomasti.
      Onko sulla hiukset hirveesti ohentunu sen takia?? Mua pelottaa se ihan sairaasti et hiukset ohenee liikaa...tai ollenkaa ees

      • Toivoton

        Tiedä sitten syystä, mutta pillerit alkaa olemaan ainut vaihtoehto, mistä hiustenlähtö voi johtua. Ja on ohentunut, jäljellä enää onneton hiirenhäntä. Jatkuvasti saa imuroida hiuksia nurkista... :( Tuntuu niin avuttomalta olo, kun ei voi itse tehdä mitään sen estämiseksi. Vuoden päästä oon kalju tätä menoa.


      • nania
        Toivoton kirjoitti:

        Tiedä sitten syystä, mutta pillerit alkaa olemaan ainut vaihtoehto, mistä hiustenlähtö voi johtua. Ja on ohentunut, jäljellä enää onneton hiirenhäntä. Jatkuvasti saa imuroida hiuksia nurkista... :( Tuntuu niin avuttomalta olo, kun ei voi itse tehdä mitään sen estämiseksi. Vuoden päästä oon kalju tätä menoa.

        Mua neuvottiin katsoon vielä vuosi pillereitten kanssa.. koska tää saattaa kuulemma olla vaan normaalia runsaampi hiusten uusiutuminen... ja mä alotin pillerit vasta tänä keväänä.. mutta jos sulla on ollut jo noin kauan tota nii tiiä sitten... :/ ehkäpä kannattaisi lopettaa pillerit ja harkita jotain toista ehkäisymuotoa..


    • .................

      lopetin kyllä pillerit vuosi sitten, mutta hiustenlähtö jatkuu edelleen. se alkoi n.4 vuotta sitten, muutama kuukausi sen jälkeen kun aloitin pillerit. kampaajat sanoo että voi vaikuttaa, lääkärit sanoo ettei vaikuta. tiedä sitten. otettiinko sulta veren vasta-aine-arvot lääkärissä? mulle ne oli koholla, muttei hälyyttävästi. kuitenki sen verran että viitaa alttiuteen saada joku autoimmuunisairaus, joista yksi on pälvikalju. ei se välttämättä tule koskaan, mutta diffuusia hiustenlähtöä saattaa ilmetä kuiteskin. tämä vaikuttaa todennäköisimmältä kyllä, kampaajalla käynnit ja kaiken maailman hiushoidot plus ruokavaliot eivät ole tehonneet...eikä e-pillereitäkään voi enää syyttää?

    • ansu

      Hiukseni ovat harventuneet noin neljä vuotta. tuolloin aloin syömään yasmin-pillereitä. pari vuotta sitten lääkärissä otettiin klaikki mahdolliset kokeet(reumat ja kilpirauhaset), mitään ei kuitenkaan löytynyt. Noin vuosi sitten kävin gynekologilla ja taas otettiin kokeet( myös hormonit katottiin). Päätimme vaihtaa pillerit diane novaan, joka lääkärin mukaan edistää karvankasvua. pian on vuosi täynnä ja tukka on omasta ja muiden mielestä vahvistunut huomattavasti. Mutta mistäs sitä tietää oli tämä vai normaalia hiusten uusiutumista.

      • ei mulla vaan.

        Vanha viesti, mutta vastaanpa silti viel. Söin Diane Nova pillereitä 4 kk:ta ja tulis oli järkyttävä. Päänahka kuivu täysin, kutina on sietämätöntä... kutinen seurauksena alkoi ilmeisesti lähteä hiukset. Aikaisemmin olen syönyt montakin merkkiä, mutta ei ole ennen hiukset lähtenyt. Vaihdoin takaisin, entiseen hyväksi havaittuun merkkiin: Femoden. No aikaa on kulunut vasta niin vähän, että en tiedä kuinka käy. Voinko syödä näitäkään, mutta olen melko varma, että hiustenlähtöni johtui noista Dione Nova pillereistä. SIllä,niitä syödessäni koko keho ja silmät (kipeytyivät myös, niin että jouduin silmälääkärille, mutta mitään vikaa näössä ei ollut)
        Että varoen käyttäsin Dione Novaakin... tietysti vaikutus on yksilöllinen... Minulle ne eivät ainakaan sopineet ollenkaan.


    • ei e-pillerieitä enää ikinä!

      Olen kokenut saman.Lopetin n 8kk sitten pillerit (Marvelon), ja tukkaa on lähtenyt sen jälkeen normaalia enemmän.
      E-pillereistä kuulin erään terveydenhoitajan sanoneen että pillerit ovat suuria hivenaine &vitamiini rosvoja. Minun kohdallani se sopii kuvaan. Sain hiljaa hiipien tajuttomia lihas & nivelkipuja, unettomuutta, aineenvaihdunta meni lopullisesti jumiin (lihoin lihomistani vaikka siihen ei olisi ollut syytä), sain muistihäiriöitä, unettomuutta jne. Elämä oli yhtä helvettiä päivästä toiseen. Kaikki katosi 2,5kk pilleriten lopettamisen jälkeen. SAin elämäni ja terveyteni takaisin. olen ottanut sinkkiä kesästä lähtien (iho &tukka), tuntuu hiukan siltä kuin iho & hiusongelmat rauhoittuisivat. sain nimittäin ihme "ihomato" näppylöitä myös (ei ollut aiemmin ilman pillereitäkään), kasvoihin kaulaan ja käsivarsiin.

      • Kirge

        Aloitin keväällä (puoli vuotta sitten) Yasmin-pillerit ja saldo on aikamoinen. Ennen niin vahvat ja kauniit hiukseni ovat päälaelta kuin mummolla. Hiukset harvenevat ja paniikki uhkaa. Lisäksi olen kärsinyt pillereiden aloittamisen jälkeen uskomattomista mielialavaihteluista. Vaikka olen ihan aikuinen ihminen, niin tunteet ovat myllertäneet kuin murrosikäisellä. Iho-ongelmista en ole kärsinyt koskaan, mutta pillereiden myötä poskia koristavat punaiset pikku näppyläsarjat. Päänsärky, joka kuukausi puhkeava virtsatieinfektio ja kummallinen hentoinen vaalea karvoitus kasvoissa ihmetyttävät myös. Hiustenlähtö on kamalaa, mutta PMS-oireet ja muutama päivä ennen kuukautisia ilmaantuva maailmantuska, epätoivo, viha, raivo ja pakkomielle erota ihanasta poikaystävästä on ehkä se pahin juttu. Huomenna varaan lääkärin ja lähtee pillerit vaihtoon!


      • keijukainennn

        itse söin e-pillereitä vain yhden ja puolikkaan liuskan, jonka jälkeen lopetin koska aloin saada selkään paljon finnejä..nyt sitten on ollut hiustenlähtöä jotain pari kuukautta pillereiden lopettamisen jälkeen eikä näytä vielä loppuvan. Milloin loppuu?!?! :S tämä on kauheaa..mulla oli ennen nätit paksut hiukset ja nyt lähtee hiuksia ihan älyttömästi. Luin jostain et muutama kuukausi e-pillereiden lopettamisen jälkeen hiustenlähtö loppuisi ja ne ilmaantuis sitten takas muutaman viikon päästä..söin siis meliane-pillereitä. Miksei siihen saakelin ohjeisiin oo voitu koodata mahdollista hiustenlähtöä lopettamisen jälkeen?! En ois ikinä niitä sit alottanu. Enkä enää ikinä alota. Hemmetti et raivostuttaa.


      • roosa
        keijukainennn kirjoitti:

        itse söin e-pillereitä vain yhden ja puolikkaan liuskan, jonka jälkeen lopetin koska aloin saada selkään paljon finnejä..nyt sitten on ollut hiustenlähtöä jotain pari kuukautta pillereiden lopettamisen jälkeen eikä näytä vielä loppuvan. Milloin loppuu?!?! :S tämä on kauheaa..mulla oli ennen nätit paksut hiukset ja nyt lähtee hiuksia ihan älyttömästi. Luin jostain et muutama kuukausi e-pillereiden lopettamisen jälkeen hiustenlähtö loppuisi ja ne ilmaantuis sitten takas muutaman viikon päästä..söin siis meliane-pillereitä. Miksei siihen saakelin ohjeisiin oo voitu koodata mahdollista hiustenlähtöä lopettamisen jälkeen?! En ois ikinä niitä sit alottanu. Enkä enää ikinä alota. Hemmetti et raivostuttaa.

        Et ole yksin kiukkusi kanssa. Itse käytin meliane-pillereitä reilun vuoden verran ja lopettamisen jälkeen hiuksia on lähtenyt todella paljon...jopa parturinikin on ihmetellyt hiusten lähtöä. Samaten kasvoissa on nykyisin huomattavasti enemmän näppyjä / finnejä kuin aiemmin, vaikka ennen pillereitä en ole koskaan, edes teini-iässä, kärsinyt finneistä. Tuntuu, että kaikkia pillereiden vaikutuksia ei todellakaan vielä tiedetä tai ainakin niitä vähätellään. Ehkäpä ko. lääkäri sai hyvät provikat lääkefirmalta, kun sai taas yhden pillerisatsin myytyä...

        Minulla pillereiden käytön lopettamisesta on nyt hieman yli vuosi,eikä hiusten lähtö oikein vieläkään ole helpottanut, mutta elän toivossa...ainakin uutta juurikasvua on kovasti näkyvissä. Sen voin kuitenkin sanoa, että EI ENÄÄ IKINÄ PILLEREITÄ! Tsemppiä sinullekin!


      • Luminor84
        roosa kirjoitti:

        Et ole yksin kiukkusi kanssa. Itse käytin meliane-pillereitä reilun vuoden verran ja lopettamisen jälkeen hiuksia on lähtenyt todella paljon...jopa parturinikin on ihmetellyt hiusten lähtöä. Samaten kasvoissa on nykyisin huomattavasti enemmän näppyjä / finnejä kuin aiemmin, vaikka ennen pillereitä en ole koskaan, edes teini-iässä, kärsinyt finneistä. Tuntuu, että kaikkia pillereiden vaikutuksia ei todellakaan vielä tiedetä tai ainakin niitä vähätellään. Ehkäpä ko. lääkäri sai hyvät provikat lääkefirmalta, kun sai taas yhden pillerisatsin myytyä...

        Minulla pillereiden käytön lopettamisesta on nyt hieman yli vuosi,eikä hiusten lähtö oikein vieläkään ole helpottanut, mutta elän toivossa...ainakin uutta juurikasvua on kovasti näkyvissä. Sen voin kuitenkin sanoa, että EI ENÄÄ IKINÄ PILLEREITÄ! Tsemppiä sinullekin!

        Lääkärit nimenomaan taitavat saada provikkaa pillerimerkkien suosittelemisesta. Kerroin yhdelle kunnan lääkärille siitä, että hiustenlähtö alkoi joka kerta, kun lopetin pillerit. Hän kielsi e-pillereiden ja hiustenlähdön yhteyden. Kun kysyin asiaa yksityislääkäriltä, hän vaikutti kiusaantuneelta -aivan kuin olisi tietänyt asiasta jotakin -muttei uskaltanut sanoa asiaan mitään. Oli varmaankin liian moraalinen ihminen.


    • ei aina hiirenhäntä

      Olen nyt käyttänyt hormoneja usean vuoden ajan. Jokunen aika sitten kiinnitin huomiota siihen että tukka tuntuu todella ohelta. Olen koko ikäni pitänyt tukkaani huonona, mutta nyt se alkoi tuntua jo aika naurettavan ohuelta. Mittasin sitten poninhännän paksuuden, ja koska olin tehnyt sen myös vuosia ennen, ennen kuin vetelin hormonejakaan, pystyin laskemaan kuinka paljon hiuksia oli siitä lähtenyt. Tulos oli aika masentava, mulla on tukkaa nyt 40 % vähemmän kuin ennen. Vanhoja kuvia katsellessa huomaa myös eron, vain pari vuotta sitten tukka oli yllättävän paksu, ja sitä kehtasi letilläkin niskassa pitää. Nyt en enää kehtaisi, se on säälittävä hiirenhäntä. Missään vaiheessa en ole huomannut mitään dramaattista hiustenlähtöa, joten nuo ovat kai vaan kadonneet pikkuhiljaa. Tekisi mieli lopettaa hormoit saman tien, mutta tuleekohan tukka koskaan enää takaisin...? Ja sitten on tietysti se ehkäisykysymys, mitä tilalle?

      • tätönen

        Ei lääkärit mitään provikkaa tietyn lääkkeen määräämisestä saa :D Se olisi täysin epäeettistä ja Suomessa tuollaiseen puututtaisiin vähän äkkiä. Mutta itse vaihdoin Yasminista Melianeen ja kylläpä alkoi päälaki paistaa, vaihto takaisin ja vähän äkkiä... Eroa tuntuis olevan :)


      • tätönen
        tätönen kirjoitti:

        Ei lääkärit mitään provikkaa tietyn lääkkeen määräämisestä saa :D Se olisi täysin epäeettistä ja Suomessa tuollaiseen puututtaisiin vähän äkkiä. Mutta itse vaihdoin Yasminista Melianeen ja kylläpä alkoi päälaki paistaa, vaihto takaisin ja vähän äkkiä... Eroa tuntuis olevan :)

        Oops, siis Merciloniin, ei Melianeen.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      112
      2052
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      177
      1451
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1325
    4. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1265
    5. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1207
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1115
    7. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1060
    8. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      88
      1014
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      803
    10. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      52
      791
    Aihe