Tuomion tervehdys: Jumalan terve

Tapio_M

Kelpaanko sinulle? Suljetko minut ulos?
Vanhoillislestadiolaiselle uskovaiselle on elintärkeää, että toinen uskovainen ”hyväksyy” hänet ja hän tulee tunnistetuksi uskovaisena omaan ryhmään kuuluvaksi. Tämä tapahtuu tervehtimällä ”Jumalan terve” ja erottaessa ”Jumalan rauhaa” (tai ”Jumalan rauhaan”).

Ymmärtääkseen vanhoillislestadiolaisen herätysliikeen keskeistä ”poissulkemisen” tai ”ulossulkemisen” kulttuuria on välttämätöntä ymmärtää tervehtimisen voimakas ja syvällinen merkitys. Sitä taustaa vasten voi ymmärtää myös hoitokokousten ns. sitomiseen liittyneen tervehtimiskiellon dramaattinen merkitys yksityiselle uskovaiselle.

Nimimerkki "Weha" kirjoitti juuri hiljattain tähän liittyen varsin selkeäsanaisen kannanoton tämän palstan keskustelijoista, ilmoittaen seuraavaa:

>> ...eniten "rassaa" liberaaliset VL:nä esiintyvät. Olivat nämä VL:iä todella tai ei...tervehtiä heitä ei voi:

10. Jos joku tulee teidän tykönne ja ei tuo tätä opetusta kanssansa, niin älkäät häntä huoneeseen ottako, älkäät myös häntä tervehtikö.
11. Sillä joka häntä tervehtii, hän on osallinen hänen pahoista töistänsä.>>

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000014206589

Vanhoillislestadiolaisuuden elämäntapasääntöjen rikkominen (”perinnäissäännöt”) johtaa aina siihen, että lähimmäisen jumalanlapseus kiistetään jättämällä tervehtimättä, kuten esim. eräässä toisessa keskustelussa nimimerkki partakasvainen vl” toteaa takavuosista:

”Jos parta naamassa, pitempi sänkikin, meni seuroihin, sai varautua siihen, ettei tervehditä.”

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000014220760

”Jumalan terve” ei todellakaan ole mikä hyvänsä kevyin perustein heitetty tervehdys. Se ei ole verrattavissa tavallisiin hyvien tapojen mukaisiin tervehdyssanoihin.

Tavallisen tervehdyksen tarkoituksena on luoda myönteistä ilmapiiriä vuorovaikutuksessa, ilmaista että on havainnut toisen ja haluaa olla luomassa hyvän yhteyden mahdollistavaa avointa siltaa toiseen ihmiseen. Vl-tervehdys ei ole myöskään muodollinen kohtaliaisuus. Se on pohjimmiltaan arvio eli ”tuomio” toisesta ihmisestä. Se on kuin muinoin Roomassa Caesarin peukalo: ylös vai alas.

Jumalan terveellä tervehtimisessä on kyse elämän ja kuoleman kysymyksista: kyse on yksilön asemasta: yhteisön ja toisen ihmisen antamasta sosiaalisesta hyväksymisestä.

Uskovainen tulee itse asiassa arvioiduksi joka kerta toisen uskovaisen kohdatessaan. Kelpaako hän uskovaiseksi yhteisöön, onko hän riittävän hyvä, kuuluuko hänelle armoevankeliumi vai onko hän mahdollisesti vaarassa tulla sidotuksi ja ulossuljetuksi. Epäilläänkö hänen uskonsa laatua, elämäntapojensa oikeellisuutta. Onko hän hyväksytty Jumalan silmissä.

Tätä arvioita ei tee Isä Jumala vaan Hänen sijaisenaan täällä maan päällä asteleva vanhoillislestadiolainen. Uskovaisen tuomion suuntaan tai toiseen lausuu toinen uskovainen lähimmäinen. Ilmiö on etäisesti sukua kommunististen järjestelmien ”toverituomioistuimelle”.

Armoevankeliumin omakohtainen uskominen ei suinkaan riitä, vaan tätä arviointia lähimmäisestä tehdään kaiken aikaa.

Tästä keskustelukumppanin ”jatkuvasta arvioinnista” on paljon esimerkkejä myös tällä palstalla. Monesti keskustelussa ei tyydytä käymään asiallista keskustelua itse kohteena olevasta aiheesta, vaan aletaan arvioida keskustelijoiden sieluntilaa ja esitetään suuoraan yksilöityyn henkilöön käyviä epäilyksiä. Näin ajaudutaan usein hyvinkin kauas aiheesta. Samalla voidaan katkaista asiallisenkin keskustelu, koska tuomion saanut ymmärrettävästi pahastuu ja vetäytyy keskustelusta, tai alkaa puolustautua, jolloin keskustelu joka tapauksessa ajautuu pois itse aiheesta.

Tästä arvionnista kertovat myös vl-äitien kipuilut ”mahan kautta tervehtimisestä”: naimisissa olevia, hedelmällisessä iässä olevia naisia arvioidaan myös sen suhteen, ovatko he raskaana vai eivät.

Kuten siteeraamastani ”Wehan” kommentista selkeästi käy ilmi, vanhoillislestadiolaisessa tervehdyksessä on kyse kyse elämän ja kuoleman kysymyksesta: hyväksyykö kanssauskova lähimmäinen toisen lähimmäisen samaan taivaaseen matkaavaksi Jumalan lapseksi vai ei. Vl-traditoissahan ihmisen kuoltua hänellä ei ole taivaspaikkaa tiedossa, jos vl-yhteisössä ei ole varmuutta henkilön hyväksyttävyydestä. Sanonta kuuluu: ”jää todistus että kelpasi Jumalalle”.

Lause paljastaa suorapuheisesti sen vl-kulttuurin sisältämän pohjimmiltaan epäkristillisen ajatuksen, että Jumalalle kelpaamisen ehtona on kelpaaminen ihmisten muodostamalle yhteisölle.

Mitä tähän palstaan tulee, henkilökohtaisesti pidän tarpeettomana mennä asioista keskusteltaessa arvioimaan keskustelijoiden sielun tilaa.

Suosittelen että sen arvioinnin jätämme rauhassa Isä Jumalalle.

58

9119

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Add materialism

      Olen saanut kristillisyyden kirjoja lukemalla sen käsityksen, että ei koskaan kannata luopua uskosta vaikka olisi heikko. Heikkenen koko ajan lisää. Nyt olen ateisti ja tänään erosin kirkosta. En kuitenkaan eroa vl-liikkeestä. Ajattelen, että ehkä on parempi jäädä, kun minulla on liikkeessä niin paljon ystäviä. Ei minulla tosin kovin läheisiä ystäviä ole kovin montaa. Läheisimmille ystäville olen uskaltanut kertoa sydämen tilani.

      Toivon, että oppi liberalisoituu pikkuhiljaa, vaikka kehitys on kyllä viimeaikoina tainnut olla toiseen suuntaan. Ainakin viimeinen päivämies oli hieman turhan tiukka siinä mielessä, että sana Jumala oli niin usein mainittu.

      Taidan ottaa itsekin nyt hiukan tiukemman linjan ja sanon sanan Jumala harvemmin ja en enää niin oma-aloitteisesti tervehdi Jumalan terveellä.

      • Siunausta

        Hei huomenna kaikki on paremmin!
        Kiitos.


      • Näin se on.
        Suurin osa on Kerhossa vain siksi, ettei joudu hyjityksi eikä yhdessä firmoille taatut velat kaadu maksuun.
        Ateistejakin sinne mahtuu, eikä se ole sama kun liberalisoituminen, mutta Kerhon nuoret ovat löytäneet Jeesuksen, siksi pelatumaton usko Jumalaan ei todellakaan pelasta. Saatanakin uskoo Jumalaan.
        Tulet törmäämään hyvin pakananlliseen ilmiöön, kun lopetat mantran " Jumalan Terve", Sinut katsotaan silloin kieltäneen uskon Kerhoa kohtaan.
        Etsi Jeesus, niin saat rauhan ja pelastuksen ja tee niinkuin Jeesusn kerran sanoi; - Älä kerro siitä kenellekään.


    • Armo ja rauha teille Kristu...

      Mielestäni voisimme tervehtiä kaikkia ihmisiä: Jumalan terve.

      • Erotetun täti

        Uskovaiselle sanotaan olevan synti tervehtiä erotettu, sidottua tai eri tavalla uskovaa sanomalla Jumalan terve. Perutuuko tämä SRK:n päätöksiin?

        Mistä ylipäätään tuo tervehdys on keksitty.
        Amerikkalaiset lestadiolaiset kuukuvat tervehtivän myös.


      • ...................
        Erotetun täti kirjoitti:

        Uskovaiselle sanotaan olevan synti tervehtiä erotettu, sidottua tai eri tavalla uskovaa sanomalla Jumalan terve. Perutuuko tämä SRK:n päätöksiin?

        Mistä ylipäätään tuo tervehdys on keksitty.
        Amerikkalaiset lestadiolaiset kuukuvat tervehtivän myös.

        ei se mikään synti ole :)


      • Parempi olisi seurata Jeesuksen oppia, kuten kristityt.

        Luukkaan evankeliumi:
        24:36 Mutta heidän tätä puhuessaan Jeesus itse seisoi heidän keskellään ja sanoi heille: "Rauha teille!"


    • Aate-sosiologi

      Ajatellaan tervehdystä merkkinä. On luultavasti jollain tapaa yksilöitä palkitsevaa erottautua omalla tervehdyksellä. Se on ryhmäviesti samaan tapaan kuin jääkiekkojoukkueen kannattajapaita tai -takki, jonkin bändin fanipaita, jonkin harrastuksen piirissä toimivien yhteinen terminologia 8esimerkiksi lumilautailun, golfin tai tenniksen pelaajilla on ikiomia termejä joista eivät ulkouliset saa selvää).

      Tällainen "muiden" ulossulkeminen yhdistää, antaa keskinäistä voimaa, me-henkeä ja voimistaa yhteenkuuluvuutta. Se herättää kateutta ja ärtymystä ulossuljetuissa.

      Ryhmän jäsen saa taas itselleen mielihyvää voidessaan olla kateuden kohteena.

      Ihme muuten ettei ev-lut-kirkko harrasta mitään tällaista, ainakana tietääkseni. Kirkostakin voisi tulla trendikäs omilla spesiaalitavoilla.

      • a.j.e.

        Miten suhtaudutte toiseen käskyyn vl:t?


      • a.j.e. kirjoitti:

        Miten suhtaudutte toiseen käskyyn vl:t?

        sitä turhaan...


      • asiahan on Raamatussa, en ala siitä senkummemmin väittelemään. On siis kysymys hengellisestä tervehtimisestä, ei maallisesta.

        10. Jos joku tulee teidän luoksenne eikä opeta tällä tavoin, älkää ottako häntä kotiinne älkääkä edes tervehtikö häntä.
        11. Se, joka lausuu hänet tervetulleeksi, osallistuu hänen pahoihin tekoihinsa.


      • Nuori vl-teologi
        weha kirjoitti:

        asiahan on Raamatussa, en ala siitä senkummemmin väittelemään. On siis kysymys hengellisestä tervehtimisestä, ei maallisesta.

        10. Jos joku tulee teidän luoksenne eikä opeta tällä tavoin, älkää ottako häntä kotiinne älkääkä edes tervehtikö häntä.
        11. Se, joka lausuu hänet tervetulleeksi, osallistuu hänen pahoihin tekoihinsa.

        Raamattua ei pitäisi tulkita irrallisina katkelmina, vaan asiayhteydet tuntien. Viittaamassasi 2. Johanneksen kirjeen 1. luvussa puhutaan niistä jotka eivät lainkaan tunnusta Jeesusta Kristusta:

        "- Maailmassa on nyt liikkeellä monia eksyttäjiä, niitä jotka eivät tunnusta Jeesusta Kristusta ihmiseksi, lihaan tulleeksi. Siinä teillä on Antikristus, eksyttäjä.

        Katsokaa, että ette hukkaa sitä, minkä me olemme työllämme saaneet kokoon, vaan saatte täyden palkan. Jokainen, joka ei pysy Kristuksen opetuksessa vaan tuo siihen jotakin lisää, on vailla Jumalaa. Jokaisella, joka tässä opetuksessa pysyy, on sekä Isä että Poika. Jos joku tulee teidän luoksenne eikä opeta tällä tavoin, älkää ottako häntä kotiinne älkääkä edes tervehtikö häntä."

        Termi "antikristus" esiintyy Raamatussa vain näissä Johanneksen kirjeissä.

        Sillä on viitattu henkilöön tai ryhmittymään joka kiistää Jumalan kommiyhteyden; sillä on viitattu myös täydelliseen pahaan, Pahuuden ruumiillistumaan: Saatanan poikaan tai Saatanan hallinnassa olevaan ihmiseen.
        Toisinaan antikristuksena on pidetty myös maallisia diktaattoreita.


      • ...................
        a.j.e. kirjoitti:

        Miten suhtaudutte toiseen käskyyn vl:t?

        Omituinen käsitys joillakin siitä, mikä on "turhaan" lausumista. Tässä joku aika sitten joku valitti, että vl:ät lausuvat seurapuheissaan Jumalan nimen turhaan. Uskomatonta. Turhaan se lausutaan esimerkiksi kiroiluissa ja vannomisissa.


      • Nuori vl-teologi kirjoitti:

        Raamattua ei pitäisi tulkita irrallisina katkelmina, vaan asiayhteydet tuntien. Viittaamassasi 2. Johanneksen kirjeen 1. luvussa puhutaan niistä jotka eivät lainkaan tunnusta Jeesusta Kristusta:

        "- Maailmassa on nyt liikkeellä monia eksyttäjiä, niitä jotka eivät tunnusta Jeesusta Kristusta ihmiseksi, lihaan tulleeksi. Siinä teillä on Antikristus, eksyttäjä.

        Katsokaa, että ette hukkaa sitä, minkä me olemme työllämme saaneet kokoon, vaan saatte täyden palkan. Jokainen, joka ei pysy Kristuksen opetuksessa vaan tuo siihen jotakin lisää, on vailla Jumalaa. Jokaisella, joka tässä opetuksessa pysyy, on sekä Isä että Poika. Jos joku tulee teidän luoksenne eikä opeta tällä tavoin, älkää ottako häntä kotiinne älkääkä edes tervehtikö häntä."

        Termi "antikristus" esiintyy Raamatussa vain näissä Johanneksen kirjeissä.

        Sillä on viitattu henkilöön tai ryhmittymään joka kiistää Jumalan kommiyhteyden; sillä on viitattu myös täydelliseen pahaan, Pahuuden ruumiillistumaan: Saatanan poikaan tai Saatanan hallinnassa olevaan ihmiseen.
        Toisinaan antikristuksena on pidetty myös maallisia diktaattoreita.

        aivan oikein, Ramattua luetaan tässä vielä laajemmin kuin sinä. Raamatussa on muitakin "kriteereitä" kadottavista harhaopeista, kuin tuon seurakunnan harha "knostilaisuus".

        Laajemmassa yhteydessä, joka tarkoittaa muitakin kadottavia harhaoppeja sanotaan:

        Tiit.3:10. Karta harhaoppista ihmistä, kun ensin olet ojentanut häntä kerran tai kahdesti.
        11. Sinähän tiedät, että tuollainen ihminen on kieroutunut ja tekee syntiä. Hän tuomitsee itse itsensä.

        Room.16: 17. Kehotan teitä, veljet, varomaan niitä, jotka saavat aikaan eripuraisuutta ja houkuttelevat teitä luopumaan niistä opetuksista, jotka olette saaneet. Pysykää heistä erossa.
        18. Sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta vaan omaa vatsaansa, ja kauniilla ja vakuuttavilla puheillaan he pettävät vilpittömien sydämet.

        1.kor.1:10. Mutta minä neuvon teitä, rakkaat veljet, meidän Herran Jesuksen Kristuksen nimen kautta, että te kaikki yhdenkaltaisen puheen pitäisitte, ja ettei teidän seassanne eriseuroja olisi, vaan olkaat sovitetut yhdessä mielessä ja yhdessä neuvossa.


      • Hannele
        weha kirjoitti:

        aivan oikein, Ramattua luetaan tässä vielä laajemmin kuin sinä. Raamatussa on muitakin "kriteereitä" kadottavista harhaopeista, kuin tuon seurakunnan harha "knostilaisuus".

        Laajemmassa yhteydessä, joka tarkoittaa muitakin kadottavia harhaoppeja sanotaan:

        Tiit.3:10. Karta harhaoppista ihmistä, kun ensin olet ojentanut häntä kerran tai kahdesti.
        11. Sinähän tiedät, että tuollainen ihminen on kieroutunut ja tekee syntiä. Hän tuomitsee itse itsensä.

        Room.16: 17. Kehotan teitä, veljet, varomaan niitä, jotka saavat aikaan eripuraisuutta ja houkuttelevat teitä luopumaan niistä opetuksista, jotka olette saaneet. Pysykää heistä erossa.
        18. Sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta vaan omaa vatsaansa, ja kauniilla ja vakuuttavilla puheillaan he pettävät vilpittömien sydämet.

        1.kor.1:10. Mutta minä neuvon teitä, rakkaat veljet, meidän Herran Jesuksen Kristuksen nimen kautta, että te kaikki yhdenkaltaisen puheen pitäisitte, ja ettei teidän seassanne eriseuroja olisi, vaan olkaat sovitetut yhdessä mielessä ja yhdessä neuvossa.

        Mitäs muuten tuumaat gnostilaisuudesta?
        Sen asema ja merkitys monella tapaa kiinnostava kristinuskon historiassa.


      • weha kirjoitti:

        asiahan on Raamatussa, en ala siitä senkummemmin väittelemään. On siis kysymys hengellisestä tervehtimisestä, ei maallisesta.

        10. Jos joku tulee teidän luoksenne eikä opeta tällä tavoin, älkää ottako häntä kotiinne älkääkä edes tervehtikö häntä.
        11. Se, joka lausuu hänet tervetulleeksi, osallistuu hänen pahoihin tekoihinsa.

        Pitäiskö Weha huomioida, mikä on konteksti asiassa.
        Jeesus puhui vain omille opetuslapsilleen, ei muille, koska asia oli uusi.


    • Hänschen Klein

      Sveitsissä ja eteläisessä Saksassa tervehditään kaikkia sanomalla "Jumalan terve!"

      Kun astut kauppaan tai pankkiin asiakkaana sisään, sanot: Grüss Gott.

      • Tervehtiminen

        Itävaällassa olen minäkin kuullut tuota tervehdystä.
        Se on puhdas tapa, ei henkilökohtaisen jumalauskon tunnustamista, kuten lestadiolaisten Jumalan terve.

        Presidentti Ahtisaarella oli muuten vähän samantapainen tapa: hän lopetti uudenvuodenpuheensa aina sanoihin "Jumalan siunausta". Tällä hän pyrki ilmaisemaan omaa henkilökohtaista vakaumustaan, mutta siinä tehtävässään koko kansana johtajana loukkasi muiden uskontojen jäseniä ja uskonnottomia. Hehän eivät rukoise kristinuskon jumalaa, ja tässä maassa kaikilla pitää olla lain mukaan oikeus valtion taholta omaan uskontoon tai uskonnottomuuteen.


      • JIA
        Tervehtiminen kirjoitti:

        Itävaällassa olen minäkin kuullut tuota tervehdystä.
        Se on puhdas tapa, ei henkilökohtaisen jumalauskon tunnustamista, kuten lestadiolaisten Jumalan terve.

        Presidentti Ahtisaarella oli muuten vähän samantapainen tapa: hän lopetti uudenvuodenpuheensa aina sanoihin "Jumalan siunausta". Tällä hän pyrki ilmaisemaan omaa henkilökohtaista vakaumustaan, mutta siinä tehtävässään koko kansana johtajana loukkasi muiden uskontojen jäseniä ja uskonnottomia. Hehän eivät rukoise kristinuskon jumalaa, ja tässä maassa kaikilla pitää olla lain mukaan oikeus valtion taholta omaan uskontoon tai uskonnottomuuteen.

        Jos joku kristitty toivottaa Jumalan siunausta, hän toivottaa toisille siinä kaikkea sitä hyvää, mitä hänen oma Jumalansa voi tarjota, ja se, joka sen toivotuksen kuulee ja vastaanottaa, käsittää sen oman uskontonsa mukaan, vaikkapa Allahin tarjoamana hyvänä.

        Tästä on joskus keskusteltu siinä yhteydessä, kun puhuttiin vainajan ns. laittamisesta kuoleman jälkeen. Tapanahan on taitella vainajan ylle vedettyyn lakanaan risti tai sitten kolme viistoa laskosta Isän, Pojan ja Pyhän Hengen mukaan. Kun sairaaloihin alkoi jossakin vaiheessa tulla muitakin potilaita kuin suomalaisia eikä aina tiennyt heidän uskontoaan, jäi kaksi vaihtoehtoa. Joko vetaa lakana sellaisenaan ilman mitään " sanomaa" tai sitten taitella siihen ne kristinuskon tunnukset juuri sillä perusteella, että kristinuskon tunnukset edustakoot niitä tunnuksia, joita vainajan uskonnon mukaan käytetään, koska emme tiedä niitä. Jos vainajan tietää olevan esim. ateistin, silloin ei taitella mitään tunnuksia. Aina lähtökohtana on vainajan oma käsitys.

        En sen kummemmin ole kysellyt, miten itse kukanenkin toimii tilanteessa,jossa vainajan uskontoa ei tiedä, mutta itse olen taitellut aina ristin. Periaatteena se, että se edustakoon niitä arvoja, joita vainajalla oli, vaikka minä en niistä tiedäkään.


      • ....................
        Tervehtiminen kirjoitti:

        Itävaällassa olen minäkin kuullut tuota tervehdystä.
        Se on puhdas tapa, ei henkilökohtaisen jumalauskon tunnustamista, kuten lestadiolaisten Jumalan terve.

        Presidentti Ahtisaarella oli muuten vähän samantapainen tapa: hän lopetti uudenvuodenpuheensa aina sanoihin "Jumalan siunausta". Tällä hän pyrki ilmaisemaan omaa henkilökohtaista vakaumustaan, mutta siinä tehtävässään koko kansana johtajana loukkasi muiden uskontojen jäseniä ja uskonnottomia. Hehän eivät rukoise kristinuskon jumalaa, ja tässä maassa kaikilla pitää olla lain mukaan oikeus valtion taholta omaan uskontoon tai uskonnottomuuteen.

        "Tällä hän pyrki ilmaisemaan omaa henkilökohtaista vakaumustaan, mutta siinä tehtävässään koko kansana johtajana loukkasi muiden uskontojen jäseniä ja uskonnottomia."

        Onkohan asenteessa vikaa, jos loukkaantuu kun toinen toivottaa "Jumalan siunausta", pelkästään siksi, että uskoo eri jumalaan tai ei usko ollenkaan? Samalla tavalla voisi loukkantua, jos joku toivottaa sinulle "kaikkea hyvää"!


      • Pölhö-Kustaa

        In die weite Welt hinein.
        Stock und Hut
        Steht im gut,
        Ist gar wohlgemut.

        Aus, bei, mit, nach, seit, von, zu.

        Durch, für, gegen, ohne, um...

        Und so weiter.

        Das Leben ist das Leben. Ich glaube so.


      • IIIIIIII
        .................... kirjoitti:

        "Tällä hän pyrki ilmaisemaan omaa henkilökohtaista vakaumustaan, mutta siinä tehtävässään koko kansana johtajana loukkasi muiden uskontojen jäseniä ja uskonnottomia."

        Onkohan asenteessa vikaa, jos loukkaantuu kun toinen toivottaa "Jumalan siunausta", pelkästään siksi, että uskoo eri jumalaan tai ei usko ollenkaan? Samalla tavalla voisi loukkantua, jos joku toivottaa sinulle "kaikkea hyvää"!

        "kaikkeen hyvään";)


    • Et siis tervehdi?

      Liberaalit eli vapaamieliset vanhoillislestadiolaiset ovat Wehan mukaan kaikkein vaarallisimpai tai ainakin he "rassaavat" häntä:

      >> ...eniten "rassaa" liberaaliset VL:nä esiintyvät. Olivat nämä VL:iä todella tai ei...tervehtiä heitä ei voi >>

      Tuskinpa meikäläisyydessä vapaamielisiä edes on!

      • Helv

        Perkeleitä kaikki tyynni! O


    • sirkka

      "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi."

      Jumalanterveen sanomisella tai sanomatta jättämisellä tulemme tosiaankin tehneeksi "pika-analyysin" toisesta henkilöstä, onko hän uskovainen vaiko ei.

      Kuitenkin Raamattu sanoo, että ihminen näkee ulkomuodon, mutta Jumala näkee sydämeen.

      Minusta olisi hyvä tapa sanoa kaikille vaikkapa sana "rauhaa", kuten esimerkiksi Israelissa sanotaan "shalom".

      Kirjoitat Tapio M ymmärtäväsi, "hoitokokousten ns. sitomiseen liittyneen tervehtimiskiellon dramaattisen merkityksen yksityiselle uskovaiselle".

      Itse tuon kokeneena minua ei "saanut enää tervehtiä", mutta en minäkään enää voinut tervehtiä heitä, jotka olivat hyväksyneet hengistä parannuksenteko- opetukset hoitokokouksineen.

      Olisi kiinnostavaa tietää, mistä "Jumalan terve" ja "Jumalan rauhaa(n)" on sanut alkunsa. Tietäisiköhän joku?

      • Armoitettu

        Alkutervehdys saattoi kestää tuntikaupalla. Selvitettiin koko suku. Jos suvussa oli joku tärkeä henkilö esim. kuningas tai vastaava, sen parempi. Kyseessä oli siis ihmisen kunnia. Tervehdyksen tarkoitus oli kertoa kuka minä olen. Jeesus kielsi tervehtimästä tiellä kun Hän lähetti opetuslapsiaan. Evankeliumilla oli kiire. Myöhemmin, kun alkuseurakunta lähti liikkeelle, ei ollut enää niin tärkeä asia mailmallinen kunnia. Kuitenkin haluttiin edelleen kertoa kuka minä olen. Jumalan terve kertoi, että olen Hänen terveeksi tekemä. Hän on parantanut minun sairauteni. Joskus saattoi pimeässä katakombissa joku herännyt ihminen tervehtiä tällaista kristittyä ja kun kristitty vastasi Jumalan terve, niin hän saattoi läteä tätä seuraamaan uskoen saavansa apua hänen yhteisöltään. Mielestäni tervehdys on tässä tarkoituksessa hyvä.


    • tuo tapa

      Ei sitä nykyään edes kuule käytettävän ainakaan nuorten keskuudessa. Kuka kehtaa? Se tuntuu jotenkin niin teennäiseltä. Miksei voida vain sanoa terve?

      • Murhemieli

        Samaa mieltä, tuntunut aina teennäiseltä. Varsinkin ne jotka hokevat sitä kovalla äänellä, alleviivaten hurskauttaan.


    • Nimimerkki

      "Lause paljastaa suorapuheisesti sen vl-kulttuurin sisältämän pohjimmiltaan epäkristillisen ajatuksen, että Jumalalle kelpaamisen ehtona on kelpaaminen ihmisten muodostamalle yhteisölle."

      Oletko varma sen epäkristillisyydestä. Kirjoitettu on: "Ei auta ihmistä pyytää Jumalalle kelpaamaan."
      Jumalan persoona on ihmiselle liian korkea, että ihminen voisi suoraan Jumalalle kelvata. Sen tähden on Jumala antanut meille lähimmäiset joita palvelemalla palvelemme itse Jumalan poikaa ja sitä kautta Jumalaa.

    • Aabraham

      "Mitä tähän palstaan tulee, henkilökohtaisesti pidän tarpeettomana mennä asioista keskusteltaessa arvioimaan keskustelijoiden sielun tilaa."

      Kommentoin vain tätä, koska se on niin paha harhaoppi.

      Jos Jumalan lapsi ei ole kiinnostunut keskustelijoiden sieluntilasta, on hänen uskonkilvoituksensa turha ja pois poikennut Kristuksesta. Jumalan lapsella on Pyhä Henki, joka siis on itse Jumalan henki. Tuo Henki on aivan yhtä lailla kiinnostunut ihmisten sieluntilasta kuin Jumala itse.

      Jumalan lapsi saa olla nöyrällä mielellä ja rukoilla sitä, että hän jaksaa olla kuuliainen Pyhän Hengen äänelle. Tuo Henki kyllä kertoo, onko kanssakeskustelija saman Isän lapsi vai ei. Tällöin parannukseen kehotus, evankeliumin tarjoaminen on luonnollinen osa Jumalan lapsen elämää. Aina on vaarana myös Pyhän Hengen pilkka, kun uskovainen alkaa tiedostaen hakemaan omien mielihalujen mukaista keskustelua jne. (KUN SIIS PUHUTAAN USKONASIOISTA!!!)

      Ja lopuksi saivartelijoille. Ei Jumalan lapsen tarvitse olla ns.selvännäkijä, joka jo mitättömästä näkee jonkun sieluntilan. Näinkin voi käydä. Jumalalla on siihenkin mahdollisuus, mutta täällä, kun enempi keskustelee jonkun kanssa uskonperusteista, Raamatusta, Jumalan sanasta, niin kyllä Henki on ainakin minulle aina kirkastanut, olenko minä saman Isän lapsi. Voi sitä riemua, kun saa nauttia ennestään tuntemattoman kanssa yhteistä iloa ja voi voi sitä murhetta, joka tulee siitä, kun joku väittää olevan Jumalan lapsi, mutta ei tahdo vaeltaa Jumalan sanan jälkeen ja korvansa pois kääntää siitä sanasta, jota Isä tahtoo jakaa ja kääntävät itsensä korvasyyhyn jälkeen eli ihmisviisauden ja inhimillisen ajattelun perään.

      t.Aabraham

      • valosta olemme

        saanko kysyä, kuka on se "toinen isä", jonka lapsia nämä muut ovat, joiden kanssa et koe yhteyttä? ei ole olemassa kuin yksi "isä" jos sitä sillä nimellä tahtoo kutsua. yksi, joka on meidät kaikki luonut, josta me KAIKKI olemme. minä koen yhteyttä ihan kaikkien ja kaiken kanssa. jumala on kaikessa ja kaikki. jumala on luonut niin "hyvän" kuin "pahankin". tällöin ei ole mitenkään mahdollista että tämä "paha" olisi jumalan vihollinen, sillä kuinka jumala olisi luonut itselleen vihollisen? kuinka jumala olisi kääntynyt itseään vastaan? itseään vastaan voi kääntyä vain mielensä eli tiedostamattomuuden vallassa oleva ihminen. jumalalla ei ole mieltä, jumala on tietoisuus, jumala ON. jos mekin pysähtyisimme joskus vain OLEMAAN, olisimme yhteydessä tähän tietoisuuteen, jumalaksikin kutsuttuun. vain OLISIMME, ilman mieltä, ilman ajatuksia. vasta siinä tilassa kykenee hyväksymään ja antamaan anteeksi. muu on mielen luomaa harhaa.


    • Jumala on Linnani

      Onko se parempaa kuin ei olla uskovaisuudessa? Onko Jumala käskennyt eroittaa meitä tai muita itsestään,uskovaisuudella taikka ei? Eikö Hän sanonukkaan että menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni,eikä käskennyt heti painua Helvettiin,ellei kuulunut juuri meidän tai muiden päänmukaan harrastamiin Uskontoihin? Tekeekö tärkeäksi silloin mikään muu kuin pitää Johtoasemat missäkin Uskontokunnassa,Seurakuntien laulaessa mitä johto määrää?

      • niinkuin Raamatussa lukee, eikä sitä ihmisten järkeilystä oteta.

        Onhan se niin, että uskovaiset tunnustaa myös Jeesuksen lihaan tulemisen, eli Jeesus on luvannut omissaan olla ja vaikuttaa Henkensä kautta.

        Room.10:13. Sillä jokainen, joka Herran nimeä avuksensa huutaa, tulee autuaaksi.
        14. Mutta kuinka he sitä avuksensa huutavat, jonka päälle ei he uskoneet? Ja kuinka he sen uskovat, josta ei he ole kuulleet? Mutta kuinka he kuulevat ilman saarnaajaa?
        15. Ja kuinka he saarnaavat, ellei heitä lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: oi kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka rauhaa julistavat, niiden jotka hyvää julistavat.
        16. Mutta ei he ole kaikki evankeliumille kuuliaiset; sillä Jesaias sanoo: Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?
        17. Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta.


      • etsivä-xx
        weha kirjoitti:

        niinkuin Raamatussa lukee, eikä sitä ihmisten järkeilystä oteta.

        Onhan se niin, että uskovaiset tunnustaa myös Jeesuksen lihaan tulemisen, eli Jeesus on luvannut omissaan olla ja vaikuttaa Henkensä kautta.

        Room.10:13. Sillä jokainen, joka Herran nimeä avuksensa huutaa, tulee autuaaksi.
        14. Mutta kuinka he sitä avuksensa huutavat, jonka päälle ei he uskoneet? Ja kuinka he sen uskovat, josta ei he ole kuulleet? Mutta kuinka he kuulevat ilman saarnaajaa?
        15. Ja kuinka he saarnaavat, ellei heitä lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: oi kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka rauhaa julistavat, niiden jotka hyvää julistavat.
        16. Mutta ei he ole kaikki evankeliumille kuuliaiset; sillä Jesaias sanoo: Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?
        17. Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta.

        Toivoisin todellakin, että puhujat vähän lajemmalle leviävässä sananjulistuksessa ottaisivät käsittelyyn tämän Jeesuksen lihaksi tulemisen. Kristus tuli lihaksi inkarnaatiossa. Sikisi Pyhästä Hengestä ja syntyi Neitsyt Mariasta. Kuten uskontunnustukissa sanotaan. Eikä niissä tunnustuksissa sanota, että Kristus on lihassa enää.

        Inkarnaatio
        Aamenesta öylättiin - kirkon ja uskon sanasto
        Inkarnaatio tarkoittaa sananmukaisesti lihaksi tulemista (lat. Christus incarnatus est, Kristus tuli lihaksi). Kristillisessä teologiassa inkarnaatio merkitsee Jumalan ihmiseksi tulemista Jeesuksessa (Joh. 1:14).

        Johannes 1
        14 Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me saimme katsella hänen kirkkauttaan, kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa. Hän oli täynnä armoa ja totuutta. [Mark. 1:11 | Kol. 2:9; 1. Tim. 3:16; 1. Joh. 1:1-3]

        Vanhurskas
        Aamenesta öylättiin - kirkon ja uskon sanasto
        Vanhurskas voidaan suomentaa sanalla ”oikeamielinen”. Se viittaa ensisijaisesti Jumalaan, joka on hyvä ja oikeamielinen. Myös ihmistä voidaan sanoa vanhurskaaksi, jos hän uskoo Jeesuksen sovitustyöhön ja siinä lahjoitettuun syntien anteeksiantamukseen. Näin vanhurskas ihminen tarkoittaa henkilöä, joka on uskonsa kautta osallinen vanhurskaasta Jumalasta. Käsitystä ihmisen pelastumisesta kuvaa vanhurskauttamisoppi.

        Vanhurskauttamisoppi

        Vanhurskauttaminen toteutuu, kun ihminen uskossa turvautuu Kristuksen pelastustyöhön. Usko on toisaalta sitä, että kristitty luottaa Isän Jumalan hyvään tahtoon eli armolliseen mielialaan syntistä kohtaan. Toisaalta usko merkitsee sitä, että kristitty saa lahjaksi Kristuksen ja hänen täydellisen vanhurskautensa. Uskon vanhurskaus toteutuu, kun Kristus on läsnä kristityssä ja vaikuttaa tämän elämään.

        Luterilaisuus tarkastelee vanhurskauttamista vanhurskaaksi julistamisen ja vanhurskaaksi tekemisen näkökulmasta. Edellinen tarkoittaa sitä, että Jumala pitää kristittyä vanhurskaana tämän syntisyydestä huolimatta. Jälkimmäinen tarkoittaa uudistumista, jonka Kristus aikaansaa kristityssä. Kristitty on siten ”samalla kertaa syntinen ja vanhurskas”.


        Vanhurkauden käsitettä käsitteli Valde Palolakin viimeksi eikä hän tällaista Wehalaista tulkintaa mielestäni sanonut tai sitten en enää ymmärrä yhtiskäsmitään. Lainavanhurskauden saaminen ei tee meistä Kristusta, emme sentään Jumaliksi muutu. Kristus lihassa on käsitteenä ihan muuta. Jeesus Kristus on todellinen Jumala ja todellinen ihminen.

        Jonkun vaikkapa vl-papin pitäsi tämä selittää niin että Wehakin ymmärtäisi mitä inkarnaatio on.
        Vanhurskautettu ihminen on syntinen armahdettu IHMINEN. Vanhurskas = Jumalalle kelpaava ei Jumala.
        Että Kirstus elää meissä tarkoittaa Kristuksen hengen vaikutusta ihmisessä siis uskoa, minkä pitäsi näkyä uskon hedelminä.

        Wehan kirjoittaa:
        Onhan se niin, että uskovaiset tunnustaa myös Jeesuksen lihaan tulemisen, eli Jeesus on luvannut omissaan olla ja vaikuttaa Henkensä kautta.


      • etsivä-xx kirjoitti:

        Toivoisin todellakin, että puhujat vähän lajemmalle leviävässä sananjulistuksessa ottaisivät käsittelyyn tämän Jeesuksen lihaksi tulemisen. Kristus tuli lihaksi inkarnaatiossa. Sikisi Pyhästä Hengestä ja syntyi Neitsyt Mariasta. Kuten uskontunnustukissa sanotaan. Eikä niissä tunnustuksissa sanota, että Kristus on lihassa enää.

        Inkarnaatio
        Aamenesta öylättiin - kirkon ja uskon sanasto
        Inkarnaatio tarkoittaa sananmukaisesti lihaksi tulemista (lat. Christus incarnatus est, Kristus tuli lihaksi). Kristillisessä teologiassa inkarnaatio merkitsee Jumalan ihmiseksi tulemista Jeesuksessa (Joh. 1:14).

        Johannes 1
        14 Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me saimme katsella hänen kirkkauttaan, kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa. Hän oli täynnä armoa ja totuutta. [Mark. 1:11 | Kol. 2:9; 1. Tim. 3:16; 1. Joh. 1:1-3]

        Vanhurskas
        Aamenesta öylättiin - kirkon ja uskon sanasto
        Vanhurskas voidaan suomentaa sanalla ”oikeamielinen”. Se viittaa ensisijaisesti Jumalaan, joka on hyvä ja oikeamielinen. Myös ihmistä voidaan sanoa vanhurskaaksi, jos hän uskoo Jeesuksen sovitustyöhön ja siinä lahjoitettuun syntien anteeksiantamukseen. Näin vanhurskas ihminen tarkoittaa henkilöä, joka on uskonsa kautta osallinen vanhurskaasta Jumalasta. Käsitystä ihmisen pelastumisesta kuvaa vanhurskauttamisoppi.

        Vanhurskauttamisoppi

        Vanhurskauttaminen toteutuu, kun ihminen uskossa turvautuu Kristuksen pelastustyöhön. Usko on toisaalta sitä, että kristitty luottaa Isän Jumalan hyvään tahtoon eli armolliseen mielialaan syntistä kohtaan. Toisaalta usko merkitsee sitä, että kristitty saa lahjaksi Kristuksen ja hänen täydellisen vanhurskautensa. Uskon vanhurskaus toteutuu, kun Kristus on läsnä kristityssä ja vaikuttaa tämän elämään.

        Luterilaisuus tarkastelee vanhurskauttamista vanhurskaaksi julistamisen ja vanhurskaaksi tekemisen näkökulmasta. Edellinen tarkoittaa sitä, että Jumala pitää kristittyä vanhurskaana tämän syntisyydestä huolimatta. Jälkimmäinen tarkoittaa uudistumista, jonka Kristus aikaansaa kristityssä. Kristitty on siten ”samalla kertaa syntinen ja vanhurskas”.


        Vanhurkauden käsitettä käsitteli Valde Palolakin viimeksi eikä hän tällaista Wehalaista tulkintaa mielestäni sanonut tai sitten en enää ymmärrä yhtiskäsmitään. Lainavanhurskauden saaminen ei tee meistä Kristusta, emme sentään Jumaliksi muutu. Kristus lihassa on käsitteenä ihan muuta. Jeesus Kristus on todellinen Jumala ja todellinen ihminen.

        Jonkun vaikkapa vl-papin pitäsi tämä selittää niin että Wehakin ymmärtäisi mitä inkarnaatio on.
        Vanhurskautettu ihminen on syntinen armahdettu IHMINEN. Vanhurskas = Jumalalle kelpaava ei Jumala.
        Että Kirstus elää meissä tarkoittaa Kristuksen hengen vaikutusta ihmisessä siis uskoa, minkä pitäsi näkyä uskon hedelminä.

        Wehan kirjoittaa:
        Onhan se niin, että uskovaiset tunnustaa myös Jeesuksen lihaan tulemisen, eli Jeesus on luvannut omissaan olla ja vaikuttaa Henkensä kautta.

        Ensiksikin Raamattu kehoittaa olla tervehtimättä hengellisesti niitä, jotka toista oppia opettaa, ettei osallistuisi heidän synteihinsä. Heitä ei tule myöskään päästää uskovaisen kotiin opettamaan:
        2.Joh.1:10. "Jos joku tulee teidän tykönne ja ei tuo tätä opetusta kanssansa, niin älkäät häntä huoneeseen ottako, älkäät myös häntä tervehtikö. 11. Sillä joka häntä tervehtii, hän on osallinen hänen pahoista töistänsä".

        Toinen kohta jossa ekumenikot puhuvat Jeesuksen opetuksesta, mennä taloon ja tervehtiä kaikkia. On kysymys, ettei uskovainen tiedä, ketkä siellä on uskovaisia, eikä tunne heitä. Niinpä se palajaa takasi, ellei uskovaista oteta vastaan. Näin sitten, kengän tomut jätetään todistukseksi.

        Mark.6:11. Ja jotka ei teitä vastaan ota, eikä kuule teitä, niin menkäät pois sieltä ja pyyhkikäät tomu, joka teidän jalkainne alla on, heille todistukseksi. Totisesti sanon minä teille: Sodomalle ja Gomorralle on tuomiopäivänä huokiampi kuin sille kaupungille.
        12. Ja he läksivät ulos ja saarnasivat, että he parannuksen tekisivät,


      • Tarkkana
        weha kirjoitti:

        Ensiksikin Raamattu kehoittaa olla tervehtimättä hengellisesti niitä, jotka toista oppia opettaa, ettei osallistuisi heidän synteihinsä. Heitä ei tule myöskään päästää uskovaisen kotiin opettamaan:
        2.Joh.1:10. "Jos joku tulee teidän tykönne ja ei tuo tätä opetusta kanssansa, niin älkäät häntä huoneeseen ottako, älkäät myös häntä tervehtikö. 11. Sillä joka häntä tervehtii, hän on osallinen hänen pahoista töistänsä".

        Toinen kohta jossa ekumenikot puhuvat Jeesuksen opetuksesta, mennä taloon ja tervehtiä kaikkia. On kysymys, ettei uskovainen tiedä, ketkä siellä on uskovaisia, eikä tunne heitä. Niinpä se palajaa takasi, ellei uskovaista oteta vastaan. Näin sitten, kengän tomut jätetään todistukseksi.

        Mark.6:11. Ja jotka ei teitä vastaan ota, eikä kuule teitä, niin menkäät pois sieltä ja pyyhkikäät tomu, joka teidän jalkainne alla on, heille todistukseksi. Totisesti sanon minä teille: Sodomalle ja Gomorralle on tuomiopäivänä huokiampi kuin sille kaupungille.
        12. Ja he läksivät ulos ja saarnasivat, että he parannuksen tekisivät,

        Jeesus on luvannut olla ja vaikuttaa omissaan Hengensä kautta. (Room.8:9). Eihän tätä yleisesti näytetä tunnustettavan.


      • Tarkkana kirjoitti:

        Jeesus on luvannut olla ja vaikuttaa omissaan Hengensä kautta. (Room.8:9). Eihän tätä yleisesti näytetä tunnustettavan.

        puhuin siis kaiken kaikkiaan Pyhän Hengen virasta, joka vain uskovaisilla on.


      • etsivä-xx
        weha kirjoitti:

        Ensiksikin Raamattu kehoittaa olla tervehtimättä hengellisesti niitä, jotka toista oppia opettaa, ettei osallistuisi heidän synteihinsä. Heitä ei tule myöskään päästää uskovaisen kotiin opettamaan:
        2.Joh.1:10. "Jos joku tulee teidän tykönne ja ei tuo tätä opetusta kanssansa, niin älkäät häntä huoneeseen ottako, älkäät myös häntä tervehtikö. 11. Sillä joka häntä tervehtii, hän on osallinen hänen pahoista töistänsä".

        Toinen kohta jossa ekumenikot puhuvat Jeesuksen opetuksesta, mennä taloon ja tervehtiä kaikkia. On kysymys, ettei uskovainen tiedä, ketkä siellä on uskovaisia, eikä tunne heitä. Niinpä se palajaa takasi, ellei uskovaista oteta vastaan. Näin sitten, kengän tomut jätetään todistukseksi.

        Mark.6:11. Ja jotka ei teitä vastaan ota, eikä kuule teitä, niin menkäät pois sieltä ja pyyhkikäät tomu, joka teidän jalkainne alla on, heille todistukseksi. Totisesti sanon minä teille: Sodomalle ja Gomorralle on tuomiopäivänä huokiampi kuin sille kaupungille.
        12. Ja he läksivät ulos ja saarnasivat, että he parannuksen tekisivät,

        Tämä kohta onkin sitten eri asiaa, kuin edellinen tekstisi.
        Tämä mitä nyt siteeraat liittyy siihen tervehtimisasiaan "Jumalan Terveeseen".

        Mutta Jeesuksesta itsestään. Kenen kanssa hän aterioi? Hän puhuu fariseuksista kovaan sävyyn, koska näillä fariseuksilla on kova vakaumus. Sensijaan hän ei suhtaudu samalla lailal tavalliseen rahvaaseen.
        Kristuksella ei ollut kahtiajako vaan pikemminkin kolmenlaista jakoa. Ne oppineet farseukset jotka oppinsa pohjalta torjuivat uskon perustan ja uskoivt lakiin ja toisaalta tavallinen kansa, joka ei ollut selvästi puoleen eikä vastaan, sai ystävällisen kohtelun.

        Raamattu ei ole niin yksiviivaisen fundamentalistinen kirja,että yksittäinen jae irroittaisiin erikseen ja siihen yksinomaan ripustauduttaisiin. Sillä lailla tulkittuna Raamattu täynnä sisäistä ristiriitaa.

        Seurat ja työpaikan aamukahvitilaisuus ovat eri asoita. Niissä voi ylipäätää tervehtiä eri tavoin. Enkä oikein oleta, että ainakaan etelässä työpaikoilla aamukavilla todistaisin Jumalan tervettä vaikka olisi kaksi vanhoillislestadiolaista kyseessä. Hyvää huomenta wehallekin tämän palstan sivuilla.


      • etsivä-xx
        Tarkkana kirjoitti:

        Jeesus on luvannut olla ja vaikuttaa omissaan Hengensä kautta. (Room.8:9). Eihän tätä yleisesti näytetä tunnustettavan.

        En suinkaan kiellää edellä olevassa tekstissäkään, sitä että Kristus on ja vaikutta omissaan. Lihaksi tullut Krstus on Jumala mitä me ihmiset emme koskaan ole. Emme ole Jumalia vaikka Pyhä Henki vaikuttaa. Ohjaa meitä oikeaan mutta ei anne meille Jumalan kaikkivoipaisuutta.
        Roomalaiskirje 8
        9 Te ette kuitenkaan elä oman luontonne vaan Hengen alaisina, jos kerran Jumalan Henki asuu teissä. Mutta se, jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa. [1. Kor. 3:16; 1. Joh. 3:24]

        Tähän minä suhtaudun nöyryysellä. Henki johtaa, mutta siitä huolimatta menen vikaan, en siis ole Kristus, joka ei syntiä tehnyt. Ei ole kukaan. Olen erimieltä vain siitä, mikä on lihaksi tullut Kristus Raamatun mukaan.


      • ukko 45
        etsivä-xx kirjoitti:

        Tämä kohta onkin sitten eri asiaa, kuin edellinen tekstisi.
        Tämä mitä nyt siteeraat liittyy siihen tervehtimisasiaan "Jumalan Terveeseen".

        Mutta Jeesuksesta itsestään. Kenen kanssa hän aterioi? Hän puhuu fariseuksista kovaan sävyyn, koska näillä fariseuksilla on kova vakaumus. Sensijaan hän ei suhtaudu samalla lailal tavalliseen rahvaaseen.
        Kristuksella ei ollut kahtiajako vaan pikemminkin kolmenlaista jakoa. Ne oppineet farseukset jotka oppinsa pohjalta torjuivat uskon perustan ja uskoivt lakiin ja toisaalta tavallinen kansa, joka ei ollut selvästi puoleen eikä vastaan, sai ystävällisen kohtelun.

        Raamattu ei ole niin yksiviivaisen fundamentalistinen kirja,että yksittäinen jae irroittaisiin erikseen ja siihen yksinomaan ripustauduttaisiin. Sillä lailla tulkittuna Raamattu täynnä sisäistä ristiriitaa.

        Seurat ja työpaikan aamukahvitilaisuus ovat eri asoita. Niissä voi ylipäätää tervehtiä eri tavoin. Enkä oikein oleta, että ainakaan etelässä työpaikoilla aamukavilla todistaisin Jumalan tervettä vaikka olisi kaksi vanhoillislestadiolaista kyseessä. Hyvää huomenta wehallekin tämän palstan sivuilla.

        ohjeen mukaan olisi toimittu: "Ensiksikin Raamattu kehoittaa olla tervehtimättä hengellisesti niitä, jotka toista oppia opettaa, ettei osallistuisi heidän synteihinsä. Heitä ei tule myöskään päästää uskovaisen kotiin opettamaan:
        2.Joh.1:10. "Jos joku tulee teidän tykönne ja ei tuo tätä opetusta kanssansa, niin älkäät häntä huoneeseen ottako, älkäät myös häntä tervehtikö. 11. Sillä joka häntä tervehtii, hän on osallinen hänen pahoista töistänsä". ____ niin kysyisin, olisiko syntynyt ollenkaan luterilaisuutta tai vanhoillislestadiolaisuutta?


      • porkkanana
        etsivä-xx kirjoitti:

        Tämä kohta onkin sitten eri asiaa, kuin edellinen tekstisi.
        Tämä mitä nyt siteeraat liittyy siihen tervehtimisasiaan "Jumalan Terveeseen".

        Mutta Jeesuksesta itsestään. Kenen kanssa hän aterioi? Hän puhuu fariseuksista kovaan sävyyn, koska näillä fariseuksilla on kova vakaumus. Sensijaan hän ei suhtaudu samalla lailal tavalliseen rahvaaseen.
        Kristuksella ei ollut kahtiajako vaan pikemminkin kolmenlaista jakoa. Ne oppineet farseukset jotka oppinsa pohjalta torjuivat uskon perustan ja uskoivt lakiin ja toisaalta tavallinen kansa, joka ei ollut selvästi puoleen eikä vastaan, sai ystävällisen kohtelun.

        Raamattu ei ole niin yksiviivaisen fundamentalistinen kirja,että yksittäinen jae irroittaisiin erikseen ja siihen yksinomaan ripustauduttaisiin. Sillä lailla tulkittuna Raamattu täynnä sisäistä ristiriitaa.

        Seurat ja työpaikan aamukahvitilaisuus ovat eri asoita. Niissä voi ylipäätää tervehtiä eri tavoin. Enkä oikein oleta, että ainakaan etelässä työpaikoilla aamukavilla todistaisin Jumalan tervettä vaikka olisi kaksi vanhoillislestadiolaista kyseessä. Hyvää huomenta wehallekin tämän palstan sivuilla.

        antoi siis omilleen Pyhän Hengen papeuden ja Pyhän Hengen viran. Ei sitä ole muilla tänäkään paivänä:
        Joh.20:21. Jeesus sanoi uudelleen: "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät."
        22. Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki.
        23. Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi."


      • porkkanana kirjoitti:

        antoi siis omilleen Pyhän Hengen papeuden ja Pyhän Hengen viran. Ei sitä ole muilla tänäkään paivänä:
        Joh.20:21. Jeesus sanoi uudelleen: "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät."
        22. Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki.
        23. Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi."

        elävä usko ole nimistä kiinni, vaan samasta uskosta ja opista. LLL oli "vain" herätyksen tuoja. Vanhoillislestadiolaisuus on kirkossa ihan luterilaisuutta. Kirkko itse on maallistunut ja luopunut luterilaisesta uskosta ja opista.


      • etsivä-xx
        weha kirjoitti:

        elävä usko ole nimistä kiinni, vaan samasta uskosta ja opista. LLL oli "vain" herätyksen tuoja. Vanhoillislestadiolaisuus on kirkossa ihan luterilaisuutta. Kirkko itse on maallistunut ja luopunut luterilaisesta uskosta ja opista.

        Nyt olen kanssasi samaa mieltä.

        Tunnustukirjojen mukainen luterilaisuus on ohentunut ja katoaa ehkä kokonaan (vanhoillislestadiolaisuutta lukuunottamatta) kun vanhan polven usein herätysliiketaustaiset papit siirtyvät eläkkeelle. Ne, jotka eivät ole katoamassa, ovat tunteneet vetoa Luthersäätiötä kohti. Kirkko kirkossa ja toinen kirkon ulkopuolella. (älä loukkaannu Weha tämä on organisoitumistavan kuvaus ei kannanotto opista).


      • ukko 45
        weha kirjoitti:

        elävä usko ole nimistä kiinni, vaan samasta uskosta ja opista. LLL oli "vain" herätyksen tuoja. Vanhoillislestadiolaisuus on kirkossa ihan luterilaisuutta. Kirkko itse on maallistunut ja luopunut luterilaisesta uskosta ja opista.

        Niinpä niin ja tästä huomaamme, kuinka riippuvaisia me olemme todellisesta Jumalan
        valtakunnasta täällä asustelemassamme Jumalan valtakunnassa ja tarvitsemme ehkä tänne uutta herätystä, kun olemme poispoikenneet terveestä raamatullisesta uskosta vai sanommeko wehan tavoin: " "Ensiksikin Raamattu kehoittaa olla tervehtimättä hengellisesti niitä, jotka toista oppia opettaa"


      • Miten mahdollista
        weha kirjoitti:

        puhuin siis kaiken kaikkiaan Pyhän Hengen virasta, joka vain uskovaisilla on.

        Pyhän Hengen virka tuo mukanaan vanhoillislestadiolaisuuteen keskimääräistä enemmän pedofiliaa/sairasta seksiä ja pedofilian/seksifantasioiden uhreja. Toimiiko Pyhä Henki myös niissä, jotka hyssyttelevät pedofilia-ongelmaa, eivätkä auta uhreja?


      • ukko 45 kirjoitti:

        Niinpä niin ja tästä huomaamme, kuinka riippuvaisia me olemme todellisesta Jumalan
        valtakunnasta täällä asustelemassamme Jumalan valtakunnassa ja tarvitsemme ehkä tänne uutta herätystä, kun olemme poispoikenneet terveestä raamatullisesta uskosta vai sanommeko wehan tavoin: " "Ensiksikin Raamattu kehoittaa olla tervehtimättä hengellisesti niitä, jotka toista oppia opettaa"

        sepittelet omia ajatuksiasi kirjoittamaani asiaan. Uskovaiset kyllä runsaasti pitävät sanaa esillä, kirkoissa, kodeissa, teltoissa, taivasalla ja omissa toimitaloissa.


    • k.meadows

      tervehdys oli alkulestadiolaisuudessa tervehdys, jolla Lapin kristityt tervehtivät kaikkia ihmisiä eroituksetta. Se ei siis ollut koodi: "minä tunnustan sinut uskovaiseksi". Tämänkin kauniin alkuperäisen tavan merkityksen ovat vanhoillislestadiolaiset siis kääntäneet päälaelleen tajuamatta, että tervehdyksen alkuperäinen merkitys oli `Jumalan terveisiä`. Epäuskoinen ihminen juuri tarvitsee näitä terveisiä, eli sovituksen sanomaa Jeesuksessa Kristuksessa.

      Esimerkiksi esikoislestadiolaiset noudattavat alkuperäistä lestadiolaista tapaa, ja tervehtivät kaikkia jumalanterveellä.

      Historiallisesti tuo tervehdys on peräisin saksalaisesta "Grüss Gott"-tervehdyksestä, jonka toivat Torniolaaksoon saksalaiset maahanmuuttajat paljon ennen lestadiolaisuutta.

      • En ole tietoinen

        >> Torniolaaksoon saksalaiset maahanmuuttajat

        Milloin pohjoiseen on tullut maahanmuuttajia Saksasta? Onko sinulla tähän lähdetietoa?


      • k.meadows
        En ole tietoinen kirjoitti:

        >> Torniolaaksoon saksalaiset maahanmuuttajat

        Milloin pohjoiseen on tullut maahanmuuttajia Saksasta? Onko sinulla tähän lähdetietoa?

        kuten muualtakin Keski-Euroopasta on ollut tipottaista muuttoliikettä Pohjois-Suomeen ja Pohjois-Ruotsiin halki vuosisatojen. Heitä tuli kauppapaikoille kauppiaiksi, ja käsityöläisiksi, uudisrivaajiksikin. Moni pohjoissuomalainen sukunimi onkin jäljitettävissä alkuperältään saksalaiseksi. Nimi on vääntynyt kansan suussa suomalaiseen muotoon, joten alkuperäistä nimen muotoa on vaikea heti oivaltaa.

        Eurooppa olikin muinaisina vuosisatoina paljon kansainvälisempi, kuin arvaisimmekaan nykyisenä EU-aikana.


      • Faktaali
        k.meadows kirjoitti:

        kuten muualtakin Keski-Euroopasta on ollut tipottaista muuttoliikettä Pohjois-Suomeen ja Pohjois-Ruotsiin halki vuosisatojen. Heitä tuli kauppapaikoille kauppiaiksi, ja käsityöläisiksi, uudisrivaajiksikin. Moni pohjoissuomalainen sukunimi onkin jäljitettävissä alkuperältään saksalaiseksi. Nimi on vääntynyt kansan suussa suomalaiseen muotoon, joten alkuperäistä nimen muotoa on vaikea heti oivaltaa.

        Eurooppa olikin muinaisina vuosisatoina paljon kansainvälisempi, kuin arvaisimmekaan nykyisenä EU-aikana.

        Haha. Jeesustelijoita..kannattaa kaikkiin kännissä kirjoitettuihin runoihin uskoa. Tutustukaa evoluution syntyyn ja muutenkin lopettakaa tuo pilvilinnassa hortoilu. Sadut on tarkoitettu lapsille.


    • Tervepäterve

      Tämmöistäkin vielä nykyaikana? Huh-huh...

      • haiseejo

        niin ajattele vasta kymmenen vuot tavanha aloitus jonka kaivoit esille naftaliinista!


      • sama.meininki.jatkuu
        haiseejo kirjoitti:

        niin ajattele vasta kymmenen vuot tavanha aloitus jonka kaivoit esille naftaliinista!

        Ei vanhoillislestadiolaisten Raamatun vastaiset opit ja laaja pedofilia miksikään ole muuttuneet vuosien saatossa.


      • Siinä_heti
        sama.meininki.jatkuu kirjoitti:

        Ei vanhoillislestadiolaisten Raamatun vastaiset opit ja laaja pedofilia miksikään ole muuttuneet vuosien saatossa.

        aamusta tuo ikääntynyt heinolalainen pienimulkkuinen laajapersepaviaani levittelee haisevia jätöksiään eri ketjuihin, hyi olkoon.


      • merkitkertovat
        Siinä_heti kirjoitti:

        aamusta tuo ikääntynyt heinolalainen pienimulkkuinen laajapersepaviaani levittelee haisevia jätöksiään eri ketjuihin, hyi olkoon.

        puhujavelikös se siihen tuli parastaan panemaan!


      • iltaisin.kotona
        merkitkertovat kirjoitti:

        puhujavelikös se siihen tuli parastaan panemaan!

        Vl-miehet panevat parastaan iltaisin kotona - lastenhuoneessa.


    • ei.tie

      Onko se totta, että tyttö julistaa anteeksiannon ja sitten teko upotetaan armomereen.

    • Vl.lol

      Tuota päivitä tietos... HOITOKOKOUS!😂 NYT ON VUOS 2019 EI 1970...

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jäätävä epävarmuus

      Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko
      Ikävä
      83
      1698
    2. Ainakin hän on elossa

      ehdin jo huolestua.
      Ikävä
      43
      1339
    3. En malta odottaa mies että tulet minuun

      Sykkivänä ja intohimon palossa ujutat hitaasti upean rakkauden miekkasi minuun, ja antaudutaan kiihkeään rakasteluun. Hu
      Ikävä
      95
      1059
    4. Siltojen varjoissa

      Siltojen varjoissa Yksinäinen susi kulkee, hiljaisuudessa sanoja punnitsee. Sydän auki, paljas liekki rinnassa, siltoja
      Ikävä
      203
      975
    5. Vanhemmalle naiselle

      Ihastuin sinuun kauan sitten. Luonteeseen, ulkonäköön ja iloisuuteen. Olen haaveillut sinusta sen jälkeen monet kerrat.
      Ikävä
      72
      973
    6. Mitä meille oikein

      Tapahtuu vai tapahtuuko mitään?
      Ikävä
      53
      892
    7. Mitä hellittelynimiä

      Sinulla on kaivatustasi?
      Ikävä
      61
      875
    8. Pitsaa selliiä

      Onko uudet pitsat hyviä, kannatteooko käyvä vai suosiollako pittää hilipasta sotkamoon
      Kuhmo
      20
      860
    9. Tiedätkö et olet

      Ärsyttävän hyvännäköinen.
      Ikävä
      34
      814
    10. Olet vain kiltimpi

      Ja rauhallisempi ja rakastavampi. Se vetoaa
      Ikävä
      37
      799
    Aihe