Halloween-juhlat lapsille, ruokaa, leikkejä?

Emmi

Mitä kaikkea sisältäisi lasten Halloween-juhlat? Pukeutumista tietty, mutta esim menu ja sitten tekeminen?

63

36680

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meni jo..

      oli 31.10. ei siis sama päivä kuin täällä tuo pyhäinmiestenpäivä..

      mutta vastaan kuitenkin..
      väriltään kaikkea oranssia ja mustaa ensinnäkin..
      lepakoita,kurpitsalyhyjä ym koristeiksi.

      ruoat voi värjätä "oudon" värisiksi,kakun kuorrute mustaksi,pulla taikinaan vihreää väriä ym hassua..
      boolin tekisin esim vihreästä mehukatista,kulhoon esim muovi hämähäkkejä (tiimarista varmaan saa,pese hyvin ennen juomaan laittoa)

      leikit vois olla..kasvomaalausta,totuutta/tehtävää,kummitusjuttujen kertomista..

      • 01010

        Eihän pyhäinmiesten päivä ole mennyt!!! Nyt lauantaina nimenomaan on halloween.


      • edellinen
        01010 kirjoitti:

        Eihän pyhäinmiesten päivä ole mennyt!!! Nyt lauantaina nimenomaan on halloween.

        halloween ja pyhäinmiestenpäiväEI ole sama asia..
        halloween on amerikassa vietettävä juhla joka on AINA 31.10..
        saa sen toki juhlia pyhäinmiesten päivänä ja niin kai suomessa onkin tapana tehdä,mut sama asia se ei ole..


      • 01010
        edellinen kirjoitti:

        halloween ja pyhäinmiestenpäiväEI ole sama asia..
        halloween on amerikassa vietettävä juhla joka on AINA 31.10..
        saa sen toki juhlia pyhäinmiesten päivänä ja niin kai suomessa onkin tapana tehdä,mut sama asia se ei ole..

        No eiköhän me suomessa asuta..


      • kuitenkin...
        edellinen kirjoitti:

        halloween ja pyhäinmiestenpäiväEI ole sama asia..
        halloween on amerikassa vietettävä juhla joka on AINA 31.10..
        saa sen toki juhlia pyhäinmiesten päivänä ja niin kai suomessa onkin tapana tehdä,mut sama asia se ei ole..

        Suomessa kun ollaan niin täällä vietetään halloweenia pyhäinmiestenpäivänä(kuolleiden muistopäivä), joka on siis ensi lauantai.


      • sitä
        kuitenkin... kirjoitti:

        Suomessa kun ollaan niin täällä vietetään halloweenia pyhäinmiestenpäivänä(kuolleiden muistopäivä), joka on siis ensi lauantai.

        viettää vaikka juhannuksena jos siltä tuntuu,silti se ei ole sama juhla..
        minusta halloween ja ystävänpäivä ovat vaan kaupallisia juhlia,joita ei ole koskaan meillä sen kummemmin juhlittu.suomesa pääsiäinen ollut se vastaavanlainen juhla jolloin lapset pukeutuvat ja käyvät virpomassa.
        synttäreillä vietetty naamiaisia jne
        minusta pyhäinpäivän kuuluu täällä koti suomessa haudoille kynttilän vienti,koska juhla on kuolleiden muistamiselle tarkoitettu.
        mutta edelleenkin siis kaikki saavat viettää sitä jos haluavat,siitähän en kritisoinut ketään..


      • teille
        kuitenkin... kirjoitti:

        Suomessa kun ollaan niin täällä vietetään halloweenia pyhäinmiestenpäivänä(kuolleiden muistopäivä), joka on siis ensi lauantai.

        almanakka palvelun sivuilta juttu..Halloweenin päivämäärä on 31.10.

        Amerikkalainen kurpitsajuhla halloween on tunkemassa Suomenkin markkinoille. Kaupoissa myydään erilaisia noita- ja kummitustavaroita, ja päiväkoti- ja kouluikäiset tuntuvat päivästä hyvin innostuneilta. Halloweenissa onkin harmittoman, muista päivistä eroavan juhlan aineksia.

        Sana halloween tulee englantilaisista sanoista, jotka merkitsevän pyhäinpäivän aattoa. Pyhäinpäivä on useimmissa muissa maissa perinteisellä paikallaan 1.11., joten halloweenin päivämäärä on näissä maissa selvä, 31.10.

        Suomessa päätettiin 1950-luvulla, että pyhäinpäivä on liikkuva juhla, joka sijoitetaan lokakuun 29. päivää seuraavalle lauantaille. Meikäläinen pyhäinpäivä on siten aikaisintaan 30.10. ja viimeistään 6.11. (kuten tänä vuonna).

        Kaupan piirissä on nyt mietitty meikäläisen halloweenin sijoittelua ja päädytty siihen, että päivää ei meillä sidota pyhäinpäivään. Kauppiaat arvelivat, että iloinen halloween on syytä pitää erillään vakavammasta pyhäinpäivästä.

        Niinpä Erikoiskaupan Liitto suosittelee halloweenin päivämääräksi kiinteää lokakuun viimeistä päivää riippumatta siitä, mille viikonpäivälle se sattuu. Tänä vuonna 31.10. on sunnuntaipäivä ja ensi vuonna tiistai.

        Yliopiston almanakkaan tai almanakkatoimiston päivälistaan ei halloweenia vielä merkitä.

        oli joku vanha juttu joten nuo viikonpäivät ei nyt pidä paikaansa.


      • meni jo
        teille kirjoitti:

        almanakka palvelun sivuilta juttu..Halloweenin päivämäärä on 31.10.

        Amerikkalainen kurpitsajuhla halloween on tunkemassa Suomenkin markkinoille. Kaupoissa myydään erilaisia noita- ja kummitustavaroita, ja päiväkoti- ja kouluikäiset tuntuvat päivästä hyvin innostuneilta. Halloweenissa onkin harmittoman, muista päivistä eroavan juhlan aineksia.

        Sana halloween tulee englantilaisista sanoista, jotka merkitsevän pyhäinpäivän aattoa. Pyhäinpäivä on useimmissa muissa maissa perinteisellä paikallaan 1.11., joten halloweenin päivämäärä on näissä maissa selvä, 31.10.

        Suomessa päätettiin 1950-luvulla, että pyhäinpäivä on liikkuva juhla, joka sijoitetaan lokakuun 29. päivää seuraavalle lauantaille. Meikäläinen pyhäinpäivä on siten aikaisintaan 30.10. ja viimeistään 6.11. (kuten tänä vuonna).

        Kaupan piirissä on nyt mietitty meikäläisen halloweenin sijoittelua ja päädytty siihen, että päivää ei meillä sidota pyhäinpäivään. Kauppiaat arvelivat, että iloinen halloween on syytä pitää erillään vakavammasta pyhäinpäivästä.

        Niinpä Erikoiskaupan Liitto suosittelee halloweenin päivämääräksi kiinteää lokakuun viimeistä päivää riippumatta siitä, mille viikonpäivälle se sattuu. Tänä vuonna 31.10. on sunnuntaipäivä ja ensi vuonna tiistai.

        Yliopiston almanakkaan tai almanakkatoimiston päivälistaan ei halloweenia vielä merkitä.

        oli joku vanha juttu joten nuo viikonpäivät ei nyt pidä paikaansa.

        Mutta kyllähän juhlia voi vaikka joka päivä.


      • majorica

        jos laitatte pikku hämähäkkejä juomaan niin niitä saa ehdottomast juoda vaan pillillä!!!!
        minun juhlissani yksi sai hämäkäkin kurkkuunsa ja oli lähellä tukehtua.


      • tipexxxxxx
        majorica kirjoitti:

        jos laitatte pikku hämähäkkejä juomaan niin niitä saa ehdottomast juoda vaan pillillä!!!!
        minun juhlissani yksi sai hämäkäkin kurkkuunsa ja oli lähellä tukehtua.

        Reps. ;-----------D toivottavasti tulee toistekkin juhlimaan XD


    • aina lähtee

      Olen asunut perheeni kanssa useamman vuoden jenkeissä ja siellähän tämä juhla perustuu periaatteessa samaan kuin pyhäinmiestenpäivä täällä.

      Eli sielläkin muistellaan kuolleita, tapa muistella vaan on hieman erilainen. Vaikutteita on jenkeissä paljon saatu meksikosta, jossa vainajien muistaminen on hauska asia ja kunnioitus ei tarkoita samaa kuin vainajan hautajaistunnelman uusintaa, vaan iloitaan siitä että on saatu tuntea kyseinen vainaja jne. Tosin siinä on myös hieman groteskejakin piirteitä, mutta etelä-Amerikassa on myös ollut perinteenä nostaa vainajien luut kirjaimellisesti esille ja osallistumaan yhteiseen juhlaan, joten se selittää nämä luurangot yms.

      Me vietämme halloweenia nimenomaan pyhäinmiestenpäivänä, sanoipa almanakka mitä tahansa. Minusta ne ovat sama asia, enkä usko meidän vainajiemme loukkaantuvan siitä, että hautakynttilän viemisen lisäksi juhlimme heitä hieman eritavalla.

      Meillä juhlaan kuuluu kurpitsalyhdyt, puvut, vihreästä tai punaisesta limusta tehty booli, jossa uiskentelee erivärisiä hurjia karkkeja (jääpaloissa), nakkeja joissa on mantelilastuista tehdyt kynnet, juustonaksuja, keitetyistä kananmunanpuolikkaista ja oliivirenkaista tehdyt silmät, voileipäkakku tai makea kakku jonka päällä on lakunarusta tehtyjä hämähäkkejä....siis ihan mitä ikinä vain keksii.

      Suosittu leikki naapurustossa on antaa naamioiduille lapsille illan pimetessä taskulamput ja pistää heidät etsimään piilotettua aarretta pihalta.

      Ja mitä tulee siihen juhlien kopioimiseen jenkeistä tai muualta maailmasta, niin meidän nykyinen joulukin tulee hyvin pitkälle saksasta ja jenkeistä, jos emme olisi ottaneet sieltä vaikutteita istuisimme edelleen savuisissa pirteissä olkien päällä ja pelottelisimme lapsiamme kamalalla olkipukilla, joka vie ilkeät lapset mennessään. Tai pääsiäisenä pelottelisimme lapsia trulleilla, jotka paitsi vievät lapsia niin myös tuhoavat karjan ja viljat...eli ei edes pääsiäinen nykymuodossaan ole meidän ikioma keksintömme.

