Esiintymisjännitys ja Propral

hirvitys

Hei. Minulla on aina ollut esiintymisjännitys ja en ole siitä koskaan päässyt irti, eikä jännitys ole millään tavalla lieventynyt...oikeastaan se vain vahvistuu, mitä vanhemmaksi tulee. Olen nyt 29v, opiskelen ja tulevia esiintymisiä varten sain lääkäriltä reseptin Propraleihin. En ole ennen käyttänyt mitään lääkkeitä jännittämiseen ja nyt pelkään, että nuo lääkkeet eivät pian autakkaan kun tarve tulee. Voikohan/uskaltaako noita ottaa tilanteessa, jossa jännitys on todella pieni jotta tietäisin onko niillä mitään vaikutusta? Siis eihän niistä ole vaaraa, jos sitten sydän ei tykytäkkään hirveesti? Hidastaako Propral normaalia sydämensykettä liikaa? Eihän sitä etukäteen tiedä tuleeko jännitys.... Minulle määrätty annos on 40mg 1/2 - 1 tablettia 1-2 kertaa päivässä. Kiitos kaikille asiallisesti vastaaville.

60

53860

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hirvitys

      Olen lukenut näitä Propral aiheita ja vaikuttaa siltä, että aika monella on määrätty 10mg...onko tuo 40mg hurjan voimakas, että kannattaako ottaa vaan se puolikas. Yritin soitella asiasta lääkärillekkin, mutta eihän sille pääse...ja väsyttääkö lääke kovasti, tai tuleeko muita haittavaikutuksia. Jos jollain kokemuksia, niin olisin neuvoista kiitollinen.

      • jännittäjä itsekin

        Minulla on sama lääke ja sama annostus.
        Kokeile aluksi puolikkaalla vähemmän jännittävään tilanteeseen, sillä on aivan turhaa syödä liikaa tabletteja. Ei minulla ole muita haittavaikutuksia kuin vähän väsymistä, mutta ei joka kerta. Jokainen varmaan reagoi omalla tavalla, vain kokeilemalla se selviää.


      • ....

        Minulla on sama annostus ja ihmettelin juuri tuota, miten monilla täällä oli laitettu vain 10 mg...mutta en silti ole huomannut mitään haittavaikutuksia kokonaisesta 40 mg tabletistakaan. Olen vielä melko kevyt ja pienikokoinen mutta ei sillä taida olla merkitystä näiden kanssa. Lääkäri mittasi vain pulssin - ilmeisesti sitten, jos on luonnostaan matala syke niin saattaa tulla jotain ongelmia.


      • kokemusta

        Itselläni auttaa hyvin jo puolikas tabletti, mutta haittavaikutuksena on todella kova hikoilu koko kropassa (naama punainen, hiki ylä- ja alakropassa). En tiedä miksi lääke aiheuttaa minulle tämän liiallisen hikoilun. Hikoilu ei siis tule jännittämisestä.


      • mie vaan
        kokemusta kirjoitti:

        Itselläni auttaa hyvin jo puolikas tabletti, mutta haittavaikutuksena on todella kova hikoilu koko kropassa (naama punainen, hiki ylä- ja alakropassa). En tiedä miksi lääke aiheuttaa minulle tämän liiallisen hikoilun. Hikoilu ei siis tule jännittämisestä.

        Minullakin propralin yhteydessä esiintyy voimakasta hikoilua ja minulle lääkettä on määrätty nimenomaan esiintymis hikoilun poistamiseen. Tämä on aika ristiriitaista. Apuja?


      • BS&T
        mie vaan kirjoitti:

        Minullakin propralin yhteydessä esiintyy voimakasta hikoilua ja minulle lääkettä on määrätty nimenomaan esiintymis hikoilun poistamiseen. Tämä on aika ristiriitaista. Apuja?

        Blood pressure, Sweat & Tears. Mulla on sama homma tuon hikoilun puolesta. Ilmeisesti tämä siis johtuu just noista Propraleista. Muitakin lääkkeitä popsin mutta ilmeisesti noi propralit sen aiheuttaa mitä olen lähiaikoina seurannut ja testaillut (tilanteet ilman niitä/niiden kanssa) mikäli ei sitten kyse ole kilpirauhaslääkityksestä mitä en usko koska arvot on normit. Tukalaa kun koko kroppa on tulessa ja hikoilu ylittää lailliset rajat. Ennemmin pulssi 200 kuin kituminen roviolla.


      • Marjavatta
        BS&T kirjoitti:

        Blood pressure, Sweat & Tears. Mulla on sama homma tuon hikoilun puolesta. Ilmeisesti tämä siis johtuu just noista Propraleista. Muitakin lääkkeitä popsin mutta ilmeisesti noi propralit sen aiheuttaa mitä olen lähiaikoina seurannut ja testaillut (tilanteet ilman niitä/niiden kanssa) mikäli ei sitten kyse ole kilpirauhaslääkityksestä mitä en usko koska arvot on normit. Tukalaa kun koko kroppa on tulessa ja hikoilu ylittää lailliset rajat. Ennemmin pulssi 200 kuin kituminen roviolla.

        mullakin on sama lääke ja öisin varsinkin kun nukun .Herään siihen kun sydän hakkaa kovin ja otan kokonaisen silloin.Muuten otan puolikkaan jos tarve??Mulle ei tule mitään hikoilua tai muuta ,vaan alan nukkua uudestaan.Yleensä nämä tykytykset tulevat öisin ,sanoi sairaanhoitajakin mulle.Päivällä saa touhuta vaikka kuinka niin ei tule mitään oireita.Joskus on joutunut soittamaan ambulanssin kun ei mene ohi lainkaan.Ne käskevät ottamaan vielä kaksi kokonaista tabl. ovat niin mietoja kuulemma ja ottavat sydänfilminkin samalla. Ei mitään erikoista ole ollu ainakaan vielä.Multa otetiin eilen aamulla sydänfilmi ja verikokeita labrassa, mutta en ole saanut vielä niitä.En siis tiedä onko mitään niissä.Lääkäri soittaa ensiviikon tiistaina kokeista minulle.


      • Anonyymi

        Propral ilman reseptiä - https://tonzes.com/propranololfi.htm Olen käyttänyt Propralia parikymmentä vuotta säännöllisesti rytmihäiriöihin, verenpaineeseen ja jännitykseen. Annostus on 1 - 3 x 40 mg päivässä, joskus voin joutua ottamaan jopa 4 x 40 mg, jos oikein jännittävä päivä on tiedossa kuten esim. lääkärissä käynti.


      • Anonyymi
        jännittäjä itsekin kirjoitti:

        Minulla on sama lääke ja sama annostus.
        Kokeile aluksi puolikkaalla vähemmän jännittävään tilanteeseen, sillä on aivan turhaa syödä liikaa tabletteja. Ei minulla ole muita haittavaikutuksia kuin vähän väsymistä, mutta ei joka kerta. Jokainen varmaan reagoi omalla tavalla, vain kokeilemalla se selviää.

        Yleensä se lääke kirjoitetaan annoksena joka katsotaan ihmiselle sopivaksi, esim painon mukaan . Ja muiden seikkojen. Perusteella , Joten miksi monet tekevät itse muutoksia sillä perusteelle , ettei muka syö liikaa tabletteja. Annos on laskettu jokaiselle omanlaisensa . Ja sitten moni sanoo ettei muka auta mitään, eihän mikään voi autakaan jos ei edes lääkeannosta oteta kuten se on kirjoitettu henkilökohtaisesti .
        Liis lääkkeen määräys on aina yksilöllinen . Jotkut siis pienentävät annosta itse ymmärtämättä että annos on kirjoitettu juuri hänen sairauteensa ja milligrammoja voi verrata toisen ihmisen kanssa .


      • Anonyymi
        kokemusta kirjoitti:

        Itselläni auttaa hyvin jo puolikas tabletti, mutta haittavaikutuksena on todella kova hikoilu koko kropassa (naama punainen, hiki ylä- ja alakropassa). En tiedä miksi lääke aiheuttaa minulle tämän liiallisen hikoilun. Hikoilu ei siis tule jännittämisestä.

        Lääkkeen määrä kirjoitetaan yksilölle, aiis lääkäri on katsonut sinun tarvitsevan juuri sen määrän joka Åsa sinulle on kirjoitettu.
        Tuosta hikoilusta kärsii moni lääkkeen syöjä ja kokee sen hyvin työläänä.
        Jos reseptiin on kirjoitettu koko tabletti niin silloin se pitäisi ottaa myös, voisiko olla ettet saa haluamaasi tulosta lääkityksestä siksi että otat vaan puoliskona jos on kirjoitettu kokonainen. Otettavaksi .reseptit kirjoitetaan yksilölle hänen vaivojensa mukaan , niitä ei voi verrata jonkun toisen lääkitykseen


      • Anonyymi
        Marjavatta kirjoitti:

        mullakin on sama lääke ja öisin varsinkin kun nukun .Herään siihen kun sydän hakkaa kovin ja otan kokonaisen silloin.Muuten otan puolikkaan jos tarve??Mulle ei tule mitään hikoilua tai muuta ,vaan alan nukkua uudestaan.Yleensä nämä tykytykset tulevat öisin ,sanoi sairaanhoitajakin mulle.Päivällä saa touhuta vaikka kuinka niin ei tule mitään oireita.Joskus on joutunut soittamaan ambulanssin kun ei mene ohi lainkaan.Ne käskevät ottamaan vielä kaksi kokonaista tabl. ovat niin mietoja kuulemma ja ottavat sydänfilminkin samalla. Ei mitään erikoista ole ollu ainakaan vielä.Multa otetiin eilen aamulla sydänfilmi ja verikokeita labrassa, mutta en ole saanut vielä niitä.En siis tiedä onko mitään niissä.Lääkäri soittaa ensiviikon tiistaina kokeista minulle.

        No ei ihme jos tulee oireita jos jonkinlaisia jos lääkettä ei oteta kuten se on kirjoitettu


    • hermoilija

      Mulle lääkäri määräs propral 40mg rytmihäiriöihin, tai paremminkin sydämen tykytyksiin mutta olen käyttäny sitä ite myös jännitys tilanteisiin ja se on kyllä auttanu. otan ite puolikasta ja sekin tuntuu jo riittävän ihan hyvin. en usko että siitä on vaaraa tai että syke vois mennä liian alas. eikös se syke ole melko korkeella kuitenkin yleensä kun jännittää.

    • Mieku

      Enne eisiintymistilannetta, pyri rentouttumaan ihan vaan kesittymällä rauhalliseen hengitykseen ja rentouttamalla hartijat. Propral kyllä huolehtii siitä että paniikkioireet pysyvät hallittavissa.

      Taistelen itse samojen ongelmien kanssa ja ikävää sikäli että rakastaisin esiintymistä ilman tätä "vajavuutta".

      Kysymyksenä vielä että minulle sairaanhoitaja vahingossa kirjoitti niitä 10 mg ja ne ovat miedompia kuin lääkärin määräämät 40 mg -pillerit. voinko siis ottaa niitä 2-4 kpl sadakseni saman vaikutuksen?

      • ottaa

        Kyllähän 10 mg x 4 = 40 mg. Vaikutus on tietenkin aivan sama.


    • esiintymisjännittäjä

      Haluaisin kysyä teiltä, propralin käyttäjät, että kuinka helposti lääkäri määräsi teille ko. lääkkeet? Lääkärit ovat tietenkin yksilöitä, mutta haluasin tietää ns. yleisen linjan propralin suhteen. Kävittekö yleislääkäillä, vai jollakin erikoislääkärillä, ja mitä kaikkea lääkäri kysyi, seurasiko kenties jonkinlaisia jatkotoimenpiteitä, esim. psykiatrilla tai vastaavlla käynti) vai saitteko reseptin yhdellä käynnillä, jos niin halusitte?

      Minulle on vuosien varrella kehittynyt paha, välillä lähes hallitsematon esiintymisjännitys, ja se on haitannut ja haittaa edelleen koulunkäyntiäni todella paljon. Olen kuitenkin vasta nyt yliopistossa alkanut miettiä, ettei minun välttämättä tarvitsisi kärsiä tästä, vaan voisin hakea apua ongelmaani. Normaaleja arkipäivän tilanteita jännitän harvoin, eikä minulla ole muutenkaan mielestäni tarvetta eikä myöskään halua terapialle tai muulle vastaavalle, vaan haluaisin vain päästä eroon esiintymisjännityksen fyysisistä oireista tai ainakin edes hillitä niitä. Haluaisinkin siis tietää mitä on odotettavissa jos, ja kun menen lääkäriin tämän asian suhteen. Saanko propral-reseptin ilman minun kohdallani turhia jatkotoimenpiteitä?
      Kiitos vastauksistanne etukäteen, ja voimia kaikille samasta ongelmasta kärsiville.

      • minullakin

        Haluaisin myös tietää tästä. Miten hakeuduitte lääkärille? Voinko ensin mennä esim. koulun terkkarille juttelemaan, josta hän voi lähettää lääkärille vai miten? Miten ko. lääkkeet vähentävät jännitystä? Itselläni on kauhea esiintymispelko/jännitys, ja puhuminen ääneen luokan kuullen tuottaa jopa tuskaa... Joten olisin kiitollinen vastauksistanne! :)


      • enpä osaa sanoa
        minullakin kirjoitti:

        Haluaisin myös tietää tästä. Miten hakeuduitte lääkärille? Voinko ensin mennä esim. koulun terkkarille juttelemaan, josta hän voi lähettää lääkärille vai miten? Miten ko. lääkkeet vähentävät jännitystä? Itselläni on kauhea esiintymispelko/jännitys, ja puhuminen ääneen luokan kuullen tuottaa jopa tuskaa... Joten olisin kiitollinen vastauksistanne! :)

        En tiedä.


      • Anna**
        minullakin kirjoitti:

        Haluaisin myös tietää tästä. Miten hakeuduitte lääkärille? Voinko ensin mennä esim. koulun terkkarille juttelemaan, josta hän voi lähettää lääkärille vai miten? Miten ko. lääkkeet vähentävät jännitystä? Itselläni on kauhea esiintymispelko/jännitys, ja puhuminen ääneen luokan kuullen tuottaa jopa tuskaa... Joten olisin kiitollinen vastauksistanne! :)

        Itse olen kärsinyt koko elämäni enemmän tai vähemmän migreenistä. Keväällä lähdin pidemmäksi aikaa ulkomaille joten kävin lääkärin juttusilla. Olen myös kova jännittämään, tai ennemminkin kärsin enemmän fyysistä oireista (äänen värinä ym) kuin että jännittäisin oikeasti "pääni sisällä". Olin kuullut Propralista, ja otin asian itse puheeksi lääkärin kanssa, jonka mielestä se oli myös hyvä vaihtoehto. Resepti kirjoitettiin "migreenin estolääkkeeksi". Söin Propralia 3,5 kuukautta joka päivä 3x40mg. Kuulostaa hurjalta määrältä, mutta ko.lääke ei siis ole vaarallinen "muuten terveelle" ihmiselle. Migreenini pysyi poissa, ja luulen että jännityskin siinä samalla, taisin kuitenkin olla aika lailla jatkuvasti ko.lääkkeen alaisena.
        Lääkärit (kokemukseni mukaan) ei suhtaudu Propralia hakeviin oudosti, vaikka se kohdallani "naamioitiin" migreeniksi, kerroin kyllä avoimesti että olen jännittäjä ja tiedän ko.lääkkeen auttavan. Tuntuu että lääkärini oli vain mielissään että olin ottanut itse asioista selvää.

        Tuntuu turhauttavalta että niin monet kärsivät jännittämisen takia, ja varsinkin kun siihen on olemassa lääke. Ei tarvitse olla hullu tai outo tai mitään sellaista saadakseen reseptiä, rohkeasti vain lääkärille, sen takia he ovat olemassa!


      • 40mg
        Anna** kirjoitti:

        Itse olen kärsinyt koko elämäni enemmän tai vähemmän migreenistä. Keväällä lähdin pidemmäksi aikaa ulkomaille joten kävin lääkärin juttusilla. Olen myös kova jännittämään, tai ennemminkin kärsin enemmän fyysistä oireista (äänen värinä ym) kuin että jännittäisin oikeasti "pääni sisällä". Olin kuullut Propralista, ja otin asian itse puheeksi lääkärin kanssa, jonka mielestä se oli myös hyvä vaihtoehto. Resepti kirjoitettiin "migreenin estolääkkeeksi". Söin Propralia 3,5 kuukautta joka päivä 3x40mg. Kuulostaa hurjalta määrältä, mutta ko.lääke ei siis ole vaarallinen "muuten terveelle" ihmiselle. Migreenini pysyi poissa, ja luulen että jännityskin siinä samalla, taisin kuitenkin olla aika lailla jatkuvasti ko.lääkkeen alaisena.
        Lääkärit (kokemukseni mukaan) ei suhtaudu Propralia hakeviin oudosti, vaikka se kohdallani "naamioitiin" migreeniksi, kerroin kyllä avoimesti että olen jännittäjä ja tiedän ko.lääkkeen auttavan. Tuntuu että lääkärini oli vain mielissään että olin ottanut itse asioista selvää.

        Tuntuu turhauttavalta että niin monet kärsivät jännittämisen takia, ja varsinkin kun siihen on olemassa lääke. Ei tarvitse olla hullu tai outo tai mitään sellaista saadakseen reseptiä, rohkeasti vain lääkärille, sen takia he ovat olemassa!

        elikkä kiva lukea että on muitakin tätä lääkettä käyttäviä ! ite kävin 2 kertaa verikokeissa,sydänfilmissä, ja mitään noista kokeista ei selvinnyt!!! menin lääkäriin huonon olon takia ja muutaman kerran ku jouduin auton pysäyttää tien penkalle ku silmissä musteni ! en tiedä olisko ehkä kyseessä joku paniikkikohtaus ! no nyt on kuukaudenpäästä aika sydänspesialistille !!! saas nähdä mitä sitten !!!


      • muita opiskelijoita

        joiden opintoja hidastaa edessä oleva kandintutkielman esittäminen sekä pakolliset kieliopinnot joihin kuuluu esitelmöinti ? Kurssien suorittaminen nimittäin jäänyt aika vähiin, koska edessä odottaa tutkielma. Tiedättekö lisäksi onko mitään muuta mahdollisuutta kuin yleisön edessä esiintyminen ?


      • Anonyymi
        Anna** kirjoitti:

        Itse olen kärsinyt koko elämäni enemmän tai vähemmän migreenistä. Keväällä lähdin pidemmäksi aikaa ulkomaille joten kävin lääkärin juttusilla. Olen myös kova jännittämään, tai ennemminkin kärsin enemmän fyysistä oireista (äänen värinä ym) kuin että jännittäisin oikeasti "pääni sisällä". Olin kuullut Propralista, ja otin asian itse puheeksi lääkärin kanssa, jonka mielestä se oli myös hyvä vaihtoehto. Resepti kirjoitettiin "migreenin estolääkkeeksi". Söin Propralia 3,5 kuukautta joka päivä 3x40mg. Kuulostaa hurjalta määrältä, mutta ko.lääke ei siis ole vaarallinen "muuten terveelle" ihmiselle. Migreenini pysyi poissa, ja luulen että jännityskin siinä samalla, taisin kuitenkin olla aika lailla jatkuvasti ko.lääkkeen alaisena.
        Lääkärit (kokemukseni mukaan) ei suhtaudu Propralia hakeviin oudosti, vaikka se kohdallani "naamioitiin" migreeniksi, kerroin kyllä avoimesti että olen jännittäjä ja tiedän ko.lääkkeen auttavan. Tuntuu että lääkärini oli vain mielissään että olin ottanut itse asioista selvää.

        Tuntuu turhauttavalta että niin monet kärsivät jännittämisen takia, ja varsinkin kun siihen on olemassa lääke. Ei tarvitse olla hullu tai outo tai mitään sellaista saadakseen reseptiä, rohkeasti vain lääkärille, sen takia he ovat olemassa!

        Oletko kokeillut hengitys harjoituksia jännittämiseen usein ne auttavat laittamaan asiat kohdalleen.
        Monella on se jännittäminen kova haitta ja yhtä äkkiä vaan huomaa että olkapäät on korvissa asti jännityksestä , silloin on ainoastaan yritettävä rentouttaa itsensä ja usein juuri hengitys harjoitukset antavat aivoille happea jota ihminen tarvitsee että voi olla ns normaali tilassa . Lihakset eivät saa verta jännittäessä, joten ei ihme että olo on huono
        Itse olin nuorena kova jännittämään kaikkea esim meno hammaslääkäriin, tai johonkin kokouksee jne mutta se on mennyt ohitse vuosien varrella


    • jännitäjä

      Hei. minulla on ollut esiintymisjännitys noin 5 vuotta ja minusta se vain pahenee haluaisin kokeilla propralia mutta pitääkö sitä ottaa joka päivä? ku olen nyt menossa ylä asteelle ja ei ole niin monta esitystä mutta sitten kun on niin on koko päivä pilalla enen esitelmää ett voiko vaan tabletteja ottaa kun on esitys vai pitääkö otta tabletteja joka päivä? ja olenko liian nuora saamaan propral tabletteja olen 13v. ? auttakose jännityksee ja ahdistkseen kassa?

      • ahdistukseen

        Propralista ei ole apua ahdistukseen, siihen on olemassa eri lääkkeet ja monia niistä ei edes myönnetä alle 18-vuotiaille. Propral siis on apuna niiden oireiden hallinnassa, mutta ahdistavia ajatuksia se ei poista. Viestistäsi ei käy ilmi jännittämisesi laajuus - kaikkiahan varmasti esiintymistilanteet jännittävät tavalla tai toisella, mutta sitä ei saisi päästää hallitsemaan elämää. Neuvoisin sinua menemään kouluterveydenhoitajalle, jos hän voisi vaikka varata sinulle ajan psykologilta (ellet sitten ole käynyt jo). Itse kävin juuri sinun ikäisenäsi psykologilla, koska jännitys oli levinnyt jo tiettyihin sosiaalisiin arkipäivän tilanteisiin. Eritoten kehotan juttelemaan asiasta kenelle tahansa luotettavalle aikuiselle. Kun asian kätkee omaan mieleensä, asia tuskin itsekseen paranee. Itselläni on tästä monen vuoden kokemukset, eikä se todellakaan ole ollut mitään herkkua.


      • propralista
        ahdistukseen kirjoitti:

        Propralista ei ole apua ahdistukseen, siihen on olemassa eri lääkkeet ja monia niistä ei edes myönnetä alle 18-vuotiaille. Propral siis on apuna niiden oireiden hallinnassa, mutta ahdistavia ajatuksia se ei poista. Viestistäsi ei käy ilmi jännittämisesi laajuus - kaikkiahan varmasti esiintymistilanteet jännittävät tavalla tai toisella, mutta sitä ei saisi päästää hallitsemaan elämää. Neuvoisin sinua menemään kouluterveydenhoitajalle, jos hän voisi vaikka varata sinulle ajan psykologilta (ellet sitten ole käynyt jo). Itse kävin juuri sinun ikäisenäsi psykologilla, koska jännitys oli levinnyt jo tiettyihin sosiaalisiin arkipäivän tilanteisiin. Eritoten kehotan juttelemaan asiasta kenelle tahansa luotettavalle aikuiselle. Kun asian kätkee omaan mieleensä, asia tuskin itsekseen paranee. Itselläni on tästä monen vuoden kokemukset, eikä se todellakaan ole ollut mitään herkkua.

        Unohtui vielä vastata, että propralia ei tarvitse syödä välttämättä säännöllisesti, riittää että otat ajoissa ennen jännittävää tilannetta. Muista kuitenkin pitää silmällä lääkkeen viimeistä käyttöpäivää: vanhentunutta tuotetta en suosittelisi pureskelemaan! =)


    • minun kokemuksiani

      Kärsittyäni vuosia esiintymisjännityksestä menin lääkäriin asian takia. Siis ihan kunnan terveyskeskuksen yleislääkärille vaan ja hänen kanssaan keskustelin jännittämisestä ja hän kirjoitti minulle 10 mg tabletit propralia. Eli ei ollut vaikea saada niitä.

      Sillä ei ole oikeastaan mitään väliä, onko tabletti 40 mg vai 10 mg, minullakin on ohjeena ottaa 1-4 tablettia kerralla joten määrähän on sitten ihan sama. Yleensä otan 2 tablettia pieneen jännitykseen ja kun puhun suurelle joukolle ihmisiä niin sitten tuo 4 tablettia. Itse en ole huomannut mitään haittavaikutuksia. Jos otan tuon 4 tablettia, niin olo on ehkä hiukan samantyylinen kuin lievässä nousuhumalassa siinä mielessä, että juttu luistaa paremmin kun ei jännitä kaikkea niin paljon. Mulla ainakin auttaa myös käsien tärinään eikä mulla niistä tule mitään hikoilua eikä punastelua, eli toimivat oikein hyvin. Tämä on tietysti yksilöllistä ja kokeilemalla se selviää. Ota ensin pieni määrä ja nosta annostusta tarvittaessa. Eikä niitä tarvi joka päivä syödä, vaan ihan vaan tarpeen mukaan. Lääkkeen vaikutus alkaa lähes heti sen ottamisen jälkeen ja mun kokemukseni mukaan kestää noin viitisen tuntia.

      Mun mielestä propralia kannattaa kokeilla, jos jännittäminen vaikeuttaa elämää. Niihin ei jää koukkuun, sillä nehän eivät ole mitään mielialalääkkeitä. Aikaisemmin lääkettä määrättiinkin rauhoittamaan sydämen sykettä, mutta nykyisin pääasiallinen tarkoitus on juuri tuo jännittämisen pienentäminen. Lisäksi lääkkeet ovat edullisia: sadan pillerin purkki 10 mg tabletteja maksaa muistaakseni kelan korvausten jälkeen jotain 3,30 euroa.

      • hanne-maria80

        Helpotusta esiintymisjännitykseen ilman lääkkeitä:

        Iloa esiintymiseen ja ilmaisuun
        (24 ot)


        ke 18.1.–7.3. klo 17.30–19.45
        Kurssin tavoitteena on löytää teatterin keinoin iloa ja varmuutta esiintymiseen, oli kyse sitten taloyhtiön kokouksesta, juhlapuheesta tai arkipäivän sosiaalisesta tilanteesta. Kurssi sisältää yhteisöllistä toimintaa, esiintymis- ja ilmaisutaitojen kehittämistä, sisäisten voimavarojen ja itsetuntemuksen vahvistamista sekä luovaa ilmaisua.
        Opettaja: Jemina Sillanpää
        Kurssimaksu 115 e, S-Etukortilla 95 e

        Työväen Sivistysliitto

        [email protected] puh. 044 065 6178
        Säästöpankinranta 6 C


      • Mitähä??
        hanne-maria80 kirjoitti:

        Helpotusta esiintymisjännitykseen ilman lääkkeitä:

        Iloa esiintymiseen ja ilmaisuun
        (24 ot)


        ke 18.1.–7.3. klo 17.30–19.45
        Kurssin tavoitteena on löytää teatterin keinoin iloa ja varmuutta esiintymiseen, oli kyse sitten taloyhtiön kokouksesta, juhlapuheesta tai arkipäivän sosiaalisesta tilanteesta. Kurssi sisältää yhteisöllistä toimintaa, esiintymis- ja ilmaisutaitojen kehittämistä, sisäisten voimavarojen ja itsetuntemuksen vahvistamista sekä luovaa ilmaisua.
        Opettaja: Jemina Sillanpää
        Kurssimaksu 115 e, S-Etukortilla 95 e

        Työväen Sivistysliitto

        [email protected] puh. 044 065 6178
        Säästöpankinranta 6 C

        Tä? Onko tästä tullu nyt jo mainospalstakin??


      • Cucu
        hanne-maria80 kirjoitti:

        Helpotusta esiintymisjännitykseen ilman lääkkeitä:

        Iloa esiintymiseen ja ilmaisuun
        (24 ot)


        ke 18.1.–7.3. klo 17.30–19.45
        Kurssin tavoitteena on löytää teatterin keinoin iloa ja varmuutta esiintymiseen, oli kyse sitten taloyhtiön kokouksesta, juhlapuheesta tai arkipäivän sosiaalisesta tilanteesta. Kurssi sisältää yhteisöllistä toimintaa, esiintymis- ja ilmaisutaitojen kehittämistä, sisäisten voimavarojen ja itsetuntemuksen vahvistamista sekä luovaa ilmaisua.
        Opettaja: Jemina Sillanpää
        Kurssimaksu 115 e, S-Etukortilla 95 e

        Työväen Sivistysliitto

        [email protected] puh. 044 065 6178
        Säästöpankinranta 6 C

        Pakko ottaa tähän kantaa. Itse kärsin suuresta esiintymispelosta ja kävin eilen hakemassa reseptin propraliin. Olen kyllä kaiken maailman kurssit ja hengitys taktiikat sun muut kokeillut, mutta se ei auta siinä oravan pyörässä kun ne fyysiset oireet alkavat. Sen jälkeen alkaa tarkkailla niitä ja sekä henkiset, että fyysiset oireet vain pahenevat.

        Mielestäni 115e kurssimaksu jostain mistä et voi edes varma onko siitä apua on turhan hintava, varsinkin opiskelijoille. Lääkärikäynti lääkeresepti on paljon halvempi ja siitä saat heti avun. Itse yritän juuri propralin avulla kehittää itseäni ja saada esiintymiset helpommin läpi. Ehkä tulevaisuudessa en tarvitse lääkettä ollenkaan. Jos tämä ei onnistu niin sitten menen hakemaan jotain muuta lääkettä vaivaan.


      • Anonyymi
        hanne-maria80 kirjoitti:

        Helpotusta esiintymisjännitykseen ilman lääkkeitä:

        Iloa esiintymiseen ja ilmaisuun
        (24 ot)


        ke 18.1.–7.3. klo 17.30–19.45
        Kurssin tavoitteena on löytää teatterin keinoin iloa ja varmuutta esiintymiseen, oli kyse sitten taloyhtiön kokouksesta, juhlapuheesta tai arkipäivän sosiaalisesta tilanteesta. Kurssi sisältää yhteisöllistä toimintaa, esiintymis- ja ilmaisutaitojen kehittämistä, sisäisten voimavarojen ja itsetuntemuksen vahvistamista sekä luovaa ilmaisua.
        Opettaja: Jemina Sillanpää
        Kurssimaksu 115 e, S-Etukortilla 95 e

        Työväen Sivistysliitto

        [email protected] puh. 044 065 6178
        Säästöpankinranta 6 C

        Mainostwtaanhan täss propraliakin aika reippaasti, niin miksei vaihtoehtoja.


      • Anonyymi
        Mitähä?? kirjoitti:

        Tä? Onko tästä tullu nyt jo mainospalstakin??

        Eiköhän tämä ihminen vaan halunnut auttaa eikä mainostaa ei ihme jos on vaikeuksia kun heti ollaan puhumassa mainostamisesta , vai onko niin ettei halutakkaan päästä eroon tilanteesta, että saa siitä kirjoitella netissä alati. Ihmettelen tuollaista asennetta , sekin viittaa jo johonkin vaivaan .


      • Anonyymi
        Cucu kirjoitti:

        Pakko ottaa tähän kantaa. Itse kärsin suuresta esiintymispelosta ja kävin eilen hakemassa reseptin propraliin. Olen kyllä kaiken maailman kurssit ja hengitys taktiikat sun muut kokeillut, mutta se ei auta siinä oravan pyörässä kun ne fyysiset oireet alkavat. Sen jälkeen alkaa tarkkailla niitä ja sekä henkiset, että fyysiset oireet vain pahenevat.

        Mielestäni 115e kurssimaksu jostain mistä et voi edes varma onko siitä apua on turhan hintava, varsinkin opiskelijoille. Lääkärikäynti lääkeresepti on paljon halvempi ja siitä saat heti avun. Itse yritän juuri propralin avulla kehittää itseäni ja saada esiintymiset helpommin läpi. Ehkä tulevaisuudessa en tarvitse lääkettä ollenkaan. Jos tämä ei onnistu niin sitten menen hakemaan jotain muuta lääkettä vaivaan.

        Eihän missään hoidossa voi antaa takeita että auttaa. Mutta yleensä ihmiset jotka saavat jotain uutta tekemistä huomaavat yhtä äkkiä etteivät voi huonosti koska keskittyvät johonkin muuhun asiaan se kun omaan itseensä koko ajan. Siksi moni menee kursseille ja myöskin voi paremmin , tapaa uusia ihmisiä joiden kanssa voi keskustellla asioista , silloin katkeaa se jännitys jotenkin . Mutta onhan se niinkin ettei kaikki tule autetuksi kursseilla , joku uskoo tabletin voimaan ja pääsee vaivoistaan . Niin että kullakin omat tapansa käsitellä jännitystilojaan


    • Valoa kohti

      Minä olen kärsinyt erittäin vakavasta esiintymisjännityksestä yläasteelta alkaen (nyt olen korkeakoulussa). Jännityksen vuoksi olen livistänyt kaikilta kursseilta joilla olen tiennyt olevan esiintymistä, pelkkä itsensä esittely ison joukon edessä on ollut tarpeeksi hyvä syy jättää menemättä. Normaaleja sosiaalisia tilanteita en todellakaan jännitä, ennemminnkin olen puhelias ja iloinen, "normaali"-tyyppi. Hain apua propraaleista vasta noin vuosi sitten kandiesityksen lähestyttyä. Jälkikäteen harmittaa, kun en hakenut apua aiemmin, ne nimittäin todellakin auttoivat! Sydämen tykytystä ei tule ollenkaan, vaan puhe on sujuvaa ja luonnollista, ja voi sitä onnen tunnetta kun huomaat olevasi äänessä ja täysin "cool".. Suosittelen kaikille jotka kokevat fyysisten jännitysoireiden olevan esteenä normaalille elämälle ja esiintymisille. Mutta Huom! Kun on vuosiakärsinyt pahasta esiintymisjännityksestä, on siitä tullut jo suuri ahdistustekijä ennen esiintymisiä. Vieläkin olen erittäin ahdistunut ennen puheenvuoroani, mutta kun alan puhumaan, ahdistus kaikkoaa kun huomaa, että eihän tässä mitään hätää ole. Itse otan usein n. 2 x 10mg tuntia ennen luennon alkua ja toiset 2 x 10mg juuri ennen luennon alkua. Jos kyseessä on monmen tunnin seminaari, otan vielä kerran saman annoksen jossain vaiheessa luentoa.

      • jänskääjä

        Hei, itse olen 16-vuotiaa tyttö, menossa lukioon ensi syksynä. Olen kärsinyt vuosia pelosta ihan kaikenlaisia esiintymisiä kohtaan ja olen jo vuosia odotellut sen laantuvan ajan kuluessa, mutta oireet vain pahentuvat. Ensimmäisen kerran sain tietää beetasalpaajista tämän vuoden alussa (2012), mutta vielä en ole tehnyt mitään niiden hankkimisen eteen, ainoastaan kaikenlaisia keskusteluja olen käynyt läpi netissä asiasta. Nyt, kesäloman tultua päätin että aion saada jotakin aikaan, etenkin nyt, kun syksyllä odottaa lukio, joka muutenkin todella jännittävä kaikille. Olen siis päättänyt että käyn puhumassa lääkärin kanssa tästä. Mutta tietääkö teistä kukaan olenko kenties liian nuori beetasalpaajien käyttäjäksi tai muuta vastaavaa? Kuinka helposti lääkärit yleensä määräävät näitä salpaajia? Ja vielä tällainen; itselläni ei ole hirveän läheiset välit vanhempieni kanssa, eikä heillä ole mitään aavistusta millainen kammo minulla on esiintymisessä. Joten voisiko olla mitenkään mahdollista, että asia jää minun ja lääkärin väliseksi?
        Kiitos, jos joku lukee viestini ja haluaa jakaa kullanarvoisia tietoja!


      • Käkipää.
        jänskääjä kirjoitti:

        Hei, itse olen 16-vuotiaa tyttö, menossa lukioon ensi syksynä. Olen kärsinyt vuosia pelosta ihan kaikenlaisia esiintymisiä kohtaan ja olen jo vuosia odotellut sen laantuvan ajan kuluessa, mutta oireet vain pahentuvat. Ensimmäisen kerran sain tietää beetasalpaajista tämän vuoden alussa (2012), mutta vielä en ole tehnyt mitään niiden hankkimisen eteen, ainoastaan kaikenlaisia keskusteluja olen käynyt läpi netissä asiasta. Nyt, kesäloman tultua päätin että aion saada jotakin aikaan, etenkin nyt, kun syksyllä odottaa lukio, joka muutenkin todella jännittävä kaikille. Olen siis päättänyt että käyn puhumassa lääkärin kanssa tästä. Mutta tietääkö teistä kukaan olenko kenties liian nuori beetasalpaajien käyttäjäksi tai muuta vastaavaa? Kuinka helposti lääkärit yleensä määräävät näitä salpaajia? Ja vielä tällainen; itselläni ei ole hirveän läheiset välit vanhempieni kanssa, eikä heillä ole mitään aavistusta millainen kammo minulla on esiintymisessä. Joten voisiko olla mitenkään mahdollista, että asia jää minun ja lääkärin väliseksi?
        Kiitos, jos joku lukee viestini ja haluaa jakaa kullanarvoisia tietoja!

        "Mutta tietääkö teistä kukaan olenko kenties liian nuori beetasalpaajien käyttäjäksi tai muuta vastaavaa? Kuinka helposti lääkärit yleensä määräävät näitä salpaajia? "

        Vastasin sinulle jo tuolla yhdessä ketjussa, minkä muistaakseni teit nimenomaan noita samoja kysymyksiäsi varten. Näköjään sinä et halua sitä vastausta minkä saat. Suoraan sanottuna todella huolestuttavaa ja ärsyttävää. No, vastataan nyt uudelleen ennekuin (jos näköjään aijot) päätät sitten vaikeuttaa elämääsi todella paljon ja hyvällä tuurilla pilata sen. Eli.

        ""Mutta tietääkö teistä kukaan olenko kenties liian nuori beetasalpaajien käyttäjäksi tai muuta vastaavaa? "

        Sinä olet liian nuori käyttämään mitään lääkitystä, lukuunottamatta Buranaa, antibiootteja ym.

        "Kuinka helposti lääkärit yleensä määräävät näitä salpaajia? "

        Liian helposti, ja sehän on todella huolestuttavaa. Mutta sitähän sinä et taida ymmärtää? Mutta sinun tapauksessa sinut toivonmukaan laitetaan vain terapiaan.

        " itselläni ei ole hirveän läheiset välit vanhempieni kanssa, eikä heillä ole mitään aavistusta millainen kammo minulla on esiintymisessä."

        Lue ne samat vastaukset mitkä vastasin siinä sinun yhdessä sinun aloittamassa ketjussa, missä on nämä aivan samat huolestuttavat kysymykset. Miten luulet saavasi asioille mitään selkoa mitenkään, jos et puhu kenellekkään asioistasi, et edes vanhemmillesi? Sinä kuvittelet itseksesi ja luet internetistä, että mikäköhän "tauti" sinulla voisi olla, ja sitten siihen haluat lääkkeitä, mistä et edes tiedä mitään.

        "Joten voisiko olla mitenkään mahdollista, että asia jää minun ja lääkärin väliseksi? "

        Sinä olet suoraansanottuna todella hukassa, siis huolestuttavan hukassa. En tuohon edes enempää halua sanoa. Mutta itse vastaus, ei ole mahdollista, kiitos siitä. Alaikäisenä sinun vanhempiin ollaan yhteydessä. Sanon samaa mitä siinä SINUN AIKAISEMMASSA ALOITTAMASSA KETJUSSA SAMOILLE KYSYMYKSILLE, puhu nyt edes niiden vanhempiesi kanssa, ja sitten menet terapiaan.

        JOS HALUAT PILATA JA VAIKEUTTAA ELÄMÄÄSI IHAN AIKUISTEN OIKEASTI, niin sitten KYLLä, mene ja SYÖ NIITÄ LÄÄKKEITÄ SITTEN. Mutta kun asioiden todellinen laita alkaa valjeta sinulle, muistat mitä minä sanoin täällä, ja tajuat että minä todellakin puhuin asiaa ja koitin auttaa sinua.

        JOS haluat tehdä asioista OIKEASTI vaikeita, ja haluat OIKEASTI ryhtyä pilaamaan elämääsi, niin SYÖ niitä lääkkeitä vaikka vaahto suussa.

        Sinä olet vielä kaiken lisäksi vasta 16v...


      • samanikäinen
        jänskääjä kirjoitti:

        Hei, itse olen 16-vuotiaa tyttö, menossa lukioon ensi syksynä. Olen kärsinyt vuosia pelosta ihan kaikenlaisia esiintymisiä kohtaan ja olen jo vuosia odotellut sen laantuvan ajan kuluessa, mutta oireet vain pahentuvat. Ensimmäisen kerran sain tietää beetasalpaajista tämän vuoden alussa (2012), mutta vielä en ole tehnyt mitään niiden hankkimisen eteen, ainoastaan kaikenlaisia keskusteluja olen käynyt läpi netissä asiasta. Nyt, kesäloman tultua päätin että aion saada jotakin aikaan, etenkin nyt, kun syksyllä odottaa lukio, joka muutenkin todella jännittävä kaikille. Olen siis päättänyt että käyn puhumassa lääkärin kanssa tästä. Mutta tietääkö teistä kukaan olenko kenties liian nuori beetasalpaajien käyttäjäksi tai muuta vastaavaa? Kuinka helposti lääkärit yleensä määräävät näitä salpaajia? Ja vielä tällainen; itselläni ei ole hirveän läheiset välit vanhempieni kanssa, eikä heillä ole mitään aavistusta millainen kammo minulla on esiintymisessä. Joten voisiko olla mitenkään mahdollista, että asia jää minun ja lääkärin väliseksi?
        Kiitos, jos joku lukee viestini ja haluaa jakaa kullanarvoisia tietoja!

        Oon just saman ikänen, ja oon 5 vuotta kärsiny tästä ongelmasta. Nyt äskettäin kävin lääkärin juttusilla ja se määräs mulle 10mg propralia. Eli et tosiaan oo liian nuori, lääkärille vaan, ei elämässä oo tarkotus kärsiä!


      • Kokenutkäyttäjä
        Käkipää. kirjoitti:

        "Mutta tietääkö teistä kukaan olenko kenties liian nuori beetasalpaajien käyttäjäksi tai muuta vastaavaa? Kuinka helposti lääkärit yleensä määräävät näitä salpaajia? "

        Vastasin sinulle jo tuolla yhdessä ketjussa, minkä muistaakseni teit nimenomaan noita samoja kysymyksiäsi varten. Näköjään sinä et halua sitä vastausta minkä saat. Suoraan sanottuna todella huolestuttavaa ja ärsyttävää. No, vastataan nyt uudelleen ennekuin (jos näköjään aijot) päätät sitten vaikeuttaa elämääsi todella paljon ja hyvällä tuurilla pilata sen. Eli.

        ""Mutta tietääkö teistä kukaan olenko kenties liian nuori beetasalpaajien käyttäjäksi tai muuta vastaavaa? "

        Sinä olet liian nuori käyttämään mitään lääkitystä, lukuunottamatta Buranaa, antibiootteja ym.

        "Kuinka helposti lääkärit yleensä määräävät näitä salpaajia? "

        Liian helposti, ja sehän on todella huolestuttavaa. Mutta sitähän sinä et taida ymmärtää? Mutta sinun tapauksessa sinut toivonmukaan laitetaan vain terapiaan.

        " itselläni ei ole hirveän läheiset välit vanhempieni kanssa, eikä heillä ole mitään aavistusta millainen kammo minulla on esiintymisessä."

        Lue ne samat vastaukset mitkä vastasin siinä sinun yhdessä sinun aloittamassa ketjussa, missä on nämä aivan samat huolestuttavat kysymykset. Miten luulet saavasi asioille mitään selkoa mitenkään, jos et puhu kenellekkään asioistasi, et edes vanhemmillesi? Sinä kuvittelet itseksesi ja luet internetistä, että mikäköhän "tauti" sinulla voisi olla, ja sitten siihen haluat lääkkeitä, mistä et edes tiedä mitään.

        "Joten voisiko olla mitenkään mahdollista, että asia jää minun ja lääkärin väliseksi? "

        Sinä olet suoraansanottuna todella hukassa, siis huolestuttavan hukassa. En tuohon edes enempää halua sanoa. Mutta itse vastaus, ei ole mahdollista, kiitos siitä. Alaikäisenä sinun vanhempiin ollaan yhteydessä. Sanon samaa mitä siinä SINUN AIKAISEMMASSA ALOITTAMASSA KETJUSSA SAMOILLE KYSYMYKSILLE, puhu nyt edes niiden vanhempiesi kanssa, ja sitten menet terapiaan.

        JOS HALUAT PILATA JA VAIKEUTTAA ELÄMÄÄSI IHAN AIKUISTEN OIKEASTI, niin sitten KYLLä, mene ja SYÖ NIITÄ LÄÄKKEITÄ SITTEN. Mutta kun asioiden todellinen laita alkaa valjeta sinulle, muistat mitä minä sanoin täällä, ja tajuat että minä todellakin puhuin asiaa ja koitin auttaa sinua.

        JOS haluat tehdä asioista OIKEASTI vaikeita, ja haluat OIKEASTI ryhtyä pilaamaan elämääsi, niin SYÖ niitä lääkkeitä vaikka vaahto suussa.

        Sinä olet vielä kaiken lisäksi vasta 16v...

        No jo on rasittava äijä/ämmä kommentoinut nuoren tytön viestiin. Ei ole näköjään käynyt mielessä, että kyseinen tyttö saattoi vain haluta useampia näkökulmia asiaan. Itse olen nuorempanakin kuin 16-vuotiaana käyttänyt propralia ja ei todellakaan ole mikään vaarallinen lääkitys! Älkää kukaan ottako mallia tästä "Käkipäästä". Ihan täyttä paskaa suoltaa tuo taliaivo!


      • Anonyymi
        Käkipää. kirjoitti:

        "Mutta tietääkö teistä kukaan olenko kenties liian nuori beetasalpaajien käyttäjäksi tai muuta vastaavaa? Kuinka helposti lääkärit yleensä määräävät näitä salpaajia? "

        Vastasin sinulle jo tuolla yhdessä ketjussa, minkä muistaakseni teit nimenomaan noita samoja kysymyksiäsi varten. Näköjään sinä et halua sitä vastausta minkä saat. Suoraan sanottuna todella huolestuttavaa ja ärsyttävää. No, vastataan nyt uudelleen ennekuin (jos näköjään aijot) päätät sitten vaikeuttaa elämääsi todella paljon ja hyvällä tuurilla pilata sen. Eli.

        ""Mutta tietääkö teistä kukaan olenko kenties liian nuori beetasalpaajien käyttäjäksi tai muuta vastaavaa? "

        Sinä olet liian nuori käyttämään mitään lääkitystä, lukuunottamatta Buranaa, antibiootteja ym.

        "Kuinka helposti lääkärit yleensä määräävät näitä salpaajia? "

        Liian helposti, ja sehän on todella huolestuttavaa. Mutta sitähän sinä et taida ymmärtää? Mutta sinun tapauksessa sinut toivonmukaan laitetaan vain terapiaan.

        " itselläni ei ole hirveän läheiset välit vanhempieni kanssa, eikä heillä ole mitään aavistusta millainen kammo minulla on esiintymisessä."

        Lue ne samat vastaukset mitkä vastasin siinä sinun yhdessä sinun aloittamassa ketjussa, missä on nämä aivan samat huolestuttavat kysymykset. Miten luulet saavasi asioille mitään selkoa mitenkään, jos et puhu kenellekkään asioistasi, et edes vanhemmillesi? Sinä kuvittelet itseksesi ja luet internetistä, että mikäköhän "tauti" sinulla voisi olla, ja sitten siihen haluat lääkkeitä, mistä et edes tiedä mitään.

        "Joten voisiko olla mitenkään mahdollista, että asia jää minun ja lääkärin väliseksi? "

        Sinä olet suoraansanottuna todella hukassa, siis huolestuttavan hukassa. En tuohon edes enempää halua sanoa. Mutta itse vastaus, ei ole mahdollista, kiitos siitä. Alaikäisenä sinun vanhempiin ollaan yhteydessä. Sanon samaa mitä siinä SINUN AIKAISEMMASSA ALOITTAMASSA KETJUSSA SAMOILLE KYSYMYKSILLE, puhu nyt edes niiden vanhempiesi kanssa, ja sitten menet terapiaan.

        JOS HALUAT PILATA JA VAIKEUTTAA ELÄMÄÄSI IHAN AIKUISTEN OIKEASTI, niin sitten KYLLä, mene ja SYÖ NIITÄ LÄÄKKEITÄ SITTEN. Mutta kun asioiden todellinen laita alkaa valjeta sinulle, muistat mitä minä sanoin täällä, ja tajuat että minä todellakin puhuin asiaa ja koitin auttaa sinua.

        JOS haluat tehdä asioista OIKEASTI vaikeita, ja haluat OIKEASTI ryhtyä pilaamaan elämääsi, niin SYÖ niitä lääkkeitä vaikka vaahto suussa.

        Sinä olet vielä kaiken lisäksi vasta 16v...

        Kuinka voit vastata noin tylysti nuorelle joka kysyy apua? Vai ärsyynnyitkö, kun oma vastauksesi ei kelvannut?
        Jos nuori tai aikuinen tarvitsee jännitykseen tai ahdistukseen lääkkeitä, ei siinä ole mitään pahaa.
        Päinvastoin, on järkevää mennä puhumaan asiasta kouluterkkariin tai terveyskeskukseen. Eli hakea apua joko lääkkeistä tai mieluiten lääkkeistä JA tarvittaessa terapiasta.
        Joskus lääkkeet väliaikaisessa käytössä myös "opettavat" elimistöä siihen, ettei jännittävä tilanne enää olekaan niin jännittävä ja pikkuhiljaa voi opetella esiintymistä ilman lääkkeitä.


      • Anonyymi
        samanikäinen kirjoitti:

        Oon just saman ikänen, ja oon 5 vuotta kärsiny tästä ongelmasta. Nyt äskettäin kävin lääkärin juttusilla ja se määräs mulle 10mg propralia. Eli et tosiaan oo liian nuori, lääkärille vaan, ei elämässä oo tarkotus kärsiä!

        Lääkkeet määrätään oireiden mukaan ei siis missä iässä ihminen on. Kyllä,lääkärit tietävät mikä auttaa mihinkin . Joten kannattaa käydä keskustelemassa asiasta lääkärin jutuilla. Äolen nähnyt nuorempiakin joilla in lääkitys ja hyvin päässeet vaivoistaan eroon.äse mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle ,


    • bllahbllah

      -1 lähinnä kaikkeen mitä käkipää kukkui.

      mene "jänskääjä" ihmeessä hakemaan betasalpaajat esiintymisiä varten. muuten vietät seuraavat 5 vuotta vältellen esiintymisiä, siten rajoittaen elämääsi ja opintojasi. kun viimein sitten haet ne niin ihmettelet - kuten aiemmin tähän viestiin kirjoittanut henkilö - miksi et tehnyt sitä paaljon aikaisemmin. noiden käyttö on todella yleistä ihan "normaalien" ihmisten parissa juuri esiintymistilanteissa, kuten näiltä netin palstoilta olet varmasti huomannut.

      noiden voimalla esiinnytyäsi saat esiintymiseen tarvittavaa itsevarmuutta, jolloin saatat todeta lääkkeet myöhemmin tarpeettomiksi. mitään vaikutusta psyykeeseen/riippuvuutta noihin ei liity, joten vaaroja ei ole, vaikka edellinen kirjoittaja horisikin jotain vaahtoisista suista. ainoa haittavaikutus on tässä ketjussa em. väsymys sen päivän ajan kun olet betasalpaajia käyttänyt. lisäksi liikunta noina päivinä on raskaampaa, kun sydän ei pääse kunnolla pumppaamaan.

      tsemppiä!

    • ExJännittäjä

      Mulla on propral auttanut todella paljon. En enää muista edes jännittää!! Aluksi meinasi iskeä paniikki, jos huomasin että propralit oli jäänyt kotiin ja esiintyminen edessä mutta nykyään en välttämättä edes tarvitse niitä vaikka tykkäänkin että niitä on ainakin varalta mukana. Itseluottamus on kasvanut onnistuneiden esiintymistilanteiden myötä ja olen alkanut nauttia niistä!

    • Propral mies

      Ketjussa on kyselty joskus miten noita Propraleja kannattaisi "hakea". Annan esimerkin omasta tavastani. Eli viime viikolla soitin terveysaseman ajanvaraukseen ja ilmoitin, että olen kova jännittämään ja olisi hyvä saada jutella lääkärin kanssa saada jotakin apua vaivaan. Noh, ajan sain samalle viikolle pienellä tuurilla ja noin 5 min lääkärin kanssa keskusteltiin (kyseli mm. minkälaisia vaivoja joihin saikin sitten vastaillu melkeen kaikkiin "kyllä" :D). Antoi reseptin Propral 40mg suositellen aluksi VAIN 1/4 osa tablettia, mutta veikkaan ettei tuo kyllä riitä. Huonona juttuna vaan se, että tabletteja sain vain aluksi sen 30 eli olisin mieluusti ottanut sen 100 tabun pakkauksen heti kerralla.. Vielä en ole tarvinnut niitä, joten vaikutuksista en osaa sanoa mitään. Ensi viikolla tulee tod.näk. ensimmäinen otettua ja parin viikon päästä sitten vähän enempi. Niin ja pitihin minunki mennä kouluterkkarille ensin, mutta eihän siellä ketään ollut paikalla joten päätin soittaa suoraan terveysasemalle. Rohkeesti vaan hakee lääkettä jos esiintyminen jännittää liikaa, turhaan siitä kannattaa kärsiä :) Tsemppiä kaikille Propral käyttäjille!

    • järjetön jännittäjä

      hidastaako tämä propral ihan oikeasti sydämen tykytystä ja auttaa puhumaan paremmin? minun on todella vaikea uskoa tätä,, että tähän vaivaan olisi OIKEASTI jokin LÄÄKE. olen kärsinyt esiintymisPELOSTA jo vuosia eikä todellakaan (niin kuin moni edellinen on jo sanonut) ole auttanut mitkään ihme "hengitysharjoitukset" tai "kurssit"... tämä jännitys on vain pahentunut ja pahentunut ajan myötä.Olen kyllä ihan normaali ihminen muiden joukossa, olen silti todella puhelias ystäväpiirissä, mutta ne ovat vain nämä "vakavat" tilanteet, jotka kauhistuttavat. Tämä jännitys on nyt vuosien myötä jostain ihme syystä vain kasvanut ja kasvanut, huolimatta siitä että pienenäkin harrastin teatteria ja jopa lauloin näyttämöillä. Jotenkin tämä ihme pelko alkoi silloin, kun yläasteelle läksin, ja on vain kasvanut ja kasvanut. Kukaan ei tunnu ymmärtävän oikeasti, miltä se tuntuu, ja kuinka AHDISTAVAA ja todella RANKKAA tämä jatkuva jännittäminen on..Kaikki vain toistavat että "ei se niin kamalaa ole, kaikkihan sitä jännittävät".. Hyvähän se on sanoa kun ei sitä itse ole kokenut eikä se jännittäminen itsellä mitenkään näy.. Itelläni kun ei sanaa suusta saa ja tuntuu että tukehtuu eikä saa henkeä vedettyä.. Eikä tämä muutenkaan mitään "jännittämistä" ole, tämä on pelkoa. Esimerkiksi vaikka, jos joku pelkää hämähäkkejä, ei kukaan voi tälle silloin sanoa, että "ei ne mitään tee, ne on ihan kilttejä", koska jos tämä pelkää niitä hämähäkkejä, niin tämähän silloin niitä pelkää eikä siinä mitkään puheet ja lötinät auta.. En oikeasti voi sanoin kuvailla kuinka ISO taakka harteiltani lähtisi jos saisi tämän hirveän paniikkijännittämisen pois. Nykyään en pysty ajattelemaan mitään muuta kuin jännittämistäni, ja jokainen tulevaisuudessa siintävä esiintymistilanne tuntuu kuin odottaisi maailmanloppua. Voi kuinka ihanaa oikeasti olisi vain elää elämäänsä ja suunnitella tulevaisuutta rauhassa ilman että tarvisi pelätä tätä "kuolemaa" ja uhrata jokaikinen ajatus tälle pelolle,. Tämä PELKO on jo aivan täysin suistunut käsistä ja hyvä että koulussa tunnilla uskaltaa yhden sanan sanoa... Minulla on muutenkin aivan perfektionistinen luonne, ja on vaikea päästä eroon siitä että haluaa jokaikisen asian menevän täydellisesti.. Olen tämän vuoden aikana muutenkin yrittänyt laihduttaa itseäni ja paljon muutakin, että olisin itsevarmempi ja näin voisin hallita esiintymisjännityksiäni. Ei tämäkään ole auttanut, sillä välillä tulee hirveitä ahdistuskohtauksia jos on esitys tulossa, ja on pakko ahmia jotain jotta tulisi paremmalle tuulelle. Olen todellakin huomannut että minulle on kehittynyt jo aika vakava syömishäiriö.. Tämä ahdistava pelko on pilannut jo koko elämäni ja antaisin MITÄ VAIN jos pääsisin siitä eroon. En voi sanoin kuvailla kuinka elämäni lähtisi uuteen nousuun ja kaikki olisi niin paljon paremmin..Nykyään elämäni on vain tällaista ihme oravanpyörää ja jatkuvaa mielialan vaihtumista iloisesta ahdistavaan pelkoon. Miksi ihmisellä pitää olla tällainen ärsyttävä vaisto?? Ja miksi kaikki eivät jännitä? Miksi kaikkien ei tarvitse kärsiä tätä kamalaa ahdistusta niin kuin me esiintymisjännittäjät.. Mitä pahaa muka olemme tehneet että ansaitsemme tällaista...

      Tuntuu aivan uskomattomalta ajatella, että tämä koko elämääni hallinnut KAUHU poistuisi vain 4 eurolla pillereitä. Onko tämä oikeasti tehokasta? Voisiko joku kuvailla niitä tunteita esiintymisessä silloin, kun ei ole pillereitä ja verrata siihen kun pillerit on?

      • Kaikki on nyt paremm

        Tiedän täysin, mitä olet vuosien aikana kokenut. Itselläni jännittäminen ei myöskään ole ollut normaalimitoissa vaan silkkaa panikointia ja kauhua. Kaikki valinnat elämässäni olen tehnyt kiertäen esiintymistila
        nteita, suurimpana varmaankin ammatinvalinta. Ja se kaduttaa todella!

        Muutama vuosi sitten jouduin muista syistä turvautumaan työterveyspsykologiin, joka diagnosoi minulla paniikkihäiriön lisäksi yleisen ahdistuneisuushäiriön. Sain paniikkihäiriölääkityksen lisäksi esiintymisjännitykseen Propral 40mg -reseptin, ja sitä olen nyt testannut silloin, kun on ollut tarve. Otan 1/2 - 3/4 tablettia tuntia ennen jännittävää tilannetta, ja oloni on huomattavasti seesteisempi. Voin puhua punastelematta ja tärisemättä, ja tunnen itsevarmuuteni lisääntyneen, kun ei tarvitse tuhlata turhaa energiaa tuntien etukäteisjännittämiseen!

        Kokeile ihmeessä; elämänlaatusi tulee varmasti paranemaan. Löydät itsellesi sopivan annostuksen vaikka kotona testaamalla. Itse en ole huomannut muita sivuvaikutuksia kuin joskus lievän päänsäryn ja väsymyksen. Onnea matkaan! :-)


      • onnellisempi
        Kaikki on nyt paremm kirjoitti:

        Tiedän täysin, mitä olet vuosien aikana kokenut. Itselläni jännittäminen ei myöskään ole ollut normaalimitoissa vaan silkkaa panikointia ja kauhua. Kaikki valinnat elämässäni olen tehnyt kiertäen esiintymistila
        nteita, suurimpana varmaankin ammatinvalinta. Ja se kaduttaa todella!

        Muutama vuosi sitten jouduin muista syistä turvautumaan työterveyspsykologiin, joka diagnosoi minulla paniikkihäiriön lisäksi yleisen ahdistuneisuushäiriön. Sain paniikkihäiriölääkityksen lisäksi esiintymisjännitykseen Propral 40mg -reseptin, ja sitä olen nyt testannut silloin, kun on ollut tarve. Otan 1/2 - 3/4 tablettia tuntia ennen jännittävää tilannetta, ja oloni on huomattavasti seesteisempi. Voin puhua punastelematta ja tärisemättä, ja tunnen itsevarmuuteni lisääntyneen, kun ei tarvitse tuhlata turhaa energiaa tuntien etukäteisjännittämiseen!

        Kokeile ihmeessä; elämänlaatusi tulee varmasti paranemaan. Löydät itsellesi sopivan annostuksen vaikka kotona testaamalla. Itse en ole huomannut muita sivuvaikutuksia kuin joskus lievän päänsäryn ja väsymyksen. Onnea matkaan! :-)

        Kiitos sanoistasi, tuntuu niin kivalta kun ei ole ainut tällaisten ongelmien kanssa. Äskettäin otin itseäni niskasta kiinni ja uskalsin mennä lääkärille juttelemaan tästä asiasta. Määräsi minulle 10mg propralia. Suositus on ottaa 1/2 tai 1 pilleri ennen esitystilannetta. Pelkään kuitenkin ettei tämä riitä. Voiko näitä pillereitä ottaa siis enemmän kerralla vai voiko se olla vaarallista? Olen 17 vuotias ja muuten ihan terve yksilö..


      • Anonyymi

        Se mikä auttaa yhdelle autta toiselle , joten laitat ehdotetut asiat sitaatteihin korostaen asiaa. Hengitys harjoitukset ovat ihan okay kun ne osaa ja ajattelee koko ajan hengityksen kulkua kun harjoittelee, sillä ne auttavat siihen että saa happea normaalisti ja lihakset tarvitsevat sitä, toimiakseen .
        Mutta kaikki eivät siihen pysty edes keskittymään vaan ajatukset karkaa muualle , sillon; ei auta.
        Joten lääke hoito ehkä paras sellaiselle ihmiselle siinähän ei tarvitse ajatella sen kummempaa kun heittää tabletin suuhun ja luottaa että se auttaa.
        Kyllä moni täälllä ymmärtää mitä nämä vaivat ovat joten et ole mitenkään ainoa maailmassa niiden kanssa. Mene lääkäriin. Niin saat sieltä avun


      • Anonyymi
        Kaikki on nyt paremm kirjoitti:

        Tiedän täysin, mitä olet vuosien aikana kokenut. Itselläni jännittäminen ei myöskään ole ollut normaalimitoissa vaan silkkaa panikointia ja kauhua. Kaikki valinnat elämässäni olen tehnyt kiertäen esiintymistila
        nteita, suurimpana varmaankin ammatinvalinta. Ja se kaduttaa todella!

        Muutama vuosi sitten jouduin muista syistä turvautumaan työterveyspsykologiin, joka diagnosoi minulla paniikkihäiriön lisäksi yleisen ahdistuneisuushäiriön. Sain paniikkihäiriölääkityksen lisäksi esiintymisjännitykseen Propral 40mg -reseptin, ja sitä olen nyt testannut silloin, kun on ollut tarve. Otan 1/2 - 3/4 tablettia tuntia ennen jännittävää tilannetta, ja oloni on huomattavasti seesteisempi. Voin puhua punastelematta ja tärisemättä, ja tunnen itsevarmuuteni lisääntyneen, kun ei tarvitse tuhlata turhaa energiaa tuntien etukäteisjännittämiseen!

        Kokeile ihmeessä; elämänlaatusi tulee varmasti paranemaan. Löydät itsellesi sopivan annostuksen vaikka kotona testaamalla. Itse en ole huomannut muita sivuvaikutuksia kuin joskus lievän päänsäryn ja väsymyksen. Onnea matkaan! :-)

        Siis kun otat vajaan lääke annoksen niin luotat että se auttaa niin tottakai se silloin auttaakin. Joten tämä on psykologinen juttu ja jokainen käsittelee sitä eri tavalla .
        Loppujen lopuksi on se sama miten käsittelee asiaa, kunhan pääsee eroon peloistaan


    • Oma kokemus

      Mulla Propral on esiintymisjännitykseen plus miinus nolla, eli ei auta yhtään ees se 40 mg. Sitä vastoin pieni määrä 15-30 mg Opamoxia pelaa hyvin.

      • BigDeal

        Ei minullakaan ammoin auttanut proprali jännitykseen. Jännitykseen auttaa ainoastaan oman asenteen muuttaminen itseen. Eli jännityksen ja sen näennäisen heikkouden hyväksyminen. Lisäksi sinun pitää hyväksyä se muissa. Muista että ei se sitäpaitsi sinulle kuulu mitä muut sinusta ajattelevat!


    • mitäpitässanoa

      Mitä sitä pitää oikein sanua että sais ees propralia saakka sitte opamoxia?? meikäläinen ihan paniikissa pelkästään ku itse lääkärille menee ja sai melkein kaikkiin kysymyksiin vastata että vakava niin sain vaan orlocia ja sitäki vain 5mg.......... sehän on ihan yhtä tyhyjän kans sama ku ei ois mitään

    • saarasusi
    • Vanha jännittäjä

      Hei!

      Toisaalta on vertaistukena lohduttavaa kuulla, että muillakin on tällainen esiintymispelko, mutta onhan se kuitenkin surullista että ihmiset joutuvat moisesta kärsimään. Itselläni jännittäminen alkoi seitsemännellä luokalla, voisi sanoa että ihan yhtäkkiä. Uskoisin, että se liittyi murrosikään.

      Joo, kohta täytän 45 vuotta, ja koko elämää se jännittäminen on jossain määrin varjostanut tänne asti. Ja siinä ei todellakaan auta kurssit eikä hengitystekniikat. Kerran luinkin jostain, että tällainen äärimmäinen esiintymisjännittäjä kokee samoja oireita kuin kuolemanvaarassa oleva ihminen.

      Joskus korkeakouluaikoina sain jotakin rauhoittavaa lääkettä esiintymispelon voittamiseen, mutta se ei oikein auttanut. Minulle tuli vähän tokkurainen olo, jännitin kuitenkin, ja loppupäivän väsytti.

      Ajattelinkin nyt kysyä, kun tuosta edellisestä viestistä on kulunut jo jonkin aikaa, että onko teille muille jännittäjille tullut lisää kokemusta Propralista, tai onko markkinoille tullut mahdollisesti joku uusi "täsmälääke" tähän vaivaan?

      Erityisesti teille nuorille esiintymispelosta kärsiville toivon kovasti voimia jaksaa tämän ongelman kanssa. Uskoisin, että nykypäivänä on kuitenkin hieman helpompi saada apua, ihan jo tämän sosiaalisen median kautta. Silloin kun itse nuorena taistelin tämän kanssa, niin olin kyllä todella yksin vaivoineni, ja kuvittelin että kukaan muu ei jännitä. Kaikki muut esiintyivät niin sujuvasti ja hauskastikin.

      Mutta toisaalta, koettakaa ajatella, että vaivansa kullakin, ei täällä kukaan ilman ongelmia pääse! Ei tämä minunkaan elämääni todellakaan pilannut ole, siihen on tottunut. Olen kuitenkin aina hoitanut esiintymiset, vaikka se on koville ottanutkin. Mutta, kuten aiemmin jo todettiin, niin varmasti osittain tiedostaen ja osittain tiedostamatta olen pyrkinyt välttämään kaikkia sellaisia valintoja, joihin on liittynyt "vaara" esiintymään joutumisesta.

      Sen verran vielä sanoisin, että älkää keskittykö liikaa miettimään esiintymispelkoanne. Tarkoitan sitä, että loppujen lopuksi kyse ei kuitenkaan ole mistään aivan valtavasta asiasta. Tiedän, että tämä saattaa kuulostaa ärsyttävältä ongelmasta kärsivän ihmisen korvissa, mutta ehkä se on helpommin sulatettavissa tällaisen itse voimakkaasta esiintymispelosta kärsivän ihmisen sanomana.

    • palliton

      Mut kuohittiin kun söin noita ja tuli sivuvaikutuksia.

    • Alkuperäisellekirj

      Itselläni Propral jännittäviin tilanteisiin 40 mg 1-4 krt vrk. Olen 45 vuotias. Propralia käytin usein myössydämen tykytykseen. Myöhemmin selvisi, että minulla verenpaineet yli ja ali eli syön kahta verenpainelääkettä. En ole ylipainoinen, suvussa esiintyy tätä pitkälle. Kysyin lääkäriltä että kun otan Propral:ia joka on beetasalpaaja, voinko ottaa (alemman verenpaineen säätelyyn) toista beetasalpaajaa. Lääkäri kertoi että Propral on nopeavaikutteinen lääke. Sen vaikutus ei kuitenkaan kestä kauaa. Tämä oli uutta minulle. Pääasia, että olen luopunut rauhoittavasta Xanorista, olin kuin eri ihminen. Aggressiivinen jne. Otin yli-annostuksen, jouduin sairaalaan. Mielummin Propral (Ohjeen mukaan) kuin rauhoittavia! Kivaa kevättä kaikille täällä, halit :-)

      • Avustamiseen

        Luulisin että tulee lääkkeitä halvemmaksi kokeilla jännittämiseen rentouttamis- ja kognitiivisen lyhytpsykoterapian menetelmiä tai ainakin lääkkeitten ohella. Ja yleensä vielä ilman sivuvaikutuksia. Netistä kysellä vaikka aiheita jännittäminen, pelko, haitalliset tavat, unettomuus niin löytynee apua.


    • Köyhäluuseri

      Ihan vaan kommenttina, että millä ihmeellä ihminen pääsee tänä päivänä lyhyt- tai mihinkään terapiaan?. Siis jos ei ole varaa yksityiselle? Ja kellä olis, nähdäkseni jos on varaa yksityiterapiaan, ei ole enää mitään ongelmia, mitä siellä käsitellä, raha kun antaa rauhaa ja itsevarmuutta, jolla toisten edessä päteä.
      Komppaan edellisiä, voi kun olisi ollut nuoruudessani näitä lääkkeitä...Kirjoitin itse 6 laudaturia, menin yliopistoon, joka katkesi ensimmäiseen seminaariin ja esiintymiseen. Minusta tuli työtön erakko, joka viihtyy mieluummin eläinten kuin ihmisten parissa. Kun nyt 45-vuotiaana opiskelen lähihoitajaksi, en enää pode esiintymiskammoa vaan häpeää, kun en saanut käyttää kykyjäni elämässä pelkoni takia.
      Ja mitä tulee esiintymispelkoon, sitä saa pois sillä, että keskittyy puhumaansa asiaan, ei itseensä.

    • Pöllöt

      Hei!
      Mulla Propral 40 mg ½ tbl toimii oikein hyvin. Muistaa vain ottaa ajoissa ennen esiintymistä.

    • Odo

      Olen käyttänyt propral 40 tarvittaessa, eli kun on tarve rauhoittua noin 3 kertaa viikossa 1 kpl päivässä. Nyt lääkäri vaihtoi sen Ormox lääkkeeseen ja sitä pitää ottaa joka päivä. Nyt rintakipua on pienen kävelyn jälkeen. Sitä pitää ottaa lopun elämää? Miksi Ormox? Haluan muuttaa takaisin propral Iin. Teenkö virheen. Tekisi mieli vielä lenkille, mutta!

    • kokemusauttaa

      muistakaa tsekata tuo verenpaine. mulle lääkäri määräsi tarkastamatta, että verenpaineeni on normaalisti alle kaikkien mittataulukoiden. Huomasin vasta ostettuani lääkkeen. Jäi sitten purkki avaamatta. Aiemmin olen nimittäuin kokeillut luontaistuotetta samaan vaivaan, ja tuli huimausta, lähes pyörryin. Ei sillä tavalla asiani oikeen edenneet..

    • Anonyymi

      Vielä uudestaan tämä, sorry:
      Jos nuori tai aikuinen tarvitsee jännitykseen tai ahdistukseen lääkkeitä, ei siinä ole mitään pahaa.
      Päinvastoin, on järkevää mennä puhumaan asiasta kouluterkkariin tai terveyskeskukseen. Eli hakea apua joko lääkkeistä tai mieluiten lääkkeistä JA tarvittaessa terapiasta.
      Joskus lääkkeet väliaikaisessa käytössä myös "opettavat" elimistöä siihen, ettei jännittävä tilanne enää olekaan niin jännittävä ja pikkuhiljaa voi opetella vaikkapa esiintymistä ilman lääkkeitä.
      Lääkäri sanoi, että myös jotkut urheilijat käyttävät ennen kilpailjua beetasalpaajia eli esim. Propralia.
      Jännittämiseen käytetään tarvittaessa, muiden sairauksien hoidossa voi olla myös jatkuvassa käytössä.

    • Anonyymi

      En voi kuin suositella Propralia (tai vastaavia betasalpaajia). Olen helposti jännittäjä jo alakoulusta lähtien tietyissä tilanteissa. Minulla on resepti 10 mg. Olen ottanut niitä tapauksesta riippuen 3-5 kpl. Ja seuraavaksi aion pyytää siten sopivampaa 40 mg pakkausta. Jotenkin olen vielä säästellyt kun tablettien lukumääräinen kulutus tuntuu suurelta. Mutta lukuisia tilanteita olen selvinnyt jo lääkkeen turvin.

      Eipä kai sitä lääkkeen vaikutusta voi oikein muuten kuvailla kun tuntevansa olevan normaalikykyinen oli muita ihmisiä läsnä tai ei. Eli se vie sen muiden ihmisten "häiritsevyyden" pois. Eihän ihmistä vaikkapa jännitä lukea itselleen ja yksikseen romaania tuntikaupallakaan.

      Ja vielä lääkäri kirjoitti reseptin mitään kyseenalaistamatta. Jos olet vielä kahden vaiheilla ja tällainen tarina kuulostaa tutulta tai tavoiteltavalta niin kannustan hakemaan apua ennemmin kuin myöhemmin. Voi muuttaa koko elämäsi parempaan.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5630
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3567
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1692
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1690
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      91
      1156
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1119
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      829
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      828
    Aihe