Heti Valmis tai Aina valmis kiukaat

..........

Onko kokemusta millaisia ovat nämä ns. aina valmiit tai heti valmiit kiukaat, ovatko hyviä, tuleeko pehmeä ja kostea lämpö niinkuin mainostavat?
Ainakin Helolta löytyy Saunatonttu jota mainostetaan kovin, mitä muita varteenotettavia vaihtoehtoja olette testanneet?

43

69832

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---

      Näistä on ollut paljon keskusteluja. Selaappas vähän alemmas.. Itte olen ollut kovasti tyytyväinen Harvia Forteen.

      • Sähkömies

        Kiuas on muuten hyvä, mutta sen ohjauselektroniikka ei ole pitkäikäinen. Elkot (elektrolyyttikondensaattorit) kuivavat ja jossain vaiheessa poksahtavat. Elektroniikan komponenteille on hyvin tyypillistä lämpötilan käyttöikää pienentävä vaikutus. Ilmiöstä on olemassa tutkittua tietoa, mutta nyrkkisääntönä voidaan pitää kestoiön puolittumista jokaista viiden asteen lämpötilan nousua kohti (yli 30 ast./C).
        Omasta Fortestani (Titan) meni ensimmäinen ohjausyksikkö jo kolmen kuukauden kuluttua. Harvia toimitti uuden ja vaihdoin sen itse (S1-pätevyys). Kyselin samalla muutamilta urakoitsijatuttaviltani ja kertoivat törmänneensä tuon tuosta samaan vikaan.
        Mittasin kotelon sisälämpötilan. Pidän kiukaan lämpötilaa 240 asteessa. Tällöin ohjauskotelon sisällä on reilu 50 astetta, vaikka kiukaan alle tulee ilma suoraan ulkoa. Pikaisen laskutoimituksen tuloksena voin todeta iän laskeneen alle kuudenteentoista osaan. Normaalisti esim. television elkot kuivuvat 20...25 vuoden sisällä. Näin kiukaan elektroniikkaan tulee ongelmia 1...2 vuoden kuluttua. Ohjausyksikön vaihdosta on kulunut 2 vuotta 3kk ja taas se lakkasi toimimasta. Saa nähdä meneekö takuuseen vai joudunko maksamaan korjauksen itse.
        Entinen 9kW Helo pelasi 26 vuotta ja oli edelleen ehjä kun vaihdoin sen Titaniin.

        Löylyt kiukaassa ovat upeat. Niistä ei ole kuin hyvää sanottavaa.


      • uutuus
        Sähkömies kirjoitti:

        Kiuas on muuten hyvä, mutta sen ohjauselektroniikka ei ole pitkäikäinen. Elkot (elektrolyyttikondensaattorit) kuivavat ja jossain vaiheessa poksahtavat. Elektroniikan komponenteille on hyvin tyypillistä lämpötilan käyttöikää pienentävä vaikutus. Ilmiöstä on olemassa tutkittua tietoa, mutta nyrkkisääntönä voidaan pitää kestoiön puolittumista jokaista viiden asteen lämpötilan nousua kohti (yli 30 ast./C).
        Omasta Fortestani (Titan) meni ensimmäinen ohjausyksikkö jo kolmen kuukauden kuluttua. Harvia toimitti uuden ja vaihdoin sen itse (S1-pätevyys). Kyselin samalla muutamilta urakoitsijatuttaviltani ja kertoivat törmänneensä tuon tuosta samaan vikaan.
        Mittasin kotelon sisälämpötilan. Pidän kiukaan lämpötilaa 240 asteessa. Tällöin ohjauskotelon sisällä on reilu 50 astetta, vaikka kiukaan alle tulee ilma suoraan ulkoa. Pikaisen laskutoimituksen tuloksena voin todeta iän laskeneen alle kuudenteentoista osaan. Normaalisti esim. television elkot kuivuvat 20...25 vuoden sisällä. Näin kiukaan elektroniikkaan tulee ongelmia 1...2 vuoden kuluttua. Ohjausyksikön vaihdosta on kulunut 2 vuotta 3kk ja taas se lakkasi toimimasta. Saa nähdä meneekö takuuseen vai joudunko maksamaan korjauksen itse.
        Entinen 9kW Helo pelasi 26 vuotta ja oli edelleen ehjä kun vaihdoin sen Titaniin.

        Löylyt kiukaassa ovat upeat. Niistä ei ole kuin hyvää sanottavaa.

        Löytyy GOOGLE:n sivuilta, Läpvirtauskiuas

        Mahtavat muut merkit pudota kelkasta.

        Vaikuttaa onnistuneelt

        Tai Katso http://www.puukiuas.info


      • juippipoika

        Kyllä on ihan muut asiat mielessä kun konkkien kuivuminen, kun Narvin löylyalmiilla
        makoisat löylyt otan.


      • tulioli

        Mulla on ollut pari vuotta Misan ns. ainavalmis kiuas . kun menen saunaan valitsen halutun lämpötilan ,kiuas puhaltaa saunan haluttuun lämpötilaan . Kun olen riisuuntunut sauna on valmis . Tämä misan kiuas on oikea ainavalmis . Olen ollut erittäin tyytyväinen . Sauna Sampo Hämeenlinnasta valmistaa myös puhaltavia .


    • jjo

      Harvia Forte paras nykyisistä hetivalmis-kiukaista. Mahtavat löylyt ja helppo ohjaus.
      Kaveri tilasi netistä... Kirjoitappa googleen Harvia Forte hinta.

    • K70

      2kk käyttökokemus Harvia Fortesta. Suosittelen!
      Paljon matalampi, kuin esim. tonttu. Ei tarvitse lauteita ripustaa niin ylös.
      Itsella 9kW, n.4m2 (alle 10m3)saunassa.

      • pois en vaihtaisi

        Kokemus on vain ja ainoastaan harvian heti vain aina valmisko se nyt on, on vähän rujomman näköinen ja aavistuksen korkeampi kuin forte mutta ainakin vähemmän elektroniikkaa = toimintavarmempi? ja hintakin oli useamman satasen halvempi kuin forte. Nyt ollut käytössä tavallisessa pienehkössä saunassa 2v. ja upeet löylyt on, kerran olen kivet vaihtanut ja siinähän on kyllä yhden illan iltapuhde, varsinkin jos pesee kaikki kivet ennen käyttöönottoa. Mutta ehdottomasti suosittelen.


    • kipinä

      Normaali kiuas voittaa aina/hetivalmiin! Sähköäkin säästyy, kun ei makaa muhimislämpö "turhaa" päällä.
      Eihän noissa ainavalmiissa kiukaissa ole kuin vikoja! Fortessa elektroniikka pettää ja muissa tahtoo hajota yöaikareleet/kellot... Ei niitä hilavitkuttimia ole tehty kosteisiin ja kuumiin tiloihin. Kokemusta on!

      • saunaSatu

        Jos saunoo usein niin kyllähän se sähkönsäästön kannalta ehdottomasti paras on toi ainavalmis. Normaalissa kiukaassa siihen lämmittämiseen kuluu sähköä 40 % ja kun se lämmittämisaika ainavalmiissa minimoidaan niin edulliseksihan se tulee, ja eikä se muhimislämpö paljon sähköä vie, olisko hehkulampun verran ja ainakin pysyy sauna lämpöisenä, ei tarvitse ulkoisia pattereita päällä pitää.


      • Nimetön

        Normaalikiuas tulee edullisemmaksi. Tämä johtuu siitä että sitä käytetään harvemmin. Kivien lämpeämisaikana sauna (tarkoitan vain hyvin eristettyjä) kuumu liiaksi, eikä siellä jaksa olla. Lisäksi löyly on inhottava kuiva, josta tulee vain nihkeä olo. Kun sauna on noin huono, ei sitä viitsi ollenkaan lämmittää ja säästöä syntyy. Ja sehän tässä on tärkeintä.


      • -.-.-
        Nimetön kirjoitti:

        Normaalikiuas tulee edullisemmaksi. Tämä johtuu siitä että sitä käytetään harvemmin. Kivien lämpeämisaikana sauna (tarkoitan vain hyvin eristettyjä) kuumu liiaksi, eikä siellä jaksa olla. Lisäksi löyly on inhottava kuiva, josta tulee vain nihkeä olo. Kun sauna on noin huono, ei sitä viitsi ollenkaan lämmittää ja säästöä syntyy. Ja sehän tässä on tärkeintä.

        Meillä saunottiin "normaali-kiukaan" aikaan noin kaksi kertaa kuussa. Nyt, kun kiuas on Harvia Forte, saunaa käytetään noin neljä kertaa viikossa.


      • elikka siis...
        Nimetön kirjoitti:

        Normaalikiuas tulee edullisemmaksi. Tämä johtuu siitä että sitä käytetään harvemmin. Kivien lämpeämisaikana sauna (tarkoitan vain hyvin eristettyjä) kuumu liiaksi, eikä siellä jaksa olla. Lisäksi löyly on inhottava kuiva, josta tulee vain nihkeä olo. Kun sauna on noin huono, ei sitä viitsi ollenkaan lämmittää ja säästöä syntyy. Ja sehän tässä on tärkeintä.

        ikikiukaalla jolla tuota ongelmaa ei synny!


      • Nimetön
        elikka siis... kirjoitti:

        ikikiukaalla jolla tuota ongelmaa ei synny!

        Siis IKI-kiastakin on yhtä huono kuin tavallinen sähkökiuas on niin huonot, että sitä käytetään niin harvoin, ettei sähköön kulu juuri mitään?


      • kuuma on
        Nimetön kirjoitti:

        Siis IKI-kiastakin on yhtä huono kuin tavallinen sähkökiuas on niin huonot, että sitä käytetään niin harvoin, ettei sähköön kulu juuri mitään?

        perustele pöllö...


      • JUSMO
        Nimetön kirjoitti:

        Normaalikiuas tulee edullisemmaksi. Tämä johtuu siitä että sitä käytetään harvemmin. Kivien lämpeämisaikana sauna (tarkoitan vain hyvin eristettyjä) kuumu liiaksi, eikä siellä jaksa olla. Lisäksi löyly on inhottava kuiva, josta tulee vain nihkeä olo. Kun sauna on noin huono, ei sitä viitsi ollenkaan lämmittää ja säästöä syntyy. Ja sehän tässä on tärkeintä.

        Tässähän ei ole pelkästään säästöstä kyse, vaan asumismukavuudesta! Ainavalmis kiuas samalla, sen minkä luovuttaa lämpöä ulos, luovuttaa sen tilan lämmitykseen! Se on sitten eri asia, kuka haluaa laskea sen hyötylämmöksi, koska kuitenkin sauna vaatii/tarvitsee tietyn määrän lämpöä pysyäkseen normaalissa lämpötilassa. Itselläni ainavalmis-kiuas on vain tarkoituksella ostettu mukavuus, jolloin tulee käytyä saunassa joka suihkun yhteydessä. Kokonaisero normaaliin perus kiukaaseen ja saunan lämmitykseen on pitkässä juoksussa näillä saunomismäärilla niin pieni, ettei meikä ainakaan tule luopuman tästä menetelmästä ikinä!!! Sittemmin kun on kyse asunnon/talon myynnistä, kiuas palauttaa sijoitetut rahat takaisin...
        DE VAR KUKKU DE!!!!


