meille tuli 12 pientä ihmettä

rakastan eläimiäni

Meille tuli viikko sit 12 pientä rotan poikasta.
Voi kun ne ovat tosi ihanan lutunoita.

Moni kysyy myymmekö ne pois?
Vastaan että ei ja kuka nyt omia lapsiaan myis.
Niin ei ne rotat minun ole mutta rotta äitin kylläkin ja sille tulis paha mieli jos sen lapset annettais pois.
Juu olen liian tunteellinen mutta jos se vaan pysyy noissa 12 pennussa niin kaikki on hyvin.
Toisaalta pelkään että tää pentu juttu leviää.

73

4985

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apua!

Hyvänen aika! Meinaat kaikki pitää?
      Eikö ole tullut mieleen, että tarvitset enämmän, kuin yhden ison häkin. Naaraat voivat jäädä emon kanssa, mutta urokset on erotettava omaansa. Jos sattuu olemaan vaikka 9 urosta, niin et voi änkeä niitä samaan häkkiin. Tarvitset vähintään 2. Rukakulutus tulee aika suureksi ja häkit pitää siivota useammin kuin kerran viikossa.
      Oletkohan miettinyt kaikki asiat nyt hyvin tarkkaan? Mieti eläinlääkärikulujakin. Rottien jaloitteluun sinun on varattava tupla aika. Urokset ja naaraat vuorollaan. Minä pidin aikanaan 6 poikasesta yhden naaraan äitinsä kanssa. Äiti oli vain helpottunut kun pääsi poikaskatraastaan eroon.

• KIRJOITUKSEN ALULLE LAITTANUT

Meillä on 2 isoa häkkiä ja 2 pientä häkkiä.
        asia on harkittu tietysti.
        Kyllä minä tierän mihin olen ryhtynyt.
        Voisi sen rahan huonomminkin käyttää ja vapaa ajan.

• mötsi
        KIRJOITUKSEN ALULLE LAITTANUT kirjoitti:

Meillä on 2 isoa häkkiä ja 2 pientä häkkiä.
        asia on harkittu tietysti.
        Kyllä minä tierän mihin olen ryhtynyt.
        Voisi sen rahan huonomminkin käyttää ja vapaa ajan.

Voin sanoa 16 rotan omistajana sellaisen totuuden, että vaikka kuinka olisit varautunut jne niin AINA tulee jotain.. tajuatko, että meillä menee 15kg ruokasäkki n.1kk, iso paali purua ja muita kuivikkeita n.1-2kk, muuta ruokaa menee viikossa todella paljon.. entäs sitten se häkkien siivous?? mitä useampi rotta, sen useammin siivoat.. Aikaa ja rahaa kuluu ihan kiitettävästi, mut en valita nautin itse tästä ja olenhan jo 31v eli minulla riittää aikaa. Itse taidat olla nuorempi paljonkin, riittääkö sun aikasi? Pystytkö käsittelemään kaikkia, hoitamaan hännät ja kynnet? Ei se kuule niin helppoa ole miltä se voisi tuntua. Muista et sulla saattaa olla vielä 2vuodenkin päästä 12 rottaa =/ Jaksatko varmasti?

Tämä ei ole mikään provo sinua kohtaan vaan ihan ystävyydellä ja kokemuksella halusin kertoa mitä monen rotan omistaminen todella on :) Onnea valitsemallasi teillä.

• ^_kaakao_^
        mötsi kirjoitti:

Voin sanoa 16 rotan omistajana sellaisen totuuden, että vaikka kuinka olisit varautunut jne niin AINA tulee jotain.. tajuatko, että meillä menee 15kg ruokasäkki n.1kk, iso paali purua ja muita kuivikkeita n.1-2kk, muuta ruokaa menee viikossa todella paljon.. entäs sitten se häkkien siivous?? mitä useampi rotta, sen useammin siivoat.. Aikaa ja rahaa kuluu ihan kiitettävästi, mut en valita nautin itse tästä ja olenhan jo 31v eli minulla riittää aikaa. Itse taidat olla nuorempi paljonkin, riittääkö sun aikasi? Pystytkö käsittelemään kaikkia, hoitamaan hännät ja kynnet? Ei se kuule niin helppoa ole miltä se voisi tuntua. Muista et sulla saattaa olla vielä 2vuodenkin päästä 12 rottaa =/ Jaksatko varmasti?

Tämä ei ole mikään provo sinua kohtaan vaan ihan ystävyydellä ja kokemuksella halusin kertoa mitä monen rotan omistaminen todella on :) Onnea valitsemallasi teillä.

Hei duud! Mitä sä ajattelet tän viestiketjun alotti mun äiti ja se on YLI 31!!!! Ja Ihan ku me ei tiedettäis mikä homma noitten kaa on?? Jos meidän hermot ja aika ei riittäis nii luuleks sä oikeesti et meil olis noit rottii tai et oltaisko me teetetty poikasii jos me ei jaksettais!! ja meil on 16 rottaa nyt!! ENTÄS SITTEN KUULUUKOSE TEILLE?? Niin nyt tietty kaikki laittaa et miks laittaa tänne viestii jos ei haluu vastauksii! EI se niin oo ehkäpäs halusimme vain kertoa! PYYSIMMEKÖ ME APUA??????EMME!

• rakastan eläimiäni
        mötsi kirjoitti:

Tää on nyt aivan tyhmää,mutta kumminkin sanon että me tyttäreni kanssa rakastetaan meidän rottia,ja pidämme niistä huolta.
        Siksi käynkin töissä että saamme kaikkille eläimille sen mikä niille kuuluukin.
        Enkä ole mikään pikku likka päin vastoin.
        Haluasin vain kertoa kuinka mukavaa on seurata ja hoitaa eläimiä niitten ensi hetksetä alkaen ja loppuun saakka.
        Ja toivonkin että rakaat rottamme elää pitkän elämän.

• ...
        rakastan eläimiäni kirjoitti:

Tää on nyt aivan tyhmää,mutta kumminkin sanon että me tyttäreni kanssa rakastetaan meidän rottia,ja pidämme niistä huolta.
        Siksi käynkin töissä että saamme kaikkille eläimille sen mikä niille kuuluukin.
        Enkä ole mikään pikku likka päin vastoin.
        Haluasin vain kertoa kuinka mukavaa on seurata ja hoitaa eläimiä niitten ensi hetksetä alkaen ja loppuun saakka.
        Ja toivonkin että rakaat rottamme elää pitkän elämän.

miksi ihmeessä edes kirjoitit tälle palstalle?

• rakastan eläimiäni
        ... kirjoitti:

miksi ihmeessä edes kirjoitit tälle palstalle?

Eikö sitä täällä yleensäkin puhuta rotista ja siihen liittyviä asioita.
        Vai onko tää pelkä neuvon hakemus palsta.
        Jos niin on niin anteeksi jos olin ja olen onnellinen uusista pienistä rotta vauvoiastni.

• mötsi
        ^_kaakao_^ kirjoitti:

Hei duud! Mitä sä ajattelet tän viestiketjun alotti mun äiti ja se on YLI 31!!!! Ja Ihan ku me ei tiedettäis mikä homma noitten kaa on?? Jos meidän hermot ja aika ei riittäis nii luuleks sä oikeesti et meil olis noit rottii tai et oltaisko me teetetty poikasii jos me ei jaksettais!! ja meil on 16 rottaa nyt!! ENTÄS SITTEN KUULUUKOSE TEILLE?? Niin nyt tietty kaikki laittaa et miks laittaa tänne viestii jos ei haluu vastauksii! EI se niin oo ehkäpäs halusimme vain kertoa! PYYSIMMEKÖ ME APUA??????EMME!

Kuten sanoin onnea valitsemallasi tiellä, oli kirjoittelija sitten kuka tahansa ja minkä ikäinen tahansa.. Huomaa kyllä ikäsi tuosta kirjoituksestasi, ihmettelen miksi kirjoititte kun täällä nyt ihan varmasti saa tälläisiä vastauksia (kuten muuallakin) Kukaan ei jättäisi itselleen kaikkia poikasia, ja rottaäidille ei tod. tule pahamieli =))) luonnossakin poikaset vieroittuu emostaan ajallaan ;)

Joo asia ei kuulu meille, mutta kestäkää nyt se kun kerta aloitittekin asiasta kirjoittelun, huoh!

Toivon että olette sitten olleet tietoisia emän iästä ja painosta, ellei tule ongelmia moisen lauman kanssa. Eli minkä ikäinen emo on ja sen painokin olisi kiva kuulla? Ja miksi teetitte poikasia? Siksikö et ne on kivoja? heh

• mötsi

Eikö sitä täällä yleensäkin puhuta rotista ja siihen liittyviä asioita.
        Vai onko tää pelkä neuvon hakemus palsta.
        Jos niin on niin anteeksi jos olin ja olen onnellinen uusista pienistä rotta vauvoiastni.

Tokihan saat olla onnellinen ei sitä kukaan kiellä =) Yritä nyt ystävä hyvä tajuta ettei kukaan pahalla tarkoita, rottaasikin ajatellen itse kyselin sen ikää ja painoa.. jos tiedät mitä teet niin ok. 12 nakin laumasta kyllä varmasti joutuu karsimaan heikoimmat pois, se kuuluu arkipäivään kun poikasia teetät ja se ei ole rääkkäystä van siinä ajattelet juuri sitä sinulle rakasta eläintäsi ja poikasten tulevaa elämää. Ja jos tyttö on liika nuori ja pieni sen kasvu pysähtyy ja tuollainen lauma voi olla kohtaloksi, mutta sinähän tiedät mitä teet =)

• ^_kaakao_^
        mötsi kirjoitti:

Tokihan saat olla onnellinen ei sitä kukaan kiellä =) Yritä nyt ystävä hyvä tajuta ettei kukaan pahalla tarkoita, rottaasikin ajatellen itse kyselin sen ikää ja painoa.. jos tiedät mitä teet niin ok. 12 nakin laumasta kyllä varmasti joutuu karsimaan heikoimmat pois, se kuuluu arkipäivään kun poikasia teetät ja se ei ole rääkkäystä van siinä ajattelet juuri sitä sinulle rakasta eläintäsi ja poikasten tulevaa elämää. Ja jos tyttö on liika nuori ja pieni sen kasvu pysähtyy ja tuollainen lauma voi olla kohtaloksi, mutta sinähän tiedät mitä teet =)

Todellakin tiedetään mitä ollaan tekemässä ja mä oon 14w mut mun äiti(kekustelun aloittaja) on melkein 40 et jos sun on pakko jotain pikkulikas haukkuu niin hauku mua tai ittees!!! Ihan ku Tänne ei enään sais laittaa muutakun " Apua apua kauheeta mun rotta syö siemeniä iiks" hei TÄÄ ON YLEINEN KESKUSTELU PALSTA TÄÄLLÄ SAA PUHUA/KIRJOITTAA KAIKKEEN ROTTIIN LIITTYVÄÄ ILMAN SUN LUPAA!!!! Mötsi vaiha alaas!!! >:)

• mötsi
        ^_kaakao_^ kirjoitti:

Todellakin tiedetään mitä ollaan tekemässä ja mä oon 14w mut mun äiti(kekustelun aloittaja) on melkein 40 et jos sun on pakko jotain pikkulikas haukkuu niin hauku mua tai ittees!!! Ihan ku Tänne ei enään sais laittaa muutakun " Apua apua kauheeta mun rotta syö siemeniä iiks" hei TÄÄ ON YLEINEN KESKUSTELU PALSTA TÄÄLLÄ SAA PUHUA/KIRJOITTAA KAIKKEEN ROTTIIN LIITTYVÄÄ ILMAN SUN LUPAA!!!! Mötsi vaiha alaas!!! >:)

No lue itse mitä kirjoitat ja mieti sitten mitä mieltä sinusta voin olla. Äitisi on sentään asiallinen kirjoitteluissaan :) Mä en jaksa enää jauhaa, onnea kovasti poikasten johdosta. Ja en vaihda alaa.. miksi pitäisi?

• ^_kaakao_^
        mötsi kirjoitti:

No lue itse mitä kirjoitat ja mieti sitten mitä mieltä sinusta voin olla. Äitisi on sentään asiallinen kirjoitteluissaan :) Mä en jaksa enää jauhaa, onnea kovasti poikasten johdosta. Ja en vaihda alaa.. miksi pitäisi?

No juu juu sori kauheesti! miks sä vastaat viestiin jos haluut vaa olla noin tyhmä?? tosi ärsyttävää kun joku laittaa et meille tuli poikasii nii sä vaa alat voi voi osaatko hoitaa?? ihan ku sä olisit ainoo mailmassa jolla voi olla rottii! POIKASET EI OLLU MIKÄÄN VAHINKO koita nyt tajuta ettei me kaivettu sun APUA!!!

• mötsi
        ^_kaakao_^ kirjoitti:

No juu juu sori kauheesti! miks sä vastaat viestiin jos haluut vaa olla noin tyhmä?? tosi ärsyttävää kun joku laittaa et meille tuli poikasii nii sä vaa alat voi voi osaatko hoitaa?? ihan ku sä olisit ainoo mailmassa jolla voi olla rottii! POIKASET EI OLLU MIKÄÄN VAHINKO koita nyt tajuta ettei me kaivettu sun APUA!!!

No en kyllä ole syyttänyt ettette osaisi hoitaa koska enhän minä voi tietää miten hoidatte jne koska en tunne teitä. En ymmärrä mistä sen sait päähäsi, siitä kun kyselin emosta tietoja?

Kuhan vaan annoin kokeneempana neuvoja ja hieman kerroin totuudesta mitä se elämä monen rotan kanssa on.. jos siitä pitää alkaa riehumaan niin kannattaa katsella peiliin. Kasvattaja olen itse oppinut ottamaan kaikista saamistani neuvoista opikseni, enkä todellakaan ota nokkiini jos joku hieman korjaa omaa tietouttani (en tarkoita nyt et sulla olisi jotain korjattavaa, en tunne sinua)

Tuossa on hyödyllisiä linkkejä joissa on paljon tietoa. http://kesyrottayhdistys.fi/forum/index.php
        http://www.kesyrottayhdistys.fi/

Juuh ja ymmärsin ettette tarvitse apua.. joten nyt en enää jaksa jauhaa on parempaakin tekemistä ;)

• ^_kaakao_^
        mötsi kirjoitti:

No en kyllä ole syyttänyt ettette osaisi hoitaa koska enhän minä voi tietää miten hoidatte jne koska en tunne teitä. En ymmärrä mistä sen sait päähäsi, siitä kun kyselin emosta tietoja?

Kuhan vaan annoin kokeneempana neuvoja ja hieman kerroin totuudesta mitä se elämä monen rotan kanssa on.. jos siitä pitää alkaa riehumaan niin kannattaa katsella peiliin. Kasvattaja olen itse oppinut ottamaan kaikista saamistani neuvoista opikseni, enkä todellakaan ota nokkiini jos joku hieman korjaa omaa tietouttani (en tarkoita nyt et sulla olisi jotain korjattavaa, en tunne sinua)

Tuossa on hyödyllisiä linkkejä joissa on paljon tietoa. http://kesyrottayhdistys.fi/forum/index.php
        http://www.kesyrottayhdistys.fi/

Juuh ja ymmärsin ettette tarvitse apua.. joten nyt en enää jaksa jauhaa on parempaakin tekemistä ;)

ahaa... tien kyl noi sivut joten en vaivaudu taas niitä lukemaan!! ja toivottavasti osaat olla jo hiljaa kun ei sulta mitään olla kysytty! Eiköhän me osata pyytää apua eläinlääkäriltä! Ja vielä kerran anteeksi että laitoimme tänne viestejä kun se on nykyään niin laissa kiellettyä... no mien vain moikka kaikki fanittajani!!

• salla
        ^_kaakao_^ kirjoitti:

ahaa... tien kyl noi sivut joten en vaivaudu taas niitä lukemaan!! ja toivottavasti osaat olla jo hiljaa kun ei sulta mitään olla kysytty! Eiköhän me osata pyytää apua eläinlääkäriltä! Ja vielä kerran anteeksi että laitoimme tänne viestejä kun se on nykyään niin laissa kiellettyä... no mien vain moikka kaikki fanittajani!!

Teidän hommassa ei ole kyllä oikeastaan mitääään järkeä! Toivottavasti tiedät että rotallasi on vain 12 nisää ja maidon tuotanto on varmasti liian vähäistä 12 matoselle!! Tälläiset asiat kannattaa ottaa huomioon ennen kun edes harkitsee poikasia... karsiminen on normaali toimen pide ja usein pakollinen. Että koittakaapas ajatella sitä teidän niin rakastamaanne äiti rottaa...ehkä hän ei kuitenkaan ole niin innostunut teettämästänne urakasta. MINÄ Tätä mieltä turha alkaa naputtaa että ei kaivata neuvoja minä vain ilmaisen mielipiteeni en muuta!!

• -M-
        ^_kaakao_^ kirjoitti:

Minusta nyt jotenkin tuntuu, että lapsi ja äiti ovat yksi ja sama henkilö ;)Mutta, ihan sama.
        Ja kyllä kesyrottayhdistyksen sivuja kannattaa VAIVAUTUA lukemaan useammankin kerran ja useasti. Kerran lukenut ei ole kaiken tietäjä vielä. Itsekkin lukenut niitä monta vuotta, enkä siltikään väitä olevani asiantuntija. Että näin..

• seljankah
        -M- kirjoitti:

Minusta nyt jotenkin tuntuu, että lapsi ja äiti ovat yksi ja sama henkilö ;)Mutta, ihan sama.
        Ja kyllä kesyrottayhdistyksen sivuja kannattaa VAIVAUTUA lukemaan useammankin kerran ja useasti. Kerran lukenut ei ole kaiken tietäjä vielä. Itsekkin lukenut niitä monta vuotta, enkä siltikään väitä olevani asiantuntija. Että näin..

Ei voi olla totta. tosiaankin tuntuu että kirjoittavat ovat yksi ja sama henkilö. Joku pikkutyttö kirjoittelee mitä päähän sattuu. Ja jotenkin sellainen käsitys ettei tiedä mistä puhuu..

Mutta asia ei ole minun joten annan olla :-)

• teillekin
        seljankah kirjoitti:

Ei voi olla totta. tosiaankin tuntuu että kirjoittavat ovat yksi ja sama henkilö. Joku pikkutyttö kirjoittelee mitä päähän sattuu. Ja jotenkin sellainen käsitys ettei tiedä mistä puhuu..

Mutta asia ei ole minun joten annan olla :-)

Joo viestissä jossa sanotaan että äiti on lähes 40v ni valittaa täällä samoin kun ns. oma lapsensakin joten ei kuulosta oikein aikuisen ihmisen puheilta vaan juuri 14vuotiaan lapsen lässytykseltä...eli epäilen samaa että nämä äiti ja lapsi ovat tämä lapsi pelkästään!

niin ja kaikki mitä täällä on sanottu niin olen samaa mieltä!!

• ^_kaakao_^
        -M- kirjoitti:

sori mut ollaan ihan eri henkilöt mä oon irckis ^_kaakao_^ ja en todellakaan oo sama ihminen mun äitin kaa!! SORI VAA!!tottakai meillä on samanlaiset mielipiteet...

• rakastan eläimiä
        -M- kirjoitti:

Oliskohan tää sana sota lopetettava.???
        Kun ei ymmärretä että ensiksi vain olin onnellinen että meille tuli pentuja tai poikasiksihan niitä kutsutaan.

Ja toi väittely että minä ja lapseni on sama henkilö niin voin sanoa että meitä on kyl kaksi ihmistä .
        Ja nyt saa toi pälpätys saa loppua.!

• Kasvattaja!
        rakastan eläimiä kirjoitti:

Kun ei ymmärretä että ensiksi vain olin onnellinen että meille tuli pentuja tai poikasiksihan niitä kutsutaan.

Ja toi väittely että minä ja lapseni on sama henkilö niin voin sanoa että meitä on kyl kaksi ihmistä .

mielestäni tuommoinen sota on lopetettava! Luin viestejä ja huomasin että tuolla ensimmäisessä lukee
        että "saimme pentuja viikko sitten" eli kohta kaksi viikkoisia(noin) Miten ajattelette vai ymmärsinkö nyt jotenkin väärin, että haluatte että kyseiset henkilöt luopuisivat pennuista nyt? Rottien erottelu ikä on noin 4 viikoa!
        Tähän viestii ei tarvitse vastata! Mutta oliko nyt niin kauhean kamalaa että viestin aloittaja laittaa tänne ilouutisensa! Minulla itselläni on ollu 30 rottaa! eikä ole tullut ongelimia kaikki 30 oli suunniteltuja että näin! Ja kaikilla oli kaikki hyvin! Ja Minulla on aikaa rotilleni! Mitä
        väliä ihmisen iällä on jos hän osaa hoitaa! jos kyseiset henkilöt ovat ostaneet rottia niin eiköhän he ole ajatelleet asiaa! Itse toivotan onnea molemmille ÄIDILLE ja TYTTÄRELLE rottien johdosta!

• Rotta.ripe
        ^_kaakao_^ kirjoitti:

Etkö todellakaan meinaa myydä yhtään??

• ^_kaakao_^
        Rotta.ripe kirjoitti:

Etkö todellakaan meinaa myydä yhtään??

ei mei aijota ja se on nyt meidän oma päätös! ei tartte alkaa valittaa!

• niinvarmaan.com

juu toki olette eri ihminen mutta normaalisti lähes 40v aikuiset osaa kirjoittaa. ja eivät käytä sanaa kyl

• 10+2

Taidatte tosiaan olla yksi ja sama henkilö "tyttärenne" kanssa. Luulisi lähes 40v:n osaavan yhdyssanat... eipä tässä muuta

• edellinen.
        10+2 kirjoitti:

Taidatte tosiaan olla yksi ja sama henkilö "tyttärenne" kanssa. Luulisi lähes 40v:n osaavan yhdyssanat... eipä tässä muuta

Ja sitä vielä, että lähes 40v:n luulisi tietävän mihin kohtaan laitetaan pilkku. Ja että pistettä ja kysymysmerkkiä/huutomerkkiä ei laiteta samaan aikaan

• Snow_Angel86

Onneksi olkoon perheen lisäyksestä:) itselläkin oli yhteen väliin 21 rottaa(poikasia suurin osa) :)

• mtl.75

onko sinulla tarpeeksi häkkejä niille pienille poikaisille??
      ne poikaiset pitää erottaa emosta kun ne ovat sukukypsiä ja sitten on myös katsottava niiden poikaisten sukupuolikin ettei tulisi lisää poikaisia.

• rakastan eläimiäni

Eikö nyt voi asia mennä perille meillä on 4 rotan häkkiä.
        kaikkeen on vararuttu.
        On aikaa rotille että ne pääsee juokseen vapaana.
        Tierämme mihin olemme ryhtyneet.!!!
        Ei kannata olla huolissamme.
        Rotat syntyi 16,1-06 joten viel saavat hetken olla emon kanssa.
        Niiten silmät ei ole viel avautuneet.Tänään on 26.1-06.
        Ja tierämme että ne pitää erotella pojat ja tytöt.
        Olis se häpee jos 35v ei asiaa tietäis.
        Mutta kiva että sait pätee täällä.
        Me emme eres jätetä rottiamme yheksikään yöksi yksin vaan jos lähemme otamme ne mukaan,juu on siinä hommansa mutta mitä ei niiten eteen tekis.
        Meille rotat ovat tärkeitä.Niinkuin lapset yleensäkkin.
        Jos nyt kumminkin jokainen pitäis omista eläimistä huolta.
        Vai kuinka???

• monta

kaikkeen on vararuttu.
        Me emme eres jätetä rottiamme yheksikään yöksi yksin vaan jos lähemme otamme ne mukaan,juu on siinä hommansa mutta mitä ei niiten eteen tekis.
        Vai kuinka???

äitiä teitä siellä on? Tähän mennessä 31-vuotias, 35-vuotias ja melkein 40-vuotias...

• -M-
        monta kirjoitti:

äitiä teitä siellä on? Tähän mennessä 31-vuotias, 35-vuotias ja melkein 40-vuotias...

Tuleepa mieleen omat lapsuus ajat, kun yritti itse esittää aikuista. Rottien mukaan ottaminenkaan ei kovin fiksua ole, nimittäin stressaantuvat tästä aivan liikaa, että lyhkästen reissujen vuoksi aletaan raijaamaan mukana. Viikonloppureissuiksi paras jättää rotat kotiin, tarpeeksi ruokaa ja vettä, kun vain jättää, pärjäävät mainiosti.
        Tämän nyt luulisi aikuisen tietävän. ;)

• rottis85
        -M- kirjoitti:

Tuleepa mieleen omat lapsuus ajat, kun yritti itse esittää aikuista. Rottien mukaan ottaminenkaan ei kovin fiksua ole, nimittäin stressaantuvat tästä aivan liikaa, että lyhkästen reissujen vuoksi aletaan raijaamaan mukana. Viikonloppureissuiksi paras jättää rotat kotiin, tarpeeksi ruokaa ja vettä, kun vain jättää, pärjäävät mainiosti.

hehheh... hitsi tämä käy melkein viihteestä... :D :D

• !!!!!!

kaikkeen on vararuttu.
        Vai kuinka???

ensiksi oot 31, sitten 40 ja 35 vuotias. koita jo päättää ikäsi. niin ja ei se ikä kato ollenkaan sitä tietoa. luulishan sen 31-40-35=106 vuotiaan tietävän!

hoh-hoijaa.. en jaksa enempää ees kiinnittää huomioita epäkohtiin, joten, onnea (kenties kuvitteelliselle?) rottapoikueelle ja onnea myös rottien (kuvitteellisille?) omistajille

• mtl.75

kaikkeen on vararuttu.
        Vai kuinka???

anteeksi nyt kauheasti.
        en kyllä tarkoittanut mitään pahaa.
        yritin vain olla avuksi. näköjään tein kauheen väärin siinä.

• santtu
        rottis85 kirjoitti:

hehheh... hitsi tämä käy melkein viihteestä... :D :D

Tätä on kyllä melkoisen hauska ollut seurata. Heh me tästä lähetään lomaa viettämään rotat lavalle ja menoks. Sanoo äiti.

• Minä
        mtl.75 kirjoitti:

anteeksi nyt kauheasti.
        en kyllä tarkoittanut mitään pahaa.
        yritin vain olla avuksi. näköjään tein kauheen väärin siinä.

Naurettavaa,tääl on joku 14 wee tyttö joka pilailee vaan täällä palstalla ja selittää mitä sylki suuhun tuo... no ilonsa kullakin:D enpä tähän sen enempää kommentoimaan...

• hihi hoho

kaikkeen on vararuttu.
        Vai kuinka???

Just, ikäs vaihtelee aika tiuhaan:)
        Meinaat siis rotat ottaa mukaan joka reissulle. Lähdetäämpä rotat laivalle:) Nauttivat varmaan kauheesti ja ymmärtävät, että nyt ollaan risteilyllä. olet sä varsin tyhmä. yrität vissiin olla hyväkin hoitaja. Todellisuudessa olet eläinrääkkääjä! Minulle ei ikinä tulisi mieleen raahata rottiani mukanani matkoille, ja heitä on vain 2. Sinä olisit valmis kuljettamaan emon ja 12 pikkuista mukanasi vaikka Kiinaan. Voi mikä vitsi! Ihan paras! Jos rotat olisivat sinulle tärkeitä, niin ymmärtäisit niiden tarpeet ja tietäisit mistä lemmikkisi tulevat iloisiksi ja mistä ne nauttivat! Et toimisi oman pääsi mukaan. Onhan se hupaisaa, että jaksat viihdyttää ihmisiä täälä, mutta jospa nyt vain painuisit hellimään pikkulapsiasi, jotka niin kovasti tarvitsevat mamia! et sinä se kaikkitietävä rottaihminen ole, vaikka sitä haluat kaikille esittää. sääliksi käy...

• ^_kaakao_^
        monta kirjoitti:

Sanoin silloin Yli 31 ja 35 meilkein 40! Etteks te voi lopettaa jo mulle on ihan sama haluutteko ajatella et ollaan sama ihminen mut mun mielestä mun äiti on kyllä eri ihminen...!

• ^_kaakao_^
        -M- kirjoitti:

ahaa.. me ei pidetä yleensä lyhyitä matkoja! Yleensä lyhiyn aika jonka olemme poissa kotoa on joku viikko tai yli eikö silloin saa ottaa rottia mukaan?? kerra olimme vaasassa ja veimme rotat naapuriin! teidän mielestä varmaan kauhea vihhe tämäkin! Te varmaan ajattelette että kukaan muu ei osaisi hoitaa rottia kuin te itse!

• ^_kaakao_
        hihi hoho kirjoitti:

Just, ikäs vaihtelee aika tiuhaan:)
        Meinaat siis rotat ottaa mukaan joka reissulle. Lähdetäämpä rotat laivalle:) Nauttivat varmaan kauheesti ja ymmärtävät, että nyt ollaan risteilyllä. olet sä varsin tyhmä. yrität vissiin olla hyväkin hoitaja. Todellisuudessa olet eläinrääkkääjä! Minulle ei ikinä tulisi mieleen raahata rottiani mukanani matkoille, ja heitä on vain 2. Sinä olisit valmis kuljettamaan emon ja 12 pikkuista mukanasi vaikka Kiinaan. Voi mikä vitsi! Ihan paras! Jos rotat olisivat sinulle tärkeitä, niin ymmärtäisit niiden tarpeet ja tietäisit mistä lemmikkisi tulevat iloisiksi ja mistä ne nauttivat! Et toimisi oman pääsi mukaan. Onhan se hupaisaa, että jaksat viihdyttää ihmisiä täälä, mutta jospa nyt vain painuisit hellimään pikkulapsiasi, jotka niin kovasti tarvitsevat mamia! et sinä se kaikkitietävä rottaihminen ole, vaikka sitä haluat kaikille esittää. sääliksi käy...

Sä taidat olla aikas lapsellinen mä oon 14 äiti 35 NYT meikein 40! miks ette voinu antaa olla! ja hei me ei rääkätä! käy vaik kattoo kuvat meidän rotista Ja Niitä pentuja saa ottaa syliin et ei teidän lapsellisten idioottejen tartte vastailla! Joo ja must tuntuu et TE kaikki ootte sama paska!
        (kuvat on www.irc.fi ja nicillä ^_kaakao_^ )

• -M-
        ^_kaakao_^ kirjoitti:

ahaa.. me ei pidetä yleensä lyhyitä matkoja! Yleensä lyhiyn aika jonka olemme poissa kotoa on joku viikko tai yli eikö silloin saa ottaa rottia mukaan?? kerra olimme vaasassa ja veimme rotat naapuriin! teidän mielestä varmaan kauhea vihhe tämäkin! Te varmaan ajattelette että kukaan muu ei osaisi hoitaa rottia kuin te itse!

Tässä lainaus tuosta miten aiemmin määritit "lyhyt matka": "Me emme eres jätetä rottiamme yheksikään yöksi yksin vaan jos lähemme otamme ne mukaan,juu on siinä hommansa mutta mitä ei niiten eteen tekis."

Ja nyt niitä noin lyhyitä matkoja ei olekkaan, vaan lyhyt matka onkin ainakin viikko.
        Kyllä tää on niin provo, kun taas voi olla.

• niisku
        ^_kaakao_ kirjoitti:

Sä taidat olla aikas lapsellinen mä oon 14 äiti 35 NYT meikein 40! miks ette voinu antaa olla! ja hei me ei rääkätä! käy vaik kattoo kuvat meidän rotista Ja Niitä pentuja saa ottaa syliin et ei teidän lapsellisten idioottejen tartte vastailla! Joo ja must tuntuu et TE kaikki ootte sama paska!

Eipä löydy tuolla nickillä ketään.

• äitisi ikä
        ^_kaakao_ kirjoitti:

joo nyt menee sulla jutut ristiin...ekana "äiti" sanoo olevansa 31v, sitten sinä väität äitisi olevankin yli 31v, sitten sanotkin että äitisi on 35 eli melkein 40!

• LittleRat
        ^_kaakao_ kirjoitti:

EIHÄN noin pieniä piokasia sais pitää vielä käsissä???!!! Niitten emohan voi hylätä ne.. vaikka se tunteeki teijät.. ja sori on olen väärässä ja anteeksi IHAN KAMALASTI jos loukkasin jota kuta. (lähinnä tota kaakaota)

• LittleRat
        LittleRat kirjoitti:

EIHÄN noin pieniä piokasia sais pitää vielä käsissä???!!! Niitten emohan voi hylätä ne.. vaikka se tunteeki teijät.. ja sori on olen väärässä ja anteeksi IHAN KAMALASTI jos loukkasin jota kuta. (lähinnä tota kaakaota)

ihan vain kaikille tiedoksi: toi taitaa puhua (ikävä kyllä) totta.. kuvien perusteella. Mut parissa kuvassa se piti päivän vanhaa poikasta käsissään.. eihän niin saisi tehdä?? Sis en oo varma mut mun mielestä se meni niin.. ja kaakao: OI! Sanoinko jotain pahasti? anteeksi anteeksi anteeksi anteeksi. Rupeetko nyt huutamaan mullekki? Arvatenkin.. ja kait sil heidilläkin on sitten kaveri??? O_o

• ihanko tosi?
        ^_kaakao_ kirjoitti:

Voi kauheeta! Ookko jo 14! Mä oonki 17! Luulis tän ikäsen jo tietävän. Aivan niinku sun äitis sano. Tiedän mä siis paremmin ku sä! Joten älä tule pikku-neiti tänne kehuskelemaan kuinka kaikkitietävä olet!

• nastaa
        ^_kaakao_ kirjoitti:

Ihan ekaks! Noin pienii poikasii EI SAA viäl ottaa sylii!!! Jos et tyttö vielä tiedä, ja sinulla kun piti olla rotista paljon tietoa! Kesyrottayhdistyksen sivutkin on tullut huolellisesti luettua. Voi olla, että olet lukenut, mutta et ohjeita noudata. Luuletko olevasi itse viisaampi vai? Toiseksi, kuka sama ihminen jaksaisi tapella noin lapsellisen ihmisen kanssa kun sä? Ei kukaan jaksais kirjotella vähän väliä tänne tekstejä. Et sä niin puoleensa vetävä oo! Kaikkee sitä kuvittelee, ku itterakas on... Älä kuvittele liikoja ittestäs! Pliis!

• ai ei saa vai
        nastaa kirjoitti:

Ihan ekaks! Noin pienii poikasii EI SAA viäl ottaa sylii!!! Jos et tyttö vielä tiedä, ja sinulla kun piti olla rotista paljon tietoa! Kesyrottayhdistyksen sivutkin on tullut huolellisesti luettua. Voi olla, että olet lukenut, mutta et ohjeita noudata. Luuletko olevasi itse viisaampi vai? Toiseksi, kuka sama ihminen jaksaisi tapella noin lapsellisen ihmisen kanssa kun sä? Ei kukaan jaksais kirjotella vähän väliä tänne tekstejä. Et sä niin puoleensa vetävä oo! Kaikkee sitä kuvittelee, ku itterakas on... Älä kuvittele liikoja ittestäs! Pliis!

terve vaan "nastaa"

mulla on ollu monta poikuetta ja olen rotta kasvattaja, päivän vanhoja poikasia voi jo pitää kädessä, ei emo niitä hylkää, eipä ole tähän mennessä yhtään hylänny.

vertaus ihmiseen: pitäähän kaikki pvasta syntynyttä lastakin sylissä eikä sen äiti sitä hylkää ellei sillä ole sitten adoptio mielessä!

tutustukaa itse vaan kesiksen sivuille.

• -M-
        nastaa kirjoitti:

Kyllä pieniä poikasia saa jo käsitellä.

• Lisko
        ai ei saa vai kirjoitti:

terve vaan "nastaa"

mulla on ollu monta poikuetta ja olen rotta kasvattaja, päivän vanhoja poikasia voi jo pitää kädessä, ei emo niitä hylkää, eipä ole tähän mennessä yhtään hylänny.

vertaus ihmiseen: pitäähän kaikki pvasta syntynyttä lastakin sylissä eikä sen äiti sitä hylkää ellei sillä ole sitten adoptio mielessä!

tutustukaa itse vaan kesiksen sivuille.

Vertaus ihmiseen on kyllä naurettava. Ihmisellä vaistot ja järki vähän eri tasolla ku eläimellä.

• LittleRat kirjoitti:

Rottaemo hylkää poikasia harvoin siksi, että ihminen käsittelee niitä. Jos emo näin tekee, se ei ole hyvä emo eikä sitä tulisi enää käyttää jalostukseen eikä poikastenkaan käyttö ole suotavaa. Rottaemon tulisi sietää se pieni stressi, joka ihmisen hajusta poikasissa aiheuttaa. Kädet voi tosin hajustaa ennen poikasten näpelöintiä esim. pesämateriaalilla.

Poikasia on käsiteltävä ensimmäisestä päivästä lähtien jotta ne kesyyntyvät. Parin eka viikon aikana riittää joku viisi minuuttia/päivä, silmien auettua (eli pariviikkoisina) käsittelyä niin paljon kuin sielu sietää. Emo on erittäin järkevää siirtää pois häkistä esim. kuljetusboksiin ennen kuin katsoo vauvoja, koska moni emo on aggressiivinen poikasten läheisyydessä. Tämä tosin vähenee (yleensä), kun poikaset kasvavat.

Poikasten käsittely ja tarkastus on tärkeää paitsi kesyyntymisen takia, myös siksi, että omistajan on pysyttävä ajan tasalla esim. saavatko kaikki poikaset riittävästi maitoa. Vauvoilla maidon näkee selvästi mahanahan läpi valkoisena ja jos maitoa on vähän/ei ollenkaan, poikasia on yleensä karsittava. Karsiminen tapahtuu kolmen päivän iässä, jotta emon maidontuotanto on ehtinyt vakiintua mahdollisimman korkealle tasolle => jäljelle jäävät poikaset saavat enemmän maitoa. Karsiminen tapahtuu esim. napakalla iskulla päähän niin, että poikanen kuolee heti. Isojen poikueiden karsiminen on välttämätöntä, ettei emo stressaannu liikaa ja että poikaset kasvavat kunnolla. Vaikka karsiminen voi ajatuksena tuntua pahalta (ja mitä juttuja kasvattajilta olen kuullut, se on myös sitä, vaikka karsisi kuinka monesti), se on silti vastuunkantoa poikasista ja emosta.

Huh. Ehkä tuosta joku sai jotain irti. Toivottavasti.

• käsittelyä
        -M- kirjoitti:

Kyllä pieniä poikasia saa jo käsitellä.

juu kyllä saa tarkistaakseen että poikaset on hengissä ym...

• ^_kaakao_^
        niisku kirjoitti:

kuules jos vaikka kattoisit oikeel nikil: ^_kaakao_^

• ^_kaakao_^
        LittleRat kirjoitti:

et loukannu mut ihan sivistykseks rottii voi ottaa syliin ! kun EMO ANTAA ITSE oon aina ottanu pennun syliin niin että emo on häkissä eikä se oo moksiskaan!!

• ^_kaakao_^
        LittleRat kirjoitti:

ihan vain kaikille tiedoksi: toi taitaa puhua (ikävä kyllä) totta.. kuvien perusteella. Mut parissa kuvassa se piti päivän vanhaa poikasta käsissään.. eihän niin saisi tehdä?? Sis en oo varma mut mun mielestä se meni niin.. ja kaakao: OI! Sanoinko jotain pahasti? anteeksi anteeksi anteeksi anteeksi. Rupeetko nyt huutamaan mullekki? Arvatenkin.. ja kait sil heidilläkin on sitten kaveri??? O_o

en jaksa enään! ja on heidillä kamu sen oma SISKO erotin ne vaa ettei kinuski (heidin sisko) tekis niille mitään! rotta sivuilla luki että ei ole pakko erottaa kahta naarasta jos toinen saa poikasii mut ne voi! ja kaikki te ihmiset(jos ne ees ootte) niin heidi ja kinoski kyllä tapaa joka päivä! ettei tartte väittää ettei niit voi laittaa enään samaan! ja te jotka tost mun äidin iäst puhutte; laitatteko te aina täsmällee oikeat tiedot tänne?? tuskin!

• ^_kaakao_^
        Rotta-Leena kirjoitti:

Rottaemo hylkää poikasia harvoin siksi, että ihminen käsittelee niitä. Jos emo näin tekee, se ei ole hyvä emo eikä sitä tulisi enää käyttää jalostukseen eikä poikastenkaan käyttö ole suotavaa. Rottaemon tulisi sietää se pieni stressi, joka ihmisen hajusta poikasissa aiheuttaa. Kädet voi tosin hajustaa ennen poikasten näpelöintiä esim. pesämateriaalilla.

Poikasia on käsiteltävä ensimmäisestä päivästä lähtien jotta ne kesyyntyvät. Parin eka viikon aikana riittää joku viisi minuuttia/päivä, silmien auettua (eli pariviikkoisina) käsittelyä niin paljon kuin sielu sietää. Emo on erittäin järkevää siirtää pois häkistä esim. kuljetusboksiin ennen kuin katsoo vauvoja, koska moni emo on aggressiivinen poikasten läheisyydessä. Tämä tosin vähenee (yleensä), kun poikaset kasvavat.

Poikasten käsittely ja tarkastus on tärkeää paitsi kesyyntymisen takia, myös siksi, että omistajan on pysyttävä ajan tasalla esim. saavatko kaikki poikaset riittävästi maitoa. Vauvoilla maidon näkee selvästi mahanahan läpi valkoisena ja jos maitoa on vähän/ei ollenkaan, poikasia on yleensä karsittava. Karsiminen tapahtuu kolmen päivän iässä, jotta emon maidontuotanto on ehtinyt vakiintua mahdollisimman korkealle tasolle => jäljelle jäävät poikaset saavat enemmän maitoa. Karsiminen tapahtuu esim. napakalla iskulla päähän niin, että poikanen kuolee heti. Isojen poikueiden karsiminen on välttämätöntä, ettei emo stressaannu liikaa ja että poikaset kasvavat kunnolla. Vaikka karsiminen voi ajatuksena tuntua pahalta (ja mitä juttuja kasvattajilta olen kuullut, se on myös sitä, vaikka karsisi kuinka monesti), se on silti vastuunkantoa poikasista ja emosta.

Huh. Ehkä tuosta joku sai jotain irti. Toivottavasti.

tää on AINOO tällä palstalla joku fiksu viesti!!! ( myös tun kasvattajan viesti tuolla ylempänä on fiksu!) ottakaa oppia!!! xD

• ^_kaakao_^
        ihanko tosi? kirjoitti:

Voi kauheeta! Ookko jo 14! Mä oonki 17! Luulis tän ikäsen jo tietävän. Aivan niinku sun äitis sano. Tiedän mä siis paremmin ku sä! Joten älä tule pikku-neiti tänne kehuskelemaan kuinka kaikkitietävä olet!

en oo väittäny mitään että olisin täydellinen!!? oon sanonu ettei me tarvita apua katoskun osaan hakee niit itekkin eläin kaupoist ja kasvattajilta!! kiitos vain!

• ^_kaakao_^
        nastaa kirjoitti:

okei no miten vaa... kyl sä tanne ainakin kirjotit senkin fanittaja!

• niinvarmaan.com
        niisku kirjoitti:

juu ei

• Onnittelut kahdestatoista i...

Hei ja TODELLA PALJON ONNEA kahdestatoista ihmeestä:D
      Olisiko mitenkään mahdollista ostaa itselleni kaksi ihmettä.(Se voisi vähentää emonkin stressiä)
      Saisinko sähköposti osoitteen?Jos vielä edes käyt täällä?

Vielä kerran ONNEA!!!!!!

• Poputi

mä en kässää en päässy irkkii sun nimel?

• ^_kaakao_^

toi mun irck nici on siis: ^_kaakao_^

• winstar
        ^_kaakao_^ kirjoitti:

toi mun irck nici on siis: ^_kaakao_^

Eiköhän sinun nikkisi tullut useaan otteeseen esille jo tässäkin keskustelussa.

• ^_kaakao_^
        winstar kirjoitti:

Eiköhän sinun nikkisi tullut useaan otteeseen esille jo tässäkin keskustelussa.

joo tuli mut minkä mä sille voin että parit tyypit kysy sitä että ei sun tartte tulla vittuilee! :|

• ^_kaakao_^

NO NIIN!! poikia on luultavasti 4 loput tyttöi ei ole varma kuitenkaan!

• Uroksilla sukunystyn (joka on hieman isompi kuin naarailla) ja peräaukon väli on suurempi kuin naarailla. Oletan, että naaraspoikasilta pystyy vielä tässä vaiheessa erottamaan nisät, se on varma tuntomerkki.

Vertailemalla pystyy aika varmasti päättelemään. Tosin tuleehan uroksille about kolmiviikkoisina kivekset kunnolla näkyviin, jolloin ei enää tarvi ihmetellä.

• ^_kaakao_^
        Rotta-Leena kirjoitti:

Uroksilla sukunystyn (joka on hieman isompi kuin naarailla) ja peräaukon väli on suurempi kuin naarailla. Oletan, että naaraspoikasilta pystyy vielä tässä vaiheessa erottamaan nisät, se on varma tuntomerkki.

Vertailemalla pystyy aika varmasti päättelemään. Tosin tuleehan uroksille about kolmiviikkoisina kivekset kunnolla näkyviin, jolloin ei enää tarvi ihmetellä.

kysyinkö mä sult jotain?? me kyl tiedetään mikkä on tyttöi ja kekkä poikii... JA EROTELTU ON JO! aikaa sitten jo11!!

• Confused80
        ^_kaakao_^ kirjoitti:

kysyinkö mä sult jotain?? me kyl tiedetään mikkä on tyttöi ja kekkä poikii... JA EROTELTU ON JO! aikaa sitten jo11!!

Aluksi haluan sanoa: Onnea kamalasti tuosta 3 vuotta sitten tulleesta poikueesta. Ja toistaiseksi, ensin sanoit että et ole varma sukupuolista, sitten sanoit että tiedätte. Ihan ok, jos olette sitten varmoja.

Minua vähän ihmetyttää tuo agressiivinen käytöksesi muita ihmisiä kohtaan.

Ja ps. Minulla on ollut yht. yli 60 rottaa SAMAAN AIKAAN, sillä olen kasvattaja(epävirallinen), joten toivon, etä et räyhää minulle, sillä haluan vain ilmaista oman mielipiteeni, suomessahan on sananvapaus.

• susseli
        Confused80 kirjoitti:

Aluksi haluan sanoa: Onnea kamalasti tuosta 3 vuotta sitten tulleesta poikueesta. Ja toistaiseksi, ensin sanoit että et ole varma sukupuolista, sitten sanoit että tiedätte. Ihan ok, jos olette sitten varmoja.

Minua vähän ihmetyttää tuo agressiivinen käytöksesi muita ihmisiä kohtaan.

Ja ps. Minulla on ollut yht. yli 60 rottaa SAMAAN AIKAAN, sillä olen kasvattaja(epävirallinen), joten toivon, etä et räyhää minulle, sillä haluan vain ilmaista oman mielipiteeni, suomessahan on sananvapaus.

huhhh : DD ite luin just tässä tän keskustelun tosiaan vuosien takaa eipä taida tämä neiti äiti mikä sitten onkaa käydäkkään täällä enää jos edes muistaa kirjoittaneensa :)
        itselläni on 2 rottapoikaa ja enempää en edes halua että aikaa riittää heille paljon

• 10+4
        ^_kaakao_^ kirjoitti:

Rotta-Leena vain kertoi, koska YLEENSÄ ihmiset ovat YSTÄVÄLLISIÄ, ja AUTTAVAT jos vain VOIVAT. mutta eräät AGGRESSIIVISET ihmiset ovat IDIOOTTEJA ja ottavat NOKKIINSA ystävällisestä AVUSTA

• rottaliini
        10+4 kirjoitti:

Rotta-Leena vain kertoi, koska YLEENSÄ ihmiset ovat YSTÄVÄLLISIÄ, ja AUTTAVAT jos vain VOIVAT. mutta eräät AGGRESSIIVISET ihmiset ovat IDIOOTTEJA ja ottavat NOKKIINSA ystävällisestä AVUSTA

"huhhh : DD ite luin just tässä tän keskustelun tosiaan vuosien takaa eipä taida tämä neiti äiti mikä sitten onkaa käydäkkään täällä enää jos edes muistaa kirjoittaneensa :)
        itselläni on 2 rottapoikaa ja enempää en edes halua että aikaa riittää heille paljon

• kekekeeee
        rottaliini kirjoitti:

"huhhh : DD ite luin just tässä tän keskustelun tosiaan vuosien takaa eipä taida tämä neiti äiti mikä sitten onkaa käydäkkään täällä enää jos edes muistaa kirjoittaneensa :)

Luin itekkin tän keskustelun läpi, mutta kova homma siinä oli. tunnen muillakin foorumeilla/palstoilla yms. joitakin, jotka suuttuvat heti pienimmästäkin korjauksesta tai neuvosta.... ja ovatkos rotat vielä hengissä? selvisivätkö ne "hiiiirveeen pitkistä matkoista" kaikki ? ;D

• :D

kestipä kauan lukee tä... :D:D Ei tuo irc nikki taida enää toimia. Ainakaan ei toiminu ku mä kokeilin. :D:D Mut onnee näin jälkikätee...

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      91
      1052
    2. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      55
      732
    3. Huonoja uutisia-nyt lähtee höyrylaivat

https://www.ita-savo.fi/ Konkurssiin meni tämäkin yritys. Raja kiinni ja venäläiset turistit puuttuvat. Täällä menee pe
      Savonlinna
      35
      614
    4. Ei näytä hyvältä

Kyllä nyt Ähtäriä viedään vesikelkalla. Neuvotteliat untuvikkoja kaikki. Mikko tietty tapansa mukaan loikki puheenjohtaj
      Ähtäri
      39
      546
    5. Älä itke rakas.

Tunnen sun kyyneleet silmissäni. Kaikki tulee menemään hyvin. Loppu häämöttää jo...
      Ikävä
      49
      490
    6. Jos vielä toivot...mies...

Saisinpa jonkun merkin sinulta, jos vielä odotat 📝➡️📱 Rohkeus on mennyt jos seurustelet vaikka nykyisin. En halua häi
      Ikävä
      46
      475
    7. On ikävä sua

Muru.
      Ikävä
      31
      469
    8. Ilahtuisin jos laittaisit viestin

Mutta et niin tee 😔 sillä sun mielestä on mun vuoro.
      Ikävä
      34
      447
    9. Minkä haluaisit

Nähdä kaivatultasi
      Ikävä
      38
      434
    10. Olet hurmaava

Olet paras mies, joka on tullut vastaan. Sinussa on jotakin, mitä muissa ei ole. En vaan tiedä, mikä on oikein sinun su
      Ikävä
      14
      431
    Aihe