KAMERAJALUSTA

SUVI

Mikä ois hyvä kamerajalusta järjestelmäkameralle?Hintaluokka alle 30euroo:

31

36340

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • peräsmies

      Anttilassa myydään jalustaa maksaa 19.90 ja tulee olalla kannettava pussi mukaan .

    • Mika....

      Hyvää tuohon hintaan. Noi anttilan /-20€ muovijalustat on tarkoitettu jonkun pokkarin tai 350D kitin alle (ko.järkkäri on sen verran kevyt). Kannattaa katella myös jalustojen kantavuudet ja miettiä minkä painoisia härpättimiä niille aikoo lastata. Ei ne muovijalustat sinällään käyttökelvottomia ole lainkaan, mutta aktiiviseen käyttöön ne ovat hiukan heppoisia, vaan sopivat jos käyttö lähinnä satunnaista. Jos haluaa hyvän kannattaa varautua suunnilleen /- 100€ kustannukseen. Hyvän jalustanhinta voi tuntua kovalta, mutta käytännössä se on ikuinen.

      • SUVI

        Mulla oli lainassa Hama 510 jalusta.Alumiini runkoinen se oli varmaakin yli kymmmenen vuotta vanha.Kun siinä ei ollut vatupassia.Hinta oli minusta kallis 40euroo.Oli lujan oloinen.Mutta vähän hankala kuljetella.


      • SUVI
        SUVI kirjoitti:

        Mulla oli lainassa Hama 510 jalusta.Alumiini runkoinen se oli varmaakin yli kymmmenen vuotta vanha.Kun siinä ei ollut vatupassia.Hinta oli minusta kallis 40euroo.Oli lujan oloinen.Mutta vähän hankala kuljetella.

        Kysyä minkä luokan jalusta tälläinen olis?Uuusia ei ole enää tätä mallia.


      • KPy
        SUVI kirjoitti:

        Kysyä minkä luokan jalusta tälläinen olis?Uuusia ei ole enää tätä mallia.

        SLIK oli aikaisemmin kohtuhintaisen ja kohtuu laatuisen jalustan maineessa. Koita löytää jostain keskikokoinen käytetty SLIK kuulapäällä tai vastaava.

        Itselläni on SLIK:ssä kiinni kinopää, koska kaitafilmasin ja videokuvasin aikaisemmin. Kuulapää on momessa tilanteessa parempi kinokameran kanssa, koska se on nopeampi säätää.

        En ihan heti keksi, mihin vesivaakaa tarvitsee kinokameran alla. Se on hyvävaruste, jos videokuvaa.


      • Mika...
        KPy kirjoitti:

        SLIK oli aikaisemmin kohtuhintaisen ja kohtuu laatuisen jalustan maineessa. Koita löytää jostain keskikokoinen käytetty SLIK kuulapäällä tai vastaava.

        Itselläni on SLIK:ssä kiinni kinopää, koska kaitafilmasin ja videokuvasin aikaisemmin. Kuulapää on momessa tilanteessa parempi kinokameran kanssa, koska se on nopeampi säätää.

        En ihan heti keksi, mihin vesivaakaa tarvitsee kinokameran alla. Se on hyvävaruste, jos videokuvaa.

        ...vesivaaka stillkameran alla mikään välttämättömyys ole, mutta on siitä hyötyä, että saa horisontin suoraksi monissa tilanteissa sitä voi olla etsimestä vaikea varmistaa.


      • ___>

        Parinkympin jalustoilla ei ole mitään virkaa, omani palautin kun se ei kestänyt kevyttä kameraa ja muovi ruuveja sai vääntää sormet hellinä.
        350D ja siihen kuuluvat optiikat eivät taatusti pysy jalustan kanssa kohdallaan. Kyseinen kamera tarvitsee kunnon jalustan, n. 150€ alkaa olla lähempänä totuutta.


    • Joo-Tampereelta
    • fotari

      Käytetyn voit ehkä jostain saada alle 30€, et kunnollista uutta. Kannattaa sijoittaa hyvään jalustaan ja yläosaan että kameran säätö on helppoa ja tukevaa.
      Halvat viritykset eivät kykene pitämään kameraa riittävän hyvin paikallaan.
      Esim.Manfrotilla on hyviä malleja, joka lähtöön.
      Hinta ja laatu kulkevat melko hyvin yhdessä tässä asiassa.
      Tosin liikkeiden pyytämissä hinnoissa on eroja, kannattaa vertailla,(Verkkokaupan sivuilta pääset eteenpäin mallien ja hintojen suhteen.

    • fotari...
      • KPy

        ... hinta näyttää olevan ilman kuula- tai kinopäätä. Täysin varustettuna tuo on 130e.


    • PeeJii

      Ostin joskus japanilaisen Velbon jalustan (kilpi epäselvä, ehkä V-3 Super) Helioksesta 150 mklla ja on ollut hyvä, kestävä ja kätevä kun siinä on kääntyvä keskiputkikin. Ei vaan taida enään löytyä Heliosta eikä Velbonia. Se olisi hyvä ostos käytettynä, itse käytän omaani silloin tällöin, enkä vielä luovu siitä. Olen joskus nähnyt samanlaisen Kangasalan Restauranta-rompepäivillä. Siellä on usein vanhempia laatuvehkeitä hyvinkin edullisesti.

      • Velbon

        Kerronpa pienen tarinan, joka opettaa ostamaan kunnon jalustan, jos sellaisia ylimalkaan on saatavissa.

        Minulla oli tuollainen Velbon, mutta rikoin sen pakkasella tunkiessani sitä lumen sisään.

        Eräs tuttava, jolla oli samanlainen oli ottanut kuvia vesilinnuista 135 millisellä, osin tuolla velbonilla ja osin käsivaralta.
        Kun hän esitti "saalistaan" eräälle kuvatoimistolle oli kuvia arvostellut rouva sitä mieltä, että olisi hyvä käyttää jalustaa.
        "Käytin kyllä jalustaa" totesi tuttavani.
        Likka otti pinosta seuraavan kuvan ja totesi: "Tämä on terävä".
        "Mutta se kuva on otettu käsivaralta", totesi kuvaaja.
        Olin tapauksen sattuessa paikalla ja siitä lähtien Velbonia on kutsuttu "Veltto Velboniksi".

        Parin kuukauden kuluttua Velbonit vaihtui Benboiksi.

        On tässä vuodesta -76 lähtien ihmetelty, miten huonoja ja epäkäytännöllisiä markkinoitavat jalustat oikein on.


      • On..
        Velbon kirjoitti:

        Kerronpa pienen tarinan, joka opettaa ostamaan kunnon jalustan, jos sellaisia ylimalkaan on saatavissa.

        Minulla oli tuollainen Velbon, mutta rikoin sen pakkasella tunkiessani sitä lumen sisään.

        Eräs tuttava, jolla oli samanlainen oli ottanut kuvia vesilinnuista 135 millisellä, osin tuolla velbonilla ja osin käsivaralta.
        Kun hän esitti "saalistaan" eräälle kuvatoimistolle oli kuvia arvostellut rouva sitä mieltä, että olisi hyvä käyttää jalustaa.
        "Käytin kyllä jalustaa" totesi tuttavani.
        Likka otti pinosta seuraavan kuvan ja totesi: "Tämä on terävä".
        "Mutta se kuva on otettu käsivaralta", totesi kuvaaja.
        Olin tapauksen sattuessa paikalla ja siitä lähtien Velbonia on kutsuttu "Veltto Velboniksi".

        Parin kuukauden kuluttua Velbonit vaihtui Benboiksi.

        On tässä vuodesta -76 lähtien ihmetelty, miten huonoja ja epäkäytännöllisiä markkinoitavat jalustat oikein on.

        Vain tärähtäneet ottavat tärähtäneitä kuvia....


      • Jälkeen
        On.. kirjoitti:

        Vain tärähtäneet ottavat tärähtäneitä kuvia....

        Kameraa ei saa ravistella kuvan oton jälkeen.
        Kuvat voi mennä sekaisin.
        Koskee erityisesti digikameroita. Bitit on hyvin liikkuvaa tavaraa.

        Imperfektinen tärähtäneisyys ei vaikuta preesenskuvaan.


      • mielipiteeni tälläinen

        ABLE 300 DX Parasta mitä mulla on ollut koko kuvausharrasteeni ajan,nopea tukeva ja tarpeeksi painava,jos valoa kohtuullisesti riittää kun se on kamerassa kiinni ja tuen sitä vartalooni sekunnin valotus vielä helppo.


      • jalustoja..
        mielipiteeni tälläinen kirjoitti:

        ABLE 300 DX Parasta mitä mulla on ollut koko kuvausharrasteeni ajan,nopea tukeva ja tarpeeksi painava,jos valoa kohtuullisesti riittää kun se on kamerassa kiinni ja tuen sitä vartalooni sekunnin valotus vielä helppo.

        pari kappaletta käytettyjä:
        http://www.digipartner.com/cgi-bin/mrkamera
        hintaan 250€.

        Ite kävin hakemassa sen parhaan jo sieltä mutta noita BEMBOJA jäi.
        Kyllä sekin Manfrottomakaroonille pärjää.


      • Äsken haukuttu
        jalustoja.. kirjoitti:

        pari kappaletta käytettyjä:
        http://www.digipartner.com/cgi-bin/mrkamera
        hintaan 250€.

        Ite kävin hakemassa sen parhaan jo sieltä mutta noita BEMBOJA jäi.
        Kyllä sekin Manfrottomakaroonille pärjää.

        Bembo tai Uniloc on oikeastaan ainoat käyttökelpoiset maastossa liikkujalle.
        Veltto Velboneita ei saa viedä ulos pakkasella, sillä ne hajoaa.
        Velbonit ja muut halpajalustat kestää vain pokkareita ja niiden profiilit on niin ohuita, että ne värisee tuulessakin.


      • Joo-Tampereelta
        Äsken haukuttu kirjoitti:

        Bembo tai Uniloc on oikeastaan ainoat käyttökelpoiset maastossa liikkujalle.
        Veltto Velboneita ei saa viedä ulos pakkasella, sillä ne hajoaa.
        Velbonit ja muut halpajalustat kestää vain pokkareita ja niiden profiilit on niin ohuita, että ne värisee tuulessakin.

        mahdollisesti tällaisiakin virityksiä.. http://www.villenkello.fi/shop/kuvat/1616.jpg

        Tietysti voi olla useampiakin jalustoita.. Itsellä on myös katkaistu salaojaputkenpätkä jota voi käyttää suoraa objektiivin alla..Silloin kuin ollaan luonnossa kuvaamassa..


        Meniköhän jo aiheesta ohi...


      • ????????????
        Äsken haukuttu kirjoitti:

        Bembo tai Uniloc on oikeastaan ainoat käyttökelpoiset maastossa liikkujalle.
        Veltto Velboneita ei saa viedä ulos pakkasella, sillä ne hajoaa.
        Velbonit ja muut halpajalustat kestää vain pokkareita ja niiden profiilit on niin ohuita, että ne värisee tuulessakin.

        Bembot ja kumppanit taitaa olla heikoilla kun kuvataan muualla kuin epätasaisessa maastossa. Kokemusta niistä mulla ei oo, mutta ajattelis että monessa paikassa jalustan säätö voi olla hankalaa kun yhdestä vivusta liikkuu kaikki osat.

        Mulla on itsellä Manfrotto 055, jonka koen omaan käyttöön liian huterana ja matalana, mun käyttö ei edellytä jalustan pitkiä kantomatkoja. Manfroton 190 on vielä paljon pienempi ja matalampi, en huolisi sitä ollenkaan mutta jollekkin sekin saattaa olla oikea valinta.

        Paras jalustoistani on Fotometallin studiojalusta, pienin niistä. En voisi siitä luopua.


      • Jo kerran haukuttu
        ???????????? kirjoitti:

        Bembot ja kumppanit taitaa olla heikoilla kun kuvataan muualla kuin epätasaisessa maastossa. Kokemusta niistä mulla ei oo, mutta ajattelis että monessa paikassa jalustan säätö voi olla hankalaa kun yhdestä vivusta liikkuu kaikki osat.

        Mulla on itsellä Manfrotto 055, jonka koen omaan käyttöön liian huterana ja matalana, mun käyttö ei edellytä jalustan pitkiä kantomatkoja. Manfroton 190 on vielä paljon pienempi ja matalampi, en huolisi sitä ollenkaan mutta jollekkin sekin saattaa olla oikea valinta.

        Paras jalustoistani on Fotometallin studiojalusta, pienin niistä. En voisi siitä luopua.

        Parhaimmillaan tietysti maastossa, mutta käy myös tasamaalle.

        Tasamaalla se käyttäytyy normaalin jalustan tapaan, mutta on jäykkä.
        Jalat ei lepsahda suoriksi jalustaa nostettaessa, kuten moni muu jalusta tekee.

        Vain jalkojen asentoa ja keskiputken kulmaa säädetään yhdestä vivusta.
        Keskiputki ja jalkojen pituus säätyy samoin kuin muissakin jalustoissa.
        Bembon etu on siinä, että se sopii vaikka kuopanpohjalle jalat ylöspäin.

        Studioon se käy myös, vaikka pyörien päällä, sillä se kerran säädettynä säilyttää asentonsa, vaikka korkeutta muutetaankin.

        Ei siis tarvitse kahta jalustaa ostaa.

        Minulla on nykyään kyllä enimmäkseen sadeviitta ja rukkaset metsässä jalustana.
        Joskus reppu. Toimii hyvin pitkällä objektiivilla.


      • ???????????
        Jo kerran haukuttu kirjoitti:

        Parhaimmillaan tietysti maastossa, mutta käy myös tasamaalle.

        Tasamaalla se käyttäytyy normaalin jalustan tapaan, mutta on jäykkä.
        Jalat ei lepsahda suoriksi jalustaa nostettaessa, kuten moni muu jalusta tekee.

        Vain jalkojen asentoa ja keskiputken kulmaa säädetään yhdestä vivusta.
        Keskiputki ja jalkojen pituus säätyy samoin kuin muissakin jalustoissa.
        Bembon etu on siinä, että se sopii vaikka kuopanpohjalle jalat ylöspäin.

        Studioon se käy myös, vaikka pyörien päällä, sillä se kerran säädettynä säilyttää asentonsa, vaikka korkeutta muutetaankin.

        Ei siis tarvitse kahta jalustaa ostaa.

        Minulla on nykyään kyllä enimmäkseen sadeviitta ja rukkaset metsässä jalustana.
        Joskus reppu. Toimii hyvin pitkällä objektiivilla.

        Kuinka korkeaksi Bembo nousee?

        Mun pitää usein ottaa kuvia suurista ryhmistä, jolloin jalustan pitäisi nousta korkealle ja olla samalla tukeva. Manfrotto 055 (yli 10v.vanha) ei suoriudu tehtävästään kunnolla. Keskiputkea ei voi nostaa paljoakaan ilman että se alkaisi notkumaan. Viimeaikoina pikkusen on helpottanut kun Mamiya RB:n sijasta kuvaan digijärkällä.

        Muutaman kerran olen ottanut ryhmäkuvia kurottajan/jonkun muun kuormaajan kauhassa jalustan kanssa seisten, kuvauskorkeus on ollut riittävä ;-)

        Studiossa ei ole studiojalustan voittanutta, kameran korkeuden säätö ja liikuteltavuus on ylivoimaista tavalliseen kolmijalkaiseen verrattuna.


      • Jo kerran...
        ??????????? kirjoitti:

        Kuinka korkeaksi Bembo nousee?

        Mun pitää usein ottaa kuvia suurista ryhmistä, jolloin jalustan pitäisi nousta korkealle ja olla samalla tukeva. Manfrotto 055 (yli 10v.vanha) ei suoriudu tehtävästään kunnolla. Keskiputkea ei voi nostaa paljoakaan ilman että se alkaisi notkumaan. Viimeaikoina pikkusen on helpottanut kun Mamiya RB:n sijasta kuvaan digijärkällä.

        Muutaman kerran olen ottanut ryhmäkuvia kurottajan/jonkun muun kuormaajan kauhassa jalustan kanssa seisten, kuvauskorkeus on ollut riittävä ;-)

        Studiossa ei ole studiojalustan voittanutta, kameran korkeuden säätö ja liikuteltavuus on ylivoimaista tavalliseen kolmijalkaiseen verrattuna.

        Väitetään nousevan 256 cm, mutta en ole mitannut.
        Minulla on pari pienempää mallia.

        Eräs tuttava laittoi keskiputken alaviistoon kameroineen roikkumaan ja peitti jalustan sadeviitalla. Sai siten nopean piilokojun.

        Ei tuonkaan keskiputkea aivan ylös kannata nostaa, sillä pitkä varsi voi alkaa väristä.
        Ison mallin korkeuden pitäisi riittää keskiputki alhaallakin, jollei ole aivan "Myllyrinteen mittainen".

        Katso tarkemmin tuolta:
        http://www.patersonphoto.co.uk/tripods/benbo.html


      • Vanhan muisti pätkii
        Äsken haukuttu kirjoitti:

        Bembo tai Uniloc on oikeastaan ainoat käyttökelpoiset maastossa liikkujalle.
        Veltto Velboneita ei saa viedä ulos pakkasella, sillä ne hajoaa.
        Velbonit ja muut halpajalustat kestää vain pokkareita ja niiden profiilit on niin ohuita, että ne värisee tuulessakin.

        Kaveri kertoilee veltto Velbonista, mutta ei mainitse mallia. Näyttää näet velboneita olevan 20€ ylöspäin aina 500€ saakka. Olisiko tämä kuvatoimistolle kuviaan tarjoillut "ammattikuvaaja" ostanut parin kympin jalustan? Kympillä saa kympin jalustan, joka sopii vain salamoiden alle.


    • ex-harrastaja

      Mulla on harrastuksen loppumisen vuoksi Manfrotto
      055 141 kinopää, ei uusin eikä kaunein mutta
      priimakunnossa kantohihna mukana, siis myytävänä.
      Privaa mikäli kiinnostus heräsi:)
      Myös Velbon veb-3cc videopäällä joutaa pois
      nurkistani..

    • jalustakameralle
    • toni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      273
      2710
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      208
      1738
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1454
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1211
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1166
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      236
      1081
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1012
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      49
      932
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      72
      816
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      730
    Aihe