Tärkkelysintoleranssi

Lena

Kumma juttu. Kun googletan suomeksi sanan tärkkelysintoleranssi, en löydä mitään, mutta kun laitan tilalle stärkelseintolerans niin johan löytyy. Lienen siis Suomen ainoa tärkkelysinolerantti mutta onneksi minulla on kohtalotovereita edes Ruotsissa.
Vai miten on? Tuntuuko kenestäkään että tulette kaikesta sairaaksi mitä suuhunne laitatte? Jos tuntuu niin kokeilkaapa jättää pois viljatuotteet, myös ulkomaiset(esim. tattari, riisi, maissi), perunat, lantut, nauriit ja kaikki tärkkelystä sisältävät tuotteet (niitä on usein erilaisissa vähärasvaisissa kevyttuotteissa, tarkkana saa olla). Jostain syystä pystyn pilkkomaan tapiocatärkkelyksen, mutta peruna- ja maissitärkkelyksistä tulen tosisairaaksi.

Nykyisin syön lihaa, salaattia, kasviksia (ei juureksia), hedelmiä, marjoja, siemiä ym. Vatsantäytteitäni ovat esim. kesäkurpitsa, parsakaali ja kuullotettu sipuli ja kerman kanssa lotraan. Ruokavalio pakkaa tulemaan hiemaan kalliiksi, mutta sillä on eräs myönteinen sivuvaikutus (päävaikutus siis on että vatsa pysyy kunnossa): terveellistä vauhtia, pikkuhiljaa, laihduin 13 kg (runsas 4 kk). Välillä painonlasku pysähtyy, mutta sitten taas yhtäkkiä on mennyt kilo tai kaksi, kun vaikka liikkuu hiukan normaalia enemmän.

16

17756

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • marqe

      !! Tällaista viestiä olen odotellutkin! Ei kovin usein näe ja olen luullut olevani täysin yksin
      ongelmani kanssa. Antioksidanttiklinikalla käytyäni sain ohjeet SCD-dietin seuraamiseen missä kaikki tärkkelyspitoinen (ja moni muu, ikävä kyllä) jätetään pois. Minkälaisia oireita saat tärkkelyksestä? Itse saan suun limakalvot ihan punaisiksi, jossa sitten kukoistaa punaiset pisteet.. tulehtuneen näköistä! Voitko käyttää lihatuotteita? Esim. kanaa tai kalaa?

      Kiinnostaisi mailata! Ihanaa kun on muitakin tästä kärsiviä!

      • Lena

        Oireet ovat samantapaiset kuin laktoosi-intoleranssissa - minulla tosin huomattavasti voimakkaammat. Maha paisuu kuin ilmapallo, sattuu ihan hirveästi ja tulee kamala ripuli, joka kestää vähintään päivän.
        Olen katsellut netistä noita SCD-sivuja ja niistä olen löytänyt ihan käyttökelpoisia reseptejä. Hyviä ovat myös lääkäri Antti Heikkilän kirjat Hyvän olon keittokirja I ja II. Liha käy minulle ihan hyvin. Bioterapeuttuni suosituksesta pyrin syömään kanaa, kalaa ja lammasta sekä riistaa. Välillä silti kyllä syön possua ja nautaakin.


      • paisuva pullakansa
        Lena kirjoitti:

        Oireet ovat samantapaiset kuin laktoosi-intoleranssissa - minulla tosin huomattavasti voimakkaammat. Maha paisuu kuin ilmapallo, sattuu ihan hirveästi ja tulee kamala ripuli, joka kestää vähintään päivän.
        Olen katsellut netistä noita SCD-sivuja ja niistä olen löytänyt ihan käyttökelpoisia reseptejä. Hyviä ovat myös lääkäri Antti Heikkilän kirjat Hyvän olon keittokirja I ja II. Liha käy minulle ihan hyvin. Bioterapeuttuni suosituksesta pyrin syömään kanaa, kalaa ja lammasta sekä riistaa. Välillä silti kyllä syön possua ja nautaakin.

        Olen monet kerrat miettinyt, mitä tapahtuisi jos vehnäsatokato kohtaisi pallomme puolikasta. Taitaisi monen olo parantua kerta heitolla. Lueskelen ABO-veriryhmädieeteistä yms. ja yllätys, yllätys: A- ja O-veriryhmille ei sovi vehnä. Työn alla on nyt kirja 4 veriryhmää, 4 ohjelmaa ELÄ OIKEIN OMAN TYYPPISI MUKAAN Peter J. D´adamo, Catherine Whitney. Harmillista kuitenkin, etteivät hekään ole vielä oivaltaneet Rh-tekijän vaikutusta: ARh voi syödä lihaa, A- tulee siitä sairaaksi.
        Suosittelen AB=-tietoisuuden lisäämistä niille, jotka tuntuvat saavan enemmän tai vähemmän mystisiä vaivoja melkein mistä tahansa. Harmi, ettei lääketiede taida vieläkään oikein tunnustaa tuota geeniperimän osuutta aineenvaihduntaan ja sieltä kumpuaviin sairauksiin. Asiaa on kuitenkin tutkittu jo pari vuosikymmentä lännessä ja vuosituhansia idässä.
        Ihmiset, pliis: lakatkaa tuputtamassa leivonnaisia joka paikassa, ne eivät todellakaan ole jokapäiväistä leipäämme! Tarjotkaa meiluummin vaikka pikku pikarillinen hyvää viiniä taikka konjakkia tai vaikka sitä sulkaata, vaikkei sekään kaikille sovi.


      • paisuva pullakansa
        paisuva pullakansa kirjoitti:

        Olen monet kerrat miettinyt, mitä tapahtuisi jos vehnäsatokato kohtaisi pallomme puolikasta. Taitaisi monen olo parantua kerta heitolla. Lueskelen ABO-veriryhmädieeteistä yms. ja yllätys, yllätys: A- ja O-veriryhmille ei sovi vehnä. Työn alla on nyt kirja 4 veriryhmää, 4 ohjelmaa ELÄ OIKEIN OMAN TYYPPISI MUKAAN Peter J. D´adamo, Catherine Whitney. Harmillista kuitenkin, etteivät hekään ole vielä oivaltaneet Rh-tekijän vaikutusta: ARh voi syödä lihaa, A- tulee siitä sairaaksi.
        Suosittelen AB=-tietoisuuden lisäämistä niille, jotka tuntuvat saavan enemmän tai vähemmän mystisiä vaivoja melkein mistä tahansa. Harmi, ettei lääketiede taida vieläkään oikein tunnustaa tuota geeniperimän osuutta aineenvaihduntaan ja sieltä kumpuaviin sairauksiin. Asiaa on kuitenkin tutkittu jo pari vuosikymmentä lännessä ja vuosituhansia idässä.
        Ihmiset, pliis: lakatkaa tuputtamassa leivonnaisia joka paikassa, ne eivät todellakaan ole jokapäiväistä leipäämme! Tarjotkaa meiluummin vaikka pikku pikarillinen hyvää viiniä taikka konjakkia tai vaikka sitä sulkaata, vaikkei sekään kaikille sovi.

        AB= ...= lyöntivirhe, pitäisi olla ABO-
        Veriryhmiähän on A, B, AB ja O ja niissä mahdollisuus olla lisänä Rh-tekijä, joka ilmaistaan Rh / -


      • msa
        paisuva pullakansa kirjoitti:

        Olen monet kerrat miettinyt, mitä tapahtuisi jos vehnäsatokato kohtaisi pallomme puolikasta. Taitaisi monen olo parantua kerta heitolla. Lueskelen ABO-veriryhmädieeteistä yms. ja yllätys, yllätys: A- ja O-veriryhmille ei sovi vehnä. Työn alla on nyt kirja 4 veriryhmää, 4 ohjelmaa ELÄ OIKEIN OMAN TYYPPISI MUKAAN Peter J. D´adamo, Catherine Whitney. Harmillista kuitenkin, etteivät hekään ole vielä oivaltaneet Rh-tekijän vaikutusta: ARh voi syödä lihaa, A- tulee siitä sairaaksi.
        Suosittelen AB=-tietoisuuden lisäämistä niille, jotka tuntuvat saavan enemmän tai vähemmän mystisiä vaivoja melkein mistä tahansa. Harmi, ettei lääketiede taida vieläkään oikein tunnustaa tuota geeniperimän osuutta aineenvaihduntaan ja sieltä kumpuaviin sairauksiin. Asiaa on kuitenkin tutkittu jo pari vuosikymmentä lännessä ja vuosituhansia idässä.
        Ihmiset, pliis: lakatkaa tuputtamassa leivonnaisia joka paikassa, ne eivät todellakaan ole jokapäiväistä leipäämme! Tarjotkaa meiluummin vaikka pikku pikarillinen hyvää viiniä taikka konjakkia tai vaikka sitä sulkaata, vaikkei sekään kaikille sovi.

        minulla on ollut verenpaineet korkealla jo vuosia ( kymmeniä vuosia) viimeiset 7 vuotta olen syönyt verenpainelääkkeitä mutta siltikin paineet aika korkeat. Vaihdon n 3 kk sitten verenpainelääkkeeni merkkiä ja ostin kunnollisen verenpainemittarin. Lääkeen olisi pitänyt tehota 4 - 8 viikon päästä aloittamisesta mutta paineet kokoajan n 170/95.
        (olen aikamoinen vaaleanleivän/pullan kuluttaja)
        Viikko sitten aloin dieetille jolloin jätin kokonaan
        leivän ja aamupuuron (kaura) ruokavaliosta. Nyt paineet 130/77. Pari päivää sitten söin yhden pullan kauppareisulla ja parintunnin kuluttua paineet 146/90. Nyt olen testannut syömällä aamulla kaurapuuron ja paripalaa ylhäisten ( 100% ruista)eikä ne vaikuta verenpainetta nostavasti.
        Näin pikaisesti ajateltuna tuo vehnä olisi se joka
        minulla verenpaineita nostaa.
        ps. jätin myös verenpainelääkkeet syömättä kolmena viime päivänä.


    • ongelma!

      törmäsin vasta aivan hiljattain vaivaan nimeltä tärkkelysintoleranssi ja tuntui, että tämä se on: selitys jatkuville mahaongelmille, ilmalle, turpoamiselle, mahan möyrimiselle...oireet täsmäsivät lähes täydellisesti! tietoa kaipaisin tosiaan. ajattelin aluksi kokeilla vähentää viljatuotteita, perunaa yms ja katsoa miten käy. tuntuu vain, että jos jättää ne kokonaan pois, ei saa syödä melkein mitään. mutta, toisaalta...teen melkein mitä vain saadakseni mahan kuntoon!

      • Tärkkelikkökö

        Hei Sama!
        Onpas mielenkiintoista.Tästä asiasta on kirjoitettu vuosi sitten, niin nyt sitten tänään, kun etsin ko. asiasta tietoa. Niin joku asiaa pohtii.
        Olen ollut vähähh. dietillä ja vointini on parantunut kovin. Pahoinvoinnit yms sellaiset ovat vähentyneet. Mistä ko asiasta voisi saada lisää tietoa? Lähteitä tuntuu olevan vähän saatavilla ainakin syomeksi.


    • Toinen tärkkelyksen myrkyttämä

      Oletko saanut diagnoosin sairaudestasi? Minulla on tuosta taudista kuvatut vaivat, vaan ei diagnoosia. Sairastan myös keliakiaa ja olen tähän saakka laittanut sen piikkiin lähes kaikki mahavaivat. Vasta tulleessa Luontaistuntija 8/2006 lehdessä kerrottiin tärkkelysintoleranssista ja silloin tajusin sairastavani myös sitä. Olen yrittänyt hoidella noita turvotuksia ja yleensä ruoansultausvaivoja kaikenlaisilla Molkosanjuomalla, gefiluksilla, sitruunalla ja itse keittämilläni maustesiemenliemillä. Ja ajoittain niistä näyttänyt olleen jotain apuakin.
      Kiitos ruokavinkistä, taidan siirtyä tuolle kasvis-lihalinjalle. Tuossa lehdessä kerrottiin Inulac ja Monizyn -tuotteista ja Depulanteestä, joista voisi olla apua.

    • vatsavaivainen

      Itselläni samat oireet, ei oikein mikään sovi.

    • murrurr

      Jotenkin kiva kuulla, ettei olekaan ihan yksin ongelmansa kanssa. Mulla on jo pitkään ollut maha huonossa kunnossa, mutta olen usein laittanut oireet laktoosi-intoleranssin piikkiin. En kuitenkaan ole ollut turhan tarkka sen suhteen...
      Epäilin itselläni jossain vaiheessa jo keliakiaakin, mutta mulle ei tullut oireita mistään yksittäisestä ruoka-aineesta. Olen jo useamman vuoden syönyt aamupalaksi puuroa - niin kaura- kuin neljä viljan puuroakin - eikä siitä ole yleensä tullut minkäänlaisia oireita. Lounaan jälkeen tilanne onkin ihan toinen ja siitä oikeastaan koko loppupäivä. Maha elää jotain ihan omaa elämäänsä ja turvottaa ja pierettää ihan helkkaristi! Ei kivaa itselle eikä varsinkaan vierustoverille...
      Olen siirtynyt entsyymikuurille ja ruokailun jälkeen nautittavat kapselit on auttanut mua huomattavasti. Oireet ei ole ihan täysin kadonneet, mutta lieventyneet kuitenkin. Pitää vaan katsoa tarkemmin, mitä suuhunsa laittaa. Pasta, hedelmät, vaaleat viljatuotteet ja hiilihappopitoiset juotavat ovat pannassa. Laktoosi-intoleranssin takia pitäisi välttää vielä laktoosia kokonaan, mikä tekee ainakin ulkona syömisestä vaikeampaa. Ruis on minulle sopinut aina.
      Mielenkiintoista on kuitenkin se, että saatan saada tärkkelysintoleranssiin sopivia oireita, jos olen liian pitkään syömättä. Kun maha alkaa "syömään itseään", on päivä pilalla ja oireita ei helpota mikään. Syöminen melkein jopa pahentaa oloa mahan toiminnan kannalta. Vesi on tässä tilassa vain haitaksi. Eihän vedelle tietenkään voi olla allerginen tai mitään? Se on loogista, jos ruokailun jälkeen tulee oireita, mutta ei silloin kun ei edes ole syönyt mitään! Outoa.

      • myös vatsaongelmainen

        Niin kovin moni valittaa nykyään samankaltaisista oireista. Lääkäriltä ei apua löydy, mutta tosi epämiellyttävät oireet vain jatkuvat. Mulla myös vehnäjauho aiheuttaa sen, että turpoan muutamassa minuutissa useita senttejä, ja sitten olo on kuin ilmapallolla useita tunteja. Sydän hakkaa eikä pysty kunnolla hengittämäänkään. Tutkittu on, eikä muka mitään vikaa ole. Keskustelin erään luontaishoitajan kanssa, joka sanoi, että vehnäjauhoihin lisätään kipsiä leivontaominaisuuksia parantamaan. Mahtaako pitää paikkansa? Ja mitähän muuta niihin onkaan lisätty? Ei minulla ennen tällaisia vaivoja ollut - nyt muutaman vuoden ajan. Koitetaan jaksaa. Tuo proteiini-vihannes-dieetti kyllä auttaa.


      • ex mur masuli kans
        myös vatsaongelmainen kirjoitti:

        Niin kovin moni valittaa nykyään samankaltaisista oireista. Lääkäriltä ei apua löydy, mutta tosi epämiellyttävät oireet vain jatkuvat. Mulla myös vehnäjauho aiheuttaa sen, että turpoan muutamassa minuutissa useita senttejä, ja sitten olo on kuin ilmapallolla useita tunteja. Sydän hakkaa eikä pysty kunnolla hengittämäänkään. Tutkittu on, eikä muka mitään vikaa ole. Keskustelin erään luontaishoitajan kanssa, joka sanoi, että vehnäjauhoihin lisätään kipsiä leivontaominaisuuksia parantamaan. Mahtaako pitää paikkansa? Ja mitähän muuta niihin onkaan lisätty? Ei minulla ennen tällaisia vaivoja ollut - nyt muutaman vuoden ajan. Koitetaan jaksaa. Tuo proteiini-vihannes-dieetti kyllä auttaa.

        moikka
        olkaa vaan tarkkoja ja pitäytykää dieetillä. Itse sain - ennen kuin löysin SCD dieetin- lääkäriltä diagnoosin "ärtyneen suolen oireyhtymä", josta
        a) ei tiedetä mistä se johtuu
        b) siihen ei oikein ole lääkettä, paitsi
        c) joku lääke, joka voin vaikuttaa näköön huonontavasti ja sen lisäksi masennuslääke on kuulemma ihan virallinen lääkitys. Lekuri - gastroenterologi - väitti että hän ei näe mitään estettä, ettenkö voisi syödä mitä vaan.. hohhoijaa. Diagnoosia tehdesssän hän ihan vatsaa kokeili ja totesi, että ilmaa on, ja otti verikokeet, käytti 2 v. vanhaa tähystys-tulosta, jolloin olin jo jättänyt "tavalliset viljat" pois. En ottanut lääkitystä, löysin SCD.n ja johan helpotti, eli viljat, tärkkelykset, kaikki makeat pois.

        Sitä ennen vuosia ongelmia, ihottuma, pahoja tulehduksia, neurologisia ongelmia, unihäiriöitä (tulee vieläkin, jos syön jotain sopimatonta). Välillä on ollut stressiä ja välillä ei, eli nämä oireet eivät voi johtua pelkästä stressistä, kuten monet "helppoheikki" lääkärit haluaisivat uskoa.
        Mutta, onneksi terveen järjen käyttö on sallittua ja ihmiset saavat edelleen syödä mitä haluavat ja etenkin sellaista, jonka avulla pysyy hyvinvoivana. Tosin, oli tästä "höpsis" diagnoosista se apu, että löysin SCD:n sen avulla.
        Voikaa hyvin kaikki murmur masuiset


      • tärkkelysken myrkyttämä
        ex mur masuli kans kirjoitti:

        moikka
        olkaa vaan tarkkoja ja pitäytykää dieetillä. Itse sain - ennen kuin löysin SCD dieetin- lääkäriltä diagnoosin "ärtyneen suolen oireyhtymä", josta
        a) ei tiedetä mistä se johtuu
        b) siihen ei oikein ole lääkettä, paitsi
        c) joku lääke, joka voin vaikuttaa näköön huonontavasti ja sen lisäksi masennuslääke on kuulemma ihan virallinen lääkitys. Lekuri - gastroenterologi - väitti että hän ei näe mitään estettä, ettenkö voisi syödä mitä vaan.. hohhoijaa. Diagnoosia tehdesssän hän ihan vatsaa kokeili ja totesi, että ilmaa on, ja otti verikokeet, käytti 2 v. vanhaa tähystys-tulosta, jolloin olin jo jättänyt "tavalliset viljat" pois. En ottanut lääkitystä, löysin SCD.n ja johan helpotti, eli viljat, tärkkelykset, kaikki makeat pois.

        Sitä ennen vuosia ongelmia, ihottuma, pahoja tulehduksia, neurologisia ongelmia, unihäiriöitä (tulee vieläkin, jos syön jotain sopimatonta). Välillä on ollut stressiä ja välillä ei, eli nämä oireet eivät voi johtua pelkästä stressistä, kuten monet "helppoheikki" lääkärit haluaisivat uskoa.
        Mutta, onneksi terveen järjen käyttö on sallittua ja ihmiset saavat edelleen syödä mitä haluavat ja etenkin sellaista, jonka avulla pysyy hyvinvoivana. Tosin, oli tästä "höpsis" diagnoosista se apu, että löysin SCD:n sen avulla.
        Voikaa hyvin kaikki murmur masuiset

        Noin vuoden ajan olen käyttänyt hyvin tarkasti SCD:n ohjetta ruokavaliossani ja se on todella muuttanut olotilaani. Ei tarvitse kipristellä ja muukin vointi on OK. Empä palaa enää tavalliselle ruokavaliolle tärkkelyksineen. Onhan tuosta dietistä vaivaa, mutta oma hyvä olo painaa vaa'assa enemmän.


      • löytyykö apu?
        ex mur masuli kans kirjoitti:

        moikka
        olkaa vaan tarkkoja ja pitäytykää dieetillä. Itse sain - ennen kuin löysin SCD dieetin- lääkäriltä diagnoosin "ärtyneen suolen oireyhtymä", josta
        a) ei tiedetä mistä se johtuu
        b) siihen ei oikein ole lääkettä, paitsi
        c) joku lääke, joka voin vaikuttaa näköön huonontavasti ja sen lisäksi masennuslääke on kuulemma ihan virallinen lääkitys. Lekuri - gastroenterologi - väitti että hän ei näe mitään estettä, ettenkö voisi syödä mitä vaan.. hohhoijaa. Diagnoosia tehdesssän hän ihan vatsaa kokeili ja totesi, että ilmaa on, ja otti verikokeet, käytti 2 v. vanhaa tähystys-tulosta, jolloin olin jo jättänyt "tavalliset viljat" pois. En ottanut lääkitystä, löysin SCD.n ja johan helpotti, eli viljat, tärkkelykset, kaikki makeat pois.

        Sitä ennen vuosia ongelmia, ihottuma, pahoja tulehduksia, neurologisia ongelmia, unihäiriöitä (tulee vieläkin, jos syön jotain sopimatonta). Välillä on ollut stressiä ja välillä ei, eli nämä oireet eivät voi johtua pelkästä stressistä, kuten monet "helppoheikki" lääkärit haluaisivat uskoa.
        Mutta, onneksi terveen järjen käyttö on sallittua ja ihmiset saavat edelleen syödä mitä haluavat ja etenkin sellaista, jonka avulla pysyy hyvinvoivana. Tosin, oli tästä "höpsis" diagnoosista se apu, että löysin SCD:n sen avulla.
        Voikaa hyvin kaikki murmur masuiset

        Kertokaahan tarkemmin, mitä tuo SCD pitää sisällään, jos se kerran auttaa?


      • tärkkelyksen myrkyttämä
        löytyykö apu? kirjoitti:

        Kertokaahan tarkemmin, mitä tuo SCD pitää sisällään, jos se kerran auttaa?

        Parhaiten saat tietoa, kun googlaat "SCD" siten pääset heidän kotisivuilleen, jossa on kaiken kattavaa tietoa siitä dieetistä, sekä ruokaohjeita, joka on lyhytketjuisista(?) hiilihydraateista (viljat, peruna, sokeri yms.)puhdistettu ruokavalio niille ruoansulatusvaivoista kärsiville, joilla on tärkkelyksistä johtuvia vaivoja.
        Kannattaa kokeilla, itse olen toista vuotta ollut sillä ruokavaliolla ja toimii, koko ajan oma vointi paranee, joka oli rapautunut vuosien kuluessa. Olen itse keliakikko ja ehkäpä toisena vaivana on tämä tärkkelysintoleranssi.


    • Googlesta löytyy ensimmäisenä terveysinfo-niminen artikkeli jossa kerrotaan hyvin tästä asiasta,tuo sana tärkkelysintoleranssi sanan kirjoittaa usein väärin,ainakin minä,olen kirjoittanut tärkkelysintoRELANSSI,eikä tuu mitään,tietenkään,se pitää olla tärkkelysintoLERANSSI,asiaan sitten,minulla on ollut pitempään mitä kummallisempia oireita,puoli tuntia,tunti ruokailun jälkeen alkaa tuleen niinkuin kireeksi ylävatsa,sitten alkaa muljua ja kuplia hikoilua ja mikä pahinta samaan aikaan alkaa sydän oireileen,mulla on kyllä alttius rytmihäiriöille mutta kuitenkin,sydän jättää lyönnin välistä,sen tuntee,kurja kun pitäs alkaa nukkuun niin yöunet on mennyttä.Päivasaikaan tulee jollain lailla epätodellinen olo,vähän niinkuin paniikkihäiriö,väliin sekunniks tulee olo,että menee taju,pelottaa,ajatukset on sumeat usein,ei muisti pelaa jne.jne.eli kuten kyseinen artikkeli valaisee,myrkyt menee päähän,jopa pään sähköiseen järjestelmään.Nyt vähentelen viljojen syöntiä,olo on kyllä hiukka parempi,selkeästi,joku tuossa kotimaisessa viljassa kyllä on pielessä,tai sitten tää on yksilökohtainen juttu,puuttuu se kyseinen entsyymi,suomalaisethan on tunnetusti kovia syömään viljaruokaa,varsinkin vehnää menee paljon,sitähän on joka paikassa tarjolla,halpaa mahan täytettä,(pitsat,hampparit,pullat,ym.Tulen jatkamaan kokeiluani,niin pahoja oireita on ollut,tuntuu,että sekoamassako olen.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      397
      1562
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1298
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1230
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      165
      1165
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      997
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      906
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      826
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      824
    9. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      820
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      175
      721
    Aihe