    • Rakentaja Timppa

      Hyvä , itse käytän korkeaa muhimislämpötilaa n.260-280C ja kun mene saunaa en kytke ollenkaan suurempaa tehoa. Löylyä riittää hyvin.
      Tosin saunon usein mutta en kovin kauan.
      Löyly ei ole koskaan loppunut

      • joonas vaan

        Kyl vaan --- se on upeaa kun huomaa saunassa oikein laihtuvan silmissä....
        Itse en jätelaatikon näköisiä kiukaita viitsisi oman saunan nurkkaani asentaa... esim se Tonttu on todellakin roskatontun näköinen....niinkuin muutki "melkein hetivalmis pöntöt" hyh


      • on kaunis
        joonas vaan kirjoitti:

        Kyl vaan --- se on upeaa kun huomaa saunassa oikein laihtuvan silmissä....
        Itse en jätelaatikon näköisiä kiukaita viitsisi oman saunan nurkkaani asentaa... esim se Tonttu on todellakin roskatontun näköinen....niinkuin muutki "melkein hetivalmis pöntöt" hyh

        Mikähän se mahtaa sun mielestäsi olla kaunis kiuas, jos noi hetivalmiit on rumia pönttöjä.
        Kuuntelen ihan mielelläni, mikä mahtaa olla jonkun muun mielestä kaunista, kun itselle ei kyllä tule mieleen kovinkaan hienoja kiukaita. Silti noi hetivalmiit on tyylikkäimmästä päästä.


      • tyyliniekka
        on kaunis kirjoitti:

        Mikähän se mahtaa sun mielestäsi olla kaunis kiuas, jos noi hetivalmiit on rumia pönttöjä.
        Kuuntelen ihan mielelläni, mikä mahtaa olla jonkun muun mielestä kaunista, kun itselle ei kyllä tule mieleen kovinkaan hienoja kiukaita. Silti noi hetivalmiit on tyylikkäimmästä päästä.

        Esimerkiksi Mondexin graniittitasokiuas (rouhitun näköinen) tai sitten vaikka Iki-kiuas IKI-pilari tms tai uusi Helodeco, joka oli Habitaressa esillä..... siis semmoisia ovat kauniit--EI roskapöntöt


      • 2 kertaa päivässä saunova
        on kaunis kirjoitti:

        Mikähän se mahtaa sun mielestäsi olla kaunis kiuas, jos noi hetivalmiit on rumia pönttöjä.
        Kuuntelen ihan mielelläni, mikä mahtaa olla jonkun muun mielestä kaunista, kun itselle ei kyllä tule mieleen kovinkaan hienoja kiukaita. Silti noi hetivalmiit on tyylikkäimmästä päästä.

        käyn aamulla ja illalla lenkillä ja miten on mahtava mennä saunaan sen jälkeen..ps.sauna on lämmin heti enkä tuijota sitä kiuasta vaan nautin ihanan kosteista löylyistä"samantien"


    • Peppi

      tulee siitä pienestä reiästä liian hyökkäävästi päälle.

    • paras sauna

      meillä on ollut "valmiskiuas" nyt vuoden verran ja kokemukset on mahtavia!!!! siinä on ihana löyly ja juuri sellainen kun haluaa,, eli suosittelen "lämpimästi" .kallis oli mutta on HYVÄ!!!!

      • saunakalle

        Harvian Fortesta täsm. samaa mieltä kuin nim. Sähkömies. Kolme vuotta kokemusta, aivan upea kiuas, muhkeat löylyt, mutta nyt ollut kylmänä muutaman vuorokauden, syy: ohjausyksikkö ilmeisesti rikki.

        Ensin poltti sulaketta, sitten hyytyi koko muhimisvastus. Vastus ei ilmeisesti rikki, vaan vika on ohjausyksikössä. Lähettävät mulle uuden h. (150 €).

        Eikö Harvialla ole mitään "lämpösuojaratkaisua" ohjausyksikköongelmaan? Tai olisiko vaihtoehtoisesti mahdollista kauko-sijoittaa koko ohjausyksikkö viielämpiin tiloihin??

        Käyttökokemukset kiukaasta silti hyvät, ja löylyt tosi muhkeat!


      • tosppfi
        saunakalle kirjoitti:

        Harvian Fortesta täsm. samaa mieltä kuin nim. Sähkömies. Kolme vuotta kokemusta, aivan upea kiuas, muhkeat löylyt, mutta nyt ollut kylmänä muutaman vuorokauden, syy: ohjausyksikkö ilmeisesti rikki.

        Ensin poltti sulaketta, sitten hyytyi koko muhimisvastus. Vastus ei ilmeisesti rikki, vaan vika on ohjausyksikössä. Lähettävät mulle uuden h. (150 €).

        Eikö Harvialla ole mitään "lämpösuojaratkaisua" ohjausyksikköongelmaan? Tai olisiko vaihtoehtoisesti mahdollista kauko-sijoittaa koko ohjausyksikkö viielämpiin tiloihin??

        Käyttökokemukset kiukaasta silti hyvät, ja löylyt tosi muhkeat!

        Nyt meidän 5 vuotias forte vilkutaa vikakoodia ER4.
        Yhteyskatko ala- ja yläkortin välillä

        Liekkö sit konkat kuivunu?

        Virrat päälle
        Ensin näytöllä vilahtaa 510, sitten hetken päästä ER4

        Pitääs soitella harvialle kun pyhistä päästään.


      • sama er4
        tosppfi kirjoitti:

        Nyt meidän 5 vuotias forte vilkutaa vikakoodia ER4.
        Yhteyskatko ala- ja yläkortin välillä

        Liekkö sit konkat kuivunu?

        Virrat päälle
        Ensin näytöllä vilahtaa 510, sitten hetken päästä ER4

        Pitääs soitella harvialle kun pyhistä päästään.

        ER4, löytyikö syy??


    • Narvi on hyvä.

      On ollut puolivuotta käytössä. Käyn saunassa kaksikertaa päivässä, hyvät löylyt.Katsoppa sivuilta narvi.fi.

      • niitä jatkuvasti

        Saunan lämmitys vie aikansa niilläkin, kiuas hyytyy jos saunan lämmittää.
        Paremman lopputuloksen saavuttaa perus sähkökiukaalla.


      • Kirjoitti nim.
        niitä jatkuvasti kirjoitti:

        Saunan lämmitys vie aikansa niilläkin, kiuas hyytyy jos saunan lämmittää.
        Paremman lopputuloksen saavuttaa perus sähkökiukaalla.

        LAHHOOOO

        PALELEE

        ON USVAAAA


      • silti hyvät löylyt
        Kirjoitti nim. kirjoitti:

        LAHHOOOO

        PALELEE

        ON USVAAAA

        Meilläkin todennäköisesti hajoamassa ohjausyksikkö noin 3v vanhassa kiukaassa. Jos kiukaan sammuttaa "ylänapista" niin joskus se on mennyt itsestään päälle ja aamulla näyttää aina silloin lämpöä noin 105-110 astetta. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

        Paljonko maksaa uusi keskusyksikkö


      • Saxxa
        silti hyvät löylyt kirjoitti:

        Meilläkin todennäköisesti hajoamassa ohjausyksikkö noin 3v vanhassa kiukaassa. Jos kiukaan sammuttaa "ylänapista" niin joskus se on mennyt itsestään päälle ja aamulla näyttää aina silloin lämpöä noin 105-110 astetta. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

        Paljonko maksaa uusi keskusyksikkö

        Meillä vaihdettiin juuri Forte AF9:n uusi toimintayksikkö, yksikön hinta 250e työt km:t. Syy vaihtoon oli että vanha kortti lakkasi ohjaamasta yhtä vastusta ja sitten nosti omia aikojaan muhimislämmön 280 asteeseen.


    • mk

      Riittää niin käy mutta itse olen käynyt parikertaa täämmöisessä hetivalmiissa saunassa missä oli tämmöinen kiuas niin ne ovat semmoisia höyrykääppeja ja kun saunatila ei ole lämmin niin ei siellä kunnon löylyjä saa koska itse tykkään semmoisesta saunaasta missä on 80-100 asteen välillä saunan lämpötila ja jso on puulämmitteinen kiuas niin sen täytyy vähän punoittaa niin tulee hyvät löylyt ja sama kun menne rivarissa sähkökiukaalla varustettuun saunaan niin nostan termostaatin lämpörajaa niinettä naksahtaa vastukset päälle niin saa hyvät löylyt mutta tämä on vain minun mielipide.

    • Itsellä ollut harvia av6 kiuas 2 vuotta ja olen siihen muuten tyytyväinen mutta sähköä nämä ainavalmiit ei säästä yhtään vaan päinvastoin.Meiilä käydään joka päivä saunassa ja joskus jopa parikin kertaa päivässä kun jäkikasvut käy omia aikojaan.Tälläsessa käytössähän ainavalmiin pitäisi säästää sähköä reilusti mutta kiukaan vaihdon jälkeen sähkölasku nousi n.20%.Silti kuiteskin en vaihtaisi enään tavalliseen grilliin vaikka kalliimmaksi tuleekin.

    • qtara

      Forteen on vaihdettu kaksi kertaa koko elektroniikka ja taas tuntuu olevan sökönä. Pari vuotta kestää ja sitten pimahtaa. Harmi, kun on muuten niin loistavat löylyt.

    • Mäksä

      Mikä on saunan lämpötila, ennekuin avaatte ainavalmiin kiukaan kannen?

    • Saunakersantti

      Meillä ollut kohtalaisessa käytössä (vähint. 4 * vko) reilu 7 vuotta Harvia AinaValmis Symphony (6kW). Ei ole ollut mitään ohjausyksikköongelmia. Ilmeisesti tässä vanhemmassa mallissa ei ole hienoa (vika-altista) säätötekniikkaa. Ainoa ongelma on ajoittain ollut löylyluukunlukon kanssa, kun naisihmiset eivä aina ole luukkua omin voimin saaneet auki! Tilanteen korjaamiseksi olen lukkitussalpaa vähän taivuttanut eri muotoon ja taas on pelilittänyt, eikä mitän huoltomiesten kilometri- ja muitakaan korvauksia ole tarvinnut maksaa. Kivet olen pari kertaa vaihtanut (100 kg/ laaki).
      Hyvät löylyt on aina antanut. Löylyhuoneessa ei muuta lämmitystä tarvita, kun ylläpitolämmän vuoto pitää siitä huolen. Nyt viikon hellejakson jälkeen päätin laitta kiukaan kylmäksi, jotta on sekin lisälämmäntuottaja pois ja samalla saan vaihtaa uudet kivet.
      On se vaan niin mukavaa lenkin ja työajan jälkeen mennä melkein ekstempore löylyyn. Meillä on tapana ensin aukaista kiukaan luukku ja heittää esilöylynä kauhallinen vettä pesään , jonka jälkeen kuteet pois ja suihkun kautta löylyyn (ehtii siinä muutamassa minuutissa lauteet vähän lämmetä).
      Perinteisiä sähkökiukaita tuli mutama loppuun ajettua, tätä en enää sellaisiin vaihtaisi, niin hyvä se on.

    • kerbeeros

      Nyt on 6 vuoden käyttökokemus Narvin Löylyvalmiista. Tyytyväinen olen ollut mutta kannen kaasujousia joutuu vaihtamaan kerran vuodessa. Paineet karkaa eikä pysy kansi auki. Lisää käyttöikää saa kaasujousille laittamalla kaksi löysää rinnakkain.

      • kerbeeros

        Eikä ole ollut ongelmia sähköjen kanssa vaikka ohjauspaneeli on saunan puolella.


    • Jokapäiväsaunoja

      Meillä on ollut Harvian Forte 6 kWh nyt vähän yli 10 vuotta. Meillä kaikki käyvät joka päivä saunassa ja kivet vaihdetaan kovan käytön vuoksi kerran vuodessa. Noin vuosi sitten eli 9 vuoden käytön jälkeen vaihdoimme vastukset. Ohjausyksikkö eli kaikki sähkövermeet vaihdettiin alkuvuosina kerran Harvian piikkiin ja muutaman kerran on ollut jotain termostaatti tms. ongelmaa. Olemme olleet todella tyytyväisiä kiukaaseen eikä meille tule enää "tavallista" kiuasta. Löylyä ja kosteutta riittää.

    • hju46u

      Harvian Forte käytössä 15 vuotta, muhimislämpö 280 C. Kortti vaihdettu kerran.
      Laitoin palovillakerroksen kortin alle eristeeksi ja kesti seuraavat 10 vuotta.

      Viime viikolla vaihdoin viimein uuteen kun sain huippualennukset.

      Uskomattoman makoisat on kyllä löylyt...

    • puukiuvas2

      Puukiuas on ainoa oikea kiuas. Sähkökiuas ei ole mikään kiuas, eikä siitä tule edes löylyä. Puukiukaasta tulee sellaista löylyä, että suuta polttaa kuuman ilman hengittäminen. Sähkökiuas on aivan turhanpäiväinen kapistus, kun sähkösaunassa ei saa tarpeeksi kuumia löylyjä. Sähkösaunaa on aivan turhaa rakentaa, itsensä kiusaamiseksi, puusauna se olla pitää, tai sitten ei ollenkaan koko saunaa. Turha mitään välimuotoa rakentaa, se on joko tai.

      • provoprovolle

        Surkeimmat saunat joissa olen itse käynyt on huono sähkösauna ja huono sauna puukiukaalla. Parhaat saunat missä olen käynyt ovat hyvä sähkösauna ja hyvä sauna puukiukaalla. Se on joko tai.

        Se, että puukiuas olisi jokin autuaaksi tekevä taivaanlahja on lapsellinen ja huono provo. Usko huviksesi löytyy sähkökiukaita joissa on potkua niin paljon että ulos juokset jos kilpasille alat. Vastaavasti usko huviksesi valtaosa niistä sinun puukiukaista ovat peltilaatikkoja muutamalla kivellä jotka kusevat alleen minkä lisäksi ilmanvaihto niissä on 98%:sti päin helvettiä. Asia mihin et enää sähkösaunoissa törmää kun suomalaiset saunojen maana itseään tituuleeraavana keksi vihdoin ja viimein sen tärkeimmän eli toimivan ratkaisun kuinka ilma vaihtuu saunassa.

        Sinä itse olet joko tai välimuoto. Tunnetaan paremmin lempinimellä juntti.

        ps. Oletko tietoinen kuinka sitä jatkuvalämmitteistä kiuasta jota edellä hypetät ainoana oikeana kiukaana, sitä ei pitänyt koskaan ilmestyä suomalaisiin saunoihin? Sattumien kautta ilmestyi tämä alkuperältään täisauna ja jäi myös osaksi suom.saunakulttuuria mutta se on kokonaan oma tarinansa. Mitä edellä yritän rautalangasta vääntää on se, että jos sinun tavallasi alan lakeja lukemaan mikä on väärä tai oikea kiuas se ainoa kiuas on kertalämmitteinen sisään- tai ulossavuava. Hypettämäsi jatkuvalämmitteinen kun "oikeille saunaharrastajillle" kiukaan irvikuva. Iki ainoa jonka laskevat kuuluvaksi kiukaisiin.


    • Mukavuudesta

      Meillä on ollut 18 vuotta Harvian Heti valmis 6 kw kiuas. Kivet vaihdettu muutaman kerran (käytetty laadukkaita kiviä ). Vain silloin sammutettu kun kivet uusittu.
      Toiminut koko ajan täysin ei vastuksiakaan tarvinnut vaihtaa. Käytetään kerran viikossa vähintään joskus jopa 4 kertaa viikossa (hiihtolenkin jälkeen ).
      Saunominen on parasta kun saa mennä koska vain saunaan ja kun avaa kannen
      voi heittää heti löylyt ja kiuas vain paukkuu kun on niin lämmin. Mukavinta on jos
      haluaa höyrylöylyjä niin ei avaa kiertoa aluksi ollenkaan. Muutenkin on paras
      kiuas kun on pehmoinen lämpö aluksi ja saa tarpeeksi nostettua lämpöä sitä
      mukaa kun haluaa. Eikä tarvi murehtia sähköstä koska vie niin vähän. Ehdottomasti
      suosittelen kaikille mukavuudesta nauttijoille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1488
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1022
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe