Turkulaiset turussa - millaisia he ovatkaan?

Turkuun opiskelemaan pyrkiva

Millaisilla adjektiiveilla kuvailisit turkulaisia?

96

8852

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmmm...

      Mukavia, omalaatuisia ja railuja. Väittäisin turkulaisten olevan erittäin reilua sakkia. Varaudu sarkasmiin, kun olet täällä. Se tarkoita mitään pahaa.

      Me emme ehkä puhu kaikille vieraille bussissa, mutta se ei tarkoita, ettei sinua huomattaisi. Saatat saada yllättäin apua. Täällä autetaan toisia, uskoisin ainakin niin. Minä ainakin autan ihmistä, joka on pulassa.

      • Anonyymi

        taidat olla turuust:D oikea luonnehdinta on tympeitä, ylimielisiä eivätkä kestä kritiikkiä. joka,asiasta otetaan nokkiin.


      • Anonyymi

        Sarkasmi on huumoria, jolla on tarkoitus piruilla toiselle ihmiselle eli siis olla ilkeä. Tarkistakaa Googlettamalla. Monesti on nuo sarkasmiin taipuvaiset olleet todella ilkeitä, kun heidän kanssaan puhuu. Se pirullisuus on sitä ilkeyttä ja saada paha ikävä olo toiselle ihmiselle.


    • --pyh--

      Tympeitä, itsekeskeisiä, hauskoja vain omasta mielestään..kaikki negatiiviset adjektiivit osuvat!

      • hohhoijaa..

        Ihankuin sinä jotain tietäisit. Mene muualle provoomaan.

        Turkulaiset on todella mukavia ihmisiä.


      • pianisti

        Ne on tasapualisia kaikkia kohtaan. Ne sannoo heti suoraan kun jotain mättää mutta auttavat jos joku on pulassa. Ne ossaa sillee lukee ajatukset kymmenen tulematonta lausetta eteenpäin eli ei ne tyhmiäkään ole. Jos asiat on huonosti, ne odottaa että ihminen kerää ittensä eivätkä muistele pahalla.

        Hyväkstyvät anteeksipyynnöt ja osaavat antaa anteeksi. Ovat taitavia miekkaileen jousiampumaan, heittään veistä ja kirvestä mutta harjottelevat niille varatuissa paikoissa. Ne nuhtelee päin näköä mutta puolustaa selän takana.


      • turust
        pianisti kirjoitti:

        Ne on tasapualisia kaikkia kohtaan. Ne sannoo heti suoraan kun jotain mättää mutta auttavat jos joku on pulassa. Ne ossaa sillee lukee ajatukset kymmenen tulematonta lausetta eteenpäin eli ei ne tyhmiäkään ole. Jos asiat on huonosti, ne odottaa että ihminen kerää ittensä eivätkä muistele pahalla.

        Hyväkstyvät anteeksipyynnöt ja osaavat antaa anteeksi. Ovat taitavia miekkaileen jousiampumaan, heittään veistä ja kirvestä mutta harjottelevat niille varatuissa paikoissa. Ne nuhtelee päin näköä mutta puolustaa selän takana.

        Ja siksi puhutaan joskus(aina) päälle. Suokaa anteeksi se :D

        Meillä on katsos sellainen toisiamme täydentävä keskustelu tapa. Minkäs sille voi :D


      • --pyh--
        hohhoijaa.. kirjoitti:

        Ihankuin sinä jotain tietäisit. Mene muualle provoomaan.

        Turkulaiset on todella mukavia ihmisiä.

        Pakon sanelemana asun kyllä itsekin tässä pahaisessa kaupungissa, että se siitä "provoomisesta"..


      • jämptionnäin

        Tosiasia on kuitenkin tämä,että SAMA MIHIN SUUNTAAN turusta LÄHTEE,NIIN AINA OLOT PARANEE,IHMISET MUKAVENEE JA POLIITTINEN SUHMUROINTI PIENENEE. Turkulaiset ovat selkäänpuukottajia ja kanssaihmisille kuopankaivajia!!! (Ei puhe "turkutaudista" ole turhaa)!!! Mutta ei voi kauhalla vaatia,kun porukka on lusikalla saanut:Monta sukupolvea seilanneet VAIN turun ja åbon väliä förillä!!


      • sdqa
        hohhoijaa.. kirjoitti:

        Ihankuin sinä jotain tietäisit. Mene muualle provoomaan.

        Turkulaiset on todella mukavia ihmisiä.

        Mukavaa turkulaista ei ole vielä syntynytkään. Kaikki ne on itsekeskeisä nyrpisteliöitä.


      • turkuvie

        Haistakaa vitun pitkä paska ja imekää munaa kaikki turun haukkujat


      • herravarjelejärkenivalo

        Juuri tuosta on kyse! Nimimerkki "turkuvie" todistaa onnistuneesti kommentillaan,että Turku on Suomen keskipiste! Sama MIHIN sieltä lähtee,niin AINA olot PARANEE,ihmiset MUKAVENEE,ja poliittinen suhmurointi VÄHENEE!


      • kylläjämptionnäin
        hohhoijaa.. kirjoitti:

        Ihankuin sinä jotain tietäisit. Mene muualle provoomaan.

        Turkulaiset on todella mukavia ihmisiä.

        Jo Sartre sanoi aikoinaan:HELVETTI ON TOISET IHMISET! Oli varmaan vieraillut turkutaudin kourissa (jo silloin)kamppailevassa Turussa. (Turku on Suomen persereikä. Sama mihin sieltä lähtee,niin aina ihmiset mukavenee,olot paranee,ja poliittinen suhmurointi vähenee)!


      • Anonyymi
        jämptionnäin kirjoitti:

        Tosiasia on kuitenkin tämä,että SAMA MIHIN SUUNTAAN turusta LÄHTEE,NIIN AINA OLOT PARANEE,IHMISET MUKAVENEE JA POLIITTINEN SUHMUROINTI PIENENEE. Turkulaiset ovat selkäänpuukottajia ja kanssaihmisille kuopankaivajia!!! (Ei puhe "turkutaudista" ole turhaa)!!! Mutta ei voi kauhalla vaatia,kun porukka on lusikalla saanut:Monta sukupolvea seilanneet VAIN turun ja åbon väliä förillä!!

        No johan 🤣... itse vaikutat paljon fiksummalta onneksi🙂


      • Anonyymi
        turkuvie kirjoitti:

        Haistakaa vitun pitkä paska ja imekää munaa kaikki turun haukkujat

        Aito turkulainen löytyi, ei tarvitse perustella enempää tässähän se tuli.


      • Anonyymi
        sdqa kirjoitti:

        Mukavaa turkulaista ei ole vielä syntynytkään. Kaikki ne on itsekeskeisä nyrpisteliöitä.

        Tarkoitat niin ikään perheyritysten osakkeiden omistajia eli osakkaita, joita ovat vaan siis oman perheen jäsenet. Ovat itsekkäitä narsisteja ja kahmivat kaiken leveällä hymyllä käyttäen työläisiään huonolla palkalla firmoissaan. Oriketo


    • BRnoo

      Nyt kun näin oikein miettii niin vois sanoa et hivenen "kylmiä" ainaskin alkuun. Varsinkin jos puhuu murteella, kuittia tulee vaikkei paljon mitään tarkoitakkaan.
      Sit kun tutustuu niin kyl se siitä.

      Toinen asia vois olla sellanen, et tääl on tämmönen "pintaliitäjien" ilmapiiri. Erit. naispuoliset.

      • aitovarsinaissuomalainen

        Pintaliitäjät ja normaalit ihmiset aina erikseen. Siis "kylmyys" on vain näennäistä. Uutta ihmistä hieman tarkkaillaan, ennen kuin tehdään "sinun kaupat".

        Murteista sen verran, että muut murteet kuulostavat meistä yhtä hassuilta, kuin muista suomalaisista meidän murteemme. Toisen ihmisen puhetapaan tottuu, kun on kanssakäymisissä, siitä tulee vähän kuin osa sen ihmisen persoonaa.

        En tietenkään voi tajuta, mikä tuntuu muusuomalaisista kylmältä, mutta kehotan käväisemään vaikka new yorkissa. Me kyllä välitetään vaikkei, sitä näytetäkkään.

        Kaupungissa vaan pitää antaa ihmisille vapaus olla niin kuin he haluavat. Ettei tarvitse tuntea kylän katseita selässään. Se on sellaist anonyymiksi tekemistä ja tekeytymistä. Ne on sellaisia sääntöjä, joihin tekin täällä opitte.


      • matkusteleva_
        aitovarsinaissuomalainen kirjoitti:

        Pintaliitäjät ja normaalit ihmiset aina erikseen. Siis "kylmyys" on vain näennäistä. Uutta ihmistä hieman tarkkaillaan, ennen kuin tehdään "sinun kaupat".

        Murteista sen verran, että muut murteet kuulostavat meistä yhtä hassuilta, kuin muista suomalaisista meidän murteemme. Toisen ihmisen puhetapaan tottuu, kun on kanssakäymisissä, siitä tulee vähän kuin osa sen ihmisen persoonaa.

        En tietenkään voi tajuta, mikä tuntuu muusuomalaisista kylmältä, mutta kehotan käväisemään vaikka new yorkissa. Me kyllä välitetään vaikkei, sitä näytetäkkään.

        Kaupungissa vaan pitää antaa ihmisille vapaus olla niin kuin he haluavat. Ettei tarvitse tuntea kylän katseita selässään. Se on sellaist anonyymiksi tekemistä ja tekeytymistä. Ne on sellaisia sääntöjä, joihin tekin täällä opitte.

        Olen käväissyt New Yorkissa ja siellä oli kyllä ihan ystävällisiä ihmisiä, toisin kuin monessa suomalaiskaupungissa.


      • kylläjämptionnäin
        aitovarsinaissuomalainen kirjoitti:

        Pintaliitäjät ja normaalit ihmiset aina erikseen. Siis "kylmyys" on vain näennäistä. Uutta ihmistä hieman tarkkaillaan, ennen kuin tehdään "sinun kaupat".

        Murteista sen verran, että muut murteet kuulostavat meistä yhtä hassuilta, kuin muista suomalaisista meidän murteemme. Toisen ihmisen puhetapaan tottuu, kun on kanssakäymisissä, siitä tulee vähän kuin osa sen ihmisen persoonaa.

        En tietenkään voi tajuta, mikä tuntuu muusuomalaisista kylmältä, mutta kehotan käväisemään vaikka new yorkissa. Me kyllä välitetään vaikkei, sitä näytetäkkään.

        Kaupungissa vaan pitää antaa ihmisille vapaus olla niin kuin he haluavat. Ettei tarvitse tuntea kylän katseita selässään. Se on sellaist anonyymiksi tekemistä ja tekeytymistä. Ne on sellaisia sääntöjä, joihin tekin täällä opitte.

        MIKÄ on Suomen RUMIN KOIRAROTU? NO,TURUN MURRE TIETENKIN - EHDOTTOMASTI!


    • Heppu

      Aidot Turkulaiset ovat todella kylmiä ja yhtä kieroja kuin savolaiset.Onneksi muualta tulleet tuovat hieman lohtua tähän

      • huoh-

        Jos sulla ei oo muuta kuin pahaa sanottavaa mene pois. Sinä se olet kylmä ja paskaa puhuva juntti.


      • turkulainenko?
        huoh- kirjoitti:

        Jos sulla ei oo muuta kuin pahaa sanottavaa mene pois. Sinä se olet kylmä ja paskaa puhuva juntti.

        Siinäpä sitä tuli taas lämmintä turkulaista mielipidettä! Tässä kaupungissa parasta olla samaa mieltä kuin nämä "avarakatseiset" turkulaiset!


      • höh
        turkulainenko? kirjoitti:

        Siinäpä sitä tuli taas lämmintä turkulaista mielipidettä! Tässä kaupungissa parasta olla samaa mieltä kuin nämä "avarakatseiset" turkulaiset!

        Pitäisikö ymmärtää näitä, jotka puhuu täyttä paskaa. Kai minä turkulaisena tiedän millaisia turkulaiset on.

        Tiedän ettemme puhu vieraille, mutta ei siinä ole mitään kylmää. Voithan aina itse aloittaa keskustelun, kyllä me vastaamme. Hyvin rehellistä sakkia ollaan.


      • dqWE

        Somalikaan ei ole niin vittumainen kuin turkulainen mulkvisti.


      • KöyryselkMansesta

        Turkku on hyvä paikka. Sieltä pääsee Tukholmaan jossa asuu trendikkäitä ihmisiä.
        Kaikki on hyvin kunhan ei joudu SAVOON eikä tekemisiin heidän kanssa!!!


      • Anonyymi
        höh kirjoitti:

        Pitäisikö ymmärtää näitä, jotka puhuu täyttä paskaa. Kai minä turkulaisena tiedän millaisia turkulaiset on.

        Tiedän ettemme puhu vieraille, mutta ei siinä ole mitään kylmää. Voithan aina itse aloittaa keskustelun, kyllä me vastaamme. Hyvin rehellistä sakkia ollaan.

        ylimielisiä turkulaiset ovat ja epäystävällisiä sekä veemäisiä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ylimielisiä turkulaiset ovat ja epäystävällisiä sekä veemäisiä

        Parempia ku sä ja sun sisäsiittoinen heimos


      • Anonyymi
        höh kirjoitti:

        Pitäisikö ymmärtää näitä, jotka puhuu täyttä paskaa. Kai minä turkulaisena tiedän millaisia turkulaiset on.

        Tiedän ettemme puhu vieraille, mutta ei siinä ole mitään kylmää. Voithan aina itse aloittaa keskustelun, kyllä me vastaamme. Hyvin rehellistä sakkia ollaan.

        ylimielisiä pellejä te olette


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parempia ku sä ja sun sisäsiittoinen heimos

        aijaa:D:D:D sinäkin taidat olla turkulainen. tässä se taas nähdään, miten kestätte kritiikkiä:D t: espoolainen


    • raksu

      - varautunut
      - mannermainen
      - yksinkertainen
      - ulkokultainen
      - reilu
      - laiska
      - kaunis
      - aggressiivinen
      - seurankipeä
      - varakas
      - nautinnonhaluinen
      - hauska

      t. 4 v Turussa

    • Turkulais- jäpä

      Turkulaisuus on vanhaa kaupunkilaisuutta. Muut annetaan olla rauhassa mutta kysyvää autetaan aina! Muualta muuttaneita ymmärretään eikä halveksuta.

      Turkulaiset on ylpeitä kotikaupungistaan!! Muut sitä vain mollaa ja paljastaa samalla tyhmyytensä. Nuo onnettomat repuskat eivät taida tuntea yhtään oikeaa turkulaista!

      Jos on kyseessä aito-turkulainen niin tutuksi päästyä varmasti riittää juttua kun tullaan nokakkain!

      Tervetuloa Turkuun.

      Tuuppaa ittes ens kesän toril kahvilaan joku aurinkoine päivä kuulosteen kaupunkilaisten praattaamista. Nährään siäll!!

      • Keskisuomalainen3333

        Eniten ärsyttää kun en ymmärrä Turkulaisten puhetta. Vaatii paljon tarkkaavaisuutta ja arvailemista. Turun slangissa jätetään viimeisiä kirjaimia pois sanoista, joka tekee puheesta vaikeasti ymmärrettävää.

        Turkulaiset lyhentää sanoja ja pidentää ne sitten lausuessaan! (tyyliin: Mia -> Miia)


    • tutulta..

      Sekä positiiviset että negatiiviset kommentit heistä. ;o)
      Olen opiskellut nyt pari vuotta täällä ja henkilökohtaisesti en ole kokenut kaupunkia ihmisineen kovin vastaanottavaisena. Ennemminkin varautuneena ja hyvin hitaasti lämpiävänä. Täällä arvostetaan esim. kaupoissa ilmeisesti iäkkäämpää ja varakkaampaa asiakasta, sillä minun on ikävä todeta se tosiasia, että ystävällinen ja välitön asiakaspalvelu on täällä enemmänkin harvinaisuus kuin tapa..
      Vanhoillinen myös, konservatiivinen, kaksikielinen... bettre folk ja niin eteenpäin. Olen kuitenkin tutustunut muutamaan oikein mukavaan ja sympaattiseen turkulaiseen, mutta SE KESTI. Onneksi olin kärsivällinen, sillä he voivat näköjään olla myös todella mukavia ja hyviä ystäviä. :o)
      Muutan silti lähiaikoina täältä pois, ulkopuolisuuden tunnetta ei pelasta pari hyvää tyyppiä.
      Olen tullut siihen tulokseen, että turkulaisten on täällä hyvä, minun toisaalla.
      Rauhaa kaikille.

      • Hylykijö

        No mie muutin tänne Kuopijosta reilu 4 kk sit ja ainoot ihmiset joille olen jutellu ovat kaupantätit ja pari mummoa jotka tulleet poikaani kutittelemaan. Pari kivaa tyttöä halusivat koiralleni heittää keppiä koirapuistossa mutta olivat aikasen nuoria noin niinku ihan kaveriksi.
        Kierona savolaisena olen kyllä varmasti vaarallinen kuin mikä mutta aikasen yksinäistä alkaap olla. Naapureista ei tervehdi kuin jokunen mies ja yksi ihana harmaahapsinen pappa, mutta jos emännät mukana niin taivasta katsellaan...kaipa sielä jottai sellasta näkkyy mitä savommualta kotosi oleva ei hjummarra..


      • Fonk

        Jatka opiskelua.......se kirjoitetaan bättre


    • Jep 2

      Todella ikäviä ihmisiä. Nyt asunut puoltoista vuotta, kotoisin lapista. Menee hetki ennen kuin huomaa kuinka kylmiä ja sieluttomia paskiaisia nämä täällä ovat. selän takana jauhamista, kyräilyä, ei vastat normi kysymyksiin, ei oo mtn yhteisöllisyyttä opiskelupiireissä. Jopa asiakaspalvelijat tosi ilkeitä, ainakin miespuoliset..
      En suosittele kellekkään lappilaiselle, jos meinaa oman persoonansa haluta säilyttää, ne yrittää kaikin tavoin nujertaa rehellisen aidon persoonallisen positiivisen elämänasenteen ( ei tarkoita jatkuvaa tekohymyä!, niinkuin turkulaiset luulevat, kaikki hymyilevät, mutta hirveän kylmiä hymyjä, koska ko vähä pintaa raaputtaa huomaa että se hymy olikin vain naamari). Pakottavat yhtä ilkeäksi, se harmittaa, mutta pienikokoisena sinkkunaisena ei täällä pärjää jos ei ole piikikäs ja ilkeä..eli et saa olla oma itsesi, jatkuvaa kamppailua ihmisten kanssa.. Tuntemattomilta ei kantsi juuri kysellä mitään, ei edes opiskellessa kanssaopiskelijoilta, vittuilevat vaan takaisin, tai jättävät vastaamatta.
      Pinnallisia ja miehet varsinkin todella itsekeskeisiä, ja ilkeitä.
      Älä vaan muuta jos sinkkunainen olet.

    • Mää mää viik viik

      Turkulaiset luulevat olevansa jotain kaupunkilaisia, vaikka tosiasiassa he ovat junttimaisia tolloja

      • JohannesII

        Suomen vanhin kaupunki ja aidoin.....ja sekös maalista risoo.


      • Anonyymi

        Varmaan asut suomen ainoassa paikassa missä on kaikki normaaleja ja suomen ainoa normaali kaupunki.. helsinki? 😂 kehä 3jälkeen on pelkkää pöndeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan asut suomen ainoassa paikassa missä on kaikki normaaleja ja suomen ainoa normaali kaupunki.. helsinki? 😂 kehä 3jälkeen on pelkkää pöndeä.

        nimenomaan.......täysin oikeaan osuit:D


    • Murheellinen

      Joku tuossa totesi, että "Olen tullut siihen tulokseen, että turkulaisten on täällä hyvä, minun toisaalla".

      Minä olen umpiturkulainen ja kyllä minua silti kohdellaan töykeästi. Ei sitä loputtomiin jaksa iloisesti tervehtiä, kun vastaukseksi tulee tyly tuijotus. Niinpä muutuin itsekin samanlaiseksi - tosin tervehdin sentään jos joku minua tervehtii, mutten jaksa enää tehdä mitään ystävällisiä aloitteita. Joskus koetan edelleen hyvänä päivänä sanoa jotakin keventävää tuntemattomille ja saan vastaukseksi tyrmistyneen ilmeen ja irvityksenomaisen hymyntapaisen.

      Muuallekaan ei oikein voi lähteä, kun turkulaisuus on kaikkialla pelkkä vitsi.

    • Selän takana

      Itsekin täällä muutaman vuoden asuneena opin loppujen lopuksi turhautumaan siihen rasittavaan turkulaisuuden ilmentymään,että työpaikalla KAIKKI hemmetin jutut,joista olisi pitänyt sopia/päättää ihan normaalin hierarkian/protokollan mukaisesti--olikin jo alkuperäisten "oikeiden" turkulaisten kesken jo sovittu muiden selän takana.

      "Kaverille kanssa" tarkoittaa täällä todellakin "turkulaiselle kaverille kanssa"...

      Perinteistä suomalaista turhaa nöyryyttä en kyllä lainkaan kaipaa myöskään,mutta kyllä tämä kaupunki on täynnä sellaista naurettavaa, aiheetonta itseensätyytyväisyyttä.

    • heli77

      Tympeitä! Olin viikko sitten seminaarissa jossa näin 200 turkulaista ja yksikään heistä ei tervehtinyt, vaikka itse tervehdin heitä. Oli aika karua istua odotustilassa ennen seminaaria heidän kanssaa. Kaikki vaan räpläili kännykkäänsä tai tuijottivat tulevaisuuteen. Lisäksi kävin heidän kanssaan koulua 3vuotta. Sama juttu, sisääpäin kääntyneitä. Onneksi minusta ei koskaan tule turkulaista eikä samanlaista...

    • Turku_on_paras

      Mun on tosi vaikea uskoa, että turkulaiset oikeesti olis ilkeitä ja ikäviä. Oli kyse sitten ranskalaisista, englantilaisista, suomalaisista, venäläisistä, helsinkiläisistä tai ihan mistä vaan niin netissä saa lukea ihan määrättömiin valitusta siitä, kuinka ne on kaikki kauheita. Musta tuntuu, että kun ihmiset on vieraassa paikassa niin ne luulee, että kaikkien vastaantulijoiden, työ- ja opiskelutovereiden pitää rakastaa niitä koko sydämestään. Sitten kun ollaan kotipaikkakunnalla ja joku kassaneiti mulkaisee niin eihän se mitään, kun ei se koko totuutta kerro. Maassa maan tavalla, niin kuin sanotaan. Siksi toisekseen toiseen kulttuuriin tottuminen tarkoittaa sitä, että samalla kun on oma ittensä, oppii kunnioittamaan toisten tapoja ja omaksuu uusia käytöstapoja. Olen ikäni viettänyt kesäni Naantalissa/Turussa ja kyllä sillä seudulla on ihan samanlaista sakkia kuin muuallakin.

      Jos jotain yleistyksiä/vaikutelmoa saan antaa niin turkulaiset naiset pukeutuu hyvin, panostaa ulkonäköön ja nauttii elämästä. Pelkästään pikkiriikkisessä Naantalissa on yli 20 kampaamoa ja vaikka mitä vaatekauppoja. Kirppiksiltä löytää trenditavaraa (ja turkulaisilla on tosi omanlainen tyylitaju). Hyvä ruoka, kaikki kaunis ja oma koti on ehkä tärkeimpiä ihmsille. Aina kun menen Turkuun niin tuntuu, että elämä on jotenkin parempaa. Sellanen arjen hyvä olo tuntuu olevan tosi arvostettua. Naantalissakin, joka on oikeesti ihan snadi, on upeet joulukoristeet, pihoilla hermeettisiä kuusia ja kaikkeen panostetaan aina 110 prosenttisesti.

      Kyllä kun on kohtelias, reilu ja osaa valita ystävänsä oikein niin tulee viihtymään. Sit pitää kanssa muistaa että turkulaisuus ei tee kenestäkään huonokäytöksistä vaan kyllä se on ihan omasta asenteesta kiinni. Jos tuntee Turusta jo pari kivaa tyyppiä niin se riittää. Vuosien varrella tapaa uusia ihmisiä ja oppii puhumaan turkua. Kyllä se siitä. Muutto uudelle paikkakunnalle ei ole koskaan helppoa. Aina on aluksi yksin ja eksyksissä - oli se sitten Turussa tai missä vaan.

    • Maaltaperinjuurin

      Turkuun muuttaneena tälläinen huomio on tullut ainakin tehtyä; vanhemmat turkulaiset miehet ovat usein tuuheahiuksisia, kulmikkaat tummasankaiset silmälasit nenällä ja naama jäykkänä peruslukemilla, pukeutuminen kaupunkilaista/siistiä, sisältäen usein kaulahuivin. Sanoisin että tuollaisia on tusinassa kolmetoista Turussa :)

    • OttoSkorzeny

      Nyt vuoden asuttuani täällä Turussa, voin sanoa että mukavia ihmisiä. Toki sekaan mahtuu mulkkujakin, kuten missä tahansa tässä maassa.

      Olen asunut eri puolilla enemmän ja vähemmän, niin jos jotain negatiivisesta kokemuksesta Suomesta voi sanoa, niin Kaakkois-Suomessa olen kokenut tylyintä kohtelua. Ei edes Ahvenanmaalla, jota nyt aina haukutaan, en ole kokenut niin tylyä kohtelua. Mutta aina täytyy muistaa, että ei pidä muutaman tapauksen takia koko porukkaa tuomita. Muutenhan siellä on mukavia ihmisiä.

      Niin paljon kuin olen reissannut eri puolilla, niin voin sanoa että Egyptissä varsinkin tuli eteen todella tylyä kohtelua siellä täällä, joten en enää mene sinne. En ikinä! No, nyt taidan olla rasisti?

      Lopuksi: Turku on todella mukava kaupunki kaikenkaikkiaan ihmisineen!

    • Sopiviaminulle

      Nuorena muutin Turkuun pohjoisesta.Erinomaisesti olen viihtynyt.Turkulaiset ei tuppaudu,eivätkä liikoja utele,mutta jos itse alan juttelemaan,niin kyl juttua piisaa heilläkin.Sopii minulle loistavasti turkulaisten mentaliteetti,koska täällä saa elää rauhassa ja olla oma itsensä.40 vuotta on mennyt .

      • turkutautiontosiasia

        Oletko aivan varma "Sopiviaminulle",ettet omaa turkulaisia geenejä - jos vaikka biologinen isäsi piipahti turusta siellä pohjoisessa kääntymässä 9 kk,ennenkuin synnyit?! Koska muuten kuvailemasi luonteenpiirteet eivät istu turkulaisiin sitten alkuunkaan!


    • Rehellinenmielipide

      5 vuoden asumisen kokemuksella:

      -kieroja
      -pervoja seksiaddikteja
      -moukkia
      -epärehellisiä
      -selkäänpuukottajia ja juoruilijoita löytyy
      -juoppoja ja narkkeja
      -naiset feministejä

      siltikin aika reipasta porukkaa
      puheliaitakin
      helppo tutustua

      • Turuust423454

        Ja ne lähtee kaik työpäivän jälkee kotti


      • Anonyymi

        Eihh tukehdun nauruun🤣🤣🤣🤣🤣..


    • pakumies671

      Ympäri etelä- ja keskisuomea asuneena ja teinivuoteni Turussa asuneenakokemukser on seuraavat.

      Turkulainen on hitaasti uusiin ihmisiin tutustuva, mutta kun malttaa odottaa, saa ystävistä parhaimman ja luotettavimman. Ero on suuri umpimielisiin Raumalaisiin verrattuna.

      Turkulainen ei ole kaikesta kateellinen niinkuin itäsuomalaiset. Itäsuomalaisten puheliaisuus ei ole ystävällisyyttä vaan tarvetta tietää toisten asiat.

      Siinä pari esimerkkiä.

    • Hidas555

      Näin hämäläisenä olen Turussa huomannut, että asiakaspalvelu on monissa liikkeissä ystävällisempää kuin täällä Hämeessä.

    • Höböttäjä

      Hiljaisia hämäläisiä. Vähän sisäänpäin lämmenneitä, sellasta maalaiskylän piirrettä.

    • lgkgkfkgjfkjfglfklgf

      Turku on pieni maalaiskaupunki. jonka asukkaat tuntevat toisensa monta sukua taakseppäin.
      turkulaiset ovat todellisia juoruakkoja ja kovia puhumaan pahaa seläntakana.
      turkulaiset ovat kieroja ja valehtelat yhtenään.
      Turku on Suomen homo pääkäkaupunki

      turkulaisilla työpaikoilla on todella huono työilmapiiri ja kiusaamista on todella paljon.

      turusta ei ole mitään hyvää sanottavaa ja se on totta että turku ON SUOMEN PERSLÄPI

      • AboaIactaEst

        Pahan pistit ja valitettavan totta.

        Tämän hetken valtaapitävät haluavat homopääkaupungin lisäksi tehdä Turusta monikulttuuri (=lue pakkoislamisointi)-pääkaupungin. Tosin siinä asiassa Hell-Sin-Key taitaa vielä johtaa toistaiseksi...

        Turku on uskomaton paradoksi. Toisaalta ovat ne kaikki kauniit rakennukset ja miljööt, joita vasemmisto ja sosialidemokraatit eivät ehtineet tuhota 1970-luvulla, jolloin heidän ohjelmallaan kaikki kaunis ja historiallinen piti romuttaa ja tilalle rakentaa joku kammottava betoninen kommunistilaatikko...


      • Anonyymi

        Pakko sanoa tähän, että koen itse helsingissä enemmän negatiivista kohtelua kuin missään muualla suomessa 🤭... sinäänsä voihan sitä ajatella turusta noinkin


    • AboaIactaEst

      ... Ja toisaalta tavallinen turkulainen normipulisija on mitä joviaalein keskustelukumppani vaikka kaupungin lukuisissa baareissa. Mutta kaveriksi et pääse vasta kuin pitkän tuntemisen jälkeen.

    • Torinakka

      Hianoi ja ystävällissi.

    • Kummalbual

      Tosi mukavaa juttuseuraa, mutta pahimpia maalaisia eli juoruilijoita koko maassa.

    • Stadilainen2

      Saastainen kaupunki ja ihmiset valkoroskaa. Ruotsinkieliset tosin A-porukkaa

    • TrollfestTurku

      4 vuoden kokemuksella; ihan v*tun outo paikka ja yhtä omituista sakkia! :D

    • Junantuomat

      Turkulaiset ovat tosi fiksuja.Tyyliin elä ja anna muidenkin elää.Kukaan ei kyttää sun tekemisiäs,saat olla rahassa oma itses.
      Hienotunteissii muita kohtaan.

      • rautarauha

        kaikki populaatiot ovat samaa ja kulttuurit yhtä hyviä PISTE


    • SuomilaisetOvatRoskaa

      Supisuomalaisuus - satusetien sepite


      Aito- vai sanoisinko umpisuomalaiset poliitikot ruokkivat liki kiihkokansallisia ennakkoluuloja. Vaarallisesti.

      Supisuomalaista kansaa ei ole, vaikka sillä pörhistellään jätkämäisesti.
      Suomalaisuus on venyvä käsite, vierassekoitus, uskomuksista synnytetty.

      Käväistään historiassa.

      Suomenniemelle tuli asutus mannerjään sulaessa yli 10 000 vuotta sitten. Sen jälkeen tänne muutettiin monesta suunnasta. Itä-Suomi poikkeaa geeniperimältään enemmän Länsi-Suomesta kuin saksalaiset englantilaisista.

      Emeritusprofessori Matti Klinge kirjoittaa näin:
      "Kaikki muuttoliikkeet ovat tuoneet mukanaan perintötekijöitä ja kulttuurivaikutteita, ja koska saapujat ovat useimmiten edustaneet korkeampaa sivistyksen ja tekniikan tasoa, he ovat vaikuttaneet kulttuurin ja yhteiskunnan rakenteisiin voimakkaammin kuin heidän määrästään voisi päätellä."
      Näin Klinge.

      Neitseelliseen suomalaisuuteen vedotaan tunteikkaasti.
      Kansallismielisyys, tuontitavarana, perustuu saksalaisen Hegelin filosofiaan. Samaa kieltä puhuva kansa oli herätettävä tietoiseksi itsestään ja oli luotava oma valtio.
      Snellman omaksui hegeliläisyyden 1840-luvun alussa ja levitti sitä Venäjään kuuluneessa Suomen suurruhtinaskunnassa.

      Yltiösuomalaiset vastustavat ruotsin kielen opetusta. Se on hupaisaa, sillä kansallisen herätyksen innoittajat puhuivat ruotsia.
      Nämä olivat saaneet kasvatuksensa ja sivistyksensä ruotsiksi tai saksaksi.
      Koko suomenkielinen kulttuuri oli pitkään riippuvainen ruotsin kielestä.

      Ruotsin osana Suomi oli pääkaupunkinsa Tukholman vaikutuspiirissä. Venäjän suurruhtinaskuntanakin Suomi säilytti siteensä Ruotsiin. Viisaasti.
      Yhä on syytä pitää yllä ruotsin taitoa. Naapurista on opittavaa. Ruotsi hakkaa Suomen monilla elämänalueilla numeroin 5-0, kuten Tukholman kävelykadulla risteilyturisteille kaupittavan t-paidan selkämys muistuttaa ärsyttävästi.

      Suomalaisuuden tunnukset ovat ulkomaalaisten luomia.

      Helsinki, valkoinen pääkaupunki, on berliiniläissyntyinen arkkitehdin Engelin luomus. Saksalaisen käsialaa on myös Turussa ja Oulussa.
      Maamme Laulun, kansallishymnin, sävelsi hampurilaissyntyinen Pacius Runebergin ruotsinkielisiin säkeisiin.
      Lutherilaisuus taas toi saksalaisvaikutteita.
      Sauna ei ole suomalainen. Kaikilla mantereilla alkuperäiskansat ovat tunteneet hikoilukylvyt.
      Perusruokamme peruna, Perun inkojen ikiaikainen eväs, tuli Saksanmaan kautta Pommerin sodasta ruotusotilaiden mukana. Mielijuomamme kahvi on yhtä vähän suomalainen kuin pitsa.
      Aidot suomalaisuuden symbolit ovat vähissä, jos sellaisiksi ei lasketa Kalevalaa, kaskenpolttoa ja mämmiä.

      Fennomaanit, suomalaismieliset, sytyttivät kansallisen heräämisen soihdun, 1800-luvulla. Ensin valaistuivat ylioppilaat.
      Tosin suomalaissuusaatteen elähdyttämien ruotsinkielisten säätyläispoikien vaiva opetella suomea ei ollut jalon pyyteetöntä. Oppineisto toisteli rakkauttaan kansaan turvatakseen asemansa, saadakseen virkoja.

      "Kansallisen kulttuurin luojat loihtivat suomalaisen yhtenäisyyden ja yhteenkuuluvuuden omien päämääriensä tueksi", kuten kulttuurihistorijoitsija Jari Ehnrooth on havainnut. Historiankirjoittajan Ilkka Liikasen mukaan fennomaanit alkoivat keinotella poliittisessa retoriikassaan käsitteellä "kansakunnan yhteinen tahto".
      Tuttua poliittista kielenkäyttöä tänäänkin.

      Topeliaanisen seesteinen kuva ahkerasta, vaatimattomasta, yhtenäisestä kansasta on suomalaisuusaatteen sepittämää itsepetosta, väärennetyn valheellinen kansallinen identiteetti. Suomalaisuusmyyttiä on toisteltu rahvaalle alakoulusta alkaen. Tarina on ollut yksinkertainen, jotta sitä voitu kertoa nuorille ja tietämättömille.
      Kansallisen herätyksen satusedät romantisoivat suomalaisuuden jumalaiseksi luomukseksi: Muuttumatonta kansanluonnetta on puolustettava maahantulijoita vastaan.
      Sieltäkö kumpuavat nykyinen vieraan pelko, ylenkatse erilaisuutta kohtaan, jopa rasismi?

      Totta kai nykysuomalaisilla on aihetta olla terveesti ylpeitä itsestään, itsenäisyydestään ja ankarasta historiastaan. Isämme ovat puolustaneet maata henkensä ja terveytensä uhraten.

      Mutta, mutta:
      Oikeuttaako sepitesuomalaisuus junttimaiseen toisten kulttuurien, kansojen ja erilaisuuden halveksuntaan, edes helppoheikkien ja sahureiden huumorin varjolla?

      Ei!

      Satiiriin hahmoon puettu ylimielinen, nationalistinen pilkka ja vihapuhe saattavat olla siemen hirmuteoille.
      Eikö Norjan Utöyan verilöylyssäkin ollut äärikansallisia piirteitä?

      Kari Arola / Ykkösaamun kolumni 9.8.2012

      • Ihmisiäkaikki

        Turun muurit murrettava, aidat potkittava, ja rajat revittävä auki!


    • sowhaaat99

      Sieltä löytyy ainakin sijaisperhe jos on tarvetta.Tienestit tällä hetkellä 8000€kuussa koska hoidettavina A.Auerin lapset.Katso itse Ulvilan murhamysteeri youtubesta
      lue anneliauerkirjoittaa blogspot
      anneliauer.com
      mikko niskasaari blog Auerin hatarat seksirikossyytteet
      nina berg blogi
      Ulvilan murhamysteeridokkarissa saa nauraa pojan Alexanderin jutuille.Ne muuttuvat koko aika ja aina vaan härskimmiksi.Olis kiva kysyä siltä naamatusten että onko pantu perseesen vai eiToivottavasti joku sen kavereista sanois sille että mieti moraalias,mikä on totta,mikä ei..mut eiköhän viimeistään kun sijaisvanhempien rahantulo lakkaa.Pienempiä eristetään,on eristetty vuosia isän ja äidin suvusta.Huhujen mukaan heillä ei ole kännyköitä eikä tietokoneita koska sij.vanhemmat haluavat varmistaa etteivät pääse nettiin.
      Olisipa joku fiksu inhimillinen ihminen joka saisi ne pois sihaisvanhemmiltaan jotta he uskaltaisivat kertoa totuuden.Heillä ei todellakaan ole hyvät oltavat

    • Mielenvikaast

      Vajavaisia tai vajakkeja kuten turkulainen sanois. Putous-hahmoja.

    • sulle_esimerkkejä

      Törkeitä käytöstavoiltaan.
      Turkulaisilla ei ole minkäänlaisia käytöstapoja, tai jos on, niin poikkeavat kyllä muiden tavoista totaalisesti.
      Turkulainen kuvittelee olevansa maailman napa, eikä huomaa kuinka väärässä on.

      Haluatko tietää viimeisimmän tökeryyden? Et varmaan, mutta kerrotaan. Reippaasti keski-ikäinen nainen oli koiransa kanssa lähiökaupan pihalla, seurusteli siinä jonkun toisen, miespuoleisen koiranomistajan kanssa. Siitä kun menin ohi, niin sen "hyväkäytöksisen" naisen koira alkoi tempoilla meikäläiseen päin. Nainen tuumasi sille kaverilleen "tolla taitaa olla kiima kun tuo tonne tempoo!" Just, sanotaas nyt tähän, että siinä tuli taas tökerömmän sortin kunnianloukkaus! Mietipä itse mitä se nainen sanoi!
      Myöhemmin se sama nainen oli sattui näkemään meikäläisen Myllyssä leikkauttamassa hiuksiani eräässä kampaamoliikkeessä. Tunnetusti nämä kauppakeskusten parturi-kampaamot ovat pikkasen hintavampia kuin lähiöissä olevat, työn laatu ei kyllä välttämättä ole yhtään parempi se on myönnettävä. No, se nainen tuli sitten sinne liikkeeseen tekeytymään ikään kuin kiinnostueeksi varaamaan aikaa, rupesi siinä kovalla äänellä tiedustelemaan hintoja....
      No, ihan sama. Mutta tuo koiraepisodi, siitä vois tietysti tehdä vaikka käräjäasian! Mutta mitä näistä, näitä tuon sortin käyttäytymiseen kykeneviä turkulaisessa maisemassa riittää, niitä riittää työpaikoille, kauppoihin, kirjastoihin, liikennevälineisiin...
      Tökeröitä!

      • Anonyymi

        Oma kokemuksesi kampaamossa on siis yleisesti kaikki turkulaiset iovat paskoja ?😀heh heh
        Mistähän päin itse mahdat olla


    • Insestiäkö

      Tinderissä ainakin turkulaiset ovat olleet tähän asti rasittavia ja ennen kaikkea OUTOJA tapauksia, eivätkä tahdo ymmärtää normaalia puhetta.

      • Anonyymi

        Sehän se ongelma kun omaavat ihan omanlaisensa ajatusmaailman johon eivät muut mahdu. Huumorintaju on outo. Saattavat sanoa aika törkeitäkin toisesta, mutta jos heistä heität kevyttä läppää on aivan varma loppuelämän vihollisuuden alku.


    • worjob

      Olen asunut Turussa nyt 11kk ja aikamoisia k-päitä ainakin työpaikallani.
      Älykkyysosamäärätkin näillä on sitä luokkaa,että saavat minut miettimään jo työpaikan vaihtoa.
      Mitäköhän ovat nauttineet?Simputustakin yrittävät.

    • kylläjämptionnäin

      Perustyhmiä,kylmiä/hyväksikäyttäjiä ja puukon saat selkään,kun sitä vähiten odotat!

    • Dogfhr

      Vätyksiä. Saavat Stadilaisilta selkään mennen tullen

    • minäminäminä

      Minä olen mukava ,muut ei

    • Anonyymi

      Turussa ihmiset ovat keskimäärin paremman näköisiä kuin muualla ja pukeutuvat tyylikkäämmin - tämä on silkkaa faktaa. Eron huomaa jo valitettavasti 100km päässä, kun Turusta lähtee.

    • Anonyymi

      Turkulaiset on jumalattoman kateellisia,ei voineet edes kertoa ruokakassien jakoa 22.5 ,mutta jälkeenpäin kyllä ylistettiin kuinka paljon ruokaa oli saanut,netissä muka oli ilmoitus,missä siellä. sama koskee TURUN SANOMIA miksi ei kirjoittanut aikaisemmin tästä jakotilaisuudesta ,mutta vasta jäkeen mikä ei auta taas muitakuin niitä jotka ovat aina siellä jonossa.

    • Anonyymi

      Turussa asuu vain rottia!

    • Anonyymi

      Turkulaiset vois työntää Turun linnaan!

      • Anonyymi

        Ruoaksi vain keskiaikaista juustoa


    • Anonyymi

      No inhottavia. Yritän välttää viimeseen asti turkuun menoa

      • Anonyymi

        Turku on Suomen p-reikä maantietellisestikin ja henkisesti myös.


    • Anonyymi

      Turku on pyöreän pöydän tiivis sisäpiiri ihmissakki, joka ei muille anna omastaan, vaan ahnehtii sen minkä irti saa. Täällä on parkkihallien louhijat, siltojen rakentajat, asfalttifirmat, kivimurskan levittäjät/valmistajat ynnä muuta vastaavaa mm. funikulaarin hankkijat, .....veronmaksajille kummia korotuksia , vaikka ei mitään osuutta pyöreän pöydän istuntoihin.
      Ja perhefirmat haalivat vaan ja ainoastaan itselleen.

      • Anonyymi

        Miten mulle tulee tästä luonnehdinnasta mieleen yksi lätkäpelaaja. . .


    • Anonyymi

      Aika persoonia, aivan omat stoorit ja vahvat mielipiteet.

    • Anonyymi

      kovin oli mustia ja osa muistutti ahmed ahnea...missä suomalaiset on keskustasta?

    • Anonyymi

      Ei nyt voi yleistää mutta täällä miehen sanaan ei voi luottaa, epärehellistä sakkia. Lisäksi melko ylimielisiä ja koppavia eikä käytöstapoja ole.
      Jotenkin hermostunutta väkeä tai kireää en tiedä mistä johtuu..
      Tarve leikkiä varakkaampaa kun on.
      Siinä nyt vähän turkulaisista mielipiteitä.
      Ja turussa suhteessa väkilukuun eniten maahanmuuttajia suomessa.
      Myös ihmettelen mistä muropaketista turkulaiset saa ajokortin kun liikenne aivan kuin jossain alpaaniassa.

    • Anonyymi

      Yksi sana riittää - MULKKU

      • Anonyymi

        Kerrotko nyt itsestäsi vai?


    • Anonyymi

      Persereikiä, koska asuvatkin siellä.

    • Anonyymi

      Varmaan semmoisia itsestään liikoja luulevia spedejä?

      • Anonyymi

        tämä


    • Anonyymi

      Idiootteja.

    • Anonyymi

      Mulkukka

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7917
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      176
      1744
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1114
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1113
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      61
      1015
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      191
      934
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      910
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      876
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      813
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      704
    Aihe