    • neppari

      Kun minä pidin halloween juhlat tein ainakin HIENOT kortit.

      juomaksi:
      veri booli:
      punaista mehua
      sprite limsaa ja pommac- limsaa
      vichyä

      koristeeksi:
      täytä kertakäyttöinen muovi käsine vedellä/limsalla/mehulla ja pakasta anna jäätyä pari vuorokautta... Kun lisäät jääpalaa booliin irrota käsine jään päältä. Jään alkaessa sulaa sormet irtoilevat "kammottavasti".

      ( lisää limsoja, mehua ja vichyä oman maun mukaan )

      sekaan voi myös pudottaa karamelli-matoja niistä tulee inhottavan limaisia...



      tarjoiltavaa:
      laita tarjolle esim. sipsejä, popcornia ja karamelleja

      voit vuorata sipsi popcorn ja karkki kupit foliolla näin saat tavallisista kupeista kiinnostavan näköisiä.


      OMAR SORMET:
      Lämmitä uuni 100 asteeseen.
      Muovaile omar karkeista hieman tapuva möntti.
      Laita möntti kuumuuden kestävään astiaan ja uuniin. anna olla uunissa 10-20 minuuttia kunnes omarmössöstä tulee tarpeeksi taipuvaa sen muotoiluun. (varo sulaa helposti) (PITÄÄ TARKKAILLA!)
      muotoile mössöstä sormien muotoisia pötköjä ja laita pötköjen toiseen päähän mantelilastuja kynsiksi.


      Leikkejä:

      NAAMIAIS KILPAILU
      ( valitaan paras asu ja parhaan asun omaava saa jonkun palkinnon )


      TOTUUS JA TEHTÄVÄ

      ( osta kaupasta mustaa kartonkia ja kirjoita siihen valkoisella kynällä lappujen toiselle puolelle kirjoitat totuus tai tehtävä. ja toiselle puolelle tehtävän tai kysymyksen.)

      MURHAAJA
      ( leikkaa yhtä monta lappua kuin vieraita juhlan pitäjät jos osallistuvat. ´piirrä yhden lapun taakse ristti ja yhden lapun taakse P kirjain. risti tarkoittaa musrhaajaa ja p kirjain poliisia. ja sitten pitää olla "viattomia" joita murhataan. valot sammutetaan ja poliisi lähtee huoneesta tällä välin murhaaja murhaa viattomia. sitten valot sytytetään ja poliisi kyselee kaikilta vihjeitä. tämän jälkeen hän arvaa kuka voisi olla murhaaja. jos arvaus osuu oikeaan laput sekoitetaan ja kaikille annetaan uudet laput. jos arvaus osuu väärään leikkiä jatketaan kunnes poliisi löytää murhaajan.)

      • 2 tyyppiii

        Hyviä vinkkejä!
        Kannattaa tehdä joku "rata" jossa on kaikkee esim. limaa ja jossain vaiheessa joutuu syömään matoja. (Spaghettia)
        Sitten kannattaa laittaa ämpäriin spaghetteja ja kuorruttaa ne ruokakermaan! Niistä tulee ällöjä. Sitten laitat ämpärin päälle muovipussin ja teet siihen reiän! Sitten sinne pitää laittaa vielä paperikarkkeja (Eli papereihin käärittyjä!) ja niitä nostaa ämpäristä silmät sidottuina!
        Kannattaa kokeilla. Eniten karkkeja napannut voittaa vaikka suklaapatukan!
        Lopuksi karkit jotka on itse kerännyt saa syödä!


    • Terhi

      tai onko tapana, että Halloween juhliin viedään joku lahja tai tuliainen "juhlien emännälle"?

      • Minni Hiiri

        Mun mielestä ei ainakaan tarvi biedä mitään ihmeempää tuliaisia. Tietty ne on aina sallittuja. olen itse ollut jo monilla halloween kutsuilla eikä kukaan ole vienyt mitään. Itsekkin järjestän juhlat tänävuonna mutta en odota mitään lahjoja. 1 on joka tapauksessa tuomassa jotain mutta... onhan se aina kivaa mutta ei mielestäni pakollista. Jos jollain on vastalause niin antaa kuulua vaan!


      • halloween hullyu

        olen itse pitänyt monia juhlia , ja aina on tuotu esim. karkkipussi.


      • vähä myöhäs:)
        Minni Hiiri kirjoitti:

        Mun mielestä ei ainakaan tarvi biedä mitään ihmeempää tuliaisia. Tietty ne on aina sallittuja. olen itse ollut jo monilla halloween kutsuilla eikä kukaan ole vienyt mitään. Itsekkin järjestän juhlat tänävuonna mutta en odota mitään lahjoja. 1 on joka tapauksessa tuomassa jotain mutta... onhan se aina kivaa mutta ei mielestäni pakollista. Jos jollain on vastalause niin antaa kuulua vaan!

        ei tarvii; mut monet on esim. tuonu jotain syötävää tuliaisiksi niihin juhliin:)


    • Mua alkaa jo naurattaa tää mun tiukkapipoisuuteni ja konservatiivisuuteni. Meillä ei nimittäin vietetä missään nimessä Halloweenia. Ensinnäkään en halua kopioida periaatesyistä mitään Jenkkilä-höpsötyksiä kotiini. Taas Suomessa ostetaan muovia pilvin pimein jonkun väkisin tuodun, kaupallisen juhlan takia. Ja toiseksi haluan, että kodissamme vietetään perinteisesti pyhäinmiestenpäivää supisuomalaisin menoin haudalla käyden ja muuten vaan hiljentyen: Ei mitään örkkejä ja kummituksia tänne, kiitos. Tai ainakaan niin pitkään aikaan, kun lapset eivät sitä minulta puukko kurkulla vaadi. Juu, lapsillani on tylsä mutsi!

      • Mamizu

        Musta tuntuu, että konservatiivisuus alkaa olla joku helsinkiläismammojen joukossa oleva muoti-ilmiö. Huomaahan sen, miten lapset on puettu harmaisiin kävelypukuihin, naiset paasaavat äidin läsnäolon tärkeydestä tai koti, uskonto ja isänmaa on kovia hittejä. Asutaan vanhoissa taloissa, erotaan facebookista ja lapset nimetään Alpoiksi, Sepoiksi ja Orvokeiksi. Erilaisuuden suvaiseminen? Sen aika vissiin meni jo!

        Mutta asiasta lammikkoon, ei meilläkään juhlita Halloweenia, kun en siedä jenkkihölmöilyä.


      • Neetuska

        niin on !itse järjestämässä lasten toivomuksesta taas juhlia,ja muutkin lapset ovat hehkuttaneet hauskoja juhlia mihin ovat saaneet tulla joka vuosi.ehkäpä katselet vain omaan napaasi.Minä järjestän juhlat itseni,ja lasteni,sekä heidän kavereiden viihtymisen takia,vaikka en hämähäkeistä tai luurangoista piittaakkaan!Tärkeintä on että lapset nauttivat,ja minä ja mieheni nautimme nähdässemme nautinnon lasten kasvoilla :)


      • Neetuska

        tarkoitin vastaukseni sinulle,en alemmalle kirjoittajalle...On aika rankkaa menoa jos ajattelet lastesi hauskan pidon järjestettävän vasta kun laittavat puukon kurkulle...(?)huh huh.."konservatiivinen"?ehkäpä et vain välitä hauskuutella lastesi kanssa kun vasta heidän uhatessa henkeäsi?Ei kovin tervettä sanon minä..lapsi raukat.


      • Elisa_83

        hauskoja juttuja!:) Saako kysyä, mitä nuo portailla olevat "kassit" olivat?


      • Elisa_83 kirjoitti:

        hauskoja juttuja!:) Saako kysyä, mitä nuo portailla olevat "kassit" olivat?

        Ihan ne olivat tavallisia paperikasseja, joihin oli leikattu aukot, aukot peitetty silkkipaperilla ja sisällä niissä sitten ledkynttilöitä. (Oikeat ei käy palovaaran takia)

        Hauskaa Halloweenjuhlaa teille.


      • tipexxxxxx

        noin näytti ihan superhyviltä! ohjetta ! :---------)


    • 4:n äiti

      Ruokia:
      "madon syömät nakit": pistele raakoja spagetteja nakkejen läpi. Keitä nakit spagetit, spagettien ohjeen mukaan pari minuuttia päälle, jotta nakkien sisällä olevatkin osat kerkeevät kypsyä. Tulee hauskempia kun laittaa eri värisiä spagetteja.

      kärpässienet: Keitä kananmunia. Kuori ne ja leikkaa molemmista päistä pieni siivu pois, jotta kananmuna pysyy pystyssä. Laita sen päälle puolikas tomaatti ja tomaattiin valkoisesta majoneesista pisteitä. (huom. tomaatin pitää olla kuiva, jotta majoneesi pysyy siinä.)

      Ja erilaisista kasviksista "aluskasvillisuutta" ja muuta rekvisiittaa. Esim. parsakaalista "sammalta", kukkakaalista "jäkälää", oliiveista "koppakuoriaisia", yms. Mielikuvitus vaan jylläämään.

      • minä vaan

        Jos kotoa löytyy esim. Barbie nukkeja (tai jotain muita) ne kannattaa muumioida. Kierittää siis kangassuikaleita nukkien ympärille. Itse olen tehnyt, ja aika upeita tulee:D
        Ja kannatta tehdä tällainen jekku:
        Oven läheisyydessä oleva ikkuna auki. Kun vieraat tulevat ja odottavat ovella työnnä kätesi avoimesta ikkunasta ulos ja säikytä vieraat. Käsiin kannattaa laittaa jotkut työhanskat mihin on kiinnittänyt esim. tikkuja kynsiksi. Pidä huoli ettei sinua nähdä kun odotat ikkunassa, muuten säikytys menee pieleen! Vieraat säikähtävät varmasti.


    • Satusatsuma

      Todellisuudessa Halloweenhan ei alkujaan ole mikään jenkkihössötys, vaan todellisuusdessa sen juuret ovat kelttien uudenvuoden juhlassa, jossa vainajahenget ovat voimakkaasti läsnä ja vainajia muistetaan.

      Jenkit on tehneet siitä omanlaisensa version, mikä sinällään on ihan hauskaa, ja lapsille varsinkin mukavaa. Ja meillä vietetään ensin lastenjuhla kaikkine vöyhötyksineen, ja sitten kun lapset poistuu talosta, niin jatketaan aikuisten omalla juhlinnalla.

    • äiti kans

      koko ketjua läpi voi olla että joku antoi jo nämä vinkit.
      Laita nakki puoliksi ja paina pistaasipähkinän kuori kynneksi, yök, on ihania :)
      Laita boolimaljan reunalle "kädet", täytä siniset kertakäyttöhanskat pumpulilla ja laita rautalankaa sisään että saat ne muotoiltua reunaan.
      Meillä oli pihassa puunoksilla muutama haamu, valkoinen 75l jätesäkki henkarilla.

    • halloween tyttö

      olen järjestämässä kaverini kanssa halloween juhlia, pitäisi saada jotain ideoita??
      vieraita tulee noin 6.
      Ja olemme tyttöjä.
      kaikki ideat jotka päähän tupsahtavat niin kertomaan vaan!

      -halloween tyttö-

      • Norppatorppa

        Mä aion pitää halloween juhlat ja ideat on lopussa (siis syöminen ja ohjelma) !! Oon pitäny jo kaks kertaa aikasemminkin. Vieraita on tulossa 3 ja olemme 11-12 vuotiaita tyttöjä.
        Mulla on yks vinkki muille (ite oon jo tätä kokeillu):
        Pimeässä piirustuskisa. Ottakaa aiheeksi esim. haamu ja sitten vaan yksi kerrallaan menee pimeeseen huoneeseen piirtämään. Se on yllättävän hankalaa. Joku muu voi olla siellä pimeessä huoneessa näyttämässä, että missä kohti se paperi on. Muistakaa laittaa sanomalehti alle niin ei tuu lattiaan ym kynän jälkiä! Paras piirustus saa sitten palkinnon.


      • XD

        Kannattaa ostaa kaupasta kaikenlaisia yököttäviä karkkeja kuten hämähäkkejä... ja sitten laittaa ne johonkin pussiii ja sitten pussi kiertää pimeässä huoneessa ja jokaisen pitää syödä karkki silmät kiinni HAUSKAA


      • turha halloween
        XD kirjoitti:

        Kannattaa ostaa kaupasta kaikenlaisia yököttäviä karkkeja kuten hämähäkkejä... ja sitten laittaa ne johonkin pussiii ja sitten pussi kiertää pimeässä huoneessa ja jokaisen pitää syödä karkki silmät kiinni HAUSKAA

        ..miksi ihmiset hurahtavat jokaiseen turhanpäiväiseen hömpötykseen, mitä ameriikoosta tuloo?
        Lapset vain oppivat koko ajan enemmän ja enemmän turhanpäiväiseen tuhlailuun ja hömpötykseen, ja suomalaiset perinteet jäävät unholaan..mikä on todella harmillista.
        Ja mitä muutenkaan tälläisistä kaikenmaailman hömpötyksistä jää (?)..pelkkää roskaa...melkein järjestään kaikki halloween krääsä on kertakäyttöistä. Tai vaikka olisikin kestävempää, niin silti moni nakaa ne pois, ajatellen, että "no ensi vuonna ostan uudet".. ja taas menee rahaa ja tulee roskaa lisää. Jos sitä on varaa ostaa se kaikenmaailman krääsä, niin turha sitten valittaa muulloinkaan, kun sitä rahaa ei ole siihen ja siihen. Ja turha sitten mennä kinumaan sossun luukulle tai valittaa kun kela ei voi nostaa sitä ja sitä tukea.
        Turhaa rahantuhlausta koko halloween!


      • taitaa olla
        turha halloween kirjoitti:

        ..miksi ihmiset hurahtavat jokaiseen turhanpäiväiseen hömpötykseen, mitä ameriikoosta tuloo?
        Lapset vain oppivat koko ajan enemmän ja enemmän turhanpäiväiseen tuhlailuun ja hömpötykseen, ja suomalaiset perinteet jäävät unholaan..mikä on todella harmillista.
        Ja mitä muutenkaan tälläisistä kaikenmaailman hömpötyksistä jää (?)..pelkkää roskaa...melkein järjestään kaikki halloween krääsä on kertakäyttöistä. Tai vaikka olisikin kestävempää, niin silti moni nakaa ne pois, ajatellen, että "no ensi vuonna ostan uudet".. ja taas menee rahaa ja tulee roskaa lisää. Jos sitä on varaa ostaa se kaikenmaailman krääsä, niin turha sitten valittaa muulloinkaan, kun sitä rahaa ei ole siihen ja siihen. Ja turha sitten mennä kinumaan sossun luukulle tai valittaa kun kela ei voi nostaa sitä ja sitä tukea.
        Turhaa rahantuhlausta koko halloween!

        moni muukin, joulukin...
        Meillä tykätään juhlia, oli aihe mikä tahansa! En tiedä, että onko se joltakin muulta pois, tuskin!
        Ei koristeet välttämättä ole mitään kertakäyttöisiä, meillä on ainakin monen vuoden takaisia koristeita tallessa. Suurin osa niistä on muovia ja posliinia tmv, jotka kyllä kestävät varastointia.
        Itse askartelemalla saa kestäviä juttuja kun tekee ja varastoi ne kunnolla.
        Meillä on poltettu oransseja ja mustia kynttilöitä vielä joulunakin ulkolyhdyissä jos niitä on jäänyt halloweenista ylimääräisiä.
        Ei meillä ainakaan halloween "syö" mitään muuta juhlaa. Itseasiassa minusta tuntuu, että meillä juhlitaan esim.joulua paljonkin perinteisemmin kuin tuttavapiirissäni normaalisti. Meistä on hienoa, että muksut vielä innostuvat kaikesta sellaisesta, jota saavat itse järjestää(=halloweenjuhlat).

        P.S. En saa Kelasta mitään muuta kuin lapsilisät, enkä myöskään valita rahan vähyyttä.


      • turha turha turha!
        taitaa olla kirjoitti:

        moni muukin, joulukin...
        Meillä tykätään juhlia, oli aihe mikä tahansa! En tiedä, että onko se joltakin muulta pois, tuskin!
        Ei koristeet välttämättä ole mitään kertakäyttöisiä, meillä on ainakin monen vuoden takaisia koristeita tallessa. Suurin osa niistä on muovia ja posliinia tmv, jotka kyllä kestävät varastointia.
        Itse askartelemalla saa kestäviä juttuja kun tekee ja varastoi ne kunnolla.
        Meillä on poltettu oransseja ja mustia kynttilöitä vielä joulunakin ulkolyhdyissä jos niitä on jäänyt halloweenista ylimääräisiä.
        Ei meillä ainakaan halloween "syö" mitään muuta juhlaa. Itseasiassa minusta tuntuu, että meillä juhlitaan esim.joulua paljonkin perinteisemmin kuin tuttavapiirissäni normaalisti. Meistä on hienoa, että muksut vielä innostuvat kaikesta sellaisesta, jota saavat itse järjestää(=halloweenjuhlat).

        P.S. En saa Kelasta mitään muuta kuin lapsilisät, enkä myöskään valita rahan vähyyttä.

        Samaa mieltä kirjoittajan "turha halloween" kanssa.

        Joulua on sentään juhlittu suomessa jo satoja vuosia! Halloween ei ole ollut suomessa kuin juuri ja juuri sen 10vuotta..onko sitäkään? Halloween on yksi turhista juhlista, jonka saisi kieltää suomessa ihan täysin!


      • Annuuuuu
        turha turha turha! kirjoitti:

        Samaa mieltä kirjoittajan "turha halloween" kanssa.

        Joulua on sentään juhlittu suomessa jo satoja vuosia! Halloween ei ole ollut suomessa kuin juuri ja juuri sen 10vuotta..onko sitäkään? Halloween on yksi turhista juhlista, jonka saisi kieltää suomessa ihan täysin!

        Eikö tämän keskustelun tarkoitus ollut tuoda esille erilaisia vinkkejä lasten halloween juhliin (joita itse yritän etsiä), eikä puida kuinka turha juhla on tai ei ole ? Jos ei tykkää viettää kyseistä juhlaa, niin sitten ei vietä, ja antaa niiden, jotka tahtovat, ottaa siitä kaiken ilon irti !


      • hallo0veeniä joo
        Annuuuuu kirjoitti:

        Eikö tämän keskustelun tarkoitus ollut tuoda esille erilaisia vinkkejä lasten halloween juhliin (joita itse yritän etsiä), eikä puida kuinka turha juhla on tai ei ole ? Jos ei tykkää viettää kyseistä juhlaa, niin sitten ei vietä, ja antaa niiden, jotka tahtovat, ottaa siitä kaiken ilon irti !

        asuvinkkejä,en ole käsityöihmisiä enkä askartelutaitoinen eikä tiimarityylisiä kauppoja eikä muitakaan supermarkeetteja lähellä ja 8v tyttö pitäis saada halloween juhliin ;( olen kyllä joka vuosi keksinyt jotain mutta vinkit otan vastaan :)


      • Halloween poika
        turha turha turha! kirjoitti:

        Samaa mieltä kirjoittajan "turha halloween" kanssa.

        Joulua on sentään juhlittu suomessa jo satoja vuosia! Halloween ei ole ollut suomessa kuin juuri ja juuri sen 10vuotta..onko sitäkään? Halloween on yksi turhista juhlista, jonka saisi kieltää suomessa ihan täysin!

        Jos haluaa olla oikein suomalainen ei voisi syödä läheskään kaikkea ruokaa, ei voisi ostaa autoa koska se ei ole suomalainen. Ei voisi melkein ostaa/tehdä mitään koska se ei ole suomalaista! Älä sitten itse vietä halloweenia vaan jätä ilo toisille. Ja muutenkin ihmiset yrittää löytää täältä vinkkejä juhliensa tekoon eikä jotatain valitus kommentteja missä lukee: "meidän perheessä ei vietetä mitään jenkkiläisten hömpötys pömpötys juhlia siitäkin tulee vaan turhaa roinaa lällä lää". Nämä valitus kommentit ketuttaa.


      • Halloween poika
        Halloween poika kirjoitti:

        Jos haluaa olla oikein suomalainen ei voisi syödä läheskään kaikkea ruokaa, ei voisi ostaa autoa koska se ei ole suomalainen. Ei voisi melkein ostaa/tehdä mitään koska se ei ole suomalaista! Älä sitten itse vietä halloweenia vaan jätä ilo toisille. Ja muutenkin ihmiset yrittää löytää täältä vinkkejä juhliensa tekoon eikä jotatain valitus kommentteja missä lukee: "meidän perheessä ei vietetä mitään jenkkiläisten hömpötys pömpötys juhlia siitäkin tulee vaan turhaa roinaa lällä lää". Nämä valitus kommentit ketuttaa.

        ylempi viesti oli sitten tälle: turha turha turha!


      • Ihme heppu..
        turha turha turha! kirjoitti:

        Samaa mieltä kirjoittajan "turha halloween" kanssa.

        Joulua on sentään juhlittu suomessa jo satoja vuosia! Halloween ei ole ollut suomessa kuin juuri ja juuri sen 10vuotta..onko sitäkään? Halloween on yksi turhista juhlista, jonka saisi kieltää suomessa ihan täysin!

        Painu norjaa! Ootko joku lastenvihaaja? Mieti kuinka monet lapset tykkää kierrellä kepposia tekemäs & mässyy hakemas.. Ite oot varmaa joku perussuomalaine ku haluut halloweeninki pois -.- IHME ETTET MUUTEN HALUU PÄÄSIÄISTÄKI POIS!


      • Neetuska
        turha halloween kirjoitti:

        ..miksi ihmiset hurahtavat jokaiseen turhanpäiväiseen hömpötykseen, mitä ameriikoosta tuloo?
        Lapset vain oppivat koko ajan enemmän ja enemmän turhanpäiväiseen tuhlailuun ja hömpötykseen, ja suomalaiset perinteet jäävät unholaan..mikä on todella harmillista.
        Ja mitä muutenkaan tälläisistä kaikenmaailman hömpötyksistä jää (?)..pelkkää roskaa...melkein järjestään kaikki halloween krääsä on kertakäyttöistä. Tai vaikka olisikin kestävempää, niin silti moni nakaa ne pois, ajatellen, että "no ensi vuonna ostan uudet".. ja taas menee rahaa ja tulee roskaa lisää. Jos sitä on varaa ostaa se kaikenmaailman krääsä, niin turha sitten valittaa muulloinkaan, kun sitä rahaa ei ole siihen ja siihen. Ja turha sitten mennä kinumaan sossun luukulle tai valittaa kun kela ei voi nostaa sitä ja sitä tukea.
        Turhaa rahantuhlausta koko halloween!

        Erittäin masentuneen ihmisen kirjoitusta....!!!!


    • Mamsa

      Hei vaan! Halloweenista puheenollen
      www.confetti.fi
      Sieltä löytyy jonkinlaisia tavaroita esim. paperimukeja, piparimuotteja ( halloween) ja paljon muuta.
      Sieltä lyötyy myös video, jossa kuorrutetaan marsipanilla halloween kakku.

    • maatuskantuska

      Menyy: Sisälmys salaadti ja pitsa

      • maatuskantuska

        ja sit viel paistettu nobo :)


    • H&M

      itse etsimme kaverini kanssa myös halloween juttuja;)

    • Aliiiisa.

      Tuli mieleen yksi ruokaidea. Voi kyllä olla vähän sotkuinen muksujen käsissä.

      Tein joskus itse voinmakuisia popkorneja. sulatin voita kattilassa ja kaadoin mikrossa valmistettujen poppareiden päälle.

      Tämän voisi tehdä myös siten, että voin sekaan laittaa elintarvikeväriä ja värjää popkornit vaikka vihreiksi.

      Jos talossa on tilaa, niin voisi tehdä "kummituskäytävän". Siellä voisi olla joitain pieniä tehtäviä, joista saa palkintoja.

      Kummituskäytävä olisi tehty käyttäen tuoleja ja peittoja, lakanoita, mustaa jätesäkkiä yms. Lattiaan voisi teipata narun, jota pitkin käytävä menee. Osittain pitää kontata, vaikka jopa ryömiä. Kaikille sitten taskulamppu vaikka mukaan. Käytävän varrelta pitäisi eri tehtävien muodossa kerätä jotain. Ensin voisi olla esim. tuo keitetyllä spagetilla täytetty ämpäri. Tehtävänä olisi löytää "matojen joukosta yksi kolikko tms". Taustalle aiheeseen sopivaa musiikkia ja hämärä valaistus.

      Toivottavasti ei tullut liian pelottava :D

    • heips !%&(

      moi!!!

    • kinuski

      Käyppäs katsomassa:

      www.kinuskikissa.fi
      www.confetti.fi

      Löydät loistavan menun (mm. aivan ihana haamukakku), koristeita jne.

      Löytyy myös muita teemoja kuin Halloween.

    • Karkki ja kepponen

      Typerä amerikkalainen hölöjuhla. Varmaan samoissa perheissä vietetään Kiitospäivääkin ja syödään kalkkuna.

      Suomessa on omat perinnejuttunsa. Viettäkää niitä, jos nyt pitää yhteisvoimin riekkua.
      Vappu, Juhannus, Joulu, Uusivuosi, Laskiainen, Virpomispäivä...

      • Anonyymi

        Kyllä me tiedämme mitä suomalaiset juhlat ovat, emme vain ole niin ahdasmielisiä ja perussuomalaisia kuin sinä :)


      • valittajalle

        lapsillasi on varmaan vitun tylsä elämä


      • Leikkivä ihminen

        No esimerkkejä sitten niistä!
        Mitä leikkejä perheissänne tuolloin leikitään?
        Ymmärrän, ettäjouluna joulutonttuleikkejä, mutta millaiset leikit ovat muina päivinä pop?
        Kai vinkiksi voisi kertoa muutamia juhlapyhäleikkejä, joita kysyjä sitten voisi soveltaa omassa halloweenjuhassaan.

        Leikikää "avaimenpiilotusta". Piilotelkaa karkkeja ympäri taloa, ja vuorotellen sitten haetaan muiden antamien vinkkien perusteella: Lämpenee, polttaa, viilenee, kylmenee!


    • Anti-tiukkapipo

      Herranjestas kun valitetaan. Tämä sivu on tarkoitettu niille, jotka haluaa vinkkejä halloween juttujen suhteen, EI teille, jotka valitatte miten turhaa tämä on. ''Halloween pitäisi kieltää'' Mitä ihmettä? Kyllä ihminen saa pitää hauskaa jos haluaa. Juhlissa ei ole mitään vikaa. Älkää valittako täällä jos ette itse osaa pitää hauskaa ja menkää valittamaan jonnekin muualle. Tänne kommenttinne eivät kuulu. Ja miksi puhua kokoajan jenkkiläisistä hömpötyksistä? Yleistätte aika paljon tiedättekös? Miettikää vähän mitä kommentoitte.

    • kakipöksy

      keksikää jotain järkevää. ei mitään omarsormia xdd

    • halloween4

      Ainakun meidän perhe viettää halloweenia, niin teemme jossain välissä sellaisen jutun aina että, menemme tiettyyn huoneeseen, siellä on vain ehkä yksi pieni valo. Muuten ihan pimeää. Jokainen vuorollaan kertoo oman kauhutarinansa, ja jotain kauhu/pelottavaa musiikkia voisi laittaa soimaan.
      Olikohan tuo nyt täysin pelottavaa... no kokeilkaa!

    • YKSINKERTAISTA

      Mä ajattelin sellasta hippaa jonka nimee en tiiä.
      Ensi valitaan jäänyt vaikka kivi-sakset-paperi leikillä.
      Sitten sidotaan kaikkien silmät ja laitetaan huone pimeeksi NIIN ETTÄ KUKAAN EI NÄÄ MITÄÄN.
      Sitten hippa yrittää saada kiinni.

      Kiva jos tajusit :)

      ps: kannattaa ottaa kaikki tavarat lattialta pois ettei kuukaan kaadu.
      mutta lattialle voi laittaa jotain ällöä että säikähtää.

    • Kauan sitten

      Meillä oli aikoinaan kun lapset olivat vielä kouluikäisiä tapana kutsua lasten kaverit koulusta ja naapurustosta Halloween-juhliin. Myös me aikuiset pukeuduimme teemaan sopivasti.

      Eräänä vuonna minä olin ennustaja-eukko: pitkä hame, paljon kiiltäviä koruja, salaperäisiä huiveja hiuksissa ym. Tein "kristallipallon" maalarinteippirullasta ja jalkapallosta ihan vain päällystämällä ne foliolla ja "ennustin" kullekin vuorollaan hämyisässä huoneessa. "Ennustaminen" oli sinänsä helppoa, kun tunsin jokaisen lapsen ainakin jotenkin ja tiesin heistä kaikista jotain. Yllättävän täydestä meni vaikka ihan varmasti kaikki tiesivät, että ennustaja olen minä. Totisia ilmeitä ja suuria silmiä näkyi lasten kasvoilla. Kaikki oli hiukan jännittävää, muttei liian pelottavaa.

      Yhtenä ohjelman numerona aarrejahti ulkona. Jahdissa ensin annettiin yksi vihjekortti, joka ohjasi tiettyyn paikkaan, jossa oli uusi vihje jne. kunnes lopulta löytyi aarrearkku, jossa oli merirosvon kultakolikkoaarre eli kultakolikon näköisiä suklaakonvehteja.

      Lisäksi erilaisia ryhmäleikkejä.

      Yhtenä vuonna kävi tonttukin katsomassa ikkunan takana jo ennakkoon, että ollaankos oltu kiltteinä. Tämä tuntui tekevän suurimman vaikutuksen varsinkin pienimpiin vieraisiin.

      Koti oli koristeltu myös teemaan sopivasti. Vaaleasta puuvillalangasta punoimme hämähäkinseittiä rappukaiteisiin, muovihämähäkkejä seitteihin, aaveita valkoisesta pahvista kattoon roikkumaan, kurpitsalyhtyjä ym.

      Juomaksi sammakonkutua verisellä kädellä (appelsiinimehu hedelmäliha vihreä mehukatti spirite kumihanskassa jäädytetty mustaviinimarjamehu). Syötäväksi nakkisormia, nuudelimatoja ym.

      Olipas kiva muistella noita aikoja. Muistan, että jo juhlien järjestäminen, pukujen suunnittelu ja koristeiden tekeminen yhdessä lasten kanssa oli hurjan kivaa ja vuodesta toiseen vieraatkin viihtyivät ja tulivat mielellään seuraavankin kerran uudelleen.

    • Neetuska

      Hienoa nähdä kun jokua kiinnostaa noin paljon lasten hyvinvointi,hauskuus,yhteenkuuluvuus lasten kanssa,mistä riittää kerrottavaaa pitkäksi aikaa,sääli niitä lapsia jotka eivät saa kokea tälläisia äitiensä vuoksi...sääli.

    • halloween Tyyppi

      Helou täällä on tosi hyviä vinkkejä! Itse koristeita olen tehnyt mutta suurimmaksi osaksi olen tilannut punanaamiosta ja saanut tutuilta lainaan. Tällä hetkellä on: Hämähäkkejä,hämähäkin seittejä,UV valoja,paperi haamuja,erilaisia kankaita ja yms. Ruokana on varmaan hämähäkki muffineja ja "sormia" muuta en vielä ole miettinyt. Itse olen 12v ja pidän jo 4 halloweenit että koristeita on kertynyt. Leikkejä olis: Murhaaja,maista jos uskallat,huijaus,kummitus talo ja kaikkea muutakin :)

      • ei halloweenia

        Miksi ottaa kaikki Amerikasta. Onhan Suomessa hyviä juhlia,, joita voi viettää. Nämä hirviöt ovat kammottavia. En vietä hallowenia vaan pyhäinpäivää. Viemme haudoille kynttilöitä ja kerromme lapsillemme poisnukkuneista rakkaistamme.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    9. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe