AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / Auton moottorin säteilylämmitin

Auton moottorin säteilylämmitin

33 Vastausta 33 233 Lukukertaa
Onko muilla samanlaisia kokemuksia: Täysin tehottomalta vaikuttaa uudessa autossani oleva öljypohjaan kiinnitettävä ns. säteilylämmitin.
Mikä on teho verrattuna vanhaan kunnon lohkolämmittimeen? Autoni Ford Focus Sport 1,6 vm. 2005.

Se,

aika kallis laite, ainakin 850 volvossa, mutta toimii yllättävän hyvin, muttei niin tehokkaasti kuin tavallinen.

Tuntuu

..huonommalta kuin onkaan, koska se ei lämmitä nestettä, vaan pikemminkin öljyä. Tehokin on n. 300w., kun lohkolämmittimessä noin 500-750w.Kannattaa lämmittää kauemmin.

Parempi

Tietenkin parempi kuin lohkolämmitin,öljy voitelee heti.

No jaa

nykyöljyt voitelevat heti, mutta lämmitin notkistaa lisää öljyä, joka helpottaa käynnistystä. Itse lohkohan on kylä samoin jäähdytysneste joten kestää aika kauan ennenkuin kone lämpiää verrattuna lohkolämppäriin.
Tänään sanottiin radiossa että säteilylämmitin pitää olla päällä 3 tuntia,
sillä muuten auton moottori ei lämpene kunnolla.

Radiossa kehotettiin ottamaan isännöitsijään yhteyttä jotta lämmitystolppien lämmitysaikaa lisätään jotta auto voi olla sen 3 tuntia lämmityksessä.

Vanha kunnon lohkolämmitin ei tarvitse olla kovillakaan pakkasilla kuin sen
2 tuntia päällä :)

Lisäksi uudet autot ei lämpene sisätiloiltaan kuten vanhemmat autot lämpenee.

Turha

Säteilylämmitin on turha, sehän on lohkon kupeessa vesitilaa vasten. Tuolla teholla itse lämmitin pysyy kyllä lämpimänä, mutta moottoriin ei siirry mitään.

Ei sen mitään pidä säteilläkään

Ei sen olekaan tarkoitus olla SÄTEILYlämmitin, vaan johtumislämmitin, joten se pitää asentaa lämpöäjohtavalla tahnalla tasaisesti lohkon kylkeen. Harvoin vaan on niin tehty, ja teho menee harakoille.

kaikenlaisia

kaikenlaisia leluja tekin autoissa pidätte ja sitten vielä kuvittelette että lämmittää.

hommatkaa kerralla oikeasti hyvä ja tehokas lämmitin.
polttonestelämmitin tuottaa hetkessä vaikka 5KW lämmintä henkilöautoon ja teholuokissa löytyy auton mukaan eri vaihtoehtoja.

joko webasto eberi tai sitten ardic merkkinen.
itselläni on eberi ja joka aamu on lasit sulat ja auto kuin ajun jäljiltä kone lämmin ja kaikki.

mutta saattehan te leikkiä niillä roikkahärveleillä jos se on niin kivaa ja silti joudutte hyppäämään 2tunnin lämmityksen jälkeen jääkylmään autoon.

minä lähden joka aamu LÄMPIMÄLLÄ autolla ja tulen myös pois LÄMPIMÄLLÄ.

rahassa jos kerran investoitte kunnon lämmittimeen niin se säästö tulee mukavuudessa ja nimenomaan siitä kun ei tarvitse hermoja menettää jäisien ikkunoitten raappaamiseen jne.

Ei pidä paikkaansa

Eberin omistajana ovin todeta että kyllä lämmittäminen kestää silläkin. Ensin kestää 2 min ennen kuin liekki syttyy (palotilan tuuletus) ja lämmitys riippuen pakkasesta väh 10 min mieluummin 20 min ennen kuin koppi lämpiää.

Toivottavasti

autosi akku pitää latinkinsa, ettet jonakin aamuna joudu jalkamieheksi. Meinaan ne härvelit vie sähköä aikamoisesti, ja lyhyellä ajolla akku ei kerkeä varautua. Lisäksi niillä on hintaa, kuluttavat polttoainetta ja ovat lisäksi epävarmoja toiminnaltaan (varsinkin Ardic). Kaiken päälle tulee vielä kasvaneet huolto-/korjauskustannukset.
Joten tyydyn sisätilan lämmittimeen ja säteilylämmittimeen (muunlaista ei moneenkaan moottorilohkoon saa nykyään).

Kun ei

lohkoon saa nesteelle lämmitintä, kannattaa laittaa lämmitin letkuun. Toimii erinomaisesti!

jos

letkuun niinkuin mun hondassa ylävesiletkuun ei lähde talvella käyntiin koska tunnistaa hehkutuksen väärin auto luulee että on kesä ja lämmin joten hehkutus palaa vain pari sekuntia nyt asennettiin öljypohjaan säteilylämmitin eli pakkasia vaan odottamaan

eipä

kuin aamulla ajamaan ja ilmastointi päälle niin lämpöä pukkaa kun on ilmalämpöpumppu eli rulettaa honda accord diesel lämmintä riittää

Letkulämmiti

Mulla oli Pösöissä letkulämmittimiä ja ne toimi hyvin. Oli alavesiletkussa.
Arktinen hysteria : Ei ne paljoa virtaa ota, se on lämppärin puhallin joka ottaa eli puhallusteho sen mukaan mitä akku kestää.itsellä vartin työmatka eikä ongelmia vaikka eberi puhkuu 30-40 min aamuin illoin kunhan pitää puhaltimen kelin mukaa 1 tai 2 teholla.

Puhallin suuremmalla ollaan ongelmissa ellei aikaa lyhennä,kolmosteholla hyvä akku tuntuu kestävän ainakin puoli tuntia mutta siinä ajassa 2 teho puhalluksellakin auto on lämmin ja lasit sulat näillä keleillä eli -20 tai alle.

...

Minäkin lähden joka aamu lämpimällä autolla, vaikka säteilylämmitin autoon asennettu. Ei tarvii edes ikkunoita skrapata jäästä, kun sisälämmitimenkin omistaa.

Hittolainen

Mulla ei ole kumpaakaan lämmitintä!
No, onneks on lämmin autotallipaikka kotana ja duunissa.

oikeassa

Oikeassa olet. Kumma kun auton lämmityksessä viitsitään säästää, vaikka markkinoilta löytyy webastoa ja eberiä. Suomen oloissa varmasti järkevä hankinta jokaiseen autoon. Meillä on webaSTO sekä bensa- että dieseliautossa, eikä paluuta webastottomiin autoihin ole.

Kumpi sitten on tärkeämpi tonnin stereot vai lämmin auto, jos ei ole varaa kaikkeen?

eber

en vaiha takas roikka leekuihin.automaatti ilmastointi kun on se ei hukkaa lämpöä eberillä

Ihan turhaa hienostelua

Höh, helponpaa vaan täräyttää se auto käyntiin 10 minuutiksi, ja lämpöä tulee enemmän kun 5kW, eikä tartte mitään ylimääräistä!

eber

köyhät menee bussilla, varattomat junalla,landet kytkee eberin...... minä muutan talveksi etelään!

näin....

Ronkkelit runkkaa eikä kyntömies itte vakoaan valitte mutta minä
--->
Ite hurautan auton käyntiin aamusella ja polttelen siinä tupakin ja raappaan lasit ja sit ei muutaku autoon ni eipä siinä mee ku sekuntti olvana ni on autossa lämmintä. Toki calixikin pelli alta löytyy :D

Säteilylämmitisn

OK muuten paitsi etten polta...
TM testas joskus 10v sitte säteilylämmittimiä ja totes turhaksi, ainakin silloin. Miten lienee kehittynyt tähän päivään. Ja jäähtyyhän se lämmennyt öljy kun se virtaa kylmässä lohkossa, että se siitä notkeudesta.

Öljy ei edes lähde liikkumaan samalla tavalla kuin vesi kun sitä lämmittää, joten se lämpeää vain lämppärin kohdasta
> Öljy ei edes lähde liikkumaan samalla tavalla kuin vesi kun sitä lämmittää, joten se lämpeää vain lämppärin kohdasta

Eihän siellä lohkon kyljessä mitään öljyä edes ole!

Nimittäin nämä "säteily-" tai "öljypohjanlämmittimet" taitavat useimmiten olla pieniä, *lohkon kylkeen* kiinnitettäviä palikoita, joista lämpö siirtyy moottoriin johtumalla, ei säteilemällä. Ainakaan Defan luettelot eivät mitään säteilylämmittimiä tunne, mutta öljypohjan sisään tai jonkin luukun tilalle asennettavia kyllä on. Lienee enempi työkoneiden juttuja nämä viimeeksi mainitut.

Näiden lohkon kylkeen pultattavien "silitysrauta"lämmittimien teho on 250-300 W ja siitäkin osa haihtuu taivaan tuuliin, kun häristin on moottorin ulkopinnalla. 600 W letkulämmittimellä riitti ihan hyvin tällaiset lämmitysajat
- 1/2 h, kun lämpötila +5°C
- 1 h, kun lämpötila 0 °C
- 2 h, kun lämpötila -10 °C

Silitysraudan (virallisesti "pintakiinnityslämmitin") kanssa ajat pitäisi ainakin kaksinkertaistaa, siis pluskeleillä alkaa lämmittimen vaikutus tuntumaan vasta reilun tunnin lämmitysajalla ja pakkasella tarvitaan 3-4 h! Testattu on (vm 2008 auton kanssa = ei kehitystä, siis fysiikan lait ovat ennallaan), max. 2h, minkä tolpasta saa kerrallaan, vaikuttaa pikkupakkasilla niin vähän (ei havaittavaa eroa moottorin pyörimisherkkyydessä startissa, ei kulutuksessa eikä lämpenemisnopeudessa), että on melkein se ja sama, onko piuha kiinni.

Ainoa hyöty pihan kytkemisestä tuleekin siinä, että sisätilanlämmitin puhkuu ikkunat huurteettomiksi.

Ihan pikkuisen vaan potuttaa, kun jälkikäteen selvisi, että Calixilta olisi saanut myös letkulämmittimen....

Lohkolämppärillehän ei tahdo enää missään nykyautossa olla paikkaa ja aina ei ole edes tuota letkulämppäriä tarjolla. Voi liittyä juuri näihin lämpöanturiongelmiin - siis lämmitin toimii, mutta suoraan jäähdytysjärjestelmään, jonkin lämpöanturin lähelle, syötetty lämpö saa moottorinohjauksen päättelemään, että on kesäkeli = ei tarvita rikasta seosta tms. = eipä lähde käyntiin.

Tosin ahkeran nettisurffauksen jälkeen tuli eteen sellainenkin vaihtoehto, että joihinkin autoihin saisi ehkä viriteltyä yhdistelmän letkulämppäri/erillinen virtauslämppäri (Defan kataloogissa "yleislämmitin") + nestettä kierrättävä sähköpumppu. Pumppukierron ansiosta voitaisiin käyttää isoakin tehoa (jopa 1,5 kW), jolloin lämmitysaika olisi lyhyt + kierrolla myös tasattaisiiin lämpötilat, jolloin ei pitäisi tulla näitä käynnistysongelmia. Ei vaan tullut ole omaan autooni valmista pakettia, joten pitäisi kaikkien palikoiden saatavuus & soveltuvuus, asennuspaikat yms. selvittää itse, hankkia ne ja vielä löytää joku asentamaankin.

Joihinkin autoihin tämä Defa nimenomaan suosittaa tätä pumppusysteemiä ja näihin on asennusohjeetkin tehty.

http://www.defa.com/doc/DIV/460480.pdf

Calixinkin valikoimista löytyy vastaavat ja taisi olla ihan samalla lailla, että pitää olla myös akkulaturi, josta otetaan syöttö 12 V pumpulle (mikähän kunigasidea tuokin on?).
kyllä mulla ainakin pelaa uus lämmitin..en tarvi eebereitä enkä muutakaan roinaa..
pensa avensis höpisee lämmintä jo minuutissa vaikka on vain tämä "säteily"lämmitin.1-2h se on kiinni ja jos ny -30menee nii 3h piisaa..piisais vähempikin mutta jokainen kylmäkäynnistys vastaa melkosta määrää ajoa..
kun on auto ei tarvi "leluja"..
mutta jokainen lämmittelee tyylilleen uskollisena..
kauhee pettymys autooni asennettiin sätelypelleilylämmitin ...SILLÄ EI TEE MITÄÄN ÄLKÄÄ IHMISET USKOKO MITÄ LIIKKEESSÄ SANOOVAT HUIJJAUSTA .....kyllä nyt vixxxxxx

mitä kovempi pakkanen sitä huonompi miksi tommosia ilkeevät tarjot hirweetä huijausta ....
Aikaisemmassa autossani oli alaletkussa lämmitin ja siinähän kävi kivasti: Letku oli mennyt halki, vedet valuneet maahan ja lämmitin palanut. Se riitti mulle. Nyt tässä uudessa on webasto kauko-ohjuksella ja kotona vielä lämmin talli joten kyllä lämmityshommat on viimein kunnossa.
Vesiletku vaan kestää pidempään, kuin nämä "webastot"...
No ainakin tämä nykyinen webasto on kestänyt pidempään ja ollut satakertaa mukavampi kuin tuo vesiletkun lämmitin. Bonuksena vielä kunnolla lämmin auto josta ikkunoita ei tarvi raaputella.
Polttoainetoiminenlämmitin on ehdottomasti paras lämmitysmuoto, mutta haittapuolena on kallis hinta.
Vesiletkunlämmtintä ei enää tämän talouden autoihin asenneta.
Mun auton moottorissa on keskisormen mittainen reikä lohkossa johon tuo lämmitinpötkö työnnetään, ei ole kuitenkaan vesitilassa.
Heräsi oikein pirunmoinen uteliaisuus.
Minkäköhän merkkisestä autosta on kysymys, ja millä tuo lämmitin siirtää lämpöä moottoriin, jos ei ole vesitilassa?
Auto on Yaris 2012, on niitä muitakin joissa tuo 19,5 tai 20,5mm reikä tehdään jo tehtaalla. Oletan että lämpö johtuu metallia pitkin vesitilaan ja muuallekkin moottoriin. Lämmitin on Defa. Vastukseen laitetaan lämpötahna ennen asennusta, ja mitään työkaluja ei tarvita.
 /   /  /  / Auton moottorin säteilylämmitin

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta